Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie tyrystorowe silnika 30Kw

farbaolso 08 Mar 2006 19:54 17294 131
  • #31 08 Mar 2006 19:54
    farbaolso
    Poziom 15  

    Czesc. Wlasnie wrocilem po kolejnych 13 godzinach walki.Wyczyscilem komutator wszystkie 4 szczotki i ustawilem, niewiem tylko gdzie jest ta pradniczka a napewno jest i jak jest zrealizowane wzbudzenie czy tam tez sa szczotki czy na stale do uzwojenia bo rozebarac ten silnik ktory wkladalem koparka to raczej niemozliwe wazy chyba z300 kilo.Mam tylko dostep do 4 duzych szczotek glownych.Na schemacie jest opisana jako duze' G '.Jesli chodzi o pytanie czy czesc mechaniczna jest sprawna to napewno tak bo silnik idzie juz bez paskow klinowych i reka da sie go spokojnie krecic i bdalej te same objawy.Co mnie zastanawia to gdy rano przyszedlem to wszystko dzialalo dobrze tzn zmienialem obroty ,kierunki ,hamowalem , z malych na duze i odwrotnie i bylo ok.Po kilkunastu takich probach wzwalilo i poznij juz co hwile wzwalalo jak tylko hcialem obnizyc obroty.Co ciekawe silnik na konkretnych obrotach moye pracowac godzinami.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Wymontowanie sterownika tez nie jest takie proste bo jest to cala szafa i uklady peryferyjne dlawiki ,trafo itd.Co jeszcze gdy silnik sie nie kreci a podlacze zarowki to po 5 s odlancza sie poniewaz uklad nie czyta ze silnik sie kreci to chyba prze ta tacho pradniczke i tak sobie mysle gdyby ona byla jakas zabrudzona lub cos w tym stylu co by sie dzialo?Jak to sprawdzic jak to pomierzyc moze da sie jakos na sucho bez rozbierania.Z tymi tyrystorami to tez sie zastanawialem zeby dac simensa tylko ze takich nigdzie niema a co ciekawe uklad dzialal do konca na tych ktore tam sa.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Mi sie zdaje ze to bedzie tak jak pisal kolega ze uklad nie przechodzi do brze przez zero i zalancza juz drugie tyrystory nie wylaczajac pierwszych bo w momecie gdy chce zatrzymac silnik nawet z malych obrotow np.100
    idzie ogien ze szczotek i leca bezpieczniki ale ciekawe ze na poczatku dziala do pewnego mometu ale po dluzszych probach klapa.Zauwazylem tez ze chamowanie silnika jest jakos elektrycznie slychac jak wlaczaja sie przekazniki i silnik staje lub zwalnia jak raz wywalilo mi eski to krecil sie bezwladnie 2minuty zanim sie zatrzymal

    Dodano po 5 [minuty]:

    Ide po skaner prosze napiszcie co zeskanowac bo juz nawet moja cierpliwosc sie konczy i urlop tez. Wzialbym firme ale poprostu mnie juz na nia nie stac wladowalem tyle w ta maszyne ze bede probowal do skutku

  • #32 08 Mar 2006 20:37
    mksm
    Poziom 18  

    Witam
    Najlepiej zeskanuj wszystkie schematy jakie posiadasz, mostka i silnika oraz układ połączeń.
    Z tym załączaniem 2 mostków na raz to zwarcie byłoby wewnątrz mostka i leciałyby bezpieczniki raz w jednym raz w drugim mostku przy tym samym kierunku obrotow a nie podskakiwalby prąd silnika.

  • #33 09 Mar 2006 03:30
    farbaolso
    Poziom 15  

    To owoc mojej walki ze skanerem do 3 w nocy wiecej sie nie dalo z niego wyciagnac w pliku naped jest wszystko

    Dodano po 5 [minuty]:

    Plyta p3 tak to wyglada mniej wiecej

    Załączniki:
  • #34 09 Mar 2006 08:17
    Andmit
    Poziom 16  

    Może rozdielić obwody kierunku obrotów ( przez odłączenie zasilanie mostka tyrystorowego-wymontowując bezpieczniki z jednego mostka) i sprawdzić oddzielnie jak układ pracuje dla kazdego kierunku. Da to odpowiedź , czy winny sterownik czy też współpraca mostków - ( moim zdaniem ,przełączanie kierunków może odbywać się po całkowitym zatrzymaniu napędu - może jest jakiś układ który to wykrywa ; w przeciwnym przypadku mamy doczynienia z hamowaniem przeciwprądem - b.buże przetężenia ). Wzbudzenie w silnikach bocznikowych podłączone jest na stałe i nie wolno go odłączać podczas pracy ( prędkość obrotowa tego silnika jest odwrotnie proporcjonalna do strumienia - czyli zmniejszenie strumienia to wzrost obrotów i odwrotnie -dlatego w silnikach bocznikowych jest wielkością stałą . Wzbudzenie musi być załączone przed włączeniem obwodu głównego ( wirnika)

  • #35 09 Mar 2006 10:00
    ryszardon
    Poziom 20  

    W sterownikach z silnikami bocznikowymi niejednokrotnie stosowano regulacje pradu wirnika jak iwzbudzania np:wzrost obciążenia - mniejsze obroty,następuje wzrost prądu wzbudzania i.t.d.Myślę,że tu mamy do czynienia z tego typu przypadkiem.Proszę o wszelkie informacje z DTR na ten temat.Schematy układu wzbudzania sa nieczytelne,może kolega trochę popracować nad jakościa.Prądniczka zwykle jest mocowana za pomocą sprzegła do wału po przeciwnej stronie szczotek.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Proponuję baczna obserwację pradu wzbudzania,wpiąć V najlepiej analogowy i obserwowac zmiany napięć (jeżeli kiedykolwie nastąpi przerwa lub duże chwilowe zmiany nie mające powiązania z pracą napedu(myślę o skokach napięcia i stanach niustalonych)Jeżeli coś kol. zauważy to będzie TO

    Dodano po 4 [minuty]:

    Dodam dla informacji,że w silnikach bardzo dużej mocy zmieniano kierunki obrotów za pomocą sterowników w obwodzie wzbudzania

  • #36 09 Mar 2006 12:28
    farbaolso
    Poziom 15  

    Zaczne moze od rozdzielenia mos tka tylko mam pytanie ktore konkretnie tyrystory wylaczyc i czy wystarcza same bramki podniesc
    czy cala szyna ? Potem bede mierzyl wzbudzenie a moze daloby sie wpiac tam jakas zarowke do obserwacji czy nie przygasa lub cos w tym stylu?Niewiem jakie tam ogolnie ma byc napiecie

  • #37 09 Mar 2006 13:06
    mksm
    Poziom 18  

    Witam
    Z tego co widzialem na schemacie, to tyrystory są parami przeciwsobnie. Chcąc wyłączyc jeden mostek trzeba zdjąć sterowanie z tyrystorów skierowanych w tą samą stroną katodami dla jednej grupy(tych przy dodatnim napięciu) i wszystkich podłączonych anodami z drugiej strony(przy ujemnym napięciu). Powinno wystarczyć samo odłączenie bramek.
    Z tym że ja twierdze że numer z załączeniem drugiego mostka nie powinien objawiać sie w skoku prądu silnika, bo zwarcie wtedy omija silniki prąd zwarcia przez niego nie płynie a z tego co napisałeś widać skok prądu na amperomierzu. Raczej zacznij od sprawdzenia wzbudzenia, a na silniku powinno być napisane ile wynosi jego znamionowy prąd wzbudzenia.

  • #38 09 Mar 2006 14:05
    Andmit
    Poziom 16  

    Tak , ale występują przypadki wyzwozenia zabezpieczen a to sugeruje zwarcie . Poniewaz występuje to w sposób przypadkowy ,tym bardziej uważam że to wyzwolenie dwóch mostków jednocześnie powoduje zwarcie . Zanik pradu wzbudzenie lu jego zmiany nie wywołaja tak dużych skoków prądu ,szczególnie że silnik pracuje jako nieobciążony.
    Chyba sprawdzenie działanie odzdzielnie dla każdego kierunku jest ,moim zdaniem , celowe . Byłoby dobrze gdyby bramki tyrystorów dla każdego mostka przełączać przełącznikiem tzn sterowanie bramek przełączać przełącznikiem np dźwigienkowym 6 -torowym lub przekaźnikiem- bo jeśli napęd ma ograniczenia co do drogi to moze być kłopot z wycofaniem napędu w druga stronę.Czyli tak: przełącznik lewo ( załączenie mostka w lewo , potencjometrem uruchamiamy i testujemy napęd w lewo) ;dojeżdża do lewego skrajnego położenia , STOP , przełącznik prawo ( załączenie mostka w prawo ,regulacja potencjimetrem) itd.
    Za każdyn razem trzeba przełączyć 6 bramek i dobrze jest jesli otwarte bramki nie "wiszą" w powietrzu ( mozliwość fałszywego wyzwolenia od stromych zboczy napięcia) lecz są połączone z katodą przez rezystor 200-300 omów /moc dowolna- mała ( potrzeba 12 rezystorów)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Tak , ale występują przypadki wyzwozenia zabezpieczen a to sugeruje zwarcie . Poniewaz występuje to w sposób przypadkowy ,tym bardziej uważam że to wyzwolenie dwóch mostków jednocześnie powoduje zwarcie . Zanik pradu wzbudzenie lu jego zmiany nie wywołaja tak dużych skoków prądu ,szczególnie że silnik pracuje jako nieobciążony.
    Chyba sprawdzenie działanie odzdzielnie dla każdego kierunku jest ,moim zdaniem , celowe . Byłoby dobrze gdyby bramki tyrystorów dla każdego mostka przełączać przełącznikiem tzn sterowanie bramek przełączać przełącznikiem np dźwigienkowym 6 -torowym lub przekaźnikiem- bo jeśli napęd ma ograniczenia co do drogi to moze być kłopot z wycofaniem napędu w druga stronę.Czyli tak: przełącznik lewo ( załączenie mostka w lewo , potencjometrem uruchamiamy i testujemy napęd w lewo) ;dojeżdża do lewego skrajnego położenia , STOP , przełącznik prawo ( załączenie mostka w prawo ,regulacja potencjimetrem) itd.
    Za każdyn razem trzeba przełączyć 6 bramek i dobrze jest jesli otwarte bramki nie "wiszą" w powietrzu ( mozliwość fałszywego wyzwolenia od stromych zboczy napięcia) lecz są połączone z katodą przez rezystor 200-300 omów /moc dowolna- mała ( potrzeba 12 rezystorów)

  • #39 09 Mar 2006 14:20
    mksm
    Poziom 18  

    Zwarcie mostków nie spowoduje skoku prądu silnika, co tutaj ma miejsce, tylko zwarcie jest bezpośrednio na szynie w takim przypadku zabezpieczenia polecą to pewne ale prąd zwarcia przez silnik nie płynie.
    Bardziej pasuje to na przrzut falownikowy, bo zachodzi tylko przy zwalnianiu i hamowaniu, układ zaczyna hamować po zadaniu mniejszych obrotów, przechodzi w zakres pracy falownikowej, i jakiś tyrystor nie zdąża się wyłączyć bo ma za mały kąt wyprzedzenia. Wtedy prąd w obciążeniu jest wymuszony przez sumę napięcia prostownika i SEM silnika i lecą bezpieczniki.

  • #40 09 Mar 2006 17:53
    farbaolso
    Poziom 15  

    To znaczy co mam sprawdzic najpierw ponizej podaje parametry silnika:

    Opornosc na uzwojeniu wzbudzenia okolo 25ohm
    Przy pomiarze voltomierzem taho napiecie jest i zmienia sie polaryzacja w zaleznosci od obrotow gdy krece reka wirnik.

    G Mot TYP GNV 200 LG4
    70-400-400 V
    1,6-32,5-32,5 kW
    50-1030-3500 V/min
    Err 180-180-38 V
    92 A
    cosQ /
    4,7-4,7-0,95 A

    Dodano po 4 [minuty]:

    Co oznacza w module wzbudzenia :

    alfa min
    EMK max
    Je min
    Jemax

    To sa potencjometry

  • #44 09 Mar 2006 18:22
    mksm
    Poziom 18  

    Witam
    Z tych oznaczen to
    αmin to minimalny kąt zapłonu tyrystorów w regulatorze, w ten sposób ustawia się jakie maksymalne napięcie może na wyjściu dawać regulator.
    Jemin i Jemax to powinny byc odpowiednio minimalny i maksymalny prąd wzbudzenia czyli to 0,95A i 4,7A .
    EMKmax nie wiem.
    Jeżeli idzie o układ sterowania to na wyjściu regulatora prędkości jest regulator PI ale działający tylko przy zwiększaniu prędkosci, przy hamowaniu wysterowuje on na maksymalną pracę falownikową i może być tak że jak elektronika ciut się pogrzeje to albo generator piły daje za małą amplitudę albo napięcie sterująe jest nieco za mała na skutek zwiększenia jakiejś rezystancji. Przesuwa się nieco kąt wyprzedzenia zapłonu i już tyrystory nie dają rady się na czas wyłączyć. To by tłumaczyło dlaczego na zimnym układzie możesz hamować i zwalniać a dopiero po jakimś czasie zaczyna wywalać bezpieczniki.

  • #45 09 Mar 2006 19:16
    Andmit
    Poziom 16  

    Jesli w pobliżu pracuje taki sam układ to moze spróbować sprawdzić płytki elektroniki ,przynajmniej byłoby wiadomo co jest sprawne ( płytki są na złączach więc jest to stosunkowo prosta metoda sprawdzenia).

  • #46 10 Mar 2006 00:57
    farbaolso
    Poziom 15  

    Tez myslalem o tym zeby zmienic plytki z inna maszyna ale gosc boi sie zeby mu czegos nie popsuc i niechce dac wyprubowac.I jak to teraz rozwiazac tego niewiem musze dalej szukac i prubowac moze w koncu trafie na cos.Z tym grzaniem to jestem ciekaw czy to moze byc ten modul wzbudzenia bo on dosc mocno sie tylko grzeje moze by go tak hlodzic i cos by to dalo moze.Zauwazylem tez ze jak wywali i sie tam cos zagrzeje to musi chwile postac bo pozniej nieda sie wlaczyc od razu wywala mi eski az dopiero postoi to mozna ruszyc.Dzis najpierw jak raz zwalnialem to leko psyklo ogniem na szczotkach a potem jak zwolnilem to wywalilo.Tyrystory raczej zimne bo sprawdzalem.Niepokoi mie ten modul wzbudzenia.Zrobie probe jutro z wypieciem 6 tyrystorow,a jesli bym wypial wzbudzenie w locie to co moze sie stac?

    Dodano po 5 [minuty]:

    Kolego Mksm to w jakim module powinienem szukac najpierw wedlug ciebie moge pomierzyc oporniki lub tranzystory albo hlodzic poszczegolne plytki moze trafie. A jak ma sie zmiana kata wyprzedzenia zaplonu moze go przestawie i sprubuje tylko ktory to pr niewiem?

    Dodano po 49 [minuty]:

    Pytanie jeszcze odnosnie wylaczenia 6 tyrystorow.Rozumiem ze wtedy silnik bedzie pracowal tylko w jednym kierunku wiec bede nim sterowal przez jakies pol godziny i jak bedzie ok to sprawdze druga grupe.Jesli powypinam tylko bramki to rozumiem ze bez rezystorow moze cos wyzwolic tyrystory wiec najlepiej powypinac i katody?

  • #47 10 Mar 2006 09:02
    mksm
    Poziom 18  

    Witam
    Po pierwsze pod żadnym pozorem nie wolno odpinać wzbudzenia pracującej maszyny, przepięcie na indukcyjności wzbudzenia będzie tak duże że pociągnie niezły łuk i może pouszkadzać maszyne jak i zasilanie wzbudzenia!
    Jeżeli idzie o to zamianianie płytek to można to zrobić ale pod warunkiem że będzie to identyczna szafa zasilająca identyczny napęd, bo jeżeli zamienisz płytki od innego napedu to może sie okazać że będa się dziać cuda szczegolnie na płytkach z regulatorami , bo będą miały całkiem inne nastawy.
    Napisałeś że poszedł ogień po szczotkach a nie wywaliło bezpiecznika? w takim układzie sprawdziłbym jak zachowuje się ten układ wzbudzenia, szczególnie jeżeli bardzo się grzeje, dokładniej sprawdziłbym woltomierzem wskazówkowym jak zmienia się napięcie gdy zaczynasz hamowac.
    A co do sprawdzania elektroniki to szukać raczejby trzeba albo w układzie logicznym generującym impulsy albo w regulatorze prądu twornika ale schematy są tak kiepskiej jakości że nie widać połowy.
    pozdrawiam

    A czy mierzyłeś jakie jest napięcie wzbudzenia podczas normalnej pracy?

  • #48 10 Mar 2006 09:38
    ryszardon
    Poziom 20  

    Kolego postepujesz niezbyt racjonalnie,w tej dziedzinie należy mierzyć i wyciągać wnioski z pomiarów,a tak jak możemy pomóc,w tej sytuacji nie widzę możliwości.Do tej pory tajemnicą jest zastosowanie maszyny to też nie ułatwia zadania,dalej schemat ukł.wzb.jest cały czarny,może pożycz od sasiada,który ma taki sam napęd.Stanowczo odradzam nieprzemyślanych eksperymentów,silniki prądu stałego sa bardzo drogie w naprawach.

  • #49 10 Mar 2006 10:18
    farbaolso
    Poziom 15  

    To automat CNC z lat 80 silnik napedza wrzeciono dzis wykonam niezbedne pomiary

  • #50 10 Mar 2006 15:31
    Andmit
    Poziom 16  

    Wypięcie katod definitywnie wyłącza tyrystor z układu , a wpięcie żrówki małej mocy na wzbudzenie da podgląd na stabilność zasilania wzbudzenia

    Dodano po 3 [godziny] 15 [minuty]:

    I jeszce jeden żarówkowy pomysł : włącz równolegle do wirnika ( wyjście ze sterownika ) żarówki przez diodę i grugie przez drugą diodę ale w odwrotnej polaryzacji. Z tej "dyskoteki" możemy zaobserwować : stabilność wzbudzenia , stabilność przy regulacji w prawo , stabilność przy regulacji w lewo , przy zakłóceniach będzie można zauważyć czy przy hamowaniu nie występuje odwrotna polaryzacja ( żarówki będa naprzemiennie migotać ) . Pomoże to stwierdzić czy nie nastepuje załączenie zakłóceniowe mostka w lewo przy pracy w prawo i odwrotnie .
    Metoda dość prymitywna , ale łatwiej obserwować światełka niż 2 woltomierze jednocześnie - oczywiście można po intensywności zmian świecenia ocenić wielkość i częstotliwość ewentualnych zakłoceń i np.powiązać wyłaczenie bezpieczników z rozbłyskiem danego "indykatora".Oczywiście jest to dodatek do proponowanych przez poprzedników pomysłów .

  • #51 10 Mar 2006 21:10
    farbaolso
    Poziom 15  

    Wiec tak> Dalem 2 zarowki z diodami i tak jak kolega pisal raz jedne swieca w jednym kierunku a raz drugie dla drugiego kierunku im szybciej silnik kreci tym jasniej swieca tak ma byc. Gdy zmieniam kierunki nie udalo mi sie wychwycic zeby druga zaswiecila ale cos dziwnego jest w wzbudzeniu tam dalem 15w zarowke i podzczas zmiany obrotow czasem pulsuje mocniej czasem slabiej a zdarza sie ze ma krociutkie przerwy i gy zmieniam obroty to przygasa i potem sie rozjasnia ale to hyba od ociazenia i efekt jest taki ze gdy wieksze obroty to ta mala przygasa a te duze sie rozjasniaja i odwrotnie.Gdy na malych obrotah pokrece Je min lub Je max to swieci bardziej lub mniej a te duze owrotnie do malej

    Dodano po 1 [minuty]:

    Aha te duze swieca raczej bardzo plynnie bez drgan i przerw czy mrugniec
    ale ta na wzbudzeniu jakos za bardzo pulsuje i tez zalezy jakie sa obroty

    Dodano po 59 [sekundy]:

    Wzbudzenie juz swieci JAK TYLKO ZALACZE SIEC

  • #52 11 Mar 2006 10:45
    mksm
    Poziom 18  

    Witam
    Żarówka na wzbudzeniu powinna się świecić jednostajnie przy prędkości 50 do 1350 o ile pamietam z tabliczki, powyżej regulator powinien zmniejszać napięcie do 38V przy 3500 chyba tam bylo. We wzbudzeniu nie ma zmian obciążenia, więc przygasać nie powinno. Zmierz najlepiej woltomierzem jakie ma napiecie wzbudzenia podczas pracy, bo żarówka jak dla mnie powinna płynnie przygasać, a całkowicie się wyłączać (tylko dlatego że ma napięcie zaniskie) przy bardzo wysokich obrotach, natomiast przy hamowaniu powinna sie rozjaśniać. Jeżeli sie myle prosze mnie poprawić, szczegolnie mam na myśli kolege Andmita jako ze jest specjalista od metod żarówkowych:D
    a co do włączania wzbudzenia po załączeniu sieci tak musi byc, zeby nie było możliwości załączenia silnika bez wzbudzenia.

  • #53 11 Mar 2006 11:06
    farbaolso
    Poziom 15  

    jest tak jak piszesz,z tym ze zarowka na wzbudzeniu nie swieci plynnie tylko jakby migoce i zdarza sie ze przygasa

  • #54 11 Mar 2006 11:28
    mksm
    Poziom 18  

    Sprawdzałeś tyrystory i diody w układzie wzbudzenia? tam jest mostek 2 tyrystory 2 diody, możliwe że uszkodził sie jeden tyrystor albo dioda i stąd to migotanie, impulsy z czestotliwością 25Hz wtedy są na wyjściu i widać migotanie. Wtedy też napięcie na wyjściu nie jest odpowiednio duże, a prąd robi się przerywany. Jeżeli są dobre posprawdzaj połączenia do tych elementów.

  • #55 11 Mar 2006 13:56
    farbaolso
    Poziom 15  

    Wlasnie tak to wyglada jakby mrugala z 25Hz ale jak mam sprawdzic te tyrystory jak nigdzie nie moge odczytac ih parametrow T911-16 to wszysto co tam pisze.Przypuszczam ze musza byc minimum na 300V i diody tez ale jaki prad?

    Dodano po 3 [minuty]:

    D01-10-04 6/80 takie diody

  • #56 11 Mar 2006 15:11
    ryszardon
    Poziom 20  

    Witam.Znajomośc parametrów tyrystorów i diod nie jest potrzebna do określenia ich stanu technicznego,diody to 10A/400V,tyrystory jak zajdzie potrzeba znajdziemy.Regulacja obrotów za pomocą prądu wzbudzania:mniejszy prad wzbudzania - wieksze obroty,wiekszy prad wzbudzania - mniejsze obroty.Ten sposób regulacji ma sens przy obciążeniu mnijszym od znamionowego poniewaz przy większym obciążeniu zwiększy sie prąd wirnika(może doprowadzić do uszkodzenia silnika).Nic nie może drgać ani mrugać tym bardziej zanikać,wszelkie zmianymuszą następować łagodnie.

  • #57 11 Mar 2006 18:22
    farbaolso
    Poziom 15  

    Cos jest nie tak z tym wzbudzeniem bo przy zwiekszaniu obrotow zarowka zgasnie zapali sie zamruga i potem juz swieci ale raczej nie zabardzo plynnie tylko ma takie rozne przeblyski

  • #58 11 Mar 2006 18:36
    mksm
    Poziom 18  

    Witam
    Sprawdzales juz czy są dobre diody i tyrystory? diode sprawdzisz zwyklym multietrem, od anody do katody powinna miec zwarcie, a odwrotnie powinna być jako przerwa. Tyrystor mozesz sprawdzic analogicznie jak te z obwodu głownego w mostkach czyli na zarowke, napewno są na podobne napiecie jak diody i na podobny prąd. Jeżeli będa dobre to dopiero mozna sie zastanawiać nad samym układem regulacji wzbudzenia.
    powodzenia

  • #59 11 Mar 2006 19:49
    farbaolso
    Poziom 15  

    I dody i tyrystory sa dobre pomierzyc je umiem trohe juz robie w tej dziedzinie niewiedzialem tylko parametrow bo niemam katalogu z diodami i tyrystorami.Zastanawia mnie ze na shemacie sa 2 diody i 2 tyrystory a w bloku jest 3 dioda Kyy79 cos tu sie nie zgadza ze shematem niewiem skad te pulsacje napiecia i zaniki

    Dodano po 20 [minuty]:

    Ponizej dalem zdjecie i zaznaczylem te diode

  • #60 11 Mar 2006 20:10
    ryszardon
    Poziom 20  

    Teraz należy wykonac podstawowe pomiary napię zasilajacych,np:punkty 22,20 względem 15 powinno być + - 15V i.t.d.Schemat jest nieczytelny,może kol. od drugiej maszyny ma czytelną dokumentację.Jak jest dioda włączona,jeżeli katodą do plusa a anodą do minusa zasilania wzb. to ok,a jak w szereg to żle.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Co jest na obudowie diody anoda czy katoda

  Szukaj w 5mln produktów