Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czym zastąpic regulator napięcia prądnicy 220V?

prez8s 18 Lut 2006 21:43 27225 17
  • #1 18 Lut 2006 21:43
    prez8s
    Poziom 33  

    Czym można zastąpić elektroniczny regulator napięcia w prądnicy synchronicznej pirescieniowej o mocy 4kW? Ma ktoś pomysł jak zrobic prostą regulacje automatyczną? Jak wogóle odbywa sie regulacja takiej prądnicy. Pytam czysto teoretycznie.

    1 17
  • #2 19 Lut 2006 14:57
    Breżniew
    Poziom 21  

    Widziałeś jak jest zbudowany alternator w samochodzie i w jaki sposob wspolpracuje z instalacja pojazdu? Zasada regulacji w takiej prądnicy jest ta sama - po przez regulacja prądu wzbudzenia w wirniku.

    0
  • #3 19 Lut 2006 15:03
    prez8s
    Poziom 33  

    No to akurat wiem, ale chodzi mi o schemat, co jest w takim regulatorze w prądnicach na 220V, a nie samochodowych. I czym to można ewentualnie zastąpić.

    0
  • #4 19 Lut 2006 20:07
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Co to jest za prądnica i czy masz do niej jakąkolwiek dokumentację?

    0
  • #5 19 Lut 2006 21:09
    prez8s
    Poziom 33  

    Widze ze nic z tego nie będzie, nic sie tutaj konkretnegoe nie dowiem, zadałem chyba za bardzo zaawansowane pytanie :(.
    Gdyby ktos posiadał schemat regulatora elektronicznego jakiejkolwiek pradnicy na 220V lub 400V, to obdaruje pkt. za umieszczenie tutaj.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Jest to agregat honda sh5000 z uwaloną elektroniką prądnicy. Elektronika jest zalana, wiec nici z naprawy. Pradnica ma dwa pierscienie, jest to typowa pradnica wystepująca w agregatach z AVR-em.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Moze inaczej zadam pytanie:
    Jak zrealizowac układ samoczynnej regulacji napiecia pradnicy synchronicznej pierscieniowej samowzbudnej.

    0
  • #6 19 Lut 2006 21:29
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    prez8s napisał:
    Widze ze nic z tego nie będzie, nic sie tutaj konkretnegoe nie dowiem, zadałem chyba za bardzo zaawansowane pytanie :(.
    Gdyby ktos posiadał schemat regulatora elektronicznego jakiejkolwiek pradnicy na 220V lub 400V, to obdaruje pkt. za umieszczenie tutaj.
    Jakie pytanie - taka odpowiedż...
    Schemat nic Ci nie da bez bliższych danych prądnicy(np. z tabliczki znamionowej) I trzeba wiedzieć jak w oryginale była realizowana regulacja napięcia.
    Z grubsza : musi być stabilizacja obrotów prądnicy i regulacja napięcia wyjściowego za pomocą regulacji napięcia wzbudzenia.

    0
  • #7 19 Lut 2006 21:30
    prez8s
    Poziom 33  

    Dlatego zapytałem czysto teoretycznie jak sie odbywa regulowanie napięcia w tego typu prądnicach. Niestety nic innego nie wiem na jej temat.
    Silnik ma stabilizacje obrotów. Jedynie regulator jest uwalony. Zadnych danych nie ma, zadnych tabliczek. To japonczyk kurde. Jak moge najprosciej to uruchomic zeby działało? Wartosci elementów dobiore doswiadczalnie, tylko chce wiedziec jak mam to zrealizować???????

    0
  • Pomocny post
    #8 19 Lut 2006 21:43
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To zależy jak była regulacja zrealizowana w oryginale...
    Popatrz tu: http://www.leroy-somer.com/
    Tam są pdfy prądnic

    0
  • Pomocny post
    #9 19 Lut 2006 22:08
    Breżniew
    Poziom 21  

    Tu masz skan schematu agregatu 1~f PAB4-1/230 z prądnicą samowzbudna GBOMd 420-22c
    Czym zastąpic regulator napięcia prądnicy 220V?
    A tu schemat 3~f PAD 8-3/400 z prądnicą GCe64A
    Jeśli zrozumiesz schematy to zasada działania takiego regulatora bedzie tobie znana:D
    Czym zastąpic regulator napięcia prądnicy 220V?

    2
  • #10 19 Lut 2006 22:42
    prez8s
    Poziom 33  

    O własnie chodzi mi o cos takiego.
    A dało by sie to zrealizowac bez transformatorów? Nie chodzi mi o to żeby napięcie było super stabilne, byleby nie wzrastało powyzej 240V, a spadek przy pełnym abciązeniu zeby niebył ponize 200V. Poprostu chce uruchomic tą prądnice. Tej elektroniki raczej i tak nie zdobęde, a na super stabilnym napieciu mi nie zależy, bo i tak jest przeznaczona do elektronarzędzi.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Jaki jest prąd magnesujący wirnik? Ile amper? Rozumiem ze nie jest przez cały czas taki sam, ale jak sądzicie dla jednofazowego 4kW jaki moze byc?

    0
  • Pomocny post
    #11 21 Lut 2006 20:49
    Breżniew
    Poziom 21  

    Zmierz rezystancję uzwojenia wzbudzenia i podaj je . Na zaciskach prądnicy podłącz znamionowe obciazenie, potem przy pomocy zasilacza z regulacją napięcia 0-12V w obwodzie wzbudzenia staraj sie uzyskać napiecie na wyjściu 230V przy znamionowym obciazeniu . Zmierz napięcie i prąd wzbudzenia. To ci wyjaśni jak zrobic zasilanie wzbudzenia z wykorzystaniem napiecia twornika.
    Jezeli przy 12V nie uzyskasz napięcia 230V to podnoś napięcie wzbudzenia do takiej wartosci aby uzyskac moc znamionowa. podaj uzyskane wartości napięć i prądów.

    0
  • #12 13 Mar 2006 19:31
    prez8s
    Poziom 33  

    Witam ponownie.
    A co jezeli zewre oba pierscienie wirnika i do uzwojenia stojana przyłącze kondensator o odpowiedniej pojemnosci? Czy będzie pracował wówczas jako asynchroniczny, ze zwartym wirnikiem? Pytam, bo szcztokotrzymacz jest zintegrowany z AVR-em, a takowego nie mam. Wiele agregatów nie posiada avr-a i jest bezszczotkowa i jakos działają. Chodzi mi własnie o to jak by to przerobic. Macie jakies pomysły?

    0
  • #13 13 Mar 2006 22:01
    Breżniew
    Poziom 21  

    Myślę ze nic ci to nie da. Prędzej będzie jak rozbierzesz stary regulator i zdemontujesz z niego szczotkotrzymacze. Ewentualnie mozesz dorobić nowe. Potem podłącz tak jak ci napisałem wcześniej pradnice w celu doboru prądu wzbudzenia. Jak będziesz znał napiecie i prąd wzbudzenia dla mocy max pradnicy to wymyslenie zasilacza z regulacja napięcia będzie juz proste. Zasilacz ten zasilisz z zaciskow prądnicy,

    0
  • #14 13 Mar 2006 22:27
    prez8s
    Poziom 33  

    Ok, to poeksperymentuje, odezwe sie za jakis czas i napisze co i jak. pozdr.

    0
  • #15 25 Kwi 2006 01:14
    prez8s
    Poziom 33  

    Witam ponownie, chciałbym podkreslic że bardzo pomocny okazał się schemat kolegi Breżniew, ten typ regulacji ma zastosowanie jak widze także we współczesnych agregatach. Własnie wpadł mi w ręce ECT6500 Hondy i tam jest dokładnie tak samo zrealizowana regulacja napiecia, poprzez transformator, jedynie nie ma potencjometru, ale widocznie jest tak policzony. Te agregaty sprzedawane są teraz w sklepach. Więc technologia stara ale jara :)

    1
  • #16 25 Kwi 2006 11:15
    chester8
    Poziom 18  

    Wiam mam pytanie co do tego zwarcia pierścieni i kondensatora jak się to sprawuje w takim układzie, mam zrobioną prądnice właśnie z silnika klatkowego asynchronicznego i wzbudza się ale jest bardzo czuły na obciążenie, co o tym myślisz??? Pozdrawiam

    0
  • #17 25 Kwi 2006 11:37
    prez8s
    Poziom 33  

    Jest bardzo czuły, bo prądnice asynchroniczne niestety są takie, szczególnie nie lubią obciążen indukcyjnych, a wszczególności silników klatkowych. Na profesjonalnych agregatach z prądnicami asynchronicznymi już robiłem doświadczenia i spadki napiecia przy pełnym obciążeniu grzejnikami potrafią być w granicach 40V. Reguluje sie taką prądnice przez dodawanie kondensatorów, ale jest to skomplikowana sprawa. Jak bardzo jest czuły w twoim wypadku? Jak skacze napięcie?

    A co do tej prądnicy z pierwszego postu to po pomiarach okazało sie że miała spalone uzwojenie wirnika mimo ze nie było widac na zewnątrz oznak spalenia, koszt naprawy biorąc pod uwage jeszcze zakup AVR-a był dla mnie zupełnie nie opłacalny, zwróciłem do sprzedawcy.

    1
  • #18 25 Kwi 2006 12:02
    chester8
    Poziom 18  

    nie mam warunków na zapewnienie tej prądnicy stałych obrotów, a przewinołem ja z silnika 4kW 1500obr/min na 500Obr i wzbudza się przy ok. 450obr.napięcie skacze fest ale i prąd prłynący pomiędzy silnikiem a kondensatorami tez maleje , miałem do układu zamiast obrotomierza podłączony miernik częstotkiwości no i była stała wiec obroty chyba tez powinny być stałe, obciazenie podłączałem międzyfazowo czyli na zaciski silnika a nie do zera w gwiezdzie uzwojenia silnika nie wiem co o tym mysleć , myślałem ze poprostu te obciażenie robi to ze maleje ten prąd i napiecie tez spada jak prąd maleje... Pozdrawiam i nie wiem co na to powiesz...

    1