Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 05 Mar 2011 10:41 3577533 12700
  • #4441
    Romulus7874
    Poziom 27  
    Sterownik różnicowy jest już dawno :D , i wskazane jest podłączenie pod niego.
    Pompa jest na powrocie i takie temperatury jakie tam występują jej nie zatrzymają. W PDF-ie tej firmy występują i inne pompy na 12V i bez zabezpieczeń termicznych ale nie mogę ich namierzyć.:D
  • Relpol przekaźniki
  • #4442
    Ride
    Poziom 16  
    Oczywiście, z tą pompą na powrocie masz rację. Skupiłem się na wysokich temperaturach glikolu i przez moment zapomniałem gdzie jest pompa :) . Ale widziałem też schematy instalacji z pompą na dopływie wężownicy. Nie mam pojęcia dlaczego ktoś montuje pompy po stronie wysokich temperatur. Widzę, że pompa 12V Ci się spodobała. Chcesz przerobić swoją istniejącą instalację? Właściwie, to taki układ ma też dużą zaletę [o ile zapomnimy o wysokiej cenie fotoogniwa :wink: ] - nie potrzebuje zasilania z sieci [ani zasilania awaryjnego], o ile zasilamy tylko silnik pompy [bez układów pomocniczych]. Ty UPS-a nie masz?
  • #4443
    Romulus7874
    Poziom 27  
    Miałem przez krótki czas jakiegoś Evera czy cóś.
    Dodam, że moja instalacja od góry do dołu to całkowita samoróbka.
    Już długo mnie męczy to 12V. Głównie dlatego, że mam kawałek panela o mocy około 20W. Leży i się kurzy.
    Pompka typowa od CO jest za duża, trzeba ją przydławiać aby uzyskać optymalny przepływ. Miałem zamiar "ożenić " jakiś silnik 12voltowy z normalną pompką CO tylko, że zwykłe silniki "żrą" za dużo przy tym panelu. Przypuszczam, że silnik w tej pompce jest zastosowany podobnej budowy jakie stosuje się w wentylatorach np. komputerowych. Taki wentylator podłączony pod w/w panel ładnie się kręcił i zwalniał gdy słońca było mniej lub zakrywałem panel.

    Trochę drogo sobie cenią. Przy tej cenie to zwrot kosztów za jakieś 10 lat... może 8...
  • #4444
    Ride
    Poziom 16  
    Samoróbka, czy nie - ma działać. Przypomnij, jaką powierzchnię mają Twoje kolektory?
  • #4445
    Romulus7874
    Poziom 27  
    Działać -działa. :D
    By się chciało --za darmo.

    Kolektor o wymiarach 3.20x1.25.
    Wszystko znajdziesz w moich postach z 18.06 2008r i wcześniejsze.

    pozdrawiam
  • #4446
    gb318is
    Poziom 2  
    tedzio4 napisał:
    wysłałem zapytanie do firmy hartującej szkło i dostałem taką ofertę cenową Czy ktoś rozszyfruje które szkło lepiej sprawdzi się w kolektorze. czy może to nie ma znaczenia.
    ESFL-SH kontra ESFL-SH i jeszcze co oznacza /trapez mat/ a co /c-kant ?


    Oferta cenowa



    ESFL-SH-2000x900x4-BK-W01
    szko float szlif/hart 2000x900x4 /c-kant/   /0241/
    176,55
    ZŁ/SZT


    ESFL-KH-1000x1000x4-BK-W01
    szko float kraw/hart 1000x1000x4 /trapez mat/
    96,27
    ZŁ/SZT



    Czy już wiesz może co oznaczają skróty ESFL-SH I ESFL-KH, czy jest to specialne szkło do solarów czy zwykłe szkło hartowane typu float.
  • Relpol przekaźniki
  • #4447
    Ride
    Poziom 16  
    Romulus7874, nie jestem pewien, czy - mając już kompletną, działającą instalację - warto wydać trzy stówy na pompę 12V [dobrze, że masz już fotoogniwo]. Ale z drugiej strony, podobną sumę trzeba wydać co kilka lat na akumulator samochodowy do awaryjnego zasilania. Opisz efekty jeśli zdecydujesz się na zmianę. Na pewno wielu to zainteresuje.
    Zbudowałeś kolektor z rurek miedzianych i blachy stalowej - jak oceniasz jego pracę?
    Jakie temperatury maksymalne zbiornika uzyskiwałeś w czasie użytkowania systemu?
    I na koniec - jakie masz zastrzeżenia do pracy swojego systemu [o ile takowe istnieją]?
    Pytam w celu porównania z moją instalacją i z góry dziękuję za odpowiedzi :) .
    Dzień drugi.
    Ponieważ temat skłonił mnie wczoraj do przemyśleń, chciałbym jeszcze coś dodać na temat pompy 12V i fotoogniwa. Swego czasu tutaj, koledzy biegli w temacie dyskutowali nad sposobami zwiększenia wydajności układu w szybko zmieniających się warunkach nasłonecznienia. Chodziło o zmniejszenie bezwładności klasycznego układu z czujnikiem temperatury na wyjściu kolektora. Sprawdzałem na swoim układzie i faktycznie w pewnych warunkach ta zwłoka jest dosyć duża. Czasem słońce zdąży schować się za chmury zanim pompa się włączy. I tak sobie myślę, że przecież układ z fotoogniwem jest właśnie rozwiązaniem pozbawionym tej wady, gdyż jego reakcja jest natychmiastowa. Trzeba by tylko eksperymentalnie [jeśli to konieczne] lekko zmodyfikować zasilanie pompy, aby uniknąć [lub zminimalizować] zjawiska wychładzania zbiornika przy słabym nasłonecznieniu [lub jego braku]. Pytanie tylko, czy realna średnia sprawność takiego układu jaką można uzyskać jest wyższa niż układu ze sterownikiem i czujnikami?
    Na razie nie znalazłem opinii użytkowników takiego rozwiązania, ale będę szukał nadal.
    Może któryś z kolegów instalatorów coś podpowie?
  • #4448
    Adamkalety
    Poziom 10  
    Chętnie odstąpię mój sterownik solarny IB-Tron 1000HTD-BL
    wymieniam na Resol
    adamkalety1(malpa)wp.p
  • #4449
    Romulus7874
    Poziom 27  
    Ride

    Od dawna chciałem mieć ciepłą wodę za darmo. Najbardziej w lecie. Miałem podgrzewacz przepływowy(elektr) , i konieczność "przepalania" pieca co 2-3 dni. Zbudowałem kolektor, zasobnik, dwa lata potestowałem, zmieniłem nieco tenże zasobnik.
    I tak.
    Kolektor na dachu już zaraz trzeci rok będzie.Zaglądam tam czasem. Szkło całe, nic nie koroduje, nie zawilgaca się. Dobrze jest.
    Zbiornik. Za "wężownicę" dałem cztery żeberka alu z chińskiego grzejnika. Teraz uważam, że powinno być 6 albo 8. Za powoli oddają ciepło wodzie. Muszę ostro zdławić pompę. Plus jest taki, że oba człony - piecowy i solarny mogą być na dole zasobnika.
    Sterownik. Hmm. Nie jest zły, ale.. Jest to wcześniejsza wersja IB-Tron 1000HTD. Miałem na początku jeszcze starszego IB-trona ale mu się zepsuło. Ten obecny na jedną wadę.Wyświetla (i pracuje) do 90* C. Powyżej tej temperatury wyłącza się. Zdarza się, że latem chwilowo nie ma prądu, temperatura na kolektorze rośnie, wraca prąd i zonk. Pompa po kilku obrotach zatrzymuje się. Koledzy z forum posiadający takowy(lub bardzo podobny) sterownik radzili jak go ustawić, ale nie ma on tych funkcji, które są obecnie dostępne w sterownikach firmy Insbud. Myślę, że to był pierwszy z tej serii o niedopracowanych jeszcze funkcjach. To raczej sterownik ogrzewania niż solarny.

    Ogólnie jestem zadowolony. Ciepłej wody wystarcza w zupełności. Temperatury najwyższe co pamiętam 62-65*C. Więcej się nie da. Ale i tak wystarcza, w końcu i tak jest za gorąca aby taką się myć. Po co "hajcować" do 80* i więcej a następnego dnia zakrywać kolektory albo upuszczać wodę w kanał.
    W zimę nie musi grzać wcale. Opalam drewnem, razem z tym mam także CWU. Więc tylko lato (wiosna jesień też) mnie interesuje. Do puki palę w piecu kolektor nie musi pracować.
    Jedyne co jeszcze zostało to zasilanie pompy z 12V ogniwa słonecznego. Wtedy już by mogło zostać na zawsze.

    Pozdrawiam
    romek
  • #4450
    Ride
    Poziom 16  
    Romulus7874, jaką różnicę temperatur wlot/wylot "wężownicy" uzyskujesz dla pełnej mocy kolektora przy:
    - przepływie nie dławionym?
    - przepływie dławionym?
    Zakładam, że Twoja pompa OMI [25-40?] pracuje na 1-szym biegu, jak również to, że zależność między sprawnością kolektora a różnicą temperatur kolektor/otoczenie nie jest Ci obca :wink: .
    Gdybyś szukał innego [taniego] sterownika, to obejrzyj np. RTSZ-4.1/R. Podobno działa do 150°C.
    Przed budową mojego systemu przyjąłem pewne założenia, np:
    - pompa może kosztować 120zł [poprawna praca przy sinusoidzie modyfikowanej]
    - sterownik może kosztować 170zł [nie musi mieć regulacji obrotów]
    - układ musi mieć zasilanie awaryjne [ale nie za 1000-2000zł]
    Gdybyś chciał zbudować względnie tanie, ale jednak skuteczne zabezpieczenie przed zanikiem zasilania, to mogę polecić przetwornicę np. Voice Kraft 300W [600W], na razie działa i już nie raz się przydała :) . Nie polecam firmy AZO [miałem AZO 150W [300W] i padła po 5-ciu miesiącach].
    Oczywiście, o ile nie przejdziesz na fotoogniwo.
  • #4451
    Romulus7874
    Poziom 27  
    Gdybym znał faktyczny przepływ przez kolektor/wężownicę to można by tam liczyć kilowaty. Ile to dziś się "wyrwało". Mam raczej podejście minimalistyczne i jeśli tylko mam wieczorem ciepłej wody by się umyć-wystarczy. Wszystkim wiadomo, że prowizorka najdłużej trzyma :D
    Np. dzisiaj, pompa przydławiona, o tej porze mam 44* na 1/3 zbiornika (połowa wysokości wężownicy akurat) na kolektorze 52* , na wejściu do wężownicy 50*, na wyjściu wężownicy 42*.Przy niższej temperaturze w bojlerze oczywiście ta różnica większa, nawet 20*. Wraz ze wzrostem temperatury- maleje.
    Zwiększenie przepływu powoduje tylko straty.Gorący powrót-więcej strat, gorący kolektor-mniejsza sprawność. W moim przypadku zbiornik ładnie "zasuwa" z temperaturą do 45-50*, powyżej -już ciężko. Mam odczucie, że poprzednia wężownica z rury miedzianej (chyba 20mm) 6mb, była lepsza.
    Ale da się z tym żyć. No i pompki "solarnej" za trzy stówy nie kupię. Może kiedy cóś wymyślę. :D
  • #4452
    Ride
    Poziom 16  
    Cześć Romulus7874, również skupiam się na konkretnych przyrostach temperatury zbiornika, ale w Twoje rozumowanie wkradł się mały błąd. Oczywiście, gorący kolektor = mniejsza sprawność, ale dlaczego twierdzisz, że u Ciebie zwiększenie przepływu [brak dławienia] zwiększy straty [termiczne]? Przecież wtedy różnica temperatur wlot/wylot kolektora zmaleje [temperatura kolektora będzie niższa].
    Zmaleje również różnica temperatur wlot/wylot wężownicy. Lecz należy pamiętać, że jej wydajność zależy również od wielkości przepływu. Gdyby Twoje twierdzenie było prawdziwe, to wraz z malejącym przepływem sprawność układu cały czas by rosła. A tak przecież nie jest.
    Zgodnie z ogólnymi wytycznymi dla instalacji solarnych wspomniana różnica temperatur nie powinna przekraczać 10÷15°C [dla maksymalnej mocy kolektora].
    Sprawdzałeś przyrost temperatury zbiornika dla pompy nie dławionej?
  • #4453
    Pitruch
    Poziom 14  
    Proszę o pomoc.
    Mam sterownik IB-Tron-4000SOL, przedłużyłem o 30 metrów przewód do czujnika temp. przy kolektorze, w związku z tym należy ten czujnik skalibrować a nie wiem, jak się za to zabrać. Czy potrzebne są do tego jakieś przyrządy? Jak to wykonać?
  • #4454
    Romulus7874
    Poziom 27  
    [/img]
    Code:
    kaliBRacja
    
    Po prawidłowym podłączeniu regulator jest
    gotowy do pracy. Regulator fabrycznie jest
    skalibrowany do pracy z czujnikiem standar-
    dowym. Jednak przy długich przewodach,
    temperatura wyświetlana przez sterownik
    może być różna od rzeczywistej.
    W takim przypadku należy samodzielnie ska-
    librować urządzenie. Każdy czujnik jest kali-
    browany oddzielnie:
    Przycisnąć i przytrzymać dwa
    przyciski równocześnie -Tmin +∆T
     Na wyświetlaczu zacznie migać aktualna
    wartość nastaw kalibracji i numer
    czujnika.
    Skalibrować czujnik ustawiając od-
    powiednią wartość nastawy.
    Naciskając przycisk Temp- wielokrotnie
    następuje zmiana kalibrowanego
    czujnika.
    Zatwierdzić wprowadzone dane.
    OK


    Dodam że potrzebujesz termometru jakiegoś aby móc stwierdzić jaką temperaturę trzeba ustawić. I w instrukcji pisze coś niecoś o przekroju przewodów do czujników.
    Instrukcję zapewne masz. Jeśli nie to tutaj są.



    W moim temacie, doszedłem do wniosku, że mam za słabą "wężownicę". Nie nadąża oddać ciepła wodzie w zasobniku. Zwiększę przepływ- goni płyn do kolektora o temperaturze niemal takiej z jaką z niego wychodzi. Może 2-3* różnicy. Pompa -zwykła najtańsza Omnigena. Jak tylko namierzę, że będą dwa dni po kolei słoneczne(czyt. takie same), wystartuję zbiornik z takiej samej temperatury. Dzień pierwszy- pompa przydławiona; dzień drugi-pierwszy bieg niedławiona. Pobór wody pod kontrolą :!: Powiem wtedy dokładnie, bo teraz skleroza dusi. Pamiętam, że coś takiego już robiłem i doszedłem do wniosku że lepiej utrzymywać minimalny przepływ niż "pełny'. Coraz więcej rzeczy muszę zapisywać :D
  • #4456
    apollo1234
    Poziom 12  
    Witam. Szukam jakiegoś taniego sterownika do solarów.
  • #4457
    andrzej_48
    Poziom 1  
    Witam.
    Mam pytanie. Z czego najlepiej zrobić powłokę absorpcyjną?
  • #4458
    sajmon0609
    Poziom 12  
    Witam mam jedno pytanie w sprawie zasobnika ciepłej wody. Wyszarpałem zbiornik z nierdzewki na 80 litrów na złomie za 200 zł i chce go przerobić na 220l tzn. przeciąć przespawać, ale czy zamiast wężownicy można zrobić płaszcz jak wy zapatrujecie się na ten patent, dlaczego wszyscy robią wężownice a nie płaszcz który jest wydajniejszy. Proszę o konstruktywną krytykę lub pomysły.Przeczytałem cały wątek 147 stron zajęło mi to tylko 5 dni ale nie znalazłem dużo wątków o zbiornikach i budowie płaszczowych.Niżej namalowałem zbiornik

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
  • #4459
    czyzu825
    Poziom 14  
    Witam kolegę sajmon0609. skocz na stronę 41 tematu tam będą foki mojego zbiornika płaszczowego który wykonałem.
    zbiornik działa już około 2 lata z dwoma Hewalex-ami, i daje rade.

    Wykonałem takowy ponieważ tak mi wychodziła najlepiej kalkulacja kosztów.
    jednak patrząc obiektywnie to gdybym zastosował wężownice na pewno byłbym w stanie więcej wyciągnąć z moich solarów.

    Raz powierzchnia płaszcza jest mniejsza niż wężownicy jaką można by tam było wstawić. Po drugie ilość płynu w płaszczu jest znacznie większa niż potrzebna do zalania wężownicy.
    To takie moje spostrzeżenia które się nasunęły podczas budowy i późniejszego użytkowania.

    Co nie znaczy że rozwiązanie jest złe, ciepłej wody mam spokojnie dla 4 osobowej rodzinki.

    Pytanie co skłania Cię do stwierdzenia że płaszcz jest wydajniejszy? Według mnie pole powierzchni jest mniejsze niż porównywalnej wężownicy i do tego mamy wykorzystaną tylko jedną stronę płaszcza o wężownica ogrzewa całą powierzchnią. Chyba ,że są inne argumenty o których nie wiem.

    pozdrawiam Mirek.

    Dodano po 12 [minuty]:

    PS: W moim zbiorniku nie ma płaszcza na całej wysokości zbiornika ponieważ podejście zimnej wody ma z boku i dodatkowo na środku i u góry zbiornika wejścia pod trzon kuchenny i oczywiście króciec na środku do pomiaru temperatury wody w zbiorniku dla sterownika. Tylko wyjście ciepłej jest z górnej dennicy, podejście zimnej z dołu nie wchodziło w rachubę bo by mi się nie zmieścił zbiornik na wyznaczone dla niego miejsce pobytu w kotłowni.
  • #4460
    sajmon0609
    Poziom 12  
    czyzu825 napisał:



    raz powierzchnia płaszcza jest mniejsza niż wężownicy jaką można by tam było wstawić. po drugie ilość płynu w płaszczu jest znacznie większa niż potrzebna do zalania wężownicy.
    to takie moje spostrzeżenia które się nasunęły podczas budowy i późniejszego użytkowania.

    co nie znaczy że rozwiązanie jest złe, ciepłej wody mam spokojnie dla 4 osobowej rodzinki.

    pytanie co skłania Cię do stwierdzenia że płaszcz jest wydajniejszy? według mnie pole powierzchni jest mniejsze niż porównywalnej wężownicy i do tego mamy wykorzystaną tylko jedną stronę płaszcza o wężownica ogrzewa całą powierzchnią. no chyba że są inne argumenty o których nie wiem.

    pozdrawiam Mirek.

    Dodano po 12 [minuty]:

    .


    Dziękuje ci za odpowiedz porównałem dwa zbiorniki polskiego producenta,płaszczowy i z wężownicą. Powierzchnia wężownicy 1,6m2 powierzchnia płaszcza,wymiennika 0,9m2 ale producent podaje że moc grzewcza jest porównywalna czyli 16 kw,więc tym się zasugerowałem ,po drugie mam płaszczowy i jestem z niego bardzo zadowolony woda szybko się w nim podgrzewa i wody ciepłej mam wystarczającej, po drugie koszt zrobienia wężownic jest nie porównywalnie droższy niż płaszcza.Mam do ciebie pytanie jakie masz temperatury wody użytkowej na solarach w lecie
  • #4461
    czyzu825
    Poziom 14  
    Co do temperatur to wahają się w granicach 60 - 70 stopni na wyjściu ze zbiornika, przy czterech domownikach. Ale bywały okresy że sam teściu zostawał w domu to dochodziły do 80 stopni. Ogólnie nie ma co narzekać na ten płaszcz, zdaje egzamin, po prostu wężownica powinna być sprawniejsza.
  • #4462
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    sajmon0609 napisał:
    Cytat:
    Witam mam jedno pytanie w sprawie zasobnika ciepłej wody. Wyszarpałem zbiornik z nierdzewki na 80 litrów na złomie za 200 zł i chce go przerobić na 220l tzn. przeciąć przespawać, ale czy zamiast wężownicy można zrobić płaszcz jak wy zapatrujecie się na ten patent,...

    Tak jak wcześniej koledzy wspomnieli zrobienie płaszcza gorzej wpływa na sprawność. Moc, którą podają producenci podobnych zbiorników wynika z "ustawień" parametrów na wejściu i wyjściu. Tym absolutnie nie ma się co sugerować.
    Ale jeżeli zastosujesz do budowy wężownicy z nierdzewki karbowanej i wykonasz ją od samej góry do samego dołu to: przede wszystkim uzyskasz piękne rozwarstwienie temp. wody, zwiniesz to nawet na kolanie, no i powierzchnia będzie o wiele większa niż wynikałoby to z zastosowania rury gładkiej. No i mniej roboty ze spawaniem nierdzewki, która co by tu nie mówić nie jest wdzięcznym materiałem do obróbki.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #4463
    sajmon0609
    Poziom 12  
    Witam ale ile muszę mieć tej rury karbowanej na dwie wężownice koszt będzie wysoki ale czy sprawność mi to zrekompensuje? i nie mogę nigdzie znaleźć tej rury w sprzedaży.Bo koszt blachy na taki zbiornik wyniesie 800 zł nie wiem ile za te rury będzie
  • #4464
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Witam.
    sajmon0609 napisał:
    Cytat:
    Witam ale ile muszę mieć tej rury karbowanej na dwie wężownice koszt będzie wysoki ale czy sprawność mi to zrekompensuje? i nie mogę nigdzie znaleźć tej rury w sprzedaży.Bo koszt blachy na taki zbiornik wyniesie 800 zł nie wiem ile za te rury będzie

    A było nie co wcześniej o tej rurce, na stronie 140. Ja na Twoim miejscu pokusił bym się o zastosowanie takiej ilości: dolna od kolektorów 35m, górna od kotła 15m. razem 50m o średnicy: "DN20". Koszt takiego krążka o długości 50 powinien zamknąć się w kwocie 1200zł.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #4465
    sajmon0609
    Poziom 12  
    Dziękuje bachusowi1 i czyzu825 za doradztwo i uwagi muszę to jeszcze przespać i podejmę decyzje
  • #4466
    ministertornister
    Poziom 9  
    Witam czy rura RURA PEX AL-PEX 16 PERFEXIM pomalowana oczywiście na czarno będzie dobrym rozwiązanie na kolektor. Jej zaletą napewno będzie łatwość układania na dużej powierzchni. Ale czy dobrze bedzie oddawać ciepło do płynu?
  • #4467
    jw3417
    Poziom 18  
    Witam AL-PEX zły pomysł lepsze będą grzejniki blaszaki.
  • #4469
    jogowy
    Poziom 9  
    Witam,ja pierwszy raz w tym temacie,przeczytałem ze dwadzieścia stron na początku a później zwątpiłem i zacząłem od końca.Myśle sprawić sobie solar z grzejników,chcę zrobić to w ten sposób ze woda z bojlera trafiała by grawitacyjnie do grzejników a następnie tam podgrzana wracała by do bojlera.Różnica między górą solara a bojlerem to jakieś 70cm.Moje pytanie dotyczy rury pex16mm na której chcę to zrobić,czy będzie sprawnie działać grawitacja w takiej rurze pod ciśnieniem całości 3MPa ???
  • #4470
    mirrzo

    Moderator na urlopie...
    jogowy napisał:
    Róznica między górą solara a bojlerem to jakieś 70cm....czy będzie sprawnie działać grawitacja w takiej rurze pod ciśnieniem całości 3MPa ???


    Narysuj ten układ. Czy masz wiedzę, jaka to wielkość, 3 MPa ? PEX tego nie wytrzyma.