Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Altium Designer Computer ControlsAltium Designer Computer Controls
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

projekt prosta ruchoma głowa disco

micho a 14 Dec 2007 20:54 85533 296
  • #91
    mArKo85
    Level 16  
    przepraszam że podbijam temat, ale zależy mi na informacji na ten temat, bo chciałbym już dokończyć ten fragment i zająć się innymi elementami a bez tego kiepsko będzie to spasować wszystko.
    Czyli to trafo jakie tam wsadzić? bo nie wiem czy dobrze myśle... nie jestem niestety zawodowcem i nie wiem tego...
  • Altium Designer Computer ControlsAltium Designer Computer Controls
  • #92
    Uszol 1990
    Level 29  
    Jak użyjesz żarówki 50w to trafo 60w spokojnie wystarczy :) Kup trafo do halogenów i będzie, takie małe nie są takie znów drogie :)
  • #93
    mArKo85
    Level 16  
    okej... bo zastanawiałem sie czy nie zastosować takiego ts jakiegoś zwykłego, ale to cenowo sie nie opłaca...
  • #94
    mArKo85
    Level 16  
    mam jeszcze jedną sprawę odnośnie tego urządzenia... nie mogę dostac u mnie potencjometrów 4,7k - czy zamiast tego mogą być 5k ? i jak to wpłynie na działanie układu ?
  • Altium Designer Computer ControlsAltium Designer Computer Controls
  • #95
    Krzysieksiek
    Level 20  
    Cześć
    Domyślam się że chodzi Ci o potencjometr P3 na jednym ze schematów (ten co reguluje napięcie LM317). Zastosowanie 5k czy 4,7k nie powinno mieć większego znaczenia, silnika raczej nie uszkodzisz.
  • #96
    mixerrap
    Level 12  
    Witam
    Prezentuje ruchomą głowice led - własnej roboty
    Proszę o komentarz.

    Dodano po 2 [minuty]:

    projekt prosta ruchoma głowa disco
  • #97
    koxzco
    Level 13  
    Wygląda ciekwie ale może mały opis funkcji,szczegóły budowy,wykorzystane elementy,koszta?;)

    Poproszę o fote obrazu jaki tworzy główka:)
  • #98
    mixerrap
    Level 12  
    Tworzy ona zwykłą plamke :

    projekt prosta ruchoma głowa disco
    projekt prosta ruchoma głowa disco

    Opis:
    - 5 Led 50 000 mcd 12V
    - Pan 520*
    - Tilt 300*
    - Dwa kolory: niebieski, czerwony
    - Regulacja speed i dimeer za pomocą sterownika
    - Efekt strobo 0-10 błysków na sekunde

    Materiały:
    - Podstawa zrobiona z obodowy DVD-ROM
    - Wykozystane dwa silniki z przekładniami.
    - Ledy

    Koszty:
    - Obodowa z odzysku
    - Silniczki z odzysku
    - Led 5* 3.50zł
    - Farba kolor czarny 5zł

    Oto filmik jak działa głowica:

    http://pl.youtube.com/watch?v=TDIPYCgrMpU
  • #99
    DjDaniel11
    Level 27  
    Witam.
    Zdradzisz nam tajemnice budowy :cunning: Jakieś schematy? Zdjęcia wewnątrz ?
    Jestem bardzo ciekaw elektroniki, i oczywiście sterownika (jeśli możesz daj fotki)
    PS: Nie myślałeś nad diodami trzy kolorowymi RGB ?? Albo jeszcze lepiej na jednej mocnej diodzie RGB 3W, cena aktualnie nie przekracza 30zł.

    Pozdro i czekam na kolejne fotki :)
  • #100
    jakubk
    Level 13  
    Bardzo ciekawa ta ruchoma głowa, jestem ciekawy co siedzi tam w środku.
    może jakiś schemacik? :D
  • #101
    Krzysieksiek
    Level 20  
    Cześć witam po przerwie.
    Przedstawię kilka zdjęć ruchomej głowicy nad którą od jakiegoś czasu pracuje (projekt w budowie).
    Ogólna budowa:
    projekt prosta ruchoma głowa disco
    projekt prosta ruchoma głowa disco
    projekt prosta ruchoma głowa disco
    projekt prosta ruchoma głowa disco
    Przekładnia ruchu w pionie (łożyskowana):
    projekt prosta ruchoma głowa disco
    Podparcie (łożyskowane) dla ruchu w pionie z otworem na przewody zasilające i sygnałowe:
    projekt prosta ruchoma głowa disco
    Silniki napędu tarczy; kolor, gobo, rotacja gobo:
    projekt prosta ruchoma głowa disco
    Efekt strobo (wykonany na ramionach głowic HDD):
    projekt prosta ruchoma głowa disco
    Te elementy będą użyte do przekładni ruchu w poziomie:
    projekt prosta ruchoma głowa disco

    Pozostało dopracować kilka szczegółów (wykonać podstawę) i wyposażyć głowę w źródło światła + optyka. Myślę o żarówce 24V 250W i kilku soczewkach.
    Elektroniką sterującą zajmę się dopiero jak mechanika będzie skończona.
  • #102
    mixerrap
    Level 12  
    Mi sie bardzo podoba sam bym se taką zrobił ale nie mam gdzie zrobić metalową obudowe..
  • #103
    slawoslaw
    Level 18  
    Krzysieksiek: konstrukcja bardzo ciekawa, wręcz bardzo podobna do dobrze mi znanego coef-a mp250. Konstrukcja jak na zdjęciach bardzo dobrze wykonana, sugerowałbym założyć żarówkę wyładowczą OTI 150 , biały kolor lepiej odda barwy z tarczy kolorów.
  • #104
    Krzysieksiek
    Level 20  
    mixerrap wrote:
    ..... sam bym se taką zrobił ale nie mam gdzie zrobić metalową obudowe..


    Najpierw musi powstać pomysł. Potem przemyślenia natury technicznej (matematyka z geometrią + pewne tolerancje). Gromadzimy materiały i ruszamy z robotą (u mnie to wszystko się przeciąga z racji braku wolnego czasu).

    W zasadzie całość jest skręcana w pokoju, za kilkoma wyjątkami (gięcie i robienie otworów). Blachy (w kawałkach) zostały zakupione u blacharza, koszt ok 20 zł (jeśli ktoś się decyduje na taki manewr to proście o jak najcieńszą blachę to konstrukcja będzie lżejsza).
    W garażu przycinam blachy (tu szkoda ze nie mam gilotyny), gnę (własnej roboty giętarka), robię otwory (na wiertarce stołowej przy użyciu wyrzynaka, takiego jak do robienia otworów w ceramice - tu należy uważać).

    Projekt był kilkakrotnie zmieniany, początkowo miała to być opływowa obudowa, ale szybko się przekonałem że utrudni mi to prace konstrukcyjne, choć nie twierdzę, że nie jest to wykonalne.

    Co do sugerowanej żarówki, to wezmę tę radę pod uwagę.
  • #105
    mixerrap
    Level 12  
    A jak pan zrobił przeniesienie prądu z głowicy do ramiona... wykorzystał pan szczątki czy normalnie na kabelki ?
  • #106
    Krzysieksiek
    Level 20  
    Przewody zasilające i sygnałowe będą doprowadzone do głowy przez ramię. Dokładnie to w tych miejscach:
    projekt prosta ruchoma głowa disco
    projekt prosta ruchoma głowa disco

    Nie brałem i nie biorę pod uwagę rozwiązania na szczotkach. Wszystko będzie na przewodach. Głowa nie robi pełnego obrotu (ruch w pionie ok 270 stopni), nad ruchem w poziomie (o ile stopni) jeszcze się zastanawiam.

    Witam dziś udało mi się wykonać część pracy - przekładnia (dwustopniowa) ruchu w poziomie. Trzeba przy tym jeszcze trochę popracować.

    http://www.wrzuta.pl/obraz/3B3t8uLbyL/
    http://www.wrzuta.pl/obraz/AssLCvr2UC/
    http://www.wrzuta.pl/obraz/vVUGwqppZY/
    http://www.wrzuta.pl/obraz/zSvRPYasS8/

    Całość wykonana na sklejce 280x280x10. W sklejce jest zrobione podtoczenie na łożysko, które jest dociskane blachą aluminiową też z podtoczeniem. Silnik jest mocowany na oddzielnej blasze aluminiowej. Wszystko jest razem scalone (tak jak na zdjęciach).

    A to krótki film z testów ruchu w poziomie (trochę to wszystko buczy).
    http://www.wrzuta.pl/film/qrUUxaWUsq/
  • #107
    DjDaniel11
    Level 27  
    Może ma pan jeszcze schematy z wymiarami do tej obudowy ?? Na pewno by się wszystkim przydalł :)
    A może pan pokazać tę własnej roboty giętarkę ?

    PS: Jakby miał pan czas to chętnie bym zobaczył tę główkę na żywo, ponieważ też "robię" (jeszcze nie materialnie). Jak pan pewnie zauważył jestem z Łańcuta :)

    A co do filmiku, to jaki silnik napędza ruch w poziomie ? Bo na filmiku słychać jaby to był jakiś od samochodu :)
  • #108
    petro1974
    Level 11  
    najgorsze na co można wpaść to robienie połączeń na szczotkach. Ale weż pod uwagę jedna bardzo ważną rzecz.: Przewody które będą wchodziły do głowy muszą być specjalnie do tego przeznaczone, odpowiednio elastyczne i odporne termicznie ponieważ zwykłe nawet najbardziej elastyczne bardzo szybko będziesz wymieniał :)

    Kolejna sprawa to nie puszczaj bezpośrednio tych przewodów przez te otwory tylko weź coś na kształt słomki ale odpowiednio grube aby z niewielkim luzem wchodziło w otwór a na górze i dole zrób mały kołnierzyk aby nie przesuwało się.

    I jeszcze jedno jak zastosujesz żarówkę meta halogenową to koniecznie nawet przy 150 musisz zrobić przed nią filtr podczerwieni bo po nawet niedługi, czasie pracy padną Ci wszystkie silniki i popłyną przewody.Jak będzie Ci potrzeba to mogę zrobić Ci zdjęcie jak to jest technicznie wykonane w większości urządzeń. Jest to ważna rzecz

    Pozdrawiam
  • #109
    Krzysieksiek
    Level 20  
    piotrgut wrote:

    ...
    Kolejna sprawa to nie puszczaj bezpośrednio tych przewodów przez te otwory tylko weź coś na kształt słomki ale odpowiednio grube aby z niewielkim luzem wchodziło w otwór a na górze i dole zrób mały kołnierzyk aby nie przesuwało się.
    ...
    Jak będzie Ci potrzeba to mogę zrobić Ci zdjęcie jak to jest technicznie wykonane w większości urządzeń. Jest to ważna rzecz


    Zgadzam się w 100% co do poprowadzenia przewodów, myślę je umieścić w jakimś "pancerzu" aby maksymalnie zminimalizować ryzyko przetarcia itp.
    Co do filtra i całej optyki jeszcze nie mam konkretnych planów, skupiłem się na mechanice którą trzeba teraz "dostroić".

    Jeżeli masz możliwość zaprezentować wnętrze fabrycznej głowy, lub innych efektów to byłbym wdzięczny (inni pewnie też).

    Dzięki za zainteresowanie i wskazówki do projektu

    Co do tego jak zrobiona jest giętarka to powiem że bardzo prosto (dwuteownik-jako podstawa, i kątownik-jako ruchomy element) giętarka ta nie jest dokładna, nie nadaje się do małych elementów. Małe elementy wygodnie dogina się na np imadle.
    Silnik ruchu w poziomie to silnik krokowy a buczy bo cała przekładnia wykonana jest na kołach zębatych (w fabrycznych głowach przeniesienie napędu jest zrealizowane na pasku zębatym).
  • #110
    petro1974
    Level 11  
    Jeszcze jedna mała rada skoro robisz teraz mechanikę. Pomyśle o jakiś elementach oporowych na osiach Panoramy i Tiltu, żeby wyeliminować efekty bezwładności. Żeby zatrzymywał Ci się w momencie kiedy zatrzymasz czy zmienisz kierunek a nie bujał się, szczególnie problem będzie z tarczami gobo gdyż nie da Ci się precyzyjnie zatrzymać w konkretnym miejscu jak nie będziesz miał żadnego oporu. Potem wrzucę fotki , bo właśnie rozbieram jedną lampę :) i zwrócę Ci uwagę na te opory . niby mało istotnie wygląda ale bez tego będzie zero precyzji.

    Pozdrawiam

    PS Wybaczcie jakość zdjęć ale miałem teraz tylko telefon do dyspozycji. Jeżeli ktoś będzie chciał jednak pooglądać to postaram się wykonać wszystko ładniej. Niemniej jednak chciałem zobrazować swoje uwagi. Przykładem jest urządzenie X-Spot Extreme firmy High End z lampą wyładowczą HMI 750.

    Zaczynając przeprowadzenie kabli : Tutaj wykorzystana jest termo osłona , a przewody idą do głowicy przez ramie:

    http://www.digifoto.yoyo.pl/download.php?id=4

    Poniżej jest wspomniany element oporowy

    http://www.digifoto.yoyo.pl/download.php?id=11

    Tak z kolei rozwiązana jest w tym urządzeniu sprawa kolorów w systemie mieszania barw CYM

    http://www.digifoto.yoyo.pl/download.php?id=6

    http://www.digifoto.yoyo.pl/download.php?id=7

    Tarcze z obrotowym Gogo (jest ich trzy ) w ten sposób sa zorganizowane :
    http://www.digifoto.yoyo.pl/download.php?id=9

    Tak mocowana jest lampa. Mocowana z tyłu obudowy:

    http://www.digifoto.yoyo.pl/download.php?id=13

    A tak wygląda głowica w całości :

    http://www.digifoto.yoyo.pl/download.php?id=8


    Działa to w ten sposób :
    Procesor znajduje się w podstawie. Tam tez dochodzi sygnał z konsolety sterującej. Następnie przechodzi przez ramię w postaci cyfrowej do głowicy. Przy każdej części (kolory, gobo ) widoczne są małe płytki , to są urządzenie które dekodują wspomniany sygnał do postaci analogowej i w ten sposób sterowane są silniki poszczególnych efektów.
    Tak jest rozwiązane to w tym urządzeniu. W innych jest tez tak że sygnał do każdego silnika w głowicy idzie analoogowo (cztery żyły do każdego) ma to tą zaletę że elektronika w głowie jest ograniczona do minimum , wada jest to że idzie gruby plik kabli.
    Lama w opisywanym urządzeniu całe sterowanie ( balast i przekaźniki ma w podstawie, do głowicy już idą bezpośrednio tylko kable wysokiego napięcia do żarówki)


    Jeżeli macie jakieś pytania chętnie odpowiem :)
    pozdrawiam
  • #111
    mixerrap
    Level 12  
    Witam
    Bardzo ładnie wykonana głowica estetykę oceniam na 6/6. A mam takie pytanko jak zrobiłeś tarcze kolorów skont miałeś te filtry barwne, jak masz jeszcze jakieś ścinki to może byś wysłał bym był wdzięczny.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Aj sorka nie zauważyłem że to jest orginalna ruchoma głowa.
  • #112
    djandriu
    Level 27  
    Kolego Krzysieksiek czy przy budowie swojej głowy nie sugerowałeś się głową stairville MV-250H ?? Jak chcesz to porobie fotki wnętrza takiej głowy.
    projekt prosta ruchoma głowa disco
  • #113
    petro1974
    Level 11  
    Nieeeee :) Ja tego nie robiłem !!! :) Ja tylko zrobiłem kilka fotek ( zresztą napisałem o tym w poście )
    Miała to być seria zdjęć poglądowa.

    Głowica jest firmy High End model z przed kilku lat ale do dzisiaj niezastąpiony przy niektórych typach imprez :)

    A swoja drogą cieszę się że Ci się podoba bo ten model jest moim oczkiem w głowie . :):):):)
  • #114
    Maciek4141
    Level 22  
    Witam, od pewnego czasu przymierzam się do zrobienia ruchomej głowy, z tym, ze w mojej nie będzie gobo ani innych tym podobnych rzeczy, a mam do niej zamiar wrzucić jakiś fajne efekt laserowy.
    Chciałem prosić o poradę na temat samej mechaniki. Czy dobrym rozwiązanie będzie zrobienia najpierw szkieletu z aluminiowych kątowników, a później przykręcenie do tego obicia?
    W jaki sposób można zamocować łożyska?
    Czy ruch w titl i pan ograniczać mechanicznie czy za pomocą krańcówek (kiedy styki krańcówek zewrą się ma nastąpić zmiana kierunku)?

    Pozdrawiam
  • #115
    Krzysieksiek
    Level 20  
    djandriu wrote:
    Kolego Krzysieksiek czy przy budowie swojej głowy nie sugerowałeś się głową stairville MV-250H ?? Jak chcesz to porobie fotki wnętrza takiej głowy.


    Po części sugerowałem się budową fabrycznej głowy (nie w tak dużym stopniu) Nie konkretnie tym modelem ale podpatrywałem różne rozwiązania ( robiłem tak żeby było jak najefektowniej).

    Zdjęcia (fabrycznych głów) mile widziane.

    Dzięki kolego piotrgut za zaprezentowanie budowy wewnętrznej, super fajnie.

    Pozdrawiam.
  • #116
    petro1974
    Level 11  
    Teraz mi się wszystko rozjechało po imprezach. Ale jak coś do wróci to wrzucę dla porównania MAC-a. Ma inaczej rozwiązane sterowanie poszczególnymi efektami i chyba łatwiejsze by było coś w tym stylu wykonać niż w poprzednio opisywanym prze zemnie. W nim jedna za dużo elektroniki i programowalnych układów

    Dodano po 6 [minuty]:

    Maciek4141 wrote:
    Witam, od pewnego czasu przymierzam się do zrobienia ruchomej głowy, z tym, ze w mojej nie będzie gobo ani innych tym podobnych rzeczy, a mam do niej zamiar wrzucić jakiś fajne efekt laserowy.
    Chciałem prosić o poradę na temat samej mechaniki. Czy dobrym rozwiązanie będzie zrobienia najpierw szkieletu z aluminiowych kątowników, a później przykręcenie do tego obicia?
    W jaki sposób można zamocować łożyska?
    Czy ruch w titl i pan ograniczać mechanicznie czy za pomocą krańcówek (kiedy styki krańcówek zewrą się ma nastąpić zmiana kierunku)?

    Pozdrawiam


    jeśli moge swoje trzy grosze wrzucić :)

    Mi się wydaje jedynym nawet rozwiązaniem zrobienie szkieletu , tam wszelkich mocować a na koniec obudowy. Inaczej tylko by Ci utrudniło całą sprawę :)

    Ruch ograniczyć musisz za pomocą czegoś , jakiegoś czujnika czy wyłącznika krańcowego , bo głowa nie będzie wiedziała nijak że doszła do końca. Ja widziałem dwa rozwiązania
    1. Wyłącznik krańcowy (mechaniczny czy optyczny)
    2. Czujnik optyczny przez który przechodzi taka ząbkowana tarcza. A programowo procesor ustala cały ruch na podstawie otrzymanych z czujnika informacji o ilości przeskoczonych ząbków na wspomnianej tarczy. Jednak to już wymaga pewnego oprogramowania i procesora
  • #117
    Maciek4141
    Level 22  
    Najpierw chciałbym zrobić mechanikę, a co do elektroniki to chcę aby głowa miała ruch w rytm muzyki i ręczny. Co do tych krańcówek myślę że chyba można wykorzystać te przyciski co są w myszach komputerowych. Tak żeby impuls szedł na układ Flip Flop. Wtedy automatycznie zostanie zmieniony kierunek i zapobiegnie to uszkodzeniem silników itp.

    Druga sprawa to obudowa. Mam zakupione kątowniki aluminiowe i z nich zrobię szkielet. Skoro mam zamiar wsadzać do niej efekt laserowy, to nie będą tam duże temp. Czy mogę obicie tego wszystkiego zrobić z utwardzonej, lekkiej balsy? (może to głupi pomysł)

    Pozdrawiam
  • #118
    Krzysieksiek
    Level 20  
    Ja próbowałem tego sposobu z kątownikami (tylko problem jest jak chce sie zrobić np kąt rozwarty, na łączeniu dwóch krawędzi bo kątowniki mają 90 stopni) ale próbować można. Mi się nie udało a przynajmniej nie byłem z tego zadowolony.

    Pomysł z drewnem balsy jest ciekawy, biorąc pod uwagę że nie będzie w tym efekcie wysokich temperatur.
    Blacha ocynk o grubości 0,5 [mm] i wymiarze 1mx1m waży ok 3,9 kg.
  • #119
    Maciek4141
    Level 22  
    Wysokich temp. nie przewiduję bo do lasera dam jeszcze chłodzenie za pomocą wiatraków. Jedynie co to podstawę samej główki zrobię z jakiegoś innego, twardszego tworzywa, bo balsa mogła by nie wytrzymać obciążenia.
    A balsa dosłownie kosztuje grosze jeżeli chodzi o wymiary, a mam kolegę modelarza to może się coś załatwi.

    Z tymi kątownikami będę próbował, niestety w moim mieście nie ma blacharza, a nawet sam nie jestem w stanie wykonać czegoś podobnego do twojej "zabawki".
    Myślę ze w sobotę zacznę coś robić.

    Pozdrawiam
  • #120
    petro1974
    Level 11  
    A może z tymi kątownikami tak spróbować : na jakieś śliskiej powierzchni położyć kątem do góry ( wierzchem) położyć na min na całej długości twarda listewkę i w miarę równomiernie naciskać, bądź uderzać młotkiem. Tak mi się wydaje że albuminowy powinien się dosyć łatwo rozwierać.
    Ale to tylko tak sobie kombinuje bo nie próbowałem :)
    A co do drewna to nie kojarzę balsy ale zastanawiam się czy nie będzie za ciężkie i jak będzie bądź co bądź jakaś temperatura to drewno prędzej czy później to odczuje :) Ja bym jednak proponował jak najcieńszą blachę aluminiową