Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 09 Maj 2008 21:28 3611889 12733
  • #1141
    cipro
    Poziom 14  
    Masz racje przeoczyłem temat skleroza bo wcześniej czytałem sorki no dokładnie coś takiego mam na myśli jak podałeś w ,,TU'' mogę sie podzielić moimi spostrzeżeniami dziś wykonałem eksperyment na styropian dałem dwa kawałki blachy aluminiowej i miedzianej o wymiarach 300 na 300 grubości 1mm takową miałem w domu i wystawiłem to na słonko wypaliłem papierosa i dotknąłem ręka alu gorące następnie miedz i szok przypaliłem sobie łapkę ojj zostały ślady wniosek miedz jest kapitalnym przewodnikiem następnie starałem sie zmierzyć temperaturę tych blaszek termometr rtęciowy z CO przyłożyłem pod blaszki styk wiadomo mało dokładny i pokazało na Alu 70 stC Miedz 82 stC wnioski miedz lepsza ale chyba nas wszystkich bije po kieszeni nadal będę poszukiwać miedzi o minimalne dostępnej grubości podejrzałem w sklepach Oryginale Kolektory stosują miedz 0,2 mm rurki drabinkowe wloty i wyloty fi22 drabinka fi8 następny problem nasuwa mi sie jak to poczernić lakier może nieźle dostać w D w takich temperaturach jakie tam będą następować po zamknięciu wasze sugestie na czernienie ? Pozdro All
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #1142
    Amanda
    Poziom 17  
    Przypuszczam, że miedziana była cieplejsza przede wszystki z uwagi na fakt że jest ciemniejsza a więc lepiej "wyłapuje" ciepło/promieniowanie (aluminiowa srebrna a więc jaśniejsza).
  • #1143
    sylwek9999
    Poziom 17  
    bardziej obiektywnie by było jak by obie pomalować czarnym matem i dopiero pomierzyć na słoneczku,tu bardziej chodzi o przewodnictwo ciepła a nie o absorpcje
  • #1144
    cipro
    Poziom 14  
    i tak tez zrobiłem pomalowałem rzecz jasna ze absorber ma być czarny jak wcześniej pisałem jak poczernić bo w tych temperaturach jakie tam zachodzą farba nie przetrwa i tak pomiar wyszedł o wiele lepiej la Miedzi
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #1145
    pawel0510
    Poziom 10  
    a co powiecie na to, zeby zamiast drogiej blachy miedzianej dac blache ocynk czarny mat sa takie do dachów jak myslicie?
  • #1147
    sylwek9999
    Poziom 17  
    no nie wiem czy by taniej nie wyszło przewymiarować kolektor z tańszych materiałów niż bawić się w wykorzystanie każdego promyka słońca,typu miedź i naprowadzanie.ja mam panele za szyba ale tylko latem grzeje wode w basenie.teraz myślę to rozbudować na CWU,i czy budować następne panele czy wykorzystać dach na stodole z papy ustawiony na południe,tylko jaki wąż tam położyć żeby to działało.
  • #1148
    Amanda
    Poziom 17  
    Każdy robi jak uważa - "wolnoć Tomku w swoim domku". Ja mimo wszystko wolę mieć jak najmniej klamotów na dachu (czy gdzie tam bedzie to zamontowane), i wykonane toto w sposób zbliżony do seryjnie wykonywanych (oczywiście na miarę "home made") - nawet nieco większym kosztem.

    Co do blach/taśm szukałem w necie ofert i TU znalazłem dosyć ciekawą ofertę zarówno pod względem cenowym jak i asortymentowym (i miedz i aluminium), a na dodatek jest to sklep internetowy.

    Aluminium można w prosty sposób poczernić środkiem o nazwie Aluoxyd stosowanym m.in. w grawernictwie (do kupienia także na Allegro)

    Więc... trza przeprowadzić testy na praktyczną możliwość polutowania rurek miedzianych z blacha alu:D

    A może by tak do wykonania absorbera wykorzystać laminaty grawerskie (poczernione)? Tylko ta grubść..... najcieńsze jakie znalazlem 0.8mm :cry:
  • #1149
    cipro
    Poziom 14  
    Witam Koledzy jakie propozycje na podłączenie kolektora w miedzi czy PE ? jakby nie było tam przepływają wysokie temperatury ? PE jest do 80st C może już ktoś na tym Postawił Solke ? wasze wnioski ?
  • #1150
    Amanda
    Poziom 17  
    Nie czytasz uważnie tamatu :D - była już dyskusja.
    Ja zrobię to w PEXie, no może ze 2m od wyjścia z kolektora zrobię w Cu, ale tylko na "wyjściu" z kolektora, na powrocie full PEX
  • #1151
    luttelmann
    Poziom 12  
    Amanda napisał:
    Nie czytasz uważnie tamatu :D - była już dyskusja.
    Ja zrobię to w PEXie, no może ze 2m od wyjścia z kolektora zrobię w Cu, ale tylko na "wyjściu" z kolektora, na powrocie full PEX


    Zrobiłem od samych kolektorów (panele) do pompy (2 razy po 17 m) PEX 20 - jest, z otuliną, super!
  • #1152
    BENYZBYSZEK
    Poziom 13  
    no calkiem niezle u mnie dzis w300l zbiorniku temperatura wody osiagnela 50 stopni

    Dodano po 3 [minuty]:

    ja mam na pexalpex i jak na razie smiga niezle mam okolo 20 mb rurki kolektory zrobione sa z grzejnikow panelowych w sumie okolo 2,5 m2 pex w otulinie zbiornik 300 litrow pompka i sterownik max temperatur jaka mialem w kolektorze to 65 stopni a w zasobniku dzis odnotowalem 50 stopni juz od 12 dni jade tylko na kolektorach :) pozdrawiam
  • #1153
    Amanda
    Poziom 17  
    To znaczy z podlączniem PEXem nie ma problemu - żadnego, wszystko będzie działać super-hiper, bardzo very, pierwsza klasa :D.
    Ew. problem może wystapić w sytuacji awaryjnej gdy Klara (czyt. Słońce) będzie grzało a z jakichś powodów nie będzie przepływu cieczy przez panel/układ - np nie będzie prądu, automatyka 'padnie', itp. Wtedy woda/płyn w kolektorze może nagrzać się do temp o wiele przekraczającej dopuszczaną/zmanamionową temp pracy rur PEX - 95st C, a na dodatek w wyniku powyższego nastąpi wzrost cisnienia.
    Dlatego tak ważne jest zastosowanie w układzie naczynia wzbiorczego oraz zaworu bezpieczenstwa (1,5at).

    Dlatego też ja dmuchając "na zimne" zamierzam początkowy odcinek wyjścia z kolektora ok 2 m (może 3) 'położyć' z Cu - kawałek który w sytacji awaryjnej będzie najbardziej narażony na niebezpieczeństwo.

    Zastanawiam sie tez nad zastosowaniem wymiennika płytowego (akurat mam taki od pieca gazowego junkers), w tym wypadku mógłbym układ napełnić np glikolem i korzystać przez cały rok z solarnej dobroci.
    Od tego zamiaru 'odstręcza' mnie jednak fakt że musiałyby w tym przypadku chodzić 2 pompy :cry: (bez wymiennika przełączałbym poprostu na zimę układ na zasilanie z pieca CO, a z solarnego spuszczał wodę/płyn)
  • #1154
    wigora
    Poziom 11  
    Czy ktoś wie ile wody jest w typowym grzejniku panelowym ?
  • #1155
    Amanda
    Poziom 17  
    Można przypuszczać, że ma związek z wielkością panela :D (typowych jest wiele rozmiarów)
  • #1156
    Bartess
    Poziom 12  
    Witam
    Wigora: Ja mam eksperymentalny kolektorek balkonowy (niestety mieszkam w bloku) z grzejnika płytowego 400x600 mm. Jego pojemność to około 1,3 litra (może 1,4), czyli sporo (profesjonalne solary mają 1-1,2 litra przy 2m2 powierzchni). Chyba można przyjąć do szacunkowego określenia pojemności grzejnika proporcjonalnie te 1,3l na 0,24m2 grzejnika.

    Pozdrawiam.
  • #1157
    cipro
    Poziom 14  
    Dla zainteresowanych mam możliwość załatwienia Rurek miedzianych 10 otwór w środku fi8 czyli takie same jak na oryginalnych kolektorach idealne dla systemu drabinkowego oryginalne Kolektory maja fi20 lub fi22 i poprzeczną drabinkę fi10 obdzwoniłem już wszędzie tylko na specjalne zamówienia mam Hurtownie która ma jeszcze stare stany magazynowe dajcie znać ilość ograniczona i schodzą jak woda dla chętnych kontakt meilowy foks(malpa)poczta.pl kto pierwsze ten leprzy !!!!! spieszczacie się bo warto
  • #1158
    Amanda
    Poziom 17  
    To są jakieś problemy z zakupem rurek? - ja poszedłem do pierwszego lepszego sklepu hydralicznego, zapytałem gościa czy może załatwic rurki twarde 10mm. Gość złapał za telefon, dryndnął do hurtowni i ... no problem - chyba 9,60 za mb. Za 2 dni juz je miałem.

    Co do Alu3000 - dzwoniłem do firmy i uzyskałem informację że produkt jest nieosiagalny.
    A na filmie z "ichniej" stony tak pięknie wygląda to lutowanie (film - najlepiej link 'Zapisz jako' i odtworzyć na juz z dysku lub bezpośrednio wkleic link do np MediaPlayer -u mnie w przeglądarkach nie chciał się odtwarzać)
    Lut był specjalnie przystosowany do tego typu lącznie (Al+Cu), zawierał odpowiednie środki/topniki i skład powidując łatwe wykonanie połączenia.

    Gość z firmy sugerował zastosowanie AlumiPro+cyna, ale to nie to samo (m.in wyższa temperatura).
  • #1159
    zyg30
    Poziom 10  
    Witam
    Od stycznia sledzę to forum i muszę przyznać że dużo mi to pomogło w zbudowaniu kolektora i uruchomieniu instalacji.W czasie robienia kolektora musimy liczyc i dobrze kalkulować aby przypadkiem nie przesadzić z kosztami kolektor 2m -1m mozna kupić za 1500zł ale z kosztami musimy się liczyć jeżeli ma to działać niezawodnie przez jakis czas.Ja zrobiłem kolektor w kształcie drabinki rurki Cu 12 łączone na końcach rurą Cu 22 na to blacha miedziana 0,2 mm poczarniona chemicznie to wszystko w obudowie z profili ocieplony wełną szyby z demobilu 3mm całosć ma 3m kwadratowe koszt 1800zł.Zbiornik 300l z dwoma wężownicami kupiłem na allegro połączyłem wszystko rurą pex 16 sterownik to podpowiedz kolegi również z allegro za 100zł no i grzeje nawet do 62 C.
  • #1160
    cipro
    Poziom 14  
    witam kolegów znow następne pytanka ? zastosowaliście zawór upustowy tz bezpieczeństwa ? , naczynie przeponowe ? i do kolegi powyżej gdzie dostałeś tak cienką blachę miedzianą robiłeś żłobki na blasze w mocowaniu rurki jak ? i zdradź tajemnice jak to poczerniłeś ? Pozdrawiam ja jutro zaczynam swoj lutowac drabinkowy 200X100 jeszcze niema blachy

    Wklej fotki pochwal sie co wypociłeś .Pozdrawiam
  • #1161
    Borato
    Poziom 14  
    Witam.
    Do cipro:jestem bardzo ciekaw czy zastosujesz blachę alu czy miedzianą.
    Lutowanie na filmiku wyszło fantastycznie.I można by dać blachę alu grubsza i nie żydzić na płatkach miedzi grubości 0.2 itp

    Borato

    Policzyłem i wychodzi na to,że po porównaniu przewodnictwa cieplnego:
    miedź : 402 W/mk aluminium : 298 W/mk wygląda na to,że za 1mm blachy miedzianej trzeba zastosować 1,35mm aluminium.
    Jakby to dało się lutować to ok. Luty z ale drogo nie przywierają do miedzi ale do cyny tak. Jakby pobielić miedź cyną to by złapało aluminium.Cynę lutuje się powyżej 350C a te luty do alu od 380c więc będzie pasowało.

    Amanda: ta blacha kupalowa kosztuje 3 razy drożej jak czysta miedź :cry:
  • #1162
    cipro
    Poziom 14  
    Borato masz racje tak samo pomyślałem z tego co wystudiowałem na necie wychodzi ze dla Alu Pokryte CuO Współczynnik Pochłaniania 0.85 Współcz. Emisji 0,11 Selektywność 7,7 dla MIEDZI wygląda to tak: czerniona miedz Wsp Poch 0,93 Wsp Emi 0,11 Selekt 8,5 wiedz różnice sa nie wielkie i wydaje mi sie przy zastosowaniu Blachy Alu 1mm można wyciągnąć dobre efekty a Miedz 0,2 jaką stosują producenci bo to płatek miedzi narzie skłaniam sie ku Alu nie mogę dostać i tak miedzi a jak jest to o grubości 0,58 cenowo na wagę to masakra 489zł a nie wiem skąd zdobyć cienką Miedz ? Kolejnym problemem jest poczernienie Absorbera Alu tu juz rozkładam ręce może jakies p[odpowiedzi malowanie najprostsze ale bardzo pogarsza współczynniki i jak poddać obróbce alu tz wyżłobić rowki pod Rurki ?
  • #1163
    Amanda
    Poziom 17  
    cipro napisał:
    a nie wiem skąd zdobyć cienką Miedz ? Kolejnym problemem jest poczernienie Absorbera Alu tu juz rozkładam ręce może jakies p[odpowiedzi


    Nie czytasz uważnie tematu :D - pisałem o jednym i drugim w TYM poście (w wskazanym sklepie maja nawet blachę cupalową z jednej strony AL z drugiej Cu 0,5 :D )

    Przy okazji - ramę zrobię chyba z profili ocynkowanych od systemów rigips UW100 lub CW100 - a spód z płyty OSB 10 lub 12mm.

    Co do połączenia rurki Cu z blachą Al - może by tak tego nie lutować, zrobić rowki, w rowki rurki a wcześniej te rowki wypełnić pastą termoprzewodzącą (jak od procesorów). Mechanicznie jakimiś opaskami toto razem ścisnąć. Pasta raz że przewodziłaby ciepło a dwa, że izolowałaby od wilgoci , a więc i korozji nie powinno być (ale to teoria :D )
    Cenowo to chyba nie najgorzej 100g ok 12zł, a pewnie 2 opakowania by starczyły.

    cd...
    W gre wchodziłyby 2 pasty popularne/dostępne na rynku - "Dow Corning 340 " i "PASTA SILIKONOWA H" (AG Chemia) pierwsza z nich ma przewodność cieplną 0.55 W/m.K , druga 0,78 W/m K. Więc lepsza byłaby druga (chyba tak to należy odczytywać)

    Borato napisał:
    Amanda: ta blacha kupalowa kosztuje 3 razy drożej jak czysta miedź :cry:

    Nie pisałem że jest tania, tylko że jest :D

    cd..
    A może by tak klej termoprzewodzący - 3,5-8.0 W/m K?
    Niestety - cena jest zaporowa ok 16zł za 5g :cry:

    Chyba się skuszę na Al - pytałem w okolicy mają 0,5mm 50zł/arkusz (1x2m), jak nie "wypali" to majątku nie stracę :D
  • #1164
    zyg30
    Poziom 10  
    Jeżeli miałbym robić jeszcze raz kolektor zrobiłbym tak
    absorber Cu 0.2mm nie chodzi o koszty a o bezwładnośc cieplną
    rurki Cu 10 lub Cu 12 w krztałcie wężownicy chodzi o koszt brak lutowania twardego chyba ze na końcach
    chemicznie poczarniony wielosiarczek potasu i chlorek amonu
    rurki wkleiłbym na kleju do opierzeń schudala nazwa firmy może być niepoprawna w czasie lutowania blacha sie przebarwia ja miałem kłopot z poczarnieniem
    3m kw wystarczają na 300 l zbiornik
    obudowa koniecznie ocieplona a rodzaj do wyboru
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
  • #1165
    futek2
    Poziom 17  
    Witam serdecznie wszystkich kolegow zajmujacych sie budowa kolektorow slonecznych oraz tych co dopiero maja w swych przyszlych planach.

    Dawno nie zagladalem na nasze forum.
    Chce pogratulowac wszystkim odwaznych pomyslow oraz udanych konstrukcji.

    Ale sznowni koledzy, pamietajcie o tym, ze na kolektory- budowanie absorberow powinno sie uzywac blachy jak najcienszej to samo dotyczy rorek aby jak najmniej ciepla potrzeba bylo do nagrzania tej konstrukcji.
    Oczywiscie nalezy wziasc wytrzymalac mechaniczna rowniez jak jeden z parametrow.

    Ja w okresie zimowym odwiedzilem rozne wystawy kolektorw fabrycznych i poglem to podejzec.
    Rurki absorbera maja srednice okolo 6 - 8 mn i sa o dziwo stalowe do ktorych zgrzana jest punktowo blacha Cu = 0.3 mm lekko pofalowana.
    Szerokosc paskow okolo 12 cm po to aby calosc konstrukcji nie prezyla i nie ulegala wygieciu w rozne strony .

    Na pokrycie kolektora osobiscie polecam PLEXE - pokryta akrylem to jest tzw PLEXA odporna na UV.
    Grubosc takiej szyby okolo 2 mm w zupelnosci wystarcza ale trzeba ja podeprzec slupkami z drewna debowego srednicy 10 mm aby sie wyginala zbytnio do srodka kolektora.

    Nie bede sie rozpisywal zbytnio bo temat stanie sie nudny.

    Polecam przeczytac plik z linku.

    http://www.cire.pl/pdf.php?plik=/publikacje/300lattemu.pdf

    Kiedys tez zalaczylem zdjecia

    Pozdrawiam i zycze sukcesow.

    futek2

    Dodano po 19 [minuty]:

    Witam serdecznie kolegow ponownie.

    W tym opisie chce sie podzielic z kolegami opisem odzysku ciepla z dachu do ogrzewania pomieszczenie.

    W ubieglym roku moja konstrukcja byla gownie oparta na zasysaniu powietrza z przestrzeniu pod dachem - pod kalenica.
    Ale szereg pomiarow temperatury wykazala ze jest to male efektowne odzyskiwanie ciepla w inny sposob.
    A minowicie uszylem rekawy z ortalionu o dlugosci 8 mb .
    50 % obwody jest podszyte puszysta wloknina ocieplajaca i ponwnie pokrote ortalionem.
    Ta czesc rekawa jest od strony strychu, aby cieplo nie uciekalo.

    Rekaw ma obwod okolo 60 cm tak aby zmiescil sie pomiedzy laty .
    Do lat rekaw zostal zamocowany paskami oratlionu przymocowanymi zszywaczem tapicerskim za pomoca zszywek .

    Na jednym koncu rekawa jest wentylator ktory dmucha w niego powietrza przez co rekaw dokladnie przylega do powierzchni dachu od spodu a drugi koniec polaczony jest z rura doprowadzajaca cieple powietrze do mieszkania.

    Silnik sterowany jest za pomca wylacznika termicznego z pralki automatycznej na 33 stopnie.

    Temperatura na wyclocie z rekawa przy srednio slonecznym dniu dochodzi do 45 stopni.
    Koszt calej tej instalacji oklo 50 zl, wentylator posiadalem wczesniej.

    Jezeli kogos interesuja szczegoly to chetnie opisze wiecej szczegolow.

    Dla informacji otralion wytrzymuja 270 stopni i nie przepuszcza powietrza.

    Pozdrawiam i zycze udanej konstrukcji

    futek2
  • #1166
    krzysiek8833
    Poziom 10  
    Budyje trzy kolektory z tych grzejników plytowych w tamtym roku jak testowalem od godz 12 do 15 nalalem dwie wanny wody tak do polowy. Byla goraca jak bym sie chcial wykapac musial bym zimnej dolac. Bralem pod uwage ze woda na wejsciu byla zimna prosto z rurociagu. A czyjnik temperatury ze zlomu wziolem od automatu tylko trzeba patrzec kiedy sie zalacza. Pompke tez ze zlomu i tez od pralki 22W a zaplacile za to 2zl. Jak zakoncze prace gdzies za miesiac wysle foto.
  • #1167
    Amanda
    Poziom 17  
    1. Czyli potwierdza sie moja teza - blacha 0,2mm (cienka)
    2. zyg30 - możesz coś więcej nt czernienia. Jak to praktycznie wyglądalo (technologia wykonania), skuteczność (jakosć czerni), itp info z przebiegu (jeżeli jeszcze pamietasz :D ).
    3. To wklejanie na klej do opierzeń może i konstrukcyjnie dobre, ale z przewodnościa cieplna chyba raczej średnio (moim zdaniem).
    4. PLEXA_UV czy może poliwęglan lity, a może jeszcze coś innego - np. http://www.tworzywa.akcesco.pl ?
  • #1168
    cipro
    Poziom 14  
    witam All macie w palnie zakładanie Naczynie przeponowe ?? albo macie obecne układy bez ? proszę o opinie
  • #1169
    hbmm
    Poziom 11  
    witam
    cipro
    Jeśli robisz układ ciśnieniowy to naczynie przeponowe musisz założyć i nie podlega to dyskusji. Dodatkowo należy założyć zawór bezpieczeństwa, filtr i jeszcze powinieneś mieć zawór zwrotny.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    Ja początkowo kupiłem oryginalne naczynie do instalacji, ale ostatecznie zrezygnowałem z niego na rzecz rury wodociągowej ciśnieniowej u góry zamontowałem zaworek, przez który dolewam ciecz oraz wytwarzam ciśnienie w układzie. Dzięki temu mam w tej rurze około 1 litra cieczy, podejrzewam ze do oryginalnego troszkę więcej musi wejść.


    Problem, z jakim się spotkałem w tym układzie to jego prawidłowe odpowietrzenie :( odpowietrznik ze sklepu nie dawał sobie rady i nawet po kilku dniach nadal słyszałem powietrze w układzie. Znalazłem dość proste rozwiązanie tego problemu przed pompą wylewam z instalacji ciecz razem z powietrzem do słoika lub wiadereczka i jednocześnie z niego zasysam pompą juz sama ciecz. Po około 15 minutach w układzie nie ma żadnego bąbelka powietrza


    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    Do nabijania układu wykorzystałem stara papkę samochodowa do pompowania kół (widoczna na zdjęciu).
  • #1170
    zyg30
    Poziom 10  
    Do czarnienia użyłem wielosiarczku potasu 3g,chlorek amonu 1g i 100g wody destylowanej to jest proporcja blache odtłuściłem zmatowiłem póżniej papierem ściernym póżniej rozpuszczoną substancję nanosiłem wcierałem pędzlem po wszystkim spłukałem wodą blacha robiła się ciemnobrązowa do po czasie niektóre miejsca zczarniały inne są ciemnobrązowe.Miałem klopoty z zaczarnieniem przegrzanych miejsc blachy myśle że staranniejsze zmatowienie tych miejsc papierem ściernym powinno pomóc.Na ten sposób zaczarnienia natrafiłem na tym forum