Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 04 Wrz 2015 11:02 3499929 12527
  • #10471 04 Wrz 2015 11:02
    idepopizze
    Poziom 32  

    Sstalone
    Teoretycznie zabawa z gazami w instalacji jest możliwa. Jednak w warunkach amatorskich widzę to co najwyżej średnio. W swojej pracy miałem już styczność z pompami próżniowymi testującymi laserowo spawane połączenia które testuje się przy użyciu helu (sam to robiłem) i zapewniam, że problem uzyskania dużych szczelności jest dość poważny i kłopotliwy do uzyskania nawet w przemysłowych warunkach.

    Jako potencjalny problem weź pod uwagę to, że ta instalacja nie będzie po prostu stać tylko będzie pracować. Codziennie będzie się nagrzewać i chłodzić (no może nie codziennie bo codziennie jednak nie świeci) a więc rozszerzać i kurczyć pod wpływem temperatury. Ile takich cykli wytrzyma szczelnie? Gdy zajmowałem się szczelnym spawaniem przeszklonych pojemników z tytanu do celów medycznych (po każdym użyciu taki element idzie do autoklawu do odkażania) to optymistycznym założeniem konstruktora było 200 takich cykli, a później element do śmieci ze względu na szczelność. Dużo nie dociągało nawet do tych 200 bo w środku pojawiała się rosa świadcząca o utracie szczelności i koniec.

    W jaki sposób sprawdzisz czy w instalacji wciąż masz gaz, jakie jest jego stężenie (czy nie ma nieszczelności), bo możesz żyć w błogiej świadomości że on tam jest podczas gdy już dawno go nie ma. Wymiana gazu to nie tylko użycie pompy, bądz wypchnięcie powietrza pod ciśnieniem innego gazu, ale też osprzęt do kontroli później tego gazu.

    W warunkach amatorskich najrealniejszym podejściem jest użycie niekorodujących materiałów. Jedynym miejscem gdzie jest problem z użyciem tych niekorodujących materiałów to wężownica - i tu kłania się naturalnie ekonomia. Sensowana pojemność zbiornika do instalacji solarnej to 200 litrów i więcej a to przekłada się na 4 tysiące PLN i więcej. (Przy mniejszych pojemnościach poważnie zastanawiałbym się nad wystawieniem na dach paneli PV, dorzuceniu sterownika PWM, grzałki żeby mieć z grzywki wszystkie hydrauliczne historie)

    Pomysł z nierdzewnym "peszlem" jako wężownicą w CWU też jest dobry jednak trzeba się przy tym trochę napracować.

    rurki można dać miedziane/nierdzewne
    kolekotry - miedź
    armatura typu kolanka trójniki nyple - mosiądź
    pompka - mosiądź/nierdzewka tak jak w przypadku cyrkulacji
    naczynie drenażowe - nierdzewka

    Oczywiście pojawia się kwestia długości życia instalacji. My jako użytkowinicy widzielibyśmy to jako jednorazowy wydatek do którego później już się minimalnie dokłada. Po drugiej stronie jest przemysł który chce produkować więcej taniej z maksymalnym zyskiem. Mile widziani się tam więc regularnie pojawiający się klienci, a to po nowe panele, a to po nowy zasobnik .....

    To są dywagacje nad najrostszym schematem.
    Tak jak wspomniałeś można uzbrajać instalację w dodatki, ale trzeba wziać pod uwagę że dodając nowe elemenciki traci się na sprawności, przy dużych instalacjach to może nie być nawet widoczne, ale przy domowych układach na 2-3 kolektory może to nie miec sensu, bo wystarczy że wydasz tysiąca na mały ups plus akumulator i nie musisz sobie zawracać głowy drain back tylko robisz klasyczna ciśnieniówkę na glikolu i tyle. Poza tym jeżeli w domu masz instalację CO inną niż grawitacyjną to jest duża szansa że upsa i akumulator już masz, bo jak energetyka w zimie zrobi to co teraz w lato i nie będzie prądu zimą to mając taką instalację możesz mieć bardzo DUŻY problem bez rezerwowego źródła zasilania.

    Rafauell
    Wejście-wyjście po przekątnej wtedy ciecz idzie przez cały kolektor. Tak jak masz teraz pójdzie najkrótszą drogą i z grzania się nie nacieszysz. Zastanawiałeś się nad usunięciem jednego grzejnika i zostawieniem 3 ale z miejscem na podłączenie ?

  • Metal Work Pneumatic
  • #10472 05 Wrz 2015 21:17
    Sstalone
    Poziom 26  

    Dzięki idepopizze za swoje przemyślenia nt. zastosowania gazów.

    Wydaje mi się, że znalazłem sposób by napełnić instalację solarną odpowiednią ilością gazu bez użycia pompy próżniowej. Jak będę miał więcej czasu, to może o tym napiszę.

    Kontrolę czy nie nastąpiło rozszczelnienie, można oprzeć na obserwacji poziomu cieczy na wodowskazie. Jest duże prawdopodobieństwo, że przy rozszczelnieniu ubędzie również cieczy w układzie. Układ „drain back” w układzie zamkniętym jest w stanie spoczynku układem bezciśnieniowym, w czasie pracy układem niskociśnieniowym, u mnie waha się od 0,1 do 0,5 bara. Drugi sposób to zamontowanie manometru i podniesienie minimalnie ciśnienia w układzie, np. o 0,1 bara. W przypadku szczelności zawsze w stanie spoczynku ciśnienie w układzie powinno wynosić 0,1 bara lub wyżej, przy braku uzupełniania układu cieczą lub gazem. W zależności od mocy pompy, może to jednak mieć niekorzystny wpływ na jej pracę.

    Na razie nie wiem jak rozwiązać problem bieżącej konserwacji układu i konieczności zachowania wcześniej ustalonej równowagi cieczowo-gazowej, tzn. czyszczenia wodowskazu oraz filtra mechanicznego. Każdy kto buduje układ hydrauliczny z zamiarem jego wykorzystywania, musi go tak zbudować żeby do minimum ograniczyć ryzyko nieszczelności, i powinien przeprowadzić próbę szczelności po jego zbudowaniu. Późniejsze naprawy są bardzo pracochłonne i kosztowne, :cry: , chyba że jest to wąż ogrodowy i można go okręcić izolacją. :D

    Osobiście, wydaje mi się na tym etapie, że wymiana powietrza na gaz w układzie „drain back” może być interesująca dla hobbystów wykonujących instalację we własnym zakresie, pragnących ograniczyć koszty naczynia drenażowego „nierdzewnego” oraz bojlera z wężownicą nierdzewną, być może również dla „grzejnikowców”. Profesjonalni instalatorzy narażeni są na obowiązujące przepisy dotyczące instalacji gazowych i np. stosowania azotu. Ilość gazu jest jednak bardzo mała i chodzi tu o gaz już rozprężony. Tak jak trudno kontrolować jest zawartość gazu w instalacji po jego wprowadzeniu, także raczej nikt nie skontroluje czy w układzie znajduje się gaz. :D

    Pozdrawiam

  • #10473 15 Wrz 2015 22:58
    mcz1
    Poziom 19  

    Witam. Kiedyś w tym wątku także wypowiadałem się na temat wykorzystania węży ogrodniczych na płaskim dachu. Od 2007 roku jestem właścicielem instalacji glikolowej z wymiennikiem płytowym, dwiema pompami, dwoma zbiornikami oraz sterownikiem przemysłowym do sterowania całością. Całość sam amatorsko zaprojektowałem i wykonałem z pomocą znajomego. Ten sterownik przemysłowy wraz z lankontrolerami został dołączony w ubiegłym roku do zdalnego i lokalnego nadzoru i sterowania. Mam sporo doświadczeń związanych z użytkowaniem takiej instalacji. Miałem UPSa do zasilania układu pomp i sterownika, ale gdy prądu brakło na kilka godzin to niestety glikol gotował się i uciekał odpowietrznikiem. Problem rozwiązałem dodając w ubiegłym roku kilka paneli słonecznych które ładowały akumulatory podłączone do upsa. Działają akurat wtedy kiedy sa potrzebne- brak prądu i słońce - zasilają akumulatory i pompy są napędzane, gdy jest zachmurzenie to pobór energii jest dużo mniejszy. W sytuacji gdy mamy prąd w sieci elektrycznej panele zasilają przetwornice zsynchronizowaną z siecią i lekko obniżają rachunek za prąd. Taki system dla mnie jest optymalny.

  • #10474 21 Wrz 2015 12:48
    jarko24
    Poziom 10  

    Witam .Odnośnie elektrozaworów to ja mam 4 zwykłe zawory na 3/4 otwierane siłownikiem do cent.zamków samochodowych (najtańsze uniwersalne) Sterownik na atmedze który steruje piecem i solarem .Zawory są na pionach do 3 pomieszczeń i pilnują ustawionej temp ,czyli na piecu 55 c a w pomieszczeniu ustawione np 22 ,2 sezony "klikają" kilkadziesiąt razy dziennie i żaden nie cieknie.Rozwiązanie się sprawdziło.Można by zautomatyzować rozwiązanie kolegi idepopizze .

  • #10475 21 Wrz 2015 13:15
    mcz1
    Poziom 19  

    Elektrozawory ciąg dalszy. Używam od kilku lat kilku elektrozaworów, 2 trójwejściowych mogących pracować jako mieszające, ale u mnie przełączają strefę ładowania ciepła do buforów. Napędzane są małym silniczkiem na 230 V, który za pomocą małej przekładni przełącza zawór. Zmiana stanu wymaga podłączenia napięcia do drugiej końcówki. Czas zadziałania ok 15 s. Mam też dwa elektrozawory zamykające, jeden takiej samej konstrukcji jak wspomniane poprzednio. Ostatnio zamontowałem inny, gdzie po podłączeniu napięcia otwiera się, jednocześnie ładując superkondensator wewnątrz. Po minucie otwarcia jest on na tyle naładowany, że po odłączeniu napięcia zamyka zawór kulowy na glikolu. Działają kilka lat bez problemu. Podobno - jak mówił przedstawiciel producenta- że dla zaworów zagrożeniem jest bardzo rzadkie używanie, a nie częste. Niestety w tym elektrozaworze trzeba pilnować czasu otwarcia, zbyt szybkie zdjęcie napięcia może spowodować niedokładne zamknięcie.

  • Metal Work Pneumatic
  • #10476 22 Wrz 2015 20:18
    vic11
    Poziom 12  

    prosze o rade: jak nagrzac cały zbiornik tylko górną wężownicą?
    coś czytałem o pompie mieszajacej całą wode w zbiorniku ale jak ktos ma taki uklad prosiłbym o pomoc.
    pozdr

  • #10477 23 Wrz 2015 07:51
    mcz1
    Poziom 19  

    Używam wymiennika płytowego i pompy, dlatego takie mieszanie robi się w "sposób naturalny". Woda jest pobierana z dołu zbiornika, i po podgrzaniu w wymienniku podawana do góry. Tak więc możesz tak samo zrobić, pobrać wodę z dołu i za pomocą pompy podać ją do góry. Lepiej jednak, jeśli masz w zbiorniku osobny króciec którym pobierasz wodę np. na 1/5 wysokości zbiornika (jeśli jest stojący) i pompujesz ją do góry. To pozwala nie pobierać zimnej wody z wodociągu. Wówczas gdy ktoś z domowników bierze prysznic to po chwili ma zimną wodę :).

  • #10478 25 Wrz 2015 17:56
    Ride
    Poziom 16  

    vic11 napisał:
    prosze o rade: jak nagrzac cały zbiornik tylko górną wężownicą?
    coś czytałem o pompie mieszajacej całą wode w zbiorniku ale jak ktos ma taki uklad prosiłbym o pomoc.
    pozdr

    Chyba wystarczy jakaś tania obiegówka (np. OMIS 25/40) plus zawór zwrotny, sterowana czasowo, podłączona pomiędzy górę i dół zbiornika. Woda pobierana z góry i podawana na dół.

  • #10479 27 Wrz 2015 16:50
    idepopizze
    Poziom 32  

    @vic11
    Poczytaj o obiegu antylegionelowym (funkcja Anty-Legionella), bo fachowo tak się to nazywa.
    Taka jeszcze uwaga co do pompki to taka pierwsza lepsza z brzegu to jednak nie powinna być. Użyj pompki z korpusem z mosiądzu albo z nierdzewki, bo jednak ta woda jest użytkowa. Taka przeznaczona do obiegu cyrkulacyjnego powinna być ok.
    Tą pompkę uruchamiasz z pompką grzejącą górną wężownice.
    Podczas grzania jednak możesz nie mieć pełnego komfortu z ciepłej wody, ale jak już nagrzejesz cały zbiornik to będzie dobrze, bo wodę będziesz miał jednakowo wymieszaną w całej bańce a nie ułożoną warstwami od najchłodniejszej na dole do gorącej na górze.

  • #10480 30 Wrz 2015 13:53
    dziubek102
    Specjalista - systemy grzewcze

    idepopizze napisał:
    @vic11
    Poczytaj o obiegu antylegionelowym (funkcja Anty-Legionella), bo fachowo tak się to nazywa.
    Taka jeszcze uwaga co do pompki to taka pierwsza lepsza z brzegu to jednak nie powinna być. Użyj pompki z korpusem z mosiądzu albo z nierdzewki, bo jednak ta woda jest użytkowa. Taka przeznaczona do obiegu cyrkulacyjnego powinna być ok.
    Tą pompkę uruchamiasz z pompką grzejącą górną wężownice.
    Podczas grzania jednak możesz nie mieć pełnego komfortu z ciepłej wody, ale jak już nagrzejesz cały zbiornik to będzie dobrze, bo wodę będziesz miał jednakowo wymieszaną w całej bańce a nie ułożoną warstwami od najchłodniejszej na dole do gorącej na górze.

    Pompa z małą wydajnością spowoduje układanie warstwowe z minimalną konwekcją, kierunek mieszania ciepła z góry do dołu, czujnki temperatury tej pompy na poziomie mnimum użytkowym ale objętym wężownicą górną, mała histereza i powinno zadziałać. Pompa jak kolega wspominał z mosiądzu ale uwaga do wysokich temperatur

  • #10481 01 Paź 2015 09:03
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    dziubek102 napisał:

    Pompa z małą wydajnością spowoduje układanie warstwowe z minimalną konwekcją, kierunek mieszania ciepła z góry do dołu,

    Nie ma takich pompek, aby uzyskać taki efekt trzeba by zastosować pompkę o wydajności gdzieś 20l/godz. Popatrzcie na wykresie jaka jest wydajność najmniejszej pompy cyrkulacyjnej.

  • #10482 01 Paź 2015 10:22
    dziubek102
    Specjalista - systemy grzewcze

    Są , to są pompy dozujące lub pompy z przekładnią mechaniczną samossące, ale ich cena wyklucza zastosowanie w tej aplikacji.
    Można próbować kryzować przepływy tyle ze to zniszczy wirnik pompy efektem korozji kawitacyjnej mosiądzu. Pompa co kilka lat do wymiany. Mam gdzieś nawet zdięcie takowego wirnika po 2 latach urzytkowania.

  • #10483 01 Paź 2015 11:14
    vic11
    Poziom 12  

    czyli koledzy jaka najprostsza pompke proponujecie?
    zbiornik 300l.
    oczywiście zawór zwrotny za pompką w celu zapobiegnięcia pobierania zimnej wody prze pompke do instalacji ( czyli zawór zwrotny w kierunku :z góry ciepła woda do dolu zbiornika) tak?
    moze najprosztsza omnigene za 100 zł- nawet jak po dwoch latach padnie to nieduże koszty jak myślicie???

  • #10484 01 Paź 2015 11:22
    dziubek102
    Specjalista - systemy grzewcze

    Jak sie ma rozwalić to najtańszą, ew nie wiem jak sie zachowa nierdzewka nie robiłem testów kawitacji. (jesli bedziesz dławił).Jeśli nie bedziesz to mozesz coś lepszego.
    Zawory odcinające po obu stronach( i jakiś regulacyjny do przepływu). Zwrotny imo nie bedzie potrzebny nic sie nie cofnie to jednak jest ten sam zbiornik.
    Możesz mieszać w godzinach nieużytkowych wtedy nie odczujesz róznicy temperatur.

  • #10485 01 Paź 2015 11:29
    vic11
    Poziom 12  

    chodzi mi o to ze przy odkręceniu kranu z ciepłą woda woda moze znalezc sobie krótsza droge przepływu przez pompke a nie przez zbiornik hmm?
    a takie pompki typowo obiegowe cwu?
    jaka musiałbym miec wydajność tej pompki zeby było ok mieszanie? widzialem ok 4 do 7 litr/ min. czy takie cos bedzie ok? czyli srednio w godzine caLy zbiornik by mi wymieszało ( a i tak zeby zagrzac cały zbiornik musiałbym palic w piecu wiecej cos kolo 2 godz moze.
    a dałbym przed pompka filtr taki jak do pomp co.
    dzieki za pomoc

  • #10486 01 Paź 2015 11:53
    dziubek102
    Specjalista - systemy grzewcze

    Ok to mnie masz :D , nie przewidziałem montażu miedzy wyjście-wejście choć przepływ przez pompe bedzie dość trudny to teoretycznie coś może podmieszać, filtr z do wody użytkowej nie do CO i gaz.

  • #10487 01 Paź 2015 21:44
    vic11
    Poziom 12  

    kolego dziubek 102 a jaki to jest filtr do c.w.u.??
    a znalazłem pompke obiegowa cyrkulacyjną WILO 4,5 wata mocy i 6 l/min przepływu- czy byłaby ok do mieszania w bojlerze??

  • #10488 01 Paź 2015 21:50
    dziubek102
    Specjalista - systemy grzewcze

    Mosiądz, nierdzewka , ważny jest rodzaj siatki aby się nie rozpadła po kilku miesiącach , zwykła woda ma sporo tlenu.

  • #10489 01 Paź 2015 22:02
    vic11
    Poziom 12  

    czyli mowisz kolego ze filtr przed pompką koniecznie musi byc tak??
    a np. jak sa przyłącza 1/2 " to filtr tez w tym rozmiarze czt moze wiekszy np. 3/4" ?
    ciekawi mnie czy ta wydajnosc pompy nie bedzie za mała choc wydaje sie ok.
    dzieki za pomoc

  • #10490 02 Paź 2015 11:29
    jarko24
    Poziom 10  

    Witam.Ja mam tak jak na obrazku z lewej strony,bez filtrów ,na pompie OMNIcoś-tam,4 lata wszystko hula. Ponieważ woda jest podawana na 1/4 wysokości (od góry) to w momencie startu układu zawsze zostaje zapas ciepłej wody który się nie miesza .Ty z wężownicą musiałbyś zrobić na odwrót jak na rysunku z prawej ,wtedy też byś miał zapas ciepłej przy starcie

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    <a title="bojler.png" href="https://obrazki.elektroda.pl/7439365300_1443777843.png"><img src="https://obrazki.elektroda.pl/7439365300_1443777843_thumb.jpg" alt="bojler.png" /></a>


    https://obrazki.elektroda.pl/7439365300_1443777843.png

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ja kudłaty durnowaty :-) ,pomyliłem strony mam jak z PRAWEJ,a u Ciebie chyba było by dobrze jak by zrobić tak jak po LEWEJ

  • #10491 02 Paź 2015 18:05
    vic11
    Poziom 12  

    czyli kolego mowisz ze nie bawic sie w filtry tylko sama pompka i zawór zwrotny?
    taka obiegowa 6l/ min bedzie ok?
    zbiornik 300l.

  • #10492 03 Paź 2015 10:29
    jarko24
    Poziom 10  

    Próbuje podpowiedzieć jak to zrobić najtańszym sprawdzonym u mnie sposobem.Wspawałem rurkę na 1/4 wysokości spiołem wszystko i działa ,więc po co płacić krocie za wymyślne pompy,zawory itp
    Mówię z praktyki że u mnie chodzi na najsłabszej pompie omnigena 25/40 .Nie mam ani filtra ani zaworu zwrotnego.Filtra brak bo przecież woda napływa ciągle nowa i czysta poza tym
    pobierana jest 10cm od dna czyli w razie czego syfu nie zaciąga.Martwiłem się czy nie będzie zaciągać zimnej wody z dna do wyjścia ciepłej u góry , a z drugiej strony obawiałem czy słaba pompa przeciśnie się przez zawór zwrotny , więc go nie dałem i też jest dobrze.Nie powiem jak powinno być teoretycznie bo jestem elektro monterem a nie hydraulikiem :-),mówię że ja tak zrobiłem i działa ,ważne żeby u góry został pewien zapas .Wtedy jak bierzesz prysznic a woda zacznie się mieszać ,to nie odczujesz różnicy w temp. wody.Na pompie jest napisane Wydajność max: 50 l/min więc wychodzi że po 6min na III biegu wode masz wymieszaną.

    Dodano po 7 [minuty]:

    sorki napisane jest Q max 40l/min (te 50 wyczytałem z pierwszej lepszej aukcji) co nie zmienia faktu ze woda wymiesza się i tak dosyć szybko.

  • #10493 03 Paź 2015 14:06
    mcz1
    Poziom 19  

    W mojej instalacji podobnie jak u kolegi Jarko24 w obiegu pompy nie mam żadnych zaworów zwrotnych,a jedynie pompę do CO w obiegu wymiennika płytowego ustawioną na maksymalną moc 65W. Wówczas sprawność wymiany ciepła z glikoli jest największa. Jeśli chodzi o ilość pobieranej energii to mnie to nie interesuje gdyż w czasie pracy solarów energia dla systemu domowego jest dodawana z paneli PV. Króćce pobierające wodę do obiegu powinny być osobne i na pewnej wysokości od dna zbiornika, np. 1/4, a przy dużej mocy pompy jak u mnie nawet w połowie, pod warunkiem aby rura podająca wodę za pompą była wpuszczona pionowo w dół. W mojej instalacji wówczas robi się inwersja termiczna, gdzie na dole zbiornika jest wyższa temperatura niż na górze.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Praca instalacji dzisiaj tylko przy solarach.
    Przy pracy kotła co gdy chcę więcej ciepła to włączam tylko pompę od strony wody bez pompy glikolowej i cały zbiornik gromadzi ciepło. Dzięki dobremu wymieszaniu temperatury można zgromadzić znacznie więcej ciepłej wody na następny dzień niż w typowych grawitacyjnych systemach z wężownicami. Pozdrawiam

  • #10494 04 Paź 2015 19:21
    vic11
    Poziom 12  

    no ja musze dac zawór zwrotny bo nie mam mozliwosci wpiąć sie gdzie indziej niz odbior ciepłej z bojlera. jest nniby cyrkulacja w oniżej polowy gornej węzownicy ale mysle ze wtedy nie wykorzystałbym całej powierzchni weżownicy do ogrzewania wody a tylko ta czesc co jest pod króćcem cyrkulacji.
    kupilem uzywana pompe cyrkulacyjna o tym przeplywie 6l/min zamontuje i zobaczymy jak sie sprawdzi.
    dziekuje za pomoc

  • #10495 04 Paź 2015 23:04
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    vic11 napisał:
    prosze o rade: jak nagrzac cały zbiornik tylko górną wężownicą?
    coś czytałem o pompie mieszajacej całą wode w zbiorniku ale jak ktos ma taki uklad prosiłbym o pomoc.
    pozdr

    vic11 napisał:

    kupilem uzywana pompe cyrkulacyjna o tym przeplywie 6l/min zamontuje i zobaczymy jak sie sprawdzi.
    dziekuje za pomoc

    No to kiszka bo ta pompka wymiesza w niespełna godzinę Twój zasobnik.
    Pisałem, że nie ma takich pompek w każdym razie w takim zastosowaniu i nawet nie ma co się męczyć.
    Aby zrealizować warstwowe ułożenie trzeba wodę o niższej temp. ułożyć pod tą o wyższej temp. Stosując pompkę całość wymieszasz nagrzewając górną wężownicę, nie upieraj się na warstwowe ułożenie bo nie zawsze ma to sens.

  • #10496 05 Paź 2015 21:13
    vic11
    Poziom 12  

    tak kolego bachus nie chodzi mi o warstwowe jakies tam ukladanie wody :) po prostu chce ogrzac cały zbiornik zeby miec wiekszy zapas wody ciepłej. godzine na musze go pewnie grzać wiec woda na bierzaco owinna sie ogrzewac.

  • #10497 15 Paź 2015 12:25
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    vic11 napisał:
    tak kolego bachus nie chodzi mi o warstwowe jakies tam ukladanie wody :) po prostu chce ogrzac cały zbiornik zeby miec wiekszy zapas wody ciepłej. godzine na musze go pewnie grzać wiec woda na bierzaco owinna sie ogrzewac.

    A więc pozostaje zastosowanie pompki cyrkulacyjnej. Można ją zostawać tak aby zadziałała raz na jakiś czas np. raz na 30 min.

  • #10498 16 Paź 2015 10:36
    vic11
    Poziom 12  

    i pompka zamontowana.
    miesza wode tak ze spokojnie nagrzewam cały zbiornik, dzieki za pomoc koledzy

  • #10499 27 Paź 2015 16:27
    PV_Albert
    Poziom 20  

    Doczytałem ten temat. Ostatnie kilka stron to już jak w maratonie, na resztkach sił.
    Przyznam się bez bicia, że ze sto stron początkowych pominąłem i może tam jest odpowiedź.
    Jeśli tak, to proszę o wyrozumiałość.
    Jako że rysunek to 1000 słów postanowiłem narysować planowaną instalacje i już na początku utknąłem.
    Jaki polecacie darmowy program do rysowania schematów hydraulicznych?
    Próbowałem Dia, ale nie spełnił oczekiwań. Zapewne Visio byłby dobry, ale szukam czegoś darmowego do prostych rysunków.

  • #10500 27 Paź 2015 17:51
    idepopizze
    Poziom 32  

    Te parę kresek i kwadratów to i w Paincie wymalujesz, bo chyba idea jest tu ważniejsza od formy

  Szukaj w 5mln produktów