Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da

cici 28 Jan 2007 23:25 387750 184
Fluke Kamera Termowizyjna
  • #31
    prokopcio
    Level 29  
    A zastanawiałeś się, czy dało by się zamiast przekręcania rączką - wpychać zatrzaski z zewnątrz? nie trzeba ciągać "ruchomych kabli" ale niestety potrzeba dwa siłowniczki np. z zentralnego zamka.
  • Fluke Kamera Termowizyjna
  • #32
    sebek1111
    Level 15  
    MAm problem. Zrobilem podobny mechanizm i otwiera bez problemu. Zamknac natomiast ni diabla.

    Problem powstaje gdy rosnie napinanie sprezyn, wtedy wuzek pchajacy drzwi przestakuje nad nimi i po zawodach. Urabalo mi nawet kolko z silnika.

    Mysle ze trzebaby zmniejszyc napiecie sprezyn, teraz sa zachaczone na pozycji 6, a mozna by je dac na jedynke. Co o tym myslicie??????
  • #33
    mariano26
    Level 11  
    Witam Wszystkich.Kolego cici Mógłbyś napisać lub przysłać mi na meila jakich przeka żników użyłeś,chdzi mi o ich typ,i czy jeszcze masz inaczej narysowany schemat sterowania, vbo z tego niewiele rozumię np.co to jest NO,COM,NC,będę wdzięczny za ponoc

    Dodano po 1 [minuty]:

    A jeszcze mój meil mariano26(malpa)interia.pl .Pozdrawiam
  • #34
    JonyP
    Level 11  
    A ja mam takie pytanie:
    Z tego co opisujecie poruszane jest to dwoma silnikami jednocześnie a jak sie ma to ze z regóły każdy silnik chodzi z inną szybkością (przynajmniej tak u mnie jest) czy one sie na wzajem nie będą blokować (chamować)??
    A co by było jak pokusiłbyś sie zrobienie tego na jeden silnik nie dało by rady???
  • #35
    i_love_you_forever
    Level 11  
    Kolego Projektancie, jak są dokładnie mocowane koła z frani (otwór na M10) do wału silnika (śruba M8)? U mnie robota właśnie na tym stanęła, bo nie dałem rady załatwić takiej przejściówki, aby nie było bicia. Proszę o bardziej łopatologiczne wytłumaczenie niż jest wcześniej.
    pzdr
  • #36
    tomice
    Level 10  
    Ja mam pytanie, skad wziac takie trafo, czyli on musi byc na jakies 150W tak?
    A druga sprawa, troche sie nie znam :), na tym schemacie to jak to wlasciwie jest, te bloki z lewej i prawej to wejscia do silnikow tak? Bo te od Poloneza maja chyba 6 przewodow.
    I gdzie wrzucic przekazniki?
  • #37
    mariano26
    Level 11  
    Kolego tomice ja to wszystko zrobiłem trochę inaczej,ale co do silników to odlutuj wszystkie kable z tego silnika a zostaną Ci tylko dwa przewody które wychodzą ze środka silnika,jeden od szybszych obrotów a drugi od wolniejszych,podepniesz pod który będziesz chciał a mase do obudowy.A co do sterowania to ja wykożystałem przekażniki 24V na prąd stały trzy stykowe
    R 15,jeżelio będzie ktoś zaionteresowany schematem to mogę go zamieścić.
    mój napęd jak już pisałem ruzni sie od tego ,może jest trochę droższy i bardziej skąplikowany,ale jezeli ktoś będzie zainteresowany to moge wsadzić zdjęcia i schematy
  • #38
    lidmar
    Home appliances specialist
    ja juz dawno zrobilem naped wg tego projektu i dziala ale do tej pory nie rozwiazalem sprawy ryglowania drzwi. teoretycznie wiem jak to zrobic ale moze ktos to zrobil w praktyce i sie pochwali? bez tego ryglowania to troche lipa. wystarcze sie troche przylozyc i mozna otworzyc dzrzwi na sile.
  • #39
    Mariuszz79
    Level 13  
    Witam. Nosiłem sie z "zautomatyzowaniem" swojej bramy garazowej i trafiłem na ten temat pare dni temu. Jestem w trakcie wykonywania mechanizmu do swojej bramy. Niestety, ale u mnie nie ma zbyt wiele miejsca miedzy brama, a sufitem (ok. 4 cm). Mechanizm musiałbym odsunac od bramy na ok 50 cm, gdyz miedzy brama, a sufitem w tym miejscu jest tylko 1 cm luzu. Troszeczke inaczej sobie wymysliłem mechanizm...
    W pracy mam kawałek prowadnicy do wozkow kablowych (takowa mamy przy suwnicy) i spatrzalem sobie jeden wozek do ktorego przymocuje drugi koniec cięgna (pierwszy przymocuje na zawiasie do bramy). Do wozka z dwoch stron przymocuje linke stalowa ( mam linke o grubosci 5 mm ) od strony bramy kolo pasowe łozyskowane o srednicy 68 mm, z drugiej strony naped. Linka u mnie bedzie w poziomie nie tak jak kolegi Cici w pionie. Jedynie niepokoi mnie naped. Jako naped chce wykorzystac 2 silniczki z podnoszenia szyb, ktore beda przymocowane, obok siebie. Na nich beda dwa koła pasowe o srednicy ok 4 cm (maja ok 80 0br/min) i gdyby były wieksze za szybko brama by sie otwierała. Tylko niepokoi mnie to czy te silniki beda miały na tyle sily by uciagnac brame. Jednak jak sie nie sprobuje to sie czlowiek nie przekona :).
    Mam pytanko do kolegi Cici, czy jego brama tez przy poczatkowym otwieraniu stawia duzy opor???
  • Fluke Kamera Termowizyjna
  • #40
    Mariuszz79
    Level 13  
    No niestety, ale moj patent sie nie sprawdził :cry:. Sprawdzałem w pracy narazie bez prowadnicy i wozka , no i niestety ale linka slizga sie na ołkach pasowych silniczkow :cry:. Naciagnieta była bardzo mocno...
    Nie wiem gdzie lezy przyczyna slizgania, czy w zbyt małym obwodzie kolka pasowego, czy w czyms innym. Jeszcze pokombinuje i jak nic nie "wypłodze" to kupie 2 łancuchy do rowera 2 małe zebatki i mechanizm zrobie na łancuchu...
  • #41
    Mariuszz79
    Level 13  
    Dzis zamontowałem moj mechanizm do bramy i o dziwo brama chodzi jak ta lala. Zamiast linki 5 zastosowałem chyba 1,5 w izolacji (taka akurat miałem i owinalem ja dwa razy na kolach pasowych silnika. Jak narazie działa bez zarzutu. Teraz jeszcze musze dorobic jakies sterowanie i bedzie ok. Jak uruchomie aparat to wrzuce jakies zdjecia...
  • #42
    tomice
    Level 10  
    Panowie bardzo prosze, wytlumaczcie mi lopatologicznie jak to polaczyc?
    Zalaczam schemat :) i prosze naniescie kreseczki co i jak?
    Przekazniki mam nieopisane :)
    W ktore miejsce dac zasilanie, a jak wygenerowac impuls zalaczajacy calosc i w ktorym miejscu?

    Dzieki
  • #43
    Mariuszz79
    Level 13  
    Po pierwsze musisz napisac jak steruje centralka ( rozumiem, że bedzie to sterowane z pilota). Chodzi o to, czy steruje plusem, minusem, albo ma dwa osobne wyjscia minusowe (na jednym kabelku pokazuje sie - przy otwieraniu, a na drugim przy zamykaniu). Co oznaczają te trojkaty na twoim schemacie? Wydaje mi sie, ze ten schemat co podał Cici jest warty polecenia. Oczywiscie w zaleznosci jak steruje ci centralka. U niego steruje jednym plusem.... Ja zaraz po swietach zamawiam centralke i bede klecił jakies sterowanie. Jak mi zadziała, a nie ma innego wyboru :D, to ci w jakis miare prosty sposob to przedstawie.
    Pozdrawiam!!
  • #44
    tomice
    Level 10  
    Te trojkaty to diody sa :)
    No wlasnie jaka zamowiles centralke? Bo u Ciciego sterowanie jest plusem, mozna to zrealizowac jakos tak na guzik czy cos?
    Te dwa po bokach to przekazniki i wlasnie nei wiem jak je polaczyc bo sa nieopisane. Te na dole to krancowki.
    Nawiazujec do Schematu Ciciego, NO i NC obu lacze i do nich podlaczam zasilanie tak? COM1 podlaczam do silnika laczac z A2 wchodzacym na diode i COM2 tak samo?
    I nawiekszy problem to jak podlaczyc krancowki, tam mam COM, NC i NO i nei wiem co gdzie?

    PZdr i Wesolych :)
  • #45
    Mariuszz79
    Level 13  
    Centralke narazie szukam. Jaka bedzie z taka sie bedzie kombinowac :D. U Ciciego jest to rozwiazane na jednym guziku. Raz przycisniesz brama idzie w jedna strone i jak dojdzie do konca to sie wyłączy. Jak znow przycisniesz przycisk idzie w drugą strone... Z przekaznikami nie ma problemu. W łatwy sposob idzie to przemierzyc... tylko, ze trzeba by było miec jakis miernik. Ustawiasz na mierniku omy:
    - przykładasz do dwoch nozek, ktore sa obok siebie i troche oddalone od pozostałych, koncowki miernika i powinna ci sie pokazac jakas opornosc. To jest cewka przekaznika A1 i A2 na schemacie Ciciego.
    - pozostałe nozki: przewaznie srodkowa nozka to jest com (wspolna) ale to tez trzeba zmierzyc. Jezeli w stanie beznapieciowym (tzn na cewke przekaznika nie przychodzi napiecie) pomiedzy nozka w srodku i jedna z pozostałych nozek jest przejscie to jest to styk NC (normalnie zamkniety) Jezeli podasz napiecie na cewke przekaznika styk ten powinien sie rozewrzeć.
    Z drugą nozka mus byc odwrotnie. W stanie beznapieciowym pomiedzy com, a druga nozka nie powinno byc przejscia styk NO (normalnie otwarty), a w momencie zasterowania przekaznika powinno byc przejscie.

    Z krancowkami jest sprawa identyczna jak z przekaznikami. Tzn tez jest jedna nozka wspolna, ktora jest normalnie zwarta z drugą nozka, a w momencie przycisniecia krancowki sie przewiera (styki NO i NC).
    Tylko z tego co widze na schemacie Ciciego to ma podpiete krancowki w stanie NO ( no chyba, ze do jego schematu wkradł sie jakis chochlik :D )
    Wg mnie krancowki powinny byc podpiete przez styk NC, czyli w momencie kiedy krancowka nie jest zasterowana, to powinna przewodzic, wiec przewody powinienes podłączyc pod styk NC.

    Co do schematu Ciciego to tak jak piszesz: styki NC przekaznikow łaczysz ze soba i podajesz +, NO tak samo i podajesz -. Wyjscia ( com) podłaczasz do silnika i tak jak na schemacie podłaczasz pod A1 i A2 i przez diody podpinasz sie przed krancowki. Diody łaczysz tak jak na schemacie, czyli kreską na diodzie w strone krancowek.
    Tylko zaznaczam, ze to jest schemat do sterowania jednym plusem!!!
    Jesli bedziesz miał centralke to daj znac co i jak to sie cos wykombinuje. Ja najwyzej jak zamowie sobie to podam ci model mojej centralki. W miare centralke wyszukałem za 60 zl :D, do tego ma funkcje domykania szyb itd. co mozna wykorzystac np do dodatkowego oswietlenia, ktore załaczy sie w momencie otwierania bramy ( zamykania ) i zgasnie po 30 s.
    Mam nadzieje, ze nie namieszałem ci za duzo :D.
    Gdybym gdzies sie pomylil to prosze o poprawienie.
    Pozdrawiam i WESOŁYCH SWIAT życze.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Tu tak obrazowo naniosłem na twoj schemat opisy elementow. Tylko nie sugeruj sie nimi za bardzo! Musisz sobie najpierw te swoje elementy przemierzyc ( tj. przekazniki i krancowki ).
  • #46
    Mariuszz79
    Level 13  
    Tak na szybko zrobiłem schemat jak powinno wyglądać sterowanie w przypadku, gdy z centralki otrzymujemy minus przy zamknieciu i minus przy otwarciu. Jednak bede pewien czy schemat jest poprawny w momencie gdy go przetestuje.

    A1,A2 cewki przekaznika
    D1,D2 diody
    K1,K2 krancowki

    Uwaga! Tak sobie teraz patrze na ten schemat i widze, ze diody powinny byc odwrotnie załozone...
    Moj bład....
  • #47
    mariano26
    Level 11  
    witam Wszystkich.kilka tygodni temu sam kombinowałem sterowanie do bramy,niestety na elektrodzie nikt ni nie pomógłni o sam wymyśliłem swoje.jast ono sterowane dwoma przyciskami góra , dół nie jak u ciciego jednym,jest to też super rozwiązanie,wykożystałem do moich celów dwa przekaźniki R15, 24 voltowe o trzech parach styków,.Niejestem elektrykiem więc muj schemat jest narysowany prosto,a jężeli ktoś na podobne R15 może bez problemu podłączyc cały mechanizm odpatrując odemnie.Mam nadzieje że komuś się on przyda
  • #48
    tomice
    Level 10  
    No dzieki wielkie za odzew, ale jeszcze tylko pytanko, czy moge jakos tak dla testow zrealizowac ten plus albo minus nie majac centarlki? Nie wiem z osobnego zasilania podac czy jak to jest?
  • #49
    lz
    Level 1  
    witam. z powodu zbyt malej liczby punktow nie moge sciagnac filmikow autora pomyslu przez to jakos nie do konca wiem jak to wszystko wyglada. jesli znajdzie sie ktos mily to z gory dzieki. leszekzysk(malpa)wp.pl
  • #50
    Mariuszz79
    Level 13  
    tomice wrote:
    No dzieki wielkie za odzew, ale jeszcze tylko pytanko, czy moge jakos tak dla testow zrealizowac ten plus albo minus nie majac centarlki? Nie wiem z osobnego zasilania podac czy jak to jest?


    Jasne, że możesz. Poprostu tam gdzie ma przyjsc sygnał z centralki (plus czy minus) przyłoż na chwilke ( na sek) plusa, albo minusa ktore masz stale na stykach NC ,NO. Kabelek sobie przylutuj do styku i drugim koncem mozesz sterowac układem. Ja juz centralke zamowiłem i w sobote, albo na drugi tydzien bede dzialal. Tylko sobie przemyslalem sprawe i doszedłem do wniosku, ze zrobie sobie układ taki jak Cici tj na jednym przycisku, otwieranie i zamykanie, a drugim przyciskiem bede sterował dodatkowy przekaznik, przez ktorego styk NC bedzie szedł stale + na przekazniki ( jezeli bede sterował minusem z centralki ) i w razie gdyby było cos nie tak bede mogł tym przyciskiem w kazdej chwili zatrzymac brame. Jak juz sobie to zrobie wrzuce dokładny schemat i opis.
    Pozdrawiam.
  • #51
    Mariuszz79
    Level 13  
    Widze, że temat troche podupadł :|. Pokaze, jak ja rozwiazałem kwestie automatyki w swojej bramie. Moze komus sie to przyda.
    Wiec do rzeczy mechanizm jak na zdjeciach... kilka postow wczesniej go w miare dokładnie opisałem.
    Sterowanie wg schematy Ciciego ( prosty, tani i dobry ) tylko, ze dodatkowo na drugim przycisku moge w kazdej chwili zatrzymac brame... Jedynie mały mankament jest taki, ze w momencie gdy brame zatrzymam w połozeniu "do polowy otwarta" i jak przyciskam na przycisk otw-zamknij to oba przekazniki naraz probuja sie załaczyc i trzeba kilka razy nacisnąc zanim jakis zaskoczy... mozna recznie nacisnac wtedy ktoras z krancowek i brama, bez problemu pojedzie :D. Trzeba by było opoznic w jakis sposob jeden z przekaznikow i wtedy bedzie ok.
    Dołączam schemat sterowania. Pozwoliłem sobie by było szybciej naniesc moje poprawki na schemacie Ciciego... Zamkniecie i otwarcie sterowane jest impulsem plusowym 0,5s.
  • #52
    Towr
    Level 18  
    Witam!

    Ja jestem w trakcie tworzenia napędu dla mojej bramy.
    Mam jeden problem, a mianowicie transformator.
    U mnie przy otwieraniu bramy (z samego początku) silniki muszą dać z siebie wszystko, ponieważ wtedy działa na nich największa siła. I tu jest problem - mam transformator 2x 24V, ale nie wiem dokładnie ile daje prądu. Transformattor ten jest dość duży, wymontowałem go ze starego wzmacniacza. Niestety nie nadaje się do mojej konstrukcji, ponieważ potrafi zamknąć bramę, ale już jej nie otworzy. Otworzyć da się jedynie jak podłączam dwa akumulatory 12V. Mierzyłem pobór prądu w czasie otwierania na akumulatorach i wyszło mi jakieś 6A, później spadło do 3A jak już brama wyszła dalej do góry. Jaki więc będzie najlepszy transformator do tego i gdzie taki mogę dostać? Gdybym kupił 24V 6A to by to uciągło, czy może trzeba kupić przynajmniej 10A?

    Prosze o pomoc.
    Dziękuję i pozdrawiam
    Tomasz
  • #53
    daniel2121
    Level 14  
    witqam
    mam pytanie odnosnie polaczenia silnika z kolem pasowym na linke
    jak to jest poskrecane?? bo przeciez silnik musi obracac sie w dwoch kierunkach ! czy nie odkreci sie ta nakretka??czy jest jakis klin czy co??
  • #54
    easytouch
    Level 11  
    Witam,
    Panowie ja mam pytanie odnośnie Transformatora, mianowicie czy mogę użyć takiego co ma 24V, 45 W i tylko 1,2 A ? Nie wiem czy dzięki tym przekaźnikom i temu, że one maja 30/40 A mogę zastosować taki, czy musi jednak być on mocniejszy !?
    Bardzo proszę o odpowiedź i serdecznie pozdrawiam :)
  • #56
    Hansol2_pl
    Level 20  
    Witam. Pisze moze nie w tym miejscu ale na podobny temat. Wiec tak wykonalem sobie brame ale odsuwaną i chce zrobic naped do niej wiec juz mam obmyslone przelozenie sily na brame przez lancuszek i zebatke. 1)Silnik mam ale chyba bedzie zly bo po podaniu odwrotnie napiecia i tak kreci sie w jedna strone.
    2)Szukam jakiejs centralki z 2 pilotami ktora steruje + najlepiej z allegro czy mozecie podac mi jakis przyklad i zasieg zeby miala jakies 30-40metrow bo tyle mam do bramy.
    3)Czy moge zalozyc antenke do tego sterownika od CB taka bez cewki poprostu sam bat zeby zwiekszyc zasieg bo z drugiej strony mam wjazd jakies 50metrow.
    5)Od jakiego samochodu bedzie najlepszy silnik?
    Zdjecia bramy i silnika. Brama bedzie jechala po katowniku na 3 rolkach. Wykonalem juz taka opcje na rolkach ale w furtce i chodzi wysmienicia paluszkiem :)
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie daNapęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie daNapęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da
    Pomozcie koledzy licze na wasza pomoc.
  • #57
    kamikadzechelm
    Level 2  
    A ja mam taki pomysł aby do napędu bramy użyć śrubę gwintowaną o dł. 3m i nakrętkę przedłużaną, silnik obracał by śrubą ułożoną na łożyskach a nakrętka szła by w zależności od obrotów (LEWO -PRAWO) tylko mam wątpliwości odnośnie gwintu metrycznego czy nie będzie się zacinał??
    Jeżeli ktoś sprawdził taki pomysł to czy ma to sens??
    Proszę o opinie.
  • #58
    Hansol2_pl
    Level 20  
    Mysłałem o takim rozwiązaniu jak proponujesz ale ciezko jest znależć srubę 3 metry lub wiecej wiec chyba to odpada.
  • #59
    cici
    Level 17  
    policz jak taka śruba musiała by się szybko kręcić!!
  • #60
    Hansol2_pl
    Level 20  
    Kręcic jak kręcic ale w zimę jak woda by zamarzała na niej jakie opory dla silnika a jesienią woda-rdza itp nie nie to raczej nie wypali jak znajdę czas to wystawie mój projekt bramy ale czekam na piloty i cos to dlugo trwa juz 2 tydzień paczka do mnie "idzie".