Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie tyrystorowe silnika 30Kw

farbaolso 11 Mar 2006 20:20 18431 131
Tespol
  • #61
    farbaolso
    Level 15  
    Na obudowie jest anoda
  • Tespol
  • #62
    ryszardon
    Level 21  
    Na zdjęciu nie widac,gdzie jest podłączona obudowa diody do radiatora?Sprawdż omomierzem,czy obudowa jest połaczona z minusem wzb.albo wypnij diodę jeżeli żarówka od wzb. zgasnie to będzie wpięta dioda szeregowo z uzwojeniem wzb.
  • #63
    farbaolso
    Level 15  
    Jakos to inaczej jest polaczone niz na shemacie i tam tej diody niema

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jeszcze raz narysowalem shemat
  • #64
    ryszardon
    Level 21  
    Dlatego proponuje takie a nie inne działania.Można narysować połączenie tej diody na kartce,wtedy coś wymyslimy,albo ja odłaczyć jak wcześniej pisałem.Oczywiście silnik nie jest podpiety do sterownika
  • Tespol
  • #65
    farbaolso
    Level 15  
    Narysowalem to powyzej jest w pliku dioda rar
  • #66
    ryszardon
    Level 21  
    Dioda jest dobrze wpięta,zabezpiecza mostek przed przepięciami.Takie połaczenie jest powrzechnie stosowane przy zasilaniu urządzen indukcyjnych
  • #67
    mksm
    Level 18  
    A jaka jest wartość napięcia na wyjściu wzbudzenia przy nie załączonym silniku a tylko przy włączonym wzbudzeniu? Dobrze też byłoby sprawdzić czy są impulsy sterujące na oba tyrystory.
  • #68
    farbaolso
    Level 15  
    Tyrystoey sa podlaczone do plytki na ktorej sa oznaczenia G1,G2,K1,K2 wiec poco obie katody byly razem polaczone skoro maja byc osobno dalem shemat ponizej i jakos ten uklad sie niezgadza tylko jak to teraz polaczyc
  • #70
    ryszardon
    Level 21  
    Proszę sprawdzić raz jeszcze,na wczorajszym pierwszym rysunku,tam wyjaśnialiśmy problem dodatkowej diody,katody tyrystorów były połączone razem,to jest + napięcia wzb.a - na anodach diod.Czy sprawdzałeś połączenie prądniczki i czy jest sprawna

    Dodano po 9 [minuty]:

    Mam na uwadze rys.dioda.rar.To jest typowe połaczenie mostka półsterownego
  • #71
    farbaolso
    Level 15  
    Pradniczka daje napiecie w plusie i w minusie zalezy od kierunku w ktorym obracam wirnikiem wiec chyba jest dobra,a druga sprawa to te polaczenia ktos to przerobil bo na shemacie jest trohe inaczej tak jak pisalem a shemat narysowalem jak jest tyrysor sterowany z transformatorka
  • #72
    ryszardon
    Level 21  
    Pradniczka ma tak pracowac,miałem na myśli równomierność napięcia na jej zaciskach.Katody tyrystorów muszą być połączone,to jest + mostka prostowniczego

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ten transformatorek służy tylko i wyłacznie do wyzwalania tyrystorów.Jeżeli brak połączenia to prszę połaczyć katody tyrystoow i problem rozwiązany.Może jest połaczenie z drugiej strony płytki,sprawdz
  • #73
    mksm
    Level 18  
    Witam
    Jeżeli chodzi o to że na schemacie jest inaczej a inaczej w układzie, to zamieniono tylko tyrystor z diodą, ale ta zamiana nie zmienia nic w pracy samego układu, bo obydwa działają prawie idenycznie dołączam rysunki obu mostków z tym że ten ze schematu to tak się wiecej domyślalem. Ale jeżeli jest tak nie ma sensu tego przełączać inaczej.
  • #74
    ryszardon
    Level 21  
    W/g rys.może tak.rar,katody tyrystorów nie sa połaczone i należy je połaczyc
  • #75
    farbaolso
    Level 15  
    Teraz to juz chyba rozumiem czyli ta dioda sluzy do gaszenia impulsow,czyli zasilanie mostka powinno byc 220V zmiennego zastanawiam sie czy problem moze byc z przerwami w doprowadzaniu tego napiecia czy tak?
  • #76
    mksm
    Level 18  
    farbaolso wrote:
    Tyrystoey sa podlaczone do plytki na ktorej sa oznaczenia G1,G2,K1,K2 wiec poco obie katody byly razem polaczone skoro maja byc osobno dalem shemat ponizej i jakos ten uklad sie niezgadza tylko jak to teraz polaczyc


    Znaczy że były połączone co nawet jest na rysunku dioda.rar, owszem jak najbardziej sie z Panem zgadzam że mają być połączone ale to co tu zacytowałem raczej sugeruje że to nie w tym tkwi problem bo na połączonych też szwankuje.

    Dioda zwrotna służy do tłumienia przepięć na indukcyjności i owszem mostek ma być zasilanyz 220V z tym że nie wiem o co chodzi z tymi przerwami w tym zasilaniu.
  • #77
    Andmit
    Level 17  
    Kidyś uruchamiałem MIN-a3 ( sterownik do silnika ok 35 KW ) i tam wzbudzenie było wykonane jako mostek diodowy ,zasilany z sieci 220V , z kondenatorem na wyjściu 22u/350 V. Może wykonać takiego pajączka i sprzwdzić układ na stałym wzbudzeniu ( jesli jest inne niż 220V to trzeba jakiąś transformator albo autotransformator i dobrać to napięcie do silnika . Widać że problem jest we wzbudzeniu - silnik o którym wspominam pracował na stałym wzbudzeniu , niezmiennym od obrotów i obciążenia .
  • #78
    farbaolso
    Level 15  
    Czy jesli bym wpial mala zarowke 15W 220v na doprowadzeniu do mostka moglbym stwierdzic czy napiecie ktore go zasila nie zanika?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Znaczy wyjscie z mostka jego polalyzacja na wzbudzenie sie nie zmienia tylko wartosc napiecia?
  • #79
    Andmit
    Level 17  
    Chyba tak .mielibyśmy informację czy to wina zasilania mostka czy też jego sterowania
  • #80
    ryszardon
    Level 21  
    Tak jak wcześniej pisałem dodatkowa dioda służy do gaszenia przepięc,ale nie to jest przedmiotem sprawy.Jezeli nie zaszła pomyłka przy rys.może tak rar.to katoda tyrystora wisi itrzeba uzupełnic połączenie a nie budować mostki o róznych konfiguracjach
  • #81
    mksm
    Level 18  
    Polaryzacja się nie zmienia, a jeżeli chodzi o sprawdzanie czy napięcie nie zanika, czyli nie ma np dużych zapadów to żarówką ciężko sprawdzić bo ma dużą bezwładność, jeżeli jest zapad 4ms to żarówka tego nie odczuje.
    Ale to też możliwe że przez te wszystkie mostki jakie pracują w sieci dzieją się cuda.
  • #82
    ryszardon
    Level 21  
    Kol.Andmit tu mamy inny napęd niż MIN-3.W tym napędzie wzbudanie silnika bierze udział w regulacji obrotów.MIN-3 w zasilaniu wzbudzania ma tylko dwójnik w postaci rezystora i kondensatora.Elektrolit podbiłby napiecie w uzw.wzb(sprawdziłem w dokumentacji)

    Dodano po 15 [minuty]:

    jeżeli jest zapad 4ms to żarówka tego nie odczuje.Uzwojenie wzbudzania też nie(duża indukcyjność)
  • #83
    mksm
    Level 18  
    Uzwojenie nie widzi zapadów sieci praktycznie, ale jezeli zapad wypada dokładnie wtedy gdy tyrystor ma się odpalić to na skutek tego może nie mieć na to ochoty i wtedy może zacząć pulsować napięcie na wyjściu mostka, bo zapady mają to do siebie że te od mostków lubia trafiać w ten sam fragment sinusoidy.
  • #85
    mksm
    Level 18  
    Jezeli zamienisz bieguny wzbudzenia silnik bedzie sie krecił w przeciwnym kierunku.
    Jezeli zamienisz bieguny prądnicy to nie spowoduje to moim zdaniem takich efektow jakie są, bo wielkość wbudzenia zależy od napiecia prądnicy niezależnie od polaryzacji, w koncu wzbudzenie jest symetryczne (nie zmienia kierunku przepływu prądu przez uzwojenie wzbudzenia) dla lewych jak i prawych obrotów.
  • #86
    Andmit
    Level 17  
    Faktycznie ten napęd jest chyba inny ale:
    Silnik bocznikowy wymaga wzbudzenia ,albo stałego ,albo uzależnionego od obciązenia - domniemam ,że chodzi o odpowiednie ukształtowanie charakterystyki w funkcji obciążenia
    Mamy ciągły problem ze wzbudzeniem , nie wiemy skąd biorą się
    zakłócenia - dlatego ponawiam propozycję zasilenia wzbudzenia z innego źródła - jeśli stabilne będzie wzbudzenie i zasilanie twornika to układ musi pracowac stabilnie zwłaszca że silnik ma zdjęte obciążenie. Szukanie krótkich zakłóceń bez specjalistycznego oscyloskopu z pamięcią to trochę kłopotliwe.
  • #87
    ryszardon
    Level 21  
    Kol.Farbaolso czy zakończyłes sprawe połaczenia katod tyystorów?Jeżeli tak to opisz następny problem.
    Biegunowość pradniczki to bardzo ważna w regulacji i stabilizacji obrotów.Przy własciwej biegunowości (zgodnośc obr.),przy wzroście obrotów(wzrost napięcia prądniczki) silnika regulator zmniejszy napięcie na silniku,jeżeli obroty spadną(spadek napięcia prądniczki) doda odpowiednią wielkośc napiecia,oczywiście ,to przebiega przy jednakowych nastawach zadajnika.Jeżeli nie będzie zgodnosci prądniczki z obrotami,wtedy regulator pracuje niewłaściwie(jeżeli biegunowość pradniczki jest niezgodna z obrotami ,dąży do maksymalnego napięcia na silniku).Kierunki prądniczki dobieramy obserwujac regulator(dąży do max.obr.-napięcia).Tu nie mają nic do rzeczy krótkie zakłócenia mam na uwadze dziesiątki ms.Iindukcyjnosc silnika i obwody całkujące,w tego typu regulatorach stałe czasowe mają nawet po kilka sekund.
  • #88
    mksm
    Level 18  
    Regulator interesuje wartość napiecia na prądniczce a nie jego znak bo przeciez wzbudzenie znaku nie zmienia, żeby było potrzebe rozpoznawanie kierunku obrotow. Jeżeli dajmy na to przy 1000obr w lewo jest 50V a w prawo -50V wzbudzenie i tak ma ten sam kierunek i wartość, jak obroty zmaleją to to napięcie też zmaleje, a regulator nie potrzebuje do regulacji znać kierunku bo on i tak bierze moduł tego napięcia do sterowania.
    A jezeli chodzi o krótkie zapady i przerwy, to nie mówimy o nich w napięciu na wyjściu wzbudzenia , tylko w napieciu jakim zasilany jest ten mostek. zapad w momencie kiedy na tyrystor podawany jest impuls załączający może spowodować ze tyrystor nie odpali bo bedzie miał wyższe napięcie na katodzie niż na anodzie a to juz w obwodzie wzbudzenia objawi sie przerwą 10ms! co bez znaczenia nie jest.
    pozdrawiam
  • #89
    Andmit
    Level 17  
    Sprzężenie z prądzniczki moze być albo dodatnie ( układ rozbiegnie się ) albo ujemne ,stabilizujące pracę . Poniewaz sama prądniczka daje napięcie oraz są momenty gdy napęd daje się stabilnie regulować -osobiście uważm że obwód pradniczki jest OK
    Proponuję dalej zająć się obwodem wzbudzenia ( poprzedni post)
  • #90
    ryszardon
    Level 21  
    Napięcie z zadajnika,tachoprądniczki,regulatora prądu podawane jest na wejście sumatora.Takie rozwiazanie spotyka się najczesciej,dlatego przyjmuję,że i w tym układzie tak jest rozwiazane,

    Dodano po 4 [minuty]:

    Kol.Andmit trafił w 10