Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 09 Wrz 2008 18:51 3493848 12525
  • #1801 09 Wrz 2008 18:51
    sn-rf
    Poziom 14  

    Witam,

    adamzien: ja do pomiaru przepływu będę miał wodomierz z impulsatorem (przepływa 5l wody - styki zwarte, leci kolejne 5 - rozwarte itd). Wyszarpałem kiedyś na allegro, właśnie do tego celu. Nie licząc przesyłki kosztował całe 8zł :).

    Nie miałem kiedy zadzwonić w sprawie spiraflex, ale pewnie macie racje co do tych cen :(. Pewnie trzeba będzie jednak zacisnąć zęby i odłożyć kase na miedziane rury.

    pozdrawiam,
    Piotrek

  • #1802 09 Wrz 2008 19:50
    hamerg
    Poziom 20  

    Z moich obserwacji wynika że można troszkę zwiększyć moc solka jeżeli będziemy odzyskiwać ciepło z jak największej powierzchni. Chodzi o to że na swoim solku sprawdziłem temperaturę absorbera i płynu w rurkach. Wynika z tego że absorber ma większą temperaturę o jakieś 10-15 stopni w zależności od oddalenia od rurki. Gdyby tak wsiąść dwie blachy aluminiowe i dać między nie wykonane z cienkich pasków alu lub innego materiału przegrody w podobny sposób jak jest zbudowany grzejnik panelowy wtedy cała energia byłaby przekazywana do wody lub glikolu. Wyeliminowało by się w ten sposób miejsca gdzie jest wyższa temperatura i w ten sposób ograniczyć również emisję ciepła. Wiadomo że jeżeli coś jest mocniej nagrzane to więcej emituje.
    Pytanie brzmi czy ktoś zna sposób na połączenie blach tak aby wytrzymały max 1bar. Zgrzewanie w warunkach domowych raczej trudne do wykonania a co do klejów nie mam doświadczenia. Rozwiązanie dwóch blach alu połączonych w ten sposób zmniejszyło by również wagę solka.
    Jestem na etapie przygotowań do zrobienia drugiego solka i jeżeli ma ktoś pomysł to bardzo chętnie wysłucham opinii.

  • #1803 09 Wrz 2008 23:32
    adamzien
    Poziom 12  

    Też myślałem o wodomierzu i układzie zliczającym na i2c żeby można było robić odczyty z komputera, chyba kupie zarz jakiś wodomierz na allegro i pokombinuje :)
    Dzięki sn-rf

  • #1804 10 Wrz 2008 10:53
    Tarnus
    Poziom 20  

    adamzien napisał:
    Tarnus czym mierzysz przepływ cieczy w instalacji kolektora, może masz jakiś ciekawy patent?


    Aby wykonywac precyzyjne pomiary energii do rozliczeń, sterownik TDC3 można rozbudować o precyzyjny przepływomierz ultradźwiękowy z wbudowanym PT1000. Jest w ofercie producenta ale niestety kosztuje sporo. Jestem na etapie rozgryzienia co i jak aby samemu coś takiego zrobić.
    Druga mozliwość czyli taka jak obecnie u mnie to pomiar orientacyjny, polegajacy na tym, że odczytujemy na przepływomierzu pływakowym (takim jak w każdej grupie pompowej) wartość przepływu i wpisujemy jednorazowo w ustawieniach TDC3. TDC3 wie że ta wartość dotyczy pełnego 100% wysterowania pompy. Jeżeli TDC3 zmniejsza obroty pompy podczas pracy układu wie że do celów obliczenia energii odpowiednio należy też pomniejszyć wpisaną wartość przepływu. Pomiar jest obarczony błędem +-15% a stwierdzam to po kilkudniowych obserwacjach i ręcznych obliczeniach. Do obliczeń przyjmuję aktualną wartość przepływu ze wskażnika przepływu, temp zasilania i temp powrotu na wężownicy.
    Przepływomierz kupiłem za pomocą pośrednika w firmie hewalex ale dzwoniłem tam i też sprzedają bezpośrednio w cenie około 80 zł.


    Marek

    Dodano po 6 [minuty]:

    sn-rf napisał:
    Witam,

    adamzien: ja do pomiaru przepływu będę miał wodomierz z impulsatorem (przepływa 5l wody - styki zwarte, leci kolejne 5 - rozwarte itd). Wyszarpałem kiedyś na allegro, właśnie do tego celu. Nie licząc przesyłki kosztował całe 8zł :).

    Nie miałem kiedy zadzwonić w sprawie spiraflex, ale pewnie macie racje co do tych cen :(. Pewnie trzeba będzie jednak zacisnąć zęby i odłożyć kase na miedziane rury.

    pozdrawiam,
    Piotrek


    Panowie wodomierz będzie wykonywał pomiary z dość sporym błędem. Po pierwsze skalibrowany jest na gęstość wody a nie glikolu, po drugie zmienna gęstość glikolu w różnych temperaturach powoduje dalsze odchyłki pomiarów - te skrzydełka wewnątrz kręcą się inaczej. Trzeba by szukać gotowca typu czujnik ultradzwiękowy przepływu albo przepływomież owalno-zębatkowy.

    Na spiraflex stać tych zza odry. U nas 1 metr pojedynczej rury kosztuje 100zł. Miedź w zupełności wystarcza.

    Marek

    Dodano po 8 [minuty]:

    sylwek9999 napisał:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł




    witam robię taki wymiennik baniak 60l,7 metrów rurki 15 w środku.mam pytanie jaka moc maksymalnie mogę przekazać


    Ja odpowiem na przykładzie parametrów mojego fabrycznego zbiornika.
    pojemność 300l, powierzchnia wężownicy kolektora 1,2m2, maksymalna temperatura zbiornika 95 stopni, maksymalna doprowadzona moc do wężownicy kolektora 150kW.
    Teoretycznie im większa powierzchnia wężownicy tym lepiej.
    Nie rób leżącego zbiornika bo straty dobowe są większe. Najlepsze rozwarstwienie uzyskuje się w smukłym stojącym zbiorniku.


    Marek

    Dodano po 48 [minuty]:

    MD-2 napisał:

    Tarnus sam sobie udowodniles ze moce uzyskiwane na zbiorniku zalezy od objetosci zbiornika


    Może nie zbyt dokładnie to wyjasniłem. Napewno jest tak jak to opiszę dalej. Moc niezależnie od objętości zbiornika zostanie doprowadzona zawsze taka sama. Tyle że ze wzrostem temperatury w zbiorniku maleje ilośc przekazanej z jednego medium do drugiego. a pozostała nadwyżka zostanie wypromieniowana w otoczenie Doprowadzisz moc 4kW do kropli wody to wyparuje w mgnieniu oka przy udziale załóżmy abstrachując może 100wat. Reszta, czyli 3,9kW zostanie wypromieniowana w otoczenie, Dostarczmy teraz tą moc do zbiornika 300l. Podgrzeje o ułamek stopnia ale prawie cała moc pozostanie uwięziona w medium w zbiorniku. W miarę jak zbiornik nabiera już temperatury to doprowadzanie dalsze mocy powoduje powiększający się z chwili na chwilę efekt tej kropli wody.
    Przy odpowiednio dużej objętości zbiornika straty jego pośrednio pochłoną doprowadzane nadwyżki mocy. Efekt jest taki sam nadwyzka wypromieniuje w otoczenie - tyle że nie zagotujemy wody tak jak by to miało pewnie miejsce w małym zbiorniku.



    MD-2 napisał:

    Ciekaw jestem jakie beda twoje spostrzezenia w miesiacach przejsciowych czy zdolasz nagrzac tyle wody do wysokich temp. Zobaczysz ze w zbiorniku bedziesz mial rozwarstwienie wody na ciepla i zimna. Jakbys zastosowal mniejszy zbiornik to woda bedzie miala wyzsza temp.


    Nastawiam się na spostrzeżenia pozytywne ponieważ grzejąc gazem czy prądem nie płacę rachunków za temperaturę ale za zużytą moc. Wydaje mi się że w 2-3 miesiącach przejściowych zadowolę się w zupełności jeżeli solar podgrzeje wodę nawet tylko o kilka-kilkanaście stopni. O tyle mniej będę musiał dogrzewać gazem lub prądem.

    MD-2 napisał:

    cytat - "Zakładając średnie nasłonecznienie 1,3kW/m2 w mojej miejscowości" oj kolego sympatyczny przesadziles z ta wartoscia, najwyzsze natezenie prom. slonecznego zanotowanio na Kasprowym Wierchu i wynosilo ono 1,2 kW/m2.


    Może masz rację, ale ja gdzieś pamietam wyczytałem że te wartości dotyczą powierzchni poziomych. Użyta przeze mnie wartość dotyczyła kolektora skierowanego na słońce. Ale powtarzam mogę się mylić.


    MD-2 napisał:

    Jeszcze jedna moja mala uwaga przedstaw obliczenia tych 23kWh dla podgrzania jedorazowego odj. 300l od temp. 10 do 80 st C, (w trzy godziny??!!) bo mi ni w zab nie wychodzi. Czy jestes swiadom jak to duzo energi te 23 kWh.



    Średini czas pracy kolektora wskazywany przez sterownik to 6-7 godzin dziennie - o tej porze roku!. Dlaczego twierdzisz że 3 godziny ?

    300l * 1,16 * 70 stopni = 24360W Jeżeli w ciągu 7 godzin to średnio 3,5kWh energii mocy podczas kazdej z tych 7-miu godzin.

    Przedstaw swoje obliczenie. Moze coś żle kombinuję :)


    MD-2 napisał:

    Wez pod uwage ze sloneczko nie grzeje caly czas z ta sama moca a zatem sprawnosc samego kolektora jest zmienna tak samo w czasie jak promieniowanie sloneczne. Kolektor nie jest w stanie tych twoich 1,3 kW/m2 zamienic w 100% na energie cieplna, max to 60-70% (oczywiscie w południe). Po poludniu i wieczorem ta sprawnosc bedzie jeszcze mniejsza.


    Słońce grzeje jednostajnie tą samą mocą :) - no prawie - dla naszych rozważań. Tylko nasza atmosfera jest zmienna. No dobra czepiam się, prawdopodobnie sam tez kiedyś tekiego opisu zjawiska użyłem.
    Wiem do czego zmierzasz Sprawność kolektora jaki posiadam to 82 %.
    WYtłumacz mi w takim razie taką sytuację. Zalewam zbiornik 300l wodą o temp. 10 stopni. Podczas grzania przez 7 godzin średnia temperatura w całej objętości zbiornika dochodzi do 80 stopni. Ile to jest dostarczonej energii w kilowatogodzinach? Może rzeczywiście ja coś żle liczę.

    [quote="MD-2"]
    P.S. Przyznam ci sie ze bronilem dyploma na polibudzie na temat kolektorow slonecznych.
    [quote="MD-2"]

    Wiem że siedzisz we temacie :) dało się to wyczuć.

    Marek

  • #1805 10 Wrz 2008 18:51
    MD-2
    Poziom 14  

    Po uscisleniu przez Ciebie obliczen Tarnus zwracam ci honor moc dostarczona do podgrzania czynnika roboczego w zbiorniku to rzeczywiście ok. 24 kW ale jest jedna bardzo znaczaca roznica - nie 24kWh bo to calkiem inna wartosc i inna jednostka. Jakbys w ciagu jednej godziny dostarczyl energie 24kW to w ciagu dnia ten zbiornik by sie zagotowal ze 5 razy. Jezeli grzejesz bojlerek przez 7h to w kilowatogodzinach wychodzi tak jak napisales ok. 3,5 kWh (co daje w ciagu 7 godzin 24 kWh energii).
    Te 82 % sprawnosci uzyskasz jedynie przy max natezeniu prom. slonecznego czyli w lipcu w samo południe, natomiast w pozostale miesiace ta sprawnosc niestety bedzie nizsza ze wzgledu na to ze sloneczko mniej grzeje w miesiacach np. zimowych i ze wzgledu na to ze temp. otoczenia jest nizsza (co jest zreszta oczywiste). Funkcja sprawnosci kolektorow niestety nie jest liniowa.
    Jesli chodzi o te promieniowanie docierajace do powierzchni ziemi, to jest max wartosc i w naszej szerokosci geograficznej wiecej nie bedzie niestety.
    Jestem tego samego zdania ze najmniejszy zysk energetyczny nawet kilku st. C daje w skali roku zysk konkretnej kwoty pieniędzy. A trzeba wziasc pod uwage ze ceny nosnikow energii beda w niebotyczny sposob rosnac. Zachęcam wiec wszystkich kombinujcie i testujcie swoje wynalazki i cieszcie sie CWU za poldarmo.

  • #1806 10 Wrz 2008 19:34
    sn-rf
    Poziom 14  

    Witam,

    Tarnus napisał:

    Panowie wodomierz będzie wykonywał pomiary z dość sporym błędem. Po pierwsze skalibrowany jest na gęstość wody a nie glikolu, po drugie zmienna gęstość glikolu w różnych temperaturach powoduje dalsze odchyłki pomiarów - te skrzydełka wewnątrz kręcą się inaczej. Trzeba by szukać gotowca typu czujnik ultradzwiękowy przepływu albo przepływomież owalno-zębatkowy.


    Mi (a i pewnie większości piszących tutaj osób) taka dokładność wystarczy. Pierwotnie wodomierz ten miał służyć do wykrycia padu pompy. Później jak zobaczyłem gdzieś wykresy z profesjonalnych instalacji - poza powyższym - oszacowanie ilości uzyskanej energii.

    pozdrawiam,
    Piotrek

  • #1807 11 Wrz 2008 09:20
    Tarnus
    Poziom 20  

    MD-2 napisał:
    Po uscisleniu przez Ciebie obliczen Tarnus zwracam ci honor moc dostarczona do podgrzania czynnika roboczego w zbiorniku to rzeczywiście ok. 24 kW ale jest jedna bardzo znaczaca roznica - nie 24kWh bo to calkiem inna wartosc i inna jednostka. Jakbys w ciagu jednej godziny dostarczyl energie 24kW to w ciagu dnia ten zbiornik by sie zagotowal ze 5 razy. Jezeli grzejesz bojlerek przez 7h to w kilowatogodzinach wychodzi tak jak napisales ok. 3,5 kWh (co daje w ciagu 7 godzin 24 kWh energii)

    Alez oczywiście 24kWh to nie to samo co 24kW7h. Ta siódemka to specjalnie. Użycie tego wynikło z chęci przedstawienia wyprodukowanej mocy analogicznie do rozliczen za pomoca licznika energii elektrycznej. Podłączasz TV do pradu i na koniec miesiąca płacisz za ilość kWh a nie za 60W poboru mocy w ciągu miesiąca. Mimo że sprowadza się do tego samego. Podsumowując ten wątek. Na koniec dnia zgromadziłem w zbiorniku jednak 24kWh energi czyli około 3,5kWh w ciągu każdej z siedmiu godzin grzania. Czyż nie tak ?

    MD-2 napisał:
    Te 82 % sprawnosci uzyskasz jedynie przy max natezeniu prom. slonecznego czyli w lipcu w samo południe, natomiast w pozostale miesiace ta sprawnosc niestety bedzie nizsza ze wzgledu na to ze sloneczko mniej grzeje w miesiacach np. zimowych i ze wzgledu na to ze temp. otoczenia jest nizsza (co jest zreszta oczywiste). Funkcja sprawnosci kolektorow niestety nie jest liniowa.
    Jesli chodzi o te promieniowanie docierajace do powierzchni ziemi, to jest max wartosc i w naszej szerokosci geograficznej wiecej nie bedzie niestety.

    Owszem nie będzie więcej ale mamy tez z roku na rok coraz wyższą temperaturę srednioroczną a ta przekłada się na mniejsze straty wypromieniowania przez kolektor. Głównie w okresie przejściowym te straty są przecież decydujące o sprawności systemu. Na tym polu właśnie wygrywają próżniowe. I wychodzi na to że z roku na rok mniej sensowne staje się stosowanie kolektorów prózniowych.


    Marek

  • #1808 11 Wrz 2008 15:48
    cipro
    Poziom 14  

    znalazłem cos takiego
    TEORIA: Zasada działania instalacji solarnej
    Projekt instalacji

    Każda instalacja solarna składa się z baterii kolektorów, umieszczonej zazwyczaj na dachu budynku, podgrzewacza umieszczonego wewnątrz budynku (zazwyczaj w sąsiedztwie kotła c.o. i zespołu pompowo-sterowniczego umieszczonego obok podgrzewacza (zwykle na ścianie).

    Zasada działania instalacji solarnej jest następująca: kolektor solarny zamienia promieniowanie słoneczne na ciepło. Nośnikiem ciepła jest niezamarzający roztwór glikolu propylenowego krążący w instalacji na skutek pracy pompy obiegowej w zespole sterowniczo-pompowym. Bateria kolektora połączona jest hydraulicznie z wężownicą umieszczoną w podgrzewaczu wody użytkowej dwoma rurami miedzianymi o średnicy dobranej do wielkości baterii słonecznej. Nośnik (roztwór glikolu) zabiera ciepło z kolektorów i przenosi je do wężownicy, która nagrzewa wodę w podgrzewaczu.

    W poprawnie wykonanej instalacji solarnej, różnica temperatur pomiędzy nośnikiem wypływającym z kolektora a dopływającym do kolektora powinna wynosić maksymalnie 15oC. Oznacza to, że zawsze kolektor słoneczny posiada wyższą temperaturę niż temperatura wody w zbiorniku. Poprawnie zaprojektowana instalacja (składająca się z właściwie dobranych podzespołów do pojemności podgrzewacza, ilości kolektorów słonecznych oraz właściwie podłączonej całej instalacji) powinna w ciągu godzin pracy kolektorów nagrzać wodę w zbiorniku do temperatury nie wyższej niż 70oC. Im temperatura pracy kolektora jest wyższa, tym większe są straty ciepła przez
    wypromieniowanie.

    Wychodzi na to ze w godzinę mamy na obiorniku 70 stopni :D
    materiła zaczerpnięty z :
    http://www.allegro.pl/item435619299_zestaw_solarny_hewalex_2slp_250_okazja.html

    <lol>

  • #1809 11 Wrz 2008 20:37
    greenpeace
    Poziom 23  

    Witam.

    Czytać ze zrozumieniem :D
    Nie w godzinę(!) tylko w czasie godzin pracy.

    A alledrogo nie jest wykładnią wiedzy - tylko ignorancji.

  • #1810 11 Wrz 2008 20:48
    adamzien
    Poziom 12  

    Ja obserwując wykresy z mojej instalacji zauważyłem że lepiej solar grzeje w trochę pochmurne dni jak jest kilka małych chmórek i nie jest idealnie czyste niebo, widać trochę jednak działa energia rozproszona, (mam kolektor próżniowy)

  • #1811 12 Wrz 2008 00:12
    Tarnus
    Poziom 20  

    cipro napisał:
    W poprawnie wykonanej instalacji solarnej, różnica temperatur pomiędzy nośnikiem wypływającym z kolektora a dopływającym do kolektora powinna wynosić maksymalnie 15oC.
    Oznacza to, że zawsze kolektor słoneczny posiada wyższą temperaturę niż temperatura wody w zbiorniku.


    Powiem jak mawiała moja babcia+
    Dupa Jasia.
    Straty na przesyle trzeba uwzględnić i to w obie strony bo tak naprawdę nie chodzi o temperaturę na kolektorze ale na wejściu i wyjściu wężownicy w zbiorniku. na wlotach wężownicy zbiornika temp zawsze będzie mniejsza.


    cipro napisał:

    powinna w ciągu godzin pracy kolektorów nagrzać wodę w zbiorniku do temperatury nie wyższej niż 70oC[/b].


    Dupa Jasia. Jeżeli mi nagrzeje o dalsze 10-15 stopni to dla mnie oznacza to więcej zgromadzonej energii. A że straty są większe ? No i co z tego. Energia była za friko. Co to więc straty ? Czego niby? Co lepsze, spadek przez noc z 70 do 67 czy też z 80 na 75. W którym przypadku mam więcej ciepłej wody ?
    Inną sprawą jest kamień kotłowy. Im wyższa temp tym go będzie więcej. Ja akuraty mam szczęście mieć bardzo miękką wodę, dlatego grzeję do więcej. W zmywarce nie używam wogóle nabłyszczacza oraz soli do zmiękczacza. W poprzednim mieszkaniu woda byla twarda to też szło kilo na miesiąc. No i oczywiście ze względów bezpieczeństwa szybki zawór mieszający termostatyczny żeby na krany ani na prysznic nie więcej niż te 45-55 stopni jak kto se ustawi i po sprawie :)

    cipro napisał:

    Im temperatura pracy kolektora jest wyższa, tym większe są straty ciepła przez wypromieniowanie.



    No tak. Oczywiście w sytuacji normalnego grzania. Ale gdy już zadowalamy się nagrzanym zbiornikiem, siłą rzeczy temp na kolektorze wzrasta a wtedy nie ma co się martwić takimi stratami. Zbiornik gorący jak gejzer i kolektor zrobił co miał zrobić. Wtedy tylko żałować że się nie kupiło układu z dwoma zbiornikami.

    A tak szczerze to już mam zamiar przygotować 100l elektryczny zbiornik jako zbiornik wstępny w układzie szeregowym. Wywalę z niego grzałkę elektryczną i w miejsce jej dwóch dziurek wlutuję na brąz wężownicę. Kryza jest na tyle duża że zmieszczę spiralę fi 8cm a długą na cały zbiornik. Zasadzia działania będzie taka. W pierwszej kolejności solar grzeje 300l zbiornik, który ma dwie wężownice- solara oraz kotła. Jeżeli temp na zbiorniku 300l osiągnie np. 80 stopni, sterownik solara (jest taka funkcja) zaworem trójdrogowym albo drugą pompą przełącza obieg glikolu do zbiornika wstępnego 100l. Zawsze układ działa z pierwszeństwem ładowania zbiornika 300l. Pobór ciepłej wody następuje ze zbiornika 300l a ten zasilany od dołu będzie z wylotu ciepłej wody zbiornika 100l. Jeżeli temp podczas poboru wody w obu zbiornikach spada to zawsze 300l zbiornik ma pierwszeństwo ładowania. Proste co ?
    Wiem że ekonomiczniej by było zbiorniki zamienić miejscami. W okresie przejściowym kotłem CO dogrzewać będę przecież górną część zbiornika 300l a dolna jego część oraz cały zbiornik wstępny będą raczej zimne. No ale powód podstawowy- ten 100l nie ma miejsca na dwie wężownice, po drugie musiałbym zdemolować za dużo dopiero co wykonanej w kotłowni instalacji CWU.
    Oczywiścei pomysł ten nie jest mój, tak się robi często gęsto. Ja tylko znalazłem zastosowanie na zbędny zbiornik którego mi było żal wywalać bo jest w 100% sprawny i ma nawet całą anodę magnezową.

    cipro napisał:

    Wychodzi na to ze w godzinę mamy na obiorniku 70 stopni :D
    materiła zaczerpnięty z :
    http://www.allegro.pl/item435619299_zestaw_solarny_hewalex_2slp_250_okazja.html


    Źle zrozumiałeś. Nie w godzinę pracy, lecz w czasie godzin pracy :)



    Marek

    Dodano po 2 [godziny] 28 [minuty]:

    Prosiliście mnie o zdjęcia no to proszę.
    Sorki za kiepską jakość ale to tak w pośpiechu wszystko było robione.
    Będziecie mieli jakieś porównanie swoich własnoręcznie wykonanych instalacji z prawie fabryczną. Nie chodzi mi tu o to co tańsze, droższe, gorsze, lepsze ale o próbę porównania żeby wiedzieć w którym kierunku zmierzać.


    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kanał ciepłowniczy fi110mm na głębokości jakieś 40-50cm. Szkoda że trochę późno się zorientowałem żeby zrobić zdjęcie kanału -już go prawie całego przysypałem.
    Ta czerwona pionowa rura to oczywiście rynna nie mająca nic wspólnego.
    Natomiast to jakby okienko do piwnicy, to studzienka rewizyjna tegoz kanału. W niej jest lutowane połączenie rur z ziemi z rurami biegnącymi do domu. Oczywiście rury izolowane termicznie.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Studzienka przy kolektorach wykonana z dwóch wsuniętych na siebie 20litrowych wiader po farbie
    łączenie wiader, cała przestrzeń wokół studzienki oraz spód odizolowane pianką do montażu okien i dopiero zasypane od góry ziemią. Wejście rury uszczelnione. Woda pozostała po deszczu gdyż jeszcze nie zrobiłem pokrywy narazie zakrywam folią. Zawory umieszczone w najniższym punkcie instalacji - niestety wyszło że ziemi :) służą jako spustowe oraz ewentualnie do przepłukiwania instalacji :idea:
    Aby rury nie stały oparte na dnie w ewentualnie występującej wodzie wodzie ani nie wisiały w powietrzu własnym ciężarem podstawiłem pod nie klocuszek ze styroduru wysoki na jakieś 5cm. Rura osłonowa fi110 jest wyżej względem dna o jakieś 2cm. Spadek rury osłonowej to około 1° na metr w kierunku tej własnie studzienki.


    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Stelaż. Spawano/skręcany. Dolna podstawa zamocowana na wspawanych przegubach dzięki czemu zmienijąc wysokość dwóch pionowych podpórek można skorygować kąt podniesienia. Podstawy betonowe fi 22cm zbrojone jednym prętem żebrowanym. Do prętów dospawany kątownik 30mm a na nim przeguby. Otwory wiercone w ziemi na głębokość 1 metra zalane betonem. Kąt podniesienia 50° - bardziej optymalny dla okresu przejściowego, kierunek południe.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    To zdjęcie oraz dwa nstępne wykonałem przed chwilą.
    Jak widać podłączenia do kotła oraz zimnej i ciepłej wody jeszcze nie zaizolowałem termicznie. "Grupę pompową" też muszę zaizolować ale na razie nie mam czasu. W kotłowni zrobiło się naprawdę ciepło. Jak w parowozie :)

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Wskazania na wyświetlaczu sterownika TDC3
    Czujnik 1 - Temp na kolektorze.
    Czujnik 2 - Temp w dolnej części zbiornika 300l
    Czujnik 3 - Temp na zasilaniu wężownicy solara
    Wskazywana aktualna moc dostarczana do zbiornika w watach oraz całkowita moc od początku uruchomienia instalacji w kilowatach, z tym że przez pierwsze parę dni odczyty zerowałem bo korygowałem ustawienia sterownika. Widać tu że straty na przesyle wynosiły w chwili robienia fotki 3° przy przepływie jak na zdjęciu poniżej czyli około 8,2l/min. Zakładam że straty przesyłu powrotnego do kolektora też 3°. ΔT wężownicy wynosiła więc 87-86=1° a ΔT kolektora 90-83=7° !


    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Tu jak wyżej ale dodatkowo aktualna wartość wysterowania pompy w % oraz data i godzina. 90% to akurat u mnie pełna moc pompy. Przy wartościach 90-100% obroty dziwnie malały :| Widać pompa nie do końca lubi PWM dlatego ustawiłem sterowanie 30-90%.
    Pomiary mocy niestety ale są obarczone w zależności od zachmurzenia, stopnia nagrzania zbiornika, oraz wartości wysterowania pompy błędem -15%+15% Gdybym miał
    ultradzwiękowy miernik przepływu który można podłączyć do TDC3 to pomiary były by precyzyjne.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Temperatura powrotu wężownicy solara. Wskazywana trochę wyższa od temp zasilania ale to wina tolerancji pomiaru taniego termometru za 15 zł.
    W rzeczywistości temperatura wynosiła jakieś 86° zmierzona PT1000
    Data i godzina jak wyżej.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Temperatura w zbiorniku 300l data i godzina jak wyżej.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Regulator przepływu który akurat tu na zdjęciu ustawiony jest na 6l/min.
    Fajnie widać w nim było przesuwające się pęcherzyki powietrza zanim układ nie został całkowicie odpowietrzony.
    Od paru dni regulator ustawiony jest na maksimum przepływu i służy jedynie do celów kontroli oraz odczytu wartości przepływu. Natomiast przepływem steruje TDC3 w zakresie 5,5-8,2l/min. Efekt: Nie przegrzewanie kolektora temperaturami 110°, cicha praca obiegu - nie ma szumów kawitacyjnych które powstawały na zdławionym przepływie regulatora, mniejsze pobory mocy przez pompę, takie same uzyski mocy przez układ- chyba nawet wyższe.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Statystyki miesięczne

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Statystyki dzienne. TDC3 podaje statystykie roczne, miesięczne, tygodniowe oraz dzienne. W trybie tekstowym oraz jak widać powyżej graficznym. ΔT na wyświetlaczu to średnia dzienna ΔT kolektora i dolnej części zbiornika.


    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Główny zawór mieszający termostatyczny TM200 na poborze ciepłej wody ze zbiornika. Ustawiony mam na 55°. Przez niego płynie ciepła woda na cały dom. Bez niego bardzo ryzykowna by była kąpiel pod prysznicem
    Oprócz TM200 w całym domu mam baterie termostatyczne.
    Komfort i wygoda bez zbędnego kręcenia gałami podczas puszczania wody.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Zawór mieszający do pralki ustawiony na około 32°.
    Zmywarka podłączona natomiast do wody 55°

    Cała instalacja CO, CWU, solarna, elektryczna, mechaniczna (stelaż i inne) oraz przeróbka kotła na jednofunkcyjny z zasobnikiem wykonana własnoręcznie. Dzięki temu zaoszczędziłem naprawdę kupę kasy.
    Nie chciałem się bawić w samodzielne wykonanie kolektorów bo dostałem dofinansowanie.



    Marek

  • #1812 12 Wrz 2008 00:12
    Hahar
    Poziom 12  

    Witam po dość długiej przerwie-praca...
    Bojler ocieplony (15cm) i zalany,kolektor jeszcze w "proszku"
    -zrobiłem obejście z końca górnej wężownicy do wejścia dolnej :)
    oczywiście na miesiące zimowe-po teście na piecu jestem zadowolony:
    -pół wiaderka trocin,kilka klapek
    -47 stopni w połowie zbiornika,58 góra
    -po 12h góra 56,w połowie 46
    Wrzucam fotki-kolektor aktualny stan,bojler w trakcie ocieplania-nie mam aktualnych(w przerwy pomiędzy styropianem poszła pianka)

  • #1813 12 Wrz 2008 16:02
    mk1a
    Poziom 15  

    Tarnus fajnie to wygląda chciałbym cie podpytać o pare spraw moje gg1314055

  • #1814 12 Wrz 2008 19:16
    greenpeace
    Poziom 23  

    Ja naprawdę nie wiem. U mnie od dwóch tygodni słońca nie widać. Kolektor zimny jak plecy nieboszczyka. Ten Nowy Sącz to chyba w Afryce.

  • #1815 12 Wrz 2008 20:42
    Tarnus
    Poziom 20  

    greenpeace napisał:
    Ja naprawdę nie wiem. U mnie od dwóch tygodni słońca nie widać. Kolektor zimny jak plecy nieboszczyka. Ten Nowy Sącz to chyba w Afryce.


    I nic a nic nie zagrzało ? U mnie w dzisiejszy pochmurny dzień wyprodukowana moc 11kWh. Na zbiorniku w tej chwili niecałe 60°.

    Marek

  • #1816 13 Wrz 2008 10:36
    greenpeace
    Poziom 23  

    Marek: Niestety 10 stopni na zewnątrz, wiatr mało głowy nie urwie (jedyny plus to właśnie wiatr :) ).
    Nawet jeśli kolektor odbiera trochę energii to niestety przez "U" wężownicę duża jej część jest bezpowrotnie tracona.
    A pogoda... naprawdę od dwóch tygodni słońca nie widać.
    Cóż, pozostaje mi tylko zazdrościć.

    Dodano po 28 [minuty]:

    Marek: dopisz parę słów o dofinansowaniu do zakupu kolektorów.

  • #1817 13 Wrz 2008 12:09
    mk1a
    Poziom 15  

    ni właśnie dopisz coś o dofinansowaniu zakupu kolektorów
    jak to nie tajemnica:P:P

  • #1818 13 Wrz 2008 14:39
    Tarnus
    Poziom 20  

    mk1a napisał:
    ni właśnie dopisz coś o dofinansowaniu zakupu kolektorów
    jak to nie tajemnica:P:P


    Gminy ale nie wszystkie wydzieliły więcej lub mniej kasy na fundusz ochrony środowiska. W Nowym Sączu U nas jest to wydział ochrony środowiska. Dofinansowuja kolektory pompy ciepła i nie wiem czy nie docieplenia i ekologiczne oczyszczalnie ścieków i wiatraki.
    Kwota dofinansowania w przypadku kolektorów to 600zł za kazdy czynny 1m2 kolektora ale nie więcej niż 3000 zł. Swierdziłem że nie ma sensu bawić się w dwa kolektory i dostać jakieś 2400 zł skoro trzeci będę miał półdarmo. Składa się wniosek jak najwcześniej w styczniu bo sporo ludzi wyczaiło darmową kasę i kolejki spore. Następnie przez 3-4 miesiące czeka na telefon albo pismo. Obowiązuje ścisła kolejnośc według daty przyjęcia.
    Umowa prosta, jednokartkowa, bez zobowiązań. Ważne aby podpisał się na fakturze uprawniony hydraulik że zrobiono jak nalezy.
    Można jeszcze kasę z BOŚ wytargać i było że nawet więcej ale tam kasę wstrzymali bo podobno bank ten bez wymaganego przetargu został wytypowany do rozdawania kasy. Nie wiem jak jest naprawdę ale mi powiedziano w BOŚ że wstrzymali.


    Marek

  • #1820 13 Wrz 2008 15:16
    konstruktor_123456
    Poziom 14  

    Cześc a ja mam taki problem.
    Brak dobrego bojlera mam taki z weżownicą U o pojemności 140l. Myslałem aby zrobić od dołu bojlera lezącego taki plaszcz grzejny z kaloryfera płytowego odopowienio wygiętego i zamocowanego tylko że na zewnątrz.Potem bym to zaizolowął powiezchnia wymiany była by wieksza niz na U i miła bym 2 obwód grzejny bo przełlacznaie zaworami kolektor piec mnie dobija. Macie sposówb na tani bojler bo te z 2 wężownicami to kosztują mase kasy. Nie wiem czy da sie tak wygiś c płte kaloryferową. Zbiornik kupiłbym moze wiekszy z 250l ale tez z u dla centralnego ogrzewania a ten płaszcz z kaloryfera do kolektora bym podłączył.
    Pozdrawiam.

  • #1821 13 Wrz 2008 17:46
    greenpeace
    Poziom 23  

    W BOŚ było tak, że dofinansowywali 25% inwestycji. Problem w tym, że nie można było wykonać transakcji gotówkowych - trzeba było kolektory kupić na raty oraz przeprowadzić tzw audyt - za też niemałe pieniądze.

  • #1822 13 Wrz 2008 22:45
    sliiski
    Poziom 10  

    Witam,

    Pytanie do kolegow ktorzy zrobili kolektory z paneli grzejnikowych.
    Konkretnie polaczonych szeregowo w pionie. Czy w tych gdzie woda przeplywa odwrotnie niz grawitacja czyli z gory na dol nie bylo problemow z odpowietrzeniem (uklad z pompka i zamkniety cisnienieniowy)?

    Dziekuje i pozdrawiam
    sliski

  • #1823 13 Wrz 2008 23:36
    sn-rf
    Poziom 14  

    Witam,

    sliiski napisał:
    Pytanie do kolegow ktorzy zrobili kolektory z paneli grzejnikowych. Konkretnie polaczonych szeregowo w pionie. Czy w tych gdzie woda przeplywa odwrotnie niz grawitacja czyli z gory na dol nie bylo problemow z odpowietrzeniem (uklad z pompka i zamkniety cisnienieniowy)?


    Ja planuje odpowietrzenie (oraz miejsce do "tankowania") zaraz na wylocie ciepłej wody z kolektorów. U mnie będzie to najprawdopodobniej lewy górny róg (wlot - dolny lewy). Będę mieć cztery panele połączone szeregowo, w poziomie - jeden obok drugiego. Wyloty przespawane po przekątnej. Wydaje mi się, że to wystarczy. Dla czego chcesz puścić od góry na dół? Teoretycznie w takim panelu (pionowe ułożenie "rurek") najcieplej będzie na samej górze. W takiej sytuacji naturalne wydaje się pompowanie od dołu do góry.

    pozdrawiam,
    Piotrek

  • #1824 14 Wrz 2008 11:19
    greenpeace
    Poziom 23  

    sliiski: Pompa nie pracuje non stop. Jeśli układ posiada odpowietrznik automatyczny, ten będzie pełnił swoje funkcje w momencie gdy pompa nie będzie pracować.
    Czemu chcesz zasilanie kolektora podłączyć od góry?

  • #1826 14 Wrz 2008 20:09
    Tarnus
    Poziom 20  

    konstruktor_123456 napisał:
    Co sądzicie o mojim pomyśle z bljlerem i kaloryferem opisanym wyżej??


    Rozumiem że chcesz grzać zbiornik pośrednio przez ściankę?
    Jeżeli tak, to owszem będzie to działało, ale wiedz że bardzo ciężko będzie ci przytulić grzejnik idealnie płąszczyzną do bojlera. Każda nie dociśnięta część to spore straty.
    Zdaję sobie sprawę że nie zawsze jest kasa na pewne rzeczy. Jeden zrobi bo ma jak zrobić drugi będzie robił bo będzie chciał taniej.
    Powiem szczerze - nie próbowałbym robić takich wynalazków dlatego, że za cenę około 2000-2500 zł można kupić gotowca, który nie dość że jest gotowcem z wężownicami, podejściami i ocieplony to jeszcze ma anodę magnezową oraz co najważeniejsze jest w środku cały emaliowany.
    Ale gdyby jednak ktoś chciał prześcignąć fabrykę, coś podpowiem. Mogę jak komu trzeba załatwić w dobrej cenie nierdzewkę. I do dzieła.
    Są zbiorniki z nierdzewki fabryczne ale koszt 5-6 kzł :) za 300l


    Marek

  • #1827 14 Wrz 2008 20:42
    mk1a
    Poziom 15  

    a tam będzie działać
    straty będą wielkie
    zawsze będzie lepiej wsadzić coś do zbiornika
    odpadają 2 problemy
    przytulenie grzejnika jak kolega określił no i przenikanie ciepła przez wode a przez zle dolegajacy grzejnik

  • #1828 14 Wrz 2008 21:11
    Tarnus
    Poziom 20  

    Hahar napisał:
    Witam po dość długiej przerwie-praca...
    Bojler ocieplony (15cm) i zalany,kolektor jeszcze w "proszku"


    Czy ten kolektor będzie pracował poziomo ? Tak pytam z ciekawości bo jak na konstrukcję meandrową to przy układzie rurek wzdłuż dłuższego bokuj to tak by miało być.


    Marek

  • #1829 14 Wrz 2008 23:15
    dykuman
    Poziom 9  

    Czy w zbiorniku 100l wystarczy mi wężownica z 15 metrów rurki miedzianej fi 10?

  • #1830 15 Wrz 2008 00:24
    nanoTECHNO
    Poziom 14  

    Witam
    Przerabiam stary hydrofor 300L na bojler. Do srodka chce wprowadzic 2 wezownice bez rozcinania zbiornika. Przedtem wspawam 4 nyple w dogodnych miejscach tak zeby łatwo bylo wyprowadzic rury. Wezownica to fi22mm, 10 metrow przeznaczam na CO od polowy w gore i 15 metrow na solar od dolu zbiornika. Stoje przed problemem zabezpieczenia bojlera przed korozją. W kilku miejscach są lekkie rdzawe plamy. Mimo 40 lat hydrofor jest w dobrym stanie. Przy ciepłej wodzie korozja bedzie postepowała duzo szybciej. Specjalne farby do tego celu są sprzedawane w duzych ilosciach. Czy ktos moze wypowiedziec sie na temat cynku w sprayu jego skutecznosci, czy nie bedzie skazal wody. Moze ktos zna inne sposoby zabezpieczenia wnetrza bojlera.
    spray cynk link do aukcji : http://www.allegro.pl/item414664597_cynk_czysty_spray.html
    http://www.jrw-technik.pl/p112/Spray_-_powloka_cynkowa_ZN_-_595,__500_ml


    Pozdrawiam