Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 04 Lip 2016 17:55 3461337 12494
  • #11221 04 Lip 2016 17:55
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Ważne by ten czujnik też pomalować na czarno i będzie O.K.

  • ambtechnic
  • #11222 04 Lip 2016 21:33
    hektor2040
    Poziom 10  

    Czujnik jest czarny i dotyka panelu grzejnikowego na samej gorze, roznice temperatur mam ustawione na 15 st bo jak mam na 10 to pompka cały czas pracuje a tak to się wyłacza. Na zbiorniku 300l ok godz 15 - 64st

  • #11223 06 Lip 2016 23:16
    busiux
    Poziom 10  

    Witam jestem na etapie podłączania kolektora do zasobnika płaszczowego 140l. Czy pompkę można podłączyć na wyjściu tam gdzie woda jest już chłodniejsza? Chyba to nie ma znaczenia jeśli będzie zachowany kierunek obiegu wody ?

  • ambtechnic
  • #11225 07 Lip 2016 09:08
    age1
    Poziom 12  

    busiux

    Tak będzie najlepiej, chłodniejszy czynnik = dłuższa praca pompy. Tylko nie dosłownie przy samym wyjściu. Umocuj tak aby był łatwy dostęp w "razie czego"

  • #11226 09 Lip 2016 09:28
    PV_Albert
    Poziom 19  

    bachus1 napisał:
    Ważne by ten czujnik też pomalować na czarno i będzie O.K.

    Jak poczernić powierzchnie czujnika takiego jak na zdjęciu?
    Będzie montowany w układzie drenażowym i absorber wraz z czujnikiem może osiągać znaczne temperatury. Obawiam się, że farba szybko odpadnie.

  • #11227 09 Lip 2016 11:11
    idepopizze
    Poziom 32  

    Najlepsze byłoby pokrycie galwaniczne.
    Mam na myśli czernienie, ewentualnie fosforanowanie - to jednak jest ciemnoszare. Problem oczywiście stanowi dostęp do tej technologii. W domowych warunkach może ta farba do wydechów. Trzeba będzie pozbyć się tego chromowanego pokrycia.

  • #11228 09 Lip 2016 13:29
    Sstalone
    Poziom 26  

    idepopizze napisał:
    Najlepsze byłoby pokrycie galwaniczne.
    Mam na myśli czernienie, ewentualnie fosforanowanie - to jednak jest ciemnoszare. Problem oczywiście stanowi dostęp do tej technologii. W domowych warunkach może ta farba do wydechów. Trzeba będzie pozbyć się tego chromowanego pokrycia.


    Ten czujnik wystarczy wsadzić w pochwę zrobioną z kawałka blachy miedzianej okręconej wokół czujnika, może być to blacha z rurki miedzianej, tą blachę można przynitować do absorbera, jak ktoś robi powłokę selektywną to może ją poczernić, ale wystarczy również ją pomalować farbą żaroodporną...

  • #11229 09 Lip 2016 21:53
    anglod
    Poziom 1  

    Witam Panowie.
    Doradzcie proszę czy kolektory DP 2.0 podwojna harfa nadają sie do drainback?

  • #11230 09 Lip 2016 22:13
    jack63
    Poziom 41  

    PV_Albert napisał:
    absorber wraz z czujnikiem może osiągać znaczne temperatury. Obawiam się, że farba szybko odpadnie.

    Obawiam się, że prędzej odpadnie kabel, jak nie jest silikonowy.,..
    Nie widzę sensu w czernieniu czujnika. Poza tym powinien to być czujnik przylgowy a nie okrągła gilza z powietrzem między przetwornikiem temp a ścianą rurki.
    Zwłoka czasowa pomiaru dla takich konstrukcji jest b. duża. Rzędu kilkudziesięciu sekund na oC.

  • #11231 10 Lip 2016 07:22
    PV_Albert
    Poziom 19  

    jack63 napisał:
    prędzej odpadnie kabel, jak nie jest silikonowy

    Słuszna uwaga, ale u mnie jest czujnik z oplotem metalowym.
    Coś takiego jak na zdjęciu. Najlepszy byłby przylgowy, ale używam fabryczny kolektor (zamknięty, bez możliwości ingerencji) i muszę wywiercić w bocznej ściance mały otwór do wprowadzenia czujnika. (Przypominam, że jest to drainback więc nie mogę mierzyć temp. cieczy)
    Najłatwiej byłoby pomalować farbą żarodporną, ale trudno mi się przełamać żeby kupić (nawet) małą puszkę gdy potrzebuję dosłownie kropelkę.
    Chyba zrobię tak jak radzi Sstalone.
    Możliwie jak najbardziej 'zmatowie' papierem ściernym czujnik i owinę cienkim fragmentem miedzi. Oplot z miedzi też "przejadę" grubszym papierem ściernym i zostawię tak jak jest. Wkrótce powinien się utlenić i ściemnieć.
    Z jednej strony zrobię maksymalnie płaską powierzchnie. Rozgrzeję żelazko i sprawdzę jaki jest czas reakcji. O wynikach eksperymentu poinformuje.
    Jeszcze pomyślałem o takiej optymalizacji:
    Na absorberze widoczne są rurki miedziane. Przed zamontowaniem na kawałku rurki wyprofiluje odpowiednio powierzchnie do półokrągłej i docisnę oplot do rurki.
    Będzie to trochę jak robota ginekologiczna, ale spróbuję.

  • #11232 10 Lip 2016 07:59
    piotr_boncza
    Poziom 29  

    PV_Albert napisał:
    jack63 napisał:
    prędzej odpadnie kabel, jak nie jest silikonowy

    Słuszna uwaga, ale u mnie jest czujnik z oplotem metalowym.
    Coś takiego jak na zdjęciu. Najlepszy byłby przylgowy, ale używam fabryczny kolektor (zamknięty, bez możliwości ingerencji) i muszę wywiercić w bocznej ściance mały otwór do wprowadzenia czujnika. (Przypominam, że jest to drainback więc nie mogę mierzyć temp. cieczy).

    A ja bym poszedł w kierunku mierzenia temperatury wewnątrz rury. Trójnik na górnym wylocie z kolektora i czujnik wsunięty w dłuższą tulejkę pomiarową, sięgającą w głąb.

  • #11233 10 Lip 2016 08:48
    jack63
    Poziom 41  

    Mam inną prozycję. Każdy kolektor "fabryczny" powinien mieć odpowiedno. "zlabiryntowane" otwory wentylacyjne. Po obróceniu go do drainbecka stają się bezużyteczne i trzeba robić nowe w innych miejscach, więc może da się któryś wykorzystać do pomiaru?
    Poza tym, czy nie lepiej wydłubać sam przetwornik temp, z reguły malutki termistor, z gilzy i przymocpwać go malutkim klipsem (kawałek sprężystej blaszki zgiętej w U) od spodu do blachy absorbera "paprając" go dodatakowo pastą termoprzewodzącą ???
    Kabelki wewnątrz kolektora MUSZĄ być w izolacji odpornej na wysoką temp. Np silikon teflon szkło.
    Osobnym problemem jest odporność termiczna samego przetwornika temp. Typowo stosuje się termistory. Producenci podają max temp. pomiaru ok 130-150 oC. Absorber bez wody może się nagrzać dużo wyżej, co może prowadzić do zniszczenia już nie izolacji kabli, ale samego termistora.

  • #11234 10 Lip 2016 08:53
    Sstalone
    Poziom 26  

    piotr_boncza napisał:
    PV_Albert napisał:
    jack63 napisał:
    prędzej odpadnie kabel, jak nie jest silikonowy

    Słuszna uwaga, ale u mnie jest czujnik z oplotem metalowym.
    Coś takiego jak na zdjęciu. Najlepszy byłby przylgowy, ale używam fabryczny kolektor (zamknięty, bez możliwości ingerencji) i muszę wywiercić w bocznej ściance mały otwór do wprowadzenia czujnika. (Przypominam, że jest to drainback więc nie mogę mierzyć temp. cieczy).

    A ja bym poszedł w kierunku mierzenia temperatury wewnątrz rury. Trójnik na górnym wylocie z kolektora i czujnik wsunięty w dłuższą tulejkę pomiarową, sięgającą w głąb.


    Jest to opcja pod warunkiem, że tuleja pomiarowa swym końcem dotykać będzie rury żeby nie było zbyt dużej bezwładności w pomiarze temperatury kolektora gdy kolektor jest pusty, nie może ona również blokować spływu cieczy z układu w związku z tym powinna dotykać rury od góry... Ta część kolektora nie powinna być w cieniu... :D

  • #11235 14 Lip 2016 20:13
    Sa2k
    Poziom 17  

    Witam panowie

    Jak tak sobie czytam kombinatorykę z zamocowaniem zwykłego czujnika temperatur to dochodzę do wniosku , że najlepiej montować czujnik bolometryczny ;)

    A tak poważnie to problem załatwiłem tak:
    Czujnik NTC za 1zł , tubka silikonu do 300* , strzykawka , gruba słomka i kawałki przewodu silikonowego (można użyć od lampki halogenowej).

    Czujnikczek lutujemy do przewodów i przeciągamy przez słomkę tak aby delikatnie wystawał na końcu słomki .
    Naciągamy strzykawką porcje silikonu i wciskamy w słomkę.
    Silikon twardnieje i mamy piękny elastyczny czujnik za grosze

  • #11236 28 Lip 2016 20:50
    mimi2010
    Poziom 12  

    Według mnie po dłuższych kombinacjach z zamontowaniem czujnika w kolektorze ja zamontowałem go na absorberze przy styku z rurką na wylocie od strony wełny mineralnej .Montaż z tyłu absorbera ma ten plus że nie ma zbytnio przekłamania temperatury.

  • #11237 31 Lip 2016 17:02
    wojtas_master
    Poziom 10  

    Witajcie,

    zbudowalem 2 kolektory w oparciu o grzejniki panelowe 160 x 60. Zabudowane po 2 w jednej skrzyni. Jest jesczcze szklo do poparawy w jednym bo peklo ale to zrobie na dniach. Kolektory sa polaczone po przekatnej szeregowo w ten sposob :
    - wychodzi z budynku (pompa na powrocie pcha w kierunku kolekotrow)
    -wchodzi do pierwszego grzejnika w 1 kol. na dole
    -wychodzi przez rame i wchodzi do 2 grzejnika na dole w 2 kol
    -tam jest polaczone w ramie z gornym grzejnikiem razem
    -wychodzi z 2 kolektora i wraca do tego 1-szego ale gornego
    -wychodzi do budynku.

    Polaczenia budynek - kolektory na pex 16, odleglosc okolo 12-15 m. Czujnik jest w 1 kolektorze na wyjsciu do budynku (czyli jak woda przejdzie przez wszystkie grzejniki).

    Mam 2 pytania :

    1. wodomierz

    Jak dzieki niemu ustalic przeplyw w litrach na minute ? na ktora wartosc patrzec ? jak to mierzycie. zdjecie ponizej.

    2. Jaka powinna byc wartosc temp. pomiedzy zasilaniem z kolektorow a wyjsciem z bojlera ?

    Bo mam np. 50 zasilanie z kolektora a powrot 46-48. Zawor grzybkowy za pompa. Wodomierz do zamontowania . Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Bojler to wezownica + plaszcz poziomy 140 l . Solar podlaczony do plaszcza ,a piec co do wezownicy.

  • #11238 31 Lip 2016 21:49
    malinabend 1
    Poziom 20  

    Ja po prostu mam na sterowniku 2 temp jedną w zbiorniku 2 w solarku i 3 w zbiorniku na górze I w zależności od różnicy temp włączam latem w upały 3bieg jesień wiosna 2 bieg zima 1 bieg . Zadnych cudaków nie potrzeba Histereza na 2C i wsio
    z twoich temp wynika e kiepski wymiennik jest :cry:
    Płyn ma pomału krążyć , być zchładzany a nie na m3
    Do zbiornika ma przychodzić jak najcieplejsza a wychodzić ma jak naj zimniejsza
    Wtedy masz największą sprawność i tym samym odbiór ciepła :D

  • #11239 01 Sie 2016 15:49
    maram1304
    Poziom 6  

    Witam wszystkich
    przeczytalem caly temat nie powiem duzo tego. zbudowalem sam juz swoaja instalacje troche mala bo bojler 80l i chce ja powiekszyc. i mam pytanie koszt budowy kolektora w zaokrogleniu to 500 zl a ja znalazlem nowy kolektor z gwarancja za 636 . wice czy wart budowac czy lepiej kupic nowy.

    oto link:
    http://polekohurtownia.pl/pl/produkty/444-kolektor-sloneczny.html

  • #11240 01 Sie 2016 16:57
    malinabend 1
    Poziom 20  

    Jak budowałem to były po przeszło 1600 zł sam panel x 5 sztuk się robi kwota .Wtedy się opłacało budować . Teraz za 650 zł bym kupił orginał i po kłopocie
    Dodam że budowałem z nowych grzejników ze starych to w ogóle bym się nie bawił

  • #11241 02 Sie 2016 05:55
    Tracer2
    Moderator - Telefony Stacjonarne

    wojtas_master napisał:
    Bojler to wezownica + plaszcz poziomy 140 l . Solar podlaczony do plaszcza ,a piec co do wezownicy.


    Też tak zaczynałem z takim bojlerem na próbę .
    Teraz mam Galmet 300 litrów z dwoma wężownicami i jak sie nagrzeje to wody jest na 2 dni.
    Przy małym zbiorniku są duże straty.

  • #11242 02 Sie 2016 08:02
    mcz1
    Poziom 19  

    Cytat:
    Jak budowałem to były po przeszło 1600 zł sam panel x 5 sztuk się robi kwota .Wtedy się opłacało budować . Teraz za 650 zł bym kupił orginał i po kłopocie
    Kiedyś po długich próbach z wężem na dachu podłączanym w różnych konfiguracjach doszedłem do wniosku że należy kupić oryginalny panel. Za to można sporo zaoszczędzić stosując zamiast oryginalnego zbiornika solarnego zbiornik hydroforowy, który wystarczy ocieplić i dać zewnętrzny wymiennik ciepła. Co prawda wymaga to zastosowania dwóch pomp obiegowych, ale zaletą jest możliwość zgromadzenia więcej ciepłej wody, gdyż ona jest dokładnie wymieszana.
    Odkupiłem taki ocynkowany zbiornik za 200 zł, ociepliłem i wspólnie ze starym zbiornikiem z ogrzewanym płaszczem tworzy wspólny system. Strefa ładowanie jest przełączana za pomocą zaworów sterowanych, a kocioł CO ogrzewa tylko stary zbiornik. Ciepło może być transferowane do nowego za pomocą pompy normalnie obsługującej wymiennik płytowy.

  • #11243 02 Sie 2016 08:30
    malinabend 1
    Poziom 20  

    Też mam zbiornik 300l z hydroforu za 100zł używka ale dałem w środek karbowaną 20mb jako wymiennik Działa super . Razem 900l zapasu wody starcza na 3 dni bez słonka dla nawet kilkunastu osób Wcale nie potrzeba 2 pomp bo poco? Bezsensu.Jeśli chodzi o mieszanie to też nie o to chodzi . Woda ma się rozwarstwiać! Przy małej ilości słonka masz ciepłą wodę jak wymieszasz bdzie zimna! Po 2 jak się rozwarstwi to zimna idzie na dół tam gdzie wężownica i wtedy masz ciepłą u góry - używasz a na dole zimna i słońce pompuje ciepło w bojler. Jak wymieszasz instalacja stoi

  • #11244 02 Sie 2016 08:34
    wojtas_master
    Poziom 10  

    Tracer 2 :

    Cytat:

    Też tak zaczynałem z takim bojlerem na próbę .
    Teraz mam Galmet 300 litrów z dwoma wężownicami i jak sie nagrzeje to wody jest na 2 dni.
    Przy małym zbiorniku są duże straty.



    Na dniach kupiłem okazyjnie 4-letni wymiennik cwu pionowy Galmet 200 litrow z 1-wezownica. Planuje go podłączyć, tylko nie wiem jeszcze jak, żeby nie było za dużo przeróbek. Jak będę w domu to dodam fotki albo schemat tego co jest.

    przy wczorajszej pogodzie we Wrocławiu osiągi na koniec dnia to bojler 53,3 st. C. Wydaje mi się ze mało jak na tyle grzejników. Dodam tylko że piwnica w której jest bojler jest dosyć chłodna.

    Układ jest otwarty z naczyniem wzbiorczym. Zasilanie pex 16. Może za duże opory przepływu w układzie szeregowym z 4 grzejnikami ? . Pompa co leszno I -25W, II-35 W, 3- 45 W. Narazie testuje optymalne ustawienia. Nie wiem dalej jak z tego wodomierza odczytywać przepływ w l / min.

  • #11245 02 Sie 2016 08:42
    malinabend 1
    Poziom 20  

    Zbiorniki montuje się kaskadowo .Po co ci ten licznik?Dodatkowy opór Wywal dziada bo nie potrzebny Wcale nie masz aż tak wiele tych paneli Ja mam ponad 3m2 na 100l zbiornika super działa jesienią wiosną oraz zimą jak tylko słonko się pokaże Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Jaki pex dałeś? 16? Warunek jest 1 musisz docieplić zbiornik!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ja mam 6 sztuk 190x60 4 sztuk 90x60 oraz orginalny hawelex Wszystko obsługuje pompka od CO bez problemu ! Jaki pex zastosowales_

    A to finalna wersja już dopracowana 10m2 pow. Też robiłem zmiany zanim powstała ta wersja
    Teraz jest w 200% zadowolony :D Działa kilka lat żadnych problemów

  • #11246 02 Sie 2016 09:04
    wojtas_master
    Poziom 10  

    wodomierz jeszcze nie zamontowany, lezy sobie, kupiony za 10 zl , wiec warto.

    Obecny zbiornik - poziomy dwuplaszczowy z wezownica 140 l , mam pod samym sufitem w kotlowni. Natomiast ten galmet 200 l pionowy z wezownica bedzie stal wiadomo niżej. I teraz pytanie, czy zostawic tak jak jest i tylko trojnikiem z gornego podlaczyc obieg do galmeta czy odlaczyc calkiem dwuplaszcz i zasilic tylko ten dolny galmet. Dodam ze wezownica z tego poziomego gornego 140 l jest podlaczona do pieca (osobny obieg). Wiem ze lepiej to pokaze schemat lub zdjecie. Dodam pozniej.

    Pex mam 16 na linii kolektory - wymiennik w otulinie, mozna jeszcze lepiej zaizolowac. Chociaz tyle co pokazuje termometr przy kolektorze to tyle jest na wejsiciu w kotlowni. Wiec strat duzych nie ma. Tylko ta temp. powrotu z wymiennika jest bardzo duza i roznica zaledwie max 6 st. od zasilania. Nawet jak pompe wlacze na 3 bieg. Chyba zrobilem blad z tym zasilaniem szeregowym grzejnikow ? Jak sadzisz malinabend ?

  • #11247 02 Sie 2016 09:08
    malinabend 1
    Poziom 20  

    1 Pex wymień na 20 to podstawa i żadnych oporów w postaci liczników !
    2 zbiorniki po kolei solarny jako ,,lodołamacz '' to podstawa
    3 po ki diabeł uparłeś się na ten licznik?
    4 Nie ważne jak stoi czy leży zbiornik jeden wedle drugiego czy wyże , niżej
    w pionie czy poziomie to nie istotne jest Woda i tak będzie krążyć! i rozwarstwiać się i o to chodzi
    5 masz do kitu wymiennik zrobiony ! słabo schładza i przez to powrót za ciepły
    Ja w ostatecznej wersji dałem 20mb karbowanej a wystarczyło by 10m ale miałem za darmo więc nie żałowałem
    Zima 1b
    Jesień 2b
    Lato 3b
    Ustawiam to po temperaturach
    Zbiornik , solar a nie według jakiś schematów bo każda instalacja tym bardziej samoróbka potrzebuje innych ustawień - idywidualnych i licznik ci w tym NIE POMOŻE !!!!!!

  • #11248 02 Sie 2016 17:31
    wojtas_master
    Poziom 10  

    w zalaczeniu schemat kotlowni narysowany na szybko. Pytanie jak podlaczyc teraz tego galmeta ? czy tak zeby grzal rownoczesnie z tym dwuplaszczowym , czy tamten odlaczyc od plaszcza i puscic tylko przez galmeta ? Kolektor słoneczny za 1500 zł

    jak wynika z karty katalogowej powierzchnia plaszcza ponad 1 m2 , o mocy 29 kW , wiec nie tak malo, a mimo to powrot do kolektora jest goracy. Roznica max 6 st.

  • #11249 02 Sie 2016 17:36
    malinabend 1
    Poziom 20  

    Odpowiedz masz post wyżej napisałem ci co i jak
    Powturzę ci jak nie umiesz doczytać
    Podłączenie galmeta jako lodołamacz i alu pex fi 20 i żadnych hamulców w postaci licznika

  • #11250 02 Sie 2016 17:40
    wojtas_master
    Poziom 10  

    ok, czyli musze przerabiac tak zeby byl grzany tylko ten z wezownica pionowy galmet.

    Nie mozna zostawic tak jak jest i tylko na wejsciu i wyjsciu na obecnym polaczeniu zrobic trojniki i podlaczyc galmeta ?