Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 15 Lip 2007 19:58 3371748 12180
  • #451 15 Lip 2007 19:58
    agrestbobo
    Poziom 10  

    robja widzisz i tak musiałbym zastosować płyn niezamarzający - kolektory na dachu garażu też mogą zamarznąć, ale piwnica jest poniżej poziomu gruntu, więc mógłbym spuszczać wodę. Tak więc nie koniecznie płyn niezamarzający. Jeżeli chodzi o wilgoć w izolacji to myślałem, o rurze PCV fi 100 aby w niej włożyć rury w otulinie. Tak więc wilgoci być nie może. Martwi mnie tylko sposób sterowania. Musiałbym mieszać wodę w instalacji solarnej, aby na wyjściu otrzymać temperaturę kolektora. W przypadku gdybym tego nie robił układ włączyłby się, najakąś chwilę po czym płyn z instalacji pod ziemią (wychłodzony) obniżyłby od razu temp kolektora i wyłączył znów obieg i tak w kólko :(

  • Fibaro
  • #452 15 Lip 2007 21:05
    robja
    Poziom 14  

    do pawlakrobert,
    czy analizowałeś koszty rura pcv 10/mb+otulina z pianki ~8pln/mb. przy używaniu systemu latem przy temperaturze zewnętrznej powiedzmy 25-30 stopni przy tej samej izolacji będziesz mieć dużo mniejsze straty przy instalacji nadziemnej poza tym sprawdź współczynnik przenikania ciepła dla powietrza i ziemi wydaje mi się że stosunek ziemia/powietrze wynosi co najmniej 5/1 (pamiętam że dla wody ten stosunek jest 25 co może wystąpić przy wilgotnym gruncie lub wysokim poziomie wód) co oznacza że będziesz miał dla temperatury zew 30 st co najmniej 10 razy większe straty chyba że pójdziesz na maxa i zastosujesz izolację 20cm. Ja mam w piwnicy zbiornik 1000 litrów ocieplony 30-40cm styropian + wełna i po 1 dniu bez używania wyraźnie stygnie. Jeśli boisz się spadku temperatury to masz rację mam podobną sytuację z kominkiem z płaszczem wodnym
    Kominek jest na parterze a baniak w piwnicy -długość doprowadzająca instalacji 8-10mb w otulinie z kauczuku. temperatura przy wyjściu z kominka była ok 10st wyższa od temperatury na końcu rury (przy 60-70st). przy rurach w ziemi to dopiero będziesz miał straty. Z drugiej strony jak zastosujesz jakąś "tanią technologię" budowy kolektorów i stworzysz dużą powierzchnię (rurki plastikowe) może na jedno wyjdzie.
    Jeśli chodzi o sterowanie w systemie rozproszonym to moim zdaniem musisz po prostu dołożyć czujnik przed zasilaniem baniaka żeby go nie studzić zamiast grzać lub uwzględnić spadek temperatury (który niestety jest zmienny) przy sterowaniu pompą solara . Poza tym jest jeszcze coś takiego jak bezwładność czujnika temperatury i przy pompie temperatura może się zmienić znacznie nawet przez parę sekund.
    Nie wiem jak zamierzasz mieszać płyn w solarze nie sądzę żeby ktoś to praktykował może zastosuj po prostu zbiornik pośredni (buforujący) zaraz nad kolektorem (może być grawitacyjnie) i co jakiś czas jak temperatura się nagrzeje w baniaku powiedzmy 50l przepompuj wodę do piwnicy (to są rozwiązania teoretyczne musisz sprawdzić koszty) ja w pewnym momencie zastanawiałem się nad sensownością takiego rozwiązania i teraz wydaje mi się ono bardziej ekonomiczne od przepuszczania paru litrów wody pod ziemą czy też długą instalacją doprowadzającą wodę do zbiornika.

  • #453 16 Lip 2007 20:48
    Sa2k
    Poziom 17  

    Witam wszystkich zdolnych ludzi .
    Przedstawiam wam dzisiaj mój projekt w trakcie realizacji.
    Średnica talerza 2m :)
    Po wyklejeniu folią lustrzana 1/4 i ustawieniu na słońce o godzinie 17:00 , uchwyt konwertera zaczyna dobrze dymić :)

    Dodano po 1 [minuty]:

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Dodano po 3 [godziny] 7 [minuty]:

    Witam ponownie.
    Jest godzina 20:30
    Słońce przedziera się przez drzewa i chyli się już mocno ku zachodowi.
    Temperatura w środku (fotka z dłonią) około 50C.
    Talerz jeszcze nie skończony ale efekty są już wyśmienite.
    Talerz kolektora docelowo trafić ma na dach i być naprowadzany na słońce.
    Pomysł polegać ma na tym by grzać jak najmniejszą ilość cieczy w obiegu.

    Pozdrawiam Sa2k

    P.S.
    Oceńcie mój pomysł :)

  • Fibaro
  • #454 17 Lip 2007 10:10
    leszju
    Poziom 11  

    Witam. Oto mój kolektorKolektor słoneczny za 1500 zł
    Dwa grzejniki panelowe 160/60 cm zbiornik około 200l z kwasiaka wewnątrz około 15m rury miedzianej 15mm. Połączenie wężem ogrodowym i napędzane pompką c.o. uruchamianą czasówką .Na tym układzie
    osiągam 50 stopni

  • Fibaro
  • #455 17 Lip 2007 19:04
    Sa2k
    Poziom 17  

    Witam wszystkich
    Dzisiaj przedstawie wam animke testu jaki przeprowadziłem o godzinie 16:00.
    W animce tego nie ma , ale średniej wielkości garnek wody nagrzewa się w kilka chwil.

    Załączniki:
  • #456 17 Lip 2007 22:52
    franio212
    Poziom 14  

    Witam wszystkich miałem troszkę zastoju, ale wracam do pracy, bo aż żal ściska a ja nie mogę dokończyć bojlera, ale już drgnęło i pójdzie.

    Robja - z tą szybą pryśniętą na czarno to tylko teoria, byłem u znajomych i sąsiad ma oryginalne kolektory z 4m nic w nich nie widać.
    Wyglądają jak by szyby były czarne, więc mnie zastanowiło nie mogłem spytać, bo sąsiad jest życzliwy inaczej.

    Pozdrawiam wszystkich i życzę słońca F

  • #457 17 Lip 2007 23:07
    robja
    Poziom 14  

    Bez urazy ale pomysł już wcześniej widziałem w internecie. Teoretycznie wygląda to idealnie.
    Czy próbowałeś podgrzać coś większego np baniak kilkaset litrów.
    Nie radzę montować niczego tak wielkiego na dachu,
    odleci ci z kominem czy fregmentem dachu.
    Ja miałem kiedyś patelnię 1.2m na ścianie i prawie mi odleciała z płytą (w bloku z płyty) musiałem ją zdjąć.
    Jak masz nasłoneczniony kawałek działki spróbuj na ziemi łatwiej ci będzie tym "administrować".
    Jak zamierzasz napędzać talerz : standardowy pozycjoner tylko w osi horyzontalnej czy jakoś w obu osiach? Sam mam wolną patelnię i pozycjoner ze starych czasów i zastanawiałem się nad czymś takim.
    życzę sukcesów

    Dodano po 10 [minuty]:

    Do franio212,
    nie wiem jak wygląda szkło solarne ale chyba nie jest czarne. może to jest jakaś inna technika np pomalowane na czarno szyba zespolona wypełniona wodą jeśli zapewnili byśmy niskie ciśnienie i temperaturę pracy do 50-60 stopni mogło by to działać konstrukcyjnie też mogło by być dosyć tanie, jak myślisz (a nie jest to po prostu bateria słoneczna?).

  • #458 18 Lip 2007 00:05
    BOSSMANJAN
    Poziom 13  

    Pozdrawiam Wszystkich Słonecznych Kolektorków..
    W Kołobrzeszku żar sie leje z nieba.. W kolektorku musiałem zmienić przewody gumowe,plastikowe ,zbrojone na Pexal bo pękały jak wentylki..
    Franiu , Rob pozdrawiam Was ...
    Sa2k .. dobra robota .. Też mam coś takiego w zamyśle..
    Ktoś z naszych kolegów wstawił Węgierską stronkę z taką konstrukcją..
    http://tuningnet.hu/cikkek/kollektor/
    Bylem tam i na bazie jej coś pomoderuję..
    Myślę że może tam dopatrzył by się programu do śledzenia SŁONECZKA..
    A może napisać do autora o udostępnienie takowego..
    Potęga słońca jest nieograniczona.. !!! !!!
    Wracając do mojej instalacji....
    Zakupiłem dwa węże od pralki 3m dł. temp.do 93oC.
    Zamontowałem ucięte na długość . ( błąd )trzeba było o parę cm. dłuższe .
    Po podgrzaniu wody do 75oC węże spuchły i zrobiły sie za krótkie..
    W rezultacie przy 85oC nie wytrzymały.. Poparzyły resztę róż...
    Pozdrawiam ..Dobrej Nocki .. Słoneczka. I do poniedzieli..
    Janek bmj

  • #459 18 Lip 2007 06:12
    Sa2k
    Poziom 17  

    ehh

    Widzę że kolega Robja jest sceptycznie nastawiony :)

    Ja nie chce budować zabawki do odbioru TV , tylko profesjonalny sprzęt.
    Narazie jest wszystko w fazie experymętów i prób.
    Dzisiaj dopiero będe dorabiał wymiennik który zastosuje zamiast konwertera . Wczoraj ze znajomym testowałem garnek z wodą. Bardzo szybko po odpowiednim ustawieniu , słychać jak woda zaczyna szumieć :)
    Co do mocowania tak dużego talerza , to zamierzam go zamocować na dlugiej rurze wkopanej i zabetonowanej przy ścianie budynku , umocowanej do tej ściany w górnej części.
    Tak długiego ramienia (około 4m) nie da sie tak łatwo ruszyć :)
    Jeśli chodzi o mechanizm obrotu to pozycjoner i orginalny silniczek odpada.
    Zbyt mała oś obrotu. Trzeba będzie do tego zrobić dużą przekładnie najlepiej ślimakowa (oczywiście do sterowania pozycji pionowej i poziomej)
    Co do elektroniki, będzie to bardzo prosty układ . Zbudowany w oparciu o komparator (schemat był już podawany wcześniej na forum)

    Jak uda mi się dzisiaj zrobić coś ciekawego , postaram się zrobić i wysłać filmik

    Pozdrawiam Sa2k

    P.S.

    Wczoraj robiłem pomiar pirometrem garnka z wodą.
    Pomiar nie byl dokładny ale od spodu miał okolo 300C

  • #460 18 Lip 2007 07:32
    LECH Leonski
    Poziom 13  

    Moim zdaniem lepiej zastosować samochodowe od chłodnicy są odporne na płyny i temperaturę no i zakup na metry

  • #461 18 Lip 2007 10:26
    robja
    Poziom 14  

    Do sa2k,
    nie jestem sceptycznie nastawiony chciałeś opinii więc napisałem ci po prostu z jakimi spotkałem się problemami przy instalacji satelitarnej z pozycjonerem z talerzem o 2 razy mniejszej średnicy który mi praktycznie wyrwał płyte betonową o wymiarach 2/2m.
    Jeśli uwzględniłeś wiatr to ok ja mieszkam w bardzo wietrznej okolicy i starałbym się to trzymać jak naj niżej. Jak będziesz miał zrobiny mechanizm napędu to chętnie zobaczę. Wydaje mi się że napęd takiego systemu drogo wyjdzie chyba że masz jakiegoś gotowca.
    Ciekaw jestem wydajności takiego systemu uwzględniając grzanie zasobnika kilka kiltanaście metrów od kolektora,

    Do bossmanjan:
    Ja zastosowałem przewody hydrauliczne czarne 8pln/mb które są odporne na temperaturę i ciśnienie, słońce i nic się z nimi nie dzieje.

    Dodano po 18 [minuty]:

    Do sa2k,
    coś sobie pomyślałem : wydaje mi się że lepiej zrobić napęd w innym układzie współrzędnych nie x,y ale musiał byś to sprawdzić a mianowicie 1 napęd ustawienie orbity (kąt elewacji czyli do pionu), drugi napęd ruch po orbicie (wsch-zach). Wydaje mi się że będziesz miał wtedy naj mniej ruchu napędu (może nawet zmianę kątu elewacji będziesz dokonywał raz na kilkanaści dni a to już jest czysty zysk!!!

  • #462 18 Lip 2007 18:35
    Sa2k
    Poziom 17  

    Przepraszam najmocniej za punktacje przy fotkach.
    To był mój drugi raz jak coś wysłałem na to forum i stąd ten błąd.

    Co do naprowadzania talerza;
    Będzie naprowadzany za pomocą silniczków od wycieraczek , wraz z przekładniami.
    Ten który będzie zajmował sie obrotem talerza , będzie trochę bardziej rozbudowany o przekładnie od rozrusznika samochodowego :)
    Obrót w poziomie nie musi być pełny ze względu na problem z przewodami (mogły by się ukręcić).
    Chociaż jak by sie kto uparł to jest to problem do rozwjązania. Wystarczy zastosować kolumnę obrotu , taką jaką stosuje się koparkach gąsienicowych:)
    Naprowadzanie będzie wykonane za pomocą 2 par fotoelemętów.
    Naprowadzanie zegarowe czy nawet wykonane na podstawie prędkości obrotu ziemi , mnie nie interesuje.
    Sądzę ze mogło by się to okazać zbyt pracochłonne , skomplikowane i mało efektywne.
    Kolektorem parabolicznym zamierzam grzać 300l zbiornik z dwoma wężownicami zakupiony z tej firmy www.elektromet.com.pl
    Model zbiornika to WGJ-S DUO Kombi ( z grzałką eletryczną )
    Zbiornik wolałem kupić fabryczny z kilku powodów;
    1 Jak by mi nie wyszło coś z kolektorem parabolicznym to mogę zawsze podłączyć fabryczny płaski ( to tak jak bym stracił wene ;) )
    2 To taki że bardzo trudno jest wykonać dobrą izolacje cieplną.
    Ta co jest na tym zbiorniku , jest bezpośrednio na nim odlana i nie jest nigdzie łączona.

    Miałem dzisiaj w planach podłączenie bardzo dużego bloku wodnego od komputera , niestety pogoda pokrzyżowała mi plany :/

    Mam pomysł jak wykonać prawie idealna osłonę termiczną dla przewodów łączących kolektor ze zbiornikiem, tak by jak najmniej tracic na nich energii.
    Pomyślałem sobie czy nie było by dobrym pomysłem upchać dwie rudy jedna w drugą typu PEX , uszczelnić końce tej grubszej i odessać powietrze tworząc tym samym próżnie.
    Co sądzicie o takim pomyśle ?

  • #463 18 Lip 2007 19:47
    robja
    Poziom 14  

    do sa2k,
    czy silniczki od wycieraczek wytrzymaja ciezar i opory wiatru, moze od razu zastosowac caly rozrusznik?
    a jak zamierzasz dopilnować aby 2 rury ułożone koncentrycznie na dłuższej odległości i przy zgięciach rury te się nie stykały. czym zamierzasz odessać powietrze?
    Podejrzewam że zbiornik i tak będziesz musiał docieplić, a używając wełny mineralnej wcale nie jest tak trudno. Ja mam ocieplenie "hybrydowe" oczywiście własnej roboty.
    Wełna tam gdzie są rury wychodzące ze zbiornika+ pianka tam gdzie nie miałem podejścia i płynne przeście do prostopadłościanu ze styropianu w sumie 30-40cm izolacji i po nocy bez używania wody i tak się wystudza o kilkanaście stopni.

    Co do weny ja w połowie budowy zaczeąełem żałować że nie kupiłem chińskich kolektorów paraboliczych. cenowo pewnie na jedno by wyszło a sprawność na pewno była by nieporównywalnie wyższa.

    pozdrawiam czekajac na pogodę też muszę sprawdzić moje świeże kolektory.

  • #464 18 Lip 2007 20:27
    Sa2k
    Poziom 17  

    do robja
    silniczek napewno wytrzyma , tylko musi mieć koniecznie przekładnie ślimakową ( to ona najbardziej dostanie w d.... )
    Jesli chodzi o rury;
    sprawa jest prosta. Nawet w miejscach styku rur czyli glownie na zgjęciach bedziędzie to powierzchnia dużo mniejsza od tej którą normalnie musialł bym i tak odizolować. Stosując próżnie plus osłone z pianki , mysle ze zminimalizuje straty do minimum.
    Uzyskać próżnie nie jest kłopot, wystarczy mieć kompresor ,nawet od zwykłej lodówki.

  • #465 18 Lip 2007 20:57
    robja
    Poziom 14  

    Do sa2k,
    Może masz rację ja na własnym przykładzie wiem że przy realizacji swoich pomysłów teoretycznych zawsze coś przegapię i tracę czas i pieniądze. Ja osobiście jestem elektronikiem i taka zaawansowana mechanika mnie przeraża bo można na tym polu najwięcej umoczyć czasu i pieniędzy .
    Spróbuj to zmontować moja patelnia też drży z niecierpliwości aż będzie potrzebna.



    Do bossmanjan,
    Janek a może poprostu oszczędź te róże i przesadź je w inne miejsce, mnie już by żona dawno wyrzuciła z domu jak bym jej robił takie numery co 2 tygodnie :).


    Pozdrawiam i życze 100% sukcesów i 0% awarii i innych niespodzianek.

  • #466 18 Lip 2007 23:16
    Sa2k
    Poziom 17  

    Elektronika to pikuś.
    Trzeba do tego zrobić mechanizm wykonawczy.

  • #467 19 Lip 2007 09:35
    robja
    Poziom 14  

    do sak2k,
    Co prawda to prawda na tej węgierskiej stronie do której link podał bossmanjan użyli 2 pozycjonerów a kąt elewacji wynosi od 0-60 stopni przy pełnym zakresie godzin pracy (cały dzień) Jak wyrzucisz wschód i zachód (1 lub 2 godziny) słońca może wystarczyło by 45st.
    Jak zrobisz całość podaj receptę mechanizmu (co z czego jak i za ile) to chętnie o tym pomyślę jak mój kolektor płaski okaże się pomyłką lub na zimę gdy nie będzie wyrabiał, a na razie boję się trochę wiatrów (u mnie na tarasie wiatr przewraca kute ławki).

  • #468 19 Lip 2007 17:46
    Sa2k
    Poziom 17  

    hmm
    Do wszystkich ;)
    dzisiaj przeprowadziłem dokładne testy mojego kolektora ( na tyle na ile sie dało ).
    Do testów użyłem dużego bloku wodnego od komputera.
    Temperatura na wejściu do bloku 15*C , na wyjściu ( po dokładnym pomiarze ) 45*C
    Temperatura powietrza 26*C w cieniu .
    Test był wykonywany o godzinie 17:05
    Prędkość przepływu wody 1L na 1min i 40s.
    Zrobiłem filmik ale nie mieści się na stronie forum (ma 35MB)
    Jak by ktoś chciał zobaczyć , proszę pisać na moje gg 2295350

    P.S.

    Podczas gdy to pisałem , sfajczyłem blok wodny.

  • #470 19 Lip 2007 22:08
    robja
    Poziom 14  

    Do Sa2k,
    Myślę że 45st/1l/min to niezły rezultat !!! gratulacje
    Nie chcę monopolizować forum ale mam parę pytań
    Co to jest ten blok wodny od komputera (czy to od jakiegoś lampowego :-) ja nie mam u siebie ani w stacjonarnym ani notbooku rury do podłączenia wody) gdzie to dostać, za ile i dlaczego tak drogo :-).
    Czym okleiłeś patelnie (janem niezbędnym czy czymś lepszym ev jakie koszty i jaka zmywalność pod wpływem warunków atmosferycznych.

  • #471 19 Lip 2007 22:30
    Sa2k
    Poziom 17  

    Myślę że i tak już zmonopolizowałem to forum ;)

    Talerz okleiłem "folią lustrzaną" zakupioną na allegro.
    Blok wodny też został kupiony na allegro , tylko do zupełnie innego experymętu ( z ogniwami peltiera. To mój kolejny projekt :) )
    Wymiary bloku 80-65mm. Wykonany z jakiegoś stopu aluminium lub żeliwa. Trudno powiedzieć.

    Animki i fotki mojego projektu można ściągnąć z tego adresu : ftp://83.16.161.58 login i hasło małymi literkami OK.
    Na tym serwerze jest ustawiony limit prędkości do 64Kbitów (posiadam wolne łącze DSL :/ )

  • #472 20 Lip 2007 00:13
    arkady25
    Poziom 16  

    Sa2k:

    dla tych danych:
    -) 1 litr wody
    -) różnica temp.: 30*C
    -) czas grzania 100s

    wychodzi mi 1260 W

    Co do próżniowych rur to należałoby jeszcze pozbyć się utraty ciepła przez promieniowanie.
    Zobacz jak jest zrobiony termos na kawę/herbatę.

  • #473 20 Lip 2007 10:47
    robja
    Poziom 14  

    Co daje 400W/m2 to jest 40-50% teoretycznej mocy padającej na m2 chociaż o 17 to może być niezły rezultat.
    ściągnąłem sobie twoje zdjęcia, ta folia lustrzana jest "umiarkowanie lustrzana" nie wiem czy to nie zżera ci mocy, ciekawe czy nie ma jakieś farby odblaskowej o lepszych parametrach, można talerz by pochromować w galwanizernii ale to pewnie by były spore koszty i trzeba by go najpierw mechanicznie oczyścić z farby.
    Ja mam pewien pomysł z kolektorem naprowadzanym na słońce. Jak będę miał trochę czasu i zakończę inne projekty to spróbuję opisać

  • #474 20 Lip 2007 16:36
    Sa2k
    Poziom 17  

    Ta folia nawet napewno jest do du....
    Pomimo iż talerz jest prawie w calości nią wyklejony ,nagrzewa się a nie powinien.
    Użyłem foli bo było ją najprościej pozyskać do testów.
    Mój znajomy tak sie napalił namój pomysł że zaczoł molestować różne firmy w sprawie produkcji ze szkła.
    Udało się nawet , tylko jest jeden babol. max 85cm średnicy.
    http://www.tremo.pl/lustra_drogowe.html
    To przykład tego skąd mozna to pozyskać.
    Cena wcale nie jest wyśrubowana.
    W drodze negocjacji wyszło 100zl za sztuke :D.
    Ja docelowo (jesli nie znajde lepszego rozwjązania ) chce wyklejć mój talerz małymi lusterkami.
    Takimi po 20-30mm.

  • #475 20 Lip 2007 21:04
    robja
    Poziom 14  

    do sak2k,
    drogowe są wypukłe nie wklęsłe, producent zgodził się wykonać wklęsłe?
    mam jedno takie lustro nie wiem ile ma lat ale jest raczej z plexy lub plastiku i jest już matowe.

    Małe lusterka (naklejane) odradzam z paru powodów
    1. jak będziesz to mył a trzeba będzie conajmniej tak czesto jak myjesz okna w domu jak zamontujesz wysoko będziesz miał podwójny problem.
    2. szparami między lusterkami wpływać będzie woda zimą możesz mieć z nią problem (nie mieszkamy na węgrzech i występują u nas niskie temperatury.

    A nie ma jakiejś dobrej farby (hamerajta w połysku lub coś do renowacji zderzaków metalowych czy barwienia plastiku) lub nie da się galwanicznie pochromować było by to dlugowieczne?

    Jeśli chodzi o uszkodzenia to ze względu na bardzo krótki czas do gotowania się wody (mała objętość płynu) musisz chyba zastosować ups lub pompę 12V i akumulator bo przez minutę awarii prądu sfajczy ci się wszystko.

    Ja mam pewien pomysł który zamierzałem wcześniej wykonać, ale trzeba było by zapomnieć o patelni i zacząć od zera ale zwierciadło było by dobre i niezbyt drogie.

    Mój pomysł na kolektory ruchome - narazie ostygłem od niepowodzeń (lub jak kto woli doświadczeń) że chyba się nie zdecyduję albo okaże się tani (pare osób powinno współpracować 2-3 min przy kilkunastu kolektorach)
    i wydajny albo wręcz przeciwnie kompletna klapa.

    Koncepcja jest następująca:
    System kolektorów ruchomych składających się z reflektora parabolicznego wysokość 2m szerokość ok. 0.5m czynne.
    osią ruchu kolektora jest rurka miedziana czerniona do odbioru energii
    słonecznej. (analogia do pieca hutniczego gdzieś widzałem w internecie nie wiem czy nie na elektrodzie)
    Jest możliwość zmiany kąta rurki względem pionu (30 do 60 stopni aby optymalizować moc dla każdej pory roku lub ew ustawianie tego konta pozycjonerem).
    Obudowa kolektora wykonana na przygotowanej formie wyłożonej wcześniej folią jana niezbędnego lub wygiętą blachą aluminiową ew z kwasówki (odbijanie promieni) co zapewnia dodatkowo nie
    przyleganie do formy. materiał na obudowę żywica epoksydowa z włóknem i/lub pianka poliuretanowa (mogła by wytrzymać sama jakby to jakoś zazbroić).
    system może składać się z paru kolektorów połączonych równolegle i obracanych (same reflektory na około rurki miedzianej) siłownikiem od anteny satelitarnej powiedzmy o +/-45 stopni przy pomocy jednego cięgna sztywnego.
    siłownik od anteny satelitarnej 12V -150pln (przypadkowo mam ze starej instalacji)
    2 pianki poliuretanowe 40pln (na obudowę) lub żywica polyestrowa 1l+utwardzacz 30pln /włókna do żywicy 6pln/0.5m2
    folia aluminiowa mam za darmo lub blacha z kwasówki lub aluminiowa polerowana (80pln/m2)
    szyba na obudowę 45pln/m2 lub mniej
    sterowanie (elektronika = czysta przyjemność)
    Dużo plusów mało minusów.

    minusy
    napęd i konieczność obracania (antena z pozycjonerem pracowała parę lat a opory były dużo większe może to wytrzymać następne kilka..naście)

    plusy
    1. wygląda tanio przy kilku kilkunastu kolektorach bardzo mało miedzi, metali
    2. łatwe czernienie, 1 rurka
    3. duży zysk energetyczny
    4. mała pojemność - bezwładność instalacji (zastosowanie płynów specjalnych do napełniania instalacji).
    5. duża powtarzalność mając fomę najgorszą część wykonujemy szybko i z dużą powtarzalnością.
    6. Wszystko załatwia elektronika sterowanie.
    7. możliwość obrócenia kolektorów tyłem do wiatru dla bezpieczeństwa w czasie wichur.

  • #476 20 Lip 2007 21:39
    Sa2k
    Poziom 17  

    Masz racje że są wypukłe a to czy beda skupiać albo rozpraszać to zależy tylko od tego z której strony będzie warstwa odbijajaca światlo.
    Nie bez przyczyny podałem adres stronki.
    Cena już uzgodniona 100zl za sztuke.
    Gość zgodził sie nawet zrobić parabole o innych kształtach
    Prosił tylko o zrobienie gipsowej formy.
    Jest tylko jeden babol, Maxymalny rozmiar jaki mieśći mu się do komory próżniowej to 85cm.
    Inaczej powlec trwale szkła sie nie da

  • #477 20 Lip 2007 22:01
    robja
    Poziom 14  

    Bedziesz musiał naklepać tych kolektorów (powierzchnia się zrobiła 0.56m2 co znaczy że jest 6 razy mniejszy niż twojego tależa i wychodzi 200W na szt nie licząc większych strat a pewnie będą nie wiadomo ile zyskasz na odbiciu trochę się pewnie uda i może wyjdziesz na 0), a powielanie napędów będzie kosztowne albo obracać wszystkie razem (przy dwóch osiach obrotu będzie dosyć trudno)
    Trudniej wam będzie wykonać mocowania chyba że są jakieś uchwyty ale szkło to nie metal i trudno amatorowi je obrobić.


    Mam inny pomysł a jakby nie wykonywał ci całej patelni tylko fragment sfery (1/4) do wklejenia w twoją patelnie z tego co widze nie masz paraboli więc jest patelnia jest fragmentem kuli z pewnym przybliżeniem a formę będzie ci nawet prościej wykonać bo odlewasz ją bezpośrednio na kawałku patelni którą już masz.



    PS. a co myślisz o moim pomyśle?

  • #478 20 Lip 2007 22:57
    Sa2k
    Poziom 17  

    Twoj pomysl doby ale troche trudny w realizacji.
    Jak zrobisz soczekwi z blachy aluminiowej albo nawet kwasówki, to bardzo duzo mocy stracisz przy odbiciu w tej blasze (zbyt matowa).
    Moja patelnia jest cała z aluminium.
    Jak bym sie zaparł to mógł bym ją polerować, ale to ni ema sensu.
    Lepszym rozwjązaniem są lustra.
    Mniejsze straty a mocowanie wcale nie musiało by być wcale takie somplikowane.
    Ja mam w planie wyklejenie swojej pateli małymi lusterkami.
    Robie właśnie próby klejów. Trzeba będzie się trochę pobawić w płytkarza i ładnie powyklejać .
    Fugi zamierzam wypełnić slilikonem lub klejem do paneli .
    Jest jeszce opcja ze calość po wyklejeniu , przykryje szyba z plexi odpornej na UV.

  • #479 20 Lip 2007 23:10
    robja
    Poziom 14  

    Nie chodzi o soczewkę tylko reflektor ale to chyba było tylko przejęzyczenie.
    Polerować patelni nie ma sensu ja mówię o zakupie blachy błyszczącej lub aluminum oxydowanego z tego się robi zwierciadła w kolektorach parabolicznych profesjonalnych.
    kwasówka błyszczy się jak lustro a nawet zwykłą blachę można pochromować galwanicznie i można uzyskać lepsze odbicie niż w lustrze poza tym o ile wiem to warstwa odbijająca jest pod szkłem co znaczy że promień przechodzi 2 razy przez szkło co też tłumi promienie a odbicie na powierzchni nie ma tych niedogodności.

  • #480 21 Lip 2007 07:45
    arkady25
    Poziom 16  

    O ile dobrze zrozumiałem koncepcję robja, że chodzi o wycinki walca skupiające promienie na jego osi, to zestaw dwóch takich elementów widziałem już na kilku stacjach paliwowych BP.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo