Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 17 May 2006 08:43 3688869 12843
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #34
    paweł4444
    Level 14  
    Do sterowania nie należy używac elementów załączających lub wyłączających przy danej temperaturze. Zysk z takiej instalacji mamy w momencie załączenia pompki gdy temp. na kolektorze jest wyższa niż w zbiorniku. Rano w zbiorniku może byc 15stopni , na dachu 25 i pompka musi się załączyc i wymieniac ciepło. Wtedy właśnie uzyskamy największą wydajnośc układu. Załączanie działa na różnicę temperatur ,a nie na konkretne wartości temperatur. I tylko sterowanie automatyczne spowoduje duży zysk z takiej instalacji.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #35
    scq
    Level 16  
    Witajcie

    Salem czy mógłbyś bliżej opisać budowę swojego wymiennika w zasobniku wody. Jak wykonałeś wyprowadzenie wężownicy?

    pozdrawiam: scq
  • #36
    Mariiusz
    Level 15  
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    dwie wężownice rurka12 mm w środku.[ mogłem dać większą ]obie są poniżej 1/3 wysokości zbiornika.każda ma chyba 8 zwoi [ niepamiętam ] o średnicy jak największej aby weszła do bańki. i to wszystko. przepraszam za bazgroły ale myszką słabo mi idzie rysowanie.
  • #37
    rolnik123
    Level 12  
    ale jak wprowadziłeś rurę do zbiornika? albo jak wolisz jak wyprowadziłeś końcówki na zewnątrz :)
  • #38
    Mariiusz
    Level 15  
    w zbiornik wspawana mófka a w nią wkręcona mosiężna końcówka do węża.przez nią przesadzona rurka mniedziana z zapasem na wąż i zalutowana na zewnątrz . podczas lutowania trzeba studziś połączenie gwintowane aby6 taśma teflonowa się nie wytopiła.najlepiej użyć pakuł.
  • #39
    robertqqq
    Level 11  
    witam co do pompki to warto pomyśleć o pompie od pralki (wypompowanie wody brudnej) oczywiście w instalacji bezciśnieniowej (koszt ok 40zł ) jakaś inna pompa np od c.o. to koszty ok 230zł. A co do termostatów powtórzę tylko róznicówka. Sa fajne róznicówki i nie trzeba tego pilnować termostat porównuje temp. w zbiorniku i w kolektorze, gdy w kolektorze jest większa to załącza, pompe, gdy mniejsza wyłącza super sprawa ważna jest tylko różnica temp. Jak ustawimy na sterowniku, od co np. na 50*C to dopiero sie zatłacza na 50*C a te poniżej 50*C sie marnuje, gdy nie wyłączymy tego sterownika na czas a mamy zbiorniku 70*C to pompa będzie chłodziła wodę w zbiorniku do 50* i wtedy sie wyłączy. Mam ten problem w domku zima, gdy pale w piecu schładza mi wodę w bojlerze ze rano jest zawsze taka, jaka jest ustawiona na sterowniku. Do zbiornika hydroforowego można wepchać przez otwór rewizyjny rurkę np. pex-al-pex wywiercić dwa otwory na 1/2" i przyspawać mufę. Sa od tego fajne złącza zakręcamy i gotowe widziałem takie cuda (nie robiłem) i działają oczywiście pex ma inna przewodność ciepła od miedzi, ale łatwiej wprowadzić. I podłączać od dołu wtedy ciepło nie ucieka do kolektora aż tak mocno.

    PS.Są do miedzi końcówki, których nie trzeba lutować.
  • #40
    Mariiusz
    Level 15  
    robert może masz namiary na tą różnicówkę temperatur gdzieś w internecie.
  • #42
    rpkuba
    Level 12  
    próbowałem 13 letniej siostrzenicy wytłumaczyć o czym rozmawiamy jak zobaczyła kolektor Salema zaczęła kombinować jak to schować w płaszczyźnie dachu. Moja chałupa ma 80 lat i dość stromy spadek dachu doszliśmy do wniosku że najlepiej byłoby przylutować rurki kolektorowe od spodu dachu w każdą falę wtedy nie było by tego widać a powierzchnia odbioru ciepła wyniesie ok 50 m kwadratowych(pomińmy koszt rurek)
  • #43
    rolnik123
    Level 12  
    nie musisz nic wlutowywać. wystarczy wprowadzić jedno U w każdą przestrzeń od krokwi do krokwi i pomiędzy pokrycie (nie wiem co masz - dachówki, blachodachówki, eternit czy coś jeszcze). zwykle przecież dach jest kryty dechami, na to kontrłaty(2.5cm), łaty (2.5cm) i pokrycie. powstaje przestrzeń gdzie można wprowadzić przewód około 2.5cm pionowo - od kalenicy do rynnny. temperatura powietrza w przestrzeni między pokryciem a papą na dechach, (przy braku wentylacji a tego często nie ma zwłaszcza w starszych konstrukcjach) w słoneczny dzień przekracza 100 stopni. przy powierzchni o jakiej piszesz będziesz miał prędzej problem z nadmiarem niż z niedoborem mocy. nie wiem tylko jaki dobrać materiał - musi być elestyczny (guma, tworzywo, może pex) żeby dał się wprowadzić przez otwór od strychu przy kalenicy i odporny żeby nie sparciał. dalej normalnie - pompa, sterowanie, bojler.
    ps. ktoś może wie czy bojlery montowane w popegeerowskich blokach w kuchni nad piecem są bojlerami z wężownicą czy "bezpośredniego grzania" ??
  • #44
    robertqqq
    Level 11  
    panowie pamiętajcie aby nie szaleć zbyt mocno z pojemnością zbiorników chodzi mi o świeżość wody i rozwijające sie w niej bakterie poczytajcie tutaj

    http://www.e-instalacje.pl/134_266.htm

    a co do wężownicy w zbiornikach to w tych które widziałem to zawsze gdy jest wężownica to sa wystawione króćce z gwintem a gdy niema to sa przyspawane tylko mufy. To zależy jeszcze, z czym jest ogrzewane jak centralne to bym stawiał ze ma wężownice jak ze zwykłej kuchni kaflowej (kostki, wężownicy) i jest tylko podłączona bezpośrednio do kuchni i nic więcej to raczej bezpośrednie grzanie. W starych typach podgrzewaczy były pojedyncze wężownice i bardzo mało wydajne w zbiorniku ok. 140L 2m rury o średnicy najczęściej 11/4". A jakie były montowane w popeegerowskich domach to nie wiem.

    Jeśli chodzi o rurę pex lub pexal, bo jest to różnica metr czegoś takiego kosztuje ok. 2,7zł o srednicy zewnetrznej 16 mm. Nie parcieje, ale nie wiem jak z odpornością na UV. Wytrzymałość pexala to 10bar i 90*C wiec spokojnie starczy. Ta rurą przesyła się ciepło do grzejników lub ogrzewania podłogowego. I jeszcze jedno łuki jakie mozna wyginac to jak zrobimy U to tak ~ 20 cm od rurki do rurki

    Z ogniem na dach? ( lutowanie miedzi)
  • #45
    rolnik123
    Level 12  
    odporność na UV nie ma znaczenia bo rura miałaby być schowana - między zewnętrznym pokryciem a papą na dechach.
  • #46
    Mariiusz
    Level 15  
    robertqqq wrote:
    panowie pamiętajcie aby nie szaleć zbyt mocno z pojemnością zbiorników chodzi mi o świeżość wody i rozwijające sie w niej bakterie poczytajcie tutaj

    http://www.e-instalacje.pl/134_266.htm

    )


    faktycznie jest ryzyko rozwoju bakterii. jednak woda z wodociągu jest więcej lub mniej chlorowana . przez dłuższy czas moja 600 litrowa bańka a właściwie woda z niej nie wywołała opisywanych objawów choroby .
  • #47
    rolnik123
    Level 12  
    walniesz co 2 m-ce kilo wybielacza i z głowy. latem zresztą masz szansę dojść do 70 stopni (zwłaszcza jak zaizolujesz tu i ówdzie) :)
  • #48
    ostanislaw
    Level 17  
    Jestem użytkownikiem kolektorów polskiej firmy. Montowałem je sam i uważam że działają rewelacyjnie. według moich obserwacji podstawą sprawności jest dobry sterownik. Oryginalny sterownik można kupić za ok 400 zł od producenta.
    oto kilka cech
    -możliwość podłączenia 3 czujników temperatury
    -możliwość sterowania 2 pomp co(kolektor -piec)(kolektor -recyrkulacja)
    -reaguje na różnicę temperatury od 2-15 stopni (programowane)
    -cztery tryby pracy
    -Wyświetla temperaturę czujnika na zbiorniku i czasowo na wybranych przez użytkownika.
  • #49
    dołek
    Level 12  
    ale taki sterownik można wykonać we własnym zakresie i to dużo taniej , schematów jest w necie multum

    Dodano po 2 [minuty]:

    jestem na etapie montażu takiego układu ale zastaniawiam się czy zrobić wymiennik samemu czy kupić orginalną 300
  • #50
    rafalhamera
    Level 2  
    Rok temu bylem na wymianie polsko-niemieckiej dla elektrykow. W hotelu ktorym mieszkalismy byla zainstalowana taka instalacja. W najblizszym czasie postaram sie wrzucic troche zeskanowanych materialow jakie dostalismy.
  • #51
    rolnik123
    Level 12  
    tak przy okazji napisz salem ile stopni na swoim smoczym zbiorniku uzyskałeś teraz w te kilka ciepłych i słonecznych dni.
  • #52
    Mariiusz
    Level 15  
    elektryczny poszedł na dobre w odstawkę.przez ostatnie dzionki kąpaliśmy się za darmo. baby trochę marudzą [żona i córka ] bo im trzeba ukropu ale było całkiem przyzwoicie 40 stopni na bańce nawet czasami przekraczało.przy takiej temperaturze wody nie dolewa się zimnej w związku z tym z wymiennika idą duże ilości [wanna ]
  • #53
    scq
    Level 16  
    Witam

    Czy moglibyście napisać coś więcej na temat stosowanych czujników temperatury, współpracujących z regulatorami. Nie wiem jakie mocownia czujników mam przewidzieć w kolektorze i w bojlerze?


    pozdrawiam: scq
  • #54
    Mariiusz
    Level 15  
    czujniki temperatury w moim przypadku są poprostu przyklejone do metalu i przykryte warstwą silikonu.----koledzy też jestem ciekaw jaka temperatura była ostatnio w waszych bańkach.
  • #55
    scq
    Level 16  
    Witam
    U mnie tylko 45 stpni, ale mam prowizoryczne sterowanie wyłącznkiem czasowym za 18zł. Załącza mi co 0,5h na 15 minut. Woda w kolktorze to ma ponad 80.

    pozdrawiam: scq
  • #56
    rolnik123
    Level 12  
    ja dawno temu na małej testowej "instalacji" miałem ustawione 15/15 minut. w wiadrze postwionym na betonie i niczym nie izolowanym od godz. 10-11 do 15-16 trzymało twardo 40-45 stopni. to była dopiero konstrukcja - skrzynka z desek 25mm, zero izolacji, do panela podłączony ogrodowy wąż 1/2 cala z promocji (20m/11zł) woda z panela do 12L wiadra i spowrotem. całość napędzana pompką 3W ze sklepu ogrodniczego (taką do zrobienia fontanny w doniczce :) )
  • #57
    markcc
    Level 13  
    Do Salem
    Z zainteresowaniem przeczytałem Twój pierwszy post.
    Mimo nieprzemysłowego wykonania otrzymmałeś całkiem pozytywne wyniki.

    Mówisz o 600litrach wody wiec zastanawiam sie jaką powierzchnie albo wymiary mają Twoje kolektory. Chodzi mi o całkowią powierzchnię albo podaj liczbę paneli o danych wymiarach. Ciekawi mnie też jakiego materiału użyłeś pomalowania powierzchni absorbera ?
  • #58
    rolnik123
    Level 12  
    czytać. najpierw czytać, potem pisać. warto też ściągnąć fotki. gdybyś przejrzał temat (w końcu nie jest zbyt długi) to byś zobaczył na zdjęciu 7 paneli, przeczytał, że mają 120x60cm i są pomalowane, wsadzone w drewnianą ramę obitą dyktą i przykrytą szybą na gumowej uszczelce. dowiedziałbyś się też jak są połączone (szeregowo czy równolegle) i czym, co napędza układ (grawitacja, pompa od pralki, obiegowa, krasnoludki czy coś jeszcze innego) i jakie jest sterowanie. naprawdę to wszystko tu jest !
  • #59
    micha1981
    Level 13  
    W zasadzie najlepsze kolektory płaskie mają wymiennik ciepła w postaci wężownicy miedzianej ułożonej w meandry. Ważną rzeczą jest tu połączenie z blachą która również absorbuje ciepło i oddaje do wężownicy np. kolektory słoneczne Weishaupt dwie blachy między nimi rura miedziana następnie sprasowane tak aby nie uszkodzić rury. Wszystko to musi być dokładnie odizolowane cieplnie od otoczenia. Najgorzej jest z szkłem, bo dla amatorów nie ma taniego odpowiednika o podobnych własnościach. Niemniej widziałem amatorski kolektor gdzie zastosowana była gruba szyba z autobusu i całkiem nieźle dawała radę. Pompę można kupić za około 150 zł np LFP PCO 25/40. Jako wymiennik woda-woda najlepiej zastosować zasobnik biwalentny. 200 l można kupić za około 1000 zł. Przy kolektorze muszą być w najwyższych punktach obiegu odpowietrzniki automatyczne. Ważny jest też zawór bezpieczeństwa. Uzywaną automatykę można kupić za około 300 zł.

    Pozdrawiam
  • #60
    robertqqq
    Level 11  
    Jeśli mowa o ciśnieniowej instalacji to dozućmy jeszcze naczynie wzbiorcze przeponowe. (Rozszerzalność cieczy) no tak ok 7% ilosci wody/glikolu w instalacji.
    40L x 7% = 2,8L