Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Eltrox HurtonEltrox Hurton
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 22 Apr 2018 18:52 3696405 12843
  • #12361
    idepopizze
    Level 33  
    No i kłania się wada instalacji zalanych wodą - muszą być pilnowane
  • Eltrox HurtonEltrox Hurton
  • #12363
    Romulus7874
    Level 28  
    Tak, wiem o tym wszystkim. Sterownik bez "antyfrezu".
    Na razie bojler z jedną wężownicą, i przełączam z CO na kolektor zaworami. Może niedługo padnie to zamontuję z podwójną.
    Dlatego woda w układzie.
  • Eltrox HurtonEltrox Hurton
  • #12364
    gentoonx
    Level 9  
    idepopizze wrote:
    No i kłania się wada instalacji zalanych wodą - muszą być pilnowane


    Eeee tam, zaraz wada - drainback Panie, drainback i już nie trzeba pilnować. Tylko to, to już poprawnie też trzeba umieć wykonać.
  • #12365
    idepopizze
    Level 33  
    Dlatego mam drainback i myślę że w naszej strefie klimatycznej do solara na wodzie to najlepszy system.

    Tym "antyfrezem" też można sobie strzelić w kolano, bo można założyć taką sytuację że pod koniec sezonu z przymrozkami w nocy ten system będzie podgrzewał te solary, ale przyjdzie taki czas że którejś nocy nie da rady i będzie po kolektorach.
  • #12366
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    idepopizze wrote:
    Tym "antyfrezem" też można sobie strzelić w kolano, bo można założyć taką sytuację że pod koniec sezonu z przymrozkami w nocy ten system będzie podgrzewał te solary, ale przyjdzie taki czas że którejś nocy nie da rady i będzie po kolektorach.

    No powiem Ci że musiał by już mróż trzymać żeby zamarzło na cacy przy przepływie.
    Same kolektory są przecież termicznie izolowane.

    Po drugie są programy jak ten z mojego podpisu i ci przychodzi email lub poprzez sonoffa coś tam włączasz choćby dzwonek.

    A powiem ci że kilkanaście już termometrów sprzedałem, ten z podpisu działa na tym koncie od stycznia.
  • #12367
    idepopizze
    Level 33  
    Daj spokój z tym termicznym izolowaniem.
    Nawet fabryczne mają na dole i na górze otwory wentylacyjne.
    Ze względu na temperatury nie zamkniesz ich szczelnie na dłuższą metę.
    Zresztą pisali w tym wątku o tym, że nawet jak się je całkiem zalepi to strzela szyba.

    Układ zalany wodą jest wrażliwy na mróz i zawsze może się zdarzyć że coś pójdzie nie tak. Możesz np zapomnieć naładować telefon i sms dojdzie po terminie ...
  • #12368
    ekopasjonat
    Level 12  
    idepopizze wrote:
    pierwsze podstawowe
    Jaki rodzaj solarów ?
    - ciśnieniowe na glikolu
    - drainback
    - kaloryfery
    - itd

    Wielkość instalacji
    Ile paneli/metrów 2

    Solary w systemie drainback, 2 sztuki paneli 4 użytkowników

    idepopizze wrote:
    Ad 1 - Puszczenie wody przez dwupłaszczowiec niczemu nie służy i właściwie jest bez sensu.

    Chodzi mi o to, żeby przeróbka nie wiązała się z wielkimi kosztami. Dwupłaszczowiec podłączony pod piec co jest i chciałbym go zostawić. Zasobnik na jednej wężownicy będzie sporo tańszy i dlatego pomyślałem o wykorzystaniu dwupłaszcza i mieszaniu wody miedzy zbiornikami zimą. CWU z dwupłaszcza podczas użytkowania przepływałaby także do zasobnika dięki czemu byłoby wykorzystywane i ponadto do zasobnika wpływałaby juz podgrzana woda dzieki czemu wolniej by się wychładzał. Latem dwupłaszcz dogrzewany byłby tylko jak woda w dużym zasobniku osiągnie już wysoką temperaturę. Do mieszania wody miedzy zbiornikami slużyłaby pompka, która teraz służy jako cyrkulatka. Zasobnik pionowy będzie bezpośrednio pod łazienką więc cyrkulacja będzie zbędna. Teraz miesza wodę w całym domu (m.in. do kuchni) a nie jest to specjalnie potrzebne (zmywarka).

    idepopizze wrote:
    Temat poboczny którego tu nie ma to naczynie przeponowe na zimnej wodzie.

    W tej chwili pod dwupłaszczem jest naczynie przeponowe na wejściu zimnej wody o pojemności 18 l. (nie ująłem go na schemacie). Czy przy zastosowaniu zasobnika pionowego muszę montować kolejne i jeśli tak to jakiej pojemności (200 - 300 l) i w którym dokładnie miejscu?
    Co do samego korzystania z zasobnika jak juz pisałem wcześniej byłaby możliwość odciąć np. latem dwupłaszcz a zimną wodę wpuścić prosto w zasobnik (dzięki zaworom).

    idepopizze wrote:
    Poza tym jak palisz prawie cały czas w kotle (a to już zimą) to i ciepłą wodę też masz tam ciepłą/gorącą na bieżąco. Masz dwupłaszczowy więc wystarczy mała chwila (parę minut) żeby podgrzać całość przykładowo z 40 do 50 stopni (ale to też zależy od tego jak wysoko nad kotłem jest baniak - jeżeli pracuje w grawitacji).

    Problem w tym, że woda w dwupłaszczu dosyć szybko traci temperaturę co cyrkulacja jeszcze bardziej wzmaga. Woda zimą grzana jest w godzinach wczesnowieczornych i bez problemu można z niej dosyć szybko korzystać (po okoo 30-45 minutach). Ale na drugi dzień są małe szanse na komfortową temperaturę. Jest to uciążliwe np. gdy nikogo nie ma w domu i po przyjeździe trzeba czekać na nagrzanie wody. Zasobnik pewnie by tu ułatwił sprawę. Zauważyłem też, że kilka przemieszań cyrkulacji (po każdym wejściu do łazienki cyrkulacja miesza wodę przez chwile i sie wyłącza) i tak znacznie wpływa na wychładzanie wody w dwupłaszczu.

    romano78 wrote:
    Ja akurat nie jestem zwolennikiem zbiorników cwu tylko buforow

    Niestety bufor u mnie odpada ze względu na brak miejsca i koszt wykonania

    Sstalone wrote:
    Ja bym się zastanowił nad sensem ograniczania strat na cyrkulacji. W czasie sezonu grzewczego te straty ogrzewają dom.

    Niby tak ale każdy kij ma 2 końce - wolałbym jednak uniknąć tych strat głównie ze względu na uciążliwość zimą. zasobnik bezpośrednio pod łazienką dałby podobny komfort jak cyrkulacja.

    Sstalone wrote:
    Dlaczego zastosowałeś pułapkę cieplną na nowym cwu, skoro chcesz mieć ciepłą wodę zaraz na 3 metrowej rurze?

    Nad pułapką cieplna się jeszcze zastanawiam, generalnie chodzi o fakt, że nad pierwszą łazienką jest druga i boję sie że ciepła woda zacznie krążyć wychładzając CWU w zasobniku (ale to się zobaczy w trakcie użytkowania).

    Reasumując:
    4 osoby 2 kolektory fabryczne - jaki zbiornik? 300 l czy może być mniejszy przy wykorzystaniu tego dwupłaszcza?
    Co z tym naczyniem przeponowym, potrzebne drugie?
  • #12369
    idepopizze
    Level 33  
    Jeżeli 4 osoby będą używać ciepłą wodę to raczej 300 litrów niż mniej, szczególnie, że codziennie niekoniecznie musi świecić.
    Przy 2 panelach i 4 osobach w drainbacku nie będziesz miał problemu przegrzania instalacji. No chyba, że CWU nie będzie używana.

    Przeróbka zawsze związana jest z kosztami, w przypadku solarów jest akurat opłacalna, ale nie ma sensu pchać się w koszty. Moim zdaniem kupienie tego od firmy za kilkanaście tysięcy PLN jest bez ekonomicznego sensu - no ale to moje zdanie.

    To co masz teraz jest optymalne pod kocioł i nie ma najmniejszego sensu ani tego niszczyć ani przerabiać. Cyrkulacja wychładza i to dość mocno, ale to wiesz już z praktyki.

    W sprawnie naczynia przeponowego to wszystko zależy.
    Pierwsza sprawa to jaki masz zawór bezpieczeństwa - ten co puszcza nadmiar wody jak ciśnienie od temperatury w instalacji jest za wysokie. Normalnie instaluje się to naczynie przeponowe między zaworem bezpieczeństwa a zasobnikiem - tak jest przy zwykłych zaworach bezpieczeństwa.
    Są jednak trochę sprytniejsze zawory które w środku mają taki jeszcze jeden mini zawór i z tymi zaworami naczynie przeponowe można zamontować w sumie w dowolnym miejscu.
    Jeżeli taki masz to mógłbyś dodać drugie naczynie przeponowe - z 10 litrów i pracowałyby oba - koszty byłyby mniejsze. Z tym że potrzebowałbyś dwa te sprytne zawory przed oboma zasobnikami i naczynia możesz zamontować na zimnej wodzie w miejscu które tam Ci najbardziej odpowiada. Trzeba tylko jeszcze interesować się tym żeby naczynia "pracowały"

    Masz ciśnieniomierz ???
    Przydaje się żeby wiedzieć co dzieje się z naczyniami przeponowymi.

    Zakładam 18+10 czyli 28 litrów - to jest wystarczające na taki 300 litrowy baniak. Zakłada się 10% pojemności zasobnika.
    Nie zakładam w tym momencie nabijania poziomego którego pojemności nie znam, ale po naczyniu przeponowym można wnioskować że ma ze 140 litrów.
    Przy 2 kolektorach w drainbacku z doświadczenia mogę powiedzieć że dojedziesz może do 80 stopni w najbardziej słoneczne dni. Nie sądzę żeby ta cyrkulacja była kiedykolwiek użyta do wychładzania.

    Gdybyś chciał grzać wszystko czyli i pionowy i dwupłaszcz jednocześnie to nie stanowi to problemu jeżeli lekko uchylisz dowolny kran z ciepłą wodą (z zimną - jeżeli masz sprytne zawory bezpieczeństwa). Wtedy ciśnienie nie wzrasta jednak trzeba o tym pamiętać. Myślę, że nie jest to trudne, bo taka operacja nie jest automatyczna - trzeba uruchomić pompkę od cyrkulacji.

    Jeżeli nie chciałbyś się w to bawić to naczynie przeponowe przy poziomym zostaje te 18 litrów a dodajesz do pionowego, przykładowo 300 litrowego naczynie o 10% jego pojemności czy 25-30 litrów.

    Pomysł z jakiś tam ogrzewaniem czegokolwiek tą instalacją jest bez sensu.
    Już lepiej uchylić lekko okno i podgrzewać pomieszczenia z zasobnikami ciepłym powietrzem z zewnątrz i wentylacją grawitacyjną która jest przy kotle. Ma to sens, bo jak się ma wyższą temperaturę w pomieszczeniu gdzie jest zasobnik to są mniejsze straty ciepła z zasobnika.

    Napisz jeszcze czy panele będą w miejscu (dach) które masz oświetlone od samego rana do wieczora. Bo to też będzie miało wpływ na to ile naciągną ciepłej wody.

    To co chcesz zamontować mam u siebie. Dokładnie tak jak chcesz to zamontować i nawet zasobnik stoi pod łazienką w takich samych wielkościach jak planujesz. Instalacja pracuje już 2 lata.
    Nie zastanawiałbym się nad pułapką cieplną - naprawdę nie ma nad czym. Szczególnie w zimie ciepło bedzie sie niepotrzebnie "rozłazić".
    Do tego wszystkiego dodałbym jeszcze zawór mieszający za pułapką. Jeżeli masz dzieci to bardzo mocno sugeruję na tym nie oszczędzać szczególnie że dość często będziesz miał cały baniak nagrzewany do 60 stopni - rzadziej wyżej.

    Jeżeli jesteś zainteresowany to mogę zrobić szkic tego co mam z typami elementów.
    Temat zasobnika jednak rozwiązałbym inaczej.
    Moim zdaniem najlepiej byłoby kupić zasobnik bez wężownic z klapą rewizyjną na dole. Klapa do przeróbki, albo do zrobienia z nierdzewki i do tego montaż nierdzewnego peszla na dnie zbiornika z podłączeniem w pokrywie rewizyjnej.
    Nie wiem tylko czy da się taki kupić z pokrywką na dole.
  • #12370
    ekopasjonat
    Level 12  
    idepopizze wrote:
    Napisz jeszcze czy panele będą w miejscu (dach) które masz oświetlone od samego rana do wieczora. Bo to też będzie miało wpływ na to ile naciągną ciepłej wody.

    Nad miejscem się jeszcze szczerze zastanawiam - najprościej i najtaniej na ziemi (z ewentualnym trackerem ale niekoniecznie), na dachu domu (dach prawie idealnie na południe, zero zastawienia, kąt dachu 40 stopni) lub ewentualnie w przyszłości na dachu garażu (też skierowany na południe, nieco mniejszy kąt dachu ale odległość garażu od domu duża bo ok 25 m więc straty na przesyle duże). Nie zastanawiałbym się nad dachem domu ale możliwe, że w przyszłości będę chciał zamontować PV i mogę nie mieć miejsca. W razie czego zawsze moge przenieść kolektory. Przemyślę to jeszcze.

    idepopizze wrote:
    Temat zasobnika jednak rozwiązałbym inaczej.
    Moim zdaniem najlepiej byłoby kupić zasobnik bez wężownic z klapą rewizyjną na dole. Klapa do przeróbki, albo do zrobienia z nierdzewki i do tego montaż nierdzewnego peszla na dnie zbiornika z podłączeniem w pokrywie rewizyjnej.
    Nie wiem tylko czy da się taki kupić z pokrywką na dole.

    Tu też mam dylemat, myśle o pójściu w kierunku używanego zasobnika z jedną wężownicą bo trochę nie czuję się na siłach przerabiać zbiornik bez wężownicy (a kosztowo też nie wiem czy dużo taniej wyjdzie).

    idepopizze wrote:
    Jeżeli jesteś zainteresowany to mogę zrobić szkic tego co mam z typami elementów.

    Jeśli by się dało to będę wdzięczny.
  • #12371
    idepopizze
    Level 33  
    Ponieważ zaczynasz to chyba najlepiej byłoby na ziemi.
    Pochodzi rok, dwa i możesz pomyśleć o przeniesieniu wszystkiego na dach jak dopracujesz całość. Zawsze to lepiej grzebać np przy czujniku temperatury na ziemi niż na dachu.
    Z minusów ziemnego postawienia kolektorów to trzeba co jakiś czas je przemyć bo więcej kurzu lata jednak bliżej ziemi.

    Kąt dachu masz dobry. Minus drainbacka na dachu jest taki że w pobliżu dachu będzie instalacja na wodzie więc trzeba mieć ocieplony strych bądź bardzo dobrze ocieplić instalacje żeby jej nie trafiło.

    Ja nie widzę sensu stosowania trackera. Do podłączenia trzeba byłoby coś elastycznego a nie mam dobrych kandydatów do takiego zastosowania. Poza tym jest duża szansa że przy tym kręceniu gdzieś wyskoczy syfon.

    Tych solarów na dachu nie dasz na samym środku bo trzeba je połączyć i w taki sposób żeby zachować spadki i nie było syfonów więc raczej gdzieś na dole i z boku dachu.

    Przeróbkę szacuje na minimum 4 stówy za nierdzewny peszel w rozmiarze 3/4 i jakieś 20m długości - przynajmniej tyle to ostatnio było gdy sprawdzałem ceny. Trzeba by jeszcze przeliczyć moc, albo chociaż powierzchnię peszla. Do tego trzeba doliczyć kawał nierdzewnej blachy na dekiel o takiej samej grubość lub lepiej niż orginał. Dodatkowo dojdzie wiercenie tego pod śruby mocujące do korpusu i dwa otwory pod krócce. Jeżeli ma być to na zawsze to można dorzuć lutowanie na twardo mosiądzem po wewnętrznej stronie baniaka do króćców. To byłaby lepsza opcja. Gdzieś tu wcześniej są fotki jak takie coś robić.

    Schemat instalacji
    Zasobnik 300 litrów

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    1 wodomierz
    2 zawór antyskażeniowy
    3 manometr 10 atmosfer
    4 naczynie przeponowe 25 litrów
    5 zawór bezpieczeństwa AF8
    https://www.afriso.pl/pl/katalog-online/afris...elektrycznych-podgrzewaczy-wody/produkt/42234

    6 zawór spustowy
    7 zawór mieszający ATM363
    https://www.afriso.pl/pl/katalog-online/afris...tatyczny-zawor-mieszajacy-atm/produkt/1236310

    Na schemacie masz zaznaczone też wymiary pułapki ciepła - trzyma bezproblemowo.

    Równolegle do zasobnika jest podłączona pompka do mieszania całości w baniaku. Można tym nagrzać cały baniak grzejąc tylko górną wężownicą. Praktycznie więc w zimie można grzać pół zasobnika bądź cały - jak tam komu potrzeba.
    Zawór mieszający da się ustawić na 51°C (pozycja 4), bo więcej nie da się wytrzymać pod prysznicem.
    Instalacja zasilana z sieci wodociągowej. Oczywiście można się wpiąć "własną wodą" (instalacja hydroforowa) za zaworem antyskażeniowym.

    =======

    Zapomniałem o zaworze klapkowym jednokierunkowym przed pompką.
  • #12372
    bycho
    Level 14  
    Witam po latach. Swego czasu ten temat był dla mnie kopalnia wiedzy którą wykorzystałem przy budowie swojej instalacji....instalacji która działa od 2013 roku. Fotki na stronie 230 post #6884
    :)
    Od tego czasu zrobiłem tylko dwie poprawki mianowicie skrzynki drewniane zmieniłem na lżejsze blaszane (gdzies tez tu forki dawalem) no i w tym roku posłuszeństwa odmówił spawany przeze mnie zbiornik. Co niezmiernie mnie zdziwiło bo biorąc na tapetę już używany bojler,prując go i spawając liczylem że wytrzyma rok, góra dwa,...a tymczasem zaliczył pełne piec latek...i to bez żadnej magnezowej elektrody... Teraz już poszedłem niejako po bandzie bo kupiłem 300 l gotowca z dwiema wężownicami przygotowanego pod kolektory i instalacja działa dalej...
    Pozdrawiam starych wyjadaczy z mistrzem Bachusem na czele jak i nowych zapaleńców grzania CWU słoneczkiem i życzę samych słonecznych dni..
    Dla nowicjuszy jedna rada- czytajcie czytajcie czytajcie próbujcie i nie zrażajcie sie jak coś nie wypali od zaraz
    .. jest tu ogrom wiedzy która pozwala człowiekowi ze średnio (a nawet malo) wyposażonym warsztacikiem z jako taką wiedzą i ogromnym zapałem zbudować swóją własną instalację do grzania wody :)
    POZDRAWIAM :)
  • #12373
    idepopizze
    Level 33  
    @bycho
    Domyślam się że problematycznym miejscem były te nowe spawy.
  • #12374
    gaz4
    Level 33  
    Romulus7874 wrote:
    Miałem meander z rurki 10mm, ale podzielony na dwa pola; tzn 16mb na jedną połówkę kolektora. Kolektor cały był coś 3,60m2. Ale po kilku "rozmrożeniach" i naprawach pozbyłem się go na rzecz fabrycznych Weber. Jeszcze nie zamontowane, a cenowo wychodzą dobrze.
    Moja samoróbka wytrzymała 11lat, to i im nie mniej wróżę...


    Mój kolektor miał podobną powierzchnię i też planowałem dwa meandry z rurki 10 mm. Tyle tylko, że drugi meander miał być umieszczony między pierwszym bo tego wymagał sposób w jaki robiłem kolektor. Bez wzgledu na to jak położy sie 2 meandry 10 mm jest to chyba optymalne rozwiązanie bo 12 mm rurkę ciężej się obrabia i dochodzi dodatkowa pojemność cieplna. Jedyny problem był taki, że nie lutowałem kolektora tylko używałem złączek do rur miedzianych. Do 12 czy 15 mm można je kupić w każdym sklepie ale do 10 mm nawet w necie cieżko znaleźć co odbija sie na ich cenie. Ale jak ktoś będzie lutował to 2x 10 mm jest dobrym rozwiązaniem.
  • #12375
    janosh
    Level 12  
    Czytając o "komfortach użytkowania CWU" tak mi się przypomniało moje "CWU" sprzed 12 lat temu, funkcjonujące od grudnia do maja....
    Kolejne 10 lat cieszyłem się z dwupłaszczowego Galmeta 100l :)
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
  • #12376
    jalop
    Level 24  
    bycho wrote:
    #6884
    bycho wrote:
    Pozdrawiam starych wyjadaczy z mistrzem Bachusem na czele jak i nowych zapaleńców grzania CWU słoneczkiem i życzę samych słonecznych dni..
    Dla nowicjuszy jedna rada- czytajcie czytajcie czytajcie próbujcie i nie zrażajcie sie jak coś nie wypali od zaraz
    .. jest tu ogrom wiedzy która pozwala człowiekowi ze średnio (a nawet malo) wyposażonym warsztacikiem z jako taką wiedzą i ogromnym zapałem zbudować swóją własną instalację do grzania wody :)


    Ja się zabieram za swoją instalację i szukam cennych informacji, gdyż nigdy nie miałem z tym styczności.
    Obecnie u mnie działa piec węglowy i poziomy bojler Galmeta, 120l. Muszę pali nawet latem na wodę.
    Rodzina pięcioosobowa i zastanawiam się, jakie zbiorniki wybrać? Jakie połączenie + wężownice? Wymiana bojlera na większy wchodzi w grę.
  • #12377
    Tracer2
    Landline phones specialist
    Zbiornik Galmet pion 300-400 l, 2 wężownice , 2 solary , grupa pompowa, sterownik TECH i ewentualnie UPS do tego.
    Górną się wrzuca w obieg CO, a dolna do solara.
    Może być jeszcze grzałka na pochmurne dni i odpowiednia taryfa.
    Można dogrzewać prądem w nocy na pochmurne dni.
  • #12379
    Tracer2
    Landline phones specialist
    Zapomniałem dodać ,ze w obiegu wężownicy górnej trzeba dodać zaworek zwrotny, żeby zapobiec grawitacyjnemu wzbudzaniu CO i wychładzaniu wody.
    Ja mam taki z klapką bez spręzynki.
    Zbiornik kupiłem za 1000 PLN używany rok, od kogoś komu gmina fundowała zestaw solarny za szwajcarską kase.
    Grupa mnie kosztowała 600 , ale mozna ją złołozyć z pojedynczych fantów.
    Pompe używke idzie kupic za 100. Solary kupiłem za 600/szt PLN po odliczeniu VAT na jakiejś wyprzedaży tureckie. Robocizna własna.

    Można tez próbować z solarami fotwoltacznymi , grzałka zbiornik i trochę kabla.
    Zbiornik wtedy tylko z jedną W. a te są tańsze.

    Natomiast przysznic z wody podgrzanej słońcem ...bezcennne ;)
    Ma to juz chyba kilka lat i nie żałuję.
    Mam też solary słoneczne ale do produkcji prąu dla PGE.
    O nich dowiedziałem się póżniej bo może bym zrobił grzanie elektryczne ,
    ale nie mam aż tak dużego dachu i miejsca.

    Pierwszy sezon zaczynałem od jednego, a potem dwu solarów podłączonych
    do wężownicy tpu U w pozimym zbiorniku, bo taki miałem w obiegu CO.
    Woda nagrzewała sie w nim do 80* w lecie
    ale szybko stygł. Docelowy zbiornik przyszedł w następnym roku jak go upolowałem.
  • #12380
    PV_Albert
    Level 20  
    Tracer2 wrote:
    Ma to juz chyba kilka lat i nie żałuję.


    "Gdybym wiedział to co wiem..." śpiewa Kazik.
    Gdybym teraz dostał zadanie zrobienia samemu ogrzewania CWU w okresie letnim i nie chciałbym się bawić w solary to wybrałbym opcje tylko paneli PV, ale u mnie doszła jeszcze ciekawość, chęć eksperymentowania więc zrobiłem tani zestaw pseudo drenażowy.
    Zatem zestaw PV jaki bym teraz zrobił to:
    - zlecony (zespawany) bojler pionowy z wejściem na 4 (różne wysokości) grzałki. Dodatkowa czwarta grzałka podłączona do AC
    - 4 x panel (używka poli) PV 250 Wp z możliwością rozbudowy
    - zrobiony samemu lub zlecony sterownik do grzałek (plus zapasowy komplet)
    Sterownik powinien 'skokowo' dobierać obciążenie grzałki dla zestawu PV połączonego szeregowo. Kolega Gaz4 w swoim wątku wyliczył że dobór skokowy zamiast MPPT jest nieco gorszy, ale akceptowalny jeśli spojrzy się na koszty takiego rozwiązania.
    Jedyny problem jaki widzę to brak (przynajmniej ja nie widziałem) komercyjnego i taniego sterownika grzałek. Ja mogę sobie zrobić (nie robię na zlecenie) ale tu widzę pewien problem.
    Na szczęście jest na tym forum wielu użytkowników "po przejściach" i może by się podjęli wykonania. Od tego by zaczął.
  • #12381
    idepopizze
    Level 33  
    No tak, ale trzeba tu dopowiedzieć czego oczekujemy od instalacji.

    4 panele PV raczej nie pociągną baniaka 300 litrowego.
  • #12382
    jalop
    Level 24  
    Konkretne odpowiedzi. Mam płaski dach, cztery lata temu wydałem 12 tysięcy na remont dachu - położono styropapę o grubości 10cm, bo był problem z odgazowaniem aszki. W niektórych miejscach stała woda. Zastanawiam się, jak na takim dachu zamontować solary?
  • #12383
    idepopizze
    Level 33  
    Weź może zacznij czytać ten wątek zamiast się tak w kółko zastanawiać.
    Masz tu pełno naprawdę cennych informacji, wystarczy poświęcić trochę czasu.
  • #12384
    gaz4
    Level 33  
    Przy 5-cio osobowej rodzinie kolektor wychodzi taniej, a jak chcemy mieć z niego CWU tylko latem będzie nawet lepszy od PV które w czasie upałów tracą moc. Do 300l bojlera 4 m2 to minimum, można pomyśleć o 6 m2. Do tego opłaca się grzałka i taryfa G12as by bez potrzeby nie palić latem w kotle bo akurat nie ma Słońca. PV jest bardzo dobra dla 1-2 osób, przy 3-4 różnica w kosztach zaczyna się zacierać ale od 5-ciu w zwyż poza wyzszą ceną do PV trzeba mieć ładny kawałek dachu. Min 2 kW mocy zainstalowanej jakie należałoby mieć dla 300 l bojlera to jakieś 15 m2 poli lub nowych CIGS i koszt od 4 tys zł jak robi się samemu do ok. 6 tys. IMHO w przypadku PV kilka grzałek na różnych wysokościach jest najlepsze bo nawet przy dużym zachmurzenia można mieć ciepłą wodę. Mniej niż w słoneczne dni ale zawsze jest ciepła, nigdy letnia. Niedawno opracowałem sterownik kilku grzałek tak prosty, że zrobi go dosłownie każdy. Niestety rysowanie schematów idzie mi bardzo opornie więc dopiero w czerwcu gdy będę miał więcej czasu zapodam go na wątek o bojlerze i 2 grzałkach. Koszt elementów do 4 grzałek nie powinien przekroczyć 100 zł.
  • #12385
    romano78
    Level 16  
    jalop wrote:
    Dzięki za szybką i konkretną odpowiedź. Po sprawdzeniu na szybko, bojler Galmetpion 300l 2W koszt 2100 zł. Grupa pompowa około 1000 złotych, sterownik 300 zł. Robi się niezly koszt.

    Właśnie składam instalacjie solarna rury miedziane fi 15 20mb otulina kauczukowa pompka naczynie przeponowe sterownik i wiele różnych dupereli wszystko oprócz solarow to ok 1500zl a sama grupa pompowa poskladana z elementow to ok 300zl pompka nowa za 100zl.Kolektor słoneczny za 1500 złKolektor słoneczny za 1500 zł
  • #12386
    PV_Albert
    Level 20  
    gaz4 wrote:
    Niedawno opracowałem sterownik kilku grzałek tak prosty, że zrobi go dosłownie każdy.

    To może odręcznie, bo nie ukrywam że jestem ciekawy.

    Zestaw CWU w oparciu o PV też nie jest tani. Nawet jak się zrobi samemu to koszt 1KWp z tanim sterownikiem wyceniam na około:
    1800 zł panele + (średnio) 200zł mocowanie.
    200 zł kabelki i sterownik
    1000zł bojler (ale może więcej)
    400zł grzałki
    suma: 3600zł.
    1KWp przetworzy energię około 1000KWh czyli (przy cenie 0,6zł za 1KWh) będzie to 600zł.
    Biorąc pewną niedoskonałość sterownika (brak prawdziwego MPPT) to z zestawu "wyciągnie" się jakieś 500zł.
    Stopa zwrotu 7,2 lat. Nie jest źle, zważywszy że dobrze zamontowany zestaw jest "bezobsługowy" przez 20 lat.
  • #12387
    idepopizze
    Level 33  
    Ten bojler pod PV przy mocy 1kW będzie taki raczej do 150 litrów.

    Z moich pobieżnych szacunków wynika że z 1kW można sensownie nagrzewać 80litrów wody (do temperatury 40°C i wyżej) od marca do września:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=14292550#14292550


    czy tak jest w praktyce można dyskutować. Dochodzi tu jeszcze oczywiście sprawność sterownika. Poza tymi miesiącami to już będzie raczej symboliczne grzanie.

    Koszt baniaka będzie raczej większy niż 1000, bo w takich małych nie ma jak wkręcić 4 grzałek, dlatego raczej będzie robiony na indywidualne zamówienie. Małe baniaki nie mają na dole pokrywy do czyszczenia a tam można zamontować grzałkę (jedną albo i dwie). Samodzielne majstrowanie w gotowym baniaku czyli cięcie i wspawywanie do niego muf pod grzałki dość mocno skróci im życie. Trzeba czymś solidnym i obojętnym na kontakt z CWU zabezpieczyć miejsca spawów. Bez tego natleniona woda wyżre od środka miejsca spawania. Proste to nie jest, bo ze względu na temperaturę materiał tam cały czas "pracuje". Starsze posty w tym temacie już poruszały tą tematykę.

    Pamiętam że grzałkę można wkręcić w miejsce górnego termometru. Pewnie gaz4 rozwieje wątpliwości, ale moim zdaniem tych zasobników pod 4 grzałki to tak wiele do wyboru nie będzie szczególnie z tych małych. Jeżeli nie będzie małego tylko same te większe wtedy w górę idzie cena paneli PV bo trzeba będzie ich więcej. No chyba że komuś wystarczy samo podgrzewanie górnej części większego baniaka.
  • #12388
    romano78
    Level 16  
    Orientuje się może ktoś czy można solary zalać spirytusem, bimbrem itp.czy tego rodzaju ciecz może mieć negatywny wpływ głównie na pompke i membrane w naczyniu
  • #12389
    janosh
    Level 12  
    Na początku myślałem, że to głupie ale... "Kochanie... ide uzupełnić płyn w solarach..." :):) albo naprodukowac. No muszę przeciez sprawdzic czy juz dobry... Nosz raj na ziemi..... :)
  • #12390
    romano78
    Level 16  
    Jak już to kochanie muszę trochę upuscic płynu z solarow bo zaraz rozsadzi naczynie
    Pytam bo gość u którego robię podsunął taką propozycje ja myślę ze można by tym zalać tylko pewien sąsiad który dla tego płynu zrobi wszystko nie może się dowiedzieć co tam jest bo wlezie na dach i wyssie ten płyn przez odpowietrznik