W większości przypadków w drugiej taryfie. A swoją drogą to wydaje mi się, że zużycie energii el. w zmywarce jest mniejsze niż w bojlerze, bo potrzebuje dużo mniej wody do zmycia i robi to dodatkowo w wyższej temperaturze niż wytrzymały by ręce zmywającego.
Zbiornik mam. Odciąłem już "dekiel", z grubsza go wewnątrz wyczyściłem. Mam też 50 m rurki Cu Φ10 miękkiej (akurat wpadła mi w ręce taka, może lepzsza byłaby nieco grubsza, ale ta nabyta była "po taniości').
Z grubsza uwinąłem też spirale dolną - 2 spirale stożkowe połączone równolegle dla zmniejszenia oporów przepływu.
Zbiornik zamierzam wewnątrz pomalować wcześniej wspomnianą żywicą a następnie topcotem (a może jeszcze wyłożę całość mata szklaną?).
Tak że na razie nie ma specjalnie czego fotografować
Jak byś mógł mimo to zrobić fotki już z tego etapu prac przy zbiorniku to byłoby super. Większość osób opisuje szczegółowo i wrzuca fotki krok po kroku tylko z budowy kolektora, natomiast z przeróbek i budowy zbiornika fotek jest bardzo mało, temat ten traktowany jest trochę po macoszemu, a myślę że wiele osób byłoby bardzo zadowolonych gdyby mogło zobaczyć szczegółowy przebieg prac przy zbiorniku (wiem z własnego doświadczenia że dla wielu osób wykonanie zbiornika jest większym problemem niż kolektor). Np. w jakim stanie był zbiornik, jak wygląda wężownica, jak wykonać przepusty, jak wygląda malowanie żywicą itp, itd - jednym słowem szczegółowa dokumentacja foto:D
witam z góry przepraszam że nie przeczytałem wszystkich stron ale obiecuje że to zrobie ale do rzeczy.
Planuje w tym roku zakup na działke jakiegoś dużego basenu/wykopanie owego i najbardziej mnie boli że woda zawsze jest zimna :]
i chciał bym zbudować mały kolektor słoneczny a chcą iść pokosztach to pytanie bo w pywnicy mam kilka miedzianych nagrzewnic samochodowych czy sie nadają ? po poczernieniu zostały by zamontowane w ramie przykryte szybą i do tego jakaś pompka na 12v z akumulatorem i wyłącznikiem zmierzchowym, bo na działce nie mam prądu.
Czy może lepiej kupić miedziane rurki, basen będe chciał przykyć folią solarną
kolega numerek zarzucil mi ze bzdury wypisuje i troszke mi naubliżał swoja wypowiedzia - "człowieku nie wiesz nie pisz bo od takich bzdur to czkawki idzie dostać"
To ja ci powiem - CZŁOWIEKU wiem co widzialem.
Historia powstania tego zbiornika jest taka - znajomy na dostep do ludzi ktorzy pracuja w firmie X ktora sie zajmuje produkcja wyrobow z PE i PP, wiec zagadal z jednym ze ma "takie cos" do zrobienia, a ten ze nie ma sprawy, tylko ze moze to zrobic dopiero jak bedzie na nocce bo wtedy nie ma kierownictwa. Znajomy na kartce narysowal co, gdzie i jak ma byc, a ten ze jedynym problemem bedzie z wywiezeniem "tego"na zewnatrz, ze na bramie trzeba bedzie dodatkowa flaszke dac. Sam bylem zainteresowany takim zbiornikiem i gadalem przez telefon z tym gosciem o szczegolach - chcialem zeby mi zrobil maly zbiorniczek 80l do lazienki, gadal ze koszt bedzie wynoscic ok 80zl. Jednak nie zdecydowalem sie bo mam naprawde mala łazienke (mieszkam w bloku). Co do własciwosci fizycznych PE to nie wiem jak sie zachowuje w podwyzszonej temp. ale znajomy nie nazeka, nic niepokojacego nie zauwazył.
A wiec znalazłem chwile czasu i narysowałem co chce zrobić z owych ram aluminiowych.
Wypełnienie pod absorberem z płyty obornickiej ok 6 cm.
Teraz pytanie:
Z czego lepiej zrobić absorber jeżeli zbiornik ma ok 300 l a rury Φ 25??
(opis na 25s)tu już nic nie zmienię...
No i czym to przykryć szkło czy pleksi??(jakie grubości)
Chce żeby kolektor był otwierany w razie czego dostanę sie do niego bez zdejmowania całej konstrukcji która będzie wisieć ok 3m nad ziemią...
Jako ze spełniać on będzie dodatkowa funkcje daszku nad drzwiami musi być
lekki i bezpieczny...
Z góry dziękuje za rady Na razie walczę z bojlerem...
Jak byś mógł mimo to zrobić fotki już z tego etapu prac przy zbiorniku to byłoby super.
No to pokazuję (choc właściwie na razie nie ma co):
Zbiornik (z odciętym "deklem"), druga fotka - jego wnętrze (ogólnie zero atrakcji )
Spirala/wymiennik dolny (zasilany z solara lub z CO, w wersji "wstępnej"), na drugiej fotce tak mniej więcej będzie toto wyglądać - dwie spirale z rurki Φ10mm połączone równolegle. Z uwagi na trudności sensownego połączenia/przejścia z dwóch rurek Φ10 na jakieś "cywilizowane" złącze zamierzam wykorzystać element (dwie sztuki) z trzeciej fotki - nawiercę z dwóch stron wiertłem 10mm (po odcięciu fragmentu przeznaczonego do naciągnięcia węża) i wlutuję w te otwory rurki - i już będę miał "normalne" 1/2cala Podczas zwijania spirali w celu zachowania jednakowych odstępów miedzi zwojami włożyłem pomiędzy nie listewki grubości 1cm i całość powiązałem drutem (docelowo będzie on przylutowany do rurki). Druga "warstwa" spirali jak widać jeszcze nie dokończona
wigora wrote:
Kolektor zbudowałem tak: arkusz blachy ocynkowanej 1x2m, do niej przylutowane 25metrów rury fi 10 Cu ze zwoju.
Czy nie będzie zbyt dużych oporów przepływu przez tak długi odcinek rurki o tak małej średnicy (chyba że masz to w kawałkach które dalej są "zebrane" w odpływ i zasilanie)?
Może fotkę z drugiej strony (no, nie wstydź się )?
Nie wiem jakie będą opory przepływu!!!! Rurka jest w jednym kawałku, układana równolegle do długiego boku spodniej blachy ocynkowanej. Zdjęcie z drugiej strony pokaże gołą blachę ocynk z widocznymi paskami zagiętej zewnętrznej blachy miedzianej. Traktuję ten absorber jako poletko doświadczalne. Nie spotkałem się jeszcze z taką konstrukcją. Dlatego sam jestem ciekaw co z tego będzie.
Witam Moze mi ktoś pomoc w zakupie Blachy Miedzianej na absorber juz obdzwoniłem chyba wszytko i niema może ktoś ma jakieś namiary na cienkie blachy rzędu 0,02-lub 0,03mm do 0,5 o wymiarach 100x100 cm lub 100x200 cm macie jakie pomysły na Absorbery czy moze Aluminium ? poradźcie Pozdrawiam
Do Amanda:
Dzięki za wstawkę foto , proszę o dalsze z kolejnych etapów prac nad zbiornikiem. Jak zamierzasz zamknąć później zbiornik, czy ma być łączony na kołnierz czy po prostu zaspawany, ale jak wtedy go pomalować? Wężownice wyginałeś z pomocą jakiegoś przyrządu (rolki) żeby nie było problemu z załamywaniem się rurki? Taką średnicę rurki miałeś i stąd połączenie równoległe, ale gdybyś miał rurkę 15 to robiłbyś pojedynczą wężownicę? Chociaż nie wiem czy możliwe byłoby wygięcie tak małych kręgów, może na gorąco? Rozumiem że do kompletu będzie jeszcze lejek, z czego go wykonasz, z blachy stalowej czy może z czegoś innego?
Jak zamierzasz zamknąć później zbiornik, czy ma być łączony na kołnierz czy po prostu zaspawany, ale jak wtedy go pomalować?
Zbiornik będzie bezciśnieniowy, "otwarty", wypełniony do ok 10cm poniżej gornej krawędzi, na to dekiel/pokrywka dorobiony nie wiem jeszcze z czego (może z płyty OSB, dodatkowo z lekka zaimpregnowanej jakimś środkiem)
Quote:
Wężownice wyginałeś z pomocą jakiegoś przyrządu (rolki) żeby nie było problemu z załamywaniem się rurki? Taką średnicę rurki miałeś i stąd połączenie równoległe, ale gdybyś miał rurkę 15 to robiłbyś pojedynczą wężownicę? Chociaż nie wiem czy możliwe byłoby wygięcie tak małych kręgów, może na gorąco?
Węzownice wyginalem "ręcoma", najpierw koło o śr chyba ok 30cm, a póżniej spiralnie wewnątrz wciskałem coraz to mniejsze zwoje, tak że powstała płaska spirala. Jak juz bylo trudno toto dalej zwijać (średnica była ok 10cm) zaprzestalem działalności.
Następnie chwyciłem za wewnetrzny koniec i podnioslem do góry wkładająć pomiędzy poszczególne zwoje listewki o grubości 1cm i zaplątałem z 4 stron od dołu do góry drutem miedzianym (z przewodu instalacyjnego DYT 2x1,5).
Rurka się nie załamywała, jest dosyć miękka i bez wiekszych problemów daje się kszatałtować nawet po małych promieniach (np r=ok 5-8cm), nie załamuje się, choć trzeba robić to z wyczyciem i raczej nie na "raz", tylko delikatnie zmiejszać parokrotnie średnicę zwoju.
Wszystko robione "na zimno"
Gdybym miał rurke 15mm pewnie tak małej średnicy bym nie uzyskał (przy zwijaniu spirali), ale czy robiłbym też podwójnę wężownicę? Nie wiem, ale chyba nie poprostu byłby to jeden odcinek rurki, ale dłuższy i byc może nieco inaczej zwijany. Tu musiałem to "zrównoleglić" aby zmniejszyć opory przepływu (w tym wypadku suma przekrojów obu rurek wynosi mniej więcej tyle co jednej rurki o śr ok. 14mm).
Chodzi tu o pole powierzchi wymiany czyli pole powierzchi rurki (na zewnątrz).
Ja na te 2 spirale zużyłem ok 12,5m rurki 10mm czyli:
pole powierzchni walca to 2x3,14 (Pi)x r(promień) x h (wysokość czyli długośc rurki)
a więc: 2 x 3,14 x 0,05m x 12,5m = 3,925m²
czyli przy rurce 15mm byłoby to ok 8,5m (2 x 3,14 x 0,075m x 8,5m = 4,004m²)
Nie wiem czy jest to optymalna powierzchia, ale przypuszczam że nie najgorsza
Quote:
Rozumiem że do kompletu będzie jeszcze lejek, z czego go wykonasz, z blachy stalowej czy może z czegoś innego?
Lejek będzie, ale z czego jeszcze nie wiem (choć z blachy stalowej chyba nie)
Serdeczne podziękowania za wskazówki dla kolegi Borato mam jeszcze pytanie czy było by możliwe uzyskanie lub podzielenie sie spostrzeżeniami kolegi na temat budowy kolektora mam na myśli konstrukcje i rozwiązania absorbera i rurek na nim zamieszczonych może jakieś fotografie + drobne opisy wiele mogły by mi pomoc jak kolega to rozwiązał zastanawiam sie na wykorzystaniem jako absorbera arkusza blachy aluminiowej o grubości 0,1m zważywszy na cenę materiału jest stosunkowo tani w porównaniu do miedzi gdy z moich założeń ma powstać kolektor o wymiarach 100x200 cm ale nie wiem jaki będzie efekt końcowy w stosunku słonko absorber aluminiowy jak wiadomo najlepszym przewodnikiem jest Miedz czy może kolega przerabiał ten temat czy ktoś z kolegów jak finalnie sprawdza sie Aluminium jako absorber zastanawia mnie tez rozwiązanie pokrycia absorbera warstwą (lakier czarny -czy inne rozwiązania ?) jak kolega rozwiązał swój problem fajnie by było jak można by zmieścić parę fotek i opisów konstrukcji jestem ogromnie ciekawy i chętny kolegi i kolegów rozwiązań jak to mówią najlepiej uczyc sie na innych rozwiązaniach jeszcze raz dziękuje Koledze i Pozdrawiam wszystkich !!
Witam tak dla wizualizacji przyda się bo nigdzie nie widziałem.
Instalacji w naszym domu, kolektory i sterownik kupione, instalacja robiona we własnym zakresie.
3xCPC9, bojler 380l, od kolektora do bojlera ok 20m (daleko i pewnie jakieś straty są mimo izolacji)
Kolektory na ścianie południowej pod kątem może będzie ze 40* (zgaduje) która jest skierowana trochę bardziej na zachód ok 7-10*
Ps. po 15tej coś sie walnęło z odczytem temperatur dlatego taka przerwa w wykresie.
Witam
Jestem tu nowy, zdecydowałem sie dziś dolaczyc.
Temat śledze i wgłebiwszy sie w materiały pragnę poinformować a raczej poddać pomysł blaszki z puszek aluminiowych z piwa a jest ona za darmo.
Pytałem i mówiono mnie ze miedz z aluminium moze korodować.
Oj czytałem czytałem i często tu wracam uważam, że jak coś zrobić to raz a bardzo dobrze i juz mam parę nowatorskich osiągnięć ale w innych dziecinach a z dobrych przykładów czy podpowiedzi chętnie korzystam Pozdrawiam
Dodano po 7 [minuty]:
Do kolegi adamzien
Ps. Po 15-tej coś się walnęło z odczytem temperatur dlatego taka przerwa w wykresie.[/quote]
Fajne ze kolega to umieścił świetna rzecz faktycznie wykres z porównaniem godzin troszkę jakby zwariował proszę o powtórzenie wykresu w ładny słoneczny dzień i proszę o więcej szczegółów instalacji jaki kolektor itd Pozdrawiam
zastanawiam sie na wykorzystaniem jako absorbera arkusza blachy aluminiowej o grubości 0,1m zważywszy na cenę materiału jest stosunkowo tani w porównaniu do miedzi
Podstawowy problem w tym wypadku to korozja na styku tych dwóch materialów przy choćby odrobinie wilgoci.
Ale TU wypatrzyłem światełko w tunelu (żeby tylko nie okazało sie że to nadjeżdżający pociąg ).
Trzy kolektor firmy Watt CPC9, sterownik SR24-SOLMAX, wszystko monitorowane przez mój serwerek na linuxie temperatury odczytywane ze sterownika i kilku dodatkowych czujników DS1820.
Sterownik solara załącza obieg gdy delta jest 6* wyłącza dla 5* (mniej sie już nie da ustawić na sterowniku)
Aha jakby się ktoś zastanawiał czemu czerwona linia idzie do góry ok 17-18tej to wtedy włącza się grzałka 2KW w bojlerze, jeżeli temperatura wody w bojlerze jest większa niż ustawiona na termostacie to oczywiście wtedy nie dogrzewa.
Zasobnik firmy Galmet (braciak fundnął )ma 2 spirale na ogrzewanie z pieca i solara plus elektryczne, ogrzewanie wody przez piec węglowy odcinane jest przez elektrozawór kulowy zwykłym sterownikiem różnicowym żeby nie wychładzało wody.
Witam kolegów ponownie:)
Prace nad bojlerem trwają-ale nadal nie mam pomysłu na sam kolektor...
na razie czyszczę ramy i płytę obornicka -jest po paru wypadkach z betoniarka zastanawiam sie czy nie zwiększyć powierzchni absorbera-ale zależy to od tego czy dostane grzejniki i jakie,na rurki miedziane mnie nie stać-przynajmniej w tej chwili.
Jak myślicie-przesadziłem z ociepleniem??
Do Amanda podana wskazówka ,,TU'' nie stetyy wyświetla Błąd Strony proszę o ponowienie Pozdrawiam
Amanda wrote:
cipro wrote:
zastanawiam sie na wykorzystaniem jako absorbera arkusza blachy aluminiowej o grubości 0,1m zważywszy na cenę materiału jest stosunkowo tani w porównaniu do miedzi
Podstawowy problem w tym wypadku to korozja na styku tych dwóch materialów przy choćby odrobinie wilgoci.
Ale TU wypatrzyłem światełko w tunelu (żeby tylko nie okazało sie że to nadjeżdżający pociąg ).
"TU" już chodzi - chyba mały pad serwera (chociaz jest informacja o produckie to w sklepie nie ma go w ofercie)
Narysowałem jak ma wyglądać kamień do mojej żłobiarki (fotka poniżej) i pojechałem do tokarza - wybił mi z głowy taki patent Ma chyba rację - m.in. stwierdził że jest to zbyt duże przetłoczenie (dla tego typu maszyny), blacha po ew. przejściu przez żłobiarkę miałaby tendencję do wywijania się (nie byłaby prosta), byłyby trudności z "wystartowaniem"- pierwszy moment wciągnięcia blachy i jeszcze parę innych.
Tera kombinuję nad czymś w stylu "holenderskim" w miare prostym wykonaniu (rys. drugi)
Jednak wracając do pierwotnego pomysłu niewykluczone, że jest to możliwe - TU i np na samym dole z prawej strony filmik (link z lewej u mnie nie działa).
Ma może ktoś doświadczenie w tym temacie lub możliwość potwierdzenia lub zaprzeczenia?
Do Amanda:
Nie myślałeś żeby dospawać dwa kołnierze, dać uszczelkę i skręcać całość śrubami, coś na wzór jak to zrobił adam_mk w wątku "Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła"? A do tego zbiornik przelewowy. Zawsze w razie potrzeby można otworzyć. A jak zamierzasz utrzymywać poziom wody? Sposób mechaniczny podobnie jak w spłuczce w kibelku mi osobiście nie bardzo się podoba, już chyba lepiej coś na wzór jak w pralce, ale wtedy potrzebny elektrozawór. Czy do cwu będziesz miał drugą wężownicę czy pobór wody bezpośrednio ze zbiornika?
Odnośnie żłobiarki to ja bym sprawę skonsultował jeszcze z jakimś dekarzem, oni wykonują takie różne cuda, może powie coś konkretnego na ten temat. Co do drugiej wersji, to pomysł nawet, nawet, ale niestety trzeba mieć do dyspozycji jakąś solidną prase.
Do Hahara:
Żadna grubość ocieplenia nie jest za gruba, czym grubiej tym lepiej, oczywiście bez przesady, ale bez przesady jest uważam grubość ocieplenia w granicach 30-50 cm. Jaką masz w sumie grubość ocieplenia i jak zmierzasz to ocieplenie wykończyć?
Zbiornik będzie wypełniony jakąś cieczą (chyba woda+ jakiś inhibitor), woda do CUW będzie podgrzewana drugą wężownicą umieszczoną prawie tuż pod powierzchnią wody/cieczy. W ten sposób mam (będę miał) zawsze możliwość pełnego "wglądu" do baniaka ew. jakichś zmian, itp.
Co do prasy to te parę ton nacisku można uzyskać bez problemu np z podnośnika samochodowego
Ja skłaniałbym się w kierunku - układ rurek miedzianych drabinkowy( zasilanie i odpływ po przekątnej), rurki pobielone cyną, na to paski blachy aluminiowej z przetłoczonym rowkiem o głębokości ciut większej niż połowa średnicy rurki i toto razem zlutowane (nie wiem czy dałoby sie ale najlepiej byłoby, nie punktowo tylko na całej powierzchni styku blachy z rurka) czymś podobnym do tego co Ty wskazałeś lub ja (Alu3000 - choć może to to samo )
przypuszczam ze to ten sam materiał tylko pod inną nazwa a jak sugerujesz jaki przekrój fi rurek by nie nastepiło dławienie a zarazem nie przelatywało ? ja myślałem o arkuszu by była jak największa Powierzchnia masz na myśli paski ale stykowo obok siebie ? co do przetłoczenia kapitalny pomysł zwiększy sie powierzchnia styku więcej otworków od spodu przetłoczeń i przez nie lutowanie do rurek . masz juz może cos swojego Gotowego ? jakiees fotki chętnie podpatrzę po ukończeniu swojego dam kompletną dokumentacje
Do Hahara:
Żadna grubość ocieplenia nie jest za gruba, czym grubiej tym lepiej, oczywiście bez przesady, ale bez przesady jest uważam grubość ocieplenia w granicach 30-50 cm. Jaką masz w sumie grubość ocieplenia i jak zmierzasz to ocieplenie wykończyć?
W sumie będzie 15 cm-wełna 5+10 styropianu(pozostałości po ociepleniu domu),szczeliny wypełnione pianka.
Chciałem to owinąć blacha ocynkowana 0.5mm-ale z oszczędności będzie folia lub skay.Zbiornik będzie w 2/3 od dołu zasłonięty boksami do węgla i miału(sklejka 1.5cm) wiec zakładanie blachy mija sie z celem...
Trochę to ograniczy dostęp do niego ale innego wyjścia nie mam.
Jak skończę wrzucę foty.
Układ piwnicy wygląda mniej więcej tak:
przypuszczam ze to ten sam materiał tylko pod inną nazwa a jak sugerujesz jaki przekrój fi rurek by nie nastepiło dławienie a zarazem nie przelatywało ? ja myślałem o arkuszu by była jak największa Powierzchnia masz na myśli paski ale stykowo obok siebie ? co do przetłoczenia kapitalny pomysł zwiększy sie powierzchnia styku więcej otworków od spodu przetłoczeń i przez nie lutowanie do rurek . masz juz może cos swojego Gotowego ? jakiees fotki chętnie podpatrzę po ukończeniu swojego dam kompletną dokumentacje