Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

latwe pytanie o akumulatory pociagowe

27 Lut 2006 16:13 1206 5
  • Poziom 21  
    Witam,

    chcialbym prosic o odpowiedz jakiego rodzaju akumulatory stosowane sa w lokomotywach elektrycznych pracujacych ze zwrotem energi hamowania do baterii elektrycznych (mysle, ze takowe juz istnieja!)
    Czy mozliwe byloby zastosowanie tamze baterii litowo-polymerowych albo cadmowo-niklowch?
    Dzieki za wszelkiego rodzaju podpowiedzi rowniez odnosnie rozpowszechnienia takowych systemow odzysku energi.

    Pozdrowienia,
    Kazik
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Witam
    Nie spotkałem się żeby energia hamowania lokomotyw elektrycznych była oddawana do baterii akumulatorów, zazwyczaj jeżeli jest zwracana to na sieć, lub tracona na oporach, bo ilość energi jaka jest zwracana jest dość duża , nawet kilka MW. Akumulatory w pociągach raczej używane są do zasilania automatyki, np opuszczanie podnoszenie pantografu, czy też do rozruchu w lokomotywach spalinowo elektrycznych i są ładowane ze zwykłej prądnicy. Są owszem wózki akumulatorowe do przepychania pojedyńczych lokomotyw ale tam nie ma sensu stosować zwrotu energii, bo dystans pokonywany i zwrócona energia jest żadna.
    To co napisałem nie oznacza że faktycznie nie istnieje takie rozwiązanie o jakim piszesz, być może ktoś o czymś takim wie, chetnie poczytam.
    Natomiast jeżeli interesuje Cie jakie akumulatory stosuje się w pojazdach ze zwotem energii do baterii to poszukaj danych samochodów elektrycznych i hybrydowych, producenci podają jakie baterie stosują.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    W taborze kolejowym stosuje się akumulatory kadmowo - niklowe. Bardzo znanym producentem takich akumulatorów dla trakcji jest firma Hoppecke, mająca także przedstawicielstwo w Polsce ( www.hoppecke.com.pl ). Obecnie na terenie Warszawy jeździ jeden eksperymentalny tramwaj, w którym energia hamowania przekazywana jest do akumulatorów (600V, 100Ah). Docelowo tramwaj ten ma jeździć po odcinku torowiska, gdzie ze względów architektonicznych nie jest możliwe puszczenie linii trakcyjnej (Stare Miasto), wykorzystując zgromadzoną energię w akumulatorach. Dostawcą akumulatorów do tego tramwaju jest właśnie firma Hoppecke.
  • Poziom 21  
    Dzieki za dotychczasowe odpowiedzi. Mam tez inne pytanie, wlasciwie dlaczego nie stosuje sie napedow hybrydowych np. spalinowa jednostka napedowa generatora pradu + baterie akumulujace prad hamowania + silnik napedowy elektryczny. Czy moze jest to niemozliwe ze wzgledu na bardzo duze moce (prady) hamowania wymagajace ogromnych pojemnosci baterii?
    Pozdrowienia , Kazik
  • Poziom 18  
    Witam
    Rozumiem że nadal chodzi o lokomotywy. Właściwie sprawa jest taka, że moc przeciętnej polskiej lokomotywy to 2-4,5 MW natomiast nowocześniejsze europejskie mają nawet 8 ,10 MW . Nawet gdyby gromadzić energie hamowania w bateriach to problem jest taki:
    1)na jak dlugo starczylaby ta energia, jeżeli lokomotywa raczej jak się rozpedzi to potem jedzie ze stała prędkością i hamowanie to jakiś mały procent czasu przejazdu.
    2)Jakie duże musiałyby być baterie żeby dostarczyć taką energię do jazdy
    3)Lokomotywa nagle zrobiłaby się 2 razy większa, bo do już i tak dużego silnika i generatora dorzuci się jeszcze spora bateria.
    W samochodach i tramwajach moce i masy pojazdów są o wiele mniejsze i można stosować takie rozwiązania, ale i tak samochód hybrydowy na samych bateriach nie jest w stanie przejechac wiecej niz 100km.
    Lokomotywy pokonują znacznie większe dystanse bez zatrzymywania.
  • Poziom 21  
    Dzieki za reakcje na temat, temat zamykam