Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tuning Podstawy

maaniek9 05 Mar 2006 09:04 3550 0
  • #1 05 Mar 2006 09:04
    maaniek9
    Poziom 9  

    Podstawy tuningu auta.


    Zacznijmy od tego, czym jest sam tuning, bo to wcale nie jest takie oczywiste.
    Słownikowa definicja będzie dość sztywna: "Tuning" w języku angielskim dokładnie znaczy dostrajanie. I chodzi tu tylko o dostrajanie i ulepszanie podzespołów samochodu czy też motocykla mające na celu osiągnięcie jak największej prędkości, skrócenie czasu przyspieszenia, zwiększenie elastyczności silnika. Jednak współczesny świat tuningu rozrósł się tak bardzo, że jego definicja jest właściwie kwestią otwartą. I tak obejmuje kilka kategorii. Przede wszystkim dwie główne: tuning mechaniczny i tuning wizualny. Przyjrzyjmy się każdemu z nich.
    Tuning mechaniczny: to właśnie całe dostrajanie samochodu od strony technicznej, w celu wyciągnięcia z niego jak najlepszych osiągów. Głównymi zabiegami, dzięki którym możemy to osiągnąć są: zwiększanie mocy silnika, momentu obrotowego, poprawienie przyczepności, modyfikacje układu wydechowego.
    Tuning wizualny: to prawdziwe pole do popisu dla wielbicieli własnych cacek. W wyglądzie auta zmienia lub modyfikuje się wszystko, co tylko jest możliwe. I tak wyróżniamy:
    - ospojlerowanie
    - felgi
    - malowanie
    - modyfikacja wnętrza
    - wymiana bądź modyfkacja oświetlenia

    Postaram się przyjrzeć pokrótce każdemu z elementów i wyjaśnić, na czym polega. Najpierw zajmę się formami tuningu mechanicznego.
    Tuning mechaniczny


    Silnik:
    Serce naszego auta jest bardzo podatne na wszelkiego rodzaju modyfikacje.
    A modyfikacji, tych mniej lub bardziej skomplikowanych - jest masa.

    Najbardziej popularną z nich jest CHIP TUNING. W nowszych samochodach silniki opierają się na chipach sterujących. Każdy steruje programem pracy naszego silnika. Program ten można modyfikować tak, aby wycisnąć z fabrycznej jednostki jeszcze więcej mocy. Dochodzimy do rezerw, które nie zostały wykrzesane w fabryce. Są dwie formy elektronicznych modyfikacji: Modyfikacja za pomocą modułu (BOX) i modyfikacja sterownika silnikowego (ECU) .
    Box jest to specjalny moduł, który jest wpinany pomiędzy jednostkę sterującą (ECU). Jednostkę sterującą możemy zmodyfikować poprzez zmianę programu jej pracy. Zmiany polegają np. na zmianie dawki paliwa, kątu wtrysku czy też ciśnienia turbodoładowania. Najbardziej podatne na tuning elektroniczny są jednostki Diesla. Zwykłe benzyniaki niestety mniej. Osiągane efekty dzięki chip tuningowi to wzrost mocy i momentu obrotowego o 20-30% dla silników z turbosprężarką lub wzrost mocy o 6-8% i około 10% wzrost momentu obrotowego w przypadku silników zwykłych (wolnossących) Koszt takiego zabiegu to około 1500- 2000 zł - przynosi on dość wyraźne rezultaty. Chip tunigiem zajmuje się wiele specjalnych polskich firm, którym możemy bez obaw powierzyć nasze autko.

    Kolejnym sposobem na poprawienie osiągów (znacznie droższym i trudniejszym) jest wymiana bądź modyfikacja elementów samego silnika. Wiele osób zaczyna od najprostszych rzeczy: zmiany filtra powietrza na stożkowy i świec na sportowe. Potem można zabrać się np. za turbosprężarkę, która bardzo wyraźnie poprawia osiągi. Przykładem niech będzie znany z VW silnik o pojemności 1.8 litra. Zwykła jednostka ma 125 KM mocy, natomiast jednostka 1.8 Turbo - 150KM. Zatem 25 KM różnicy i dość wyraźna różnica w osiągach. Silnik 1.8 około 10.9 s do setki - silnik z turbo około 9 s. Różnica w prędkościach maksymalnych wynosi około 20 km\h choć i tak w obu przypadkach przekracza 200km\h.





    Do innych najpopularniejszych modyfikacji należą wymiana wałka rozrządu lub zmiana parametrów przepływu kanałów dolotowych i wydechowych. Ale tu pojawia się pytanie czy samochodem chcemy się ścigać, czy będzie nam służył do jazdy w mieście? W drugim przypadku wyciągamy jak najwięcej momentu obrotowego kosztem mocy (której w warunkach miejskich najczęściej nie wykorzystujemy w całości) Przy wszelkich modyfikacjach w silniku musimy uważać, żeby nie przegiąć. Po pierwsze, dlatego, że każda większa zmiana niesie ze sobą sznur innych (np. większa turbosprężarka - potrzebny większy Intercooler (układ chłodzący powietrze doprowadzane do silnika) a co za tym idzie często gigantyczne koszta. A po drugie, dlatego, aby samochód nie stał się nieprzyjemny w prowadzeniu i nie psuł się, bo przecież chodzi o przyjemność z jazdy!

    Bardzo znaną formą (choć krótkotrwałą i drogą) jest NOS czyli Nitrous Oxide System. Chyba każdy kto grał w NFS: Undergorund wie o co chodzi :) Ale co to jest i jak to działa?

    Podtlenek Azotu - związek chemiczny znany potocznie jako gaz rozśmieszający, w silniku ma inne zastosowanie: Poprzez dodanie go do komory spalania zyskujemy dodatkowe konie mechaniczne a dzięki temu- większe przyspieszenie! Nazwa wskazuje, że składa się on z tlenu i azotu. W temperaturze jaka panuje w silniku (wysoka :)) podtlenek azotu rozkłada się na tlen i azot. Tlen potrzebny jest do spalania. Azot natomiast ochładza tlen. A ochłodzony tlen znacznie lepiej ulega spalaniu. Dzięki temu uzyskujemy większą eksplozje w komorach silnika a więc zwiększa się moment obrotowy. A łopatologicznie podtlenek azotu rozpada się, następuje BUM, a my cieszymy się lepszym przyspieszeniem (dzięki zwiększeniu momentu obrotowego) przez pewien (krótki) czas. NOS generalnie jest zabroniony i policja na pewno czepiałaby się takiej instalacji. A należy pamiętać, że możemy z niego korzystać tylko przez pewien moment (okolo 10-15 sekund) w innym razie skazujemy własny silnik na śmierć.
    Więc "nitro" przyda się szczególnie w krótkich wyścigach ulicznych i skakaniu od świateł do świateł. A pewnie ktoś zapyta ile to kosztuje? No tanie niestety nie jest. Podstawowa polska instalacja bez butli i bez montażu to około 1300 zł. Kompletne zestawy importowane od 2600 do nawet 7000 zł!! Uzupełnianie butli to także spory wydatek i kosztuje około 50 zł za kg. Zwykła butla to okolo 4.5 kg więc wychodzi nam 250 zł. NOS- instalacja tylko dla maniaków ;)

    Wszystkich modyfikacji w silniku dokonujemy najlepiej w profesjonalnych zakładach tuningowych, których w Polsce jest coraz więcej. Zestrajamy je na hamowni, gdzie można sprawdzić także osiągi naszego zmodyfikowanego auta :) Jak widać jest to naprawdę droga impreza, więc jeżeli ktoś nie ma zbyt wiele pojęcia - niech zostawi to fachowcom i nie ryzykuje straty kasy lub zniszczenia swojego wózka. Oczywiście to było baardzo skrótowe podejście do tematu tuningu silnika ale szczegóły zostawmy mechanikom bądź totalnym zapaleńcom :P
    Tuning wizualny


    Czasami potrafi być naprawdę kiczowaty, ale zrobiony ze smakiem i umiarem to istna sztuka! :)

    Najpierw wejdę do środka auta. Właściwie panują dwa trendy. Jeden dla maniaków sportów samochodowych obejmujący np. wymianę foteli na kubełkowe z wielopunktowymi pasami, sportową kierownicę, wstawienie klatki, totalne odchudzenie samochodu w celu poprawienia osiągów. Zabiegi mające na celu zrobienie z naszego auta prawdziwego bolida. Drugi trend to ten najbardziej popularny, dla ludzi, którzy robią wszystko, aby ich wózek wyglądał cudnie i był bardzo funkcjonalny. Zmieniają użyte standartowo materiały np. obicie foteli, malują je specjalnymi lakierami, dodają podświetlenie, wymieniają zegary, gałki skrzyni biegów czy hamulca ręcznego. Zmodyfikować bądź totalnie wymienić można praktycznie każdy element wnętrza, zależy to od gustu właściciela i najlepiej opisują to zdjęcia. Nie wspominam już o napakowaniu auta nowinkami technicznymi takimi jak wyświetlacze lcd, odtwarzacze dvd, konsole do gier, całe multimedialne zestawy z nawigacją i telewizją. Obecnie jest bardzo dużo możliwości, choć są one strasznie kosztowne. Osobnym tematem jest Car- Audio. Niektorzy twierdzą, że to oddzielny nurt i nie należy go wplatać w tuning auta. Jakość dźwięku i moc, jaką można uzyskać dzięki potężnym wzmacniaczom i głośnikom np. Pioneer, JBL, Clarion, Alpine, Sony jest po prostu niesamowita. Jedynym minusem (poza ceną oczywiście :P) montażu potężnego zestawu car audio jest najczęściej strata prawie całego bagażnika. Ale dla maniaków to nie problem ;)






    Wychodzimy ze środka, aby przyjrzeć się karoserii.
    Wszelkie jej modyfikacje mają na celu poprawienie osiągów dzięki zmniejszeniu oporu powietrza albo po prostu wpływ na efekt wizualny. Wiele firm oferuje gotowe zestawy Body Kit nadające się do poszczególnych modeli aut. Zestawy takie obejmują najczęściej przednie i tylne zderzaki, progi boczne, spojlery, brewki na światła, wloty powietrza na maskę lub dach. Wymagają samodzielnego montażu lub zlecenia go profesjonalnej firmie i polakierowania każdego elementu. Najbardziej profesjonalne modyfikacje są robione na zamówienie i ich cena jest odpowiednio wyższa. Można natknąć się również na fanatyków samodzielnie robiących "body" ale efekty każdy zna i pewnie niejednokrotnie śmiał się z nich na ulicy :P

    Felgi:
    Niesamowicie zmieniają wygląd samochodu i dodają mu wdzięku. Najlepiej wyglądają w dużych rozmiarach. Wahania cenowe są ogromne. Najtańsze zestawy kupimy już za około 1000 zł, za te najdroższe spokojnie można zapłacić około 20 tysięcy zł :) Ilość firm produkujących alusy jest ogromna. Te naprawdę znane i dobre to między innymi OZ, Enzo, Enkei, AEZ ... Uniwersalny rozmiar felgi to około 15'. Czym większe, tym samochód wygląda potężniej (ale bez przegięć bo wyobraźmy sobie sytuacje, kiedy do Astry spróbujemy wsadzić koła 23 calowe). Ostatnio zapanowała moda na felgi chromowane (najtańsze zestawy 17 cali okolo 6000 zł) ewentualnie szczyt wieśniactwa takie same kołpaki :P






    Malowanie:
    Ilość dostępnych lakierów na rynku każdemu pozwoli coś znaleźć. Najładniej prezentują się auta pokryte kilkoma warstwami lakieru, wtedy efekt jest naprawdę cool. Lakierować możemy także wiele innych elementów nie tylko karoserie. Odpowiedni lakier w połączeniu z ładnymi felgami (oczywiście na odpowiednim samochodzie :)) wygląda ślicznie. Od pewnego czasu tworzy się nurt artystów malujących tylko na samochodach. Ich dzieła tzw. Vinyle stają się formą sztuki i wyróżnikiem właściciela auta.




    Oświetlenie:
    Czarny lakier, wielkie felgi i lampy typu chrome- to marzenie wielu. Oświetlenie auta jest bardzo ważnym elementem tuningu. Nie radzę jednak robić z wozu choinki bo narazimy się tylko na pośmiewisko. Wymienić można lampy przednie np. na ksenony bądź biksenony (wersja dla ubogich to wymiana zwykłych żarówek na dające niebieskie światło "xenon blue" - cena około 100 zł za komplet) Tylne lampy to mnóstwo możliwości. Każdy będzie w stanie dobrać te pasujące akurat do jego auta. Od lamp chrome poprzez lexus style czy technologie diodowe do przyciemnianych wersji. Kolejnym elementem jest oświetlenie wnętrza. Najbardziej popularne są diody, które możemy zamontować gdzie tylko zechcemy, zmieniając np. podświetlenie zegarów czy dodając podświetlenie schowka. Pole do popisu jest duże, możemy stworzyć bardzo awangardowe, nastrojowe wnętrze. Neony (oczywiście przez polskie prawo zabronione, jako że stanowią oświetlenie dodatkowe) umiejętnie dobrane (z możliwością wyłączenia, aby nas nie ścigano :) ) potrafią być piękne. Niestety bardzo rzadko można spotkać je na ulicach, są mało rozpowszechnione. Najtańsze i najmniejsze zestawy do samodzielnego montażu kosztują około 300 zł.) I tak doszedłem do końca pobieżnego spaceru po tuningu, który jest działem niesamowicie rozległym i ciągle rozwijającym się. Wkład w jego rozwój może wnieść każdy właściciel samochodu, chcący się wyróżniać
    i taki któremu znudziły się już codzienne, grzeczne wersje aut spotykane na ulicach.
    A dobra rada jest taka, żeby w tym pędzie za modyfikacjami znać umiar i nie przeginać, bo to wszystko ma służyć naszej przyjemności.