Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 02 Maj 2018 22:16 3612282 12733
  • #12422
    romano78
    Poziom 16  
    Kolektor słoneczny za 1500 złKolektor słoneczny za 1500 zł
    idepopizze napisał:
    Jakoś to będzie działać, ale zainteresowany może nie być z tego działania zadowolony.

    Problem jest w baniakiu bo działa on tak.
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Na górze bierzesz wodę do CWU i na tym samym poziomie podajesz wodę z solara. Niższej niż masz tam użyteczną na górze czyli ponad 40 nie podasz z solara bo będziesz wychładzał CWU. Weź jeszcze pod uwagę moc jaką możesz dostać z solarów. Z piecem to działa świetnie bo piec ma moc i na piecu masz konkretną temperaturę.

    Dwa solary tak jak to narysowałeś nie działa tak jak ta bateria solarów którą masz na dachu.

    Słabo czytałeś ten wątek skoro nie widziałeś płaszczowca podpiętego pod solary.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=15437132#15437132

    Jak widać żeby to sensownie działało to trzeba mocno przewymiarować kolektory

    No jednak żaden z twoich czarnych scenariuszy się nie sprawdził dwa kolektory świetnie grzeją dwuplaszczowiec grawitacyjnie przez wymiennik jest nawet problem z nadmiarem ciepla.I nic nie jest wychladzanie.
  • #12423
    Sstalone
    Poziom 28  
    romano78 napisał:

    No jednak żaden z twoich czarnych scenariuszy się nie sprawdził dwa kolektory świetnie grzeją dwuplaszczowiec grawitacyjnie przez wymiennik jest nawet problem z nadmiarem ciepla.I nic nie jest wychladzanie.


    A jakiej wielkości bojler grzeją 2 szt. kolektorów?
  • #12424
    romano78
    Poziom 16  
    Sstalone napisał:
    romano78 napisał:

    No jednak żaden z twoich czarnych scenariuszy się nie sprawdził dwa kolektory świetnie grzeją dwuplaszczowiec grawitacyjnie przez wymiennik jest nawet problem z nadmiarem ciepla.I nic nie jest wychladzanie.


    A jakiej wielkości bojler grzeją 2 szt. kolektorów?

    Bojler 150l wiem ze za mały ale nie występuje zjawisko którym kolega mnie straszył czyli po zagrzaniu wychladzanie bojlera ponieważ nie pozwala na to sterownik roznicowy a dwa praca grawitacyjna wymiennik bojler jeśli w bojlerze mam np 60 a na kolektorze bedzie 50 to ta temperatura nie pojdzie w bojler bo musi być wyższa w wymienniku więc glikol jest chwilę obracany do uzyskania wyższej temp.I wtedy dopiero wchodzi ciepla woda w bojler .
  • #12425
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    gaz4 napisał:

    Powłoki kolektorów fabrycznych nie są taką tajemnicą.

    Dokładnie, tak samo i ja myślę, jedynie z czym się pozwolę nie zgodzić to ten parametr emisji w podczerwieni ale to nie wpływa na tok naszego rozumowania.
    Kiedyś miałem ok. 80 absorberów na chromie do sprzedania jako używki, serce mi się kroiło jak wywalałem to na złom.
  • #12426
    Sstalone
    Poziom 28  
    romano78 napisał:
    Bojler 150l wiem ze za mały ale nie występuje zjawisko którym kolega mnie straszył czyli po zagrzaniu wychladzanie bojlera ponieważ nie pozwala na to sterownik roznicowy a dwa praca grawitacyjna wymiennik bojler jeśli w bojlerze mam np 60 a na kolektorze bedzie 50 to ta temperatura nie pojdzie w bojler bo musi być wyższa w wymienniku więc glikol jest chwilę obracany do uzyskania wyższej temp.I wtedy dopiero wchodzi ciepla woda w bojler .


    Dwa firmowe kolektory to zagrzeją 300l, moje 2 samoróbki o odrobinę mniejszej powierzchni grzeją 200l.

    Ale rzeczywiście po co wymieniać takie zbiorniki poziome, jak można to nadrobić powierzchnią kolektorów, a w niektórych okresach nadwyżkę można puszczać w CO, tylko trzeba to przewidzieć.

    Dziś zrobiłem pomiary wykonanego absorbera po jednokrotnym malowaniu, i wyszło mi przy nasłonecznieniu 800W/m kw., temperatura powietrza w cieniu 28 st. C, szyby kolektora 72 st. C, stagnacji absorbera 122 st. C, chyba pozostanę przy jednokrotnym malowaniu.
  • #12427
    idepopizze
    Poziom 33  
    @romano78
    Obieg solarny zainstalowałeś pod ciśnieniem na glikolu czy w drainbacku ?
    Z tego co napisałeś o glikolu wnioskuje że w solarach jest glikol.

    Z końcową oceną sugeruję jednak trochę zaczekać, bo taraz tak grzeje że bez problemu nagrzewa wszystko co się wystawi na słońce. U mnie z marnie ocieplonym naczyniem drenażowym całość nagrzewa się ponad 50 i jeżeli świeci to nie ma problemu z bieżącym grzaniem jeżeli ktoś bierze prysznic itp

    @Sstalone
    Poziomy trzeba często grzać i słabiej trzyma ciepło od pionowego.

    @bachus1
    Wziąłbym kilka ...
  • #12428
    romano78
    Poziom 16  
    Zrobilem na glikolu i dalej nie rozumiem o co ci chodzi z tym naslonecznieniem jakie naslonecznienie by nie było to tyle samo wpompujie czy to plaszczowiec czy pionowy a nawet jeśli będzie to pionowy z wezownica solarna na dole to przy pogodzie w kratkę gorzej się sprawdzi bo przy dwuplaszczu mam od razu ciepłą wodę na górze.
  • #12429
    idepopizze
    Poziom 33  
    @romano78
    Przecież napisałem tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic482463-12270.html#17161877
    że jak zrobisz obieg solarny na glikolu i sterownik będzie pilnował startu na wyższej temperaturze to to ma ręce i nogi.

    Pozostałe uwagi były do obiegu w drainbacku, bo taki schemat rysowałeś.

    Przy pogodzie w kratkę i obiegu ciśnieniowym na glikolu oba sprawdzą się podobnie bo i tu i tam podajesz wysoką temperaturę, z tym że pionowy dłużej będzie trzymał ciepło. Oczywiście przy założeniu że ten poziomy będzie miał grube rury za wymiennikiem żeby ta grawitacja sensownie latała.
  • #12430
    romano78
    Poziom 16  
    idepopizze napisał:
    @romano78
    Przecież napisałem tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic482463-12270.html#17161877
    że jak zrobisz obieg solarny na glikolu i sterownik będzie pilnował startu na wyższej temperaturze to to ma ręce i nogi.

    Pozostałe uwagi były do obiegu w drainbacku, bo taki schemat rysowałeś.

    Przy pogodzie w kratkę i obiegu ciśnieniowym na glikolu oba sprawdzą się podobnie bo i tu i tam podajesz wysoką temperaturę, z tym że pionowy dłużej będzie trzymał ciepło. Oczywiście przy założeniu że ten poziomy będzie miał grube rury za wymiennikiem żeby ta grawitacja sensownie latała.

    Prawdę mówiąc to dalej nie kumam co za różnica czy to drabin back czy cisnieniowo tym czy tym Tak samo zagrzeje zbiornik u siebie mam drain back trzy instalacjie zrobiłem na glikolu więc wiem o co w tym wszystkim chodzi.
  • #12431
    idepopizze
    Poziom 33  
    Nie masz u siebie typowego drainbacka. Ze swojego w tym kombinowanym połączeniu szeregowo równoległym masz na wyjściu od razu ciągły strumień gorącej wody. Poza tym większość ciepła w Twojej instalacji wysysa wężownica na dole bufora i na kolektory idzie cały czas chłodna/letnia woda.

    Gdybyś te 2 kolektory połączył tak jak narysowałeś na schemacie w drainbacku to mógłby być problem z wydajnym grzaniem.

    W sumie jestem ciekawy, jak będzie się spisywał ten który zamontowałeś.
    Wymiennik podłączyłeś calówką do baniaka ?
    Jest umieszczony dużo poniżej baniaka ?
    Instalacja CO jest grawitacyjna czy ciśnieniowa ?
  • #12432
    romano78
    Poziom 16  
    Instalacja grawitacyjna ,rury fi28,a wymiennik chyba nie całe 2m poniżej góry bojlera.
  • #12434
    idepopizze
    Poziom 33  
    A jaką ten styropian ma wytrzymałość na ściskanie ?
  • #12436
    PV_Albert
    Poziom 20  
    jalop napisał:
    ponawiam prośbę o poradę, jak zamontować solary na ocieplonym styropianem dachu

    Dla mnie kluczowe byłoby czy jest bezpieczne wejście na dach bo na etapie samoróbki dużo się schodzi i wchodzi.
    Ważne tak jak u pilotów żeby było tyle samo startów co lądowań.
    Zamontowałem u siebie PV na płaskim dachu, ale nie doceniłem tego jak ważny jest ten aspekt.
    Wejście na dach poprzedzam setką glikolu na odwagę.
  • #12437
    Sstalone
    Poziom 28  
    jalop napisał:
    Koledzy, ponawiam prośbę o poradę, jak zamontować solary na ocieplonym styropianem dachu? Poniżej fotka wszystko wyjaśnia. Ciąglę mam wątpliwości, czy się da, czy może robić naziemne.



    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    Moim zdaniem są dwa sposoby do rozważenia.

    Pierwszy, naruszenie styropianu i osadzenie rusztowania w betonie? lub konstrukcji dachu i ponowne prace dekarskie...

    Drugi, na zasadzie platformy obciążonej, czyli na to położyć np. arkusz płaskiej blachy z wygiętymi bokami tworzącymi skrzynię i to zalutowanie i zasypanie to piaskiem i wstawienie tam konstrukcji pod kolektory, można też próbować z betonowymi obciążnikami, wszystko zależy jaka jest nośność stropu i czy to wytrzyma.
  • #12440
    idepopizze
    Poziom 33  
    @Sstalone
    Naruszenie konstrukcji i zamontowanie wsporników do betonu jest głupie, bo robi się straszne metalowe mostki termiczne.

    Bardziej liczyłem na wykorzystanie do mocowania kawałka obrzeża dachu i ewentualnie dla jednego rogu konstrukcji postawienie tego na jakichś obciążnikach.

    @jalop
    Ten patent w filozofii działania przypomina drainback.
    Słabym punktem jest tam elektrozawór i w sumie od jego jakości będzie zależała długość życia tej instalacji.
  • #12441
    Sstalone
    Poziom 28  
    idepopizze napisał:
    Ten patent w filozofii działania przypomina drainback.
    Słabym punktem jest tam elektrozawór i w sumie od jego jakości będzie zależała długość życia tej instalacji.


    Nie bardzo rozumiem sens tego elektrozaworu, czy to ma zapewnić obieg cieczy poza wężownicą przy niskim poziomie promieniowania czy zabezpieczyć przed ucieczką ciepła?

    Pracę przy niskim poziomie promieniowania można osiągnąć np. regulując obroty pompy.
  • #12442
    idepopizze
    Poziom 33  
    Zdaje się, że to ma zrobić obie te funkcje razem.

    Jak dla mnie to też przerost treści nad formą.
  • #12443
    jalop
    Poziom 24  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    jalop napisał:
    czy może robić naziemne.

    Zrób naziemne bo albo ci zdmuchnie je z dachu albo podziurawisz pape i zacznie ci cieknąć.


    Naziemne wymagają około 35 metrów rury w jedną stronę,na dodatek na środku podwórza. Dzwoniłem przed chwilą do dekarza, stwierdził, że da się to zrobić. Przy wadze całości około 150kg oraz 6 nogach, zaproponował podstawę słupków 20cm x 20cm oraz długie specjalne kołki 20cm. wyciąłby styropian, a później obrobił.
    Co sądzicie?
  • #12445
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    jalop napisał:
    Przy wadze całości około 150kg oraz 6 nogach, zaproponował podstawę słupków 20cm x 20cm oraz długie specjalne kołki 20cm. wyciąłby styropian, a później obrobił.

    To od razu dorób sobie podesty żebyś nie chodził po papie tylko po stalowym podeście przed i za kolektorami.
  • #12447
    idepopizze
    Poziom 33  
    Najlepiej żeby mocowanie do dachu nie było metalowe, albo była jakaś "blokada/przekładka" termiczna.
    Bo jak przykręci metalem i postawi na dachu metalowe stojaki z metalowymi płytami to będzie miał radiatory wyciągające w zimie ciepło z płyty dachowej pomimo tego że w większość będzie ona pod styropianem z papą. Będzie to szczególnie dobrze działać przy mroźnym wietrze.
    Ocieplenie straci więc swoją funkcję użytkową, szczególnie w miejscach ze stojakami.
    Wiem, że są elementy z włókna szklanego i stosują to w budownictwie pasywnym ale czy skórka warta wyprawki to już nie wiem.
  • #12448
    gaz4
    Poziom 32  
    Pół biedy mostek termiczny, kilka śrub nie wpłynie znacząco na bilans energetyczny. Znacznie gorsze będzie wykraplanie się pary wodnej od wewnatrz. Po prostu metalowe elementy spowodują wychłodzenie się i gdy temp. spadnie poniżej punktu rosy zacznie się na nich wykraplać para wodna. Dotyczy to głównie ogrzewanych pomieszczeń, zwłaszcza intensywnie użytkowanych bo tam jest wyższa wilgotność. Jeżeli pod ocieplonym dachem jest nieogrzewane i nieużytkowane pomieszczenie to w/w efekt nie wystąpi lub nie bedzie miał większego wpływu na budynek. Wystarczy popatrzyć na wykresy pokazujące punkt rosy, w takich pomieszczeniach jak kuchnia i łazienka wystarczy niewielki sapdek temp. by para sie skropliła. Jeżeli ryzyko wykraplania się wody na wychłodzonych przez metalowe mostki termiczne jest duże lepiej poświęcić parę zł i poszukać czegoś niepzrewodzącego ciepła lub wybrać inną metodę mocowania. W przeciwnym wypadku sufit ozdobią ciemne plamy na ktorych po jakimś czasie zacznie rozwiajać się grzb.

    Nota bene na lato niezłe jest mocowanie pod małym kątem, nawet 10 stopni. Czyli w ostatecznosci można kolektor położyć płasko na dachu co znacząco obniży wymagania co do wytrzymałości konstrukcji. Na zdjęciu widać kilka elementów ponad dachem które możnaby wykorzystać do wzmocnienia płaskiego montażu, to głównie kwestia zabezpieczenia pzred oderwaniem od dachu. Jak wiatr nie będzie miał dostępu do spodu kolektora to nic się nie stanie, a bonusem będzie duuuuużo lepsza izolacja cieplna co wpłynie na jego osiagi ;)
  • #12449
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    jalop napisał:

    Co sądzicie?
    Bez sensu.
    W styropian na śrubę kołka wystarczy wcisnąć rurkę dystansową o grubości styropianu i na tym oprzeć konstrukcję.
  • #12450
    Sstalone
    Poziom 28  
    bachus1 napisał:
    jalop napisał:

    Co sądzicie?
    Bez sensu.
    W styropian na śrubę kołka wystarczy wcisnąć rurkę dystansową o grubości styropianu i na tym oprzeć konstrukcję.


    Ja bym to spróbował zrobić podobnie... tzn.

    zastosowałbym kołek rozporowy 16X120, ma śrubę 12X120, poprzez podkładkę powiększoną M12 przyspawałbym tą śrubę zostawiając do wkręcenia taką długość jaką pozwala strop, średnica podkładki wynosi 37 mm, od góry podkładki przyspawałbym rurkę o średnicy do 37 mm i długości grubość styropianu plus 6-7 cm, mocowanie konstrukcji przyspawane zostałoby do rurki trochę większej, np. 1 1/4 wchodzi na rurkę calową. Na rysunku narysowaną jest podkładka gumowa na stropie, ale nie podpisałem jej. Konstruktywne uwagi mile widziane.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł