Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przekaźniki o cewkach 12VDC. Mogę ich użyć w instalacji samochodowej?

18 Lut 2006 15:55 1566 13
  • Poziom 11  
    Witam. Posiadam kilka przekażników o cewkach 12VDC ale na napięcie przemienne 277VAC/10A i 250VAC/16A oznaczenia są nieczytelne a wiec nie mogę skorzystac z noty i stąd moje pytanie. Czy mogę użyć przekażniki do samochodowej instalacji? I co z prądami na 12V instalacji ile moga wynosić ?
  • Poziom 15  
    Witam. Pierwszy podany przekaźnik na 10A-drugi na 16A.
  • Poziom 11  
    Tak pierwszy na 10A, drugi 16A
  • Poziom 30  
    Te 10 i 16 A to te przekaźniki przełączą przy prądzie przemiennym (AC w oznaczeniu). Przy prądzie stałym (instalacja w samochodzie) zdolność łączeniowa tych przekaźników jest dużo mniejsza (5 do 10 razy - zależy od indukcyjności jaką trzeba włączyć lub wyłączyć). W skrajnych przypadkach przekaźnik który przy AC ma prąd przełączany 15A przy DC ma 0,5A.

    Pozdrawiam wszystkich

    jjanek
  • Poziom 11  
    A więc to zależy od indukcyjności obwodu załączanego. Z tego wynika że prąd określany na 10A AC w DC może być znacznie mniejszy. Ale jak to określić ?
  • Poziom 27  
    Zdolność łączeniową określa producent. Nie ma możliwości samodzielnego jej dokładnego obliczenia. Radzę ewentualnie (na podstawie porównywania z innymi, znanymi przekaźnikami) określić szacunkowo zdolność wyłączania. Nie polecam jednak tego, bo można się bardzo pomylić. Dla ciekawostki podam, że np. stycznik moellera 10A (zdaje się DILEM) potrafi skutecznie wyłączać prądy stałe o wartości zaledwie 500mA.
  • Poziom 11  
    Mam tutaj noty podobnych przekażników ale są one dla mnie lekko niezrozumiałe. Dla przekażnika JQC -RFF-012-1ZS napiecie i prąd maksymalny to 277VAC/10A i 30VDC. Ale co z prądem dla DC czy to te 210W/30VDC czyli 7ADC. I taki sam przypadek z drugim przekażnikiem na 16A.
  • Poziom 15  
    Cześć. Powiedz co chcesz załączać tym przekaźnikiem.Jeśli przekażnik może załączyć 10A przy prądzie AC to może tyle samo przy DC.Jeśl prąd pdzy DC byłby 5 do 10 razy mniejszy to producent by to napisał, przecierz styki są te same. Przy załączaniu indukcyjności na DC dodaje się diodę np 1N4007 w kierunku zaporowym aby na indukcyjności stłumić przepięcia przy rozwieraniu styków przekaznika.
  • Poziom 39  
    Z przekaźnikami jest jednak tak: zdolnośc łączeniowa dla prądu przemiennego jest znacznie większa, niż dla stałego - dotyczy to zwłaszcza obwodów indukcyjnych (cewki innych przekaźników, silniki, elektromagnesy itp.). Dla obciążeń czysto rezystancyjnych (jak np żarówki) warunki pracy sa zbliżone.
    Nie dysponując danymi konkretnego przekaźnika można jednak przyjąc, że bedą podobne do danych przekaźników innych producentów, polecam dane katalogowe przekaźników RELPOL.
    Obciążalnośc styków jest z reguły podawana dla określonej ich trwałości, często dotyczy to np. 10 milionów zadziałań. Ten sam przekaźnik obciążony wiekszym prądem, lub mniej korzystnym obwodem, może miec mniejsza trwałośc, np. 1 milion lub np. 1000 zadziałań. Czasem to wystarcza ...
    Przekaźniki stosowane w samochodach mają dośc trudne warunki pracy: temperatury od -40 do +80 stopni, wilgotnośc do 100%, wibracje, załączane żarówki w pierwszej chwili pobierają prąd nawet 10 razy wiekszy, niż nominalny, do tego prąd stały, który łatwo daje łuk w obwodach indukcyjnych.
    Najlepiej jest do samochodu używac jednak przekaźników, które do tego celu zostały skonstruowane, jeżeli w sklepie są za drogie, to idź na szrot samochodowy, tam za pare groszy możesz miec ile chcesz ...
  • Poziom 11  
    WIELKIE DZIEKI JUŻ SIĘ OBRAZ PRZEKAŻNIKÓW W MOJEJ GŁOWIE ROZJAŚNIŁ >< TERAZ POSZUKAM SZROTU I DO BOJU ><
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    Witam
    Jeszcze jedna sprawa jest ważna z przekażnikami (lub stycznikami) częstotliwość załączania , jeżeli ma chwycić i trzymać to jeszcze półbiedy ale gorzej się sprawa ma jak ma załączać cykilcznie np.co 2 sekundy tu już musimy mieć trochę zapasu na stykach. Na stycznikach niekiedy producent pisze jakie można moce przełączać przy różnych cyklach pracy AC1,AC2,AC3. Należy pamiętać że ważniejsza jest moc jaką przekażnik ma załączyć niż sam prąd (zwłaszcza przy prądzie stałym) chodzi o "ciągnięcie" łuku przy przerywaniu obwodu przez przekażnik. Ja tu wrzuciłem przekażniki i styczniki do jednego worka (choć nie powinno się) ale oba urządzenia są do siebie bardzo podobne
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Jescze raz dzięki za wszystkie odpowiedzi. Temat uważam za zamknięty.:D