Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Crossover - podłączenie 2 subów i 4 satelit.

zyzio16 22 Mar 2006 20:42 1613 20
  • #1 22 Mar 2006 20:42
    zyzio16
    Poziom 17  

    Mam taka koncepcje polaczenia ale nie wiem czy jest taka mozliwosc. Ponizej przedstawiam to na rysunku.

    Wiem ze to nie jest tanie rozwiazanie, ale mi chodzi czy cos takiego mozna podlaczyc do crossovera (czy crossover posiada tyle wejsc na konce mocy - w moim przypadku 5 podwojnych). Sa tam 4 satelitki i 2 suby. W satelitkach nie stosuje pasywnych zwrotnic poniewaz dla kazdego glosnika chce miec osobna regulacje.

    Oznaczenia:
    SAT - satelita
    SUB - subbass
    KM - koncówka mocy

  • #2 22 Mar 2006 21:15
    DjHeniuu
    Poziom 22  

    hmmm tylko pytanko po co aż tyle końcówek??

  • #3 22 Mar 2006 21:32
    zyzio16
    Poziom 17  

    5 koncowek jest po to zeby mozna bylo sterowac kazda z sekcji jak rowniez po to zeby mozna sobie na crossoverze wlasnie wszystko dla kazdej kolumny dobrze poustawiac.

    Jezeli macie inne koncepcje rozwiazan to chetnie wyslucham.

    Acha przypominam moje pytanie czy jest taki crossover do ktorego moge podpiac 5 koncowek z wyszczegolnieniem na dane pasma czestotliwosci

  • #4 22 Mar 2006 21:33
    Rabe
    Poziom 15  

    Standartowo crossover przacujący na stereo ma na każty kanał wyjście góry, środka i basu. czyli 3 a ty ch chcesz pięc. Można to obejśći Poprostu mostkując sygnał na końcówkach z jednego kanał do drugiego załączm ci rysunek. Jeżdze na nagłsnienia i tak samo jest to rozwiazane dla bass tylko ze końcówki pracują z brydzu i z jednej sygnał jest podany na drugą. O ile masz końcówki 2 kanałowe i możesz każdy kanał z osobna regulować.

  • #5 22 Mar 2006 22:24
    zyzio16
    Poziom 17  

    Ale czy jak zmostkujemy na koncowce to nie bedziemy miec sygnalu mono???

  • #6 22 Mar 2006 22:29
    Rabe
    Poziom 15  

    no ale sam crosower pracuje na stereo a na strone masz 2 nadstawki wiec czemu to nie ma pracować stereo. Nierozumiem??

  • #7 22 Mar 2006 22:30
    DjHeniuu
    Poziom 22  

    w mostku bedzie mono..
    ale crosower z założenia słuchy do podziały na dwa lub trzy pasma a nie do podziału miedzy końcówkami w tych samych częstotliwościach..
    wiec chyba propozyja Kolegi wyżej wydaje sie najsensowniesza...skutecznie i najniższym kosztem

  • #8 22 Mar 2006 23:01
    zyzio16
    Poziom 17  

    Rozumiem to koncepcje. Czyli na jedna strone (mono) przypadaja dwie kolumny. Stad ze mamy 4 to otrzymujemy stereo

    Dodano po 24 [minuty]:

    Jesli to zmostkujemy to wtedy na koncu mocy wyprowadzamy kabel do crossovera tylko z jednego kanalu (1 czy 2). Tak wiec jest to pojedynczy kabel z jednej strony duzy Jack a z drugiej strony XLR.

    Takie jeszcze pytanie ktore moze wam sie wydac smieszne i banalne: moglby mi ktos wyjasnic roznice miedzy 3 trybami pracy konca mocy: stereo, parallel, bridge bo nie do konca to rozumiem.
    Tak na chlopski rozum czym te tryby sie roznia

  • #9 23 Mar 2006 00:49
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka

    STEREO – do każdego wejścia przyporządkowane jest wyjście ( input1- otput1 input2 output2). Końcówka pracuje w normalnym trybie stereo.
    PARALLEL czyli równolegle (często opisane jako MONO) – oba kanały w końcówce są sumowane na wejściu w ten sposób że sygnał który pojawi się na input1 zostaje wzmocniony i pojawia się na output1 i output2. Końcówka pracuje w trybie mono czyli innymi słowy mamy dwie monofoniczne końcówki wzmacniające ten sam sygnał.
    BRIDGE (praca w mostku) o tym warto poczytać na Elektrodzie ale generalnie chodzi o to że z dwóch wzmacniaczy (bo tyle mieści się w końcówce stereo) poprzez sprytne połączenie otrzymujemy jedną o mocy około dwa razy większej. Najczęściej wejściem wówczas jest imput1 a wyjściem dodatkowe gniazdo speakon (często spotyka się także przy końcówkach z zaciskami śrubowymi metodę na podłączenie głośnika do plusów obu kanałów). W tym przypadku końcówka stereo zamienia nam się na wybitnie monofoniczną. Należy pamiętać że przy takim połączeniu panuje zasada że minimalna impedancja głośnika musi być co najmniej dwa razy większa niż najmniejsza impedancja na której może pracować wzmacniacz w trybie stereo (np. jeśli końcówka ma 2*500W na 4 Ohm to w mostku będzie 1000W przy minimalnej impedancji 8 Ohm – niżej nie polecam gdyż grozi to uszkodzeniem wzmacniacza)

  • #10 23 Mar 2006 06:24
    zyzio16
    Poziom 17  

    Ale jak sie rozklada moc wowczas zarowno dla Parallel Bridge bo mimo ze wchodzimy tylko na input1 to i tak mamy 2 outputy (speaker left i right).

  • #12 23 Mar 2006 19:20
    aca
    Poziom 29  

    Hi,
    a nie prosciej bedzie zamontowac po dwa dodatkowe gniazda Speacon w topach i polaczyc glosniki wysokotonowe i sredniotonowe rownolegle ( po dwa na wzmacniacz ). Zamiast wydac 4000 zl na dwie dodatkowe koncowki mocy wydasz tylko ~150 zl na gniazda. Po co komplikowac sobie zycie.
    Tylko nie mow ze to tez juz wiedziales ;-) .
    Pozdrowienia

  • #13 26 Mar 2006 20:09
    zyzio16
    Poziom 17  

    Aca pewnie ze mozna tak zrobic jak mowisz ale takie rozwiazanie mnie nie interesuje. Ja chce miec osobna kontrole nad kazdym z glosnikow w satelicie. I nie chodzi mi wcale o redukcje kosztow

  • #14 26 Mar 2006 20:16
    aca
    Poziom 29  

    Hi,
    a mozesz mi wytlumaczyc po co Ci kontrola nad kazdym glosnikiem osobno w dyskotece, gdzie cztery kolumny w tym samym pomieszczeniu graja to samo ?????
    Pozdrowienia.

  • #15 26 Mar 2006 22:28
    zyzio16
    Poziom 17  

    To nie bedzie stosowane tylko w dyskotece stad takie rozwiazanie.

    Dodano po 5 [minuty]:

    A skoro jestesmy przy twoim rozwiazaniu to ile miales na mysli gniazd w terminalu satelitki skoro napisales ze zamontowac dodatkowe 2 speakony.
    Przeciez speakony sa 4 i 8 pinowe wiec tam mozna podlaczyc od 2 od 4 glosnikow.

  • #16 26 Mar 2006 22:47
    kaman44
    Poziom 15  

    Czy jest sposób na rozdzielenie sygnału wychodzącego z basowych wyjść stereo crosovera na dwie lub więcej końcówek, które nie mają możliwości przesłania pasma wchodzącego dalej (brak line out)?

  • #17 27 Mar 2006 02:00
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka

    Najprościej zbudować kabel "Y" czyli jedno wejście i dwa lub więcej wyjść - taki rodzaj "złodziejki" audio. W bardziej wyrafinowanych konstrukcjach tego typu rozdzielaczy (czyli spliterów) stosuje się trafa lub układy elektroniczne ale poczciwy "Y" bardzo często zupełnie wystarczy.

  • #18 27 Mar 2006 03:59
    Hefajstos
    Poziom 35  

    Nie bardzo rozumiem po co tak kombinować. Cross daje na wyjściu 2 sygnały - basowy i resztę pasma. Każdy sygnał oczywiście razy dwa, bo jest stereo. Do tego podłączamy końcówki stereo, jak chcemy podłączyć 2 końcówki do jednego wyjścia, to dajemy rozgałęziacz jak na rysunku Pawła. I tyle.


    --
    pozdrawiam
    Hefi

    PS: Z twojego rysunku wznioskuję, że masz 2 drożny cross z dodatkowym wyjście dla suba. Ale to nie będzie dobrze, bo głośniki niskośredniotonowe w satelitach dostaną pełne pasmo. Żeby mieć układ 3 drożny, musisz mieć dwa crossovery (typowy cross można ustawić jako 2way stereo albo 3way mono).

  • #19 28 Mar 2006 13:12
    aca
    Poziom 29  

    Hi,
    ==> zyzio 16 Ja mialem na mysli najprostsze speacony ( 2 stykowe ). Razem bylo by ich 4 na top. Mozna oczywiscie zastosowac 4 stykowe, ale wtedy musisz zrobic sobie specjalny kabel ( 2x 2-stykowe zlacza do wzmacniacza i z drogiej strony 4-stykowe zlacze do kolumny). Wersja pierwsza jest o tyle prostsza ze stosujesz zwykle kable, ktore zawsze sa pod reka i kolumny sa kompatybilne we wszystkie strony ze "zwyklymi" kablami. Zastosowanie "specjalnego" kabla niesie za soba ryzyko ze mozna go zgubic lub zepsuc i wtedy mamy klopot z podlaczeniem.
    Co do calego projektu to myslalem ze chodzi o stale naglosnienie dyskoteki , a nie o sprzet mobilny ( bylo juz pare postow i zawsze chodzilo o to samo ).
    Co do kontroli kazdego glosnika to nie do konca rozumiem czemu to ma sluzyc ? (ten sam glosnik wysokotonowy " ciac" przy roznych czestotliwosciach ??? ).
    Jesli jednak musisz cos takiego miec to kup sobie 2 x minidrive 336 T firmy BSS i juz masz 6 kanalow ktorymi mozesz sterowac 6 koncowek mocy i wszystkie glosniki osobno.
    Pozdrowienia.

  • #20 28 Mar 2006 19:41
    zyzio16
    Poziom 17  

    Wlasnie o takie rozwiazanie mi ACA chodzilo co napisales w ostatnim poscie. Mam jeszcze do ciebie prosbe moglbys mi podac jakas stronke na ktorej znajde ten procesor, bo ja nic na google nie moglem konkretnego znalezc.

    A dlaczego mowisz ze bede potrzebowal 2 sztuk, skoro on ma 6 wejsc, chyba ze sa to wejscia mono???

  • #21 28 Mar 2006 21:21
    aca
    Poziom 29  

    Hi,
    dwa potrzebujesz bo jeden minidrive ma dwa wejscia A+B i szesc wyjsc. Jesli uzywasz wejscia A(lewy kanal) i B(prawy kanal) to masz 2 razy 3 wyjscia ( "stereo" ).Jesli jednak minidrive ustawisz na "mono" - wejscie A to otrzymujesz 6 kanalow wyjsciowych ("mono"). Czyli potrzebujesz dwie sztuki zeby pracowac w trybie "stereo".
    A tu masz link: http://www.bss.co.uk/includes/product_sheet_include.aspx?product_id=28
    Pozdrowienia.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME