Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wirnik silnika uszkodzony??? Zelmer Cobra 2000

grzesFox 21 Mar 2006 12:22 6885 12
  • #1
    grzesFox
    Level 11  
    Witam!

    Uszkodzeniu uległ silnik odkurzacza. zdemontowałem silnik wymieniłem łozyska. Silnik usztywniłęm w imadle i podłączyłem do sieci. Silnik wystartował ale hałasował jakby miał zwarcie i na styku komutator-szczotki bardzo iskrzył - jeden ogień. Podejrzewam że to wirnik, ale sprawdzam rezystancję na komutatorze i wydaje się być raczej jednakowa - choć w jednym miejscu widać ze jest nieco mniejsza o 0.1 ohma. Stojany oba mają jednakową .... Czy jest jakiś sposób aby jednoznacznie określić że to wirnik????

    Dzięki za porady ....
  • #2
    _PREDATOR_

    VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam
    Iskrzenie świadczy o uszkodzeniu wirnika, żadko uzwojenia stojana.
  • #3
    grzesiwek
    Level 13  
    Witam przy tych objawach co piszesz to wynika że wirnik ma zwarcie najlepiej to byłby sprawdzić wirnik na przyrzadzie do sprawdzania wirników ja taki posiadam /prosty ale skuteczny działa na zasadzie elektromagnesu kładę wirnik na prząd włączm i z góry obracając wirnik przykładam blaszkę jeżeli jest zawrcie to blaszka jest przyciągana przez wirnik .alesprawdz jeszcz szczotki czy są dobrze dopasowane bo też będzie ikrzyć jak będa nie dopasowane
  • #4
    jmk
    Level 28  
    Pomierz omomierzem oporności pomiędzy kolejnymi polami komutatora- kolejne dwa sąsiednie pola - i zobaczysz gdzie jest zwarcie albo przerwa- będzie znaczna różnica w odniesieniu do innych par.
  • #5
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    jmk wrote:
    Pomierz omomierzem oporności pomiędzy kolejnymi polami komutatora- kolejne dwa sąsiednie pola - i zobaczysz gdzie jest zwarcie albo przerwa- będzie znaczna różnica w odniesieniu do innych par.

    W pierwszym poście było napisane,że była mierzona rezystancja....prawidłowy sposób zbadania wirnika podał kol.grzesiwek,jeśli nie dysponujesz elektromagnesem do wykrywania zwarć,to zanieś wirnik do zakladu gdzie są pzewijane silniki i tam Ci sprawdzą(bo miernikiem tego raczej nie zbadasz).Podejrzewam,że wirnik do wymiany.Sprawdż rezystancję cewek na stojanie,powinna być jednakowa.
  • #6
    grzesFox
    Level 11  
    sprawdzałem rezystancję między polami komutatora i wynosi ok 0.8 oma i znalazłem w jednym miejcu jakby o 0.1 ohma mniejszą niż w innych. Ale nie jestem na 100% pewny czy to nie jest mój bład pomiaru... Jednak nie znalazłem miejsca gdzie byłoby zwarcie lub jakiś bardzo widoczny wzrost rezystancji.
  • #7
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Przeczytaj dokładnie post wyżej
  • #8
    grzesFox
    Level 11  
    grzesiwek wrote:
    Witam przy tych objawach co piszesz to wynika że wirnik ma zwarcie najlepiej to byłby sprawdzić wirnik na przyrzadzie do sprawdzania wirników ja taki posiadam /prosty ale skuteczny działa na zasadzie elektromagnesu kładę wirnik na prząd włączm i z góry obracając wirnik przykładam blaszkę jeżeli jest zawrcie to blaszka jest przyciągana przez wirnik .alesprawdz jeszcz szczotki czy są dobrze dopasowane bo też będzie ikrzyć jak będa nie dopasowane


    a normalnie jak jest dobry wirnik blaszka nie jest przyciągana??? Też jest wytwarzane pole magnetyczne ....? Jaka jest zasada działąnia tego urządzenia proszę o dokładniejszy opis... Dziękuje
  • #10
    staszekf
    Level 33  
    Sprawdż czy lamelki komutatora są przebarwione jeżeli tak to wirnik ma zwarcie jeżeli nie są nadpalone to komutator jest niecetryczny w stosunku do osi wirnika inależy go przetoczyć na tokarce.
  • #11
    Zbych034
    Level 38  
    Jezeli przy montazu łozysk nie uzywałes prasy a wbijałes je młotkiem to na 99% go załatwiłes. Jak bedziesz montował nowy to pamietaj iz nawet lekkie udezanie młotkiem moze załatwić wirnik. Jak nie wymieniałes nigdy wirnika i nie masz prasy (moze byc wiertarka kolumnowa) to radze zaniesc go do warsztatu bo zanim zalozysz wirnik to moze juz byc po nim.
  • #12
    krzysztofmatusik
    Level 22  
    Przezwoiłem setki jak nie tysiąc silników prądu zmiennego i trochę stałego.Zasada jes jedna i bardzo prosta:jeżeli silnik pracuje na dość mocno zaniżonych obrotach,i iskrzy na szczotkach jak zimne ognie,to na bank wirnik ma zwacie.Jak pracyje z prawie pełną prędkością i tak samo iskrzy, to albo szczotki się kończą i ledwo dolegają,albo zwarcie między lamelami komutatora.Można go przetoczyć i wymikować,a potem dotrzeć pumeksem ,aleWAŻNE szeregowo z żarówką ok.150-200 wat.Inaczej wirnik się uszkodzi.Potem trzeba dobrze wydmuchać sprężonym powietrzem komutator.Jeżeli sil;nik pracuje na trochę zwolnionych obrotach a na komutatorze tworzy się zamknięty pierścień ognia,to na bank zwarcie w uzwojeniu stojana.Jeżeli to i to to pracuje bardzo wolno ciągnąc ogień i od razu dym.Może też iskrzyc mocno jak wybijałeś łożyska młotkiem i komutator cofnął się i urwały się druty uzwojenia,ale czasami uda się je polutować.Potem owinąć szpagatem i zalać żywicą epoksydową,lub inny podobnym klejem.Powodzenia.
  • #13
    grzesFox
    Level 11  
    Witam!

    Wczoraj zakupiłem nowy wirnik i dwa nowe łożyska. Zamontowałem i silnik chodzi jak nowy. Dziękuje za wszystkie porady.

    Pozdr Grzes