Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 20 Lip 2011 23:17 3541122 12622
  • #4831 20 Lip 2011 23:17
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Witam.
    Kons18 napisał:

    Cytat:
    Jestem na etapie doboru pompki do moich kolektorów (na razie 2 grzejniki panelowe). Koledzy polecali markowe pompki GRUNDFOS

    Ja w modułach pompy stosuję pompy HALMA, trudno je spalić ale jak się chce to można wszystko. Możesz też LESZNO, ale wystrzegaj się chińszczyzny z allegro.
    Pompy są trójbiegowe, zawsze dobierzesz obroty do swoich warunków.
    pozdrawiam.
    Witold

  • Computer Controls
  • #4832 21 Lip 2011 21:29
    staszekzbochni
    Poziom 10  

    Ja mam 1 kolektor o powierzchni 2m kw.i używam pompki Leszno na 1 biegu.Musiałem jednak wstawić zawór z możliwością kryzowania , bo był za duży przepływ.Można zastosować zawór powrotny do grzejnika.

  • #4833 22 Lip 2011 20:24
    jankoala
    Poziom 11  

    Ja posiadam pompę POMPA CO 25-60 DIAMOND + ŚRUBUNKI + USZCZELKI za 100zł plus przesyłka 20. Jeżeli nie jest to krytyczny element to nie ma co przepłacać. U mnie przy samoróbkach oraz rurach alu-pex po burzy która popaliła czujniki przez tydzień upałów pompka nie pracowała i tylko styropian trochę pozwijało. Ostatnio jeden mi mówił że kupił porządną pompę za 500 PLN to mu wyliczyłem że różnica na kosztach w zużyciu energii przez moją i jego zwróci mu się bodajże po 5-ciu latach (zakładając że moja bierze moc znamionową czego nikt nie mierzył) o ile pompy jeszcze będą chodzić.
    Pozdrawiam.

  • #4834 25 Lip 2011 08:35
    carloooss
    Poziom 12  

    Witam oto mój projekcik , niestety nie mam czasu go ukończyć i sprzedaję.
    Powiedzcie co o tym sądzicie.

    Długość 2,2 m
    Szerokość 1,2 m
    Wysokość około 15 cm
    Grubość szyby 5 mm
    Powierzchnia całkowita kolektora 2,64 m2 !

    A może komuś z kolegów by sie przydał cały zestaw. Wystarczy zmontować w całość i korzystać.


    Rama zrobiona bardzo solidnie -przeżyła ostatnie nawałnice - możliwość przykręcenia do dachu.

    W skład instalacji wchodzi:

    *Płyta kolektora ( gęsto ułożone rury -blacha alu rury fi 15 miedz )

    *Rama kolektora ( regulowany kąt nachylenia ) wraz z obudową

    *Zbiorniczek ciśnieniowy

    *Zawory, złączki, odpowietrzniki itp..

    *Uszczelka do szyby

    *Sterownik solarny - z czujnikami temperatury i możliwością rozbudowy

    *Kabel do sterownika ( około 15-20 m )

    *Rura pex-all-pex długości 50m ! w otulinie termoizolacyjnej wysokotemperaturowej

    *Pompa obiegowa z odpowietrznikiem firmy Salmson


    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

  • #4835 25 Lip 2011 20:43
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Dziś odpaliłem swój obieg i zastanawiam się czy nie czekają mnie poprawki...
    Jeśli wierzyć wodomierzowi to na najwyższym biegu pompki mam nieco ponad 2l/min, na najniższym 1,5 (zakładając że ostatnia cyfra na mierniku to litry). Z tego co wyczytałem powinno się zapewnić do 5l/min??. Próbowałem dwie standardowe pompki- chińczyk i grundfos- różnica raczej nie odczówalna

    Mam w sumie 50m. pexa 16mm i cztery kaloryfery płytowe połączone w szereg. Czy to że narożniki mam wyraźnie chłodniejsze na ok 20% długości spowoduje przy pracy w drugą stronę (czyli łapaniu słońca) że ta strefa też będzie martwa?. Nic tam grawitacyjnie nie podziała?.

    Pogoda deszczowa to czas zabrać się za sterownik, ktoś z was robił regulacje wydajności poprzez sterowanie fazowe?. Wedle tego co zbadałem efekt będzie raczej mizerny a zdaje się w ten sposób robiona jest większość sterowników.

  • #4836 26 Lip 2011 08:47
    ixs
    Poziom 16  

    Witam
    Eksperymentuje troche z wykorzystaniem słońca mam troche inny teraz problem moze ktos mi cos doradzi tutaj
    Witam mam pytanie
    Posiadam zbiornik ok 120 l - bojler bez węzownicy - chciałbym go wykorzystać do ogrzewania wody za pomoca pieca CO - póżniej mam zamiar połączyć jeszcze jakos kolekrtor zrobiony z grzejnika w którym krązyłaby woda bezpośrednio ( rozłanczany na zimę) . Chciałbym w nim dorobic węzownice z rurki miedzianej poprzez nawiniecie spirali i przełozenie przez dwie zaslepki wyjscia na króćce 1" po obu stronach zbiornika - wedlug schematu ponizej ( sory za jakosc ,ale w paincie cieżko coś stworzyć rozsądnego...)

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Zasilanie woda zimna jest od dołu, odpływ górą zbiornika.
    czy tak zrobiona węzownica ma szanse działac grawitacyjnie, czy tylko z pompką a moze wcale nie bedzie to działać.

    Zbiornik byłby umocowany ok 1,5 m nad poziomem pieca CO cała instalacja centralnego jest zrobiona tak że działa grawitacyjnie, choć dodatkowo przy wyższej temperaturze włancza sie pompka.

    Chciałbym aby bojler działał też przy niewłączonej pompce - czy ma szanse to funkcjonować?

  • Computer Controls
  • #4837 26 Lip 2011 23:34
    endrju76
    Poziom 2  

    witam,śledzę temat od dłuższego czasu i nurtuje mnie pewien pomysł.
    gdyby zamiast szyby w kolektorze dać lustro weneckie,bądź okleić folią która z szyby robi takie lustro.
    z zewnątrz światło by przechodziło a od strony kolektora lustro.
    co o tym sądzicie?

  • #4838 27 Lip 2011 19:06
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Witam.
    endrju76 napisał:

    Cytat:
    gdyby zamiast szyby w kolektorze dać lustro weneckie,bądź okleić folią która z szyby robi takie lustro.

    A jak myślisz ile promieniowania zatrzyma lustro? Ja myślę, że jakieś 50%.
    pozdrawiam.
    Witold

  • #4839 27 Lip 2011 20:49
    pawelec5
    Poziom 17  

    Witam wszystkich konstruktorów.

    Bardzo proszę o poradę odnośnie połączenia blachy aluminiowej z rurkami miedzianymi. Nie mam pojęcia jak to dobrze i tanio wykonać. Pozdrawiam.

  • #4840 27 Lip 2011 22:36
    endrju76
    Poziom 2  

    do Bachus1
    napisałeś że lustro zatrzyma 50% promieniowania..
    i dobrze bo byłoby od strony kolektora.
    chyba że chodziło ci że folia zatrzyma te 50%
    tego nie wiem bo producenci podają przepuszczalność światła gdy pada ono od strony lustrzanej.W przypadku kolektora folia naklejona byłaby odwrotnie.
    pytanie czy "folie weneckie" mają przepuszczalność w obie strony jednakową?

  • #4841 29 Lip 2011 06:48
    gedzikus
    Poziom 12  

    Wydaje mi sie że "folia wenecka" nie wpuści tyle słońca co czysta szyba a poza tym szybko by się odkleiła przy temperaturach panujących w kolektorze. Jak by to miało działać to już dawno były by takie konstrukcje komercyjne.

  • #4842 31 Lip 2011 13:43
    tarasow
    Poziom 12  

    Witam Forumowiczów!

    Czy spotkał się ktoś z możliwością kasowania zapamiętanych zużyć energii w ciepłomierzach?
    Tak by można było wykorzystać je ponownie do pomiarów kolektorowych (pomijając już fakt ciepła właściwego glikolu).
    Np. za pomocą modułu M-bus.

    Szczegóły w tym temacie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2053877&highlight=

    Bardzo proszę o sugestie,

    pozdrawiam, Jakub.

  • #4843 31 Lip 2011 18:37
    Pi111
    Poziom 17  

    Zużycie prądu Przez kolektory słoneczne ilość kolektorów 4 hewaleks sestawu UPS F450 Pompa 43W.ilo pomiar 30 dni 12,68KWH.Ups na noc wyłączany włączany rano.

  • #4844 01 Sie 2011 15:16
    tarasow
    Poziom 12  

    tarasow napisał:
    Witam Forumowiczów!

    Czy spotkał się ktoś z możliwością kasowania zapamiętanych zużyć energii w ciepłomierzach?
    Tak by można było wykorzystać je ponownie do pomiarów kolektorowych (pomijając już fakt ciepła właściwego glikolu).
    Np. za pomocą modułu M-bus.

    Szczegóły w tym temacie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2053877&highlight=

    Bardzo proszę o sugestie,

    pozdrawiam, Jakub.




    Witam ponownie,
    chwilowe rozłączenie zasilania bateryjnego nie spowodowało zmian oprócz wyzerowania temperatur aktualnych i chyba zegara.
    Zużycie energii i przepływ sumaryczny w dalszym ciągu są wyświetlane.

    W jakim dziale powinienem zamieścić zapytanie o komunikację z tym urządzeniem w celu ingerencji w oprogramowanie?

    Pozdrawiam, Jakub.

  • #4845 02 Sie 2011 23:47
    krzysztof64
    Poziom 11  

    Na złomie w Ostrawie CZ widziałem chyba 12 absorberów blueec z oderwnymi rurkami . Firma TSR Ostrawa. Były pozwijane w rulony, ale może ktoś ma blisko i je rozwinie... W końcu po cenie złomu. Załoga nie wiedziała co to takiego jak ich pytałem. Może jeszcze leżą. Jak ktoś wie co to, o przyluuje tam od tyłu co nieco... Piękne, fioletowe...

  • #4846 05 Sie 2011 21:38
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Instalacja ukończona, ale chyba do poprawki. Osiągi myślę że marne, może ktoś z doświadczonych doradzi co jest spartolone?.

    Może najpierw od początku. Powierzchnia aktywna 4m², skrzynia z rury prostokątnej 2,5x10cm, plecy z ocynku, na nich styropian 15mm+folia aluminiowa. Wiem, styropian do bani jednak zanim się rozleci...
    Szyby 4mm na osobnej ramie.
    Tutaj koszty były takie:
    Alu- 340zł
    szyby 250
    Płyty 0zł, za to piaskowanie i malowanie to kolejna stówka.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    Zbiorniczek wyrównawczy z peugeocika. koszt 10zł, wahania poziomu (ciepła/chłodna instalacja) to w granicach 40%
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Pompa obiegowa wraz z wodomierzem, który dostał czujnik i robi za miernik przepływu. Koszt podłączenia kolektorów ze zbiornikiem to 500zł z groszami, pex'a 16 poszło w sumie 50m, pianka raczej średnio spełnia swoje zadanie.
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Tutaj już pcb sterownika zaraz po wyfrezowaniu.
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Po uruchomieniu jeden z ekranów wygląda tak, aktualnie jest ich chyba z 8. Reguluje wydajnością pompy, steruje zaworami,etc. Chce dorobić jeszcze statystyki tak że jeśli ktoś ma ochotę to zawsze zapytać może. Być może powstanie z tego komercyjny projekt.
    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    No i teraz tak...
    W sumie działa mi to dwa dni, na słońce nie można było narzekać. Niestety straty ciepła solar- zbiornik to ok 8°, tak jak wspomniałem odległość to 25m gdzie większość cały czas jest oświetlona słońcem. Czy jest sens zakładać jeszcze jedną osłonę?.
    Zbiornik ma 150l więc nie wiele, czujnik w 3/4 wysokości. początek grzania to ~20° ,po "całym", zaznaczam słonecznym dniu mam tam z biedą 43st, ;/ ΔT mam ustawioną na ok 10° nie wiem czy dobrze ale próbowałem więcej i mniej w sumie jakieś szczególnej zmiany nie dostrzegłem. Z jednej strony nie ma po co gonić pompy gdy na zasilanie zbiornika wchodzi kilka woda cieplejsza zaledwie o kilka stopni, z drugiej strony większa ΔT zwiększa straty.
    Zastanawiam się czy samo ustawienie kolektorów nie kastruje ich potencjału. Słońce mają na wprost o godz. 14, w dodatku powinny być troszkę bardziej płasko. Połączone są w szereg, uznałem że tak będzie lepiej- tym bardziej że pytałem o to kilka postów wcześniej i nikt nie był w stanie powiedzieć czy to do bani pomysł. No i tutaj kolejne pytanie, co bardziej ograniczy przepływ? 4 płyty w szereg czy 50 metrów pexa?. Próbowałem różnych pompek i wszystkie goniły podobnie, czyli ~2,5l/min przy max wydajności. Chyba mało skoro inni muszą praktycznie zamykać zawory aby zmniejszyć przepływ. Analogicznie rzecz biorąc, u mnie pompka powinna gonić na 1 biegu, w dodatku sterownik powinien jej ograniczyć wydajność.

    Nie mam pojęcia co tu jest nie tak, jak czytam o wynalazkach innych to na 2x większym zbiorniku i tej samej powierzchni mają w takie dni po 60° :cry:

    Całość w granicach 1tyś i pieron wie ile własnego czasu. Jedno jest pewne, kolejny raz tego błędu (składanie kolektorów) nie popełnie.

  • #4847 05 Sie 2011 22:31
    krzysztof010
    Poziom 10  

    bolek
    Podejrzewam że słabym punktem Twojej instalacji może być bojler. A konkretnie powierzchnia wymiany ciepła wężownicy może być mała. No i ustawienie ich na godz 13tą byłoby lepsze. Ja 3ci rok użytkuję podobną samoróbkę o pow. kolektorów 5,5m kw. Bojlery mam 2 w szeregu o pojemności po 120 litrów, kospel dwupłaszczowe. powierzchnia wymiany ciepła każdego to ok. 1m kw. Grzeje ładnie. Problemy to: duża waga kolektorów, przecieki, konieczność rozbierania i naprawy po każdej zimie bo zawsze coś tam wody w rurkach zostanie i zamarznie.

  • #4848 05 Sie 2011 22:37
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Wężownica odpada, bojler nie pamiętam jakiej jest firmy, ale bardzo szybko łapie temperaturę z pieca. Dodatkowo, gdy jest zimny... to ma i zimny powrót (gdy zasilanie to np 45st). Czyli wciąga jak należy.

    Ustawienie na godzinę 13 było by lepsze niż na 14- zgoda, ale o ile czy nie lepiej od razu na 12?

    Co do tych awarii to zastanawiam się czy na zime nie zalać samych płyt jakimś borygiem, nie cale ale np tylko na dnie.

  • #4849 06 Sie 2011 05:57
    Mariiusz
    Poziom 15  

    bolek napisał:
    Dodatkowo, gdy jest zimny... to ma i zimny powrót (gdy zasilanie to np 45st). Czyli wciąga jak należy --Niestety straty ciepła solar- zbiornik to ok 8°


    tu może być jedna z przyczyn . z mojej praktyki wynika [ 5m2 [ że przepływ musi być na poziomie takim aby powrót z bojlera był ciepły i nieważne ile to będzie l na min . moja pompka cały słoneczny dzień chodzi na 60 w . wstaw na próbę w szereg jeszcze jedną pompę .

    sam kolektor ma kilka wad. konstrukcja metalowa nie bardzo nadaje się ze względu na dużą przewodność cieplną , musisz docieplić boki od środka .
    umieszczenie grzejników jeden nad drugim to też jest raczej niekorzystne , lepiej byłoby w szeregu . teraz musisz wstawić do środka jekieś drzewo aby powietrze otaczające dolny panel jak najmniej mieszało się z powietrzem na górze - listwa miedzy grzejnikami od szyby do pleców .


    testuję aktualnie nowy wynalazek który ma w całości 200 m rury 15 i dużo uwagi poświęciłem na łagodne ,, zakręty ,, a przepływ wygląda tak

    pompa grundfos

    40w - 2l min
    70w - 3l min
    110w - 4l min


    czy plukałeś panele przed budową ?

  • #4850 06 Sie 2011 11:51
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Płukałem płyty, w razie czego jest sitko przed pompą i na tą chwile nie jest przytkane. W takim razie ewidentnie jest coś nie tak u mnie z przepływem, w zasadzie różnica między 1 i 3 biegiem to jakieś 0,5l. Mam w sumie dwa takie miejsca które mogą ograniczyć przepływ: -Wyjście ze ściany, gdzie praktycznie od razu go na niej kładę.
    -łączenie kolektorów, mam tam wspawane kolano 1/2 i wąż ze sprężyną który i tak się nieco podłamywał. Na zdjęciu widać go w "sreberku". Nie wiem co mnie zaciemniło, ale można było je wspawać prostopadle do siebie, a nie równolegle :|
    No cóż, najlepiej było "zewrzeć" w hydraulicznym znaczeniu te kolektory i zobaczyć co z przepływem.
    Z tego co się orientuje taka pompka i 10l/min nie powinno być problemem.

    Dodano po 2 [godziny] 16 [minuty]:

    Na zwartych kolektorach mam 0,2l więcej... czyli PEX, a raczej chyba jego złączki bo mają dziurki o średnicy 7mm

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Co dalej póki mam to rozgrzebane?

    Dodano po 2 [godziny] 9 [minuty]:

    Przy próbie przelewania instalacji mam spokojnie 60l/min więc dlaczego pompa nie chce wydolić?
    Kolektory są jakieś 5m powyżej zbiornika, ale skoro słup wody jest taki sam po obydwu stronach...?

  • #4851 06 Sie 2011 14:50
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    Witam.
    bolekk napisał:

    Cytat:
    pex'a 16 poszło w sumie 50m

    Tu jest odpowiedź dla czego jest taki mały przepływ. 25m instalacji przy takiej średnicy rury daje mocno zdławiony przepływ.
    Aby nie wyrzucać rury i wymieniać ją na nową proponuję Ci nie co przerobić połączenie samych kolektorów. Ze zdjęć nie bardzo widać jak są połączone baterie z sobą, w jednej obudowie panele połączone są szeregowo, połącz je równolegle i tak wykonany kolektory połącz też równolegle, przez co zmniejszy się opór przepływu przez cały zestaw. Wyrzuć te naczynie ponad kolektorami i w ich miejsce wstaw automatyczny odpowietrznik, a jako naczynie kompensujące ciśnienie zastosuj opryskiwacz ogrodowy.
    Co do ustawienia elektroniki: delta jest dobrze, tylko jak jest sterowany silnik czy włącza pompę na maxa czy steruje obrotami.
    pozdrawiam.
    Witold

  • #4852 06 Sie 2011 22:05
    staszekzbochni
    Poziom 10  

    Witam . a ja bym zredukował przepływ zaworem kulowym tak aby osiągnąc na kolektorze 60lub więcej stopni. 2,5litra na minutę to 150 litrów na godzinę.Ja mam przeplyw poniżej 1 litra na minutę. Jaka osiągasz max. temp. w kolektorze?

  • #4853 06 Sie 2011 23:13
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    :arrow: Staszek, właśnie chodzi o to że u mnie te 2l to chyba za mało. Jak poskładałem całość z szybami to miałem na nim chyba 57 max,w tym czasie zbiornik miał 30 kilka stopni.

    :arrow: Bachus, nie wiem czy dobrze myślę ale zmieniając sposób podłączenia zyskam w najlepszym wypadku 10% przepływu (gdzieś tam wcześniej napisałem że bez kolektorów, czyli ich zasilanie i powrót odłączone i spięte razem zyskałem 0,2l przy ok 2l z kolektorami).

    Mniejsza z tym, poczyniłem dziś jeszcze trochę eksperymentów i myślę że ich wyniki są ciekawsze. Zaznaczam od razu że pompki mam z demobilu, tą słabszą porównałem z nowym chińczykiem o podobnych parametrach i było praktycznie tak samo. (dlatego zakładam że są sprawne).

    1. Zrobiłem krótki obieg, tzn cały ten bajer pod tytułem "grupa pompowa" widocznym na jednym z powyższych zdjęć (pompka UPS 25-40), wężownica bojlera, 2 metry miedzi 22mm i metr pex'a. Wynik to 5l/min, myślę że jak na taką kastrację to kiepsko.

    2. Poskładam całą instalacje z powrotem, założyłem pompę 15-45 (jak dobrze poszukałem to ma 6m podnoszenia zamiast 4). Efekt to przepływ na kolektorach 2x większy..4l/min i spadek temperatury na drodze kolektor-bojler nie 8 lecz 1..2°C.

    Jakieś wnioski?. Skoro, przyczyną moich problemów są okolice boilera to może zamiast wymieniać pexa zacząć się rozglądać pompką która ma ~8-10 metrów podnoszenia?
    Spróbuje jeszcze zamknąć obieg przed wężownicą. Akurat cały tydzień ma lać



    Cytat:
    Co do ustawienia elektroniki: delta jest dobrze, tylko jak jest sterowany silnik czy włącza pompę na maxa czy steruje obrotami.
    pozdrawiam.
    Witold


    Po przekroczeniu ΔT przez chwile chodzi na 100%, potem w zależności od przekroczenia delty i ustawionej dynamiki reakcji zmienia sobie obroty.

  • #4854 07 Sie 2011 15:04
    Ride
    Poziom 16  

    bolek, włożyłeś sporo pracy w swoje dzieło, lecz instalację najwyrażniej położył wybór PEX16 na połączenia. Podobny przypadek już tutaj był. Układ może być stosunkowo tani, ale musi działać.
    Te kolektory na pewno dostarczą sporo energii, trzeba ją tylko odebrać. Zanim wydasz pieniądze na kolejną pompę, proponuję wykonać małe doświadczenie [jedno już wykonałeś: 1m PEX16 + 2 złączki = przepływ 5l/min.].
    Kup 1m PEX20 + 2 złączki [mają otwór - 11,5mm] - sprawdż przepływ.
    Kup 1m węża ogrodowego [otwór - 15mm] - sprawdż przepływ.
    Zobaczysz przepływ dla różnych średnic [jak radzi sobie pompa]. Przeciętna pompa 25/40 zapewni przepływ ponad 1m³/h, ale nie przy dławikach Φ7mm, a Ty masz takich 10 i to połączonych szeregowo + 50m PEX16.
    Jeśli sama linia przesyłowa ogranicza przepływ do 2l/min., to raczej jest do wymiany. Test pokaże, czy PEX20 wystarczy [przekrój otworu złączki 2,5 razy większy]. Prawdopodobnie - tak, przy niewielkim skorygowaniu układu połączeń paneli. Szeregowo-równoległy byłby najmniej kłopotliwy w tym przypadku, a równoległy zapewni najmniejsze opory i największą sprawność. W drugim przypadku można wykorzystać posiadane złączki PEX16 [przepływ w odnodze będzie 4 razy mniejszy].
    Straty na przesyle dla domowych instalacji nie przekraczają przeważnie 2°C, a Ty masz 8°C.
    Jaka była ΔT na wężownicy [normalnie nie powinna przekraczać 15°C]?
    Regulację obrotów zostaw na póżniej.
    Pomyślimy, co dalej [uwzględniając oczywiście rady kolegi bachus1]. On ma ogromną wiedzę w temacie.

  • #4855 07 Sie 2011 16:11
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Już 1m pexa i dwie złączki tak mocno zmniejszą przepływ?. To może lepiej od razu zapiąć tam węża ogrodowego, Pex i tak się zmarnuje a to równowartość kilku pampersów :)
    Jeśli by się dłużej zastanowić to taniej mi będzie załatwić mocniejszą pompkę (może z drugiej ręki) niż wymieniać 50m pexa. Ciekaw jestem jeszcze co by dało gdyby te złączki nieco rozwiercić- tak aby woda nie wpadała na kant, ale na zwężke.
    Właśnie jak dobrze pamiętam to jedyny problem jaki tu był to fabryczne kolektory które zostały źle podłączone, ale dzięki za przpomnienie- postaram się dokopać do tego tematu.

    Powoli wraca optymizm. Z pompką która aktualnie mam od wczoraj jest całkiem dobrze. Z nią mam na max 4-5l/min. Jak dziś widziałem to przepływ stabilizował mi się w przedziale 2-3l, jak przyszła chmurka to spadło do 0,9, delta ustawiona na 15st, jej faktyczna wartość oscylowała w granicach 15,4...16st. Taka wartość delty daje mi na zasilaniu wężownicy ok 10st więcej niż temperatura baniaka. Aktualnie w 3/4 wysokości mam 48 stopni (zaczynało od godz 10 i 30st). Na wyjściu kolektora dochodzi mi do 60st. Jak próbowałem wymusić większą wydajność to temperatury siadały, najszybciej i najbardziej na zasilaniu wężownicy- ciepło właściwe wody pokazało rogi?
    Dziś przez te kilka dni prawdziwej pracy uzyskałem najwyższą temperaturę banika, być może pomogło też to że panele przestawiłem na ok 20st od poziomu, jeszcze muszę przestawić je na godzine 12tą.

  • #4856 08 Sie 2011 10:16
    Ride
    Poziom 16  

    I właśnie dlatego lepiej stosować zalecane średnice rur, aby nie zbudować "hydraulicznego potworka", który dla danego przepływu wymusi zastosowanie pompy o mocy np. 90W, zamiast 25W. Koszty użytkowania wzrosną, a jeśli jeszcze dojdzie awaryjne zasilanie [większy akumulator i większa moc przetwornicy], to układ szybko "zeżre" pozorne początkowe oszczędności na cieńszych rurach.
    Jaką moc na poszczególnych biegach ma Twoja pompa [rozumiem, że pracuje teraz na trzecim]?
    Bawiąc się temperaturami pamiętaj, że moc przenoszona przez wężownicę zależy również od przepływu, a nie tylko od różnicy temperatur WE/WY.
    Oraz to, że ze wzrostem różnicy temperatur kolektor/otoczenie - straty kolektorów rosną, a to zaprocentuje spadkiem sprawności całego układu.
    Zrób sobie porządne, całodzienne testy przy stałym nasłonecznieniu i stałych wartościach przepływu. Poznasz możliwości układu i będziesz miał punkt odniesienia do dalszych eksperymentów.

  • #4857 08 Sie 2011 10:36
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Słaba pompka na III 70W i z biedą 2l/min
    Mocniejsza na III 90W i ciągnie spokojnie 5l. Chyba na 1ce miała te 2l

    Mam ją ustawioną na III, po to aby mieć zapas mocy, sterownik sam ogranicza jej przepływ. Teraz mam na wskaźniku średnio 30% mocy, a nie 100 jak dla słabszej pompki więc myślę że z pozoru pompka mocniejsza, ale łyka mnie energii. Jej moc to jedno, ale co z wirnikami. Jedne mogą mieć większą wydajność i słabą "siłe", drugie... na odwrót.
    Czytam wątek jeszcze raz, ciekawi mnie fakt że ludzie z połową kaloryferów wyciągają większe temperatury :)

    Nie tylko ja mam PEX16, wiele innych osób ma i tez dławią pompe. Muszę jeszcze zrobić kilka doświadczeń, bo dziwni mnie to że z metrowym kawałkiem pexa przepływ wzrósł z 2 do 5l.

  • #4858 08 Sie 2011 10:58
    Ride
    Poziom 16  

    Co do mocy pobieranej - jeśli masz regulację fazową, weż poprawkę na większe straty silnika przy zasilaniu przebiegiem odkształconym.
    Co do wydajności pomp - obejrzyj charakterystyki różnych pomp obiegowych.

  • #4859 09 Sie 2011 12:55
    mirek_74
    Poziom 11  

    Trochę dużo te 90W dla 4m² powierzchni kolektora i 160l bojler do 50°. W moim przypadku pex16 ok 5,5m na dach i z powrotem (w sumie ok 22m pex z połączeniami wewnątrz i zewnątrz) 2grzejniki panelowe każdy po 1m² czynnej pow. łączone również pex'em 16 i u mnie śmiga pompa lfp na 1 biegu - 25W 1,5m podnoszenia lekko dławiona zaworem. Jak wcześniej pisałem 50°C u góry bojlera przy średnio zachmurzonym dzionku i panele patrzą na godz. 2 załanczając się od 11 do 17-18 latem. Miałem również podobny problem z panelami tzn połączyłem szeregowo niby dobrze ale niestety szybko zmieniłem połączenie (układ jakby się zapowietrzał tracił moc grzewczą) w tej chwili połączenie szeregowe ale do pierwszego panelu dochodzi pex lecz panel z panelem jest połączony górą i dołem a nie tylko w 1 miejscu niezbyt umiem wstawiać zdjęcia ale postaram się wleźć na dach i zrobić kilka fotek, może pomoże.tu zdjęcia podczas budowy. Łączyłem je ze sobą w dłuższych bokach. Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł

  • #4860 09 Sie 2011 13:23
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Nie ma 90W, tą wydajność uzyskuje przy tej pompe na I biegu (czyli 40W), mam na III żeby w razie chęci sterownik mógł zakręcić na maxa. Dla jasności u mnie układ połaczeń jest taki

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Co do eksperymentu z przepływami podłączyłem tylko wąż ogrodowy zamiast wężownicy bojlera i obieg był taki sam. Jak tylko słońce odpuści to rozwierce te złączki ile się da- nic więcj bez dodatkowych kosztów w tej chwili nie zrobie

    Też mam dziwne wrażenie jak by pierwsza para słabiej grzała, wyraźna różnica pomiędzy zasilaniem a powrotem jest tylko na drugiej parze. No ale w sumie w całym wątku nikt nie pisze że takie lub takie połączenie jest złe.[/img]