Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 12 May 2015 10:40 3734193 12874
Optex
  • #10231
    termo1
    Level 17  
    Czy ktoś może polecić bojler 200l z jedną wężownicą o dobrej powierzchni wymiany i za niewielkie pieniądze?
  • Optex
  • #10232
    ixs
    Level 16  
    Czy jest sens dopłacić kilka zl i wziąć sterownik e-politek TM-2 - potrzebuje dłuższego przewodu do czujników a wiec w grę wchodzi TR-3 za 89zl lub TM-2 - o wiele bardziej rozbudowany za 98zl - który kiedyś mógłby na przykład się przydać do sterowania piecem w zimie, albo nawet nadmuchem..
    Tylko czy sama obsługa TM-2 nie jest zbyt skomplikowana...
    Sterować miałby pompa 3 biegową

    Nie mogę się dodzwonić do producenta, może wy cos podpowiecie...
  • #10233
    mapek_sz
    Level 21  
    termo1: popytaj instalatorów w swojej okolicy. Ja wytargałem zbiornik 200 l z dwoma wężownicami za 350 zł. Był po wymianie na większy. Rok podłączony w instalacji. Tez miałem robić swój, ale za te pieniądze to materiału bym nie kupił.
  • #10234
    gaz4
    Level 33  
    matig018 wrote:
    witam , dziś dość dobrze grzało , a u mnie solar nie może nagrzać baniaka do 40st :( ( mam 5 paneli wym. 120x70 i zbiornik 300l ) dodam ,że jakoś nie specjalnie gorąco się nagrzewają te panele ... w tamtym roku woda przy 4 panelach przy 150l zbiorniku ... potrafiła do 70 dochodzić ...


    Przy 4 panelach i 150 l baniaku miałeś ok. 45l/m2, a obecnie jest ponad 70l/m2. Jeżeli wczesniej w słoneczny dzień nabijało np. z 20 do 70 stopni to z m2 zbierałeś ok. 2.7 kWh. Obecnie te same 2.7 kWh/m2 mogą nagrzać 300l wody o ok 35 stopni, czyli powinno nagrzać z 20-tu do max 55 stopni. Ale prawdopodobnie zapamiętałeś idealny wynik z lata, gdy temp. na zewnątrz wynosiła ponad 30 topni w cieniu. Obecnie mamy wiosnę z max 20 stopniami często połączone silnym i zimnym wiatrem. Tylko to może zbić uzysk o 1 kWh, więc tak duży bojler nie dobije do 40-tu. Ale nie wykluczam, że coś jest nie tak w układzie - zacząłbym od sprawdzenia czy szyby są czyste, wełna mineralna nie zamokła lub się nie osunęła itp.
  • Optex
  • #10236
    maniuser
    Level 12  
    ja mam tej samej firmy dwudrogową... pracowała u mnie jakiś czas leżąc czyli poziomo, aktualnie jest zawieszona w pionie ale różnicy nie zauważyłem więc jak najbardziej powinno działać
  • #10237
    tropas
    Level 12  
    ixs wrote:
    Czy jest sens dopłacić kilka zl i wziąć sterownik e-politek TM-2 - potrzebuje dłuższego przewodu do czujników a wiec w grę wchodzi TR-3 za 89zl lub TM-2 - o wiele bardziej rozbudowany za 98zl - który kiedyś mógłby na przykład się przydać do sterowania piecem w zimie, albo nawet nadmuchem..
    Tylko czy sama obsługa TM-2 nie jest zbyt skomplikowana...
    Sterować miałby pompa 3 biegową

    Nie mogę się dodzwonić do producenta, może wy cos podpowiecie...


    Ja mam TR-5, ale dogadałem się z producentem, żeby dodał zabezpieczenie przeciwamrożeniowe (zmienił jedną funkcję) bo mam wodę w układzie i jest OK. Próbuj się dodzwonić, bo gość jest spoko, wszystko wytłumaczy i idzie się dogadać. Pompę też mam 3biegową (omnigena najtańsza) i na pierwszym biegu musi być jeszcze przydławiona zaworem zakręconym do połowy.
  • #10238
    adrian18
    Level 12  
    Witam. Mam pytanie do posiadaczy grzejników - co macie w układzie solar-zbiornik na wejściu do zbiornika - chodzi mi o zawór zwrotny. Problem jest w tym, że mam duży spadek temperatury po nocy. Założyłem już drugi klapkowy, zresztą tamten też taki był, zobaczę jeszcze jak będzie słońce, ale zaczyna mnie to denerwować. Zastanawiam się czy nie dać elektrozaworu.
  • #10239
    ixs
    Level 16  
    Zamówiłem TM-2 - więcej funkcji może przydadzą się kiedyś do sterowania zaworem albo cały sterownik do sterowania piecem...

    Co do zaworu zwrotnego - ja nie mam wcale ale zbiornik jest wyżej niż kolektory - to rozwiązuje problem uciekania ciepła... a nawet jest jeden plus, mam pod ta sama wężownice podpięte grzanie wody z Co - w zimie jak wygaśnie w piecu to jeszcze zapas wody z bojlera oddaje cześć ciepła na grzejniki i dzięki temu tak szybko nie stygną...
  • #10240
    piotr_boncza
    Level 29  
    adrian18 wrote:
    Witam. Mam pytanie do posiadaczy grzejników - co macie w układzie solar-zbiornik na wejściu do zbiornika - chodzi mi o zawór zwrotny. Problem jest w tym, że mam duży spadek temperatury po nocy. Założyłem już drugi klapkowy, zresztą tamten też taki był, zobaczę jeszcze jak będzie słońce, ale zaczyna mnie to denerwować. Zastanawiam się czy nie dać elektrozaworu.

    Nie warto bawić się zaworami, lepszy efekt daje pułapka grawitacyjna. Rury wychodzące z góry wężownicy skieruj najpierw w dół, przynajmniej do połowy wysokości wężownicy, a potem dopiero do góry. Oczywiście musisz pamiętać o odpowietrzniku.
  • #10241
    adrian18
    Level 12  
    Mam zrobiony taki syfon aż do dołu ale z odpowietrznikiem nie słyszałem.Dokładnie gdzie ten odpowietrznik? ..na zdrowy rozum w najwyższym punkcie.. tylko przed syfonem czy przy bojlerze.
  • #10242
    rafal80w
    Level 11  
    u mnie przed awarią pompy zawór klapowy na wlocie wężownicy pomógł, wcześniej wieczorem kolektory nagrzewały się do 30st (wyciągało ciepło z bojlera), po założeniu zaworu temperatura jak na dworze

    Dodano po 2 [minuty]:

    teraz czekam na naczynie drenażowe więc takich problemów nie będzie, pompa się wyłączy to woda z kolektorów spłynie
  • #10243
    maroxi
    Level 2  
    Panowie, jeszcze jedno malutkie pytanie.
    Pakuły czy telefon stosujecie do uszczelniania połączeń?
    Co lepsze?
  • #10244
    Ride
    Level 16  
    maroxi wrote:

    Pakuły czy telefon stosujecie do uszczelniania połączeń?

    Mój sprawdzony sposób to pakuły + pasta UNIPAK. Na to (raczej dla poprawy estetyki połączenia) jeszcze kilka/kilkanaście zwojów taśmy teflonowej.
    Oczywiście, przed owijaniem należy w kilku miejscach na obwodzie trochę "popsuć" gwint brzeszczotem.
  • #10245
    Romulus7874
    Level 28  
    Nie stosuję w ogóle teflonu. Wygląda ładnie, "profesjonalnie" ale: poprawki niepewne, jeśli "kapie" to kapać będzie. Przy pakułach nawet jeśli połączenie wilgotne, doszczelni się z czasem.
    Z tym "psuciem" zbyt idealnych gwintów święta prawda.
  • #10246
    piotr nawrocki
    Level 9  
    Witam wszystkich . parę tygodni wcześniej pisałem o zasobniku z hydroforu 250l i w nim zamontowałem rurki 15 ok 20m i 22 około 20m i zbiornik jest od kilku dni podłączony do instalacji ,do co użyłem wężownicy fi 15 gdyż 22 chciałem zastosować na solar . No i pierwsze uruchomienie co i z wielkim zdziwieniem obserwowałem temperatury na zasobniku i piec ustawiony na 55stopni a zasobnik po godzinie był już nagrzany do 55 góra,a 53 dół co się okazuje do co wcale nie trzeba grubej wężownicy . A aktualnie jestem przy budowie solara myślę że na dniach uruchomienie na razie jeden a za kilka dni po testach jeszcze jeden . Wstawie fotki swojego wynalazku i proszę o porady czy coś nie tak czy dobrze ,dodam że solary robię ze skraplaczy klimatyzacyjnych połączonych ze sobą 3szt w jeden w systemie harfa.pozdrawiam.
  • #10247
    bachus1
    Solar collectors specialist
    malinabend 1 wrote:
    drenażem są pewne problemy dlatego mało się to stosuje
    Od lat szukam kogoś, kto wytknie mi jakieś wady tego systemu. A tu pod bokiem nawet nie zauważyłem.
    malinabend 1 wal śmiało!!!
    Filip Darkowski wrote:

    Skoro ktoś się Ciebie o coś pyta i masz wiedzę, to się odpisuje, a skoro tylko belkoczesz byleby coś napisać, to po co piszesz, że z drenażem są problemy. Proszę Cię byś poparł argumentami swoją opinię. Pozdrawiam.

    Pisz co chcesz wiedzieć, nie jedna taka instalacja już chodzi a więc jakieś doświadczenie już jest.
  • #10248
    lok56
    Level 12  
    Witam!
    moja instalacja ze zbiornikiem drenazowym pracuje juz drugi sezon, jestem zadowolony z tego rozwiazania a sam pomysł zaczerpniety jest z "http://forum.apper-solaire.org/"coz wiecej sie rozpisywac moj "Bulgot"(nazwa pochodzi z odgłosow pracy instajacji)chodzi na wodzie i nie ma z nim problemow
  • #10249
    Filip Darkowski
    Level 14  
    lok56 wrote:

    moja instalacja ze zbiornikiem drenazowym pracuje juz drugi sezon, jestem zadowolony z tego rozwiazania

    Moja też pięknie śmiga tylko, że trochę krócej. Skutków ubocznych nie stwierdzono.
    bachus1 wrote:

    Pisz co chcesz wiedzieć,

    Chciałem by kolega malinabend 1 poparł swoje słowa, ale co tam....
  • #10250
    saskia
    Level 39  
    Filip Darkowski wrote:
    saskia wrote:
    Podstawowy problem z drenażem to przepływ powietrza, a dokładniej to aby płyn-woda spłynęła z kolektora, musi do niego dojść powietrze, ktore przy ponownym napełnieniu-włączeniu pompy, musi swobodnie wyjść z panela i rurek aby go-ich nie zapowietrzać.

    To nie jest żaden podstawowy problem!!! To są wymogi takiego układu, a nie problem.
    Jeżeli ktoś buduje w takim systemie, to musi mieć to na uwadze i możliwości techniczne. I to tyle.
    Nawet jak ktoś przerabia, to też musi wziąć to pod uwagę. Jeżeli przeróbka nie wchodzi w grę, to odpuszcza.
    saskia wrote:
    oraz układ otwarty, przy którym zwiększa się korozja paneli i zbiornika drenażowego.

    Co masz na myśli układ otwarty? Ja myślę ( i wiem dokładnie, że jest to układ zamknięty bezcisnieniowy) wiec nie wiem skąd ta korozją.... a drenaż jest z kwasówki , wiec zanim rdza go zje, to szybciej chałupa się rozleci :) tak na marginesie, to prosiłem kolegę malinabend 1 o odpowiedz,skoro tyle wie....


    Nie pisałem o tym jako o wadzie, ale jako o problemie który wielu ma w własnoręcznej amatorskiej budowie takiego układu.
    Sam mam taki układ i nie ma z nim problemów.
    Większość amatorów wprowadza do układu rzekome usprawnienia które są w nich potrzebne jak dziura w moście i mają później przeróżne problemy, głównie właśnie z przepływem powietrza.
  • #10251
    Pitruch
    Level 14  
    saskia wrote:

    Większość amatorów wprowadza do układu rzekome usprawnienia które są w nich potrzebne jak dziura w moście i mają później przeróżne problemy, głównie właśnie z przepływem powietrza.

    Masz kogoś konkretnego na myśli?
  • #10252
    saskia
    Level 39  
    Pitruch wrote:
    saskia wrote:

    Większość amatorów wprowadza do układu rzekome usprawnienia które są w nich potrzebne jak dziura w moście i mają później przeróżne problemy, głównie właśnie z przepływem powietrza.

    Masz kogoś konkretnego na myśli?


    Nie. Piszę to na podstawie wielu pytań zadawanych na elektrodzie w dziale grzewczym. Wykreują system-konglomerat, kilku nieodpowiednich systemów i pytaja o rozwiązanie problemu pchajac sie w jeszcze wieksze komplikacje, a najczęściej rozwiązaniem jest wyciecie rur i zrobienie poprawnego systemu od podstaw.
    Na wiele z takich pytań aż ręce opadaja i nie chce się pisać bo po treści pytania wiadomo że pytajacy nie zrozumie odpowiedzi, tylko będzie zadawał więcej dziwnych pytań :-(
  • #10253
    marian11@
    Level 21  
    Witam Kolegów .
    Moje uszanowanie dla wszystkich konstruktorów.
    Czytam i czytam i ne mogę się naczytać , a ja także pragnę zrobić taki system.
    Mam do Was pytanie.
    Mianowicie do budowy bedę kupować nowe elementy
    1. Bojler kospel WPW 140 (solar mam zamiar podlączyć pod płaszcz).
    Czy jest jakaś inna alternatywa??
    2.Pompa , myśle nad obiegowa 25/40??
    Czy wysokość od bojlera do solara (około 6do 7) nie jest za duża dla tej pompy??
    Czy można zastosować pompę cyrkulacyjną
    3 Kolektor .
    Po przeczytaniu juz sam nie wiem z czego najlepiej zrobic.
    Czy kupić grzejnik jednopłytowy
    Czy polutować z rurek miedzianych
    Czy z aluplexa???
    4. Jaki sterownik kupić
    Z góry dziękuję za odpowiedz.
    Pozdrawiam
    ps. moze zeby nie zawalac wam tematu lepiej wyslac prywatna wiadomosc ??


    Pozdrawiam
  • #10254
    rafal80w
    Level 11  
    tak na szybko odpowiedz
    pompa 60
    kolektor z miedzi
    sterownik typowo do solarów

    większość odpowiedzi masz na tym forum

    Dodano po 31 [minuty]:

    a co do mojej przeróbki na naczynie drenażowe, to została ukończona, przez ostatnie dni padało i w kotłowni cisza, ale dziś pierwszy słoneczny dzień :)
    w weekend wrzucę fotki i napiszę wrażenia z użytkowania
  • #10255
    sonnyhehe
    Level 2  
    Witam mam pytanie odnośnie zaworów zwrotnych które chcę zamontować. mój zbiornik znajduje się poniżej kolektora wiec muszę zamontować pompkę c.o. moje obawy to takie ze w nocy ciepła woda ucieknie z bojlera do zimnych kolektorów które są wyżej i moje pytanie brzmi czy zawór zwrotny zatrzyma ciepłą wodę gdy pompka będzie wyłączona?
  • #10256
    zendar
    Level 16  
    Zadziała i zatrzyma. Wystarczy jeden zawór na zasilaniu z kolektorów.
  • #10258
    piotr nawrocki
    Level 9  
    Witam wszystkich . Od kilku dni mam uruchomiony kolektor słoneczny ,ale narazie jedna szt o wymiarach 75x170 ze skraplaczy i zbiornik 250 litrów i powiem wam że przy dobrym nasłonecznieniu woda ogrzewa się do temperatury 46 stopni a w średnio nasłoneczniony do temp 41stopni i mam zamiar dorobić jeszcze 2 szt i teraz moje pytanie w jakim systemie będzie lepiej grzał tz harfa czy meander aktualnie mam harfowy . Jakie są wasze opinie . Wklejam fotkę skończonego i działającego ,a kilka postów wcześniej wkleiłem proces budowy . proszę o rady . pozdrawiam.
  • #10259
    rafal80w
    Level 11  
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł Dziś wrzucam obiecane fotki z przeróbki instalacji, jak było wcześniej jest na 239 str. tego forum.
    Bojler nabiło do 52 st, było trochę chmurek, instalacja pracuje poprawnie, może trzeba będzie wprowadzić lekkie korekty na sterowniku ale to z czasem wyjdzie, wszystkim myślącym o budowie instalacji solarnej polecam system z naczyniem drenażowym (drainback) ze względu na jego prostotę i bezstresowe korzystanie.
    Może system ciśnieniowy ma lepszą sprawność przez płynną regulację obrotów pompy i przepływ wody/płynu w kolektorze (drainback pompa działa na zasadzie wł/wył) ale różnica nie powinna być duża. Jeżeli macie tylko spadek od kolektorów do bojlera to warto, ja mam na dachu ok 2m i w kotłowni 2m prawie po płaskim ale woda powoli spływa, plan był taki aby nie robić za dużej przeróbki więc część elementów została (wycięte trochę rury, naczynie przeponowe i zawór, bezpieczeństwa,), rury cu musiałem wyprostować (lepszym rozwiązaniem byłyby twarde).
    No jeszcze trzeba pamiętać o bulgotaniu ale mam kotłownię trochę oddaloną od części mieszkalnej więc nie przeszkadza. Prostszego układu się już chyba nie da wymyślić :) Kończąc więcej plusów niż minusów.
  • #10260
    Pitruch
    Level 14  
    rafal80w wrote:

    Może system ciśnieniowy ma lepszą sprawność przez płynną regulację obrotów pompy i przepływ wody/płynu w kolektorze (drainback pompa działa na zasadzie wł/wył)

    U mnie pompa ma płynną regulację, sterownik bez żadnych przeróbek.
    rafal80w wrote:
    No jeszcze trzeba pamiętać o bulgotaniu

    O co chodzi z tym bulgotaniem? Jest cały czas?