Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 07 Wrz 2010 23:09 3633732 12794
  • #4051
    AndrewS_
    Poziom 16  
    hmm może zawór zwrotny słabo puszcza "przez siebie"
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #4052
    Ride
    Poziom 16  
    studiowena, sprawdż filtr, może jest częściowo zatkany.
    Jaką masz różnicę temperatur [wlot/wylot kolektorów] przy obecnym przepływie, w godzinach południowych przy bezchmurnym niebie?
    Jaki masz sterownik?
  • #4053
    studiowena
    Poziom 12  
    Witam.Dzięki za sugestie,sitko czyste,różnicę temp.podam jak wróci sterownik(RTSZ-6V2.2 SZKOPER)od naprawy.Narazie kombinuję,ale przepływ bez zmian.
    Często na forum pojawia się pytanie ,jak napełnić układ pod ciśnieniem? Też miałem ten problem.Popatrzcie na moje rozwiązanie,może się wam przyda.Wykorzystałem 10 litrowy opryskiwacz.Ponieważ uciążliwe jest pompowanie opryskiwacza,skorzystałem z pomocy kompresora.Wystarczy wykręcić zawór bezpieczeństwa,z nakrętki wykręcić zawór a w jego miejsce włożyć zaworek wycięty ze starej dętki rowerowej.Teraz ,nie używając pompki opryskiwacza możemy wtłaczać ciśnieniem płyn do układu.Należy tylko uważać kiedy kończy się w nim płyn,bo wtłoczymy w układ powietrze.No i jeszcze skręcamy rączkę opryskiwacza i zakładamy wąż.Proste i skuteczne.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #4054
    Pitruch
    Poziom 14  
    Czy taka pompa podniesie wodę na 2,5-3 metry? Można w niej zmieniać przepływ poprzez zmianę prędkości obrotowej?
    Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł
  • #4055
    krzysztof010
    Poziom 10  
    Pitruch
    Ekspertem nie jestem ale zestaw solarny skonstruowałem więc ośmielę się powiedzieć, że pompa podniesie wodę na sporo więcej niż 3 metry. Z oznaczeń na pompie wynika, że ma ona tylko jeden zakres prędkości obrotowej. Czyli jeden stały, nie regulowany przepływ. No bo chyba nie myślisz o zasileniu jej z przetwornicy częstotliwości. Bo to urządzenie wielokrotnie droższe niż pompa. Mógłbyś dać zawór przelotowy za pompą i przymykać go, ale to straty energii. Moc 95W to pompa za duża do podniesienia na 3 m. Ja mam OMI 25/40-180 i pracuje na najniższym biegu (38W).
  • #4056
    gzegzolek
    Poziom 9  
    ja ostatnio montowalem pompke 60W i podnosi ona do 6m wiec nie bedzie zadnego problemu.95W to na trzecie pietro wode zagoni.
  • #4057
    Ride
    Poziom 16  
    studiowena, chodzilo mi właśnie o odczyt temperatur ze wskażników na przewodach ["zimnym" i "gorącym"], podczas ciągłej pracy pompy przy pełnym nasłonecznieniu. Sterownik do tego potrzebny nie jest.
    Jeśli układ masz odpowietrzony i jesteś pewien, że pompa pracuje prawidłowo [chyba sprawdzałeś ją przed montażem?], to może coś wpadło Ci do układu i blokuje przepływ?
    Wpierw upewnij się [jak już koledzy wspomnieli], że to nie zawór zwrotny jest powodem problemów.
  • #4058
    Pitruch
    Poziom 14  
    Pompka ma działać w układzie ze zbiornikiem drenażowym (schemat i opis na str. 132) wydaje mi się, że warunki będą jak np. w fontannie a słyszałem, że pompki c.o. wymuszają tylko obieg. Na tej z mojego zdjęcia pisze "max 6 bar", w pytaniu chodziło mi o to, czy ona podniesie wodę na wys. 3 metry bo (być może) wytwarza takie ciśnienie.
    Np. taki sterownik może zmieniać obroty pompy i nie wiem, czy ta moja pompa nadaje się do tego.
  • #4059
    studiowena
    Poziom 12  
    Do RIDE-różnica temp.jest u mnie (myślę że u wszystkich) zależna od temp.wody w zasobniku.Jak uruchamiałem układ woda miała ok.20 st. z solarów przychodziło 60-80 st. z wężownicy wracało 25-35st.Ale jak temp.w zasobniku się podniosła to i różnica się zmniejszyła,ąż się prawie wyrównała(wejście-wyjście).Martwi mnie tylko(jak działał sterownik)różnica między temp.płynu na wyjściu z solarów(np 80st.) a temp.na termometrze na grupie solarnej(68).Strata 12 st. na dł.6m przy ociepleniu pianką kauczukową gr.13 mm( 4m podwójnie)jest trochę duża ! Co o tych temp. myślicie?
  • #4060
    hamerg
    Poziom 20  
    studiowena napisał:
    Do RIDE-różnica temp.jest u mnie (myślę że u wszystkich) zależna od temp.wody w zasobniku.Jak uruchamiałem układ woda miała ok.20 st. z solarów przychodziło 60-80 st. z wężownicy wracało 25-35st.Ale jak temp.w zasobniku się podniosła to i różnica się zmniejszyła,ąż się prawie wyrównała(wejście-wyjście).Martwi mnie tylko(jak działał sterownik)różnica między temp.płynu na wyjściu z solarów(np 80st.) a temp.na termometrze na grupie solarnej(68).Strata 12 st. na dł.6m przy ociepleniu pianką kauczukową gr.13 mm( 4m podwójnie)jest trochę duża ! Co o tych temp. myślicie?

    Jeśli masz stratę na 6 metrach 12 stopni to coś nie tak. Ja mam 20m w jedną stronę podłaczenie z węża ogrodowego w piance i mam spadek przy temp powietrza 20 stopni i czynnika 60 stopni ok 2 stopni. U Ciebie jest to duży spadek więc może być przyczyną zbyt małej prędkości przepływu i złym wskazaniem czujnika sterownika. Dodatkowo u mnie róznica temp między zasilaniem a wodą w bojlerze wynosi 10-15 stopni.
  • #4061
    Ride
    Poziom 16  
    studiowena, przepływ to Ty masz o wiele za mały [może masz tam jakąś regulację?].
    Zgodnie z wiedzą, jaką zgromadziłem przed wykonaniem własnej instalacji:
    - różnica temperatur wlot/wylot kolektorów nie powinna przekraczać 15°C
    - w prawidłowo zaprojektowanej instalacji temperatura wody w wymienniku nie
    powinna przekraczać 70÷80°C
    - zalecany przepływ to ok. 3l/min. [na 2m² kolektora]
    Do pierwszych testów wydajności [początek czerwca] zapewniłem sobie stabilne warunki pomiaru:
    - czyste niebo przez cały dzień
    - ciągła praca pompy
    Temp. początkowa w wymienniku = 14°C.
    Pompa OMI 25/40 [1-szy bieg].
    Kolektory 2×2,4m².
    Wymiennik 300l.
    Różnica temp. wlot/wylot na wężownicy w południe = 9°C [w sierpniu było np. 11°C].
    Straty na jednym przewodzie [kolektor-wymiennik] = 2°C [ok. 18metrów]. Ciekawe, jak będzie w zimie.
    Temp. końcowa w wymienniku o 17:00 = 50°C.
    Mam po dwa termometry przy kolektorach i wężownicy - bardzo przydatne.
    Dopiero gdy poznałem możliwości systemu, rozpocząłem eksperymenty z ustawieniami sterownika.
    Jeszcze jedna uwaga przydatna dla "majsterkowiczów": pompa obiegowa, zasilana z taniej [100zł] przetwornicy napięcia, którego przebieg czystą sinusoidą raczej nie jest - działa bez zastrzeżeń.
  • #4062
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam
    studiowena napiał:
    Cytat:
    Popatrzcie ,może komuś coś wpadnie do głowy.

    Nie zauważyłem odpowietrznika przy kolektorach.
    Ponieważ masz wodomierz to bardzo łatwo jest dojść co jest powodem zbyt małego przepływu. Po uruchomieniu instalacji zaobserwuj w którą stronę kręci się to małe kółeczko w środku wodomierza, następnie wyłącz pompę i obserwuj to kółeczko. Jeżeli ono stanie i zacznie obracać się w odwrotnym kierunku (nawet tylko jeden obrót) to instalacja jest zapowietrzona (kolektory). Taki stan rzeczy się ma, jeżeli oprócz braku odpowietrzania na kolektorach napompujesz instalację zbyt szybko.
    Jest pewna zasada: im wolniej napełnisz instalację tym mniej kłopotów z jej odpowietrzaniem. Nawet jeżeli na kolektorach jest odpowietrznik automatyczny to otworek w nim nie odprowadzi całego powietrza i przy szybkim napełnianiu glikol pójdzie powrotem i uwięzi część powietrza.
    Jeżeli już pozbędziesz się powietrza z instalacji a pokaże Ci to wodomierz w ten sposób, że to małe kółeczko po unieruchomieniu instalacji zrobi obrót, dwa w tym samym kierunku, jak by siłą rozpędu, to przyczyny będziemy szukać w innym miejscu.
    A więc opryskiwacz jako pompa to genialna rzecz ale bez kompresora, w myśl zasady "co nagle to po djable".
    Regulacja przepływu bez elektroniki z regulacją obrotów pompy to ciężka rzecz bo warunki klimatyczne wciąż się zmieniają a pompa chodzi z tą samą wydajnością. Ale staraj się tak ustawić przepływ aby temp. na wlocie do zbiornika ciepłego glikolu była wyższa o ok. 12-15 stopni niż wychodzącego zimnego ze zbiornika przy temp. wody w zbiorniku ok. 30 stopni mierząc ją właśnie przy zbiorniku a nie na kolektorach. wtedy sprawność instalacji będzie największa (pomijam straty na przesyle). Straty na przesyle są spowodowane właśnie dużą różnicą temperatur: otoczenia, wejścia i wyjścia. Jak zbiornik jest zimny to straty są małe, jak już nagrzany to duże.
    Na razie to na tyle, pozdrawiam
    Witold
  • #4063
    studiowena
    Poziom 12  
    Dzięki koledzy za zaangażowanie.Dziś straciłem całą sobotę przy mojej instalacji i ....nic nowego.Ostatni kolektor posiada typowy czwórnik(odpowietrznik ręczny,rurka czujnika temperatury i odpływ).Jest to najwyższy punkt instalacji.Zresztą całość została zbudowana tak,że do dołu do górnego odpowietrznika-pod górkę,a od niego -ze spadkiem.W grupie pompowej pospawałem separator powietrza(ten szary)i on wspaniale wyłapuje drobiny powietrza.Dziś dołożyłem dodatkowo zawór spustowy na powrocie i dzięki temu mogłem przepuścić glikol w obydwu kierunkach.Przepuściłem go ciśnieniem 5 at.-zgodnie z obiegiem oraz "pod prąd".W jedną i w drugą układ drożny,jeśli jakieś powietrze gdzieś było to raczej je wypchnąłem.Teraz za radą BACHUSA poszedłem sprawdzić wodomierz-po wyłączeniu pompy kręci się jeszcze 0.5 obrotu w tym samym kierunku i się nie cofa.Zmieniałem też pompy,na URLICHU 4l/min na Grundfos 3l/min.Jeden wniosek z całego dnia i różnej temperatury płynu-płyn gorący -przepływ 4l,płyn zimny 2l.Normalnie ręce opadają ,gdzie szukać przyczyny?Jak po niedzieli wróci sterownik będą dokładne wskazania temperatur.Narazie brak pomysłów gdzie ten problem.
    Pozdrawiam Włodek
  • #4064
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    studiowena napisał:
    Cytat:
    Normalnie ręce opadają

    A rotametr na jaki przepływ jest ustawiony? Daj maksymalny przepływ.
    pozdrawiam
    Witold
  • #4065
    studiowena
    Poziom 12  
    Rotometr ustawiony na pełen przepływ,przy przymykaniu jego zaworu dopiero w końcowej fazie spada wskazanie przepływu.O tej godzinie ,przy zimnym glikolu przepływ 2l/min.Wyjąłem też sitko z odmulacza.bo podejrzewałem,że glikol jako bardziej gęsty i lepki ma trudności w pokonaniu jego siatki.I......nic!:cry:Teraz najwęższym gardłem całego obiegu jest właśnie zaworek rotometru.Chyba ,że mam nie taki jak być powinien.Ten jest z odzysku z instalacji wodnej.Czy są różne na wodę i do solarów?
  • #4066
    Ride
    Poziom 16  
    studiowena, jeśli na dwóch różnych pompach występuje podobnie mały przepływ, to w jakimś miejscu instalacji musi być znacznie zmniejszony przekrój. Jeśli w żadnym podzespole takiego zwężenia nie ma, to chyba tylko pozostaje jakieś ciało obce w rurach, kolektorach lub wężownicy.
  • #4067
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    studiowena napisał:
    Cytat:
    Teraz najwęższym gardłem całego obiegu jest właśnie zaworek rotometru

    Coś mi się wydaje , że kolega hamerg ma rację - przekrój rury karbowanej.
    Zrób jeszcze jedno doświadczenie, wypróżnij całkowicie instalacje łącznie z kolektorami, rozkręć śrubunki nad termometrami i dmuchnij ustami w instalacje.
    To samo zrób dmuchając w termometr. Będziesz miał obraz siły dmuchnięcia w górną część instalacji łącznie z kolektorami i dolną pompa rotametr, wężownica.
    ponieważ rura jest karbowana przepływ jest mocno turbulentny tak dla glikolu jak i powietrza i napisz co z tego wyszło.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #4068
    studiowena
    Poziom 12  
    Witam.
    Z tym dmuchaniem to trochę problem.Instalacja składa się z 4 kolektorów WATT z odzysku.Chciałem robić wszystko sam,ale rachunek kosztów wskazał,że używki z konkretną powłoką będą lepsze.Mam połączone 2 szt.3000s + 3000SU.No i tymi drugimi jest ten problem,że mają tylko dwa wyjścia na górze.Nie da się z nich spuścić płynu, należy je wymontować i odwrócić "do góry nogami'.Producent podaje ,że przepływ powinien być 1,1 L/kolektor,czyli niby z grubsza by się zgadzało.Jednak czytam i się uczę z tego forum, i tu się mówi o przepływie 2L/kol.Próbuję więc trochę większy przepływ uzyskać.Dziś wykręciłem rotametr,fi jego zawodu to 10 mm.Jest to najmniejsza średnica całego obiegu.Jutro dokupię złączki aby połączyć układ bez niego i zobaczę jaki będzie przepływ.
    Co prawda kolektory i instalacja wyniosła więcej niż założenia tego forum,zbudowana została jednak w całości samodzielnie i być może moje problemy i doświadczenia pomogą innym w ich drodze do darmowej energii.Pozdrawiam Włodek
  • #4069
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    studiowena napisał:
    Cytat:
    Z tym dmuchaniem to trochę problem.

    No dobra, dmuchanie daruj sobie, zamiast tego zrób inne doświadczenie.
    Rozepnij instalacje od kolektorów i połącz ją z sobą i wtedy odczytaj przepływ, powinien być znacznie większy.
    Cytat:
    Mam połączone 2 szt.3000s + 3000SU.

    Prawdopodobnie połączyłeś szeregowo harfę (3000S) z podwójną harfą (3000SU) a trzeba to trochę inaczej połączyć.
    Z opisu :
    Cytat:
    że mają tylko dwa wyjścia na górze
    wynika, że tak jest faktycznie, ale czy na pewno? Na zdjęciach praktycznie nie widać sposobu podłączenia.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #4070
    zulus70
    Poziom 1  
    Witajcie eko. Sądzę, że najtaniej to kupić na wyprzedaży "baranka" do poczernienia rurek gdyż daje on porowatę powierzchnię. Potem można jeszcze czymś przyczernić jak ktoś chce. A co do pompy to zastanawiałem się nad fotoogniwem ładującym akumulator samochodowy i ewentualnie ustrojstwa do zamiany 12V stałego na 230 przemiennego. Zawsze oszczędzamy na prądzie. Na pchlim targu zawsze można coś ciekawego wyrwać.
  • #4071
    kogan77
    Poziom 17  
    Po co zaraz uderzać na "pchli targ"
    Wystarczy zapytać kolegę Artura i w weekend polutować swój własny panel słoneczny o mocy 160W.

    kontakt:

    www.nazielono.net


    Polecam
  • #4072
    pajter78
    Poziom 10  
    Jeżeli chcesz oszczędzać (prąd) to zrezygnuj raczej z panela fotowoltaicznego ;)
    To na razie niezły i drogi gadget nawet zakładając, że rezygnujesz z akumulatorów i sterownika ładowania i zasilasz pompę bezpośrednio. Co znowu nie jest takie proste bo kolektor nagrzeje Ci się przy pochmurnym niebie a panel nie da Ci wtedy wystarczającego prądu aby popchnąć pompkę( no chyba że postawisz wspomniane 160W - co z kolei będzie przesadą - itd można jeszcze pozrzędzić)




    PS Mam od Artura panel: skompletowałem już do niego sterownik i akku(125Ah) - całość będzie robiła jako super-hiper-mega ogrodowa lampka solarna
  • #4073
    studiowena
    Poziom 12  
    Witam.
    Kolejny dzień walki z układem.Wymontowałem rotametr, w jego miejsce wkręciłem kawałek rurki 3/4",przepływ bez zmian (a już myślałem ,że to to).Następnie odłączyłem wężownicę zasobnika i glikol puszczony "na okrągło"-bez zmian.Tak na marginesie,podłączenie wężownicy powoduje spadek przepływu tylko o 0,2l/min,czyli niewiele.Można by jeszcze podejrzewać zawory zwrotne z termometrami,ale przekręcenie ich o 45 st.powoduje ich otwarcie dla przepływu w obu kierunkach.Myślę więc ,że to nie one.Cała "dolna" cześć instalacji jest więc chyba drożna,pozostaje mi się wziąć za górę.Chyba będę musiał rozmontować kolektory,skręcić próbną instalację z pompą , miernikiem przepływy i po kolei sprawdzić panele.Kurcze masa roboty!
    Kolektory skręciłem w taki sposób,popatrzcie czy prawidłowo.
    Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł
    I jeszcze jeden problem do rozwiązania-ciśnienie.Czytam o ciśnieniu w układzie,różnie 2-2,5 at.A jak to powinno być?Ciśnienie liczymy P=1,3+(0.1*h)
    U mnie h=5.5m, więc P=1,85 Jeśli P naczynia ma być o 0,5 at. mniejsze,to P układu wynosi 1,35 at.Do tego dochodzą opory przepływu oraz spadek ciśnienia(ok.1,0-2,5 mbar/mb rury).Czyli pod jakim ciśnieniem powinien prasować układ ?
    Pozdrawiam Włodek
  • #4074
    mirrzo

    Moderator na urlopie...
    studiowena napisał:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    A wiatr tego ie zwali z dachu? Jakoś słabo to wygląda.
  • #4075
    studiowena
    Poziom 12  
    Zobaczymy jesienią,każda z nóg jest przykręcona na dwa metalowe kołki rozporowe-łącznie 32 kołki.Co prawda wylewka na dachu jest trochę cienka (5 cm) bo była kiedyś dolewana ale zbrojona siatką ,więc trzyma jak płyta.
  • #4076
    mirrzo

    Moderator na urlopie...
    Czarno to widzę, bo nie ma "stężeń"
  • #4078
    mirrzo

    Moderator na urlopie...
    To coś, co przeciwdziała bocznym ruchom. Masz je na początku i końcu konstrukcji - po mojemu, za mało tego.
  • #4079
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    mirzzo napisał:
    Cytat:
    Czarno to widzę, bo nie ma "stężeń"

    Nie dołuj, bo i tak ma wiele problemów. Jeżeli kolektory przykręcone są do ramy to już wystarczy. Takie rozwiązanie możemy pod względem mechanicznym przyrównać do taboretu. Ale jednak zwróć uwagę, że stężenia jednak są na skrajnych kolektorach a to już wystarczy.
    studiowena napisał:
    Cytat:
    pozostaje mi się wziąć za górę.

    Masz taki układ jakbyś chciał połączyć kolektory płaskie z próżniowymi. Jedne o innej konstrukcji, drugie o innej. Ale to się również da. Jedynym sensownym rozwiązaniem wydaje mi śię jak na rysunku poniżej:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    To taka przysłowiowa hybryda, zaworek na zestawie "s" dla zrównoważenia przepływu zestawu "su" ale regulacje zostaw sobie na deser.
  • #4080
    mirrzo

    Moderator na urlopie...
    bachus1 napisał:
    Nie dołuj, bo i tak ma wiele problemów.


    Widziałem takie coś już na... ziemi, po niezłym wiaterku w Piaskach na Mierzei Wiślanej. Kolektor jest jak żagiel.