Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da

cici 08 Sty 2010 11:18 371787 184
  • #121
    katomasz
    Poziom 16  
    Witam.
    Właśnie biorę się za przygotowywanie takiego mechanizmu. Będzie on wykozrystywał silnik wycieraczek od lanosa - dwubiegowy. Wolny bieg będzie wykorzystywany do domykania bramy. I tu mam prośbę do osób, które pomogłyby mi w schemacie elektrycznym. Do sterowania wykorzystywany będzie proceesor Attiny 2313 oraz przekaźniki JQX115F/05. Schemat (fatalny, do uzupełnienia właśnie) wygląda tak. Tam są inne przekaźniki, ale chodziłoby o to, aby zastosować te opisane tu w tekście. Kod do procesora:
    Code:
    $regfile = "2313def.dat"
    
    $crystal = 1000000

    Config Portb = Input
       Portb = &B00000000
    Config Portd = Output
       Portd = &B0000000

    Config Lcd = 20 * 2

    Dim Pozycja As Integer
    Dim Stan As Bit
    Pozycja = 11
    Stan = 0
    Do
       If Pinb.3 = 1 And Stan = 0 Then
       Stan = 1
          If Pozycja = 21 And Pind.1 = 1 Then
             Pind.1 = 0
             Pozycja = 11
             Cls
             Lcd "zatrzymano domykanie"
          Elseif Pozycja = 21 And Pind.1 = 0 Then
             Pind.1 = 1
             Cls
             Lcd "domykanie"
          Elseif Pozycja = 11 And Pind.0 = 1 Then
             Pind.0 = 0
             Pozycja = 21
             Cls
             Lcd "zatrzymano otwieranie wolne"
          Elseif Pozycja = 11 And Pind.0 = 0 Then
             Pind.0 = 1
             Cls
             Lcd "wolne otwieranie"
          Elseif Pozycja = 12 And Pind.2 = 1 Then
             Pind.2 = 0
             Pozycja = 22
             Cls
             Lcd "zatrzymano otwieranie"
          Elseif Pozycja = 12 And Pind.2 = 0 Then
             Pind.2 = 1
             Cls
             Lcd "otwieranie"
          Elseif Pozycja = 22 And Pind.3 = 1 Then
             Pind.3 = 0
             Pozycja = 12
             Cls
             Lcd "zatrzymano zamykanie"
          Elseif Pozycja = 22 And Pind.3 = 0 Then
             Pind.3 = 1
             Cls
             Lcd "zamykanie"
          End If
       Elseif Pinb.0 = 1 And Pind.1 = 1 Then
          Pind.1 = 0
          Pozycja = 11
          Cls
          Lcd "zamkniete"
       Elseif Pinb.2 = 1 And Pind.2 = 1 Then
          Pind.2 = 0
          Pozycja = 22
          Cls
          Lcd "otwarte"
       Elseif Pozycja = 11 And Pinb.1 = 1 And Pind.0 = 1 Then
          Pind.0 = 0
          Pind.2 = 1
          Pozycja = 12
          Cls
          Lcd "otwieranie"
       Elseif Pozycja = 22 And Pinb.1 = 1 And Pind.3 = 1 Then
          Pind.3 = 0
          Pind.1 = 1
          Pozycja = 21
          Cls
          Lcd "domykanie"
       Elseif Pinb.4 = 1 And Pozycja = 22 And Pind.3 = 1 Then
          Pind.3 = 0
          Pind.2 = 1
          Pozycja = 12
          Cls
          Lcd "BARIERA"
        End If
        If Pinb.3 = 0 Then
          Stan = 0
        End If

    Loop

    End

    Można, lecz nie trzeba wykorzystywać LCD. Złącze JP2 służy do podłączenia silnika. Złącze JP1 do krańcówek (trzy sztuki), bariery optyczne oraz przycisku do sterowania. Po podłączeniu pod to złącze np. sterownika centralnego zamka na pilota, można zrobić zdalne sterowanie.
    Proszę o opinie oraz pomoc w schemacie elektrycznym.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #122
    Prezydentrp
    Poziom 18  
    Witam
    Przyłączę się do tematu. Jutro a w zasadzie już dzisiaj patrząc na zegarek :) montuję swoją automatykę do bramy. Zaprojektowałem swój układ sterujący oparty na attiny2313, wzmacniaczu operacyjnym lm358 i kilku innych elementach. LM358 służy w tym układzie jako komparator porównujący spadek napięcia na rezystorze włączonym szeregowo z zasilaniem silnika z wartością zadaną potencjometrem. Jego wyjście poprzez tranzystor podłączone jest do wyjścia reset procesora co powoduje że po przekroczeniu pewnej wartości prądu układ się zresetuje i brama zatrzyma. Muszę jeszcze tylko doświadczalnie dobrać filtr RC żeby układ nie wariował przy ruszaniu (zwiększony prąd). W załączniku przesyłam projekt (przepraszam za niefachowy schemat ale dopiero uczę się Eagl'a)
    A oto opis wejść i wyjść:
    PD0 - sygnał otwierania/zamykania
    PD1 - sygnał włączenia/wyłączenia oświetlenia garażu/podjazdu
    PD2 - bariera podczerwieni
    PD3 - krańcówka zamknięcia bramy
    PD4 - krańcówka otwarcia bramy

    PB0 - oświetlenie garażu
    PB1 - rygiel/elektromagnes
    PB2 - przekaźnik1
    PB3 - przekaźnik2

    W załączniku schemat i płytka, program dołączę jak już go przetestuje i będzie działać
  • #123
    grzesio1810
    Poziom 10  
    a czy ktoś z Was robił taki napęd z zastosowaniem bariery optycznej(fotokomórki)
    jak bardzo komplikuje to cały układ??

    Widze, że temat chyba umarł śmiercią naturalną...
  • #124
    goldboss
    Poziom 18  
    A kto skonstruował skuteczne automatyczne ryglowanie bramy? Bo na początku tematu to ryglowanie na siłownik od centralnego zamka to czysto teoretyczna sprawa, za mały skok siłownika...
  • #125
    roberos13
    Poziom 2  
    Do automatycznego zatrzymania bramy uchylnej po napotkaniu przeszkody ja zastosowałem takie proste urządzenie znalezione na złomowisku.
    Bez żadnej dodatkowej elektroniki dobrze spełnia swoje przeznaczenie.
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da
  • #126
    krzychu.m
    Poziom 19  
    A ja mam pytanko co do równej prędkości obrotowej silników mieliście fart ze znaleźliście o identycznych prędkości czy po prostu to olaliście ja mam cztery i każdy kręci się inaczej.
  • #127
    dezmontnikus
    Poziom 21  
    Prezydentrp
    Cytat:
    LM358 służy w tym układzie jako komparator porównujący spadek napięcia na rezystorze włączonym szeregowo z zasilaniem silnika z wartością zadaną potencjometrem. Jego wyjście poprzez tranzystor podłączone jest do wyjścia reset procesora co powoduje że po przekroczeniu pewnej wartości prądu układ się zresetuje i brama zatrzyma. Muszę jeszcze tylko doświadczalnie dobrać filtr RC żeby układ nie wariował przy ruszaniu (zwiększony prąd).


    w attiny2313 jest wbudowany komparator, nie lepiej go wykorzystać? i zrobić wtedy opcje że po zatrzymaniu silnika brama wycofa się w zależności czy sie zamykała, czy otwierała. Potem dodać WatchDog do bezpieczeństwa :)
    Robię coś podobnego, ale na bramie przesuwnej, mam właśnie mały problem z tym prądem przy starcie i kierunkiem zmiany obrotów silnika (działanie na zasadzie zmiany kierunku bramy po naciśnięciu 1 przycisku). Mówisz że lepiej będzie działać na zewnętrznym komparatorze? Rozumiem że masz silnik DC, do prądu zmiennego będzie trzeba dodać mostek i kondensator.

    krzychu.m
    Cytat:
    A ja mam pytanko co do równej prędkości obrotowej silników mieliście fart ze znaleźliście o identycznych prędkości czy po prostu to olaliście ja mam cztery i każdy kręci się inaczej.


    weź ten silnik który się szybciej kręci i dostosuj napięcie do prędkości.
  • #128
    krzychu.m
    Poziom 19  
    No tak jest to jakiś sposób ale obniżając mu napięcie obniżam mu też moc jaką może oddawać przez co oba silniki nie będą równo obciążone nie będzie to jakiś problem?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #129
    juriiii
    Poziom 9  
    Witajcie,
    mam problem jako typowy "laik"- mało mi mówią schematy. Czy dobrze kombinuje podłączenie tego systemu:
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da
    Czy jednorazowe przyciśnięcie "przycisku" spowoduje otwieranie bramy aż do naciśnięcia krańcówki? Czy zasilanie podpina się tak jak pokazałem?

    Wybaczcie za taki schemat, ale elektronika jest mi praktycznie obca...
  • #130
    kola13
    Poziom 11  
    Dokładnie tak to trzeba podłączyć. Dobrze to rozumujesz.
  • #131
    juriiii
    Poziom 9  
    Witam ponownie,
    Zrobiłem układ wg. podanego przez mnie schematu. Użyłem przekaźników na 12V, z jednym stykiem przełącznym i krańcówek NC.
    Efekt:
    Po podłączeniu do zasilacza i naciśnięciu przycisku start: cewki obu przekaźników latają jak szalone, silnik się nie kręci. Dopiero po jednoczesnym naciśnięciu "start" i którejś z krańcówek silnik się kręci- zależnie od krańcówki- w lewo lub w prawo. Co zrobiłem źle? Próbowałem krańcówki podłączyć jako 'NO", ale brak efektu...
    Proszę, pomóżcie...
  • #132
    Romulus7874
    Poziom 28  
    Cytat:
    Dopiero po jednoczesnym naciśnięciu "start" i którejś z krańcówek silnik się kręci- zależnie od krańcówki- w lewo lub w prawo. Co zrobiłem źle?


    Dobrze masz.
    przykład:
    Brama zamknięta i krańcówka" zamknięcia" rozwarta. Jednocześnie druga krańcówka musi być zwarta.

    I tak na zmianę w kółko.

    W stanie pośrednim,tzn kiedy obie krańcówki są zwarte, układ wykazuje działanie opisane przez Ciebie. Oba przekaźniki próbują równocześnie załączyć.Silniejszy załączy i układ będzie pracował do czasu rozwarcia jednej z krańcówek.
    Normalnie taka sytuacja nie występuje.Czasem ,przy otwieraniu bramy dotknę krańcówki by brama pozostała w "połowie", i wtedy przy ponownym załączeniu oba przekaźniki "trzeszczą" i za którymś razem zaskakuje ten od otwierania i otwiera do końca bramę. Można zasymulować , że brama jest zamknięta (rozewrzeć krańcówkę zamknięcia) ręcznie.
  • #133
    spiki23
    Poziom 1  
    Mam troche zastrzeżeń co do tego patentu bo brama nie otwiera sie do końca i na zamykaniu ona opada pod swoim ciężarem a linka tylko ją trzyma żeby nie walneła z hukiem można było zamontować wyciągarke samochodową z pilotem zdalnego sterowania poza tym niewiem gdzie takie grubsze zawiasy można kupić po 1 zł.?? albo kątowniki kołki i śruby wszystko za 10zł ?? jak montowałem brame za same śruby kołki wydałem 150zł a i do tego nie było doliczonego kosztu trafo 30v moim zdaniem fajny pomysł ale dużo roboty skoro wystarczyło zamontować wyciągarke i zaczepić do bramy skoro sama opada to wystarczy zwijanie rozwijanie bez kółek od frani, kontowników
  • #134
    matimf255
    Poziom 2  
    Mam pytanie co do zasilania silniczków.
    Jeżeli używamy akumulatora to sprawa jest dla mnie oczywista. Akumulator jest ciągle podpięty pod układ sterowania i pobierany prąd jest z niego w czasie pracy silników i podczas czuwania centralki.

    Jeżeli używamy transformatora to musi on być ciągle podpięty do sieci-to też rozumiem.

    Nie wyobrażam sobie natomiast wersji z zasilaczem komputerowym, jak proponowali niektórzy.
    Zasilacz ten musiałby być ciągle uruchomiony?
    A może do podtrzymania pracy centralki użyty byłby akumulator, a zasilacz uruchamiany byłby przez styki pomocnicze przekaźników tylko na czas podnoszenia i opuszczania bramy?
  • #135
    robsonponte
    Poziom 9  
    A co jeśli na wózku pojawiłaby się sprężyna?
    Przeszkadza to w jakiś sposób?
    Chciałbym po prostu żeby silniki miały łatwiejszy rozruch.
    Niby są te zawiasy..ale nie wiem czy to wystarczy.
    Więc co z tymi sprężynami? mogą czy nie mogą? ;D
    Pozdrawiam Robson ;)
  • #136
    dominiks1
    Poziom 14  
    Witam.
    Mam pewien problem z którym nie wiem jak sobie poradzić. Nie jest to typowe zamykanie bramy czy drzwi garażowych które otwieramy i zamykamy kilka razy dziennie. Ale potrzebuje rano otworzyć drzwi i wieczorem zamknąć. Myślałem o elektronicznym czasowym włączniku, ale niestety min. czas działania to 1min. i niestety myślę, że przez minute to jak będzie napięcie cały czas na styku gdzie jest włącznik START to drzwi kilkakrotnie zamkną się i otworzą. A to mija się z celem. Sterowanie radiowe odpada, gdyż ma być to całkowicie bezobsługowe z mojej strony.Jakie tanie rozwiązanie polecacie aby to działało?
  • #137
    hezek
    Poziom 12  
    najprościej załóż ten włącznik czasowy i dwie krańcówki odłączające napięcie na start przy zamknięciu i otwarciu
  • #138
    dominiks1
    Poziom 14  
    hezek napisał:
    najprościej załóż ten włącznik czasowy i dwie krańcówki odłączające napięcie na start przy zamknięciu i otwarciu


    Ok, tylko co mam podłączyć te krańcówki co już mam pod zasilanie tego włącznika czasowego czyli 230V? Myślę, że troszkę to niebezpieczne.
    Znalazłem za to inne rozwiązanie dzięki któremu obwód sygnałowy byłby załączany na chwilkę tak jak potrzebuję https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic372264-0.html rys. 2 . Ale coś mi nie wychodzi i przekaźnik załącza się na cały czas tranzystor BC 238 i połączenie jak na obrazku.
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da

    Niżej to samo ale nie mam pojęcia jak usuną załącznik.
    :cry:
  • #139
    SHREK237
    Poziom 15  
    Czytam wasze posty i zastanawiam się czy do napędu bramy garażowej uchylnej można by było wykorzystać wiertarkę z regulacją obrotów??? Co wy o tym myślicie?? Sory ,że trochę nie na temat :D POZDRO
  • #141
    Romulus7874
    Poziom 28  
    [quote="Romulus7874"]
    Cytat:
    Czasem ,przy otwieraniu bramy dotknę krańcówki by brama pozostała w "połowie", i wtedy przy ponownym załączeniu oba przekaźniki "trzeszczą".

    Rozwiązałem ten problem przez dodanie potencjometru(montażowego) 10k na zasilaniu cewki przekaźnika odpowiedzialnego za otwieranie. Należy oczywiście dostroić potencjometr, bo inaczej przekaźnik po otwarciu bramy, przy próbie zamknięcia bramy nie zadziała. Mam nastawiony na ok 1,5-2kΩ.
    W tym układzie po zatrzymaniu bramy krańcówką w np. połowie, następny impuls z pilota spowoduje zawsze otwarcie bramy do końca.
  • #142
    mazur537
    Poziom 2  
    Dzień dobry

    Chciałbym tutaj opisać mój plan wykonania napędu do bramy garażowej której zdjęcia wstawiam niżej.
    Projekt wygląda następująco:
    - Wyłączniki krańcowe będą zatrzymywać pracę silnika
    - Wyłącznik bezpieczeństwa (fotobariera w ramie drzwi) będzie zatrzymywać prace drzwi i zaczynać ich otwieranie
    - Za silnik będzie rozrusznik (jego wskakiwanie w przekładnie będzie stanowiło zabezpieczenie dla otwierania gdy nie ma prądu lub coś się zjara)
    - Lampa na 220V która jest już zamontowana w garażu i jest na najzwyklejszy przełącznik będzie równolegle włączana przez układ gdy zacznie pracować i będzie świecić przez 30 sek od zakończenia pracy
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da
    - I najważniejsze całość ma być obsługiwana przez pilota firmy V2 (który to jest od bramy automatycznej) w sekwencji otwieranie--> stop--> zamykanie--> stop
    a jeśli nie będziemy przerywać pracy pilotem to start--> i praca aż do wyłączenia przez wyłącznik krańcowy, tak samo sterowanie powinno wyglądać za pomocą przełącznika (taki od dzwonka) z taką samą sekwencją
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da
    - Przed otwarciem odrygluje bramę (nie trzeba zaryglowywać po zamknięciu bo jest to robione samoczynnie przez sprężynki).
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da
    Teraz moje problemy i wątpliwości:
    - Czy jeżeli zmienię biegunowość rozrusznika to czy "wyskoczy" on także czy tylko się będzie kręcić w lewo (lub w ogóle nie będzie)?
    - Tu największy problem nie znam sie na elektronice i nie potrafię tego ustrojstwa sam zaprojektować :cry:

    Proszę o wszelkie ulepszenia i uwagi dotyczące tego projektu.

    pozdrawiam
  • #143
    krzychu.m
    Poziom 19  
    Z tym rozrusznikiem to nie wiem czy ci to wypali. Jego mechanizm jest tak zrobiony ze bedix (ty to nazywasz chyba w przekładnią) kręcąc się w jedną stronę rozpędza koło zamachowe natomiast gdy silnik kręci się już szybciej niż rozrusznik to zębnik w bendixie obraca się swobodnie w drugą stronę niż normalnie. Celem tego jest wyeliminowanie uszkodzenia rozrusznika. Poza tym jeśli zmienisz mu biegunowość to bendix wogule nie wyskoczy ponieważ gwint który znajduję się na wale rozrusznika a na którym jest osadzony bedix automatycznie będzie go chował do środka, nie wspomnę już tutaj nawet o cewce która poprzez widełki również będzie wciągać bendix do środka na skutek zmiany pola. Takie jest moje zdanie jeśli źle piszę to sorki, niech ktoś to poprawi.
  • #144
    mazur537
    Poziom 2  
    nie do końca mnie zrozumiałeś. ja chce osadzić zębatkę łańcucha na ośce a na jej drugim końcu dać zębatkę pasującą do rozrusznika. a skoro mówisz ze on tak nie zadziała to z zrobię ośkę dłuższą i analogicznie po drugiej stronie umieszczę drugi rozrusznik od powrotu. chce osiągnąć w ten sposób to że w razie braku prądu rozrusznik nie styka się z zębatką i mogę otworzyć drzwi ręcznie.
  • #145
    krzychu.m
    Poziom 19  
    A z czego ty to chcesz zasilać bo chyba nie przez transformator?
  • #146
    mazur537
    Poziom 2  
    no właśnie tak się zastanawiam, bo nie wiem ile dokładnie mocy zużywa typowy rozrusznik. a co byś proponował?

    Edit:

    a jak w takim razie rozwiązali ten problem profesjonaliści w gotowych konstrukcjach tego typu? Przemyślałem także sprawę dolnego wyłącznika krańcowego, jest on zbędny, gdy brama jest zamknięta to zaczynamy ja otwierać i otwiera się do końca, gdy ją zamykamy włączamy ją na określony czas a jak coś jej przetnie drogę, (fotokomórka zadziała) to zacznie się znowu otwierać aż do końca a gdy jej nic nie przeszkodzi to po określonym czasie sama się wyłączy dopierając drzwi lepiej niż z wyłącznikiem
  • #147
    krzychu.m
    Poziom 19  
    Jak rozwiązali zastosowali inne silniki oraz przekładnie, apropo przekładni jaką miałeś zamiar zastosować bo jeśli 1:1 to przy mocy i obrotach rozrusznika to twoją krańcówkę zamontuj gdzieś w połowie drogi :D
  • #148
    Adrian19930801
    Poziom 1  
    czesc wam. mam pytanie. ja tez chce zrobic taki naped jakCICI tylko jest mały problem mianowicie: bede chciał zrobic brame metalowa z konstrukcji metalowej o dł ok 4 i poł metra a wysokosci ok 2 metrów i własnie nie wiem czy jeden sinik wgł jaki silnik mam tam włozyc??? , i planowałem to zrobic na lancuch i nie wiem czy sie on nie urwie pod takim ciezarem bramy????
    wszelkie wskazuwki mile widziane
    czekam na odpowiedzi....
  • #149
    Bartolomeo[PL]
    Poziom 10  
    juriiii napisał:
    Witam ponownie,
    Zrobiłem układ wg. podanego przez mnie schematu. Użyłem przekaźników na 12V, z jednym stykiem przełącznym i krańcówek NC.
    Efekt:
    Po podłączeniu do zasilacza i naciśnięciu przycisku start: cewki obu przekaźników latają jak szalone, silnik się nie kręci. Dopiero po jednoczesnym naciśnięciu "start" i którejś z krańcówek silnik się kręci- zależnie od krańcówki- w lewo lub w prawo. Co zrobiłem źle? Próbowałem krańcówki podłączyć jako 'NO", ale brak efektu...
    Proszę, pomóżcie...


    Krańcówki muszą być typu NC - czyli w stanie spoczynku łączą. Jeżeli jedną "naciśniesz" to wtedy silnik się zakręci aż do naciśnięcia drugiej (np przez bramę). Takie ograniczniki min max. Problemem jest, że jeśli w momencie gdy żadna z krańcówek nie jest wciśnięta - np gdy brama jest w połowie swej podróży - i zaniknie zasilanie to... problem... przekaźniki będą cykać jak szalone ale silnik nie ruszy. Trzeba ręcznie nacisnąć którąś krańcówkę. Dobrze by było jakby dało się równie prosto co ten układ zrobić zabezpieczenie, żeby w momencie niewykrywania/awarii krańcówek wymusić ruch silnika - np otwarcie.

    Ja ten układzik wykorzystałem do 12V projektu windy nawigacji (ze starej nagrywarki CD-RW) i też pięknie działa - super i dziękuję tu jego autorowi !!!
  • #150
    Romulus7874
    Poziom 28  
    Romulus7874 napisał:
    Rozwiązałem ten problem przez dodanie potencjometru(montażowego) 10k na zasilaniu cewki przekaźnika odpowiedzialnego za otwieranie. Należy oczywiście dostroić potencjometr, bo inaczej przekaźnik po otwarciu bramy, przy próbie zamknięcia bramy nie zadziała. Mam nastawiony na ok 1,5-2kΩ.
    W tym układzie po zatrzymaniu bramy krańcówką w np. połowie, następny impuls z pilota spowoduje zawsze otwarcie bramy do końca.


    Ja tak to rozwiazalem.