Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik silnikow krokowych Allegro 3955.

barwie 21 Lut 2006 20:15 3977 7
  • #1 21 Lut 2006 20:15
    barwie
    Poziom 9  

    Witam, czy ktos z was zajmowal sie kiedys tym sterownikiem (A3955).Jak to jest z trybem fast i slow current decay mode?

    0 7
  • #2 21 Lut 2006 22:32
    markcomp77
    Poziom 12  

    barwie napisał:
    Witam, czy ktos z was zajmowal sie kiedys tym sterownikiem (A3955).

    A3955 - nie... ale A3977 i wiele innych bardziej zaawansowanych sterowników rozwiązuje podobnie problem "gaszenia"

    barwie napisał:
    Jak to jest z trybem fast i slow current decay mode?


    może parę obrazków na temat... da pewne wyobrażenie o "gaszeniu"

    Mieszane gaszenie (mixed decay)

    01) wykres gaszenia prądu
    Sterownik silnikow krokowych Allegro 3955.

    02) powolne gaszenie... slow decay
    Sterownik silnikow krokowych Allegro 3955.

    03) szybkie gaszenie... fast decay
    Sterownik silnikow krokowych Allegro 3955.

    04) mieszane gaszenie... mixed decay
    Sterownik silnikow krokowych Allegro 3955.

    ----
    z poważaniem
    MARK

    0
  • #3 22 Lut 2006 18:55
    barwie
    Poziom 9  

    Czyli tryby wygaszania pradu maja zasadniczy wplyw na dokladnosc sterowania( np.mikrokroku)? Czy tryb wybiera sie poprzez napiecie referencyjne tylko raz(tzn przykladamy na stale okreslone napiecie do nogi Vref)?Czy trzeba zadawac rożne napięcia w zależności od położenia rotora?

    0
  • #4 23 Lut 2006 00:23
    markcomp77
    Poziom 12  

    barwie napisał:
    Czyli tryby wygaszania pradu maja zasadniczy wplyw na dokladnosc sterowania( np.mikrokroku)?

    tak... oraz na kulturę pracy silnika
    ilość wydzielanego ciepła w silniku.. itp

    barwie napisał:
    Czy tryb wybiera sie poprzez napiecie referencyjne tylko raz(tzn przykladamy na stale okreslone napiecie do nogi Vref)?Czy trzeba zadawac rożne napięcia w zależności od położenia rotora?


    w układzie A3977 Vref - to napięcie odniesienia.. którym ustalamy prąd maksymalny silnika

    natomiast mixed decay - mieszane gaszenie... przełączenie się między szybkim i wolnym gaszeniem w określonym punkcie sinusoidy...
    jest to ustawienie statyczne - zazwyczaj osiągane przez dzielnik rezystancyjny - przypięty do wejścia PFD (a3977)

    gotowy schemat na a3977 z http://

    Sterownik silnikow krokowych Allegro 3955.

    widać dzielnik rezystancyjny dla PFD (9)

    oraz napięcie referencyjne REF (14) - tam dodatkowo jest podłączony PIC12f675... który redukuje napięcie REF po braku wymuszenia ruchu silnika dłuższym niż 1sekunda na wejściu STEP sterownika
    w efekcie redukując grzanie się silnika przy bezczynności :)

    układ A3977 (i zapewne 3955) stosuje mieszane gaszenie
    natomiast np. układ TMC239(249) idzie o krok dalej - stosując dynamiczne gaszenie... gdzie punk przełączenia między sposobami gaszenia wybierany jest dynamicznie - my o tym decydujemy pisząc program sterujący układem...

    ale sterownik bazujący na TMC239 jest troszeczkę bardziej złożony :(

    Sterownik silnikow krokowych Allegro 3955.

    to sterownik nad którym pracuję...
    wątek dyskusji projektu:

    http://www.cnc.info.pl/viewtopic.php?t=1490

    0
  • #5 23 Lut 2006 11:48
    barwie
    Poziom 9  

    Czyli, ustawiamy na stale okreslony poziom napiecia pfd (w przypadku 3977 miedzy 0.6 a 0.21 Vdd w trybie mixed decay). Nie zmieniamy go (Vpfd) w trakcie pracy. Czy dobrze rozumiem, ze jezeli napiecia Vpfd w sterowniku 3977 bedzie powyzej 0.6Vdd (zmniejszymy rezystancje dzielnika) to bedzie tryb slow decay?

    0
  • #6 23 Lut 2006 12:26
    markcomp77
    Poziom 12  

    zgodnie z manem a3977 (str. 7)
    http://www.allegromicro.com/datafile/3977.pdf

    Percent Past Decay Input (PFD)

    jeśli na PFD

    > 0.6Vdd => slow-decay
    <0.21Vdd => fast-decay
    <0.6, 0.21> => mixed-decay

    Mixed Decay Operation
    działa to w oparciu o stałą czasową RC1(2) (osobno każda faza)

    tfd = Rt Ct ln(0.6Vdd / Vpfd)

    to jest czas od załączenia od fast do slow (zależy od sekwencji)

    w podanym manie jest troszeczkę rysunków... dla różnej długości kroku...

    troszeczkę inforamcji... i linków do projektów i rozważań na temat A3977:
    http://www.2a.pl/~mark/cnc/a3977/a3977-opis.html

    o jeszcze jedno wyjaśnienie... może troszeczkę lepsze niż moje:
    http://www.allegromicro.com/faq/3977faq.htm

    Allegro-FAQ napisał:
    Q18 - What does automatic current decay mode detection/selection mean?

    The A3977 will automatically select the decay modes suitable for optimum performance. If the output current at the previous step was higher than the output current for the present step, then the PFD pin controls the decay mode (falling current, moving towards zero). If the output current at the previous step was lower than the output current for the present step, then the decay mode is fixed to slow decay (rising current, away from zero). When first powering-up the device, coming out of reset, or coming out of Sleep mode, the device will set both bridges to mixed-decay (PFD controls the decay mode).

    0
  • #7 23 Lut 2006 16:45
    barwie
    Poziom 9  

    Ok rozumiem ze w sterowniku znajduje sie komparator porownujacy prady. Tylko skoro VDD to Logic Supply Voltage a rezystancja dzielnika przy lini Vpfd jest stala to i napiecie Vpfd jest stalea.Tak mi sie wydaje. Moje pytanie jest nastepujace: po co wybiera sie napiecie Vpfd skoro uklad sam realizuje dobor decay.

    0
  • Pomocny post
    #8 23 Lut 2006 17:27
    markcomp77
    Poziom 12  

    barwie napisał:
    Ok rozumiem ze w sterowniku znajduje sie komparator porownujacy prady. Tylko skoro VDD to Logic Supply Voltage a rezystancja dzielnika przy lini Vpfd jest stala to i napiecie Vpfd jest stalea.Tak mi sie wydaje. Moje pytanie jest nastepujace: po co wybiera sie napiecie Vpfd skoro uklad sam realizuje dobor decay.


    jakąś możliwość decyzji nam jednak zostawiono ;)

    > 0.6Vdd => slow-decay
    <0.21Vdd => fast-decay
    <0.6, 0.21> => mixed-decay

    jest też do ustalenia stała czasowa RC (osobno dla każdej fazy)
    oraz sam czas.. zależy

    tfd = Rt Ct ln(0.6Vdd / Vpfd)

    od Vpfd

    w praktyce albo ustala się TO tak jak na moim schemacie (i wielu innych)... albo wstawia się TAM (PFD) potencjometr montażowy - niech sobie użytkownik ustawia ;)

    0