Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Diody. Co podłączyć do katody? Co oznacza BZX?

15 Mar 2006 23:55 1190 3
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich! Jestem początkującym elektronikiem:D o ile mozna to tak nazwać:D i mam problem z diodami a mianowicie:
    1. Do katody w diodzie podłącza się + czy -?
    2. Mam takie małe diody, nie są zbytnio oznaczone, ale np na jednej pisze 55C to chyba temperatura, 5V6 to napięcie, ale nie wiem co oznacza BZX. Nie wiem także z której strony jest katoda a z której anoda... Aha z jednej strony jest taki pasek (np. koloru napisów) czy on cos oznacza?? Bo na 2 pozostałych diodach jest też taki ale innego koloru...
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Dłuższy koniec diody LED (świecącej) to + czyli anoda krótszy minus (0) Jak przyjrzysz się diodzie to zalany większy koniec zawsze minus, mniejszy plus.Tak to jest w praktyce przy podłączaniu na schematach jest odwrotnie (swoją drogą nie wiem do tej pory czemu).Końcówka diody prostowniczej przy której jest czarny pasek wokół niej to katoda czyli minus więc drugi to anoda czyli plus, to też w praktyce.BZX i inne literowe oznaczenia składają się na materiał z jakiego jest wykonana dioda B to krzem, Z to Zener (nie chcę skłamać ale najprawdopodobniej) i przeznaczenie albo zakres pracy.
    Pozdrawiam i zachęcam do zabaw elektroniką!.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Zacznijmy od 2 punktu.
    To Twoja dioda to tzw Dioda Zenera....zaczyna przewodzic w kierunku zaporowym jeśi przyłozoan napiecie przekarcza napiecia znamionowe...czyli 5,6V....Tegoi typu diodu uzywa sie w wszelakich stabilizatorach,żródłach napiecia referencyjnego , czasem do ochrony wejsc przed przepieciami..np w poratch komputerów...A kreska, czasem kroka ozancza sei katode....
    Jełsi chodzi o 1 pytanei to jełśi diode narysyjesz jakos tak
    ->|-