Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przekaźniki o cewkach 12VDC. Mogę ich użyć w instalacji samochodowej?

shadowwelder 18 Lut 2006 15:55 1482 13
  • #1 18 Lut 2006 15:55
    shadowwelder
    Poziom 10  

    Witam. Posiadam kilka przekażników o cewkach 12VDC ale na napięcie przemienne 277VAC/10A i 250VAC/16A oznaczenia są nieczytelne a wiec nie mogę skorzystac z noty i stąd moje pytanie. Czy mogę użyć przekażniki do samochodowej instalacji? I co z prądami na 12V instalacji ile moga wynosić ?

    0 13
  • #2 18 Lut 2006 16:43
    Georges
    Poziom 15  

    Witam. Pierwszy podany przekaźnik na 10A-drugi na 16A.

    0
  • #3 18 Lut 2006 17:56
    shadowwelder
    Poziom 10  

    Tak pierwszy na 10A, drugi 16A

    0
  • #4 18 Lut 2006 18:15
    jiwaniuk
    Poziom 30  

    Te 10 i 16 A to te przekaźniki przełączą przy prądzie przemiennym (AC w oznaczeniu). Przy prądzie stałym (instalacja w samochodzie) zdolność łączeniowa tych przekaźników jest dużo mniejsza (5 do 10 razy - zależy od indukcyjności jaką trzeba włączyć lub wyłączyć). W skrajnych przypadkach przekaźnik który przy AC ma prąd przełączany 15A przy DC ma 0,5A.

    Pozdrawiam wszystkich

    jjanek

    0
  • #5 18 Lut 2006 20:59
    shadowwelder
    Poziom 10  

    A więc to zależy od indukcyjności obwodu załączanego. Z tego wynika że prąd określany na 10A AC w DC może być znacznie mniejszy. Ale jak to określić ?

    0
  • #6 18 Lut 2006 22:48
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Zdolność łączeniową określa producent. Nie ma możliwości samodzielnego jej dokładnego obliczenia. Radzę ewentualnie (na podstawie porównywania z innymi, znanymi przekaźnikami) określić szacunkowo zdolność wyłączania. Nie polecam jednak tego, bo można się bardzo pomylić. Dla ciekawostki podam, że np. stycznik moellera 10A (zdaje się DILEM) potrafi skutecznie wyłączać prądy stałe o wartości zaledwie 500mA.

    0
  • #7 19 Lut 2006 05:51
    shadowwelder
    Poziom 10  

    Mam tutaj noty podobnych przekażników ale są one dla mnie lekko niezrozumiałe. Dla przekażnika JQC -RFF-012-1ZS napiecie i prąd maksymalny to 277VAC/10A i 30VDC. Ale co z prądem dla DC czy to te 210W/30VDC czyli 7ADC. I taki sam przypadek z drugim przekażnikiem na 16A.

    0
  • #9 19 Lut 2006 11:22
    Georges
    Poziom 15  

    Cześć. Powiedz co chcesz załączać tym przekaźnikiem.Jeśli przekażnik może załączyć 10A przy prądzie AC to może tyle samo przy DC.Jeśl prąd pdzy DC byłby 5 do 10 razy mniejszy to producent by to napisał, przecierz styki są te same. Przy załączaniu indukcyjności na DC dodaje się diodę np 1N4007 w kierunku zaporowym aby na indukcyjności stłumić przepięcia przy rozwieraniu styków przekaznika.

    0
  • #10 19 Lut 2006 11:47
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Z przekaźnikami jest jednak tak: zdolnośc łączeniowa dla prądu przemiennego jest znacznie większa, niż dla stałego - dotyczy to zwłaszcza obwodów indukcyjnych (cewki innych przekaźników, silniki, elektromagnesy itp.). Dla obciążeń czysto rezystancyjnych (jak np żarówki) warunki pracy sa zbliżone.
    Nie dysponując danymi konkretnego przekaźnika można jednak przyjąc, że bedą podobne do danych przekaźników innych producentów, polecam dane katalogowe przekaźników RELPOL.
    Obciążalnośc styków jest z reguły podawana dla określonej ich trwałości, często dotyczy to np. 10 milionów zadziałań. Ten sam przekaźnik obciążony wiekszym prądem, lub mniej korzystnym obwodem, może miec mniejsza trwałośc, np. 1 milion lub np. 1000 zadziałań. Czasem to wystarcza ...
    Przekaźniki stosowane w samochodach mają dośc trudne warunki pracy: temperatury od -40 do +80 stopni, wilgotnośc do 100%, wibracje, załączane żarówki w pierwszej chwili pobierają prąd nawet 10 razy wiekszy, niż nominalny, do tego prąd stały, który łatwo daje łuk w obwodach indukcyjnych.
    Najlepiej jest do samochodu używac jednak przekaźników, które do tego celu zostały skonstruowane, jeżeli w sklepie są za drogie, to idź na szrot samochodowy, tam za pare groszy możesz miec ile chcesz ...

    0
  • #11 19 Lut 2006 12:38
    shadowwelder
    Poziom 10  

    WIELKIE DZIEKI JUŻ SIĘ OBRAZ PRZEKAŻNIKÓW W MOJEJ GŁOWIE ROZJAŚNIŁ >< TERAZ POSZUKAM SZROTU I DO BOJU ><

    0
  • #12 19 Lut 2006 12:43
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 20 Lut 2006 09:33
    kasat
    Poziom 19  

    Witam
    Jeszcze jedna sprawa jest ważna z przekażnikami (lub stycznikami) częstotliwość załączania , jeżeli ma chwycić i trzymać to jeszcze półbiedy ale gorzej się sprawa ma jak ma załączać cykilcznie np.co 2 sekundy tu już musimy mieć trochę zapasu na stykach. Na stycznikach niekiedy producent pisze jakie można moce przełączać przy różnych cyklach pracy AC1,AC2,AC3. Należy pamiętać że ważniejsza jest moc jaką przekażnik ma załączyć niż sam prąd (zwłaszcza przy prądzie stałym) chodzi o "ciągnięcie" łuku przy przerywaniu obwodu przez przekażnik. Ja tu wrzuciłem przekażniki i styczniki do jednego worka (choć nie powinno się) ale oba urządzenia są do siebie bardzo podobne
    Pozdrawiam

    0
  • #14 21 Lut 2006 14:26
    shadowwelder
    Poziom 10  

    Jescze raz dzięki za wszystkie odpowiedzi. Temat uważam za zamknięty.:D

    0