Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da

cici 26 Mar 2006 23:12 376797 184
  • Witam
    Pragne przedstawić prawdziwy hit-patent mojego pomysłu - tani prosty i niezawodny napęd do bramy garażowej na pilota.
    Wykaz materiałów wraz z kosztami:
    2 silniki wycieraczek od poloneza po 10 zl
    2 koła pasowe od Frani po 2 zł
    2 zawiasy po 1 zł
    2 nakrętki 8mm przedłużane po 2 zł
    4m linki wraz z okuciami 15 zł
    2 wyłączniki krańcowe po 3 zł
    2 przekażniki po 3 zł
    kątowniki kołki śruby 10 zł
    sterowanie radiowe dowolne według uznania ( od 50zł na allegro)

    Dużo tłumaczył nie bede bo wszystko widać na zdjęciach.
    Brama jedzie 10s na wolnym biegu lub może jechać 7s na szybszym biegu.
    Silniki są dwa gdyż prościej i taniej było założyć silnik ze szrotu niż kombinowac z kołem pasowym na łożysku. Dodatkowa korzyść to potężny zapas siły, brak poślizgu linki oraz to że mogłem wykorzystać stare trafo na 30V (silniki mam podłączone szeregowo - pobór prądu od 3A do 5A)
    Narazie zdjecia. Póżniej załącze schemacik elektryki.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    cici
    Poziom 17  
    Offline 
    cici napisał 292 postów o ocenie 60, pomógł 1 razy. Mieszka w mieście Poddębice/Łódź. Jest z nami od 2004 roku.
  • AdexAdex
  • #2
    gabik001
    Poziom 37  
    Chlopie , no pogratulowac pomyslu.
    Troche sie spozniles bo wszystkie bramy garazowe panelowe i z elementow (lamanych paneli) prod. USA sa otwierane w ten sposob - tyle ze zamiast linki jest lancuch (taki jak przy rowerze) . Silnik jest jeden i nie musi byc mocny bo sa do tego jeszcze balansy w dwoch rodzajach (w zaleznosci od producenta) - sprezyna nawinieta na os (ja drzwi sie zamyka to ona sie skreca tak ze jak otwierasz to rownowazy ciezar drzwi) i drugi rodzaj to dwie sprezyny po bokach zaczepione poprzez uklad rolek i linek do drzwi - dziala podobnie jak ten pierwszy - zamykasz , sprezyna sie rozciaga ; otwierasz skurczajac sie rownowazy ciezar drzwi. Do tego jeszcze dochodza krancowki na silniku i brama podczerwieni (cobys sie nie przygniotl drzwiami) - jest jescze ciekawy uklad przeciazeniowy w galezi zasilania silnika - jak bedzie duzo wiekszy prad to brama sie nie zamknie.
    To jest opracowanie fabryczne (craftsman - USA). Montowalem juz kilka takich ukladow ze nie wspomne o serwisowaniu - pelna elektronika , tak ze ma co sie psuc :)
    Ale jezeli sam to wymysliles i nie widziales tego patentu wczesniej to pogratulowac pomyslu...
    No i najwazniejsze - koszta budowy. Razem z drzwiami to pewnie bys sie w 600 zl zmiescil (nie znam aktualnych cen bram w Polsce - strzelam :) ). A sprowadzajac z USA to ok. 8 razy tyle (wymiary ok. 7' x 8' czyli jakies 2100 x 2400).
    W kazym razie poradziles sobie i to sie liczy.
    Pozdrawiam
  • #3
    luqasz
    Poziom 1  
    Po obejrzeniu fotek dręczy mnie pytanie :?: „czy ta linka się nie ślizga po tych kołach pasowych?”
    Ale fajny i niedrogi wynalazek. Bardzo interesujące. Nosze się z zamiarem zrobienia tego od jakiegoś czasu, dobrze ze jest kogo podglądnąć. Jak możesz wrzuć jeszcze schemacik instalacji byłbym wdzięczny.:D
  • AdexAdex
  • #4
    cici
    Poziom 17  
    Witam
    Linka nie ślizga się po kołach bo jest dość mocno napięta. Przy jednym z silników jest odciąg by kątowniki się nie wyginały. Duże naprężenie linki jest potrzebne gdyż gdyby było małe to przy zamykaniu wózek który ciągnie dzwi przeskoczył by nad nimi. Moge się uwiesić na bramie a poślizgu nie będzie.
    Linka jest cieniutka - 3mm gdyż planowałem że będzie nawinięta na kole pasowym 2 razy ( bałem się o poślizg) ale wtedy mocno hałasowało - linka ocierała się o linke. Na początku myślałem o łańcuchu ale jest droższy, głośniejszy, dużo kombinowania z kołami itd.
    Polecam linke moja ma nośność 250kg. Teraz założył bym 5mm lub 6mm ale ta też jest ok

    Dołączam obiecany schemat:
    1. Dwa dowolne przekaniki ze stykami przełączanymi.
    2. Dwie dowolne diody.
    3. Dwie dowolne krańcówki ze stykami NC

    Układ działa po podaniu impulsu plusa na start. Zadziała ten przekażnik który nie jest rozwarty krańcówką a wiec brame bedzie zawsze jechała w drugą strone. Przez diody zralizowane jest samopodtrzymanie przekażnika. Dodatkowo jest zabezpieczenie przed jednoczesnym działaniem przekażników. Gdyby brama stanełą po środku i podamy impuls startu to zadziała szybszy przekażnik - nigdy dwa.
    Każdy może zrobić sobie sterowanie dwoma przyciskami "START I STOP"
    Ja chciałem zrobić na jednym (zajmuje to jeden guzik w pilocie - drugi mam do bramy wjazdowej)
    Schemat jest prosty każdy da rade go zrobić!!
  • #6
    cici
    Poziom 17  
    I co zrobił ktoś coś takiego??
  • #7
    Nstan
    Poziom 31  
    Do napędu możemy także wykorzystać napęd od podajnika drutu.
  • #8
    piotrbulls
    Poziom 10  
    Witam, napęd bramy jest już rozpracowany ale zastanawia mnie w jaki sposób zamykane są rygle w tej bramie tzn. ręcznie czy jest jakaś automatyka?
  • #9
    cici
    Poziom 17  
    Jeśli upierasz sie na ryglowanie to proponuje zastosować siłownik zamka centralnego - bedzie idealny
  • #10
    koyot
    Poziom 10  
    Witam serdecznie !!! :)
    Bardzo mi się spodobał pomysł Pana CICI :)
    Zamierzam sobie coś takiego skonstruować, bramę wjazdową nie mam przystosowaną do takiego otwierania (nie ma rolek po bokach) ale próbowałem jakby to szło i nie ma wielkich przeszkód żeby to wykonać. Mam jednakże kilka pytań bo po co robić te same błędy :)

    1. Czy do tych silniczków od wycieraczek nie potrzebne są żadne przekładnie?
    2. Mają one wysokie czy niskie obroty?
    3. Są silne? Mają duży moment?

    Jutro może skoczę rozejrzeć się za jakimiś silniczkami trzebaby się wreszcie wziąć do roboty :) w końcu jak inni mają tak dobrze to dlaczego ja nie mam mieć :)

    Dodano po 7 [minuty]:

    a apropo rygla ! Myślałem o tym i wymyśliłem, że do rygla dolnego, bo jezeli on jest zamknięty to górny nie jest konieczny, możemy przyspawać nakrętkę a do śruby przymocować jakiś niewielki silniczek. Śruby mają zazwyczaj dość gęste zwoje wiec gdyby jeszcze nasmarować je jakimś tawotem lub innym smarem to chodziłoby to ładnie no i oczywiście dwa wyłączniki krańcowe lub jeden sprytnie zamontowany, aby reagowal na zakonczenie pracy przy podniesionym i opuszczonym ryglu. Sam mam zamiar to montować, więc jeżeli będę miał jakieś wnioski to dam znać.


    TYLKO MARTWIE SIĘ!!! co będzie kiedy prądu nie będzie :D a auto bedziemy mieli w garażu przy zamkniętych drzwiach garazowych i bramie wjazdowej, no chyba ze mamy czołg :D... a tak poważnie to trzeba chyba pomyśleć o jakimś odczepie awaryjnym, aby można było ręcznie sobie wszystko pootwierać, bo o tym na forum mowy nie było !! pozdrawiam :)
  • #11
    sebek1111
    Poziom 15  
    jak zamocowales kolka od frani na walku silnika? Gdzie mozna takie dostac, albo jakies inne nadajace sie do tego celu????
  • #12
    cici
    Poziom 17  
    Są w środek wprasowane nakrętki M8 przedłużane ( na 13 klucz)
    Koła można dostać w sklepach z częściami do AGD
  • #13
    bronx_XJ
    Poziom 20  
    Witam ,
    mozliwy jest filmik pokazujacy zamykanie tej bremy ??

    Jedyne co mnie martwi jak bedzie zachowywac sie ten zawias na lince pchajac drzwi ( opor przy zamykanie - mowiac prosto czy nie wygnie sie w druga strone i niepozwoli zamknac drzwi )
  • #15
    prokopcio
    Poziom 29  
    cici - super są te twoje patenty, mój teść(tatuś) zrobił sam bramę uchylną i napęd do niej ale troszkę bardziej skomplikowany, większej mocy i on ma problem jeśli niema prądu bo jest silnik chyba 0,37kW na 3fazy ;-) - podobnie z bramą przesuwną ale ona waży z 500kg ha ha ha... tyle, że on to robił 10 lat temu. działają do dziś. Jak zrobię wg twoich patentów bramę garażową i wjazdową to się zdziwi, że można tak prosto a w razie braku prądu - maska do góry, dwa przewody i już otwierają się i garaż i brama... Trafiłem na Twój temat (tematy) bo właśnie czekam na bramę uchylną(bez automatyki) i chciałem podpatrzyć producentów i zrobić a tu jest jak na dłoni, to samo z bramą skrzydłową.

    jesteś genialny CICI.

    Dodano po 2 [minuty]:

    acha pytanko... czy testowałeś jak długo (bezpiecznie) można męczyć silniki od wycieraczek podłączone do 24V?
  • #17
    prokopcio
    Poziom 29  
    Cici niema takiej władzy ;-) Większoœć punktów zabiera elektroda... cici może zmniejszyć o 2pkt
  • #18
    cici
    Poziom 17  
    Ja mam podłączone dwa silniki od poloneza do 30V.
    Ale połączone są one szeregowo więc odkłada sie na nich po ok 15V.
    Nie podłączałem ich na wyższe napięcie bo za szybko chodziła brama.

    Ps Ale mam podłączone silnicznik od malucha w siłownikach do bramy skrzydłowej do 50V by chodziło szybko i nic sie z nimi nie dzieje. Myśle że dlatego że nie mają cieżko = mały prąd (2~3A) = nie grzeją sie
  • #19
    sebek1111
    Poziom 15  
    A jak po zamknieciu bramy silnik spisuje sie jako jej zamkniecie??? Czy linka i zawias nie za bardzo sprezynuje??? Nie jest tak ze brame da sie uchylic bac nawet rozwalic mechanizm i calkowicie ja otworzyc?????
  • #20
    prokopcio
    Poziom 29  
    Wydaje mi się dobrym rozwiązaniem złożyć dodatkowy siłowniczek do "rozryglowania" sterowany właśnie z pilota i krańcówkę potwierdzającą rozryglowanie - uruchamiającą automatyczne otwieranie bramy. To by było super - jak brama jest zamknięta na klucz to możliwe było by tylko otworzenie z pilota a jeśli podchodzisz i otwierasz (rozryglowywujesz) ręcznie - tylko przy odkluczonym zamku, to automatyczni by się podnosiła po przekręceniu klamki.

    Dodano po 1 [minuty]:

    ps. dziś dostałem bramę ale jeszcze minie sporo czasu zanim ją zautomatyzuję :-( bo mam sporo innej pilniejszej roboty.
  • #21
    sebek1111
    Poziom 15  
    Z silownikiem bylo by fajnie i prosto, ale jest jedno ale, jak przeprowadzic do bramy uchylnej przewod? Musialoby z 2 metry wiszacego przewodu wisiec, bo w takiej bramie nie ma ani jednego miejsca w ktorym brama nie przesowa sie o znaczna odleglosc od ramy badz sciany.
  • #22
    prokopcio
    Poziom 29  
    Można przewód śmiało przeprowadzić tą listwą lewą lub prawą co jest zamocowana do ościeżnicy w dokładnie połowie wysokości i do "spodu" bramy - czyli wchodzisz przewodem w połowie wysokości przy "osi" tej listwy i prowadzisz śmiało do końca :-). zamą krańcówkę lub inny czujnik można mieć zamontowany na ścianie - przynajmniej u mnie zatrzaski przechodzą przez ościeżnicę. siłowniki rzeczywiście są idealne od centralnego zamka ;-)
  • #23
    sebek1111
    Poziom 15  
    Szczerze mowiac nie kumam o czym piszesz, moglbys skrobnac jakis szkic i wstawic?????


    Jesli chodzi o te listwy w ktorych jezdza rolki prowadzace brame to nie widze zadnych szans na umieszczenie tam przewodu. Chyba ze chodzi o te ramiona w okolicy sprezyn, to bycmoze jakos by sie udalo.
  • #24
    prokopcio
    Poziom 29  
    proszę bardzo (na czerwono nasmarowałem kabel ;-) ):

    1.
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da

    2.
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da

    3.
    Napęd bramy garażowej uchylnej -prościej i taniej sie nie da

    mam nadzieję, że pomogłem Ci zakumać ;-)
  • #25
    sebek1111
    Poziom 15  
    Tak dzieki. Wlasnie to uwazalem za jedyna droge dla kabla.
  • #26
    lidmar
    Poziom 24  
    a moze zastosowac zamek elektromagnetyczny stosowany zamontowany w dolnej czesci oscieznicy ?
  • #27
    prokopcio
    Poziom 29  
    nie proponowąłbym nic montować w dolnej części ościeżnicy ze względu na brud, wodę, deptanie itd itp... nie korzystam jeszcze z bramy ale tak mi się wydaje, że to nie jest dobry pomysł, zwłąszcza że zamki fabrycznie montowane są po bokach.Jak już upierasz się, żebynie ciągać "ruchomo" przewodów już chyba praktyczniej było by lepiej zamontować siłowniczki po bokach, które wepczają zatrzaski... Ja się napewno zabiorę na początek za próby tak jak na powyższych foto, chyba że całkiem z ryglowania zrezygnuję jak autor tego tematu ;-).
  • #28
    wojto737
    Poziom 11  
    Nie ma sensu ryglowac tak zrobionej bramy.Zlodziej i tak jej nie otworzy gdyz nie przesili silniczka z zebatka na slimaku.Kiedys sam probowalem otworzyc bo zamknelem klucze od domu w garazu(brak drugiego wejscia do garazu) i moje prob y spelzly na niczym.Do domu wlazlem przez okno i z domu dopiero udalo sie przyciskiem otworzyc brame.Tak wiec mysle ze ryglowanie jest nie potrzebnym komplikowaniem calego systemu.Lepiej sie skupic na awaryjnym otwieraniu w razie braku zasilania(garaz bez dodatkowego wejscia)
  • #29
    hezek
    Poziom 12  
    Jestem w trakcie prac nad napędem bramy i od początku zastanawiałem sie nad zasilaniem awaryjnym, tak naprawde to moje źródło zasilania bedzie całyczas z akumulatora 12V tyle ze doładowywany będzie raz na jakis czas przez prostownik podłączony do sieci poprzez sterownik przykładowo 30 min dziennie tyle ze do otwarcia bram ogrodzeniowych stosujecie nawet i 50V mi wystarczy 12V ponieważ mam silnik potężnej mocy (rozrusznik hehe) do napędu dwóch pomp które skolei tłoczą olej do siłowników.

    Dodano po 22 [minuty]:

    mam pewien pomysł na rygolwanie drzwi garażowych uchylnych co powiecie na takie rozwiązanie?
  • #30
    kroczusiek
    Poziom 13  
    hmnmn ,można faktycznie pomyśleć o ryglowaniu,bo nawet myślę tutaj aby drzwi "nie latały" bo jednak jak nie są zaryglowane to troche latają.nie mówie tutaj o zamykaniu na zamek tylko zamknięcie na zatrzask.a jak już są zatrzaśnięte trzeba pomysleć o otwarciu tego zatrzasku,co wymaga też silnika na rączce ,tyle że potrzebny jest silniczek i elektronika by tym sterować.można by zrobić coś na wzór tego schematu co już jest ;)