Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikrofon a wejście liniowe

01 Mar 2006 18:10 8423 16
  • Poziom 16  
    Witam

    Chciał do nagrywania wykładów użyć odtwarzacza mp3 creativa z opcją dyktafonu lecz już dowiedziałem się że wbudowany mikrofon creativa aż tak czuły nie jest. Więc wpadłem na pomysł że można by wykorzystać wejście liniowe w/w odtwarzacza (ten typ akurat ma takie).

    Więc pytania mam takie: czy są w sprzedaży jakieś małe i czułe mikrofony przygotowane do podłączenia do wejścia liniowego,
    czy może polecicie mi jakiś schemat abym sam sobie mógł zbudować taki sprzęt. Założenie jest takie że to musi być mobilne i energooszczędne.

    Pozdrawiam i czekam na Wasze pomysły
  • PCBway
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    hehe - chciało by sie :)
    Nie ma tak lekko.
    Rozwiązania na tależu nikt ci nie poda, ale możemy cię naprowadzić :P

    Po pierwsze:
    Z żadnego mikrofonu nie wyciągniesz nigdy poziomu sygnału wejscia liniowego. Na wyjsciu mikrofonu masz sygnał o amplitudzie 1-8mV, czyli wielokrotnie mniej niż 100-700mV (40dB).

    To czego potrzebujesz to przedwzmacniacz, który musi mieć niski pobór prądu. Skoro nagrywasz to na dyktafon, to jakość sprzętu może być o wiele niższa niż wymagania jakie stawia się prawdziwym przedwzmacniaczom mikrofonowym, no do zastosowań studyjnych. To dobrze, będzie łątwiej.

    Zapewne twój dyktafon nagrywa w częstotliwości próbkowania 8kHz. Przydały by ci się niskie szumy, byłoby to ważną zaletą.

    Najprostszy przedwzmacniacz możesz zrobić na jednym układzie scalonym.
    Ktoś napewno ci powie, że TL062 wystarczy. Ma on baaaaardzo niski pobór prądu, ale tak samo niskie parametry, do zastosowań audio, to już wogóle tragedia.

    Ja proponuje ci TL082 - jest standardowy. Maya montuje je w swoich kartach dzwiękowych.
    Najlepiej zbuduj podstawowy układ nieodwracającego wzmacniacza operacyjnego - układ taki znajdziesz w nocie aplikacyjnej w katalogu danego wzmacniacza operacyjnego.
    Obszerna baza katalogów jest tu:
    www.katalog.elektroda.net
    A zresztą - wszystkie te układy mają taką samą obudowę i taki sam układ wyprowadzeń, zatem jak bedziesz chciał coś zmienić, to zmieniasz jeden elemnent w układzie.

    Wejdź na stronkę www.monterdiy.vel.pl
    Pewien młody człowiek stworzył ja z myślą tylko o przedwzmacniaczach mikrofonowych - ogrom wiedzy - szacunek dla niego.

    Pamiętaj o jednej kwestji:
    Zanim zaprojektujesz układ, dowiedz się jakiego mikrofonu bedziesz używał. Jeśli mikrofon jest pojemnościowy, to bedzie miał wyjście symetryczne( zbalansowane), wtedy stosujemy inną topologię niż przy tańszych mokrofonach dynamicznych z pojedyńczym wyjściem.


    pozdro
  • Poziom 16  
    Witam

    Ojej zamiast rozpisywać się na cały ekran nie mogłeś podrzucić schemacika, trochę nie mam czasu na grzebaniu w pdf-ach i testowaniu układu, zapewne wykonanie (płytka, polutowanie i obudowa) podrzucę koledze w ramach przysługa za przysługę. A tak przy okazji jaki mikrofon jest najbardziej efektywny a zarazem najprostszy w obróbce w przedwzmacniaczu ? pytam dlatego ponieważ może uda mi się wybłagać u kolegi projekt schematu, choć te jego testy mogą przedłużyć prace o pół roku :/
    A teraz woli wyjaśnienia, dlatego nie mam czasu ponieważ pracuje dosłownie do świtu do zachodu, zresztą mój kolega od czarnej lutowniczej roboty też.

    Wiem się że sam mikrofon nie „zaspokoi” wejścia liniowego w tym moim pierwszym pytaniu oczekiwałem na jakieś fabryczne rozwiązanie z baterią i przedwzmacniaczem w środku.


    Patrząc jednak na prace włożoną nad rzeczowym postem i chęci oświecenia mnie naciskam przycisk pomógł.

    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Kwestia mikrofonu:
    Do tego celu najlepszy będzie najtańszy mikrofon dynamiczny. Na allegro są one czasem za kilkanaście złotych, ale wydaje mi się, ze nawej jak znajdziej jakiś standardowy, mały, to będzie on i tak o wiele za duży, żeby nosić go na wykłady.
    Proponuje ci najzwyklejszy mikrofon do kompa - utniesz sobie szyjkę i masz wersje mini, pozatym, wbrew pozorom, mają one naprawde dobre parametry.

    Kwestia przedwzmacniacza:
    Mikrofony dynamiczne mają standardowe, pojedyńcze wyjście - to dobrze, bedziesz miał o jeden układ scalony mniej.

    Sluchaj:
    Zmonuj na pająka coś takiego:
    Mikrofon a wejście liniowe
    Powinno chulać.
    Kondensatory z gwiazdką pozytywnie wpływają na prewencje zakłuceniową :P Aczkolwiek układ bez nich powinien działać.

    Wzmocnienie na czymś takim masz ustawione na ponad 53 dB. To całkiem dużo, pamiętaj więc, aby ostrożnie obchodzić się z tym potencjometrem, bo lipnie by było spalić sobie wejście liniowe w playerze.
    Lepiej nie zachodź suwakiem na drugą połowe ścieżki.
    Jeśli chcesz zadbać, aby układ miał mniejsze szumy, zastosuj rezystory metalizowane - są kilka groszy droższe, ale o wiele lepsze.
    Dobra - ode sie kimnąć, bo dopiero z pracy wróciłem - ja też pracuje od świtu do zachodu.

    P O Z D R O WIELKIE !!
    :P
  • PCBway
  • Poziom 16  
    Witam

    Wielkie dzięki za schemat i za ostrzeżenie z potencjometrem. Ten problem rozwiąże zastępując rezystor R8 dzielnikiem napięcia. Mniemam że jak obniżę sygnał o 2/3 a może dla bezpieczeństwa nawet o 3/4 to dostatecznie zabezpieczę wejście liniowe mp - trójki.

    Jak sklecę pająka to się na pewno pochwale jak działa.

    Pozdrawiam
  • Poziom 21  
    bucowski napisał:

    Ja proponuje ci TL082 - jest standardowy. Maya montuje je w swoich kartach dzwiękowych.

    Przeprazam, że obok tematu, ale mówisz, że Audiotrak Maya ma w sobie te starocie? To karty za ~400PLN !!
  • Poziom 21  
    Tak dokładnie.
    Audiotrack Maya Chodzi na TL082 !!

    Mikołaj: potraktuj to jak prezent od św mikołaja :P
    Zrobiłem ci płytkę do tego schematu z mojego poprzedniego postu.
    Do tego ma ona wymiary: 24 x 41 mm :)

    Co w tym takiego super ??
    Wydaje mi się, że to właściwe wymiary biorąc pod uwage, że standardowa bateria 9V (6F22) Ma 25 x 50 mm !!
    Czyli bez problemu umieścisz ją sobie na jednej ściance baterii, a całość bedzie zajmować tyle co nic.

    Oto wygląd płytki zrobiony przy pomocy dodatkowego ulp w Eagle:
    Mikrofon a wejście liniowe
  • Poziom 21  
    aha - nie musisz dawać dodatkowego dzielnika napięcia.
    Wzmocnienie jest ustawiane w trzech punktach na schemacie:

    1. potencjometr, to chyba oczywiste :P

    2. stosunek rezystorów R3/R2, w tym punkcie wzmocnienie ustalone jest:
    Ku = 47k/2.2k = 21.3 [V/V] = 27 [dB]
    Możesz to zmniejszyć stosując podział np 47k/10k masz wtedy:
    Ku = 4.7 V/V = 13.44 dB
    Lub jeszcze mniej: 47k/22k, wtedy Ku = 6,5 dB.
    Bardziej tego obniżać nie ma sensu - naprawde, sygnał z mikrofonu nie jest duży.

    3. trzeci punkt, to podobnie stosunek rezystorów, ale liczony troche innaczej, bo trzeba dodać jeszcze jedynkę:
    Ku = R7/R6 + 1
    Czyli w obecnym wypadku mamy:
    Ku = 22k/1k +1 = 23 V/V = 27 dB

    Jak chcesz sobie policzyć wzmocnienia w dB, to sposób jest prosty:
    Decybelowe wzmocnienie to logarytm dziesiętny z Ku, a potem całość przemnożona przez 20.

    Ku[dB] = 20 * log( Ku[V/V] )

    Wzmocnienie, jeśli jest w kilku stopniach (punktach układu) sumuje się w skali decybelowej.

    Nie bój się o swojego playera. Potencjometrem możesz od zera ustawić poziom sygnału wyjściowego.
    Nagraj przykladowy dzwięk przy ustalonej pozycji potencjometru, np 25%, natępnie go odsłuchaj, Jeśli bedzie za cicho sprawdź jak jest np na 50%.
    W ten sposób dobierzesz bezpieczny poziom sygnału.

    Jeśli masz jakiś program w którym można zobaczyć przebieg wave'a jak np Sound Forge, Cool Edit, czy cokolwiek innego, to możesz to łatwo zaobserwować. Jeśli przy dużym oddaleniu, kształt twojego nagranego wave'a bedzie jak parówka, to nie dobrze, oznaczać to będzie, że player obcina szczyty, bo dostaje za duży sygnał.
    W innym przypadku, jeśli zobaczysz cienką linię, która przy głośniejszych momentach się rozszerza, to jest o wiele za cicho.

    Qurde ... Znowu się rozpisałem :P
    Zresztą - napewno sam znajdziesz świetny sposób na dostosowanie poziomu sygnału !

    P O Z D R O !!
  • Poziom 42  
    Szkoda tylko, że schemat ma dość poważny błąd - 'masa' potencjometru P1 powinna być na potencjale połowy napięcia zasilania a nie na potancjale masy.
    Również pojemność kondensatora na wyjściu jest za mała - 100 nF i 22 kom tworzą filtr o częstotliwości granicznej ok. 70 Hz (nie chce mi się liczyć dokładnie). Po dociążeniu wejściem liniowym jeszcze bardziej się przesunie.
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Witam, to moze ja coś pomogę
    Jest taki kit avt-2402 [przedwzmacniacz tranzystorowy], układ ma bardzo dobre parametry, zrobiłem go "w pająku" w dwóch egzemplarzach (dwa mikrofony elektretowe+dwa preampy i mam jazdę na stereo :). oba kanały zasilane są z baterii 9V, i całość pobiera mi ok 2ma prądu. Używam go do nagrywania różnych dziwnych rzeczy podłączając go do wejścia liniowego mojej karty dźwiękowej. Układzik taki świetnie nada się do wypadów w teren, nawet przy zastosowaniu jakichś lepszych mikrofonów elektretowych jakość dzwięku jest świetna! polecam ten układzik ale niestety nie dysponuję jego schematem w wersji elektronicznej.

    o proszę bardzo :)
    http://www.monterdiy.vel.pl/edw_pre_tranz.htm
  • Poziom 21  
    - RoMan - napisał:
    pojemność kondensatora na wyjściu jest za mała - 100 nF i 22 kom tworzą filtr o częstotliwości granicznej ok. 70 Hz

    A ile byś chciał ?? !! 40 Hz Mikrofon a wejście liniowe ??
    Przeczytaj dokladnie cały temat.
    To ma służyć jako przedwzmacniacz mikrofonowy do dyktafonu !
    Jakby odcięcie było na 200Hz to byłoby nawet lepiej, jeśli nagrywa się głos, szczególnie w dużych pomieszczeniach, poniżej 300Hz nie ma żadnych informacji oprócz wielkiego buczenia !!
    70 Hz to i tak baaaardzo nisko Panie Romanie.
    Mikrofon a wejście liniowe

    Potencjometr w takiej konfiguracji bedzie działał i tak. Rzeczywiście ze zmianą położenia suwaka zmienia się napięcie stałe polaryzujące wejście drugiego op'a, kwestię roziązać można prowadzeniem jednego kabelka na płytce.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Problem z głowy, potencjometr ma teraz skrajne, dolne wyprowadzenie na połowie napięcia zasilania.
    Mikrofon a wejście liniowe
    W załączniku poprawiona płytka w 5 minut. Dodam, ze teraz jest nawet lepiej, bo ma mniejsze wymiary. Obrazki są w rozdzielczośći 600dpi.

    Pozdrawiam
  • Poziom 42  
    Jeśli _świadomie_ chcesz ograniczyć pasmo, to rób to na wejściu a nie na wyjściu.
    Co do potencjometru - nie twierdzę, że potencjometr nie będzie działać. I Ty o tym doskonale wiesz.
  • Poziom 21  
    Na wejściu pasmo obcięte jest do około 73 Hz Panie Romanie. Na wyjściu do 72,7 Hz. Coś nie tak ?
  • Poziom 16  
    Witam
    -RoMan- dlaczego jest to takie ważne aby obcinać pasmo na wejściu ?
    bucowski dzięki za schematy w Eaglu
    Pozdrawiam
  • Poziom 42  
    Dlatego, że w najniższych częstotliwościach mieszczą się najwyższe poziomy sygnałów. Odległe trzaśnięcie drzwiami potrafi dokumentnie przesterować przedwzmacniacz najniższymi składowymi dźwięku. Oczywiście zakładając, że używamy małego mikrofonu ciśnieniowego (o kolistej charakterystyce). Mikrofony gradientowe przy większych odległościach 'nie boją się' tego zjawiska - znacznie gorzej jest przy małych. Ale to już temat na zupełnie inną bajkę ;-)
  • Poziom 21  
    dokladnie tak jak mowi Roman - niskie częstotliwości potrafią skutecznie "zapchać" przedwzmacaniacz - dlatego powinniśmy je usuwać na samym wejściu, bo póżniej, gdy sygnał będzie już przesterowany, będzie już za późno na filtrowanie.

    Jeśli z góry zakładasz, ze bedziesz używał tego prezedwzmacniacza do nagrywania wokalu, to możesz zawęzić pasmo - naprawde wokal poniżej 300Hz nie niesie żadnych informacji, chyba że jest nagrywany w profesjonalnym studiu nagraniowym.

    Częstotliwość odcięcia stopinia wejściowego, w dużym przybliżeniu, wyznaczyć możesz ze wzoru:

    f [Hz] = 1 / (2 * pi * C1 [F] * R2 [ohm] )

    Niestety nie pomoże to na przesterowanie membrany mikrofonu. Ona też może zostać zapchana. Jak napisał Roman Trzaśnięcie dzwiami to bardzo niska cząstotliwość o dużej amplitudzie. membrana może wtedy być przez kilka mikisekund przyciśnięta do granicy własnego wychylenia, na wejście przedwzmacniacza dostaniemy w skrajnych przypadkach sygnał prostokątny, czyli sinusoide o ogromnej amplitudzie z mocno uciętym szczytem.
    Na te zjawisko nie ma już rady.

    Na szczęście nie muszisz się martwić o takie syutuacje :)

    Nie ma co się kłucić o jakość tego przedwzmacniacza, dyktafony i tak są w tym zastosowaniu najsłabsztm ogniwem jakośći, dlatego Mikołaj, zmontuj układ i koniecznie napisz jak się sprawuje.

    Pozdrawiam :)
  • Poziom 11  
    Witam,
    W rzeczy samej, takie zjawisko jak przesterowywanie przedwzmacniacza niskimi częstotliwościami jest rzeczywiście dość szkodliwe i uciążliwe. Zamknięcie drzwi lub nawet okna w pokoju obok potrafi totalnie zapchać przedwzmacniacz w czasie nagrywania dźwięku moim preampem. Chyba bede musiał conieco pokombinować aby zlikwidować ten efekt.
    Co drodzy koledzy radzicie zrobić w tym przypadku:?
    Dodać muszę że mój preamp współpracuje z mikrofonem elektretowym i ma oczywiście dodatkowo elementy zasilające/filtrujące