Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Robienie płytek - metoda fotochemiczna

23 Lut 2006 18:29 7633 16
  • Poziom 9  
    Witam. Mam zamiar zorganizować sobie sprzęt do naświetlania płytek. Znalazłem info, że jako źródło prom. UV wystarcza już zwykły halogen (np. 150W, 500W). Czy lampa kwarcowa do opalania to też mogłaby być?? Które z tych źródeł byłoby lepsze (zależy mi na obniżeniu kosztów). Prosiłbym o podzielenie się opinią w tej sprawie. Dzięki i pozdrawiam
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Osobiście używam kwarcówki do opalania , naświetlam około 6 min z około 20 cm , niemniej trzeba sobie to eksperymentalnie dobrać , naświetlam wydruk z drukarki atramentowej spryskany transparentem.
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Kwarcówka do opalania na pewno da lepszy efekt niż halogen. Tylko że niektóre lampy mają promiennik ciepła włączony szeregowo, który służy jako ogranicznik prądu i najlepiej byłoby wyłączyć go i zastąpić dławikiem. Najlepsze są świetlówki UV, np. Phlips TL 8W/05 (4 szt po 8 W). Załączam schemat starterów elektronicznych do takich świetlówek (jedna płytka na 2 szt.).
    Opiszę krótko proces wykonania płytek, jaki stosuję z dobrymi efektami.
    Laminat wytrawiam i odtłuszczam w Cillicie (można poprawić detergentem, np. płynem do naczyń). Natryskuję Positivem 20 z odległości ok 25 cm cienką równomierną warstwą 2 razy na krzyż (mokre na mokre). Suszyć trzeba 24 godz. w temp. pokojowej (w nagłych wypadkach można skrócić do 5 - 6 godz.) lub 0,5 godz. w temp. do 70 st. Można zrobić suszarkę z pudełka po butach i suszarki do włosów.
    Najepsze efekty osiągam z odbitek ksero, zwłaszcza na cieńszym papierze. Wydruk robię w powiększeniu 1.41 lub 2 razy (zależnie od wielkości płytki), potem pomniejszam na ksero 2 lub 4 razy (zmniejszenie np. z A4 na A5 odpowiada √2 czyli 1,41 razy). Zabieg ten zwiększa ostrość krawędzi ścieżek i ułatwia retusz. Potem odbitkę nacieram od tyłu szmatką nasączoną acetonem lub nitro (nie za dużo, żeby nie robiły się błyszczące plamy). Zwiększa to kontrast odbitki; miejsca zaczernione stają się nieprzezroczyste, a co za tym idzie, uzyskuje się lepszą jakość płytki. Oprócz tego toner nie rozpuszcza się w Transparencie. Wydruk trzeba robić jako lustrzane odbicie, tak żeby później odbitkę przyłożyć tonerem do płytki. Zmniejsza to rozmycie krawędzi przy naświetlaniu. Zamiast preparatu Transparent używam dowolnego oleju (najlepiej rzadkiej oliwki). Działa tak samo, a nic nie kosztuje. Płytkę trzeba posmarować olejem, przyłożyć odbitkę i docisnąć ją palcem tak, aby usunąć pęcherze powietrza i żeby nie powstały tłuste błyszczące plamy. Naświetlać na mokro bez dociskania szkiełkiem. Nadmiar oleju usunąć np. papierem toaletowym. W trakcie naświetlania mogą również powstać pęcherze powietrza pod papierem. Dlatego po upływie połowy czasu naświetlania robię przerwę i palcem wyciskam powstałe pęcherze. Jak sie papier przesunie, to płytka do powtórzenia. Później obracam płytkę o 180 stopni i naświetlam do końca.
    Wytrawiam w chlorku żelaza. Żeby skrócić czas wytrawiania, kładę płytkę na powierzchni roztworu miedzią na dół (trawi się ok 15 - 20 min. w świeżym roztworze).
    Stężenie roztworu wywołującego nie powinno przekraczać 1% ( 10g/l) NaOH, a najlepiej 7 - 8 g/l. Po wywołaniu powierzchnia ścieżek powinna być gładka i błyszcząca. Jak jest porowata i matowa, to płytka była za długo naświetlana i (lub) za długo wywoływana. W trakcie wywoływania można płytkę pocierać watką. Przy prawidłowym czasie naświetlania ścieżki nie mają prawa się zmyć. Po wypłukaniu i wysuszeniu płytki trzeba ją przeglądnąć, najlepiej pod lupą i uszkodzenia wyretuszować pisakiem wodoodpornym (lub do płytek), ewentulanie wyskrobać ostrym nożykiem. Potem powiercić otwory i przelecieć całą płytkę płaskim iglakiem w celu usunięcia zadziorów po wierceniu. Później wygładzić papierkiem ściernym (400 - 600), zmyć acetonem i pomalować roztworem kalafonii w spirytusie.
    Życzę udanych płytek.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Witam
    Do naświetlania POSITIV20 można używać także rtęciówek , ja używam dwóch chyba 125w lamp i wszystko wychodzi super.
    Pozdrawiam
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 9  
    Dzięki za porady, ostatecznie wybrałem lampę kwarcową. Przy naświetlaniu przez 3min. po wywołaniu ściezki bylo ledwo widac. 6 min. dalo znacznie lepszy efekt.
    Trawienie przeprowadzalem w chlorku zelaza, jednak uzywanym jeden raz (potem przeczekał jakis miesiac) no i plytka bardzo dlugo sie trawila, pomagalem jej troche pocieraniem pedzelkiem, no i okazalo sie ze zaczely znikac tez sciezki. Nie wiem teraz czy wina lezy po stronie niedoswietlonego lakieru, czy wlasnie za dlugim wystawieniu jej na dzialanie tego chlorku??
  • Poziom 14  
    Staram się właśnie unikać stosowania zużytego nieco chlorku , gdyż płytka trawi się wtedy długo i efekt jest taki jak opisałeś, istotne jest również odpowiednie wysuszenie płytki jak i warstwa lakieru , staram się mimo wszystko położyć jak najgrubszą.
  • Poziom 9  
    Ciąg dalszy prób:)
    Jako wywoływacza używam "kreta". Ustaliłem sobie odpowiednią ilość tak zeby miec zalecane stezenie. Oczywiscie nie jest ustalone dokladnie, bo to nie czyste NaOH. Jakos jednak sie wywoluje. Mam tylko problem z tym, ze czasem nie umiejetne rozprowadzenie Positiva, skutkuje grubszymi warstwami w pewnych czesciach plytki. Po wywolaniu, miejsca te nie chca sie trawic. Wydaje mi sie, ze jest tam niewywolany jeszcze lakier. Metoda prob i bledow wydluzylem naswietlanie w takich przypadkach i stezenie roztworu. Miejsca te wowczas juz sie lepiej trawily, ale otrzymane sciezki, po dokladnym ich ogladnienciu, byly strasznie pozżerane. Nie wiem teraz co ma wiekszy wplyw na ta sprawe: zbyt dlugie naswietlenie i przeswietlenie (mam podwojna folie z tonerem jako maske), czy zbyt duze stezenie NaOH; bo raz dostaje plytki z placami, ktoreych chlorek nie moze wytrawic, a raz wszystko jest wytrawione ladnie, a sciezki pozzerane. Nie moge znalezc na razie zlotego srodka:(
  • Poziom 16  
    positiv 20 + transparent 21 ( mozna kupic w TME)-transparent poprawia przepuszczalność dla UV - wydruki robię na zwykły papierze z drukarki i pokrywam transparentem . Wywoływanie w NAOH ,trawienie w chlorku żelazawym , naświetlanie 3x świetlówka PHILPSA UV 8W z układem zapłonowym ,zamknięta w pudełku blaszanym-wewnątrz podstawka i płyta szklana (grubośc 1mm) dla zapewnienia dolegania matrycy do laminatu . Całośc uzupełniona czasówką - żadnego naświetlania oczu UV.
  • Poziom 22  
    Dobre efekty daje zrobienie ksero na folii przeźroczystej i naświetlanie poprzez płytkę z plexi(nie zatrzymuje ultrafioletu) dzięki temu powierzchnia jest stabilna i dobrze przylega do laminatu.
  • Poziom 27  
    kalasz20 napisał:
    Witam
    Do naświetlania POSITIV20 można używać także rtęciówek , ja używam dwóch chyba 125w lamp i wszystko wychodzi super.
    Pozdrawiam

    Najlepszy i najszybszy sposób naświetlania, tylko po co dwie żarówki 125w. Jedna naświetla w 5minut 3 płytki 160x100 lub 6 75x100. Takie mam wymiary szuflady w naświetlarce (samoróbka - pudło blaszane wielkości pudła na 5 ryz papieru ksero z lampą 125w i szufladą). Jako klisza najlepsza folia do rzutników. Atramentowa, laserowa czy ksero - obojętne.
  • Poziom 22  
    Metalex soldermaskę to po prostu sobie domaluj bo jakoś nie omawialiśmy tu sitodruku tylko naświetlanie ścieżek fotochemicznie....
  • Poziom 14  
    zastanawiam się nad możliwością wydrukowania mozaiki ścieżek na kalce technicznej ciekawe jaki będzie efekt naświetlenia
  • Poziom 15  
    Nie musisz sie zastanawiać powiem Ci bo próbowałem. Eefekt gorzej niż mierny. Kalka jest śliska i atramentówka sobie z nią nie radzi. Także toner z laserówki nie trzyma się jej dobrze. Nie ma sensu nawet z nią próbować.

    pzdr
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Temat lukole nie doczekał sie zakończenią ponieważ inni użytkownicy zawłaszczyli temat dopisując problemy nie związane z nim (soldermaska i inne). Nie będę tolerował takiej praktyki.
    Temat zamykam.

    Ps. Autora tematu zapraszam do lektury podanych w linkach tematów:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=375817#375817
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2437746#2437746