Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

jak zmierzyc naterzenie pradu alternatora

marcin 123 14 Feb 2006 20:14 39984 27
  • #1
    marcin 123
    Level 12  
    mam pytanie, jak zmierzyc naterzenie prądu ładowania alternatora nie posiadając cegów pomiarowych do pomiaru natęrzenia prądu stałego .moze ktos mi podpowie . Dzieki
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    marcin 123
    Level 12  
    czyli panowie w szereg tzn. odpinam zacisk z akumulatora i podłanczam amperomierz pod biegun dodatni aku i przewody odchodzace na alternator . wtedy odpalam auto imierze. jakiego amperomierza powinienem urzyc o zakres mi chodzi.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    gumiś_rzesz
    Level 25  
    Po co ci takie kombinacje z tym amperomieżem to ja bym nie był pewien czy wszystko przeżyje. A amperomież trzeba dobrać do alternatora np. do malucha wystarczy 40A. A ty w czym chcesz to mierzyć??
  • #7
    marcin 123
    Level 12  
    czyli panowie w szereg tzn. odpinam zacisk z akumulatora i podłanczam amperomierz pod biegun dodatni aku i przewody odchodzace na alternator . wtedy odpalam auto imierze. jakiego amperomierza powinienem urzyc o zakres mi chodzi.
  • #9
    ^ToM^
    Level 40  
    marcin 123 wrote:
    mam pytanie, jak zmierzyc naterzenie prądu ładowania alternatora nie posiadając cegów pomiarowych do pomiaru natęrzenia prądu stałego .moze ktos mi podpowie . Dzieki



    przede wszystkim nie wiem po co chesz mierzyc natezenie pradu ladowania. poza ew.celem dydaktycznym taki pomiar jest do niczego nie przydatny o ile nie masz instalacj z pradnica pradu stalego - w co watpie.dzisiaj wszedzie sie uzywa alternatora czyli pradnicy trojfazowej pradu przemiennego. a przy nim sie nie mierzy pradu ladowania. aby sprawdzic czy akumulator jest prawidlowo ladowany musisz posprawdzac wpierw czy wszedzie masz dobry kontakt elektryczny. czyli sprawdz zaciski na akumulatorze, zacisk z akumulatora na MASIE oraz zaciski na alternatorze. jezeli sa ok, podlaczasz woltomierz na napiecie stale, wlaczasz motor i np. swiatla mijania czy drogowe.
    prawidlowa wartosc napiecia to pomiedzy 13,8V a 14,4V wlasciwie to 14,2V +/- 0,2V. wtedy tez prac ma zapewne wartosc prawidlowa.
    jezeli tak nie jest masz gdzies usterke.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    Jacek79
    Level 37  
    jesli chcesz zrobis tak jak mówiłes to amperomierz dla silników benzynowych 300A dla diesla 500A
  • #12
    mczapski
    Level 39  
    Nie wiemy czy rozwiązujesz problem, czy szukasz kłopotów. Jak pisali poprzednicy do rozwiązania problemu może wystarczyć pomiar napięć i oględziny instalacji. Sprawdzanie prądu (i tutaj pytanie czy tak jak napisałeś "ładowania") alternatora może być dokonane jak proponujesz przez włączenie amperomierza w szereg do wyjścia. Zakres zależny od posiadanego wyposażenia. W pewnych warunkach to 40 A może być mało ale skończy się to uszkodzeniem bocznika. Natomist jeśli chcesz mierzyć prąd ładowania akumulatora w pojeździe to trochę trudniej. Wprawdzie pra nie może być ogromny (znowu zależy od warunków) ale jest problem z rozruchem silnika. A więc na czas roruchu należałoby wyłączyć układ pomiarowy równoległym odłącznikiem. Czyli trochę kłopotliwa sprawa dostsowania w warunkach warsztatowych. Raczej do laboratoriów. I jeszcze jedno. Układ pomiarowy wniesie do instalacji dodatkową oporność zmieniającą warunki pracy instalacji. Napisz co chcesz osiągnąć.
  • #13
    marcin 123
    Level 12  
    panowie czy pomiar napiecia na aku daje odpowiedz czy alternator w moim oplu 1.6 jest spreawny czy nie , czy trzeba wiedziec jakim pradem jeszcze ładuje aku . ja nie mam problemów z ładowaniem tylko tak mnie to zaciekawiło. ale dzieki zaq checi .
  • #15
    diesel5857
    Level 21  
    marcin 123 wrote:
    mam pytanie, jak zmierzyc naterzenie prądu ładowania alternatora nie posiadając cegów pomiarowych do pomiaru natęrzenia prądu stałego .moze ktos mi podpowie . Dzieki



    są specialne cęgi do pomiaru prądu stałego - ale ja ich nie mam :D
    a tak na marginesie to po co to Ci
    możesz zmierzyć napięcie na aku i po krzyku - wiesz czy ładuje czy nie
  • #16
    rambler_
    Level 14  
    Jeśli musi mierzyć prąd to między alternatorem a akumulatorem (ale nie między aku i rozrusznikiem z podłączonym alternatorem) - miernik powinien wytrzymać minimum 60A - przy napięciu 14,4V. W iektórych "autach" są takie na stałe wmontowane :-) Zgadnijcie w jakich...

    R.
  • #17
    leszek sam
    Level 13  
    marcin 123 zadał konkretne pytanie ,a wszyscy odchodzą od tego pytania.Amperomierz trzeba podłaczyć między akumulator +,a alternator + i wtedy zapalić samochód.Amperomierz użyty do tego pomiaru do 40A.Powodzenia.
  • #18
    gumiś_rzesz
    Level 25  
    Oj 40 A to tylko do malucha. I aby sprawdzić ile dokładnie amper ładuje musiał by być całkowićie rozładowany aku. Ale do pomiaru sprawności alternatora wystarczy woltomierz.
    POZDRAWIAM
  • #19
    joseph04
    Level 11  
    Tak jak napisał Elektit włączenie amperomierza pomiędzy akumulator i alternator i tak nieda odpowiedzi jakim pradem jest ladowany akumulator a tylko jaki jest calkowity pobor. Pozdrawiam
  • #20
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Można by się pobawić rezystorkiem wpiętym w szereg (jęśli masz dostęp do blachy oporowej). Wstawić w szereg 0,01Ω i zmierzyć napięcie na nim. Ale tak jak pisali poprzednicy - pomiar napięcia na aku wystarczy (zmierzony bez ładowania, z ładowaniem i np przy włączonych "długich"). Pomierz i napisz tu wyniki.
  • #21
    witek_elektr
    Level 14  
    W starszych samochodach, takich jak Warszawa i pochodne oraz w większości ciężarówek amperomierz był na desce i podłączony w taki sposób, że na wyłączonym silniku pokazywał prąd pobierany akumulatora, a po uruchomieniu - prąd ładowania akumulatora. To rozwiązanie zapewniało stałą kontrolę ładowania w taki sposób, że po uruchomieniu wskazania były od 15-30A, następnie malały prawie do zera (napięcie akumulatora zrównało się z napięciem alternatora); dawało to stałą kontrolę kondycji akumulatora. Tylko taki długi pomiar daje solidną kontrolę układu ładowania.
  • #22
    marcin 123
    Level 12  
    dzieki wam wszystkim . z braku odpowiedniego zakresu amperomierza jaki posiadam zmerzylem tylko napiecie na aku = 14.5 V jest OK. tylko cały czas interesóje mnie takie cos , gdy włacze wszystkie odbiorniki w aucie to wtedy chciałbym wiedziec czy alternator daje sobie rade i gdy w tym momencie podłaczyl bym woltomierza do aku powinien byc duzy spadek napiecia czy alternator powinien to napiecie podnosic . jezeli sie myle to sory
  • #23
    Buzka23
    Level 17  
    Witam wszystkich którzy starali sie udzielic koledze informacji ale jesli mogę cos zasugerować to poprawny pomiar natężenia ładowania alternatora wykonuje się amperomierzem cegowym i nie mierząc na przewodach z alternatora tylko na przewodzie masowym akumulatora to znaczy na minusie zachowując kierunek zgodny z oznaczeniem na cęgach.

    pozdrawiam
  • #24
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Buzka23 - przecież autor na samym początku napisał: nie posiadając cegów pomiarowych.
    Na chłopski rozum. Zmierz rano napięcie na aku, potem zapal, włącz wszystko i wtedy zmierz jeszcze raz. Jak będzie wyższe to jest OK.
  • #25
    Pfemek
    Level 23  
    Witam.
    Nie wnikając w potrzebę pomiaru prądu ładowania akumulatora chcę podać sposób jakim można zmierzyć ten prąd nie posiadając miernika cęgowego ani amperomierza o dużum zakresie. W załączniku na rys. a) sposób włączenia amperomierza w obwód przed zapaleniem silnika, gdy zapailmy silnik rozwieramy obwód jak na rys. b) i mamy pomiar prądu ładowania akumulatora, wystarczy amperomierz z zakresem 10-15A. Przy rozwieraniu obwodu należy pamiętać aby w żadnym momencie nie dopuścić do przerwania obwodu gdyż skok napięcia mogłby spowodować awarię układów elektronicznych w samochodzie.

    Pozdrawiam...
  • #26
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Quote:
    wystarczy amperomierz z zakresem 10-15A
    - przy naładowanym akumulatorze i wyłączonych odbiornikach tak. Zastanów sie ile prądu wezmą żarówki 2*55W?
  • #27
    Pfemek
    Level 23  
    Dlaczego akurat taki zakres wystarczy mozna prosto wytłumaczyć. Kiedy alternator zaczyna swoją pracę napięcie w instalacji rośnie powyżej napięcia akumulatora, wtedy akumulator staje się odbiornikiem prądu i pobiera prąd ładowania zależny od stopnia jego rozładowania, zużycia itp. Resztę odbiorników zasila alternator i w obwodzie alternator-odbiorniki płynie faktycznie duży prąd, czasem 40A i więcej w zależności od obciążenia instalacji. Prąd ładowania akumulatora jest jednak o wiele niższy.
  • #28
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Hmmm, to może zdecydujmy się co chcemy mierzyć: prąd alternatora (jak w temacie), czy prąd ładowania aku bo to są dwie różne sprawy.