Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da

cici 10 Kwi 2009 14:59 364653 184
  • #91
    Zloty60
    Poziom 21  
    Załóżmy ze zaistnieje taka sytuacja...
    Sterowanie wykonane wg pomysłu kolegi cici.
    Wjezdżamy samochodem do garażu i w trakcie wjeżdżania gdy juz jestesmy w połowie przypadkiem naciskamy pilota.Drzwi sie opuszczają i zatrzymują (lub nie) na dachu samochodu(wątpie by reakcja była taka szybka by można było uciec autem)
    Jakas bariera by sie przydała bo szkoda samochodu...

    I jakieś wzgledy bezpieczeństwa chociażby alby uniknąś nabicia guza lub gorzej...
  • Relpol przekaźniki
  • #92
    krzychu.m
    Poziom 19  
    Zloty60 napisał:
    Załóżmy ze zaistnieje taka sytuacja...
    Sterowanie wykonane wg pomysłu kolegi cici.
    Wjezdżamy samochodem do garażu i w trakcie wjeżdżania gdy juz jestesmy w połowie przypadkiem naciskamy pilota.Drzwi sie opuszczają i zatrzymują (lub nie) na dachu samochodu(wątpie by reakcja była taka szybka by można było uciec autem)
    Jakas bariera by sie przydała bo szkoda samochodu...

    I jakieś wzgledy bezpieczeństwa chociażby alby uniknąś nabicia guza lub gorzej...

    Panowie nie czytałem dokładnie wszystkich postów ale to sterowanie można zrobić na dwóch przekaźnikach. Jeden otwiera drugi zamyka dodatkowo ten co otwiera jest podłączony na krańcówkę która zadziała np. jak natrafi na dach samochodu :cry: i zacznie ponownie otwierać bramę do góry. Krańcówkę można a raczej należy umieścić na dolnej krawędzi bramy.
  • #93
    Romulus7874
    Poziom 27  
    Dokładnie tak. Krańcówka "zamknięcia" jest zdublowana.Przy natrafieniu na przeszkodę ,krańcówka powoduje zatrzymanie bramy.Następne naciśnięcie przycisku pilota powoduje otwarcie bramy.
    Samo umiejscowienie i sposób wyzwolenia krańcówki pozostaje do kreatywności montażysty.

    Cytat:
    Wjezdżamy samochodem do garażu i w trakcie wjeżdżania gdy juz jestesmy w połowie przypadkiem naciskamy pilota.Drzwi sie opuszczają i zatrzymują (lub nie) na dachu samochodu(wątpie by reakcja była taka szybka by można było uciec autem)



    Kilka rad.
    1 zależnie od pilota ,można otwierać na maxymalnym zasięgu
    2 zamykać zawsze pod kontrolą(widoczność bramy)
    3 podczas zamykania brama nie reaguje na pilota(nie przechodzić pod bramą i NIE wjeżdżać samochodem)
    4 nie dotykać przycisku pilota podczas wjeżdżania
    5 nie manipulować pilotem jeśli nie widzimy bramy
  • #94
    Zloty60
    Poziom 21  
    Z racji tego czym sie zajmuje (windy),podkresliłem kwestie (nieumyślnego,niezamierzonego) znalezienia sie w zasiegu zamykajacej sie bramy.Zrozumiałe jest ze mozna by dac 3 krancowki(jedna do otwierania ,dwie na zamykanie (w szeregu) z czego jedna na środku krawędzi drzwi (lub cos w rodzaju ruchomego progu) by uniknąć "zgniecenia".
    Jednak miałem na myśli fotokomorke przy samej podłodze w garażu.Plusem fotokomorki jest to ze nie musi byc bezposredniego kontaktu z przedmiotem ktory ma zabezpieczac.Krancowka jednak "musi dotknąć".Myśle ze nie zwiekszyło by to zbytnio kosztu zrobienia takiego mechanizmu.

    Rady radami ale lepiej dmuchac na zimne (szczególnie jak sie ma wszedobylskie dzieciaki)...

    Niemniej jednak pomysł sterownia brama jest genialny w swej prostocie i tylko patrzeć jak ceny sliniczków od wycieraczek marki polonez czy łada, pójdą w górę :D.

    Pozdrawiam
  • #95
    daarek5
    Poziom 9  
    Mam pytanie takie dziwne trochę - na każdym schemacie podajecie tylko jeden silnik. W założeniu są dwa ( do otwierania i do zamykania osobny) Czy ktoś mi może powiedzieć czy układ ten trzeba zdublować ? Do każdego silnika taki sam ? Wynikało by z tego że do krańcówek trzeba by podpiąć po cztery przewody
  • #96
    krzychu.m
    Poziom 19  
    Po co ci dwa silniki wystarczy jeden. Chyba że chcesz się zastosować ściśle do tego co jest na początku.
  • Relpol przekaźniki
  • #97
    Mariuszz79
    Poziom 13  
    Silniki podpina sie pod jeden uklad. Obydwa silniki pracuja jednoczesnie, maja ten sam kierunek obrotow i obydwa otwieraja, jak i zamykaja brame.

    Pozdrawiam.
  • #98
    daarek5
    Poziom 9  
    Właśnie zgodnie z tym co prezentował cici są dwa silniki. Pomyślałem że po to żeby jeden otwierał a drugi zamykał. Jeśli mają jeden kierunek obrotów to w jaki sposób to cięgno z zawiasami ciągnącymi drzwi przechodzi przez koło pasowe silnika ? Jeśli jestem w błędzie to mi to wytłumaczcie proszę. Lubię wiedzieć dokładnie co i jak ale nie mam doświadczenia w konstruowaniu i nie jestem za mocny w te klocki... nie mniej jednak będę próbował coś takiego u siebie zrobić.
  • #99
    Mariuszz79
    Poziom 13  
    Ciegno nie przechodzi przez koło pasowe. Musisz zrobic na tyle duzy odstep miedzy silnikami, zeby ciegno nie doszło do kola pasowego, a brama sie otwarła... pozniej uklad zmienia obroty silnikow w druga strone i brama sie zamyka, ciegno dochodzi do pkt wyjscia...
  • #100
    krzychu.m
    Poziom 19  
    krzychu.m napisał:
    Zloty60 napisał:
    Załóżmy ze zaistnieje taka sytuacja...
    Sterowanie wykonane wg pomysłu kolegi cici.
    Wjezdżamy samochodem do garażu i w trakcie wjeżdżania gdy juz jestesmy w połowie przypadkiem naciskamy pilota.Drzwi sie opuszczają i zatrzymują (lub nie) na dachu samochodu(wątpie by reakcja była taka szybka by można było uciec autem)
    Jakas bariera by sie przydała bo szkoda samochodu...

    I jakieś wzgledy bezpieczeństwa chociażby alby uniknąś nabicia guza lub gorzej...

    Panowie nie czytałem dokładnie wszystkich postów ale to sterowanie można zrobić na dwóch przekaźnikach. Jeden otwiera drugi zamyka dodatkowo ten co otwiera jest podłączony na krańcówkę która zadziała np. jak natrafi na dach samochodu :cry: i zacznie ponownie otwierać bramę do góry. Krańcówkę można a raczej należy umieścić na dolnej krawędzi bramy.


    O ja podsyłam taką propozycje sprawdzona na modelu dział bez zarzutu
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da
  • #101
    ekowal
    Poziom 1  
    luqasz napisał:
    Po obejrzeniu fotek dręczy mnie pytanie :?: „czy ta linka się nie ślizga po tych kołach pasowych?”
    Ale fajny i niedrogi wynalazek. Bardzo interesujące. Nosze się z zamiarem zrobienia tego od jakiegoś czasu, dobrze ze jest kogo podglądnąć. Jak możesz wrzuć jeszcze schemacik instalacji byłbym wdzięczny.:D



    Zamiast widocznej na fotce P3260066.jpg rzymskiej śryby lepiej dać sztywną, mocną sprężynę naciagową (np od starego tapczana), a żeby nie było poślizgu na rolkach, owinąć 2 zwoje na rolce napędowej (rolkach napędowych).
    To jest kożystniejsze, ponieważ siła w lince jest limitowana siłą sprężyny i nie wymaga jakiś specjalnie mocnych konstrukcji wsporczych.

    Linka jest łatwiejsza do zdobycia, tańsza i łatwiejsza do późniejszej konserwacji; łańcuch ma wiele zalet, ale jedną wadę, drogi i wymaga kół zębatych; można zastosować paski zębate z kołami zębatymi, chyba w Bydgoszczy do nabycia, ale cena też będzie niemała, szczególnie tak długiego paska zębatego.

    Gratulacje rozwiązania!
  • #102
    stachu03
    Poziom 13  
    Witam, no muszę powiedzieć że pokusiłem się na zrobienie przedstawionego w temacie projektu bo wydawał się bardzo kuszący :) zakupiłem wszystkie potrzebne elementy, wszystko pomocowałem porządnie linkę naprężyłem tak mocno jak tylko mogłem (skończyła mi się śruba napinająca) aż się bałem że wszystko zaraz szczeli. Jednak... wyniknął problem o którym pisał autor, że linkę należy napiąć tak mocno jak tylko się da, ponieważ podczas zamykania zawias łączący drzwi z linką będzie się wyginał w drugą stronę. I właśnie tego problemu nie mogę rozwiązać, mam tak napiętą linkę że niby pod ręką się nie ugina ale gdy tylko zacznę zamykać drzwi to od razu ją dźwiga do góry. Spróbowałem ją napiąć zatem jeszcze bardziej dałem drugi ściągacz, lecz napiąłem tak bardzo że silniki ledwo mi się kręcą a zawias dalej dźwiga do góry ponad drzwi. Teraz jestem w trakcie robienia szyny prowadzącej zawias połączony z linką żeby miał jakieś ograniczenie. Szczerze mówiąc nie wiem jak Cici udało Ci się to zrobić na samej lince, moje silniki podpięte do 12V przy dużym napięciu linki nie dają rady, nie wiem gdzie leży przyczyna. Zobaczymy czy dadzą radę z szyną prowadzącą wtedy będę mógł sobie pozwolić na mniejsze naprężenie linki. Mimo wszystko dzięki za dobry pomysł.
  • #103
    Romulus7874
    Poziom 27  
    Lepiej zrób od razu na łańcuch(np.rowerowy).
    Gdy dojrzał mój pomysł do wykonania nawet nie brałem pod uwagę linek.Mi to zakrawa na druciarstwo.Co do sterowania (elektryki) nie mam najmniejszych zastrzeżeń.Napędza to jeden silnik<jakiś bosch> z dwiema prędkościami do wyboru.tu zdjęcia
  • #104
    stachu03
    Poziom 13  
    No tylko nie będę już wszystkiego przerabiał zrobię szynę, jakiś wózek na kółkach i myślę że zda swoją rolę, tylko niepokoi mnie właśnie to że Cici pisał że napiał linkę bardzo mocno i te drzwi u niego jadą bardzo szybko, jak ja napnę linkę to mi silniki stają :D:D
  • #105
    Romulus7874
    Poziom 27  
    cici napisał:
    Ja mam podłączone dwa silniki od poloneza do 30V.
    Ale połączone są one szeregowo więc odkłada sie na nich po ok 15V.
    Nie podłączałem ich na wyższe napięcie bo za szybko chodziła brama.
    Brama jedzie 10s na wolnym biegu lub może jechać 7s na szybszym biegu.
    Silniki są dwa gdyż prościej i taniej było założyć silnik ze szrotu niż kombinowac z kołem pasowym na łożysku. Dodatkowa korzyść to potężny zapas siły, brak poślizgu linki oraz to że mogłem wykorzystać stare trafo na 30V (silniki mam podłączone szeregowo - pobór prądu od 3A do 5A)

    To cytat z pierwszej strony.Myślę że, masz za słabe trafo.Porównując do trafo jakie dał cici mógłby się u Ciebie sprawdzić transformator ochronny na 24V.Tam miałbyś zapas.
  • #106
    stachu03
    Poziom 13  
    Podłączyłem ostatnio równolegle dwa silniki do "prostownika" do akumulatorów i pokazywało mi prąd ponad 10 A, nie wiem czego tak dużo,wg mnie za dużo. Teraz jak otwiera i zamyka to też pokazuje ponad 10A może duży opór stawia szyna którą zrobiłem, ale ważne że zamyka, tylko wszystko się grzeje bardzo, tzn przewody, silniki nie.
  • #107
    damiandazo
    Poziom 9  
    Witam mógł by mi ktoś napisać w całości co jest potrzebne do całej elektroniki
    Jak zrobić sterowanie czy jest do tego potrzebny bramster czy jakiś zwykły sterownik który tylko wystarczy że złączy styki ??
  • #108
    Homeruss
    Poziom 14  
    Czy do tego schematu:
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da

    można sterować silnikami za pomocą wyłącznika na pilota J-28?
    Jeśli tak to co będzie jeszcze potrzebne i czy trzeba zmodyfikować jakoś schemat?
  • #109
    pawel2803
    Poziom 9  
    witam skorzystalem z twojego patentu wszystko piekne latwe do zrobienia tylko niestety nie moge poradzic sobie z tym tematem nie mialem wczesniej stycznosci z elektronika i to dlamnie czarna magia nie rozumiem tych oznaczen muglbym prosic o jakias podpowiedz
  • #110
    cordoba_2004
    Poziom 27  
    Mało piszecie o elemencie zasilającym próbował ktoś do tego celu wykorzystać zasilacz komputerowy ?

    Prądowo wszystko by grało 300 W
    12 V
    obciążona pętla 5 V.

    Mam jeszcze jedno pytanie czemu w waszych konstrukcjach jest dwa silniczki czy jeden i zmiana kierunku obrotów przez zmianę biegunowości nie dała by rady ?
  • #111
    pawel2803
    Poziom 9  
    cordoba 2004 mam pytanko zrobiles ta instalacje wedug tege schematu???
  • #112
    cordoba_2004
    Poziom 27  
    zamierzam zrobić ! wg tego schematu.
    Zamierzałem tu poprosić o zrobienie fotek instalacji sterującej układu zasilania albo szczegółowe rozrysowanie połączeń przekaźników ale nie wiem czy ktoś z forumowiczów mi takie coś udostępni. Na razie mam przygotowane dwa zasilacze komputerowe dwa silniczki ale szczerze nie wiem co dalej :) ale do tego dojdę choć może mi to zajmie pół roku :)
  • #113
    pawel2803
    Poziom 9  
    hehe sporo ja to podlaczylem tylko nie wiem jak podtrzymac ten przekaznik za pomoca diody
  • #114
    cordoba_2004
    Poziom 27  
    Dzisiaj sprawdzałem jak się będzie nadawał do zasilania zasilacz komputerowy porobiłem 3 godziny równych prób i jestem bardzo zadowolony nadaje się doskonale do tego.

    A czy ktoś próbował zrobić otwieranie takich drzwi na 1 silniczku, zmiana polaryzacji powoduje zmianę kierunku obrotów. Próbował ktoś tak ?

    Czy upraszczając maksymalnie sprawę nie lepiej zamiast tego układu zastosować przełącznik oczywiście na przekaźnikach i normalne wyłączniki krańcowe a do tego może wyłącznik przeciążeniowy, aby zadziałał w sytuacji gdy podejdzie pod drzwi nagle mały piesek ? albo ktoś wsadzi rękę miedzy ścianę a drzwi i wszystko to podpięte szeregowo ?
  • #115
    pawel2803
    Poziom 9  
    Ja zrobilem na jednym silniku tylo ze zamiast zasilacza mam transformator15v dziala dobrzezamiast linki uzylem lancucha. Tylko ze musze przycisk trzymac palcem az otworzy do koca i jak zamyka tak samo nie wiem jak podlaczyc centralke
  • #116
    cordoba_2004
    Poziom 27  
    trzeba by jeszcze pomyśleć o jakimś zabezpieczeniu przeciążeniowym by się wyłączyło jak podejdzie dziecko lub pies
  • #117
    kamil788
    Poziom 9  
    Witam wszystkich,

    ja mam takie pytanie co do tego napędu, do ilu kilogramów by to wytrzymało bo ja mam drzwi dość duże i ciężkie, czy taki silniczek wytrzyma to. Czy można jakoś założyć inny silniejszy silniczek (i od czego).
    I jeszcze jedna sprawa czy mógł bym dostać jeszcze parę zdjęć tego eksperymentu?
    Może na maila: k.wojtasik123321(malpa)gmail.com

    Dziękuje i pozdrawiam!
  • #118
    zaporożec
    Poziom 2  
    Polecam silnik z DAF'a 105 XF :D Mocy Ci nie braknie :D A na serio silnik od wycieraczek od poloneza i tyle
  • #119
    Romulus7874
    Poziom 27  
    Jeśli brama fabryczna to powinna mieć sprężyny,które wspomagają otwieranie.Przy prawidłowo ustawionym naciągu masz taką samą siłę potrzebną do zamknięcia jak i otwarcia bramy.Silnik -do wyboru.Teraz łatwiej o Boscha niż polonezowski.Mz.bosch lepszy.
  • #120
    pawelek234
    Poziom 9  
    witam, przeczytałem temat i odnośnie zabezpieczenia może zaproponuje rozwiązanie które widziałem w maszynach (gilotyny).Wzdłuż ochranianej krawędzi zamontowana jest linka z jednej strony na stałe z drugiej do krańcówki.
    Każda brama powinna mieć uszczelkę która pracuje przy domknięciu więc linka powinna być rozciągnięta wzdłuż dolnej
    krawędzi uszczelki i zamocowana do krańcówki (w mojej sytuacji uszczelka to profil tak więc planuję linkę wewnątrz)
    Warunek ,że krańcówka musi być na bramie i po jej uruchomieniu brama stop.

    Dobre rozwiązanie byłoby takie że podczas opuszczania bramy i napotkaniu na przeszkodę brama się cofa ,a przy całkowitym zamknięciu zabezpieczenie jest ominięte,żeby się nie cofała.Nad tym jeszcze nie myślałem ,może jakieś propozycje.

    Co wy na to ?