Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik z zasilacza AT do akumulatora,czy to możliwe?(??

krzysztof-3f 18 Mar 2006 17:06 4827 17
  • #1 18 Mar 2006 17:06
    krzysztof-3f
    Poziom 14  

    Witam Szanowne Grono Forum.Mam takie pytanie-czy możliwe jest zrobienie z zasilacza komputerowego AT (lata 90) prostownika impulsowego do ładowania akumulatorów????Słyszałem ,ze jest to do zrobienia,co Wy na to...?
    (??) – ozdobnik ? [h]

    0 17
  • #2 18 Mar 2006 20:11
    kordel
    Poziom 25  

    Zasilacz daje 12V a do ladowania aku trza nieco wiecej, nieprawdaz? Nie komplikuj sobie zycia. Teraz zrobienie czy nawet kupienie prostownika to nie jest duzy wydatek.

    0
  • #3 18 Mar 2006 21:12
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cytat:
    Teraz zrobienie czy nawet kupienie prostownika to nie jest duzy wydatek
    - a przerobienie AT(X)'a jeszcze mniejszy:
    http://tmankows.republika.pl/power.html
    http://gayos.w.interia.pl/ladowarka.html
    Pozdrawiam

    Kwilke trwało zanim linka wykopałem: http://www.community.tomshardware.pl/community/showflat.pl?Cat=&Board=cases_supplies&Number=146609&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=

    0
  • #4 18 Mar 2006 22:39
    diag
    Spec od samochodów

    Jak dobrtze zrobisz z zasilacza ładowarkę to i akumulator nowy kupisz.

    0
  • #5 18 Mar 2006 23:05
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    diag napisał:
    Jak dobrtze zrobisz z zasilacza ładowarkę to i akumulator nowy kupisz.
    - mogę prosić trochę jaśniej?

    0
  • #6 20 Mar 2006 11:50
    krzysztof-3f
    Poziom 14  

    forestx napisał:
    Cytat:
    Teraz zrobienie czy nawet kupienie prostownika to nie jest duzy wydatek
    - a przerobienie AT(X)'a jeszcze mniejszy:
    http://tmankows.republika.pl/power.html
    http://gayos.w.interia.pl/ladowarka.html
    Pozdrawiam

    Kwilke trwało zanim linka wykopałem: http://www.community.tomshardware.pl/community/showflat.pl?Cat=&Board=cases_supplies&Number=146609&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=


    Ok ,Dzięki za linki...Pozdrawiam

    0
  • #7 20 Mar 2006 11:58
    diag
    Spec od samochodów

    Zasilacz AT może dać do 20A i łatwo uszkodzić akumulator.

    0
  • #8 20 Mar 2006 12:45
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cytat:
    Zasilacz AT może dać do 20A i łatwo uszkodzić akumulator.
    - tajest. W takim prostym układzie (pierwszy link) po "padzie" zenerki napięcie poleci w górę i będzie problem (zwłasza po usunięciu zabezpieczeń). Zawsze można dołożyć transil + bezpiecznik, diodę w szereg itd. Drugi link ma chiba wszystkie zabezpieczenia.
    Z rzeczy ciekawych taki prosty układ ze stałym napięciem na wyjściu ładuje aku identycznie jak alternator w aucie (z wyjatkiem pulsacji).

    P.S.
    Zawsze niestety liczę na zdrowy rozsądek - co niekiedy jest błędem.

    0
  • #9 20 Mar 2006 14:34
    adwak
    Poziom 11  

    Przede wszystkim na 12 V zasilacz At nie da takiego prądu. Widocznie ktoś się niema wiedzy. Jest możliwość przerobienia zasilacza AT na prostownik, bo taki schem. posiadam.
    Pzdrawiam

    0
  • #10 20 Mar 2006 14:57
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cytat:
    Przede wszystkim na 12 V zasilacz At nie da takiego prądu
    - a jaki wg ciebie prąd może dać?

    0
  • #11 23 Mar 2006 10:35
    krzysztof-3f
    Poziom 14  

    adwak napisał:
    Przede wszystkim na 12 V zasilacz At nie da takiego prądu. Widocznie ktoś się niema wiedzy. Jest możliwość przerobienia zasilacza AT na prostownik, bo taki schem. posiadam.
    Pzdrawiam
    Witam.Proszę o ten schemat na skrzynke -krzysztofff(malpa)op.pl z góry dziękuje

    0
  • #12 23 Mar 2006 12:16
    nom
    Poziom 23  

    adwak napisał:
    Przede wszystkim na 12 V zasilacz At nie da takiego prądu.


    Akumulator 50Ah nalezy ładować prądem 10 godzinnym, a więc 5A a tyle to zasilacz AT da radę, należy zrobić stabilizację pradu a nie napięcia.

    0
  • #13 23 Mar 2006 14:43
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cytat:
    Akumulator 50Ah nalezy ładować prądem 10 godzinnym
    - wszystkie mądre książki tak podają. Trzeba jednak dodać że akumulator całkowicie rozładowany można tak ładować. Na szczęście za ładowanie zabieramy się zwykle wtedy kiedy taka sytuacja ma miejsce (a czasem jeszcze później czyli jest już bardzo źle). Pytanie brzmi: jak będzie wyglądał nasz akumulator rozładowany w 20% po ładowaniu przez 10 godzin prądem 0,1C? Prawidłowo należałoby więc określić stopień rozładowania akumulatora, a później ładować go prądem 0,1C przez czas adekwatny do rozładowania. Proste prawda?
    W drugim linku który podałem opisany jest prostownik który rozwiązuje ten problem poprzez pomiar napięcia na akumulatorze. Po podpięciu aku jest ładowane nastawionym prądem, a po przekroczeniu 14,8V prostownik przechodzi w tryb podtrzymania 13,8V. Układ jest w sumie prosty i zapewnia "bezpieczne" ładowanie.

    Ale ja jestem z założenia leniwy (co uszczęśliwia, szlachetność juz sobie wypracowałem). Sugeruje się zastanowić w jakich warunkach pracuje akumulator w samochodzie. Napięcie w instalacji jest stałe, więc aku jest ładowane non-stop. Jeżeli tak pracuje codziennie, to czy zaszkodzi mu AT(X) o stałym napięciu identycznym jak w instalacji? Zwłaszcza jeżeli wyjdziemy z założenia że aku doładowujemy parę razy w zimie? Muszę jeszcze wspomnieć że w zimie kiedy długo „kręcimy” (czyli mocno aku rozładujemy) początkowy prąd ładowania może wynosić kilkadziesiąt amper przez krótki czas (zmierzone w golfie – ponad 40A)
    Dlatego ja ze świętym spokojem zrobiłem dla siebie przeróbkę z pierwszego linka + zabezpieczenia o których pisałem i używam takiego prostownika od paru lat. Trzeba tylko uważać aby aku nie miało mniej niż 12V, wtedy wstawiam żarówe w szereg na początku ładowania. Można by się jeszcze pokłócić o tętnienia ze zwykłego prostownika, których AT(X) nie posiada. Ale z alternatora (wyprostowane trzy fazy) tych tętnień też za dużo nie wychodzi (proszę sobie sprawdzić oscyloskopem).
    Co do prądu z AT - absolutnie się zgadzam że na 200W zasilaczu pisze 12V 8A. Ale jeśli go przerobimy (a o tym jest ten wątek chiba) to będzie w stanie dać trochę więcej. Po wymianie radiatora i diod na większe + wydajniejszy wiatrak, moje AT przez godzine dawało 18A.

    A to że się posiada schemat, nie oznacza jeszcze, że ktoś się wiedzy ma.

    Pozdrawiam

    Dodano po 22 [minuty]:

    Dodam jeszcze że akumulator kwasowy jest stworzeniem bardzo odpornym, jeśli chodzi o jednorazowe podejrzane eksperymenta. Szkodzi mu praca w złych warunkach przez dłuższy czas:
    1. Nierawidłowe napięcie w instalacji samochodowej (ciągle "przejedzony" lub głodny)
    2. Pozostawienie bez opieki na parę miesięcy (lubi nasze towarzystwo od czasu do czasu)
    Jednorazowe eksperymenta pod tytułem ładowanie pradem 0,5C,rozładowanie prądem C jest w stanie przeżyć. Niestety zwykle interesujemy sie nim kiedy jest "żywym trupem", a wtedy jest zbyt późno na reanimację.

    0
  • #14 23 Mar 2006 22:31
    diag
    Spec od samochodów

    Akumulator bezobsługowe nie mogą być gotowane bo jak ubędzie elektrolitu to do kosza.
    Zasilacz ATX jest impulsowy i to co uważasz za napięcie stałe to obejrzyj na oscyloskopie. Nie jest tak pięknie przy obciążeniu jakim jest akumulator.
    Dla wyjaśnienia zimą przy -20 to zapalasz mając akumulator naładowany >70%. Takie są prawa elektrochemii.

    0
  • #15 23 Mar 2006 22:43
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cytat:
    Zasilacz ATX jest impulsowy i to co uważasz za napięcie stałe to obejrzyj na oscyloskopie. Nie jest tak pięknie przy obciążeniu jakim jest akumulator.
    - oglądałem. Chodziło mi o to że część ludzi twierdzi że aku musi być ładowane prądem pulsującym (niektórzy wprost twierdzą że ładowarka impulsowa niszczy akumulator).
    Cytat:
    Dla wyjaśnienia zimą przy -20 to zapalasz mając akumulator naładowany >70%. Takie są prawa elektrochemii.
    - dodatkowo rezystancja wewnętrzna akumulatora wzrasta razy dwa (spadek gęstości elektrolitu), a olej w silniku ma gęstośc i właściwości smarne betonu, więc prąd rozruchowy w zimie jest duuużo większy niż przy temperaturach dodatnich, z czego wynikają nasze zimowe problemy akumulatorowe.

    Ja wcale nie każe innym wykonywać tak kretyńskich eksperymentów jakie ja robiłem. Wręcz przeciwnie bo to niebezpieczne jest.

    0
  • #16 24 Mar 2006 07:10
    diag
    Spec od samochodów

    Reasumując wadą zdecydowaną prostej ładowarki z ATX jest brak uginania się napięcia w funkcji prądu. Latwa możliwość przeładowania bo mierniki cyfrowe mierzą dość dziwnie wartość napięcia, lepiej posługiwać się w takim przypadku analogowym. Ustawić napięcie na 14,4V.

    0
  • #17 24 Mar 2006 10:31
    nom
    Poziom 23  

    diag napisał:
    Reasumując wadą zdecydowaną prostej ładowarki z ATX jest brak uginania się napięcia w funkcji prądu.


    To można pobrać napięcie do stabilizacji przed dławikiem, wtedy wraz ze wzrostem prądu na rezystancji dławika odłoży się wieksze napiecie i ograniczy prąd. Co do impulsowego charakteru napięcia na wyjściu zasilacza ATX to nie powinno być aż tak źle, są przecież dlawiki na wyjściu i kondensatory wygładzające, można wziąć dławiki z obwodów 3,3V i 5V i połaczyć szeregowo to będzie większy spadek napięcia a także lepsza filtracja (tak mi się przynajmniej wydaje). :-)

    0
  • #18 12 Sie 2006 07:41
    krzysztof-3f
    Poziom 14  

    Dziekuje wszystkim za odpowiedzi ,uwazam temat za zakończony.Pozdrawiam

    0