Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 01 Apr 2017 21:24 3725202 12850
Optex
  • #11701
    romano78
    Level 16  
    Witam czy taki sposób montażu paneli będzie ok .chodzi mi o to czy pod panelem w połowie musi być jakieś podparcie czy pod naporem śniegu kolektor się nie ugnie uchwyty spawalem z plaskownika 6*40mm w sumie 18szt.Kolektor słoneczny za 1500 zł20170328_2..811.jpg Download (1.39 MB)
  • Optex
  • #11702
    idepopizze
    Level 33  
    Zależy jak sztywne masz skrzynki od solarów.
    Jak chcesz mieć spokój to daj poziomą poprzeczkę w środku i będzie po krzyku
  • #11704
    bachus1
    Solar collectors specialist
    zendar wrote:
    Lepiej nie, bo go dziś wstawiłem na dach.


    Zrób zdjęcie, zobaczymy.

    Dodano po 1 [minuty]:

    romano78 wrote:
    Witam czy taki sposób montażu paneli będzie ok .chodzi mi o to czy pod panelem w połowie musi być jakieś podparcie czy pod naporem śniegu kolektor się nie ugnie uchwyty spawalem z plaskownika 6*40mm w sumie 18szt.

    Nic nie rób, nie ugnie.
  • #11705
    BudynPL
    Level 1  
    Gdyby ktoś miał ochotę się pobawić kolektorem nadążnym to mam taki na sprzedaż. Tym projektem sie nabawiłem, teraz czas na inny, trzeba odzyskać choć część włożonych srodkow. Dzisiejsze fotki tego ustrojstwa:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Wymiary 1,8 wysokość; 3,6m szerokość czyli powierzchnia 6,4m2. Wykresiki na dowód, ze działał i elegancko cały dzień śledził słońce. Lustra z polerowanej blachy niedzewnej. Rury próżniowe - w tej chwili owinięte folią by się na bezdurno nie przegrzewały. W zestawie napędy pionowy i obrót z krańcówkami.
    Konstrukcja nośna w zestawie, ale raczej nieprzydatna bo konstruowana dla mojego budynku- trzeba sobie dospawać 4 nogi.
    Cena 2500zł czyli blisko ceny złomu :-) Za dodatkowe 1000zł oddam sterownik na bazie raspberrypi+ADC, wstępnie oprogramowany, ale bez przyzwoitej instrukcji obsługi.
    Kontakt na budynpl.poland(malpa)gmail.com, lokalizacja Oleśnica
  • #11706
    philips89
    Level 12  
    Robi się ciepełko i chciałbym zacząć składać swoją instalację. Mam takie ostateczne pytania do was, bo muszę się na coś zdecydować.

    Takie dwa solarki z allegro:
    WEBER SOL ECO 2,0
    http://allegro.pl/kolektor-sloneczny-kolektory-sloneczne-plaski-i6719187776.html

    FS 2.0 MS
    http://allegro.pl/kolektor-sloneczny-fs-2-0-ms-i6774088305.html

    Czy jest to alternatywa dla samoróbek? Jeśli tak to który? Niby oba polskiej produkcji, ale nie mam pewności.

    Skłaniał bym się bardziej właśnie do kupna gotowych, ponieważ instalacja będzie przed domem i chciałbym żeby to też ładnie wyglądało. Noi jak już niektórzy wiedzą z moich postów, byłby ten kolektor podłączony bezpośrednio pod płaszcz bojlera, ewentualnie zastanawiam się nad drain back.
  • #11707
    idepopizze
    Level 33  
    drain back z tymi powłokami (jeżeli kolektor miałby od czasu do czasu stać na słońcu pusty) w dłuższej perspektywie czasu się nie sprawdzi - po prostu te wysokoselektywne TINOXy popękają.
  • Optex
  • #11708
    philips89
    Level 12  
    Ok, więc drain back w tej chwili odpada. Ale jeśli chodzi o same kolektory, to czy warto na nie wydać te pieniądze? Jeśli tak to który wybrać, harfę czy meander, do podłączenia pod płaszcz.

    Myślę że na miesiące letnie taki jeden powinien wystarczyć do podgrzania tego zbiornika (100l), a i przegrzać się tez nie powinien.
  • #11709
    romano78
    Level 16  
    Na moich hewalexach KS 2100 jest powłoką o nazwie P vd blue coating na da się do drain back ?
    Dzisiaj skończyłem spawac konstrukcje wszystko pochewtane na dachu ściągnięte w całości na ziemię I poprawione jutro pojedzie do ocynkowni
  • #11711
    Sstalone
    Level 30  
    romano78 wrote:
    Na moich hewalexach KS 2100 jest powłoką o nazwie P vd blue coating na da się do drain back ?


    Temat przydatności określonych absorberów w kolektorach słonecznych do instalacji opróżniających się podczas spoczynku jest ciągle podnoszony w tym temacie. Jak zapewni się ochładzanie kolektora i nie dopuści do szoków termicznych w takiej instalacji, to można zastosować każdy absorber. Jednak jeżeli budujemy taką instalację, po to aby zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami stagnacji, to musimy przewidywać skutki większych możliwych naprężeń absorbera. Najlepszym wtedy wyborem jest absorber z chromu lub samoróbka pomalowana farbą ogniotrwałą. Absorbery z warstwą ceramiczną narażone są na jej pękanie.

    Jak chcesz mieć pewność, zapytaj firmę o warunki gwarancji dla tego typu kolektorów..., to Ci powie czy dopuszczają zastosowanie tego typu do drain backa, nawet jak masz używane kolektory...

    Rozumiem, że mocowania były robione jak "u szewca, czyli na miarę..." :D
  • #11712
    idepopizze
    Level 33  
    W instrukcjach obsługi kolektorów producenci piszą, że pusty kolektor nie może być wystawiany na działanie słońca. Po części chodzi o to żeby nie poparzył się instalator - ale nie tylko.

    Jest tak jak pisze @Sstalone kolektor pokryty jakaś tam powłoką ceramiczną może pracować w drain back ALE pod warunkiem szybkiego odbierania z niego ciepła.
    Z praktycznego punku widzenia czujnik w takiej instalacji musi być umieszczony gdzieś pod absorberem, ewentualnie w środku rurki (ale to w sumie też pod absorberem).
    Opcja, że założycie sobie czujnik na rurce wyjściowej z kolektorów raczej skróci im życie. Chodzi o to że zanim pojawi się na tym czujniku wyższa temperatura to absorber będzie już gorący, a widać to dość ładnie podczas startu pompki bo temperatura na czujniku będzie leciała ostro do góry. W tym momencie w rurki idzie chłodna woda i blacha miedziana zaczyna się kurczyć. Na takie rzeczy trzeba zwracać uwagę, ale o tym się wie dopiero jak taką instalację trochę się poużytkuje.

    @Pitruch
    Właśnie u siebie testuje układ ze zbiornikiem na powrocie.

    @romano78
    Może się nie znam, ale czy przypadkiem konstrukcji nośnych pod kolektory nie mocuje się do grubych i mocnych krokwi, a nie do deseczek od dachówek ?
  • #11714
    philips89
    Level 12  
    Panowie, powiedzcie coś o tych solarach które podałem wyżej.
    Jeszcze takie pytanko. Czy dając 5m dłuższe "rurki" od kolektora do boilera będzie znaczna różnica w stratach ciepła? Dokładnie to byłoby 10 i 15 metrów. Pytam bo jestem na etapie ustalania miejsca na kolektor.
  • #11715
    idepopizze
    Level 33  
    @philips89
    Ale przecież wszystko już zostało powiedziane.
  • #11716
    romano78
    Level 16  
    idepopizze wrote:


    @romano78
    Może się nie znam, ale czy przypadkiem konstrukcji nośnych pod kolektory nie mocuje się do grubych i mocnych krokwi, a nie do deseczek od dachówek ?


    Jest dokładnie tak jak piszesz czyli ze sie nie znasz :D a te deseczki jak to piszesz to niby na czym leżą własnie na krokwi i uchwyty beda przykręcone 10 cm srubą.
    A odnosnie jeszcze tych pekających absorberów to jesli start pompki bedzie odpowiednio wcześnie i czujnik w kolektorze to nie widze problemu bo co za róznica jesli mamy np dwie instalacjie drain back i glikolową i np obie startują przy 60stopniach to obie dostaja takiego samego szoku tylko drain back wystartuje szybciej
  • #11717
    idepopizze
    Level 33  
    Na fotce masz membranę i trudno zgadnąć co tam pod nią masz.

    Co do absorberów to zauważ ile tych jeżeli jest żeby nie było problemu.
  • #11718
    philips89
    Level 12  
    idepopizze wrote:
    Ale przecież wszystko już zostało powiedziane.


    Wszystko czyli co? Bo dowiedziałem się tylko że ten rodzaj absorbera sie nie sprawdzi w drain back, chyba że coś przeoczyłem. A co z bezpośrednim podłączeniem, nadadzą się, chodzi mi o to czy jest to alternatywa dla samoróbki?
  • #11719
    idepopizze
    Level 33  
    A wybrałeś już wogóle układ w jakim to ma pracować ?
  • #11720
    philips89
    Level 12  
    idepopizze wrote:
    A wybrałeś już w ogóle układ w jakim to ma pracować ?


    Tzn, chodzi Ci czy otwarty czy zamknięty? Na pewno nie będzie na grawitacji, tylko napędzane pompką.
  • #11721
    idepopizze
    Level 33  
    A zrób siebie otwarty układ na wodzie z naczyniem wyrównawczym w najwyższym punkcie - i tak to później idzie do rozbiórki.
  • #11722
    philips89
    Level 12  
    Czy otwarty = grawitacyjny? (nie jestem hydraulikiem, i wszystkiego jeszcze nie łapę). Nie wiem czy dam radę tak poprowadzić rurki żeby to dobrze działało. Wolałbym żeby to pompka ganiała. I oczywiście będzie to na wodzie. Przed pierwszymi przymrozkami mam zamiar demontować kolektor na zimę (będzie w takim miejscu że nie będę miał z tym większych problemów).
  • #11723
    Sstalone
    Level 30  
    philips89 wrote:
    Czy otwarty = grawitacyjny? (nie jestem hydraulikiem, i wszystkiego jeszcze nie łapę). Nie wiem czy dam radę tak poprowadzić rurki żeby to dobrze działało. Wolałbym żeby to pompka ganiała. I oczywiście będzie to na wodzie. Przed pierwszymi przymrozkami mam zamiar demontować kolektor na zimę (będzie w takim miejscu że nie będę miał z tym większych problemów).


    Układ otwarty - oznacza połączony z atmosferą - co powoduje że zmiana objętości cieczy w układzie nie powoduje zmiany w nim ciśnienia, w najwyższym punkcie montuje się zbiornik wyrównawczy, który zapewnia utrzymanie w całym układzie stałego ciśnienia zależnego tylko od wysokości słupa wody oraz ciśnienia atmosferycznego. Układ zamknięty nie ma połączenia z atmosferą, a zmiany ciśnienia w układzie na skutek zmian temperatury cieczy przejmowane są przez przeponowe naczynie wyrównawcze, bądź w układzie zamkniętym drain back przez naczynie przelewowe w którym jest powietrze w czasie pracy.

    Układ grawitacyjny odnosi się do sposobu cyrkulacji cieczy w układzie, która może być samoczynna lub wymuszona za pomocą pompy obiegowej. Układ drain back można zaliczyć do obu tych kategorii, dlatego że obieg cieczy w czasie pracy wymuszony jest przez pompę obiegową, natomiast opróżnienie układu następuje samoczynnie poprzez spływ cieczy na skutek grawitacji, który może mieć miejsce tylko gdy rury i kolektory zamontowano ze spadkiem.

    Możemy np. zatem mieć układ zamknięty z cyrkulacją grawitacyjną napełniony wodą.

    Mój układ jest dowodem, że drain back w Polsce może pracować na wodzie przez cały rok, ale jak ktoś zakłada spuszczanie wody z układu solarnego w okresie grzewczym, to wodą może napełnić każdy inny układ, niestety musi pilnować żeby nie wystąpiły jakieś szkody przez nieprzewidziane mrozy czy przymrozki.
  • #11724
    idepopizze
    Level 33  
    Mniej więcej tak:

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Ma to swoje upierdliwości.
    Trzeba uważać żeby woda nie wylała się z instalacji CO przy wajchowaniu zaworami. Układ trzeba też zalewać przez naczynie przelewowe. No i będą straty na naczyniu. Oczywiście nie musi być ono przy kolektorze, może też być w domu ale MUSI być wyżej od kolektora.
  • #11725
    Pitruch
    Level 14  
    idepopizze wrote:

    @Pitruch
    Właśnie u siebie testuje układ ze zbiornikiem na powrocie.

    Czyli taki, jak ja mam?
  • #11727
    Pitruch
    Level 14  
    Po ostatnich przemyśleniach wydaje mi się, że jest to układ, którym warto zainteresować się dokładniej i dopracować go.
    Zastanawiało mnie, dlaczego w układzie bachusa jest problem z płynna regulacją obrotów, że należałoby skonstruować sterownik umożliwiający taką regulację w drain backu. U mnie zapewnia to sterownik przeznaczony do "klasycznego" układu, możliwa jest praca nawet z 20% obrotów http://www.insbud.org/PL/produkt-339307828200...niem,-dwa-pola-kolektorow,-dwa-zbiorniki.html . I nagle olśnienie: po uruchomieniu, napełnieniu i zamknięciu się "zaworu pływakowego" moja instalacja staje się układem "klasycznym". Nie ma przerwania strugi, woda spływająca z kolektora ciągnie za sobą wodę napływającą. Trzeba by dopracować właśnie ten "zawór pływakowy" https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=10705421&highlight=#10705421 U mnie jest to zestaw kilku odpowietrzników i przerobiony zawór zwrotny https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=10727249#10727249

    Nie wiem, jak kopiować i wklejać obrazki, dlatego daję linki do postów, gdzie te obrazki są.
  • #11728
    idepopizze
    Level 33  
    Ten układ oczywiście jest dobry. Mam go w zmodyfikowanej formie od początku sezonu. Grzeje mi baniak do 50 stopni, z tym że u mnie jest jeszcze w formie modelowej.
    Przykładowo za zbiornik robi u mnie 20 litrowa plastikowa doniczka bez ocieplenia. Pomimo tego układ ładnie zbiera całe ciepło z kolektora i ładuje je w CWU. Oczywiście wiem, że mam straty na tej doniczce (i nie tylko) i dlatego układ nie "ciągnie" temperatury wyżej. Daje się płynnie regulować po starcie od kilkunastu procent obrotów w górę. Zauważyłem, że można sobie w kolektorze podgrzać wodę na małych obrotach bez jej obiegu powiedzmy do 60 stopni a później puścić to w wężownicę, potrzeba tylko odpowiednio oprogramować do tego sterownik.
  • #11729
    philips89
    Level 12  
    Hmm, nie wiem czy układ otwarty będzie dobrym rozwiązaniem. Pomylę się z zaworami, lub prędzej ktoś inny, i woda z instalacji mi przez niego wyleci. Wolałbym chyba układ zamknięty z pompą i sterownikiem, będzie miał chyba większą skuteczność. Czy w tym drugim rozwiązaniu niezbędne będzie naczynie przeponowe? Jeśli tak to w którym miejscu musi być zamontowane?
  • #11730
    idepopizze
    Level 33  
    Chłopie, weź w końcu siądź i doczytaj, bo w tym wątku masz wszystko.