Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Philips 29PT5321/13, GR2.4

bartebor 06 Mar 2006 18:07 4061 24
Testo
  • #1
    bartebor
    Level 11  
    Hej

    Po włączeniu TV po kilku sekundach (grzeje się żarzenie, a procesor na pewno wygasza ekran) na ułamek sekundy (może 0,1) pojawia się info z OSD (child lock). Następnie pojawia się czerwona poświata (brak treści obrazu), której towarzyszą czerwone linie powrotu. Linii tych jest około 20, a ich lewe i prawe krawędzie tworzą )(. Po kilku sekundach (2-5) TV wyłącza się, najprawdopodobniej wskutek działania zabezpieczenia.

    Procesor pewnie wykrywa jakiś błąd, bo po włączeniu TV zapala się na chwilę dioda zielona, po czym zaczyna szybko pulsować na przemian czerwona/zielona - do czasu automatycznego przejścia do standby.

    Zamieniałem miejscami tory R i B poczynając od wejścia do PK aż do samych katod. Żadna zmiana nie przyniosła rezultatu (zmiany koloru poświaty) co mogłoby sugerować, że wzmacniacze są ok. Odłączenie czerwonej katody usuwa czerwony odcień poświaty, ale nadal widać jasną poświatę + linie powrotu z tym, że nie są czerwone (bliskie szarości).

    B+ jest raczej ok (144V po włączeniu). Zasilanie PK to trochę ponad 200V. Screenem nikt nie mieszał, na chassis jest ciągle zabezpieczająca nalepka.

    Po tym jak naczytałem się o awaryjności kineskopów A68ESF pomierzyłem omomierzem elektrody kineskopu, ale nie wykryłem zwarć.

    Z widocznych objawów - na PK tranzystor 7530 musiał się bardzo mocno grzać - płytka pod nim jest uszkodzona. Podejrzewam, że to pozostałość po jakiejś poprzedniej naprawie, bo tranzystor jest sprawny (a obok na BD440 są ślady lutowania). Mierzyłem na nim napięcia (19V na kolektorze), ale nie wiem czy można ufać schematowi - na tranzystorze podaje 8,7V podczas gdy kawałek dalej na złączu właśnie 19V...

    Będę wdzięczny na wskazanie dalszego kierunku diagnozowania :)

    --
    Bartek
  • Testo
  • #3
    HenrykB
    Level 22  
    Witam.
    Zrozumiałem, że po zamianie katod miejscami kineskop nadal świeci na czerwono, a po odłączeniu katody czerwonej problem jaskrawej czerwieni znika. Zwarcie może się ujawniać dopiero po rozgrzaniu katod, dlatego brak wskazań na mierniku. Jakie napięcia na katodach? Czy po odłączeniu czerwonej TV dalej się wyłącza? Czy dobrze zrozumiałem, bo Twój post nie do końca jest dla mnie jasny.
  • #4
    bartebor
    Level 11  
    Witam ponownie

    Rzeczywiśnie niejasno się wyraziłem, uzupełniam więc opis.
    Po odłączeniu czerwonej katody TV wyłącza się tak samo, ale poświata i powrót nie mają już czerwonego koloru.
    Napięcia na katodach (ech, mogłem to od razu zmierzyć) w stanie standby to 65V.
    Po włączeniu napięcie osiąga poziom około 190V do czasu pojawienia się obrazu. W tym momencie napięcia spadają:
    R - 25-35 V
    G - 112 V
    B - 106 V
    Po chwili TV się wyłącza i znowu mamy 65V.

    Przeprowadziłem również pomiar napięcia na wyjściu wzmacniacza R po odłączeniu katody - napięcie jest w zasadzie takie samo (ok. 28 V).

    Asymetria napięcia R jest zastanawiająca - tranzystory wyjściowe 7304 i 7305 wyglądają na sprawne.
  • #5
    HenrykB
    Level 22  
    Rozpędziłem się z diagnozą i musiałem się wycofać. Jeżeli wzmacniacz ma na wyjściu 28V to zamiana katod powinna dać inna barwę czyli na tym etapie należałoby naprawić tor R.
  • Testo
  • #6
    bartebor
    Level 11  
    Czy mogę jakoś potwierdzić uszkodzenie kineskopu bez podmianki tegoż?
    Odłączenie katody nie zmienia napięcia wyjściowego (powtarzam - odłączając katodę mierzyłem napięcie nie na katodzie, ale na wyjściu wzmacniacza), więc chyba zwarcia nie ma, przynajmniej R.
    Pomierzyłem jeszcze napięcia sterujące RGB. Okazało się, że asymetria jest już na wejściu:
    R - ok. 2,5V
    G, B - ok. 4,4V.
    Według schematu powinno być 2,4V, tak jakby tylko ten czerwony był ok, choć z drugiej strony na katodzie powinno być 145V.

    Może trafiony jest TDA4780, ale nie chciałbym kupować w ciemno.
  • #8
    HenrykB
    Level 22  
    Na czym zbudowane są wzmacniacze wizyjne?
  • #9
    bartebor
    Level 11  
    Zamieniłem miejscami katody R i G. Po włączeniu TV objawy takie same jak poprzednio - czerwona poświata. Napięcia również zbliżone, to jest zaniżone R - 28V.
    Ciekawa sprawa, bo uległy zmianie napięcia sterujące RGB, tym razem są to:
    R - 4,35V (katoda G)
    G - 4,9V (katoda R)
    B - 4,47V
    Nadal są to wartości zawyżone.

    Wzmacniacze wyjściowe to para BF422/423. Sterują nimi BF869 i BC848B (SMD).
    ---
    Sprawdziłem wszystkie tranzystory wyjściowe - są sprawne.
    Sprawdziłem również wspomniany rezystor (+ odpowiedniki G,B) - wszystkie mają po 117kΩ.

    Zwróciłem teraz uwagę na jeszcze jeden szczegół dotyczący LED.
    Sekwencja jest taka, że po włączeniu ze standby dioda robi się zielona i natychmiast startuje wysokie i odchylanie.
    Po około sekundzie dioda zaczyna szybko migać (R/G), ale obrazu ciągle nie ma (wygaszony). Dopiero po dalszych kilku sekundach pojawia się obraz na ekranie.
    To mruganie przed pojawieniem się obrazu (jeszcze zanim napięcia na katodach spadną) sugerowałoby, że procesor szybciej "wie" o problemie. Pytanie tylko, jak się dowiedzieć, co on "wie". Może nie może skomunikować się z jakimś układem po I2C.

    Sprawa druga - skąd TV wie, że zmieniłem miejscami katody - teoretycznie powinienem mieć zieloną poświatę, a tutaj nie - pozostaje czerwień....

    Już sam nie wiem co o tym myśleć.
  • #10
    HenrykB
    Level 22  
    Przepraszam, chwilowa niedyspozycja.
    Do k.k - też się rozpędziłem z takim stwierdzeniem ale zmieniłem post. Bartebor napisał, że 28V ma na wzmacniaczu wizyjnym a nie na katodzie i po odłączeniu katody czerwień nie wchodzi. Jest więc duża szansa, że ten kineskop jest wyjątkiem i jest sprawny. TDA4780 jest raczej sprawny. Mam na tapecie LG z TDA4780 gdzie brak było czerwonego a napięcie z niego było zawyżone (około 5,5V), czyli sytuacja odwrotna. Wzmacniacze jak się doczytałem później są na tranzystorach i tu szukałbym uszkodzenia. Sprawdź i napisz. W międzyczasie wyprodukuję schemat.

    Dodano po 31 [minuty]:

    Sprawdź opór 3304 120k.
  • #12
    bartebor
    Level 11  
    Stawiasz na uszkodzony kineskop?
    Ja jakoś nie jestem do końca przekonany - dziwne jest, że napięcia na wszystkich katodach są takie same do chwili, aż nastąpi zaświecenie, czyli procek przestanie wygaszać. Nie wygląda na to, by któraś była zwarta, bo chyba by jakoś obciążała te rezystory wyjściowe.

    Zwróć proszę uwagę na moje uzupełnienie poprzedniego posta - wygląda na to, że uszkodzenie jest wykrywane przez procka zanim nastąpi zaświecenie kineskopu (albo jest więcej niż jedna usterka w tym TV).
  • #13
    k.k
    TVs specialist
    Czerwona katoda bez względu na to, z którego wzmacniacza będzie sterowana zawsze będzie czerwona. Jeśli uszkodzenie jest wcześniej wtedy po zamianie sygnałów dochodzących do katod R i G ten nieprawidłowy, dociera teraz do G - "poświata" będzie zielona.
  • #14
    HenrykB
    Level 22  
    Cytuję " Po odłączeniuczerwonej katody TV wyłącza się tak samo, ale poświata i powroty nie mają już czerwonego koloru "
    To skłania mnie do pozytywnej oceny kineskopu. Natomiast "Zamieniłem miejscami katody R i G. Po włączeniu TV objawy takie same jak poprzednio - czerwona poświata" skłania jednoznacznie do oceny negatywnej. Dla mnie sytuacja tu nie jest do końca jasna. Proponuję jednak wymienić opór 3304 lub coś (naprawić tor R).
    Podczas naprawy tego swojego LG również miałem momenty zwątpienia co do kineskopu (mylące zachowanie TDA4780).
  • #15
    bartebor
    Level 11  
    k.k:
    Dokładnie tak rozumuję - po zamianie powinienem mieć zieloną poświatę.
    Tak się jednak nie dzieje. Zgodnie z tym co piszesz, winien powinien być kineskop. Pytanie jednak, dlaczego po odłączeniu katody:
    1. poświata czerwona znika (gdyby było zwarcie, to by chyba została?)
    2. napięcie na wyjściu wzmacniacza nadal jest złe (te 28V)

    I jeszcze jedno spostrzeżenie - przez moment, kiedy widać jeszcze na OSD "child lock" jest on w miarę normalny, tzn. czerwony napis na szarym (?) tle. Natomiast w momencie, kiedy TV się automatycznie wyłącza następuje przez moment "dobry" obraz, tzn. bez poświaty, białe powroty, czarne/szare tło. To pewnie jednak żaden dowód, wtedy mogą się z elektronami dziać cuda :)
    Po za wybudzałem TV ze standby tyle razy, że zdarzyło się kilka razy, że przez chwilę TV pokazywał dobry obraz, przez około sekundę był czytelny napis OSD, po czym standardowo obraz ginął zastąpiony czerwoną poświatą.
    Czasem przed wyłączeniem daje się słyszeć ciche terkotanie.

    HenrykB:
    Masz rację - co eksperyment, to inne wyniki :(
    Prześpię się z problemem, jutro jeszcze raz obejrzę dokładnie płytę pod lupą, może gdzieś przyczaił się jakiś zimny lut. W każdym razie na PK jak do tej pory ich nie znalazłem.

    Jak na razie dziękuję Wam za pomoc, powrócę do tematu jutro.
  • #16
    bartebor
    Level 11  
    Kontynuuję temat.
    Przejrzałem dzisiaj płytę główną.
    Nie zauważyłem jakichś problemów, ale na wszelki wypadek poprawiłem luty w okolicy matrycy RGB. Potraktowałem też kontaktem wszystkie złącza.
    Po tej operacji LED przestała mrugać i TV już się sam nie wyłącza, ale objawy na ekranie pozostały takie same.
    Tryb serwisowy pokazał, że procesor miał problem z komunikacją z TDA4870, pewnie stąd mruganie i wyłączanie.

    Pobawiłem się trochę SCREENem. Jak się okazało, wystarczy zmniejszyć go do minimum, a TV rusza (dźwięk). Potem można przywrócić większą wartość G2 i obraz pozostaje. Mocne zwiększenie G2 jak można się spodziewać powoduje pojawienie się powrotów, ale bez czerwonej poświaty. Z normalnym ustawieniem G2 TV czasem wstaje, czasem nie (czerwona poświata).

    Obraz pozbawiony jest jednak koloru czerwonego. Na OSD widać odrobinkę czerwonego, ale jest bardzo ciemny. Ponownie zamieniłem miejscami katody R i G - czerwony nadal słaby, ale zielony mocny (zwracałam uwagę na OSD, które normalnie było czerwone). Wygląda więc na to, że wzmacniacze są OK, a problem leży po stronie czerwonego działka.

    Nie wydaje mi się, żeby właściciel TV chciał regerować kineskop - jeśli więc nie da się go (kineskopu oczywiście) w jakiś sposób ożywić pozwolę sobie zamknąć temat.

    Dzięki za pomoc :)
  • #17
    mirex
    Level 43  
    Skoro czytałeś temat o kineskopach ESF na forum, to jest tam również mnóstwo porad na temat ratunku dla nich. Wybierz sobie coś i popróbuj.
    Może się uda, a może padnie całkowicie. Jak pójdzie i popracuje z pół roku właściciel też będzie zadowolony trochę. A i tobie doświadczenie się przyda. Pozdrawiam.
    Jeszcze trochę podsumowania, bo czytając twoje posty miałem wrażenie, że zbiegły ci sie dwie usterki - i działo i wzmacniacze. W celu absolutnego upewnienia się, że jest to wina bańki wyizoluj katodę R, podłącz do niej i do masy amperomierz i kontroluj prąd po włączeniu. Po 2-3 sekundach powinno być 1,5 - 2 mA. Możesz porównać z innym działem.
  • #18
    bartebor
    Level 11  
    Witam po dłuższej przerwie.

    Niestety nie udało mi się przywrócić TV do działania, więc postanowiłem oddać kineskop do regeneracji (www.kineskopy.pl).
    Po jakimś czasie otrzymałem przesyłkę (o tym jeszcze później), więc czym prędzej składam TV, odpalam i d... :cry:

    TV próbkuje. Dziwne - przed wyjęciem starego kineskopu "działał" jak opisywałem.
    Co się mogło stać? Albo coś skopałem demontując TV albo z otrzymanym kineskopem jest coś nie tak (chociaż podobno pracował na testerze jakiś czas, a w drodze był solidnie opakowany).

    Muszę tutaj nadmienić, że w wyniku regeneracji otrzymałem inny kineskop tego samego typu (poinformowano mnie, że na poprzednim było uszkodzenie luminoforu i otrzymam inny). Z tego, co oceniłem na oko nieco różniła się płytka cewek odchylających. W starym kinolu było tam złącze do podłączenia elektroniki i (chyba)potencjometr w obwodzie cewki V.
    W tym, który otrzymałem złącza brak (w jego miejscu wlutowałem 6 pinów co pozwoliło założyć wtyczkę), a zamiast wspomnianego potencjometru siedzą sobie dwa rezystory i 3 pinowe złącze do którego nie mam co podpiąć. W każdym razie połączenia wydają się być ok, a układy połączone są z właściwymi cewkami.

    Przeskanowałem forum w poszukiwaniu podobnych objawów, ale niestety żadna z rad nie pomogła. Bezpiecznik 1534 ok, zenerka 68V też, tranzystor H również. Kondensator 680n od cewek też. Podmieniałem też diody. Już nie wiem za co się chwycić.

    Przetwornica obciążona samą żarówką startuje i daje prawidłowe napięcie. Żarówka włączona w szereg z B+ świeci i słychać cichutką pracę układów odchylania co jest dość osobliwe zważywszy na to, że za żarówką jest 5V...
    Bez żarówki jak pisałem jest próbkowanie co około sekundę z charakterystycznym piskiem odchylania i "sykiem" WN na początku.
    Na pinie PROT (8, TDA 8385) 0V.

    Czy to możliwe, że uszkodził się trafopowielacz?

    Ratujcie - skończyły mi się pomysły...
  • Helpful post
    #19
    na kozlowce
    TVs specialist
    Cewki "kinolka" identyczne, napisałeś że inne a jak mają inne parametry? nawet 20-25% róznic to może by przeszlo, a jak jest więcej? jeszcze jedno nie kojarze modelu ale jak to 100hz to nie ma co marzyć żeby to poszło, jak dali cewki od 50-ki, cewki od 100hz mają dużo mniejszą rezystancję mierzoną normalnym miernikiem na "omach", nawet poniżej 1 ohM.na samym począdku pisałeś o tym że tv był zablokowany,nie doczytałem się nigdzie dalej czy przed wymianą kinila zdiąłeś blokade?kineskop mógł być słabszy ale bez zdięcia blokady z nim nie da się "pogadać"zatkane katody brak śnieżenia! pozdrowienia
  • #20
    bartebor
    Level 11  
    Niestety nie pomyślałem, żeby przed wysłaniem kineskopu dokonać pomiarów, zrobiłem tylko kilka fotek, co pomogło mi w złożeniu wszystkiego.
    Typ mojej lampy: A68ESF002X11, na otrzymanej była naklejka A68ESF002X11-1.

    Mój TV jest 50Hz, czy otrzymany kineskop też - nie wiem. Porównując cewki z fotkami nie widzę specjalnych różnic poza wymienionymi wcześniej, choć kiedy zasugerowałeś ten 100Hz model wydaje mi się, że ten nowy ma grubsze przewody (więcej drucików). Rezystancja cewki H (o ile można wierzyć multimetrowi na zakresie 200Ω po odjęciu przewodów) to tylko 0,3Ω to może być to... Czy ktoś ma 50Hz TV i mógłby zmierzyć rezystancje cewek do porównania?

    I jeszcze nawiązując do blokady - przed wyjęciem kineskopu TV działał, choć brakowało mu jednego koloru - dlatego zdziwiłem się, że ten nowy nie działa.

    No nic, postaram się dowiedzieć, czy przypadkiem nie dostałem 100Hz lampy. A może warto poszukać na allegro jakiejś 100Hz płyty i wmontować zamiast obecnej ;)
  • #21
    na kozlowce
    TVs specialist
    coś nie tak mierzysz!!! zewrzyj przewody przed pomiarem, jak Ci przyrząd pokaże 0,2-0,3, to co na to powiesz?zwarcie na "drucik"bez przesady pisałem poniżej ohma ale nie aż tak mało!!! ok.0,7-1,2 z takimi rezystancjami cewek się spotykałem(100hz), sprawdz jeszcze raz na spokojnie podłączenie cewek!!! linia to linia ramka zawsze o większej rezystancji jak jest sześć wyprowadzeń z podłączonymi drutami z cewek to zawsze tylko dwa tyczą się linii pozostałe to ramka, przemiesz dokładnie wyprowadzenia te na których jest nawinięty drut nawojowy cewek,możesz bezpośrednio przylutować przewody idące z PCB do tych miejsc,tylko na spokojnie,z "głową" kinole są takie same ta jedynka na końcu nic nie wnosi - powodzenia,pozdrawiam
  • #22
    bartebor
    Level 11  
    Zmierzyłem poprawnie, właściwe wyprowadzenia. Cewki H są dwie, połączone równolegle ścieżkami na PCB - nie rozpinałem ich. Cewka V natomiast to 2 zaciski + odczep po środku z dwoma rezystorami podłączonymi do krańców, mierzyłem pomiędzy nimi bez wylutowywania.

    Po zwarciu przewodów miernik pokazuje 0,7-0,8 oma (kiepsko skalibrowany).
    Pomiar cewek H = 1,1 oma. Cewki V - 5,4 oma.
    Po odjęciu tych 0,7 na przewody wychodzi ok 0,4 dla H i 4,7 dla V.
    Do tych wyników podchodzę z dystansem - na pewno są obarczone sporym błędem, to nie miliomomierz.

    Poszperałem nieco na elektrodzie i znalazłem takie posty:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic421250.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic276490.html

    Dotyczą one kineskopu A68ESF002x143, który ma cewki AT6217/41.
    Ten zregenerowany posiada właśnie takie cewki.
    Trochę intryguje mnie to "przełączany 100Hz" - myślałem, że może trzeba tutaj przełączyć równoległe połączenie H na szeregowe, ale w oryginalnym tak nie było (mam zdjęcie tej płytki od spodu).

    Niestety nie jestem w stanie odtworzyć z fotek typu poprzednich cewek, cyferki za małe. Może ktoś ma oryginalny A68ESF002X11 i poda mi ten numer? Przydałby się w kontakcie z zakładem.

    Naklejka, o której wspominałem nie jest oryginalna - nakleił ją zakład regenerujący (gwarancja). Podejrzewam po prostu pomyłkę - kineskopy są na oko takie same.
  • Helpful post
    #23
    amik9m
    TVs specialist
    Masz cewki od kineskopu 100Hz; spotkałem takie w tv PHILIPS 29PT8303/58--ch. MD2.21AA
    (z kineskopem A68ESF002X143) i ja zmierzyłem w nich podobne rezystancje, jak Ty.
    Do kineskopu A68ESF002X11 szły cewki AT6210/42.
  • #24
    na kozlowce
    TVs specialist
    no to masz problem, za mała rezystancja "bierna",nie do końca to fachowe określenie ale adekwatne do sytłuacji,cewki w tym kineskopie można zmienić na inne ale co z geomertią nie jest powiedziane że będzie OK.pisałeś że je nie dawno otrzymałeś? a jakaś gwarancja?suma-sumarum dostałeś nie to co wysłałeś!!!pozdrawiam
  • #25
    bartebor
    Level 11  
    Rzeczywiście okazało się, że cewki są 100Hz. Z wyjaśnieniem sytuacji nie miałem żadnego problemu (na usługę są dwa lata gwarancji), okazało się że cewki zostały omyłkowo zamienione. Nie chciałem już kombinować z wysyłką 30kg kineskopu, więc w przesyłce otrzymałem własciwe i sam założyłem.

    TV wystartował od ręki, a po ustawieniu napięcia żarzenia i drobnej korekcie zbieżności TV odzyskał pełną funkcjonalność. Trzeba przyznać rację opiniom na temat tego kineskopu - kolorki są rewelacyjne.

    Dziękuję wszystkim za pomoc, a temat zamykam.

    Pozdrawiam
    Bartek