Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Siły działające przy pracy alternatora

21 Maj 2003 13:57 5065 12
  • Poziom 18  
    Chcę użyc alternatora jako regulowanego obciążenia mechanicznego. Coś takiego: stawiam tylne koło roweru na wałku i jade, a wałek oporowany jest przez podłączony alternator. Z obliczeń wynika że prędkości obrotowe powinny zawierać się w granicach 800-5000 obr/min (v=10-60 km/h). Zakładam obciążenie od zwarcia do rozwarcia (regulowane elektronicznie). Jakie będę mógł uzyskać siły oporu po obciążeniu alternatora. Interesuje mnie również info nt. wydajności alternatora (napięcie i moc) w zależności od prędkości obrotowej. Prawdopodobnie użyję alternatora od malucha bo najtańszy, ale jeśli ktoś będzie miał dane o innych to również mi pomoże.
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Myślę,żę proste obliczenia możesz wykonać sam wychodząc z wzoru na moc
    P=M*n*/97,5
    gdzie:
    - P moc w watach
    - M moment obrotowy w kGcm
    - n prędkość w obrotach/minutę
    Znając moc alternatora i max. prąd można to wyliczyć.
  • Poziom 18  
    POL02 napisał:
    Witam.
    P=M*n*/97,5

    OK. tylko pytanko czy /97,5 jest sprawnością alternatora, czy jakimś wsp obliczeniowym, oraz rozumiem P=U*I, ale jak się zmieniają te wartości pod wpływem obciążenia i zmiany prędkości obrotowej.
  • Poziom 22  
    Alternator 9-cio diodowy nie może pracować przy zwarciu, chyba że wzbudzenie zasilisz z osobnego źródła.
    Jeśli chodzi o siły to przypuszczam że masz na myśli moment obrotowy, jakiego potrzeba do napędu obciążonego alternatora. Ponieważ alternator to maszyna elektryczna o dużej sprawności, moc mechaniczna potrzebna do jego napędu jest niewiele większa od wytworzonej mocy elektrycznej.
    Jeśli np. alternator dostarcza prądu I=20A przy napięciu 14V to moc elektryczna wynosi 14V*20A=280W. Zakładając sprawność n=85% dostarczona moc mechaniczna wynosi ok. 280W/0.85=330W.
    Jeśli obroty wynoszą np. 2000obr/min to moment obrotowy na osi wynosi M=9.55*330W/2000obr/min=1.58Nm.
  • Poziom 18  
    Niewiele mi to pomoże, gdyż nie wiem jakie rzeczywiście będzie napięcie przy danej prędkości obrotowej. Może mój błąd, że nie wspomniałem, że alternator będzie pracował BEZ REGULATORA NAPIĘCIA, żeby lepiej symulować wzrost obciążenia przy wzroście prędkości, w związku z tym nie mogę zakładać stałego napięcia na zaciskach alternatora.
  • Poziom 22  
    Współczynnik we wzorze który podał POLO2 jest wynikiem przekształceń prostego wzoru operującego na jednostkach SI:
    P=M*n
    gdzie:
    P - to moc w watach
    M - moment obrotowy w Nm
    n - obroty w rad/s

    Jeśli jako jednostki obrotów użyć obr/min to po przekształceniu będzie:
    1 rad/sek = 60 rad/min = 60/2PI obr/min = 9.55 obr/min
    Jeśli jako jednostki momentu użyć archaicznego kGcm to mamy:
    1 Nm = 0.01 Ncm = 0.00101972 kGcm

    Nowy wzór:
    P = M*n*0.00101972*9.55 = M*n / 102.7
    gdzie:
    P - moc w watach
    M - moment obrotowy w kGm
    n- obroty w obr/min

    Nie wiem skąd u POLO2 wziął się współczynnik 97,5 zamiast 102,7 ale może to wynikać z zaokrągleń w obliczeniach
  • Poziom 18  
    Cóż a ja cały czas nie wiem jaka będzie moc powiedzmy przy prędkości obrotowej 1000obr/min i rezystancji obciążenia np 5 ohm? - potrzebuję danych które pozwolą mi to wyliczyć, chociaż w przybliżeniu.
  • Poziom 22  
    Czy ty myślisz że moc alternatora zależnie od obrotów opisuje jakiś uniwersalny wzór?
    Takie parametry zależą od konstrukcji (kształt biegunów, rezystancja uzwojeń, szczelina powietrzna, prąd magnesujący, indukcyjność wzbudzenia itd.). Jeśli chcesz wiedzieć jakie będzie napięcie i prąd przy danych obrotach i obciążeniu, to musisz wykreślić charakterystykę alternatora w różnych warunkach. (z oryginalnej charakterystyki nie da się skorzystać bo napisałeś że rezygnujesz z regulatora).
    Dlatego prościej można zmierzyć moc oddawaną (prąd*napięcie) w danej chwili i znając obroty wyliczyć moment obrotowy.
  • Poziom 18  
    a skąd można dostać oryginalne ch-ki alternatora? - z pewnością będą wystarczające do obliczeń przybliżonych przynajmniej w pewnym zakresie
  • Poziom 18  
    dzięki powinno przynajmniej troche sie przydać
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 18  
    elektrit napisał:
    jak wnioskuję chcesz zrobić hamulec elektrodynamiczny.Ja bym zrobił na prądnicy-od malucha czy żuka.Jest samowzbudna,w obwód wpinasz rezystory(ja bym dołączał żarówki) i amperomierz który wyskalujesz w N\M

    nie wiem jak z prądnicą od żuka ale ta z malucha raczej sie nie nadaje (za słaba) czy mógłbyś napisać coś o parametrach tych prądnic?