Witam.
Szanowni Koledzy!
Staracie się zrobić kolektory z paneli grzejnikowych, uzysk takiego kolektora nie jest największy, zład bardzo duży, cena też nie jest taka mała, kłopotów cała masa. Proponuję coś takiego: http://www.youtube.com/watch?v=St-0HWKAY4k&feature=related Na youtube tego jest pełno. Koszt policzyłem na oko to 450 zł, czas wykonania to nie więcej jak dwa dni.
pozdrawiam.
Witold
Głownie do: greg1367
Niestety ja też miałem taki bojler i kiedyś po dotknięciu dłonią poczułem ciepło.
Po położeniu na nim termometru wyszło mi 45C o zgrozo.
Potem metodą nakłuwania sprawdziłem grubość pianki i miała ona grubość od 1 do 2 cm max.
No i potem oblałem w formie z blachy cały bojler od 15 do 20 cm pianki.
To mnie usatysfakcjonowało.oby twój nie był taki.
Borato
Odnośne lutowania twardego to kolektor naprawiłem , a lutowałem na dwa palniki z butli turystycznej i poszło dość ładnie. to tak gdyby ktoś pytał to można polutować na twardo . Ale mam pytanie jeszcze o zawór mieszający termostatyczny. Wybór padł na TM50 Honeywell ale rozmawiałem tam z gościem z doradztwa technicznego i stwierdził że ten zawór przydławi mi wodę w budynku, że ma za małą przepustowość. jak to jest w praktyce czy ktoś ma zastosowany ten zawór na cały budynek i zauważył spadek przepływu.
Pozdrawiam.
Głownie do: greg1367
Niestety ja też miałem taki bojler i kiedyś po dotknięciu dłonią poczułem ciepło.
Po położeniu na nim termometru wyszło mi 45C o zgrozo.
Potem metodą nakłuwania sprawdziłem grubość pianki i miała ona grubość od 1 do 2 cm max.
No i potem oblałem w formie z blachy cały bojler od 15 do 20 cm pianki.
To mnie usatysfakcjonowało.oby twój nie był taki.
Borato
Taką lipną izolację ma większość zbiorników cwu . Tak jak napisałeś 2-3 cm chyba żeby nie korodował . Niedawno wstawiałem w kotłowni dwa podwieszone pod sufitem . Pierwszy izolowałem 10 cm styropian cięty w paski i klejony +pianka potem dookoła arkusz blachy . Przy drugim trochę sobie ułatwiłem i owinąłem dwukrotnie wełną 5 cm na folii - dużo łatwiej i szybciej . W obydwu przypadkach dobowy spadek temperatury nie przekracza 2 st. w granicach 45 - 50 st .
Witam.
Szanowni Koledzy!
Staracie się zrobić kolektory z paneli grzejnikowych, uzysk takiego kolektora nie jest największy, zład bardzo duży, cena też nie jest taka mała, kłopotów cała masa. Proponuję coś takiego: http://www.youtube.com/watch?v=St-0HWKAY4k&feature=related Na youtube tego jest pełno. Koszt policzyłem na oko to 450 zł, czas wykonania to nie więcej jak dwa dni.
pozdrawiam.
Witold
Kiedyś zamówiłem lustro do łazienki 0,7 x 2,0m. Gdy je przywiozłem do domu wpadłem na szatański pomysł,.Na próbę położyłem je na trawie i podparłem tak aby promienie słoneczne odbijały się w nim i trafiały na kolektor. Wskazywana przez sterownik moc kolektora wzrosła o jakieś 400W.
Może zamiast stawiać (u mnie w ogrodzie) kolejne kolektory, postawić kilka obrotowych luster z takiej blachy jak w tym filmie? Przecież to najtańszy sposób na wzrost mocy, tyle że trzeba je utrzymywać w czystości.
A tu nieco inny powietrzny puszkowiec :http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=kHJ4njt_9RE
Widzę też że powraca temat akumulatora ziemnego.
Zastanawiałem się kiedyś jak by zamienić ciepło na pracę. Np. glikol 100-120stC jeszcze nie wrze ale w wymienniku ciśnieniowym oddał by energię doprowadzając do wrzenia wodę, która napędzałaby np. turbinę parową. W głębokim silosie umieścić megacieżki blok betonowy i w lecie podnosić go systemem przekładni zębatych i lin na wielokrążkach napedzanych tą turbiną a w zimie opuszczając go napędzać nim generator. W skrócie, zamieniamy energię kinetyczną na potencjalną i z powrotem na kinetyczną.
Niestety ale aby zmagazynować zaledwie 1MJ trzeba by podnieść blok betonowy o wadze 10t na wysokość 10m. Opuszczając go przez godzinę uzyskamy około 0.278kWh. Dla przykładu spalenie 1l benzyny to niecałe 30MJ więc takie rozwiązanie to tylko chyba w starych szybach kopalnianych możliwe do realizacji a a i tak z marną ilością zgromadzonej energii. Np. 20tonowy blok w kilometrowym szybie to 200MJ czyli około 7l benzyny.
Taką lipną izolację ma większość zbiorników cwu . Tak jak napisałeś 2-3 cm
Całkowita racja.Dzisiaj miałem możliwość sprawdzenia tej mojej przeróbki,powiem że jestem zadowolony,przy dzisiejszym słoneczku woda w bojlerze nagrzała się do ponad 38 stopni.Do instalacji weszło 16 l płynu niezamarzającego .Zbiorniczek wyrównawczy od Opla Kadeta
Koledzy mogę już konkretnie podsumować okrągły miesiąc opierając się na ciepłomierzach . W pażdzierniku ,,złapałem,, 554 MJ co przeliczając na prąd daje około 150 kwh . Dwa kolektory na ziemi i jeden podobny na tarasie . Przy moich dużych zbiornikach nigdy nie zabrakło cwu a częściowo ciepełko trafiło do co .
Tak trawa to wredne stworzenie Swego czasu szukałem środka na spowolnienie wzrostu ale dostępny jest tylko randap a on kosi do zera Poważnie to przewidziałem ten kłopot i kolektory podniosłem 5 cm wyżej niż wysokość kosiarki . Niestety pod rurami to już zostaje tylko podkaszarka .
Kolego salem też mam kolektorek na panelach grzejnikowych ale o wiele mniejszy. Gratuluje mocy.
Mam pytanie: Jak połączyć rurkę miedzianą(wężownica harfowa) z blachą aluminiową(absorber). Chciałbym spróbować coś innego stworzyć. Obudowę na solara mam piękną z płyt alucobond 2m x 3m. Blachę też mam. Pozostaję do rur 28 które dałbym w poziomie dokupić jakieś rury pionowe. Zastanawiam się jaka średnica byłaby odpowiednia. Tylko jedno najważniejsze. Czy da się połączyć blachę alu z rurami miedzianymi. Bo jak się nie da to kłopot i nici z planu. Blachy miedzianej nie kupię bo za duży koszt a alu mam tak że chciałem coś w tym kierunku pomyśleć. Pozdrawiam.
Witam..Dla kolegi Pawelec5.........Jeśli chodzi Ci o blachę miedzianą,to masz rację jest droga.Ja kupiłem blachę miedzianą w paskach 30cm szer. i gr.0.1mm po 14,50 zł za mb (cena w czerwcu) w kbh Akord.Kupuje się ją na mb.Mi wyszło to dużo taniej niż w arkuszach. Musisz sobie obliczyć ile Cię to wyniesie wedle twoich potrzeb.
Panowie ponawiam pytanie... W jaki sposób można połączyć rurkę miedzianą(wężownica harfowa) z blachą aluminiową(absorber)?
Kolego , chyba jako jedyny w tym temacie mogę powiedzieć z całą odpowiedzialnością, że pchanie się w tego typu połączenie metodą domową nie ma sensu. Są środki dostępne do lutowania alu z różnymi metalami, ale odbywa się to w dużych temperaturach. Wyginanie się aluminium pod wpływem temperatury oraz jego duża rozszerzalność termiczna nie pozwala na trwałe połączenie blachy alu z miedzią.
Moje próby połączenia były obiecujące do czasu nagrzania absorbera do temp ok 100 stopni, połączenie zostało zerwane .
Proszę poszukać moich postów w tym temacie, były nawet zdjęcia.
Jeśli chcemy zrobić solka na bazie absorbera aluminiowego , jedynym dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie rurek alu. Absorber powinien być wykonany w harfie a blachy o szerokości na jedną rurkę z wygięciem w kształt "omega". Przy dokładnym wykonaniu można tylko założyć blachę na rurkę bez stosowania lutów czy past ( tak jak w niektórych kolektorach rurowych).
Nie polecam specyfików z allegro do lutowania aluminium.
Witam serdecznie jestem tu nowy,ale ten watek przeczytalem dosc dokladnie.Chcialbym wybudowac sobie kolektor do ogrzania wody w malym basenie.Basen ma pojemnosc ok.6tys litrow nie izolowany,skladany na zime.Woda najlepiej zeby miala tak z 28 stopni,bo w tamtym sezonie letnim temperatura wody to byla porazka.Chcialbym zeby wyszlo to stosunkowo tanio,ale nie tak ze po sezonie letnim sie rozsypie:-)Na tej stronie http://www.builditsolar.com wypatrzylem taki solarek zbudowany na bazie rurek PEX.I tu nastepuje seria pytan. Jak duzy mialby byc ten kolektor?Czy w ogole ten z PEXa bedzie mial sens,czy raczej sie w to nie bawic i zrobic z grzejnikow panelowych,bo moge miec kilka sztuk za darmo.Jeszcze pytanie o jakis wymiennik,bo woda chlorowana.Z gory dziekuje za jakiekolwiek rady bardziej doswiadczonych.Pozdrawiam.
Witam.....Odpowiedz do pana Bachus 1....Panie Witoldzie odnośnie blachy miedzianej 0,1mm... Chciałbym powiedzieć że w moich kolektorach mam blachę 0,1mm i rurkę fi10mm w odległościach ok.10cm i gdy zamocowałem czujnik temperatury do blachy 0,1mm to było przekłamanie (woda była zimniejsza o jakieś 10-15st)..Po zmianie zamocowania czujnika do rurki w kolektorze, to temperatura była zbliżona do tej przy bojlerze. Ale i tak myślę że dobrze sprawdzają się moje kolektory w tej mojej technologi bo dzisiaj trochę poświeciło słoneczko i zagrzało 300 l do 39st z 24.
Ten temat ma już prawie 170 stron.
Ciekawy jestem ile teraz kosztuje zrobienie kolektora, bo że 1500zł to mam wątpliwości.
Może ktoś przybliży temat kosztów po aktualnych stawkach.
Witam chciałem was zapytać a szczególności bachusa1, czy słyszał coś o kolektorach firmy technic solar. Bo znalazłem na allegro z miedzianym absorberem z przesyłką za 935 zł, tylko dziwi mnie że na zdjęciach rurki są na absorberze, jak by mógł ktoś coś powiedzieć o tych solarach to był bym wdzięczny
Witam chciałem was zapytać a szczególności bachusa1, czy słyszał coś o kolektorach firmy technic solar. Bo znalazłem na allegro z miedzianym absorberem z przesyłką za 935 zł, tylko dziwi mnie że na zdjęciach rurki są na absorberze,
Ten typ usytuowania rurek jest najlepszy, rurki są przymocowane pod absorberem, grubość wełny to 40mm,mogło być trochę więcej (50mm) jedynie szyba 5mm jest trochę za gruba co właściwie wpływa na jego ciężar.
Jeżeli to cena brutto to myślę, że warto.
pozdrawiam.
Witold
vilus1
Gdyby to było takie proste, ale nie jest. Załóżmy, że zrobisz podwójną szybę to kiedy zrobisz próżnię to ciśnienie atmosferyczne to zmiażdży. No może dasz co 10 cm przegrody z pasków szkła, klejone na klej i wydaje ci się że będzie działało. Może i by działało ale najpierw to połóż na wagę. Dwie szyby co najmniej 4mm grubości.
Jak to idealnie przenieść bez uszkodzeń w warunkach amatorskich, by te szklane ,,spawy" nie puściły. Po drugie- czym urządzenie jest bardziej skomplikowane tym szybciej znajdzie się na złomie albo na wysypisku śmieci. A jakie czujniki, bo jak podciśnienie zacznie znikać w nocy to pompa nie wiedząc o tym będzie utrzymywać podciśnienie na darmo. Więc potrzebne czujniki reagujące na światło itp. Twój solar będzie miał niedługo mnóstwo czujników, zaworów i pompek. a to ma działać jak najprościej i jak najtaniej w eksploatacji i w budowie.
To są rozważania teoretyczne.
Szyba hartowana ze wspornikami. Czujnik ciśnienia, pompa próżniowa i sterownik, który w nocy utrzymuje mniejszą próżnię. Może być jeden sterownik na procku do pomp i próżni.
Pompy nie mam. Zastanawiam się czy jest sens zastosować sprężarkę z jakiegoś agregatu chłodniczego. Pompę próżniową można kupić za kilka stówek na allegro.
Witam
Życzę, w te święta, wszystkim składaczom słonecznie zakręconym udanych instalacji solarnych. A jak znajdziecie chwilę czasu zajrzyjcie na nową stronę, www.słoneczny.com.pl może przyda się Wam parę informacji tam zamieszczonych.
pozdrawiam,
Witold
Witam, widać że zima i idą święta bo jakiś spokój tutaj, chciałem już dawno tutaj pokazać co mi się udało stworzyć tego roku ale wieczny brak czasu. Ostatnio zaglądałem też na temat kolektora puszkowego i powiem że nawet mnie zainteresował ten temat i może coś zacznę w tym temacie robić myślałem nawet żeby się jakoś dało połączyć te dwa wynalazki w jedną całość.
Pytał też ktoś ostatnio żeby podać obecne koszty kolektora czy już przypadkiem nie przekracza tych 1500zł jak w temacie.
Spróbuje to jakoś policzyć orientacyjnie,
kolektor:
rurki miedziane 200zł
profil na ramkę kolektora 40zł
blacha ocynk na dno 40zł
blacha aluminiowa na bsorber 48zł
wełna do ocieplenia stare zapasy --
nity 15zł
szyby stare zapasy --
silikon do przyklejenia szyb 30zł
osprzęt do kotłowni:
sterownik 170zł
pompa+ osprzęt (mówki,zawory,naczynie przep,itp) 380zł
rurki pex16 około 30m 43zł
--------------------
suma około 966zł
jak widać można się jeszcze zmieścić w tej cenie doliczając jeszcze koszt drugiego panela
to są koszty orientacyjne ale myślę że nić nie zapomniałem policzyć i jest tylko jeden panel i trzeba dorobić jeszcze jeden ponieważ ten nie ma powierzchni nawet 2m²,,,ma wymiary 200x86 ponieważ robiłem ze względu na wymiar szyb których jeszcze dosyć dużo posiadam z tamtych czasów.
Kolektor w słoneczny dzień zagrzał mi wodę w bojlerze 150l do temperatury 47°C, jest podłączony do płaszcza wodnego zaraz za zaworami z pieca i jak kolektor grzał to zawory na kotle były zamknięte.Jedyny problem mam z domownikami bo nigdy nie wiedzą jak mają być poustawiane zawory i chyba będę musiał zrobić jakąś instrukcje w razie braku słońca żeby zagrzać wodę kotłem.
Myślę że jak dorobię drugi panel to temperatura podniesie się dosyć znacznie.
Robiłem go od wiosny tylko w ramach luzu i całkiem doświadczalnie i jak zaczęło w końcu świecić słoneczko to musiałem przyśpieszyć prace i w końcu w czerwcu go zamontowałem na dachu.
Teraz dam parę fotek, nie ma ich za wiele jak był robiony ale coś tam jest, reszta na dachu i w kotłowni.
sterownik kolektora jest na razie na piecu CO, docelowo miał być zamontowany na parter do przedpokoju bo tam też mam panel pokojowy ze sterownika z kotła CO ale ostatecznie chyba zrobię jakąś konkretną szafę sterowniczą w kotłowni bo jeszcze mam zamiar drugi kocioł olejowy zamontować i kotłownia będzie gruntownie przebudowana w przyszłym roku więc chyba wyląduje w tej szafie a na holu zamontuje tylko jakiś panel z podglądem temperatury w bojlerze i na kolektorze.
Pozdrawiam i życzę wesołych świąt.
Co jest po drugiej stronie panela?
Pod blachą ocynkowaną(jaka grubośc?)- ocieplenie i szyba -uszczeliona sylikonem?
I wszystko pomalowane na matowy czarny kolor?
Cała rama wykonana jest z profilu 60 do płyt gipsowych, rurki są fi12 na blasze aluminiowej a na dnie jest blacha ocynk a więc jest jakieś 4cm wełny na dnie, rurki są tuż pod szkłem parę milimetrów pod nim, szyba jest przyklejona na silikonie takim na wyższe temperatury i na rogach jest przynitowany ostatecznie kątownik ocynk dla bezpieczeństwa, gdyby się szyba odkleiła żeby nie spadła na kogoś z dachu.
Pomalowany w środku i cała rama zewnętrzna jest przed przyklejeniem szyby na czarno farbą chyba na 400°C na mat.
Witam,
Czytałem już trochę ale nadal trudno mi znaleźć odpowiedź.
Posiadam 4 panele grzejnikowe o wymiarach 135 cm x 50 cm.
Chciałbym z nich zrobić kolektor słoneczny z zasobnikiem (kolektory będą dość daleko zamontowane od kotłowni i dlatego chciałbym aby nagrzał zasobnik przy kolektorach (około 60L) a następnie przesłał tą dawkę energii szybko do kotłowni rurami plastikowymi (z racji małej absorpcji ciepła) szybko i tam oddał.
Problem jest w tym, że chciałbym go głównie przeznaczyć na cele CO aby w trakcie dnia utrzymywał temperaturę na grzejnikach w okolicach 30st lub wyższej.
Budynek w obecnych temperaturach (trochę powyżej zera) emituje około 165 MJ ciepła na dobę.
Pytanie :
Czy jest ktoś w miarę szacunkowo obliczyć ile średnio dobowo oddawały by takiej klasy panele ciepła w sezonie jesienno=zimowym (od października do marca).