Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel VectraB - sonda. Jakie powinno być napięcie na sondzie lambda?

mozdzmar 01 Mar 2006 10:17 4795 12
  • #1
    mozdzmar
    Level 17  
    Jakie powinno być napięcie na sondzie lambda, silnik 1,8 X18XE1, mierząc zwykłym multimetrem (0-1V, 0-5V). I jakie różnice mogą być w pracy na benzynie a gazem.
    Za wszystkie podpowiedzi z góry dziękuję.
  • #2
    altanek
    Level 11  
    w tym silniku powinna być zwykła sonda 1V
    najważniejsze są okresowe (około 1/s) zmiany napięcia a nie jego wartość
    jeżeli instalka gazowa jest dobrze wyregulowana to nie powinno być różnicy w pracy sondy (oczywiście mowa o instalkach od 2 generacji w zwyż)
    do pomiaru najlepiej nadaje się voltomierz analogowy (ładnie widać wahania napięcia)

    Dodano po 7 [sekundy]:

    w tym silniku powinna być zwykła sonda 1V
    najważniejsze są okresowe (około 1/s) zmiany napięcia a nie jego wartość
    jeżeli instalka gazowa jest dobrze wyregulowana to nie powinno być różnicy w pracy sondy (oczywiście mowa o instalkach od 2 generacji w zwyż)
    do pomiaru najlepiej nadaje się voltomierz analogowy (ładnie widać wahania napięcia)

    Dodano po 26 [sekundy]:

    sorry, poszło dwa razy
  • #3
    mozdzmar
    Level 17  
    Jeszcze chcę zapytać, co może oznaczać komunikat błędu sondy (napięcie poza zakresem).
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    leinadzs
    Level 27  
    Ten silnik ma napewno Simtec i sonde 0-5V. Między pracą benzyna - gaz nie powinno być żadnej różnicy (w zakresie pracy) z tym że na gazie pracuje troche wolniej (jeśli chodzi o częstotliwość) bo jest inny skład chemiczny gazów
  • #6
    altanek
    Level 11  
    elektrit:
    oczywiście masz rację jak Simtec to 0-5V
  • #7
    mozdzmar
    Level 17  
    Dzięki za informację, ja też znalazłem takie informacje w fachowej literaturze, teraz muszę tylko wybrać sposób sprawdzenia zakresu działania sondy. O efektach poinformuję.
    Pozdrawiam
  • #8
    mozdzmar
    Level 17  
    Panowie chcę ponowić ten temat, jakiś czas moja VB sprawowała się dobrze, po tym jak znalazłem pęknięcie na kolektorze dolotowym. Obecnie silnik szarpie na wolnych obrotach i dławi się przy przyśpieszaniu, na benzynie jest gorzej na gazie znacznie lepiej ale daleko od ideału (brak mocy). Czyściłem przepustnice i EGR, wymieniłem filtr powietrza i świece. Mierzyłem napięcia na sondzie i tak: na gazie mam zmiany napięcia, natomiast na benzynie jest różnie, czasem pojawiają się duże skoki napięcia do tego stopnia że brak zakresu na mierniku (pow. 20 V). W tych momentach zapala się lampka, komunikat napięcie poza zakresem. Jak trochę przegazuję to lampka gaśnie a napięcie utrzymuje się na ok. 4,8 V.
    Zadaję pytanie skąd takie skoki napięcia na sondzie i dlaczego na gazie sonda pracuje a na benzynie takie cyrki. Dodam jeszcze że czasem ma przebłyski formy i chodzi jak burza zarówno na benzynie jak i gazie.
    Pozdrawiam
  • #9
    momik12
    Level 31  
    Jedz do odpowiedniego warsztatu bo sam NAPEWNO niczego nie zwojujesz.Przyczyn może być sporo
  • #10
    mozdzmar
    Level 17  
    momik12 wrote:
    Jedz do odpowiedniego warsztatu bo sam NAPEWNO niczego nie zwojujesz.Przyczyn może być sporo

    Taka odpowiedź nic nowego nie wnosi, w warsztacie już byłem, zrobili to samo o czym napisałem.
  • #11
    Hugo333
    Level 15  
    A czy wymieniłeś tą sondę, czy katujesz cały czas tą samą ??
    Jak u mnie zaświeciła sie kontrolka, to zczytałem błedy, okazało się że właśnie napięcie poza zakresem, wiec wymieniłem i jest OK.
    Ustreka może być przemijająca i nic nie zrobisz.
  • #12
    mozdzmar
    Level 17  
    Należałoby podmienić sondę, jednak mam obawy czy sonda jest do wymiany (kupno to jakiś koszt) na gazie sonda daje w miarę poprawne napięcia i próbkuje.
    Będę sprawdzał jeszcze centralkę od gazu, czy przypadkiem nie daje na sondę błędnego napięcia, podczas pracy na benzynie.
  • #13
    mozdzmar
    Level 17  
    Co o tym sądzić - odpiołem przewody sterowania centralki gazu. Pozostawiłem przewody grzałki podłączone, natomiast przewód sygnałowy zostawiłem na przerwie. Mierząc napięcie od strony sondy (silnik pracuje), miernik wskazywał małe zmiany do ok 1V, natomiast od strony sterownika mierzy się ok. 4,8 V stałego napięcia, po podłączeniu sondy do sterownika (pomijając gaz), napięcie wacha się od ok. 0,9 do 4,8 V (silnik pracuje poprawnie brak błędów). Po podłączeniu ponownie sondy przez centralkę gazu problem powrócił napięcie utrzymywało się na ok. 4,8V bez zmian. Rozebrałem więc centralkę gazu, oczyściłem ścieżki, po czym nastąpiła pewna poprawa, napięcie napięcie zaczeło się zmieniać w granicach 2-4 V. Dodam że chodzi o prace na benzynie. Zastanawia mnie tylko jedno, czy prawidłowe są wskazania na odpiętym przewodzie z sondy 0,2 - 1V max. Przecież sonda powinna działać jak ogniwo i podawać napięcie bez dodatkowego zasilania. Sonda jest 5V.