Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 02 Sie 2016 17:44 3477963 12517
  • #11251 02 Sie 2016 17:44
    malinabend 1
    Poziom 21  

    JAKO LODOŁAMACZ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! -GALMET

    A stary zostaje od kotła!!!!!!!!!!!! Tu masz przykład jak się podłącza np 3 sztuki ty będziesz miał dwa bez tego elektrycznego
    I nie zapomnij o grubszym alupexie bo będzie nadal lipa!

  • #11252 18 Sie 2016 15:56
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    malinabend 1 napisał:

    Do zbiornika ma przychodzić jak najcieplejsza a wychodzić ma jak naj zimniejsza
    Wtedy masz największą sprawność i tym samym odbiór ciepła :D

    Nie. Sprawność będzie największa jeżeli różnica temperatur będzie najmniejsza.
    Ale tu idziemy na pewien kompromis i różnicę ustawiamy na 4-10 stopni w zależności od instalacji.
    malinabend 1 napisał:
    Odpowiedz masz post wyżej napisałem ci co i jak
    Powturzę ci jak nie umiesz doczytać
    Podłączenie galmeta jako lodołamacz i alu pex fi 20 i żadnych hamulców w postaci licznika

    Co do wymiany rurki na fi 20 to racja, ale nie przesadzaj a tym dławieniem na wodomierzu, Chłop dopiero zaczyna przygodę z kolektorami. Wodomierz służy głównie przecież jako wskaźnik przepływu. Instalację przecież będzie napełniał ręcznie a to nie zawsze będzie bez powietrza. Jak sprawdzi czy woda/glikol krąży? Uważam, że w takich instalacjach to podstawa.
    wojtas_master napisał:


    Jak dzieki niemu ustalic przeplyw w litrach na minute ? na ktora wartosc patrzec ? jak to mierzycie. zdjecie ponizej.

    Patrzysz na tą czerwoną wskazówkę obracającą się do okola, jeden obrót to jeden litr. Patrzysz ile razy obróci się do okola przez jedną minutę i masz wynik.
    Wodomierz służy głównie do tego byś widział czy jest przepływ czy go nie ma, można nawet zaobserwować po pracy wodomierza czy jest jeszcze powietrze w instalacji czy już tego powietrza nie ma.
    Nawet ja na swojej instalacji mam wodomierz - patrz awatar.

  • #11253 18 Sie 2016 17:28
    vodiczka
    Poziom 42  

    bachus1 napisał:
    Nie. Sprawność będzie największa jeżeli różnica temperatur będzie najmniejsza.
    Czyli przy różnicy temperatur równej 0 stopni osiągasz maksymalną sprawność? :)
    bachus1 napisał:
    Uważam, że w takich instalacjach to podstawa.
    Tu masz rację a jeżeli ktoś uważa licznik za hamulec zawsze może zrobić obejście licznika i po rozruchu instalacji wyłączać go z obiegu.

  • #11254 19 Sie 2016 08:10
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    vodiczka napisał:
    Tu masz rację a jeżeli ktoś uważa licznik za hamulec zawsze może zrobić obejście licznika i po rozruchu instalacji wyłączać go z obiegu.

    Po co obejście, wykonałem tak setki instalacji, i jakoś wodomierz nie przeszkadza.
    Natomiast jeżeli go zabraknie, bo z jakiś powodów się zablokuje to będzie już tragedia, bo bez niego ciężko.
    [quote="vodiczka"]
    bachus1 napisał:
    Czyli przy różnicy temperatur równej 0 stopni osiągasz maksymalną sprawność? :)

    Staram się wyrażać jasno, nie czytasz uważnie.
    Pisałem wyraźnie, że przy różnicy, 0 stopni nie stanowi różnicy, nie stanowi nawet szczególnego przypadku.

  • #11255 19 Sie 2016 11:30
    Sstalone
    Poziom 26  

    bachus1 napisał:
    vodiczka napisał:
    Tu masz rację a jeżeli ktoś uważa licznik za hamulec zawsze może zrobić obejście licznika i po rozruchu instalacji wyłączać go z obiegu.

    Po co obejście, wykonałem tak setki instalacji, i jakoś wodomierz nie przeszkadza.
    Natomiast jeżeli go zabraknie, bo z jakiś powodów się zablokuje to będzie już tragedia, bo bez niego ciężko.


    A czy czasem nie jest tak, że w instalacjach solarnych przy zablokowaniu wodomierza może dojść do zablokowania całkowitego przepływu lub jego znacznego ograniczenia i wtedy grozi to stagnacją kolektorów, co stanowi zagrożenie awarią instalacji. Konieczny jest zatem jakiś dodatkowy czujnik sygnalizujący brak przepływu i wywołujący alarm. Inaczej będzie tragedia wywołana wodomierzem.
    Bez elektronicznego dodatkowego czujnika znacznie bezpieczniejsze jest obejście, ale jak mamy czujnik przepływu, to wodomierz może być zbędny.

  • #11256 19 Sie 2016 11:48
    atom1477
    Poziom 43  

    Nie jest, bo zablokowanie wodomierza objawia się zablokowaniem mechanizmu zliczającego. A nie zablokowaniem przepływu wody (choć jest on wtedy trochę utrudniony).

  • #11257 19 Sie 2016 20:45
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Sstalone napisał:


    A czy czasem nie jest tak, że w instalacjach solarnych przy zablokowaniu wodomierza może dojść do zablokowania całkowitego przepływu lub jego znacznego ograniczenia i wtedy grozi to stagnacją kolektorów,
    Moja poprzednia wypowiedź o zablokowaniu wodomierza jest nie co nie fortunna, ale po kolei:
    Wodomierz składa się z dwóch niezależnych od siebie elementów
    1. części dolnej w której jest plastikowe śmigiełko i stanowi to niejako część hydrauliczną, oraz część liczącą nad nią, obie części są połączone z sobą opaską. Na ośce wirnika umieszczony jest malutki ferrytowy magnesik, i to jest szczelnie zamknięte. W części liczącej jest też magnesik. Jak się obraca śmigiełko poruszane przez przepływającą wodę to siła magnetyczna obraca górny magnesik w części liczącej, dalej idzie to na ośki licznika. Tak to działa.
    Jeżeli się zablokuje śmigiełko, z brudu lub się stopi z gorąca i wykrzywi i stanie to przepływ będzie nadal istniał bo dolna część nie jest na tyle szczelna by zdławić całkowicie przepływ. Czasami i w moich instalacja się to zdarza, ale nigdy nie zablokowało to przepływu.
    Wystarczy samemu się o tym przekonać blokując śmigiełko np. ołówkiem z jednej strony i dmuchać z drugiej, Można zastosować rotametr, ale rotametr nigdy nie pokaże czy w instalacji jest jeszcze powietrze czy nie. Dla tego wodomierz jest lepszy od rotametru. Oczywiście wodomierz do ciepłej wody.
    Dlaczego ja jestem gorącym orędownikiem stosowania wodomierzy szczególnie w amatorskich instalacjach? A to z tego względu, że jak każdy chłop zbuduje sobie taką instalacje to natychmiast chce ją wypróbować. ale jak to jest pochmurny dzień lub napełnianie będzie już wieczorem to każdy przebiera nogami by wypróbować. A jak wypróbować jak w rurkach nie widać czy coś płynie czy nie. A tak wystarczy włączyć pompę bezpośrednio do sieci i już wszystko widać. I widać ma być przez cały czas.

  • #11258 20 Sie 2016 08:01
    cezet
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przejrzałem już sporo stron (376 -ciu nie jestem w stanie :D ) tego tematu ale jakoś nie znalazłem wiele na temat samych szyb kolektora. Mam kilka wkładów trzyszybowych , zalanych klejem do szyb. Podobno mają one niską przepuszczalność cieplną . Stąd pytanie czy nadają się na kolektor czy patrzeć za jakąś inną opcją?

  • #11259 20 Sie 2016 15:18
    Sstalone
    Poziom 26  

    cezet napisał:
    Przejrzałem już sporo stron (376 -ciu nie jestem w stanie :D ) tego tematu ale jakoś nie znalazłem wiele na temat samych szyb kolektora. Mam kilka wkładów trzyszybowych , zalanych klejem do szyb. Podobno mają one niską przepuszczalność cieplną . Stąd pytanie czy nadają się na kolektor czy patrzeć za jakąś inną opcją?


    Generalnie nie można odpowiedzieć, trzeba by było wiedzieć jakie to szkło oraz czy nie zastosowano tam specjalnych przesłon zmniejszających przepuszczalność dla okien. Z własnego doświadczenia mogę przypuszczać, że współczynnik tych szyb znacznie zmniejszy osiągi kolektora słonecznego w lato. Np. zwyczajna pojedyncza czysta szyba okienna wg moich pomiarów przepuszcza 76% promieniowania słonecznego padającego pod katem prostym, jeżeli dodać by dwie takie szyby to współczynnik przepuszczalności zmalałby znacznie. Raczej należy szukać pojedynczej szyby, ale zakup u szklarza się nie opłaca, bo wtedy bardziej opłacalny jest zakup gotowego kolektora.

    Możesz sam przeprowadzić test, z szybą pojedynczą i potrójną położonych nad jakimś tym samym absorberem (to może być nawet czarna mokra gleba) i zmierzyć jak narasta jego temperatura pod różnymi powłokami, wtedy sam sprawdzisz jak to będzie w rzeczywistości.

  • #11260 20 Sie 2016 16:23
    cezet
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sstalone napisał:
    Możesz sam przeprowadzić test, z szybą pojedynczą i potrójną położonych nad jakimś tym samym absorberem

    Myślałem żeby tak zrobić ale jak na razie nie mam za bardzo czasu. A jak to jest z szybą plexi?

  • #11261 20 Sie 2016 20:49
    atom1477
    Poziom 43  

    Sstalone napisał:
    Np. zwyczajna pojedyncza czysta szyba okienna wg moich pomiarów przepuszcza 76% promieniowania słonecznego padającego pod katem prostym

    No to chyba przyciemnianej szyby.
    Zwykła o grubości jakieś 3mm ma przepuszczalność katalogowo około 91% i tyle samo mi wyszło z pomiarów.
    Dla dwóch szyb połączonych razem (ale szczelnie, np. z wodą pomiędzy nimi, żeby nie było powierzchni odbijającej pomiędzy szybami), czyli dla odpowiednika szyby 6mm, straty będą razy większe. Czyli przepuszczalność będzie równa przepuszczalności jednej szyby 3mm podniesionej do kwadratu. Czyli 0.91 * 0.91 ≈ 0.82 i to też potwierdziły moje pomiary.
    Ale dla 2 szyb nie połączonych bezpośrednio (czyli z powietrzem albo innym gazem pomiędzy nimi) dochodzą też straty na odbicie i z tego co mierzyłem przepuszczalność wynosi wtedy jakieś 80%.

    cezet napisał:
    A jak to jest z szybą plexi?

    Plexi będzie bardzo drogie.

  • #11262 20 Sie 2016 20:54
    cezet
    VIP Zasłużony dla elektroda

    atom1477 napisał:
    Ale dla 2 szyb nie połączonych bezpośrednio (czyli z powietrzem albo innym gazem pomiędzy nimi) dochodzą też straty na odbicie i z tego co mierzyłem przepuszczalność wynosi wtedy jakieś 80%.

    Czyli raczej "odpuścić " sobie te szyby zespolone.
    atom1477 napisał:
    Plexi będzie bardzo drogie.

    Właśnie widziałem dziś cenę :shocked!:

  • #11263 20 Sie 2016 21:11
    Sstalone
    Poziom 26  

    cezet napisał:
    Czyli raczej "odpuścić " sobie te szyby zespolone.


    Możesz mieć z jednej trzy szyby :). Niestety na tych szybach nakładane są filtry zmniejszające przepuszczalność światła słonecznego określonych długości fal, dlatego każdą szybę należałoby sprawdzać, która się nadaje.

    Dodano po 6 [minuty]:

    atom1477 napisał:
    Sstalone napisał:
    Np. zwyczajna pojedyncza czysta szyba okienna wg moich pomiarów przepuszcza 76% promieniowania słonecznego padającego pod katem prostym

    No to chyba przyciemnianej szyby.


    Mierzyłem dla tzw. szkła zielonego, 3 mm. Uważam, że jest to jeden z głównych czynników słabszej sprawności kolektorów własnej roboty, np. u mnie, ale koszt moich szyb był zerowy.

  • #11264 20 Sie 2016 21:30
    cezet
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sstalone napisał:
    koszt moich szyb był zerowy.

    U mnie też byłby koszt zerowy ale jeżeli ma być tak jak piszesz to lepiej zastosować coś lepszego. Ale co?

    Próbowałem te trzy szyby rozdzielić ale są sklejone chyba klejem do szyb samochodowych i rozdzielenie ich to masakra. :evil:

  • #11266 20 Sie 2016 21:39
    malinabend 1
    Poziom 21  

    Dajcie spokój , 1m2 więcej dajcie i nie zawracać głowy .
    Szyba zwykła 3 i nie kombinujcie bo to przerost formy nad treścią
    Lepiej zająć się termo izolacją bo tu jest pole do popisu, albo średnicą rurek
    O kąt pochylenia i ustawienia według słonka tu jest pole do popisu
    O szybach było tyle dyskusji i wyszlo tylko jedna jest odpowiedz ; zwykła szyba 3 mm naj lepiej stare bo te nowe mają jakieś domieszki co mają hamować promieniowanie

  • #11267 20 Sie 2016 21:50
    Sstalone
    Poziom 26  

    atom1477 napisał:
    A jak mierzyłeś przepuszczalność?


    miernik położony na powierzchni, pomiar, następnie miernik przykryty szybą ułożoną równolegle, pomiary w południe aby kąt był prostopadły, wynik oparty o wiele pomiarów. Robiłem też dużo pomiarów o różnej porze dnia, żeby ustalić jak wpływa kąt padania na straty promieniowania z powodu odbicia promieni.

  • #11268 20 Sie 2016 23:00
    atom1477
    Poziom 43  

    Najbardziej mnie ciekawiło jakim miernikiem mierzyłeś. Bo że raz bez szyby a raz z szybą to oczywiste :D

  • #11269 21 Sie 2016 11:19
    Sstalone
    Poziom 26  

    atom1477 napisał:
    Najbardziej mnie ciekawiło jakim miernikiem mierzyłeś. Bo że raz bez szyby a raz z szybą to oczywiste :D


    Voltcraft PL-110SM. Kolega Bachus1 chyba zamieszczał jego zdjęcie w tym temacie. Najtańszy jaki znalazłem. Miernik ma pudełko, i można to pudełko przy własnej pomysłowości wykorzystać do ustalenia położenia równoległego samego czujnika do powierzchni podłoża.

    Dodano po 31 [minuty]:

    cezet napisał:
    Sstalone napisał:
    koszt moich szyb był zerowy.

    U mnie też byłby koszt zerowy ale jeżeli ma być tak jak piszesz to lepiej zastosować coś lepszego. Ale co?


    Nawet jeżeli zwykła szyba okienna oznacza większe straty, to jeżeli jej koszt wynosi zero, a dodanie lepszej szyby oznacza koszt 300 zł, co praktycznie podwaja koszt kolektora własnej roboty, to ja nie widzę sensu rozważania czegoś lepszego. Jak masz kupować szybę, to w takim przypadku rozważ zakup kolektora fabrycznego.

  • #11270 21 Sie 2016 11:39
    cezet
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sstalone napisał:
    Nawet jeżeli zwykła szyba okienna oznacza większe straty, to jeżeli jej koszt wynosi zero, a dodanie lepszej szyby oznacza koszt 300 zł, co praktycznie podwaja koszt kolektora własnej roboty, to ja nie widzę sensu rozważania czegoś lepszego. Jak masz kupować szybę, to w takim przypadku rozważ zakup kolektora fabrycznego.

    Dziękuję . To rozwiało moje wątpliwości.

  • #11271 24 Sie 2016 12:15
    idepopizze
    Poziom 32  

    bachus1
    W instalacji zmontowanej zgodnie ze sztuką (a więc w takiej w której przed pompką jest filtr) wodomierz jest jakby nie patrzeć konieczny. Ta siateczka po prostu z czasem się zapycha i wodomierz jest tu właściwie jedyną rzeczą która to zjawisko pokaże.
    Oczywiście można też iść w stronę "na wyczucie" i prorokować to z obserwacji że układ słabiej grzeje.

    Piszę o tym z doświadczenia. Ponieważ mam układ sterowany płynnie więc dość łatwo mi zaobserwować po obrotach na pompce, że "coś" dławi mi przepływ i tych obrotów trzeba coraz więcej do uzyskania prawidłowego przepływy (co wiąże się oczywiście z odpowiednią różnicą temperatur kolektor-baniak). To "coś" to ten syfek który wrzuciłeś na którejś z fotek gdzie był wodowskaz z zaworkami do jego czyszczenia.

    W instalacjach bez filtru przed pompką oczywiście takiego problemu nie, więc i wodomierz jest niepotrzebny, ale z czasem trzeba się liczyć, że pompka oberwie za brak filtru.

  • #11272 24 Sie 2016 13:53
    malinabend 1
    Poziom 21  

    Nic nie oberwie wdziałeś wirnik ? Co tam ma oberwać ? Jak byś piachu nasypał to rozumię
    Zalane płynem nic się nie dzieje Nie mam żadnych filtrów ani w CO 30lat pompa chodzi kilka lat solar
    I nic z tych zeczy nie ma miejsc Przy montażu takiej instalacji zadbać o czystość
    i pilnować jeśli się używa pakuł to dawać na farbę aby związała ,,kłaki'' i tak nawijać aby nie właziły do srodka - To się zdobywa doświadczenie z biegiem czasu
    NIC NIE MA PRAWA SIĘ DZIAĆ

  • #11273 25 Sie 2016 10:33
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    idepopizze napisał:
    bachus1
    W instalacji zmontowanej zgodnie ze sztuką (a więc w takiej w której przed pompką jest filtr) wodomierz jest jakby nie patrzeć konieczny. Ta siateczka po prostu z czasem się zapycha i wodomierz jest tu właściwie jedyną rzeczą która to zjawisko pokaże.

    Wybacz idepopizze nie zgodzę się z Tobą. W mojej karierze , gdzie instalacji na wodomierzu zainstalowałem prawie dwie setki tylko raz się stało, że ten syf skutecznie zatrzymał wodomierz. Instalatorzy chyba jednak przez nieuwagę tak wykonali instalację, ze wyjąłem z tego siteczka pakuły. Ale mim wpadłem, żeby spojrzeć na wodomierz to najpierw z Gdańska pod Poznań pojechał mój instalator dwa razy, dopiero jak ja pojechałem trzeci raz to udało mi się usterkę zlokalizować, od tej pory nic się nie dzieje z instalacją a to już 7 lat.
    I nie ma tu znaczenia, czy z filtrem, czy bez filtra.

  • #11274 25 Sie 2016 11:13
    Sstalone
    Poziom 26  

    W tej wymianie opinii dodam swoją na podstawie obserwacji swojej instalacji napełnionej wodą.

    Po pierwsze, wodomierza u mnie nie ma, a to czy w instalacji jest przepływ obserwuje na wodowskazie i odgłosie pluskania wody. Gdyby przepływ został zdławiony znacznie, skutkowałoby to podniesieniem różnicy temperatur lub przerwany zostałby przepływ. Wniosek, wodomierz nie musi być zamontowany w instalacji takiej jak moja.

    Po drugie, jest zamontowany filtr skośny, jak sprawdzałem na początku to osadziła się na nim pasta, dlatego uważam, że taki filtr "zgrubny" warto zamontować i po rozruchu instalacji go przeczyścić. Jeżeli zamierzacie mieszać różne obiegi instalacji (co i solarną), to taki filtr jest bezwzględny.

  • #11275 25 Sie 2016 12:08
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Sstalone napisał:
    Wniosek, wodomierz nie musi być zamontowany w instalacji takiej jak moja.


    Zgadza się w instalacji drain back nie musi być wodomierza bo jest on głównie wykorzystywany jako wskaźnik a w Twoim przypadku wskaźnikiem jest wodowskaz.
    Ale też w instalacji drain back można nie montować wodowskazu i też będzie chodzić a czy chodzi odczytywać na podstawie chlupotania.
    Ale w instalacjach solarnych, które są nie przewidywalne warto zamontować jakieś wskaźniki przepływu szczególnie jeżeli budując takie instalacje nie ma się większego doświadczenia w ich budowie i eksploatacji a te doświadczenia nabywa się na własnych błędach.

  • #11276 26 Sie 2016 10:17
    jack63
    Poziom 41  

    Ja popieram bachus1 w kwestii wodomierza. Nie jest on niezbędny aby instalacja działała, podobnie jak koło zapasowe nie jest konieczne aby jechać samochodem. Jednak koło wozimy, bo doświadczenie mówi, że się przydaje. Rzadko, bo rzadko, ale jednak.
    Wodomierz w połączeniu z termometrami może też służyć do pomiaru chwilowej mocy grzewczej solara.
    Jeżeli ktoś chciałby "mocno" zautomatyzować swoją instalację i stworzyć system monitoringu, wtedy jest wręcz niezbędny. Są takie z impulsatorami. Taki sygnał dość łatwo obsłużyć procesorem. Wtedy poza zwykłą regulacją przepływu mamy pomiar mocy i uzysku energii z solara.

  • #11277 26 Sie 2016 13:53
    Sstalone
    Poziom 26  

    jack63 napisał:
    Jeżeli ktoś chciałby "mocno" zautomatyzować swoją instalację i stworzyć system monitoringu, wtedy jest wręcz niezbędny. Są takie z impulsatorami. Taki sygnał dość łatwo obsłużyć procesorem. Wtedy poza zwykłą regulacją przepływu mamy pomiar mocy i uzysku energii z solara.


    Kolego jack63, a jaka jest dokładność pomiaru takiego wodomierza? Sprawdzi się on w instalacji gdzie przepływ wynosi 2l/min? Czy błąd pomiaru będzie większy? Czym innym jest stwierdzenie przepływu, a czym innym pomiar przepływu. Ile taki wodomierz/ciepłomierz będzie kosztował?

    Pojęcie automatyzacji oznacza brak obsługi instalacji przez człowieka. Instalacja może działać automatycznie bez systemu monitoringu. Monitoring jest dodatkową cechą instalacji, a głównie montowany jest w przypadku chęci podglądu pracy instalacji i jej sterowania na odległość. Sterowanie pracą instalacji przez człowieka na odległość nie jest automatyzacją jej pracy. Czy potrzebna jest regulacja przepływu na odległość? Ja ustawiłem przepływ stały raz, i do tej pory go nie zmieniałem. Jak macie sterownik z płynną regulacją przepływu, to monitoring przepływu nic nie zmieni. Regulacja przepływu odbywa się na podstawie pomiarów temperatury.

  • #11278 27 Sie 2016 10:45
    PV_Albert
    Poziom 19  

    Sstalone napisał:
    Kolego jack63, a jaka jest dokładność pomiaru takiego wodomierza?

    Mnie też to interesuje bo jestem na etapie montowania płytki własnego sterownika.
    Wstawiłem licznik, którego ostatnia wskazówka dość żwawo porusza się na małym przepływie, czyli dokładność wskazania to 0,1L. Jeszcze muszę się upewnić czy na pewno wskazuje taką rozdzielczość.
    Myślę, że na tej podstawie dość dokładnie wyznaczę moc chwilową i KWh.
    Zastosowałem licznik jak na zdjęciu ze wskazówką magnetyczną i czujnikiem halla.
    Były duże problemy ze znalezieniem właściwego montażu czujnika halla. Od razu napiszę, że próby wykrycia pola magnetycznego poprzez obudowę na trzech różnych licznikach zakończyły się porażką.
    Tak przy okazji: pewnie większość wie ale ja byłem zdziwiony że nie mogę przykręcić wodomierza do reszty układu bez półśrubunku ponieważ gwint wodomierza jest prosty i niezbędne jest zastosowanie uszczelki.

  • #11279 27 Sie 2016 15:43
    jack63
    Poziom 41  

    Dla wody informacje poqinny być w karcie katalogowej producenta. Przecież wodomierze służą do rozliczeń handlowych.
    Przy bardzo dokładnych pomiarach energii trzeba uwzględniać rozszerzalność cieplną cieczy. Dokładniejsze opisy znajdziesz na stronach producentów ciepłomierzy.
    Z glikolem są większe problemy. Trzeba skalować wodomierz przy danym glikolu, a w zasadzie mieszaninie, przy różnych temperaturach. Podejrzewam mocno nieliniową charakterystykę.
    Przy dokładnych pomiarach uzysku/mocy potrzebne są dwa czujniki temp. : przed i za wężownicą. Najlepiej zanurzeniowe. Ew. Przylgowe dobrze zaizolowane.

  • #11280 28 Sie 2016 17:18
    kratek210
    Poziom 2  

    Witam wszystkich. Zbudowalem kolektor słoneczny z grzejnika panelowe bazując na tym wątku. Ale nie wiem czy efekty jakie uzyskałem są prawidłowe bo spodziewałem się lepszego efektu. Bardzo prosiłbym o opinię kogoś kto zbudował coś podobnego bo jak do tej pory nie udało mi się uzyskać wyższej temperatury na bojlerze jak 52'c. Bojler ma 120l. Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor ma powierzchnię ok 2,5m woda do wezownicy bojlera podana jest zwykłym ogrodowym nie ocieplonym wężem 3/4. Obieg zapewnia pompka reklamowana wydajnością 1200l/h ale ze to o wiele za dużo zawory zasilające wezownicy bojlera są tylko delikatnie uchylone żeby zmniejszyć przepływ. Pompą steruje sterownik z allegro najtańszy ustawiony na zalaczenie pompy przy różnicy 15'c i histreza na ok 7. Do bojlera od solara jest ok 12m. Solar nie jest izolowany bo nie będzie używany zima. Na zdjęciu tego nie widać ale aktualnie z przodu jest szyba grubości 4mm i zastanawiam się czy bardziej nie szkodzi niż pomaga ponieważ jest bardzo ciepła kiedy świeci na nią słońce co znaczyło by chyba że blokuje cześć energii. Tak mi się wydaje. Solar łapie promienie ok 6 h dziennie ponieważ stoi na ziemi i potem drzewa rzucają na niego cień po godzinie 15.Proszę o rady czy pomalowanie węży lub ich zaizolowanie dużo pomoże, czy wywalić te szyby bo więcej robią szkody czy je zostawić. Czy wstawić pompke z mniejszą wydajnością żeby przepływ był coś ok 4l/m. Z góry dziękuję