Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 21 Oct 2020 05:36 3724350 12848
  • #12811
    futek2
    Level 18  
    Witam
    A nie lepiej zrobić tak jak ja to zrobiłem pare lat temu i do dziś pracujecie. A otwór z wychodzącymi rurkami poprostu wypełniłem pianka a jak stwardniala to zrobiłem otwór 5 mm drutem aby ciśnienie się wyrównało przy zmianie temperatury.
    Woda w zbiorniku jest od wielu lat ta sama a ta która ogrzewam przepływa przez rurke karbowana nierdzewna.
    Fotki pokazują szczegóły

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=9481883#9481883

    Pozdrawiam
    Futek2
  • #12812
    saskia
    Level 39  
    PV_Albert wrote:
    W moim systemie ala drenażowym do plastikowej beczki (120L) wraca woda z solara więc można powiedzieć że jest bez ciśnienia. Poszukuję metody przejścia przez bok beczki wężownicą (gładka rura z kwasówki), która będzie zabierać ciepło do bojlera.
    Obecnie używam rury karbowanej, która jest montowana od góry. Mimo pułapek ciepła są spore straty i zwiększone parowanie wody bo w pokrywie są otwory.
    Jest sporo różnych rozwiązań ale spodobało mi się "przejście szczelne typ WGC" np. z tej strony: [url=]https://sklep.wodbud.com.pl/pl/c/Przejscia-szczelne/355[/url]
    Widzę też pewne wady takiego rozwiązania:
    - "Średnica zewnętrzna rury musi zawierać się w przedziale 32-35mm." co oznacza grubą rurę wężownicy. Jak na razie nie znalazłem WGC mniejsze niż DN25.
    - Wymiennik (beczka) i wężownica musiałaby być raczej w kształcie kwadratu żeby dobrze przylegała uszczelka do boku beczki.
    - temperatura w beczce (szczególnie górna część) dochodzi do 60C.
    Od biedy (mniejsza sprawność) rura DN25 może być ale zastanawiam się czy WGC będzie szczelne przez kilka/naście lat, przy usztywnionej odpowiednio wężownicy.


    Sa do takiego celu zlaczki na stale zaciskane na plastikowym zbiorniku, a do nich mozna z jednej strony wlutowac wezownice, a na zewnatrz na zlaczu zaciskowym "na oliwke" podlaczyc miedziana instalacje.
    https://www.plumbnation.co.uk/site/dzr-compre...oducts%20-%20No%20Negs&utm_term=1100608002358
    Pare lat temu dorabialem komus z forum takie zlaczki na 10mm wezownice solarow do boilera, wstawiana przez pokrywe rewizyjna obok grzalki.
    Jesli nie ma tam cisnienia to moze to byc plastikowa przelotka jak do przelewow ze zbiornikow tak jak w linku na zdjeciach.
    Wiele z nich nadaje sie do klejenia jak plastikowe rury kanalizacyjne.
    Mozna tez zastosowac odplyw umywalki z plaskim nie stozkowym kolnierzem, albo odciac kolnierz i uzyc 2 orginalnych nakretek kolnierzowych, tylko trzeba by miec 2 stare przylacza umywalkowe by miec 2 takie nakretki.
  • #12813
    Rychu1962
    Level 3  
    Witam
    Jestem nowym na tym portalu i przeczytałem Wasze posty do 64 strony, jestem pełen podziwu dla Waszej wiedzy w tym temacie, ale w czym mój problem.
    Jestem zainteresowany zrobieniem solara wodnego do podgrzewania wody w basenie o pojemności ok. 5 m3, oczywiście domowym sposobem i oczywiście jak najtaniej. Posiadam okna pojedyncze , które chciałbym wykorzystać, mam również poliwęglan komorowy dymiony o wym.3m x 1m( pozostałość po budowanym własnoręcznie tarasie, ale z tego co przeczytałem nie jest zbyt dobrym materiałem)
    Panele grzejnikowe odpadają do wykorzystania ponieważ pewnie są zardzewiałe i będą brudzić wodę, musiałbym stosować jakieś filtry.
    Jestem laikiem w tych sprawach, nie znam się na elektryce czy automatyce jak tym sterować , ale jestem w stanie zamontować do obiegu np. pompkę od CO, a może wykorzystać pompkę od filtra od basenu ?
    Wydaje mi się ,że jestem w stanie polutować miedź palnik posiadam, skrzynię na solar wykonam bez problemu, drewno to moja pasja.
    Wszelkie uwagi mile widziane i proszę o wyrozumiałość ponieważ jestem zielony w tych sprawach.
    Z góry dziękuję. Pozdrawiam
  • #12814
    futek2
    Level 18  
    Witam
    Grzanie wody w basenie latwo mozna wykonac bez zbednego wydatku.
    Poprostu jednego dnia slonecznego w wodzie w basenie na glebokosc ok 10 cm zanurzyc czarna agrotkanine, aby zwiekszyc sprawnosc to na powierzcjni polozyc folie babelkowa ta z duzymi bablami uzywana w ogrodnictwie ona zapobiegnie wychladzaniu sie wody od powietrza a promienie sloneczne przez nia przejda i beda grzaly wode.
    To jest proste rozwiazanie i tanie tyle ze wymaga troche naszego wysilku ale warto nawet basen nakryc basen na noc ta folia z duzymi bablami aby woda nie stygla.
    Pozdrawiam
    Futek2
  • #12815
    Rychu1962
    Level 3  
    Dzięki za podpowiedź Futek 2
    Jednak dla nauczenia się robienia solara chciałbym na początek zrobić solar do basenu, a w przyszłości chciałbym zrobić solar dla ogrzewania CWU kiedy się tj. jesień , wiosna, a może zima . Może zastosuje bufor o którym tu piszecie na forum, ale to dłuższa perspektywa.
    W piwnicy tj. kotłowni mam dużo miejsca do jego zainstalowania. Przed domem pod południe mam taras kryty poliwęglanem komorowym o powierzchni 3.5 x ponad 5 m , może tam ulokowałbym kolektory.
    W moim rejonie świętokrzyskie ( biedny rejon ) nikt raczej nie wykonuje samodzielnie takich rzeczy może ja spróbuje . Tylko brak mi wiedzy fachowej na ten temat, chociaż ostatnio dużo tu czytam na ten temat.
    Wiem , że panel do basenu, a panel do CWU czy CO to inna bajka
    Wszelkie rady mile widziane.
    Pozdrawiam
  • #12816
    futek2
    Level 18  
    Teraz nie opłacalne jest robienie słonecznego kolektora cieczowego bo jak policzysz materiał to wyjdzie trochę taniej ale nie osiągniesz takiej sprawności a można kupić używane. Przemysł sprawe ja już pare lat temu to przećwiczyłem. Instajacje i inne rzeczy sam wykonasz ale same kolektory lepiej kupić wykonany fabrycznie.
    Pozdrawiam
    Futek2
  • #12817
    Rychu1962
    Level 3  
    Witam
    Chciałbym zrobić kolektor słoneczny do podgrzewania basenu wolno stojącego o pojemności ok.5 m3.
    Posiadam okno o wymiarach 150cm x 140 cm które chciałbym wykorzystać do tego celu i teraz moje pytania.
    - w jakiej odległości od siebie powinny być rurki pionowe miedziane i jakiej średnicy ?
    - jakiej średnicy powinny być rurki poziome ?
    Tak radzi mistrz Adam
    Celowałem w wysoką skuteczność. Chodziło o wysokie temperatury wyjściowe.
    Także o wysokie uzyski dzienne. (kWh)

    Jeżeli zrobimy panel z elementów długich ustawionych pionowo...
    Jeżeli połączymy je w układ "harfy", czyli góra razem i dół razem...
    Jeżeli zasilanie i odpływ będą po przekątnej...
    Jeżeli te zbiorcze rurki będą miały przekrój o 1/3 mniejszy jak SUMA przekrojów tych cieńszych...

    To opory przepływu będą małe, pojemność wodna każdej rurki w porównaniu z powierzchnią, która ją ogrzewa też mała wtedy uzyskiwane temperatury będą wysokie.
    Wszelkie rady mile widziane
    Pozdrawiam.
  • #12818
    Sstalone
    Level 30  
    @Rychu1962 , sprawdź ile kosztują rurki miedziane, blacha, farba, a następnie sprawdź ile kosztuje fabryczny kolektor i odpowiedz sobie czy warto sobie zawracać głowę jego budową...
  • #12819
    bachus1
    Solar collectors specialist
    Rychu1962 wrote:
    Witam
    Chciałbym zrobić kolektor słoneczny do podgrzewania basenu wolno stojącego o pojemności ok.5 m3.

    A jak już zrobisz takie kolektory to się okazuje, że przez nie nie można przepuścić bezpośrednio wody z basenu, chyba, że nie używasz żadnych środków chemicznych.
  • #12820
    chomonciorski
    Level 12  
    Panowie. Kiedyś popełniłem kolektor z kaloryferów i śmigały aż miło ale było to na starym domu. Wyprowadziłem się, a siostra zmieniała dach wiec poszły na wieczny odpoczynek. Teraz mam nowy dom i jakoś nie wypada mi ze względów estetyki i chyba efektywności robić z kaloryferów... Mam bufor duuuży, z lejem kawitacyjnym. Więc każdą energię raczej dobrze odbiorę. Teraz chciałem założyć kolektory i mam dostęp do pionowych, ale miejsce mam tylko by je ułożyć w poziomie. Czy wiecie jak to się sprawdzi z glikolem? Czy koniecznie musiały by być kolektory poziome?
  • #12821
    idepopizze
    Level 33  
    A jaką różnicę widzisz między położonymi poziomo a pionowo na glikolu ?
  • #12822
    chomonciorski
    Level 12  
    Dla mnie różnica może być taka, że glikol później się zagotować powinien i ew. zapowietrzyć układ ;) Co do samego kolektora to może być układ harfowy albo meandrowy więc jeśli patrzeć na ich konstrukcję to myślę że może być z tym kłopot. Dlatego pytam bo może ktoś zamontował pionowe poziomo i ciekaw jestem wniosków. Wiem że pompa może wszystko popchnąć ale nie koniecznie to dobry kierunek. Z drugiej strony może nie warto się nad tym rozczulać jeśli różnica będzie pomijalna...
     
  • #12823
    idepopizze
    Level 33  
    Meandrów nie ma w handlu, przynajmniej mnie o takowych nie wiadomo.
    Glikol się zagotuje jak nie będzie obiegu w instalacji. Problem więc jest:
    - brak prądu
    - uszkodzenie pompki, sterownika, gniazdek, przewodów, czujnika itd
    - przegnicie wężownicy i dostanie się wody do instalacji solarnej

    Ustawienie harfy poziomo może skutkować zażelowaniem glikolu w dwóch miejscach tam gdzie nie będzie obiegu.
    Przy dolnym korku i przy górnym korku. Oczywiście może to się "roznieść" dalej.
  • #12824
    Romulus7874
    Level 28  
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    chomonciorski wrote:
    ale miejsce mam tylko by je ułożyć w poziomie.

    Montowałem tak kolektor Weber. Było nad wyjściem na taras i miejsca na poziomo tylko. Działa jak trzeba. Spadek dałem może 1-2*, aby wizualnie nie było widać, że wisi "krzywo". Może znajdę zdjęcie zaraz.
  • #12826
    Romulus7874
    Level 28  
    Na glikolu. Przez dwa lata nie zgłaszał nieprawidłowości.
  • #12827
    Przemekprzemek
    Level 11  
    Witajcie po krótkiej przerwie, mój bieda panel pracował w tamtym roku bardzo dobrze choć trochę brakowało mi temperatury, ale dziś o czymś trochę innym, w nie długim czasie będę zmieniał pokrycie dachowe, dach jednospadowy nachylenie 12 stopni będzie kryty blachotrapezem t35 zastanawiam sie czy by miedzy membraną a blachą nie położyć harfy z rurki miedzianej ??? oczywiście pod membraną będzie ocieplenie 30cm wełny, taki solar miał by pracować na wodzie w miesiącach maj -październik, czy dobrze kombinuję ? jakieś sugestie ile mb harfy do wymiennika 800l?
    pozdrawiam
  • #12828
    Romulus7874
    Level 28  
    Mój nos mówi- szkoda miedzi. Słabe (wcale) połączenie z blachą. Przejęcie energii przez rurkę z wodą słabiutkie.
    To samo, da plastik (te czarne rurki do podlewań).
  • #12829
    Przemekprzemek
    Level 11  
    Myślisz że będzie aż tak słabo? Blacha do tego ciemna w lato nagrzewa sie znacznie, rurki miejscami bedą pewnie przylegać do niej, ale miejscami faktyczne będą szczeliny, ale czy samo promieniowanie cieplne nagrzanej blachy da efekt niewarty "świeczki" ?
  • #12830
    Janusz_kk
    Level 34  
    Przemekprzemek wrote:
    Myślisz że będzie aż tak słabo?

    Policz sobie koszt rurki w kontekscie ewentualnych zysków, to to może Cie otrzeźwi, nie mówiąc już o zimie i spuszczaniu z tego wody.
    Lepiej za tą forsę kilka pv kupić i jakiegoś off-grida albo bezpośrednio pod grzałki podłączyć.
  • #12831
    idepopizze
    Level 33  
    W tym wątku już ktoś taką konstrukcje zmajstrował, poszukaj. Czytałem o tym.
    Najprościej będzie znaleźć i dogadać się z autorem.
  • #12832
    Przemekprzemek
    Level 11  
    Janusz_kk wrote:
    Policz sobie koszt rurki w kontekscie ewentualnych zysków, to to może Cie otrzeźwi, nie mówiąc już o zimie i spuszczaniu z tego wody.
    Lepiej za tą forsę kilka pv kupić i jakiegoś off-grida albo bezpośrednio pod grzałki podłączyć.

    No więc nie zgodzę się z Tobą, mam pv ono zbiera energię na zimę , jego sprawność to +- 15% sprawność dobrego kolektora to +-70% sprawność takiej rurki położonej pod blachę jeśli da +-20% to i tak dobrze bo w ogóle taki kolektor nie zabiera mi miejsca

    idepopizze wrote:
    ....
    Najprościej będzie znaleźć i dogadać się z autorem.

    dzięki za info problemem będzie przekopanie tych 400 stron z hakiem
  • #12833
    bachus1
    Solar collectors specialist
    Przemekprzemek wrote:
    czy dobrze kombinuję ? j
    pozdrawiam

    Można powiedzieć, że dobrze byś kombinował gdybyś wiedział, ze klasyczny kolektor pracuje wykorzystujac tak zwany efekt cieplarniany. Twoje rozwiązanie nie zapewnia tego efektu co by to nie znaczylo. Twoje rozwiazanie to jakieś 5 do7% sprawności. Policz teraz ile m2 potrzebujesz do ogrzania zbiornika 800 l. To nie realne, szkoda kasy.
  • #12834
    Przemekprzemek
    Level 11  
    Poczytałem o solarach pod blachą, nie wiem czy znalazłem ten sam wątek o którym pisał kolega wyżej, były tam robione i z rurki hamulcowej i z "plastiku", konstruktorzy mieli do ogrzania 100-200l i "coś" uzyskiwali to u mnie przy 800l to jest przepaść, odpuszczam wiec wkładanie czego kolwiek pod blachę bo późniejsze zmiany / manipulowanie będą wręcz niemożliwe do wykonania, na webera miejsca niema.
    Mam szyby solarne 2szt wymiary około 160x60cm, będę eksperymentował, widzę to tak , ułożę harfę na dachu / blasze, jeszcze nie wiem w jakiej konfiguracji i przykryję szybami dla efektu cieplarnianego , pytanie, jakie średnice i jaką pojemność w litrach taka harfa powinna mieć ? Próbować z większą ilością rur np 15mm czy mniejszą np 30mm? zachowując tą samą pojemność w litrach ?
    Co doradzicie ? ile litrów, jakie przekroje rur?
  • #12835
    Janusz_kk
    Level 34  
    Nadal bez sensu. Solar ma od dołu i po bokach izolację, jak Ty ją chcesz na dachu zrobić?
    A bez izolacji to blacha będzie grzała powietrze a nie rurkę.
  • #12836
    Przemekprzemek
    Level 11  
    Pod blachą jest 30cm wełny
    Okapy dachu do okoła w miarę szczelny, wiatr tam hulać nie będzie .
  • #12837
    saskia
    Level 39  
    Przemekprzemek wrote:
    Pod blachą jest 30cm wełny
    Okapy dachu do okoła w miarę szczelny, wiatr tam hulać nie będzie .

    Chodzi o to ze takie rurki beda jedynie ogrzewane rozgrzanym powietrzem zamknietym miedzy blacha a izolacja.
    Blacha bedzie goraca, np, 100stopni C, ale powietrze bedzie mialo 60°C, a blacha mimo ze goraca, bedzie oddawala cieplo na zewnatrz, poprzez ruch powietrza-wiatr.
    Gdybys przylutowal te rurki do tej blachy, to odbieraly by wiecej ciepla, ale mimo wszystko blacha bedzie takze chlodzona wiatrem, a co za tym idzie, to gdy na chwile slonce zajdzie, to ostygnie takze woda w obiegu solara.
  • #12838
    idepopizze
    Level 33  
    @Przemekprzemek
    To bez sensu.
    Mam fabryczne solary i niedawno miałem problem z ociepleniem po zimie między płytami.
    Tam jest raptem z 7-8cm rurki łączącej pomiędzy nimi, a jak to straciło izolację to od razu było widać różnicę.
    Jak nie będziesz miał sensownej izolacji absorbera to będziesz grzał wodę w lipcu i w sierpniu.
  • #12839
    Przemekprzemek
    Level 11  
    Hmm no niestety ale taki pewnie będzie efekt ...kombinuję jak koń pod górkę bo na dachu miejsca brak ,stary bieda solar na gruncie grzeje do +- 45C, ale prze to że jest daleko od domu to mam spore straty na przesyle,,,, Zostaje mi miejsce na elewacji ukierunkowanej w zasadzie na południe, waham się nad weberami, ale znowu kierować je pod kątem to będą musiały sporo odstać od obrysu budynku, a wieszać płasko to muszę przewymiarować instalację jakieś 70%.
  • #12840
    idepopizze
    Level 33  
    To wymień bieda konstrukcje na gruncie na lepsze. Będą wyższe temperatury i więcej dotrze do domu. Tylko co jakiś czas trzeba je przepłukać z kurzu.