Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

fototranzystorowy czujnik zapłonu

mechanik32 25 Lut 2006 19:10 9914 19
  • #1 25 Lut 2006 19:10
    mechanik32
    Poziom 13  

    Witam wszystkich chciałbym wam przedstawić mój pomysl na rozwiązanie problemu z mechanicznym zapłonem w motocyklu Jawa 350. Oczekuje pomocy ponieważ nie mam rozwiązanych do końca paru spraw. Otóż całość składa się z części 1-szej optycznej 2-giej przetwornik impulsów i 3 modułu zapłonowego który wytwarza iskrę na świecy. 1 układ(optyczny) składa się z czujnika optycznego TCST2300 zdjęcie w załączniku. Kiedy tarcza się porusza wycięcie razem z nią. Kiedy szczelina dojdzie do czujnika wtedy zostaje odsłonięta dioda nadawcza i przez fototranzystor płynie prąd. Niestety nie wiem co zrobić z tym impulsem ponieważ trzeba by go podać na 2 moduł ten moduł był by odpowiedzialny za nadawanie charakterystyki impulsowi najlepiej jak by to była charakterystyka impulsowa. Moduł miał by za zadanie negowanie impulsu tzn. jeżeli na czujniku w momencie działanie było by napięcie to na wyjściu musi być zwarcie z masą. Wymaga tego moduł zapłonowy także jest w załączniku. proszę o waszą pomoc jak mam skonstruować moduł kształtujący impuls i jakie poprawki mam wprowadzić

    0 19
  • #2 25 Lut 2006 20:15
    adamjur1
    Poziom 39  

    Podstawowe pytanie:
    A jak chcesz utrzymać w czystości ten układ ? W silniku motocykla?
    Dlatego producenci bezstykowe zapłony robię na hallotronach lub układah magnes-cewka,( magnes-hallotron).Pomysł wydaje mi sie nienajlepszy w samym założeniu.....
    Pozdr.J.

    0
  • #4 25 Lut 2006 20:46
    adamjur1
    Poziom 39  

    Kolego mechanik jak z jesteś mechanikiem to wiesz że nie ma szczelnych obudów w silniku, Kiedyś co prawda rozebrałem aparat zapłonowy w Nisanie I byłem zszokowany jego czystością w środku, a i tak był hallotron. Radzę zmienic założenie start układu magnesem z cewką i dalej elektronika. Parę problemów jeszcze przed tobą- długość impulsu, jego kształt, opóźnienia. Przerabiałem to kiedyś przy opracowywaniu zapłonu elektronicznego do malucha, ale tam impuls startowy był brany z zestyku przerywacza ( który się nie wypalał bo płynęło przez niego tylko kilkanascie miliamperów) Dalej wykorzystywałem modół ( uszkodzony z Bomisu) od poloneza. W tych modułach padały obwody wejściowe a główny tranzystor kluczujący, jego dioda zawsze przeżywały. I jeszcze obudowa w charakterze dużego radiatora. W środek pakowałem jakiś układ z Radioelektronika nie analizując jego działania. I chodziło rewelacyjnie....
    Pozdr.J.

    0
  • #5 25 Lut 2006 20:51
    mechanik32
    Poziom 13  

    witam a co myślićie o tych czujnikach indukcyjnych z linku co podałem wyżej. Impuls ma być włąsnie kształtowny w module 2. Czy te czujniki dały by rade przecież w układzie wyzwalającym nie musi płynąć duży prąd. Proszę o odpowiedź.


    P.S
    a z tym impulsem to mi chodzi żeby poprostu w pewnym momencie na wyjsciu modułu 2 było zwierane do masy. Ponieważ moduł zapłonowy podaje impuls na cewke dopiero potem jak jest potencjał masy na wejsciu. A kiedy niema impulsu na czujniku to w tedy niema nic na wyjsciu nic ani masy ani Napięcia dodatniego.

    P.S.S
    tu gościu zastosował podobny czujnik optycznr http://www.izi.republika.pl/czujnik.htm
    znalazłem pare opisów może coś by się z tego wyciągneło proszę o pomoc
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=894961#894961


    W załączniku jest proponowany schemat mojego pomysłu proszę o sugestie. zastowowałem czujniki hallotronowe

    0
  • #6 27 Lut 2006 22:10
    mechanik32
    Poziom 13  

    witam proszę o pomoc bardzo mi na tym zależy

    0
  • #7 27 Lut 2006 23:44
    szymtro
    Poziom 30  

    Witam
    Tez interesują mnie zapłony do tzw RV'ek. Dotej pory mam za sobą dwa sterowniki uC dio zapłonu (pierwszy wykorzystywał uC 90s2313 a teraz na mega 8). Oba mają regulowane wyprzedzenie mapą (stary dwie przełączalne mapy) a nowy jedną ale dodatkowo sygnał analogowy do podłaczenia czujnika podcisnienia. Oba wykorzystują czujniki optyczne i tarcze z nacieciami. Co prawda u mnie jest sporo wiecej nacięć.

    Co do kolegów negujących rozwiązania optyczne - najpierw sprawdźcie a potem wypowiadajcie sie w temacie a jak nie macie praktyki to teoria nie jest wskazana w tym temacie.

    Jezeli nie chcesz użyć gotowego modułu (tego cyfrowego ze strony która podałeś) to zmodyfikuj odpowiednio tarcze - nacięcie musi być dłuższe i odpowiadać mniej więcej oryginalnej krzywce zapłonowej - taki zapłon foto-elektroniczny był omówiony w cyklu o zapłonach (gazeta edw tylko nie pamiętam teraz numerów i roku wydania). Był tam cały gotowy schemat z wartościami elementów.

    Napisz dokładniej co chcesz osiagnac i jakim nakładem pracy.

    P.S.
    Mam jeszcze jedno pytanie - co sie stanie w takim silniku jawy (dwucylindrowym) jak będzie tylko jedna cewka (dwubiegunowa) i iskra będzie w jednym momencie na obu cylindrach. Chodzi mi bardziej o ten cylinder gdzie tłok będzie w dole - czy wtedy "kichnie" obustronnie (gaxnik+wydech) czy nic sie nie stanie?

    0
  • #8 28 Lut 2006 17:45
    mechanik32
    Poziom 13  

    witam dzisiaj zakupiłem część części: na 1 moduł zapłonowy i jeden czujnik halla. koszt wszystkiego około 9zł czyli tyle jak za jeden kondensator do Jawy 350 :) będe kombinował poskładam wszystko i zobaczymy jak sie uda to wezme sieza 2 moduł i 2 czujnik. A co do tego pytania powyżej to wydaje mi się że będzie strzelało w gaźnik ponieważ mieszanka znajduje się w cylindrze a przegroda paliwowa jest otwarta.

    Czy ktoś przeanalizował schemat powyżej ?? czy dobrze jest połączenie czujnika z modułem. a jak długa powinna być przerwa na tarczce przystosuje tak magnes neodymowy żeby odpowiadał tej długości

    0
  • #9 01 Mar 2006 00:43
    szymtro
    Poziom 30  

    Co do schematu to:

    Wywalić T2 i elementy towarzyszące (bo narazie jest zbędne)
    Na wejściu dodać jeszcze jeden tranzystor (w takim samym układzie jak T1 - odwróci on fazę - potrzebne gdyż normalnie hallotron (przełacznik z efektem halla) na wyjściu wystawia "1" jak podstawi mu się magnes - to w skrócie.

    Co do samej tarczy to musisz tak ukształktowac pole magnetyczne aby cewka była załączona na odpowiedni dla niej czas (z przerywaczem jest to trochę więcej niż pół obrotu) i teraz jak jest pole to cekwa dostaje masę (płynie przez nia prad - "ładuje" się) i jak pole magnetyczne zginie to przerywana jest masa i wyzwalana iskra.

    To pozwoli ci na uruchomienie pojazdu i zapewni dalsze mozliwości modernizacji.

    Co prawda osobiście dalej uważam że czujnik optyczny jest lepszym rozwiazaniem

    A i jeszcze jedno - skad masz ten schemat? Jeżeli tranzystor nie spali sie po pierwszym rozłaczeniu to napewnoi zrobi to w cioągu kilku następnych minut. Polecam na wyjściu zamiast tego IRF układ darlingtona (BU508 + MJE13007..9) i do tego transil 1.5KE równolegle do tranzystora - bo to sa tranzystory wysokonapieciowe i napewno wytrzymają takie warunki pracy.

    Oczywiście nie wiem wszystkiego i przyjmuje każdą konstruktywną krytykę.

    0
  • #11 12 Kwi 2006 14:07
    przemek.opalski
    Poziom 10  

    szymtro napisał:

    A i jeszcze jedno - skad masz ten schemat? Jeżeli tranzystor nie spali sie po pierwszym rozłaczeniu to napewnoi zrobi to w cioągu kilku następnych minut. Polecam na wyjściu zamiast tego IRF układ darlingtona (BU508 + MJE13007..9) i do tego transil 1.5KE równolegle do tranzystora - bo to sa tranzystory wysokonapieciowe i napewno wytrzymają takie warunki pracy.


    Niespali się miałem ten układ w maluchu przez 6 miesięcy i chodził bardzo dobrze. Może niezauwazyłem rewelacyjnych zmian ale jednak zawsze było troszeczkę lepiej. Ten IRF też ma wysokie napięcia pracy tak więc najpier sprawdż a potem mów że coś się spali :-) Co do czujników optoelektronicznych to brud faktycznie towarzyszy silnikom spalinowym ale np zapłony parametri są na czujnikach optoelektronicznych podobnie IZI na swojej stronie zastosował takie czujniki do swojej JAWY 350 TS przecież można uszczelnić prawą opokrywę silnika pozatym raz na jakiś czas można przetrzeć czujniki zawsze to mniej roboty niż ustawiać zapłon. Co do czujników indukcjyjnych to wydaje mi się że trudniej z nich uzyskać sygnał niż z transoptora ale może się myle. Jak bym budował ten układ to na transoptorach, chyba takie cudo nie jest drogię więc można spróbować :-) Aha jeszcze jedno ja bym dał jeden transoptor !! w Jawie podobnie jak w maluchu nie trzeba dawać iskry raz na jedne cylinder raz na drugi mogą być iskry naraz. Sam miałem zapłon w swojej JAWIE składający się z cewki podwójnej z malucha, modułu z poloneza i czyjnika orginalnego VAPE. Iskra była naraz na dwóch cylindrach a jedynym prblemem był akumulator który nie był wstanie zasilić modułu i cewki dopiero jak zasilanie instalacji przejął alternator wtedy motocykl szedł jak burza.
    Aha skąd masz ten schemat 2222222222.gif? Co to za zapłon czym sterowany? Stykim czy czujnikiem magnetycznym??

    0
  • #12 23 Kwi 2006 02:46
    kobuz1
    Poziom 2  

    Witajcie! Tak czytam te wasze posty i widzę że oprócz mnie jest pełno osób które kombinuja ze swoimi zapłonami i utykają elektronike gdzie sie da:)) Ja mam zamiar w swoim kobuzie (WSK 175) zastosować modul zapłonowy ,ten niby do malucha sterowany stykiem ale ja bym chciał go sterować elektronicznie najlepiej transoptorem! Więc mam do was gorącą prośbę - nie komentujcie ciagle że sie zabrudzi transoptor czy że sie przegrzeje od silnika... jeśli ktoś z was jest w stanie zrobić schemat modułu do ktorego będzie podłączony transoptor i który będzie działał to bardzo proszę poświęćcie chwilę i wrzućcie taki schemacik na forum!
    Będę bardzo wdzięczny za pomoc bo mam dość platynek i innych badziewi które wymagają regulacji...:(

    PS. Jeśli chodzi o to żeby transoptory sie nie przegrzały to mozna zamontować na czopie wału korbowego coś w stylu śmigiełka które ze wzrostem obrotów wału wentylowało by transoptor!
    A jesli chodzi o brud to wystarczy miec wszystko idealnie czyste a potem ładnie silikonem pokrywę uszczelnić no i oczywiscie trzeba miec zimmering na wale ktory jest szczelny!

    Bardzo prosze dajcie schemacik!
    Pozdrawiam - Julas

    0
  • #13 23 Kwi 2006 10:17
    bazaauto
    Poziom 12  

    Panowie sam za czasów red kombinowałem podobnie jak wy.Ale dzisiaj masz ochote na opto użyj zapłonu warburga 232 masz 3 zapłony optoelektroniczne,więc starczy ci jeszcze do mz lub wsk .Tylko małe ale MZ używa wirujacego megnesu i czujnika Halla.Jeżdzi to i chłodzi się powietrzem bez większych problemów.Dlatego że lubię sprawdzone układy nie polecam samorób są one awaryjne i boją się wibracji,czesto nie mają stabilizacji prądu magnesowania,wyłączenia magnesowania spoczynkowego,nie wspomne o termicznych właściwościach magnesowania cewki WN.Możecie mi wierzyć czy nie to jest mój konik ja w tej chwili myśle o wykorzystaniu trafopowielaczy takich jakie mają najnowsze silniki typu BMW VW i wiele innych ,to tyle pozdrawiam

    0
  • #15 08 Lut 2007 19:25
    szymtro
    Poziom 30  

    Zapomnij o tym schemacie - mamy już 21 wiek.
    Skonstruuj sobie to co kolega wcześniej wstawił z transoptorem (schema z odpowiedniego numeru edw).
    A co do tych trafopowielaczy to żadne bmw nie jest pierwsze - jak zwykle rosjanie byli szybsi - i to już 20 lat temu takie bajery wstawiali. Minusem była wielkość elementów w ich konstrukcji, no i waga (solidne, radzieckie). Dało się do tego podłączyć tez maszynkę elektryczną do golenia (taki full wypas)

    -------------------------------------------------------------------------------------

    Co wy macie z tym kurzem?
    Średnio raz na tydzień i tak się zagląda pod dekiel (choćby z ciekawości - bo nie tylko ma się rv'kę aby nią jeździć) to jest okazja co by wymienić powietrze w środku.

    0
  • #16 08 Lut 2007 19:55
    grzebacz
    Poziom 21  

    najlepiej od starej GPZ,lub KZ wyciągnąć cały układ zapłonu obejdzie się bez czyszczenia i problemów przerobiłem ok.10 lat temu tak starą cz 175 silnik się zatarł a układ działa dalej ,olej woda nic nie szkodziło:)

    0
  • #17 17 Lut 2007 10:21
    sumarek
    Poziom 10  

    mechanik32 i co zrobiles juz ten moduł?? sprawdzałeś czy działa??

    0
  • #18 19 Lut 2007 16:41
    sumarek
    Poziom 10  

    a czy ktoś wie gdzie mógłbym kupić i za ile jakiś moduł zapłonowy z czujnikiem optycznym?? tylko żeby napewno po podłączeniu wszystko działało!!! a może ktoś wie czy ten schemat tutaj jest dobry i mógłby mi coś takiego złożyć??

    0
  • #19 26 Mar 2008 00:59
    mechanik32
    Poziom 13  

    możesz kupić moduł na mojej aukcji na allegro teraz robie moduły z czujnikiem halla. mechanik32 na allegro

    0
  • #20 11 Lip 2008 22:00
    aro123452
    Poziom 2  

    Mogli Byscie dać zdjęcie jak u was jest ustawiony zapłon???

    0