Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Płytka drukowana - pomysły i opinie

mokciek 12 Aug 2008 23:34 225031 598
  • #361
    kw48
    Level 25  
    To nie są ustawienia sterownika drukarki, tylko programu TraxMaker.
  • #362
    Chilihead
    Level 14  
    ja posiadam wersje circuit makera z elektrody (trial) i są dostępne tylko takie opcje:
    Płytka drukowana - pomysły i opinie

    Dodano po 1 [godziny] 45 [minuty]:

    Zaznaczać opcje lustra?
  • #363
    kw48
    Level 25  
    Żeby wydrukowało otwory, musi się wpisać ich rozmiar w oknie Pozostałe Ustawienia - Pola lutownicze i rozmiary otworów (złe tłumaczenie, powinno być "Rozmiar otworów prowadzących"). Ja używam 25 lub 30. Jaki rozmiar się wpisze, takie otwory zostaną wydrukowane niezależnie od ich rozmiarów na płytce. Na zrzucie moich ustawień jest 50, ale to jest za dużo.
    A w ogóle to jest ta sama wersja Circuit Makera, tylko poprawiłem niektóre opisy. W polskim tłumaczeniu jest dużo błędów, więc je stopniowo poprawiam.
    Wszystkie ustawienia programu są zapisane w pliku Traxmkr.ini (oraz Cirmaker.ini jak chodzi o schematy). W załączniku są dwa pliki: ini1 i ini2. W pierwszym są zapisane moje ustawienia rysowania i drukowania pcb (rysunek ścieżek na warstwie dolnej). Drugi służy do drukowania rozmieszczenia elementów na tle ścieżek, jak na rys. 1.jpg. Wystarczy tylko zamienić istniejący plik Traxmkr.ini na jeden z nich i ma się zmienione ustawienia programu. Aby nie stracić swoich ustawień, można w istniejącym pliku zmienić rozszerzenie na inne, skopiować ini1 lub ini2 do katalogu Circuit Makera i zmienić jego rozszerzenie na .ini. Można więc trzymać w tym katalogu kilka plików z różnymi ustawieniami programu (ini1, ini2, ini3 itp), a zmienić rozszerzenie na ini tego pliku, który się chce aktualnie używać. Oczywiście trzeba to robić przy zamkniętym programie.
    Jak chodzi o lustrzane odbicie, to warstwa dolna już nim jest, więc do wydrukowania płytki jednostronnej nie trzeba zaznaczać Lustra. Gdy się robi płytkę dwustronną, to trzeba zaznaczyć Lustro tylko dla warstwy górnej (Top layer).
  • #364
    kw48
    Level 25  
    Jeszcze jedno, jak chodzi o drukowanie. W opcjach drukowania kwadrat Pojedyncza warstwa pun (??) zaznacza się wtedy, gdy punkty lutownicze są położone na jednej warstwie (górnej, dolnej czy innej, a nie na wielowarstwie). Dotyczy to przede wszystkim płytek SMD, gdzie punkty lutownicze elementów nie mają otworów. W tym przypadku zaznaczenie w/w kwadracika spowoduje wydrukowanie otworów o wielkości ustalonej w okienku poniżej (Pola lutownicze i rozmiary otworów).
  • #365
    KGS
    Level 23  
    Witam.
    Znalazłem właśnie książkę Stefana Okoniewskiego (z1985r.)"Technologia dla Elektroników".Jest tam opis metody metalizacji otworów w płytkach dwustronnych.Zrobiłem z tego skany,które zamieszczam(może komuś się przydadzą).Mam też pytanie,czy orientuje się któryś z kolegów,co do możliwości zastosowania tego procesu w warunkach domowych?
    Sorry,rozsypała się kolejność stron.
    Pozdrawiam:D
  • #366
    xxseba95xx
    Level 10  
    Witam
    Mam pytanie. Jestem początkujący. Gdzie można kupić płytkę miedzianą i jakie są jej koszta???
  • #367
    Gonza
    Level 27  
    Laminat kupisz w każdym sklepie elektronicznym (przynajmniej powinien być w każdym) bądź na allegro. Koszt w sklepie najmniejszego kawałka to jakieś 2-3 zł.
  • #368
    xxseba95xx
    Level 10  
    Laminat, czyli zwykła płytka miedziana??? Czy jakaś specjalna??
  • #369
    qrdel
    Level 28  
    Laminat czyli płytka izolacyjna (epoksyd szklany, laminat papierowy etc.) pokryta cienką warstwą miedzi z jednej lub dwóch stron.
    Technologia polega na usunięciu niepotrzebnych fragmentów miedzi zgodnie z projektem.
    Przy płytce dwustronnej problemem są połączenia ścieżek po obu stronach płytki - zwykle nazywane metalizacją otworów.
    Z pewnością wszystko to w szczegółach jest opisane gdzieś na tym forum.
  • #370
    davu
    Level 10  
    A jak nie mam papieru kredowego to mogę użyć jakiegoś innego? Gdzieś czytałem że taki z najtańszych programów tv ujdzie.
  • #372
    davu
    Level 10  
    Zrobiłem na zwykłym ale dużo podtrawień wyszło. Miał to być wzmacniacz ale jak to polutowałem to strasznie trzeszczy i ledwo co słychać muzykę :/ Pewno z tego że te ścieżki były fatalnej jakości.

    A jak będę drukował na takiej gazecie to nie zakleszczy się? Próbował już ktoś takiego czegoś?
  • #373
    neo9120
    Level 13  
    Jeszcze nie próbowałem nawet nie wiedziałem ze tak mozna ale mam zamiar spróbować . Z jakiej gazedy nadaja sie kartki ?


    Pozdrawiam
  • #375
    joozwa
    Level 31  
    Witam
    Dziś wykonałem moją pierwszą płytkę "na czysto" przy pomocy termotransferu :)
    Pomimo starannego oczyszczenia i odtłuszczenia (aceton => papka z wapna, które zawiera też węglan wapnia, ułatwiający polerowanie), toner w jednym miejscu i tak się odkleił i potrzebny był minimalny retusz. Drukowałem na papierze ulotkowym, o średnio błyszczącej powierzchni. Polecam, bo powierzchnia ta nie wchłania zbytnio tonera a jednocześnie całość daje się łatwo rozmoczyć w wodzie. Zauważyłem, że niewielkie "strzępki" papieru pozostawione pomiędzy punktami lutowniczymi/ścieżkami nie uniemożliwiają trawienia - roztwór dyfunduje do miedzi. Prasowałem przy maksymalnej temperaturze żelazka i trwało to ładnych kilka minut. Papier lekko się przyrumienił. Chyba nieźle jak na pierwszy raz?

    Płytka drukowana - pomysły i opinie
  • #376
    davu
    Level 10  
    Fajna :) Ja jednak nie chciałem próbować z tym papierem szczególnie w nie swojej drukarce, dlatego wpadłem na genialny pomysł i wysłałem siostrę do papierniczego po papier kredowy. Ścieżki wyszły prawie idealnie.
  • #377
    KGS
    Level 23  
    Witam!
    Może komplikuję sobie życie,ale używając kredy 115gram po prasowanku wrzucam płytkę do nast. roztworu:trochę proszku do białych tkanin,Ludwik,ocet+gorąca woda.Zamienia to papier praktycznie w papkę,która schodzi pod strumieniem wody z kranu.Żadną szczotką nie trę,najwyżej opuszkiem palca.:D
  • #378
    lechoo
    Level 39  
    Ja używam cienkiego papieru gazetowego, pięknie schodzi po kilkunastu sekundach od zanurzenia w wodzie. Poza tym nie odtłuszczam wogóle miedzi, tylko przecieram drobnym papierem ściernym i ścieram pozostały pył czystą szmatką.
  • #379
    neo9120
    Level 13  
    a jaka to gazeta jest jeśli można spytać ?

    Pozdrawiam Neo9120
  • #380
    bojp
    Level 13  
    Nie wiem czemu wszyscy tak boją się metody foto? Aż tak bardzo skomplikowana, trudna i czasochłonna to ona nie jest. Drogo też nie jest. Stosuję POSITIV 20 100ml (ok. 35zł) i już zrobiłem na nim kilkadziesiąt płytek. Ale do rzeczy.. ja robię tak:

    - drukuję maskę na kalce technicznej (taki półprzezroczysty papier dostępny w każdym papierniczym za grosze) drukarką laserową. Może być atramentowa.
    - oczyszczam laminat "papierem wodnym" (bardzo bardzo drobny papier ścierny),
    - przemywam laminat acetonem,
    - natryskuję POSITIV 20 i wkładam płytkę do pudełka po butach na 24h (aby się nie naświetliła). Kiedyś wygrzewałem w piekarniku przez 20-30 min ale mama się złościła bo bardzo śmierdziało ;)
    - następnie przykładam maskę i naświetlam. Naświetlarką UV powinno się naświetlać ok 3-4 min. Jako, że nie udało mi się skończyć mojej naświetlarki więc robię tak, że wystawiam płytkę z maską na działanie promieni słonecznych (w dzień bezchmurny ok. 5min, w pochmurny ok. 8min). Naświetlony positiv powinien mieć kolor jasnoniebieski. Można też stosować do naświetlania lampy halogenowe.
    - kąpie laminat w wywoływaczu do fotolakierów (kosztuje ok 2zł i starcza na bardzo długo. Zrobiłem kilkadziesiąt płytek i nie zużyłem nawet połowy).
    - płukam laminat w wodzie i wrzucam do trawienia do chlorku żelaza.
    - po wytrawieniu usuwam positiv ze ścieżek acetonem.
    - wiercę i lutuję :)

    Technologia nie jest kosmiczna i wcale nie jest droga!! Positiv, wywoływacz i środek trawiący to koszt ok 40zł, ale inwestuję się raz na początku i starcza na długo. Płytki wychodzą mi profesjonalnie a ścieżki 0,5mm idealnie! Muszę jeszcze tylko popracować nad metalizacją otworów i nadrukami tekstów i będę już w pełni zadowolony z wykonanych płytek. Metoda termotransferu może i jest szybka i tańsza ale jakoś nie mogę się do niej przekonać.
  • #381
    hacker
    Level 26  
    Ja mam takie pytanie:
    gdzie można wylać zużyty roztwór B327 :?:
  • #382
    lechoo
    Level 39  
    neo9120 wrote:
    a jaka to gazeta jest jeśli można spytać ?

    Ostatnim razem to był jakiś 200-stronicowy folder "Promo express 2008/9" :)

    Kiedyś też bawiłem się Positivem, fakt metoda bardzo dokładna, ale trzeba wszystkie czynności także wykonać z niemal aptekarską dokładnością...
  • #383
    bojp
    Level 13  
    Ja wylewam do zlewu. I tak wszystkie ścieki z domu trafiają do oczyszczalni a nie uważam aby B327, wywoływacz czy chlorek żelaza były bardziej trujące niż "krecik", proszek do prania czy jakiś inny wybielacz..
  • #384
    neo9120
    Level 13  
    ja sie powiem ze boje sie robic tą metoda foto bo juz kilka razy próbowałem papierem kredowym robic i mi nie wychodziło ale jak bede miał możliwość to wypróbuję to nową metode.

    Pozdrawiam Neo9120
  • #385
    joozwa
    Level 31  
    Jeszcze jedna uwaga. Spróbowałem niedawno wykonać płytkę termotransferem przy pomocy cienkiego, "świecowanego" papieru z wierzchnich okładek bloków rysunkowych/technicznych, oraz tanich zeszytów nutowych :) Wyszło super. Papier łatwo się usuwa nawet w samej wodzie, nie odrywając przy tym tonera od miedzi. Nic nie zostaje między ścieżkami. Prasowanie żelazkiem z temperaturą zbliżoną do maksimum, do lekkiego "przyrumienienia" papieru.

    Płytka drukowana - pomysły i opinie

    Poniżej zdjęcie, jak ten papier po rozmoczeniu z proszkiem do prania ładnie odchodzi od laminatu (prawdopodobnie jego wierzchnia warstwa zawiera skrobię):

    Płytka drukowana - pomysły i opinie

    P.S. Co do grubszego papieru lekkie, odpowiednie przyrumienienie go w czasie odprasowywania może sprawić, że nie trzeba będzie go rozmaczać w wodzie, by go zdjąć. "Świecowana" warstwa staje się słaba i krucha i odchodzi od papieru, zostając na tonerze. Trzeba trafić na dobre ulotki :D
    Pzdr.
  • #386
    fiskusmati
    User under supervision
    Najtrudniejszym momentem był dla mnie zawsze termotransfer, a u was jak?
  • #388
    fiskusmati
    User under supervision
    Po termotransferze trudnego? Raczej nic, ostatecznie można też przesadzic z wytrawianiem, ale mi sie to nie zdażyło.
  • #389
    joozwa
    Level 31  
    Szkoda, że nie można już łatwo kupić chlorku żelaza (III), moim zdaniem lepiej trawił, niż nadsiarczan. Mniej podtrawiał. Cóż, armia urzędników :(
  • #390
    wiciu0804
    Level 14  
    Brutus_gsm wrote:
    A co po tym trudnego zostaje? :/

    Może to nie jest najtrudniejsze ale dla mnie najbardziej monotonne - wiercenie otworów. Tym bardziej, że robię to "z ręki" wkrętarką - nie mam wiertarki stołowej....