Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wirnik silnika uszkodzony??? Zelmer Cobra 2000

grzesFox 21 Mar 2006 12:22 7149 12
  • #1
    grzesFox
    Level 11  
    Witam!

    Uszkodzeniu uległ silnik odkurzacza. zdemontowałem silnik wymieniłem łozyska. Silnik usztywniłęm w imadle i podłączyłem do sieci. Silnik wystartował ale hałasował jakby miał zwarcie i na styku komutator-szczotki bardzo iskrzył - jeden ogień. Podejrzewam że to wirnik, ale sprawdzam rezystancję na komutatorze i wydaje się być raczej jednakowa - choć w jednym miejscu widać ze jest nieco mniejsza o 0.1 ohma. Stojany oba mają jednakową .... Czy jest jakiś sposób aby jednoznacznie określić że to wirnik????

    Dzięki za porady ....
  • #2
    _PREDATOR_

    VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam
    Iskrzenie świadczy o uszkodzeniu wirnika, żadko uzwojenia stojana.
  • #3
    grzesiwek
    Level 13  
    Witam przy tych objawach co piszesz to wynika że wirnik ma zwarcie najlepiej to byłby sprawdzić wirnik na przyrzadzie do sprawdzania wirników ja taki posiadam /prosty ale skuteczny działa na zasadzie elektromagnesu kładę wirnik na prząd włączm i z góry obracając wirnik przykładam blaszkę jeżeli jest zawrcie to blaszka jest przyciągana przez wirnik .alesprawdz jeszcz szczotki czy są dobrze dopasowane bo też będzie ikrzyć jak będa nie dopasowane
  • #4
    jmk
    Level 28  
    Pomierz omomierzem oporności pomiędzy kolejnymi polami komutatora- kolejne dwa sąsiednie pola - i zobaczysz gdzie jest zwarcie albo przerwa- będzie znaczna różnica w odniesieniu do innych par.
  • #5
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    jmk wrote:
    Pomierz omomierzem oporności pomiędzy kolejnymi polami komutatora- kolejne dwa sąsiednie pola - i zobaczysz gdzie jest zwarcie albo przerwa- będzie znaczna różnica w odniesieniu do innych par.

    W pierwszym poście było napisane,że była mierzona rezystancja....prawidłowy sposób zbadania wirnika podał kol.grzesiwek,jeśli nie dysponujesz elektromagnesem do wykrywania zwarć,to zanieś wirnik do zakladu gdzie są pzewijane silniki i tam Ci sprawdzą(bo miernikiem tego raczej nie zbadasz).Podejrzewam,że wirnik do wymiany.Sprawdż rezystancję cewek na stojanie,powinna być jednakowa.
  • #6
    grzesFox
    Level 11  
    sprawdzałem rezystancję między polami komutatora i wynosi ok 0.8 oma i znalazłem w jednym miejcu jakby o 0.1 ohma mniejszą niż w innych. Ale nie jestem na 100% pewny czy to nie jest mój bład pomiaru... Jednak nie znalazłem miejsca gdzie byłoby zwarcie lub jakiś bardzo widoczny wzrost rezystancji.
  • #7
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Przeczytaj dokładnie post wyżej
  • #8
    grzesFox
    Level 11  
    grzesiwek wrote:
    Witam przy tych objawach co piszesz to wynika że wirnik ma zwarcie najlepiej to byłby sprawdzić wirnik na przyrzadzie do sprawdzania wirników ja taki posiadam /prosty ale skuteczny działa na zasadzie elektromagnesu kładę wirnik na prząd włączm i z góry obracając wirnik przykładam blaszkę jeżeli jest zawrcie to blaszka jest przyciągana przez wirnik .alesprawdz jeszcz szczotki czy są dobrze dopasowane bo też będzie ikrzyć jak będa nie dopasowane


    a normalnie jak jest dobry wirnik blaszka nie jest przyciągana??? Też jest wytwarzane pole magnetyczne ....? Jaka jest zasada działąnia tego urządzenia proszę o dokładniejszy opis... Dziękuje
  • #10
    staszekf
    Level 33  
    Sprawdż czy lamelki komutatora są przebarwione jeżeli tak to wirnik ma zwarcie jeżeli nie są nadpalone to komutator jest niecetryczny w stosunku do osi wirnika inależy go przetoczyć na tokarce.
  • #11
    Zbych034
    Level 39  
    Jezeli przy montazu łozysk nie uzywałes prasy a wbijałes je młotkiem to na 99% go załatwiłes. Jak bedziesz montował nowy to pamietaj iz nawet lekkie udezanie młotkiem moze załatwić wirnik. Jak nie wymieniałes nigdy wirnika i nie masz prasy (moze byc wiertarka kolumnowa) to radze zaniesc go do warsztatu bo zanim zalozysz wirnik to moze juz byc po nim.
  • #12
    krzysztofmatusik
    Level 22  
    Przezwoiłem setki jak nie tysiąc silników prądu zmiennego i trochę stałego.Zasada jes jedna i bardzo prosta:jeżeli silnik pracuje na dość mocno zaniżonych obrotach,i iskrzy na szczotkach jak zimne ognie,to na bank wirnik ma zwacie.Jak pracyje z prawie pełną prędkością i tak samo iskrzy, to albo szczotki się kończą i ledwo dolegają,albo zwarcie między lamelami komutatora.Można go przetoczyć i wymikować,a potem dotrzeć pumeksem ,aleWAŻNE szeregowo z żarówką ok.150-200 wat.Inaczej wirnik się uszkodzi.Potem trzeba dobrze wydmuchać sprężonym powietrzem komutator.Jeżeli sil;nik pracuje na trochę zwolnionych obrotach a na komutatorze tworzy się zamknięty pierścień ognia,to na bank zwarcie w uzwojeniu stojana.Jeżeli to i to to pracuje bardzo wolno ciągnąc ogień i od razu dym.Może też iskrzyc mocno jak wybijałeś łożyska młotkiem i komutator cofnął się i urwały się druty uzwojenia,ale czasami uda się je polutować.Potem owinąć szpagatem i zalać żywicą epoksydową,lub inny podobnym klejem.Powodzenia.
  • #13
    grzesFox
    Level 11  
    Witam!

    Wczoraj zakupiłem nowy wirnik i dwa nowe łożyska. Zamontowałem i silnik chodzi jak nowy. Dziękuje za wszystkie porady.

    Pozdr Grzes