Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

napęd Silnika prądu stałego

hondaa 14 Feb 2006 17:43 4045 8
  • #1
    hondaa
    Level 10  
    Bardzo proszę o pomoc. Mam Maszynę z demobilu pozbawioną sterowania,a chciałbym jak najniższym kosztem uruchomić silnik który ją napędza.Jest to jednofazowy silnik prądu stałego 190v 32A oraz 160v 0,9A,pracujący w dwóch kierunkach oraz regulowanych obrotach.Czy wstawienie transformatora 190v 5kv z mostkiem na diodach z 200 amperowej spawarki oraz sterownika od ściemniacza oświetlenia ograniczonego na 160v {prąd wzbudzenia} załatwi sprawę,Lub ewentualnie czy jest jakieś inne prostsze rozwiązanie.Dziękuję
  • #2
    Aleksander_01
    Level 41  
    Witam
    Ten typ silnika jest sterowany tylko "w wirniku". Wzbudzenie musi być podawane non stop, a regulacja odbywa się przez zwiększenie napięcia podawanego na wirnik, oraz zmianę polaryzacji wirnika jeżeli chcemy uzyskać przeciwne obroty.
    Sposób który opisałeś doprowadzi do zniszczenia silnika.
    Potrzebny jest specjalny sterownik.
    Pozdrawiam
  • #3
    fuutro
    Level 43  
    Jakim cudem ten silnik jest jednofazowy prądu stałego? Może myślisz o silniku komutatorowym, bo może chodzić zarówno przy prądzie stałym jak i przemiennym. Troche mocny - 190V/32A prądu twornika. Przy starcie popłynie niemały prąd rozruchowy - żeby go ograniczyć musisz wpiąć w szereg z uzwojeniem twornika jakiś (o dużej mocy!) rezystor rozruchowy który będziesz musiał zwierać po uruchomieniu silnika żeby się nie przegrzał, albo pomyśleć o układzie regulacji napięcia na uzwojeniu twornika. Przędkość obrotową możesz regulować prądem wzbudzenia - im ten mniejszy tym większe obroty - jeśli jest to silnik szeregowy to pamiętaj żeby nie przesadzać w obrotami, bo się rozbiegnie, a wtedy nie będzie za ciekawie. Zmianę kierunku wierowania uzyskuje się zmieniając polaryzacje napięcia na uzwojeniu wzbudzenia - jeśli zmienisz obudwa uzwojenie jednocześnie to nic nie wskurasz bo silnik będzie wirował dalej w tym samym kierunku. Jeśli chcesz stosować regulatory fazy ze ściemniacza oświetlenia to możesz tylko zobaczyć jak ulega zniszczeniu przy starcie silnika. Takie coś mugłbyś dać po stronie pierwotnej trafo ale musiałbyś zrobić regulator trójfazowy sporej mocy i pomyśleć o dobrym filtrze przeciwzakłuceniowym, bo zakłucenia napewno się posypią. A co do trafo to silnik pobiera 6100W przy pełnej mocy, więc trafo albo będzie za małe albo uważaj z obciążeniem bo tarfo na dłuższą mete długo nie pociągnie.
  • #4
    hondaa
    Level 10  
    Dziękuję za odzew .Z silnikiem tego typu nie miałem jeszcze,do czynienia pochodzi on z francji na tablicze znamionowej podane śą tylko te parametry o których pisałem.Poprzez motoreduktor napędza walce prościarki.Silnik był podłączony dwoma grubymi żyłami {chyba te 190v i 32A},oraz dwoma cienkimi {160V i 0,9A} Silnik posiada szczotki i wydaje mi się że jest na prąd stały.Ewentualnie po czym to poznać ? czy jest na prąd stały czy jest to inne rozwiązanie .Chciałbym go uruchomić i nie spalić
  • #5
    fuutro
    Level 43  
    Napisałeś że ma szczotki - mają je zarówno silniki prądu stałego komutatorowe jak i prądu przemiennego pierścieniowe, ale sposób zasilania wskazuje na prąd stały. Dodatkową cechą silników komutatorowych jest sam komutotar - metalowy pierścień podzielony na wycinki, do których przyłączone są zezwoje (uzwojenie) wirnika - twornika. Uruchomienie będzie kłopotliwe ze względu na prąd rozruchowy twornika który przy bezpośrednim włączeniu może chwilowo ( i pewnie przekroczy 150-200A). Jeśli masz trafo z odczepami na uzwojeniu wtórnym to możesz sekwencyjnie podnośsić napięcie do tych 190V, choć nie jest to chyba standardowe rozwiązanie. Możesz jeszcze wstępnie rozpędzić nieobciążony niczym wirnik mniejszym silnikiem, dzięki czemu powstanie sem w wirniku pozwoli załagodzić prawie całkowicie duży prąd rozruchu a potem załączyć silnik do zasilania. Rozwiązanie podobne do rozruchu silników synchronicznych.
  • #6
    tompas21
    Level 13  
    Nie proponowal bym rozruchu silnika za pomoca zmiany rezystancji w obwodzie twornika (wirnika) poniewaz ta metoda tyczy sie tylko silnikow malej mocy, zobacz jakiej mocy musisz miec rezystor skoro masz taki duzy prad. Najlepiej i najtaniej jest sterowac to za pomoca tyrystora a dalej podlaczyc mostek prostowniczy.
  • #7
    pllmisp
    Level 18  
    Witam
    Do sterowania silnikow pradu stalego stosuje sie specjalne zasilacze (szczegolnie gdy chodzi o taka moc) . Jezeli pochodzi ten silnik z Francji to na pewno byl sterowany przez sterownik o nazwie RECTIVAR ... firmy Telemechanique. Zasilanie jest z 2 lub 3 faz.
    W sprawie sterownika odezwij sie na prv.

    Pozdrawiam
  • #8
    Garcia24
    Level 15  
    A jest możliwość że jest to prądnica prądu stałego???
  • #9
    hondaa
    Level 10  
    Dziękuiję za pomoc.Silnik okazał się szrotem i skończył na złomie.