Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 03 Sie 2010 08:34 3492438 12525
  • #3991 03 Sie 2010 08:34
    szumigt
    Poziom 15  

    [quote="hamerg"]

    szumigt napisał:
    Pytanie nie jest w cale głupie. Zastosuj tak jak w firmowych wełnę prasowaną i będziesz mieć po kłopocie. Zwykła wełna właśnie ma to do siebie, że pod wpływem ciężaru zmniejsza swoją grubość.


    Nie no dobrze ... napisałem że planuje użyć tzw płyt kominkowych czyli wełna mineralna + folia alu. Ona jest dość twarda ale pytanie czy wystarczająco twarda żeby pod wpływem tych 8kg się nie sprasować ??

  • #3992 03 Sie 2010 09:47
    hamerg
    Poziom 20  

    Ja mam zwykłą wełnę w swoim solku i po 3 latach nic się niestało. Niezapominaj że solki ustawione powinny być pod kątem więc siła głównie idzie do dołu a nie na plecy.

  • #3993 03 Sie 2010 10:38
    szumigt
    Poziom 15  

    hamerg napisał:
    Ja mam zwykłą wełnę w swoim solku i po 3 latach nic się niestało. Niezapominaj że solki ustawione powinny być pod kątem więc siła głównie idzie do dołu a nie na plecy.


    Zwykłą ale miękką (tę z rolki) chyba nie?? Zastosowałeś płyty z wełny prawda??

    Sprawę dołu rozwiązałem już ... profile KG wypełnię pianką montażową. Da mi to twardość i sztywność za razem.

  • #3995 03 Sie 2010 21:00
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Witam.
    szumigt napisał:

    Cytat:
    Sprawę dołu rozwiązałem już ... profile KG wypełnię pianką montażową. Da mi to twardość i sztywność za razem.

    Twardość to może tak, ale nie sztywność.
    Sztywność kolektora jako konstrukcji daje wklejona szyba.
    pozdrawiam.
    Witold

  • #3997 05 Sie 2010 14:03
    kogan77
    Poziom 16  

    Zamierzenia zapewne osiągnięte, ale dlaczego aż za 2500 PLN ?

  • #3998 05 Sie 2010 14:33
    mirek_74
    Poziom 11  

    Zrobiłem podobny kolektorek ale o powierzchni ok. 2.0 m i mnie uczyniło to cudeńko około 800 zł z tym że ja wykorzystałem okna PVC , szyby rozszczelniłem żeby wewnętrzna nie pękła połączyłem szeregowo dałem nowe grzejniki 140/90 rzadko piszę na elektrodzie ale może uda mi się wstawić obrazek. 2500 to sporo bo to jednak koszt 2 oryginalnych kolektorów o pow. około 4m2...

  • #3999 05 Sie 2010 20:47
    mmv
    Poziom 10  

    Zawsze jest tak ,że człowiek robi jakiś plan :)
    Ale po zakończeniu okazuje się że trzeba kwota pierwotna wzrasta o 40 % bo
    śrubka , tarcza, elektroda.....itd (Podobnie jest z firmami remontującymi - piszą ANEX-y do umowy) :)

    podaje spis co kupowałem . Trochę ogólnikowy na końcu, ale nie sposób wszystkiego wypisać . Cena ostatniej pozycji spisana z faktury
    panele 4 szt 200 zł
    chemia do usuwania farby 50
    farba do paneli 40
    listwy do paneli 100
    hydrofor 200
    rura miedziana 420
    rura PEX 230
    złączki uszczeln.wężownice 50
    złączki,śruby 110
    śruby do hydroforu 20
    części do termometru 50
    spawacz 30
    blacha na okucie 90

    złączki PEX
    zawory kulowe,trójniki,zaślepki,
    otulina ocieplająca,
    rura PCV (łącząca kolektor z domem)
    Pręty gwintowe silikon
    i inne drobiazgi 600

    Razem- 2190
    Do tego :kątowniki ,ceowniki ,farby,elektrody.....
    Dobrze że szyby miałem za darmo bo szklarz za 4 szyby (grubość 4 ) zaśpiewał 400 zł (jak to określił MINIMUM :) )
    Na zdjęciach tego nie widać ,ale kolektor ze strychem jest połączony podwieszoną rurą PCV , a do kosztów dodałem przerabianie instalacji z ciepłą wodą (musiałem się jakoś wpiąć) .Teraz jak jest woda z solara to przestawiam zawory.jak jest pochmurno palę w piecu CO (mały obieg wody ,piec - bojler 140l)
    Dodam jeszcze jedno.Różnica wysokości między górą panela a bojlerem to 1,5 - 2 metry. Miało to hulać grawitacyjnie. Woda faktycznie zaczęła krążyć , ale mizernie podgrzewała wodę. Jak wpiąłem pompkę od razu dostało KOPA.


    Niestety całość kosztowała do 2500 zł.
    Temat zakładany był kilka lat temu a tytuł "Kolektor słoneczny za 1500zł"
    niestety jest już nieaktualny.
    Ceny poszły w górę , inflacja itd.
    Pomimo tej kwoty ,małżonka jest zachwycona.

    Ps. pomijam fakt, że jest dumna z "takiego fachowca " w domu :) :)

    Jeszcze raz DZIĘKI WSZYSTKIM za podpowiedzi z tego forum.
    W razie pytań pisać . po urlopie odpiszę .

  • #4000 05 Sie 2010 20:54
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Witam.
    mmv napisał:

    Cytat:
    Pomimo tej kwoty ,małżonka jest zachwycona.

    Ps. pomijam fakt, że jest dumna z "takiego fachowca " w domu

    A to jest warte każdą kasę.
    Gratuluję.
    pozdrawiam.
    Witold

  • #4001 06 Sie 2010 07:04
    kogan77
    Poziom 16  

    Nic, tylko pogratulować takiej małżonki.

    Moje wyliczenia dotyczące jednego panelu 2m kw:

    - 3 arkusze blachy 0,5mm - 132 zł
    - 2 szt profili pod regips (obudowa solara) - 22 zł
    - 12m rurki alu fi15mm - 23 zł
    - 1 opak kolanka miedziane - 28 zł
    - klej CX 80 - 17zł
    - puszka sprayu do zderzaków - 17 zł
    - szyba 4mm - (dzięki uprzejmości kolegi z tego forum) - ok 60zł
    - wata ociepleniowa - 30 zł
    - nity 500szt + podkładki - 25 zł
    - kątownik alu na wykończenie - 18 zł
    - silicon - 15 zł
    - 1kg śrubek i nakrętek - 20 zł

    dojdzie kilka PLN na pomalowanie całości po montażu.

    razem : ok 410 zł

    Mówię tu o samym panelu.

  • #4002 06 Sie 2010 08:12
    mirek_74
    Poziom 11  

    Rzeczywiście jest tak jak kolega pisze... ja zakładałem kwotę wykonania moich kolektorków o pow. 2m na około 500 zł a wyszło jw około 800 lecz ja podłączyłem układ pod bojler c.o. 120 - 140 litrowy niestety narazie zalałem wszystko wodą i testuję od początku lipca. blachę miałem ze złomu - 2 szt - 17zł, okno PVC z demontażu - 80zł, grzejniki nowe ale z błędem 200 zł, wełna - 20zł pompka od pralki - 0.00 zł (ta pochodzi może ten sezon i trzeba wymienić na konkretną od c.o.) profile 25 zł, zaworki rura pex/al itd... a to też daje po kieszeni. W upały miałem wodę w bojlerze (60*C na górze i około 50 w miejscu czujnika) w zwykłe dni średnio pod 50*C ale i tak to sporo bo zwykły bojler ma gorszą sprawność niż wężownicowy i tu myślę właśnie o zrobieniu takiego... farbę usuwałem palnikiem ale niewiem czy to był dobry pomysł bo szybciej blacha korodowała. Farba do tłumików 4 puszki 65 zł

  • #4003 06 Sie 2010 08:13
    szumigt
    Poziom 15  

    kogan77 napisał:

    - 12m rurki alu fi15mm - 23 zł
    - szyba 4mm - (dzięki uprzejmości kolegi z tego forum) - ok 60zł


    Te 12m rurki ... matko gdzie Ty to kupowałeś na złomie?? ;) Ja za 15m fi3/8" zapłaciłem 100PLN to aż taka różnica by była ??
    Szyba 4mm ... mówimy o hartowanych tych z allegro, tak ??
    Acha ... no i blacha. Rozumiem, że alu ??

    No i proszę za 400PLN jest panel jak marzenie ... nic tylko zmontować i oszczędzać :)

    Właśnie pompka od pralki ... mam taką ale ma wydajność 23l/min. Niby pompa c.o. ma wydajność przy 90W, 40l/min wiec na 1 biegu (40W) będzie miała te 18l/min ... więc teraz pytanie czy ta od pralki się nada ??

  • #4004 06 Sie 2010 08:37
    mirek_74
    Poziom 11  

    Testuję i się nadaje 34W od pralki indesit z 2000 roku. Mam z centralnego na dach około 5 metrów 2 kolektorki każdy po około 1m powierzchni połączone szeregowo rurkami pex/al - takie okna miałem konstrukcja bardzo wytrzymała bo grzejnik bezpośrednio przykręcony do skrzydła okiennego. pompka trochę się zacina przy starcie ale od miesiąca chdzi. Praktycznie od około 10:30 do 17 pracuje. Nie wiem jaką ma wydajność ale temperatura kolektorów nie przekroczyła 70*C tego lata, na czujniku miałem 57 max ale czujnik przykleiłem do rurki powrotnej kolektora i zaniża tak około 10*C. W ogóle po załączeniu kilkanaście sekund i zaciąga ciepłą wodę z "dachu". Po co 90W - strata prądu, a wolniejszy obieg przy panelu - około 4l wody podniesie temperaturę na kolektorze o kilka *C a kolektora napewno nie przegrzeje.

    czytałem że pompka od pralki nada się wyłącznie w układzie otwartym - taki zastosowałem więc nie wiem jak będzie na przeponie.

    Przy starcie ciśnienie (manometr na zasilaniu z kolektora) z 0.06MPa (0,6 bar)spada do 0.05Mpa więc pompka śmiga nieźle lecz niewiem jak długo wytrzymie z pewnością do testów wystarczy a dalej można zawsze uzbierać i za 200 pln coś kupić ale ja napewno kupię lfp tę od 25 do 45 wat bo tu chodzi o oszczędność

  • #4005 06 Sie 2010 09:39
    tompg
    Poziom 9  

    witam. wie moze ktos czym sie rozni tka rurka http://allegro........

    Usunąłem link do aukcji (wartość nietrwała) - regulamin
    Proszę poprawić pisownię
    mod - mirrzo

  • #4006 06 Sie 2010 10:34
    mirek_74
    Poziom 11  

    kolego tompg niewiem od czego się ma różnić? są to rurki miękkie 3/8 jeśli się nie mylę to około 10 mm nadają się do lutowania - spojrzysz na lodówkę "od tyłu" to zobaczysz albo Φ 8 mm miedź albo rzadziej alu. i zobaczysz treż że to jest lutowane a jak tak to do kolektora powinno się nadać ale głowy sobie za to uciąć nie dam więc czekaj na profesjonalną odpowiedź.

    Proszę poprawić pisownię
    mod - mirrzo

  • #4007 06 Sie 2010 10:50
    szumigt
    Poziom 15  

    mirek_74 napisał:
    są to rurki miękkie 3/8 jeśli się nie mylę to około 10 mm nadają się do lutowania


    No ja takie właśnie kupiłem ... i nie straszcie mnie że takie się nie nadają albo są za drogie ?? Jeszcze leżą na strychu więc nie wiele mogę powiedzieć.

  • #4008 06 Sie 2010 13:39
    tompg
    Poziom 9  

    włąsnie chodzi mi o to, czy sie nadaja na kolektor

    Dodano po 5 [minuty]:

    w porownaniu "zwykła" rurka 25m kosztuje sporo wiecej http://allegro........ wiec jak ktos mi umie wytlumaczyc czym sie one roznią był bym bardzo wdzieczny



    Usunąłem link do aukcji (wartość nietrwała) - regulamin
    Proszę poprawić pisownię
    mod - mirrzo

  • #4009 06 Sie 2010 23:43
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Witam.
    tompg napisał:

    Cytat:
    ...wiec jak ktos mi umie wytlumaczyc czym sie one roznią był bym bardzo wdzieczny

    A to proste. Rura chłodnicza 3/8" ma średnicę 9,53mm i grubość ścianki 0,81 mm a więc od tej 10mm jest nie co mniejsza i cieńsza. Co przekłada się na jej wagę a więc i lżejsza i tańsza.
    A do budowy kolektora najlepsza jest 8mm o ściance 0,5 mm.
    pozdrawiam.
    Witold

  • #4010 07 Sie 2010 02:32
    mly
    Poziom 11  

    salem napisał:
    panele są połączone szeregowo czyli glikol musi przejść przez wszystkie zanim dotrze do wymiennika - rozwiązanie prostsze w wykonaniu jednak jest kłopotliwe napełnienie układu ale wykonalne.pompa jest sterowana zwykłym włącznikiem od CO tzn czujnik temp zamocowany do ostatniego panela a regulacja w kotłowni.codziennie tam z rana zaglądam i w zależności od pogody i temp wody w wymienniku ustawiam 30 ,40,50,60 stopni. z rana też otwieram ręcznie zawory na wyjściu i wejściu do wężownicy . miały być elektrozawory ale zwykłe zdają egzamin pod warunkiem że nie zapomnę zamknąć na noc bo w takim wypadku kolektor zaczyna ogrzewać atmosferę.sam wymiennik ma dwie wężownice i możliwość załączania ich niezależnie . jedna siedzi w połowie wysokości i ogrzewa tylko pół zbiornika.gdy słońca jest dużo włączam też i drugą która jest rozciągnięta od połowy zbiornika do samego dołu.glikolu zalałem 30l a reszta woda.z moich obliczeń wychodzi 50 %. coś jeszcze proszę pytać napewno odpowiem.jest godzina 20 a moja banieczka po dzisiejszym dniu nagrzała się w całości do 40 stopni.

    czyli taka ręczna automatyka. 3 razy taniej wyjdzie węglem i tak samo ręczna automatyka, ale pare setek w garścvi zostanie. gólnie lipa.
    czy ktokolwiek z was policzył warunki klimatyczne, świetleniowe naszego kraju? ile kosztuje zakup instalacji i kiedy to się spłaci.
    śrtednio dziennie z naszego nieba macie max pod konie czerwca 1100w/m2 {w południe w pełni słońca) co daje dziennie około 3000j/cm2 w pełni słonecznym dniu pozdrawiam normalnych i zawiedzionych

  • #4011 07 Sie 2010 11:07
    tompg
    Poziom 9  

    dzieki za odpowiedz. kolego bachus1 wiesz moze gdzie mozna kupic taka rurkę

  • #4012 07 Sie 2010 14:05
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Witam.
    tompg napisał:

    Cytat:
    dzieki za odpowiedz. kolego bachus1 wiesz moze gdzie mozna kupic taka rurkę

    Wpadnij do mnie, pogadamy, w dolnym pasku masz www tam jest adres i telefony.
    pozdrawiam.
    Witold

  • #4013 10 Sie 2010 08:49
    pkorol
    Poziom 14  

    Witam, mam 10x10 m (100 m2) dachu, blacha profilowana czarny mat, 45 stopni na południe. Chce zabudować połowę na całej szerokości od dołu w górę (50m2 czyli 10X5 metrów) poliwęglanem 4 mm a na blachę położyć rurkę miedzianą, układ harfowy. Pod blachą wełna mineralna. Nad harfom będzie stał baniak 1000 l. tak by można było go podłączyć bezpośrednio bez pompki i zaworów.
    Pytanie, jaką średnicę rurki zastosować by woda sama krążyła?

  • #4014 10 Sie 2010 11:12
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Witam.
    pkorol napisał:

    Cytat:
    Witam, mam 10x10 m (100 m2) dachu, blacha profilowana czarny mat, 45 stopni na południe. Chce zabudować połowę na całej szerokości od dołu w górę (50m2 czyli 10X5 metrów) poliwęglanem 4 mm a na blachę położyć rurkę miedzianą, układ harfowy. Pod blachą wełna mineralna. Nad harfom będzie stał baniak 1000 l. tak by można było go podłączyć bezpośrednio bez pompki i zaworów.
    Pytanie, jaką średnicę rurki zastosować by woda sama krążyła?

    Czy harfę podlutujesz do czarnej blachy?
    pozdrawiam.
    Witold

  • #4015 11 Sie 2010 00:41
    pkorol
    Poziom 14  

    Czy harfę podlutujesz do czarnej blachy?

    Chciałbym obejść jak najmniejszym kosztem. Harf i polięglan będą montowane bezpośrednio na już gotowy dach, więc myśle że przywiążę harf drucikiem do blachy. Zakładam, że przy tak olbrzymiej powierzchni kolektora, nie muszę walczyć za każdy ułamek sprawności kolektora. Ale zakładam, że duży kolektor w sumie będzie bardziej wydajniejszy przy krótkim nasłonecznieniu. Co o tym sądzicie?
    Czy nie będę miał problemy latem? Bo chyba będzie nadprodukcja wrzątku? Dla tego zostawiam górną część blachy otwartą (nie pokrytą poliwęglanem), by odprowadzała nadmiar ciepła z pod poliwęglanu.
    Czy słusznie zakładam, że duży harf będzie mi grzał wodę tam, gdzie 3-5 m2 kolektor będzie bezradny (zima).
    Muszę wytłumaczyć czemu tak duża powierzchnia zostanie zabudowana poliwęglanem (nie zależnie od tego jaki będzie rozmiar harfu), bo pod blachą zainstaluję aluminiowe (stalowe) rurki o średnice 10 cm, przez które będzie tłoczone powietrze. I tym powietrzem mam zamiar ogrzewać dom 100 m2. Więc będę miał na jednej blasze dwa kolektora. Do grzania wody oraz powietrza. A blacha będzie częścią integralną dachu. Przepuszczam, że to będzie najtańszy kolektor słoneczny zrobiony z części (nie z odzysku):).
    Czy to ma sens?

  • #4016 11 Sie 2010 07:25
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    pkorol napisał:
    Czy to ma sens?


    Czasem tak, czasem nie. Z przewagą na nie.

  • #4017 11 Sie 2010 19:51
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Witam.
    mirrzo napisał:

    Cytat:
    Czasem tak, czasem nie. Z przewagą na nie.

    Jesteś geniusz! - minimum słów maksimum treści.
    pozdrawiam
    Witold

  • #4019 15 Sie 2010 22:00
    pikador01
    Poziom 10  

    Przepraszam ale nie czytałem ostatnich 6 stron,pytanie zamieściłem nie w tym wątku co powinienem , więc to zapytanie proszę przenieść ewentualne opinie na : kolektory słoneczne- czy to się opłaca

  • #4020 15 Sie 2010 22:17
    hamerg
    Poziom 20  

    pikador01 napisał:
    Przepraszam ale nie czytałem ostatnich 6 stron,pytanie zamieściłem nie w tym wątku co powinienem , więc to zapytanie proszę przenieść ewentualne opinie na : kolektory słoneczne- czy to się opłaca

    Opinie są podzielone.
    Generalnie to tak samo jak z instalacją gazową w aucie. Jak dużo korzystasz to oszczędzasz bardzo szybko. Jeśli oszczędzasz na wodzie to zapomnij.
    Ja mam podłączoną zmywarkę i planuję jeszcze pralkę, zużycie mam średnio ok 70 litrów wody z bojlerka na dobę. Ja wykonałem instalację sam i jak najtaniej. Zwróciła się po okresie 10 miesięcy pracy układu.

    Jeśli sam się nie przekonasz to nikt nie będzie w stanie tego zmienić.