Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 29 Mar 2010 22:28 3637728 12794
  • #3661
    studiowena
    Poziom 12  
    Dzięki,nareszcie wiem do czego się przymierzać.Opis instalacji dopatrzyłem,proste jak drut,aż się dziwię że tylu kolegów wciąż kombinuje jak wkręcić dodatkową wężownicę.Przecież to rozwiązanie jest najprostrze.
    Bachusie-oprócz przeciwprądów nic mi nie podpadło,może zdradzisz gdzie ten haczyk.Pozdrawiam.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #3662
    mirrzo

    Moderator na urlopie...
    mareczek222 napisał:

    I właśnie: wymiennik ma podawaną moc czy nie?


    Ma moc, raz mniejszą raz większą. Za każdym razem inną. To jak z tym piwem, "prawie, robi wielką różnicę"
  • #3663
    arturromarr
    Poziom 17  
    co za różnica co podają producenci i tak, najlepiej dać przewymiarowany, tak by wycisnąć maksimum sprawności wymiany ciepła.
    Wymiennik ma jeszcze taką zaletę, że możemy go dać blisko kolektorów tuż po wprowadzeniu instalacji do budynku i uzyskać minimalnej pojemności obwód napełniany glikolem.
    PS:
    Widać, ze lato idzie bo ruch się robi na kolektorkowym forum. :)
  • #3664
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    studiowena napisał:
    Cytat:
    Dzięki,nareszcie wiem do czego się przymierzać.Opis instalacji dopatrzyłem,proste jak drut,aż się dziwię że tylu kolegów wciąż kombinuje jak wkręcić dodatkową wężownicę.Przecież to rozwiązanie jest najprostrze.
    Bachusie-oprócz przeciwprądów nic mi nie podpadło,może zdradzisz gdzie ten haczyk.Pozdrawiam.

    Zacznę od przeciwprądu:
    Na rysunku zaznaczone strzałki zielonym kółkiem mówią nam o kierunku przepływu w wymienniku. Właśnie taki przepływ jest w przeciwprądzie.
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    A teraz haczyk.
    Na rysunku poniżej nad wymiennikiem umieszczony jest elektrozawór (to właśnie ten haczyk). W poprzednim prezentowanym opisie wymiennika na żadnym rysunku tego elektrozaworu nie umieściłem i nigdzie go nie opisałem. A to z przekory co czynię to tu.
    A po cóż on jest i czy musi być? A musi.
    Załóżmy sytuację gdy go nie będzie: jeżeli zbiornik mamy nagrzany i odkręcimy kran z ciepłą wodą to ze zbiornika popłynie nam ciepła woda ale jednocześnie również popłynie nam zimna przez wymiennik i w górnym trójniku zmiesza się z ciepłą i w zasadzie dostaniemy wypadkową temp. ciepłej ze zbiornika i zimną z wymiennika. I taka sytuacja będzie gdy instalacja solarna już nie pracuje (np. wieczorem). Dla tego elektrozawór musi odciąć nam tą drogę zimnej wody.
    Z kolei jeżeli instalacja solarna pracuje to elektrozawór musi być otwarty i jeżeli odkręcimy kran z ciepłą wodą to również otrzymamy wypadkową temp. ciepłej z zbiornika i ciepłej z wymiennika a ponieważ ciepła z wymiennika ma podobną temp. co zbiornik u góry to będzie O.K
    No a gdzie podłączyć ten elektrozawór? A to proste: równolegle do pompy "solarnej".
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    arturromarr napisał
    Cytat:
    Wymiennik ma jeszcze taką zaletę, że możemy go dać blisko kolektorów tuż po wprowadzeniu instalacji do budynku i uzyskać minimalnej pojemności obwód napełniany glikolem

    No niestety w takim układzie nie możemy dać wymiennika blisko kolektorów a to dla tego, że "grawitacja" nie zadziała. Wymiennik musi być jak najniżej i najbliżej zbiornika.
    Na koniec jeszcze jedna uwaga, rurki po stronie zbiornika min fi 22.
    do dzieła.
    Witold
  • #3665
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    Chciałbym jeszcze ostrzec tych wszystkich, którzy będą chcieli wykonywać taki układ i starali się go poprawić przez zamianę elektrozaworu na pompkę.
    Układ w opisanej wcześniej postaci powoduje, że najcieplejsza woda "pakowana" do góry zasobnika przez co przyjmuje on cechę zbiornika z warstwowym rozkładem temperatury. Dołożenie pompy, nawet cyrkulacyjnej spowoduje zbyt szybki przepływ przez zbiornik co spowoduje ciągłe mieszanie zimnej z ciepłą i przyrost temperatury oczywiście będzie ale w całej objętości zbiornika czyli znacznie wolniej (nie będzie typowego rozwarstwienia). Jedyną rzeczą, którą można było by poprawić to nad elektrozaworem dać trójnik i boczną rurkę z tego trójnika podłączyć do otworu cyrkulacyjnego (oczywiście gdy nie jest on wykorzystywany). Wtedy woda z wymiennika jeżeli jest o niższej temp. niż góra zasobnika pakowana jest pod spód tej cieplejszej właśnie przez ten otwór cyrkulacyjny. Jeżeli jest więcej takich otworów w zbiorniku to należy je wszystkie podpiąć do rury nad elektrozaworem.
    pozdrawiam.
    Witold
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #3666
    studiowena
    Poziom 12  
    Witam
    Pisząc o przeciwprądzie myślałem o zmianie kierunku przepływu wody zasilającej na wejściu do bojlera.Co do ciepłej wody, miałem właśnie takie podejrzenie ,że w górnym trójniku będą się mieszały wody o różnych temperaturach.Czytając jednak poprzedni opis,(( Zachodzi jednak podejrzenie, że podczas poboru wody może nastąpić zassanie zimnej do instalacji wody poprzez wymiennik, gdyż oba ramiona komórki konwekcyjnej: zbiornikowe i wymiennikowe są połączone równolegle. Jest to jednak niemożliwe, gdyż zgodnie z prawami fizyki przepływ jest odwrotnie proporcjonalny do oporów na drodze strumienia. Wymiennik oraz przewód doprowadzający dają znacznie większe opory przepływu niż zbiornik, więc odpływ ze zbiornika stanowi większość poboru wody.))przyjąłem, że to będzie działać.I tu jest ten haczyk-WIĘKSZOŚĆ POBORU.Fakt teraz,dzięki zaworowi, to będzie działało super.Dzięki za podpowiedzi.
    Nurtuje mnie jeszcze jeden problem.Mój bojler(viessmann 500 L typ 3001 493 )ma wyjście ciepłej wody około 50 cm od góry.Podejrzewam,że w środku rurka jest wygięta w górę i sięga do pokrywy.I teraz,jeśli tam (pod pokrywą)jest poduszka powietrzna to woda samoczynnie nie będzie krążyć,ma przecież płynąć-wymiennik-zbiornik-wymiennik.Zbuduję układ,a on mi nie zadziała,jak to rozwiązać ?
    Pozdrawiam Włodek
  • #3667
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    studiowena napisal:
    Cytat:
    Nurtuje mnie jeszcze jeden problem.Mój bojler(viessmann 500 L typ 3001 493 )ma wyjście ciepłej wody około 50 cm od góry.Podejrzewam,że w środku rurka jest wygięta w górę i sięga do pokrywy.I teraz,jeśli tam (pod pokrywą)jest poduszka powietrzna to woda samoczynnie nie będzie krążyć,ma przecież płynąć-wymiennik-zbiornik-wymiennik.Zbuduję układ,a on mi nie zadziała,jak to rozwiązać ?

    Hmmm, no kurcze faktycznie tego nie przewidzieliśmy. No ale zastanówmy się.
    Ja ten układ próbowałem, gdzie wyprowadzenie cieplej wody jest też z boku i prawdopodobnie też rurka jest zagięta do góry. Myślę, że wszystkie zbiorniki są tak budowane a dlaczego tak to jutro zadzwonię do producenta niech on się gimnastykuje.
    Ale: ważne w tym układzie jest to by górny odcinek tej rurki był zalany a poduszka jeżeli faktycznie będzie nie robi różnicy byle by nad rurką.
    Jeżeli napełniamy zbiornik to woda dochodząc do rurki zaczyna nam się przelewać i wypływa z powietrzem tak długo aż przestaje "bomblować" a ponieważ istnieje jakieś ciśnienie w sieci wodociągowej to poduszka właśnie pod wpływem tego ciśnienia się zmniejsza i nad rurką musi powstać jednak warstwa wody im większe ciśnienie tym mniejsza poduszka, tym większa warstwa wody.
    I jeszcze jedno: można było by wykonać przeźroczysty model zbiornika i faktycznie się przekonać czy tak jest faktycznie, ale póki co telefon do producenta.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #3669
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    mirrzo napisał:
    Cytat:
    Właśnie tak jest, jak piszesz

    Myślę, że o jednym zapomnieliśmy.
    Jest powietrze czy go nie ma to na pewno jest anoda wkręcona od góry. Wystarczy ją nie co poluzować i jeżeli jest to wypuścić i po kłopocie.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #3671
    wierch
    Poziom 16  
    Witam
    Sam przymierzam się do instalacji i szukam opini co bedzie lepsze
    wymiennik (2 szt chce podłaczyć piec co) czy zbiornik z dwiema wężownicami
    Chciałbym poznac wady i zalety obu rozwiązań
    Planuje Zbiornik 300 l i podłaczyć pod kocioł CO a póżniej pod solary
    Pozdrawiam
  • #3672
    studiowena
    Poziom 12  
    Witam
    na pewno jest anoda wkręcona od góry.
    Nie zawsze,u mnie jest zbiornik z nierdzewki,nie ma anody,jest korek ,mogę poluzować i wypuścić powietrze,wtedy myślę że po problemie -obieg grawitacyjny powinien zadziałać.
    Pozdrawiam Włodek
  • #3673
    MaciekWroclaw
    Użytkownik obserwowany
    Witam wszystkich śledzących temat. Chciałbym zadać pytanie i poczekać na wasze opinie czy się nadaje czy nie. Mianowicie mam możliwość zrobić w pracy arkusze blach falowanych, moim pomysłem jest aby zagłębienia pomalować „chromem“ w sprayu i stworzyć coś w rodzaju lustra, a wypukłą część blachy pomalować na czarno aby przyciągała słońce. Oczywiście w zagłębieniu była by umieszczona wężownica z rurki miedzianej. Co sądzicie o takim wykorzystaniu blachy falistej? Poniżej zamieszczam zdjęcie arkusza blachy.
  • #3674
    hamerg
    Poziom 20  
    Maciek musisz liczyć się z tym, że naprowadzanie na słońce będzie niezbędne do takiego solka. Tego typu solki ( skupienie promieni) istnieją i działają. http://darmowa-energia.eko.org.pl/home.html poszukaj tu.

    Przy okazji Zdrowych i wesołych świąt Wielkanocnych .
  • #3675
    MaciekWroclaw
    Użytkownik obserwowany
    Hamberg mi chodziło bardziej o zastosowanie takiej blachy zamiast grzejników panelowych. Myślę że w tym przypadku sprawność była by większa nawet bez naprowadzania na słońce. Blacha nagrzewała by się poprzez czarne paski na górnej krawędzi i oddawała częściowo ciepło na rurkę, a rowki odbijały by częściowo promienie na rurkę, była by ona nagrzewana nie tylko od góry ale też w jakimś stopniu z boków i od tyłu. Mam możliwość wykonania skrzyni z blachy, w której umieścił bym 200 albo 300 mm. wełny którą bym „sprasował“ od góry następnym arkuszem blachy. Wszystko to do ocieplenia tylniej części kolektora. Dziwi mnie że koledzy stosują styropian który się topi, albo tylko np. 50 mm. wełny do ocieplenia. Dobrym ociepleniem było by też zastosować warstwę wełny, następnie STYRODUR (twardy sprasowany styropian) do izolacji piwnicy, i na to znowu warstwa wełny. Poprzez zastosowanie wełny po obu stronach styroduru mamy jego kompletną ochronę przed zbyt wysoką temperaturą i ewentualnym skurczeniu się, a poprzez zastosowanie styroduru mamy maksymalną izolację z maksymalnie niską przenikalnością ciepła w porównaniu do wełny, lub zwykłego styropianu. Przy okazji życzę również wszystkim zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych.:D
  • #3676
    szumigt
    Poziom 15  
    MaciekWroclaw napisał:
    Witam wszystkich śledzących temat. Chciałbym zadać pytanie i poczekać na wasze opinie czy się nadaje czy nie. Mianowicie mam możliwość zrobić w pracy arkusze blach falowanych, moim pomysłem jest aby zagłębienia pomalować „chromem“ w sprayu i stworzyć coś w rodzaju lustra, a wypukłą część blachy pomalować na czarno aby przyciągała słońce. Oczywiście w zagłębieniu była by umieszczona wężownica z rurki miedzianej. Co sądzicie o takim wykorzystaniu blachy falistej? Poniżej zamieszczam zdjęcie arkusza blachy.


    Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę ale wydaje mi się że trochę nie tędy droga ... Jeśli robisz solka z lustrami to nie z malowaniem na czarno. Blacha albo ma się nagrzewać albo lustra mają odbijać... raczej nie jednocześnie. Inaczej mówiąc lustra w solku nie powinny się nagrzewać a jedynie odbijać promienie.
  • #3677
    MaciekWroclaw
    Użytkownik obserwowany
    Szumigt może cię poprawię. Blacha będzie miała pomalowane górne krawędzie na czarno po to aby się dodatkowo nagrzewała i oddawała ciepło na rurę z cieczą i ogrzewała komorę panelu słonecznego. Lustra tutaj będą dodatkowo ogrzewały rurę z różnych stron, tak więc nie będzie ogrzana tylko górna część rury ale i inne jej partie, jeżeli przy tym nagrzeje się wgłębiona blacha z której są wykonane lustra to na chłopski rozum nie zakłóci pracy „lustra“. Będziemy mieli 2 w 1 i powierzchnię blaszaną ogrzewaną przez słońce tj. w panelach robionych z grzejników, i pseudo lustro paraboliczne. Zaprezentowałem ten pomysł bardziej aby porównać go z grzejnikowym panelem i wyciągnąć wnioski. Obojętnie czy się lustra nagrzewają czy nie, chodzi o to czy zwiększą wydajność danego panelu? Gdyby te lustra spełniały swoją rolę uzyskali byśmy lepsze efekty w słabo słoneczne dni.
  • #3678
    pikador01
    Poziom 10  
    Pozdrawiam wszystkich .
    Przepraszam że wchodzę w temat, ale słonko praży i może coś wymienimy odnośnie osiągów temperatur na grzejnikach i panelach fabrycznych

    Dodano po 5 [minuty]:

    Miałem dziś przyrosty temp. co godz. 8* dla panela 3,8m2 przy 200l zbiorniku (bojlerze) ,a jak tam u was ?
  • #3679
    gedzikus
    Poziom 12  
    Kolega chyba zawstydził wszystkich osiągami bo jakoś się rozmowa urwała ;D
  • #3680
    pikador01
    Poziom 10  
    Przepraszam, nie chodzi mi o przechwałki.Jestem tylko ciekaw czy w stosunku do innych układów osiągam dobre czy średnie wyniki i dlatego prosił bym o opinie.Przyrosty temp zapisywałem między godz 10 a 14 oraz przy idealnie czystym niebie i bez poboru CWU .Może trochę za bardzo uśredniłem ^T na godz za co przepraszam , ale na pewno jest ona w granicach od 7 do 8*C . Układ stoi na ziemi i jest co jaki czas obracany do słońca.Postaram się w przyszłości zamieścić charakterystykę gdy cały dzień będzie bezchmurny.
    Pozdrawiam wszystkich i proszę o opinie i wasze wyniki.
  • #3681
    mareczek222
    Poziom 14  
    Trochę chmurek na niebie, ale słonecznie. 4m2 grzejnika panelowego stojącego nieruchomo na ziemi = ponad 200l wody (wężownica w hydroforze) podgrzane o 20 stopni - z 23 do około 43 stopni . Dodam, że nie zdzierałem oryginalnej farby tylko pomalowałem na nią - czyżby to było powodem takich (jak czytam małych) osiągów.
  • #3682
    pikador01
    Poziom 10  
    Ja zdarłem farbę do gołej blachy i naniosłem cienką warstwę farby sprajem.
    Wczoraj do 10 mgła a od 12 do 16 trochę małych cumulusów. Temperatury, które zapisałem przedstawiają się tak:
    g 9,30 13,7*-29,8*
    g 11,30 32,5*-34,5*
    g 12,30 39,7*-41,0*
    g 13,30 45,5*-47,1*
    g 14,30 50,8*-52,0*
    g 15,30 55,3*-55,1*
    g 16,30 58,0*-57,1*
    g 17,30 59,2*-58,2*
    Temperatura pierwsza jest to 1/3 wysokości od dołu a ta druga to góra zbiornika.Wciągu dnia był niewielki pobór cwu.
    Pozdrawiam Jurek
  • #3683
    adamp67
    Poziom 10  
    mam już zrobione dwie szt. konwerterów 2x1m blacha aluminiowa 1mm rura 3/8"mioedź 15m na 1 konwerter i tylko jakieś szybya (myślę o chartowanej 4mm) pomaluję farbą czarny mat do kominków i ustawię na ziemi połączę rurą pex a czynnikiem będzie woda z CO jak zamontuję wszystko to podam wyniki. Narazie z szybą za dwa konweryery (razem 4m²)+ sterownik nie przekraczam 1500zł
  • #3684
    gregka
    Poziom 11  
    Witam, również kończę składanie systemu na 3 płaskich z hewalexa, i mam następujący dylemat w związku z tym co parę postów wyżej pisze kolega bachus. Konkretnie chodzi o układ z 300 l zasobnikiem pionowym galmetu i układem wymiennika płytowego wpiętego dokładnie jak to zostało opisane i narysowane przez bachusa, chodzi o mieszanie strumienia wody. U mnie w ramieniu konwekcji będzie co prawda elektrozawór (kulowy z siłownikiem, te zwykłe z membraną maja raczej za małe przepływy do grawitacji) ale:

    primo jego podłączenie nie jest takie proste gdy sterownik reguluje obroty pompy solara,można przekaźnik ale co z jego klejeniem i innymi ciekawymi rzeczami przy zasilaniu triakowym ze zmiennym kątem otwarcia, na dodatek ten mój zawór potrzebuje podania napięcia naprzemiennie na dwa styki otwórz/zamkni

    secundo nawet jak słonko grzeje to tej ciepłej wody w ramieniu wymienika jest max parę litrów, a jak pobieram kilkadziesiąt? Na dodatek pobór wody z baniaka jest przez tą wewnętrzną wygiętą rurkę która daje dodatkowe opory, a woda z wymiennika ma prościutką drogę do instalacji.
    Kto wie czy nie trzeba będzie przerabiać aby pobór cw był z góry baniaka tam gdzie jest korek z anodą (i kolejna walka z połaczeniem)
    Ktoś ma jakieś doświadczenia?
    w załączniku obrazek cyrkulacji cwu z systemem solarnym znaleziony gdzieś na forum muratora
  • #3685
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    gregka napisał:
    Cytat:
    primo jego podłączenie nie jest takie proste gdy sterownik reguluje obroty pompy solara,można przekaźnik ale co z jego klejeniem i innymi ciekawymi rzeczami przy zasilaniu triakowym ze zmiennym kątem otwarcia, na dodatek ten mój zawór potrzebuje podania napięcia naprzemiennie na dwa styki otwórz/zamkni

    Tak to może być problem: ale w naszej firmie przy pracach nad systemem wymiany przez wymiennik(parę lat temu) doszliśmy do wniosku, że elektronikę z regulacją obrotów trzeba również dostosować. I nasza elektronika (RT20B) pracuje w ten sposób, że najpierw włącza się przekaźnik i ten trzyma na stałe gdy pojawia delta a triak dostosowuje wielkość obrotów do różnicy temp. W większości przypadków przekaźnik jest tylko zwierny i ten nie nadaje się do zasilania elektrozaworów (chyba, że to termiczne) ale jeżeli zachodzi taka potrzeba sterowania elektrozaworem na dwa napięcia naprzemiennie wymieniamy przekaźnik na zwierno- rozwierny i wtedy pompa chodzi z regulacją a przekaźnik niezależnie otwiera i zamyka. Trudno jest mi wyrokować jak można przerobić elektronikę innych firm aby to chodziło poprawnie. Pewnie nie zawsze przeróbka jest możliwa wszak tymi zabawkami steruje procek. W opisywanym przypadku stosujemy zawór przelotowy do siłownika
    VC6012/13ZZ00 firmy Honeywell gdzie faktycznie otwieranie i zamykanie następuje na zasadzie podania napięcia na dwa styki.
    Cytat:
    secundo nawet jak słonko grzeje to tej ciepłej wody w ramieniu wymiennika jest max parę litrów, a jak pobieram kilkadziesiąt? Na dodatek pobór wody z baniaka jest przez tą wewnętrzną wygiętą rurkę która daje dodatkowe opory, a woda z wymiennika ma prościutką drogę do instalacji.
    Kto wie czy nie trzeba będzie przerabiać aby pobór cw był z góry baniaka tam gdzie jest korek z anodą (i kolejna walka z połaczeniem)
    Ktoś ma jakieś doświadczenia?

    Myślę, że tą niedogodność (szybkiego poboru ciepłej wody) z jednoczeną niewiadomą co będzie się działo w ramieniu wymiennika da się obejść. Trzeba na wyjściu ramienia wymiennika zamontować czujnik termiczny ustawiony na temp. np 40 stopni, który by blokował głowicę zaworu po mimo pracy instalacji solarnej.
    Czujnik ten powinien działać na zasadzie: po osiągnięciu temp. 40 stopni i wyżej włącz, wtedy trzeba wpiąć go szeregowo i po kłopocie.
    Cytat:
    w załączniku obrazek cyrkulacji cwu z systemem solarnym znaleziony gdzieś na forum muratora

    nie widać załącznika.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #3687
    pogo
    Poziom 11  
    Ciekawe ile takie cudo kosztuje i ile sprawniejsze były by grzejniki nim pokryte... Może kiedyś by zrobił jakie wspólne zamówienie, a narazie trzeba będzie popsikać panel jakim sprayem...
  • #3689
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    studiowena napisał:
    Cytat:
    Witam
    Znalazłem najprostrze metody czernienia miedzi-do pracy Panowie!
    http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=254809

    Stary dobry Sękowski.
    Ale w cytowanych przepisach i co jest na początku tej książki mowa o odtłuszczaniu. Zbagatelizowanie tego problemu kładzie i niweczy wszystkie wysiłki dalszej zabawy. A więc najwięcej uwagi trzeba poświęcić odtłuszczaniu aby był jakiś efekt.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #3690
    szumigt
    Poziom 15  
    bachus1 napisał:
    Stary dobry Sękowski.


    No właśnie ... Sękowski. Też go już nie raz czytałem ale jakoś nie mam przekonania do tego aby jego metody wypróbować. Niby jak czytam to wszystko wydaje się proste ... a jak czytam opisy osób na necie na róznych forach to jakoś mi ochota odchodzi.

    Bachus1 ... próbowałeś może jego metod ?? Masz jakieś doświadczenia z nimi ?? Piszesz o odtłuszczaniu a pozostałe etapy ??