Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 17 Apr 2018 23:37 3745212 12875
Helukabel
  • #12331
    romano78
    Level 16  
    Ja wpinam się kolektorami hewalex 2szt bezpośrednio w dwuplaszczowiec na razie kompletuje materialy no i bardzo jestem ciekaw jak to będzie działało.jeśli nie bardzo to beczka jest tylko muszę zjeść z niej kapustę
  • Helukabel
  • #12332
    PV_Albert
    Level 21  
    idepopizze wrote:
    W przypadku kaloryferów w najprostszym przypadku będzie ...


    Czym różni się kaloryfer od solara, pomijając sprawność?
    Wg mnie instalacji nie trzeba zmieniać jako takiej.
    Acha, chyba wiem... korozja zjadłaby kaloryfer po jednym sezonie?
    Trudno będzie o szczelność beczki bo wieko musi być na tyle duże żeby można było zamontować wężownice.
    Jeszcze jedna (drobna) wada mi się przypomniała układu semi drenażowego na beczce.
    W tym układzie jest dodatkowy wymiennik/wężownica na którym są straty.
    Latem, gdy energii jest nadmiar to bez znaczenia, ale gdy pod koniec jesieni zaczyna się walka o każdy W to może być to ważne, przy czym w takim momencie to w większości domów już "chodzi" podstawowe CO.
  • Helukabel
  • #12334
    idepopizze
    Level 33  
    @romano78
    Te hewalexy to na miedzi ?

    @PV_Albert
    Zdecydowanie korozja od środka zrobi swoje. Kaloryfery są ze stali, żeliwa albo aluminium - miedzianych nie widziałem. Stal miałem u siebie w "suchej" części drainbacka - rdza żarła ją w oczach. To co się wylewa z takich solarów to jest tragedia i to coś w dość szybkim tempie ubije pompkę. Aluminium to też raczej w takiej instalacji egzotyka ze względu na potencjał elektrochemiczny.

    Te wszystkie upierdliwości wynikają z tego że ktoś się upiera pożenić poziomy zasobnik z solarem - da się, ale jak widać trzeba wziąć pod uwagę, że nie będzie wbrew pozorom ani tanio, a na koniec może się nie okazać że "będzie pan zadowolony".

    @marekj31
    To już ekstremalny przykład "kaloryfera" - pewnie grzeje się toto długo.
    Sprzedający nie zachwala sprawności ...
  • #12336
    janosh
    Level 12  
    Dużo myślałem i chyba dla mnie najlepszym kompromisem byłby wymiennik znanej firmy K...l 140l poziomy z płaszczem i wężownicą za 800 zł.
    Drewno, kartony, węgiel mam. Działka 28 ar porządnie obsadzona drzewami więc gałęzi starczy na cały sezon. A wolnej chwili można pokombinować z grzejnikiem, nawet jak to by miało być w przyszłym roku. Te 800 zł to wyszedł by mnie koszt grzania prądem do września.
    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.
  • #12337
    gentoonx
    Level 9  
    romano78 wrote:
    Te kolektory Weber to jakieś solidne ? Nie jakaś chińszczyzna?znajomy chce je kupić cena jest dosyć atrakcyjną z wszystkimi częściami do montażu prócz przewodów 2kolektory coś koło 2tys.

    Producent - SUNEX
    temp stagnacji - podobno 180stC - moje teraz w kwietniu dochodzą suche do 120stC, a suche, bo mi się rozszczelniły :( - zareklamowałem - zobaczymy co powiedzą - jeden rozebrałem - nieszczelność mam na lucie łączenia rurki harfy ze zbiorczą. A uruchomione 15.07.2017, do końca listopada średni uzysk 216kWh/m2.
  • #12339
    Tracer2
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    janosh wrote:
    Dużo myślałem i chyba dla mnie najlepszym kompromisem byłby wymiennik znanej firmy K...l 140l poziomy z płaszczem i wężownicą za 800 zł.
    Drewno, kartony, węgiel mam. Działka 28 ar porządnie obsadzona drzewami więc gałęzi starczy na cały sezon. A wolnej chwili można pokombinować z grzejnikiem, nawet jak to by miało być w przyszłym roku. Te 800 zł to wyszedł by mnie koszt grzania prądem do września.
    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

    Ja za 1000 PLN znalazłem roczny używany Galmet pionowy z dwoma wężownicami
    na Olxe albo na A....
  • #12340
    gentoonx
    Level 9  
    idepopizze wrote:
    A robiłeś fotki przy okazji rozbiórki ?


    Nie. Coś konkretnego Cię interesuje?
  • #12341
    idepopizze
    Level 33  
    Ciekawią mnie końcówki kolektora od środka, czy mają jakieś blokady żeby tego nie ukręcić kluczem.
    Te rurki od harfy to nie masz głęboko wpuszczone w zbiorczą ? Jak zaglądałem w zbiorczą od środka w moim to tak z 6-7mm wystają w środku
  • #12342
    ekopasjonat
    Level 12  
    Mam pytanie dotyczące poprawności przerobienia instalacji z dostosowaniem pod solary. W chwili obecnej mam instalację z dwupłaszczem 120 l podpiętym pod piec węglowy wg poniższego schematu:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Po dokładniejszym przeanalizowaniu instalacji w domu doszedłem do wniosku, że chyba najlepszym i najbardziej uzasadnionym ekonomicznie rozwiązaniem byłoby zamontowanie pionowego zasobnika z jedną wężownicą w pomieszczeniu bezpośrednio pod łazienką. Dwupłaszczowiec zamontowany jest w kotłowni a droga jaką musi przebyć ciepła woda do łazienki wynosi około 10-12 m. Montaż zbiornika pionowego skróciłby ten odcinek do około 2-3 m do pierwszego kranu co umożliwiłoby korzystanie z cwu bez potrzeby wykorzystywania cyrkulacji. Instalacja po przeróbce miałaby wyglądać mniej więcej tak:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    1. Działanie instalacji w okresie letnim (przy zastosowaniu instalacji solarnej jako głównego źródła ciepła):
    Zimna woda użytkowa przepływałaby przez bojler dwupłaszczowy do zasobnika pionowego gdzie podgrzewana byłaby wężownicą solarną. W przypadku osiągnięcia wysokiej temperatury na zasobniku uruchamiana byłaby pompa cyrkulacyjna mieszająca wodę między obydwoma zbiornikami (zabezpieczenie przed zbyt wysoką temperaturą i dodatkowy wstępny magazyn ciepłej wody). Ewentualne dogrzanie wody w zasobniku w razie potrzeby odbywałoby się poprzez grzałke elektryczną w zasobniku lub dogrzanie wody jak w pkt 2.

    2. Działanie instalacji w okresie zimowym i przejściowym (przy zastosowaniu pieca C.O. jako głównego lub jedynego źródła ciepła):
    Zimna woda użytkowa ogrzewana byłaby piecem węglowym w bojlerze dwupłaszczowym. Po osiągnięciu określonej temperatury w nim i różnicy temperatur miedzy obydwoma zbiornikami urochamiana byłaby pompa cyrkulacyjna mieszająca wodę między nimi (wykorzystanie zasobnika pionowego jako magazynu ciepłej wody i bliższego źródła CWU względem odbioru).

    Ponadto rozbudowana instalacja pozwalałaby także na ewentualne użytkowanie tylko jednego z dwóch zbiorników w razie potrzeby (poprzez użycie zaworów odcinających).

    Będę wdzięczny za opinie czy taki układ będzie poprawny a także informację czy jeśli w dłuższej perspektywie nastąpiłaby ewentualna wymiana pieca węglowego na jednofukcyjny piec gazowy instalacja taka da możliwość ogrzewania wody w okresie zimowym w zasobniku gazem (brak dodatkowej wężownicy) i jak trzeba by to wówczas rozwiązać technicznie (piec gazowy byłby zamontowany w pomieszczeniu gdzie zanjduje sie bojler dwupłaszczowy).
  • #12343
    idepopizze
    Level 33  
    Pytania:
    pierwsze podstawowe
    Jaki rodzaj solarów ?
    - ciśnieniowe na glikolu
    - drainback
    - kaloryfery
    - itd

    Wielkość instalacji
    Ile paneli/metrów 2

    Odpowiedzi na nie wiążą się z resztą instalacji

    Ad 1 - Puszczenie wody przez dwupłaszczowiec niczemu nie służy i właściwie jest bez sensu.
    Jeżeli masz agresywną wodę to możesz ewentualnie skrócić mu życie przez puszczenie świeżej natlenionej wody przez niego. Dodatkowo poziomy to chyba jednak słabiej trzyma ciepło niż pionowy. Kwestia przegrzania zależy od pytań o solary.

    Temat poboczny którego tu nie ma to naczynie przeponowe na zimnej wodzie.
    Jak dasz dużą pojemność instalacji ciepłej wody to musisz to też kompensować. Chodzi o koszty. Naczynie drenażowe do 300 litrów aż takie drogie nie są, ale jak popatrzysz na tez powyżej 30 litrów pojemności to już się robi lekko drogo jak za baniak z dętką.

    Ad2 - Całkiem ciekawy pomysł z magazynowaniem CWU w pionowym, ale to bardziej na te przejściowe dni gdy przepalasz, bo na dworze jest szaro żeby mieć z tego ciepłe CWU.
    Poza tym jak palisz prawie cały czas w kotle (a to już zimą) to i ciepłą wodę też masz tam ciepłą/gorącą na bieżąco. Masz dwupłaszczowy więc wystarczy mała chwila (parę minut) żeby podgrzać całość przykładowo z 40 do 50 stopni (ale to też zależy od tego jak wysoko nad kotłem jest baniak - jeżeli pracuje w grawitacji).

    Do pionowego dodałbym grzałkę.
    W mniej słoneczne dni może się zdarzyć że woda nagrzeje się powiedzmy do 35 stopni. Wtedy nie bardzo opłaca odpalać się kocioł bo grzałka będzie pracować pół godziny i dołoży do rachunku ze złotówkę.

    Co do podgrzewacza gazowego to taką tematykę przerabialiśmy zdaje się w tym wątku albo u sstalone w zeszłym roku (albo jakoś tak) i da się go wpiąć za baniakiem CWU (i u kogoś to tak działa), ale szczegóły musisz sobie doszukać i doczytać (jest schamat), bo nie wiem jakby to miało wyglądać z jednofunkcyjnym.
  • #12344
    romano78
    Level 16  
    Ja akurat nie jestem zwolennikiem zbiorników cwu tylko buforow a cwu w tym zbiorniku grzane przez wezownice miedziana przeplywowo wpinasz się wtedy w taki bufor bezpośrednio co chcesz I masz możliwość grzania bufora od razu od gory tam gdzie jest najwięcej wezownicy cwu o grzaniu grawitacyjnym solarami przez wymiennik plytowy już nie wspomnę. gdzie też woda gorąca jest podawana od razu na samą górę zbiornika,dodatkowo brak kamienia na grzalce elektrycznej.

    A odnośnie solarow 3-4 to wystarczająca ilość lepiej większy bufor np.600l do niego 3-4 solary firmowki zero problemów z przegrzewaniem w lecie a dodatkowo dobra sprawność bo kolektory cały czas dostają letnią wodę.
  • #12345
    Sstalone
    Level 31  
    ekopasjonat wrote:
    Instalacja po przeróbce miałaby wyglądać mniej więcej tak:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    Jeżeli brak miejsca, to inaczej nie może być.

    Ja bym się zastanowił nad sensem ograniczania strat na cyrkulacji. W czasie sezonu grzewczego te straty ogrzewają dom. Gdy grzeją kolektory, to można to zrekompensować odpowiednio większą mocą kolektorów. Część strat w kwietniu i maju oraz wrześniu i październiku też ogrzewa dom, szczególnie dolną kondygnację. Natomiast w okresie letnim, i tak będzie nadmiar ciepła z kolektorów. Dlatego przy takim podejściu zbiornik pionowy można by ulokować w tym samym pomieszczeniu co dotychczasowy zbiornik.

    Najlepiej byłoby gdyby zbiornik wstępny był duży, a zbiornik główny mały, dzięki czemu podgrzewano by grzałką małą ilość wody.

    Jak będziesz myślał o instalacji, przemyśl też sposób odbioru z kolektorów ciepła na CO, czasami się może przydać, ja o tym nie pomyślałem.

    Dlaczego zastosowałeś pułapkę cieplną na nowym cwu, skoro chcesz mieć ciepłą wodę zaraz na 3 metrowej rurze? :D
  • #12346
    idepopizze
    Level 33  
    @romano78

    A mógłbyś napisać jak ocieplasz taki bufor ? Bo chyba spawasz je sam.
    Szczególnie ocieplenie dołu ? Stawiasz go na czymś mocniejszym typu płyta jakaś ? Może trzeba mocniejszą wylewkę pod taki np. 1500 litów.
    Robiłeś jakiś orientacyjny pomiar strat ?
  • #12347
    romano78
    Level 16  
    Kolektor słoneczny za 1500 złKolektor słoneczny za 1500 złKolektor słoneczny za 1500 złKolektor słoneczny za 1500 złKolektor słoneczny za 1500 zł
    Nie zawsze jest miejsce na takie monstrum własnie wstawiłem drugi bufor ale ja akurat mam piwnice tego dociepliłem trochę lepiej strata ok.1 stopnia na dobę przy 50 w buforze i 15 w piwnicy największy jaki montowałem to 700l i żadnych wzmocnień pod nim nie robiłem nic się nie dzieje.
  • #12348
    idepopizze
    Level 33  
    Dzięki za fotki, czy taka pojemność starcza na samodzielne grzanie tylko z bufora przez 24h od rozpalenia do rozpalenia ?
  • #12349
    gaz4
    Level 33  
    janosh wrote:

    Rozwiązań jest kilka. Chcialbym wybrac optymalnie. Niestety czytanie czsem kilkuset a nawet wiecej stronnicowych tematiw zajmuje sporo czasu (np murator i palenie od gory) a po dojsciu do konca okazuje sie ze i tak wszystko bierze w leb..... Ja bym sie chcial kąpać jeszcze tego lata a nie na emeryturze....

    Chciałbym po prostu sprobowac wykonac taki solar niedrogo. zobaczyc jak to dziala i czy dziala. A jak dziala to myslec o innym bojlerze a nie odwrotnie-wydac kase na bojler i probowac sil zbudowac solar. Jak by dzialalo to i zone szybciej przekonam...


    Sprawa jest banalnie prosta, jak ktoś lubi latem siedzieć w kotłowni pali węgiel. W ten sposób ma drożej niż z G12as ale de gustibus... Jak ktoś ma zdolności manualne to spokojnie wykona kolektor działajacy latem. W połączeniu z G12as nawet mały poziomy bojler nie jest dużym problemem bo ciepłą wodę będzie miał bez wzgledu na pogodę. Gdy jest słonecznie komfort b. duży bo w dzień grzeje kolektor, a w nocy podgrzewa grzałka i całą dobę mamy ciepłą wodę. Jak pochmurno z G12as nie jest gorzej niż w przypadku palenia w kotle, a dużo taniej. Problem z G12as jest taki, że jak ktoś wcześniej używał grzałki to z niej nie skorzysta, bo są limity z ub roku. Czyli jeżeli dopiero w tym roku po raz pierwszy podłączono grzałkę mamy ostatni moment na zmianę taryfy. Jakkolwiek by kolektor nie działał jedno jest pewne: obniży rachunki za prąd i dlatego warto.

    Dołożenie beczki da dużo większy komfort, a bufor z prawdziwego zdarzenia daje niemal nieograniczone możliwości. Jak wyżej pisali koledzy ilość opcji jest niemal nieograniczona. Dlatego uważam, że nie warto specjalnie kombinować i podjąć męską decyzję: albo zostajemy przy tym co jest albo dodajemy kolektor (lub PV, przy CWU dla <4 osób koszty są porównywalne) wspomagany G12as z opcją wstawienia bufora. W ten sposób ze zwykłej "obsługowej" kotłowni możemy zrobić quasibezobsługową. Po prostu od marca bo listopada nie będzie konieczności palenia w kotle, a zimą można będzie wyjechać nawet na kilka dni bez ryzyka zamarznięcia kaloryferów.
  • #12350
    gentoonx
    Level 9  
    idepopizze wrote:
    Ciekawią mnie końcówki kolektora od środka, czy mają jakieś blokady żeby tego nie ukręcić kluczem.
    Te rurki od harfy to nie masz głęboko wpuszczone w zbiorczą ? Jak zaglądałem w zbiorczą od środka w moim to tak z 6-7mm wystają w środku

    Nie, nie ma na zbiorczej żadnej blokady od środka. Rurka 18 cienkościenna.
    Tak, w moim też wystają tak ok. 6mm, na oko.
  • #12351
    _apollyon
    Level 11  
    Taka ciekawostka.
    Osiem lat temu przeczytałem ten temat. Zacząłem od kolektora z paneli kaloryferowych i od razu zrezygnowałem, bo non stop ciekły na spawach. Położyłem wężownicę z węża ogrodowego i w pierwszym roku działało jak się patrzy, ale zimą węże trafił szlag i w drugim roku grzewczym zrobiłem meander miedziany. Wielkość mojego solara to 1420 x 3200. Dobrze zaizolowany. Pompka wilo zbiornik używany 200 l pionowy vissmann. Całość chodzi co roku od kwietnia do października (instalacja wodna, otwarta). Kosztowało mnie to w sumie 3500 zł, ale 7 miesięcy w roku mam cwu za darmo ( nie licząc prądu do pompki i sterownika). (Maksymalna temperatura wody 65 st C). Polecam wszystkim zaryzykować i zrobić sobie samemu - satysfakcja gwarantowana !!!
  • #12352
    dariusztorun
    Level 6  
    witam
    pytanie może wydać się śmieszne.
    co gdyby zamiast wielu rurek dać jedna rurkę i do tego sporą blachę miedzianą. wszystko odizolowoane obudowa i szybą od gory. czy jest możliwe żeby duży arkusz blachy rozgrzal się, reagując na wymianę ciepła w jednej rurce nieznaczaco. tzn blacha nie zdarzy się schłodzić obiegiem cyrkulacyjnym wody w rurce
  • #12353
    gaz4
    Level 33  
    dariusztorun wrote:
    witam
    pytanie może wydać się śmieszne.
    co gdyby zamiast wielu rurek dać jedna rurkę i do tego sporą blachę miedzianą. wszystko odizolowoane obudowa i szybą od gory. czy jest możliwe żeby duży arkusz blachy rozgrzal się, reagując na wymianę ciepła w jednej rurce nieznaczaco. tzn blacha nie zdarzy się schłodzić obiegiem cyrkulacyjnym wody w rurce


    Nie za bardzo rozumiem o co pytasz ale opisałeś meander. Swego czasu miałem coś takiego zrobionego z resztek miękkiej rury miedzianej. Było jej za mało więc odbiór ciepła z blachy był za słaby ale kolektor działał bardzo dobrze. Słaby odbiór ciepła powoduje większe straty co dokładnie opisałem w wątku dot. teorii działania kolektorów słonecznych. Miałem dodać jeszcze jeden meander lecz w międzyczasie PV staniało i przerzuciełem się na nie. Obecnie dawny kolektor robi za podstawę pod PV, szyba (a ściślej poliwęglan) jest częścią szklarni, rura z meandra odzyskuje ciepło z komina, a izolacja trafiła na dach.
  • #12354
    idepopizze
    Level 33  
    Kłaniają się lekcje fizyki - poziom szkoły podstawowej.
  • #12355
    dariusztorun
    Level 6  
    w takim razie jaki roztaw rurek i jaka ich srednica jest najbardziej optymalna ?
  • #12356
    idepopizze
    Level 33  
    Podejrzyj fabryczne gotowce.
    Pewnie będzie to rurka z fi 8 co 10cm.
  • #12357
    Sstalone
    Level 31  
    idepopizze wrote:
    Podejrzyj fabryczne gotowce.
    Pewnie będzie to rurka z fi 8 co 10cm.


    No ja bałbym się zrobić meander z rurki 8 mm, to że w harfie kilka takich rurek daje odpowiedni przepływ, to przez pojedynczą woda musiałaby mieć dużą prędkość. Chyba najmniejszą średnicą dla meandra może być rurka 12 mm, przy czym rurka zbiorcza musi mieć większą.
  • #12358
    Romulus7874
    Level 29  
    Miałem meander z rurki 10mm, ale podzielony na dwa pola; tzn 16mb na jedną połówkę kolektora. Kolektor cały był coś 3,60m2. Ale po kilku "rozmrożeniach" i naprawach pozbyłem się go na rzecz fabrycznych Weber. Jeszcze nie zamontowane, a cenowo wychodzą dobrze.
    Moja samoróbka wytrzymała 11lat, to i im nie mniej wróżę...
  • #12359
    idepopizze
    Level 33  
    Jaka jest przyczyna wymiany ?
    Rozszczelniła się ?
  • #12360
    Romulus7874
    Level 29  
    Jednego roku spóźniłem się ze spuszczeniem wody(bo na wodzie chodziły), a rok później za wcześnie napełniłem i majowe przymrozki znów zrobiły swoje. Kleiłem poxiliną. Najszybciej i najpewniej. Ale to była robota na dachu, szybę zdjąć(nie potłuc),pokleić, sprawdzić....W końcu miałem dość.