Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator czy regulator??

Pelton 07 Mar 2006 20:29 3529 10
  • #1
    Pelton
    Level 10  
    Mam pytanie!! Jak zdiagnozować czy brak ładowania jest winą uszkodzonego alternatora czy regulatora. Bo miałem przypadek ze stwierdziłem awarie alternatora (wzbudzenie z regulatora na alternator było) a po wymiane regulatora ładowanie pojawiło się (mówię o alternatorach obcowzbudnych) Wie ktoś??
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    A.G.
    Level 15  
    Witam!

    Do Elektrit-a:
    Jeżeli podpowiadasz czym sprawdzić regulator napięcia to może jeszcze podpowiesz czlowiekowi jak ma to zrobić bo sam zasilacz i żarówka leżące obok nie powiedzą w jakiej formie jest regulator. No i jeszcze jakie wyniki powinny być zadowalające a jakie negatywne.
    Czy świadomie nie chcesz się dzielić wiedzą z innymi czy też pisać Ci się nie chce.

    Pozdrawiam
    A.G.
  • #4
    sigi
    Cars specialist
    A.G. wrote:
    Witam!

    Do Elektrit-a:
    Jeżeli podpowiadasz czym sprawdzić regulator napięcia to może jeszcze podpowiesz czlowiekowi jak ma to zrobić bo sam zasilacz i żarówka leżące obok nie powiedzą w jakiej formie jest regulator. No i jeszcze jakie wyniki powinny być zadowalające a jakie negatywne.
    Czy świadomie nie chcesz się dzielić wiedzą z innymi czy też pisać Ci się nie chce.

    Pozdrawiam
    A.G.

    Jeżeli Ktoś łapie to od razu wie o co chodzi!!!


    Pozdrawiam.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    MakroSerwis
    Moderator of Cars
    Ładny obrazek, a tak po chłopsku, to należy do wyprowadzenia uzwojenia wzbudzenia (czyli szczotek) podłączyć zasilacz regulowany o wydajności min. 2 A, pod przewód prądowy podłaczyć zwykły woltomierz i obserwować jego wskazania przy sztucznym wzbudzaniu w/w zasilaczem. Oczywiście, silnik pracuje, przewód pradowy alternatora pozostaje obciążony akumulatorem (w przeciwnym wypadku możemy uszkodzic diody przy przekroczeniu dopuszczalnego napiecia na wyjściu prądowym).

    P.S. A kolega A.G. jakiś dzis nerwowy :)
  • #7
    polo
    Level 14  
    Podpiąć się pod szczotki na zamocowanym alternatorze do w niekturych przypadkach było by dość trudne a podrugie to w ten sposób nie sprawdzi regulatora .Ja to robie w ten sposób że podpinam żarówke pod szczotki a zasilacz pod D+ lub B+[ wtedy jeszcze zasilanie po stacyjce] zależy od alternatora, minus do masy i patrz co się dzieje z żarówką [mowa o regulatorach regulowanych masą ]
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    MakroSerwis
    Moderator of Cars
    Też dobry sposób, kolego polo. Muszę kiedyś go wypróbować. W moim poście miałem na myśli alternator z zewnętrznym regulatorem, tak jak opisał to autor tematu, więc regulator można symulować, podpinając zasilacz przy pomocy aplikacji układu. Wtedy będziemy wiedzieć, czy regulator pracuje, czy nie. Z drugiej strony, nie ma możliwości dokładnego zbadania alternatora bez stanowiska probierczego. Nasze metody mogą służyć jedynie wykluczeniu pewnych elementów. W dzisiejszych alternatorach najczęściej występują usterki takie, jak:
    - zwarcie uzwojenia twornika do masy, z reguły po ponad 200 tys. km przebiegu, na skutek zestarzenia i skruszenia izolacji. Skutkuje to natychmiastowym przerwaniem ładowania i zaświeceniem kontrolki, a także nieraz głośna pracą;
    - uszkodzenie regulatora, najcześciej na skutek otwarcia obwodu obciążającego alternator, czyli zerwaniem przewodu prądowego (+);
    - zużycie szczotek wirnika, co również czasem kończy sie awarią regulatora, w zależności od jego konstrukcji.
    Awarie typu uszkodzenie głównych diod prostowniczych lub diod wzbudzenia (w alternatorach samowzbudnych) są rzadkie, elementy te od wielu lat sa bardzo wytrzymałe.
    Pozdr.
  • #10
    Pelton
    Level 10  
    Oki. Dzięki za rady. Ale zapomniałem wam dodać ze ja nie mam mozliwości (czasu) podłączania zadnych zasilaczy i żarówek. Ja pracuje na kopalni i jak jade na usterke to mam przy sobie zaledwie mierniczek, zastaw kluczy itp. Tam mi nikt nie pozwoli na "zabawę z zasilaczami". Liczy się każda miniuta. Jade stwierdzam i błyskawicznie wymieniają uszkodzononą rzecz. Ja za pomocą miernika mam zlokalizować usterke- regulator czy alternator. Jak to zrobić?? Może ktoś mi pomóc
  • Helpful post
    #11
    jjanusz
    Level 17  
    witam
    domyślam się że regulator jest zewnętrzny
    jeśli tak to zewrzyj dwie wsówki od regulatora [pomin regulator .na krodko] jeśli wzrośnie napięcie na akumulatorze ponad napięcie ładowania to jest wina regulatora w innym przypadku to alternator
    [nie zapomnij o pasku i instalaci elektrycznej]