Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 07 Feb 2012 16:38 3734712 12874
Optex
  • #5161
    tomastar
    Level 11  
    Z tego co podają sprzedawcy karbowana grubość 0.3mm miedziana 1mm.
  • Optex
  • #5162
    Jerzyczeka
    Level 17  
    To znacząco, bo aż trzykrotnie, poprawia przewodzenie. Ciekawa rzecz ta rura.
  • #5163
    mareczek222
    Level 14  
    Przy uwzględnianiu oporów przewodnictwa należy uwzględnić opór cieplny wody. Opór cieplny ścianek wężownicy nie ma większego znaczenia.
  • #5164
    dido1974
    Level 14  
    Witam
    Jaką grubość otuliny ocieplenia zastosować na pex-a 16 przy połączeniu kolektorka z bojlerem długość rur połączeniowych ok 13m w jedną stronę.
    Myślałem o tych w kręgu 18/6mm -10m z Allegro za 7 zł , ale czy nie zastosować np: 18/9mm - ok. 2zł za 2m .
  • #5165
    User removed account
    Level 1  
  • #5166
    Michał031987
    Level 12  
    tedzio4. Czy mogę bezpośrednio położyć grzejnik radiatorem na wełnę ? Zastanawiam się w jakim celu mam to położenie pod radiator blachę, czy chodzi tu o odbicie promieniowania podczerwonego wypromieniowywanego przez nagrzany grzejnik. Bo jeżeli tak to najlepiej było by ułożyć blachę ocynkowaną która ma mały współczynnik absorpcji
  • Optex
  • #5167
    m2m2
    Level 15  
    Ja bym ukradł matce tej folii do kurczaków z kuchni
    poważnie. Kiedyś kupiłem blachę/taśmę Aluminium sz.60cm, gr.0,15mm w rolce ok. 100m2 i kosztowalo to ok 450zł. W sklepie twierdzili, że inni kupują tę taśmę do krycia uli :)
    Pzdr
  • #5168
    tedzio4
    Level 17  
    Michał031987 jeżeli położysz grzejnik na wełnie bezpośrednio to tę wełnę tak zdusisz radiatorami, że straci ona swoje właściwości izolacyjne. Wełna swoje właściwości izolujące utrzymuje wtedy gdy jest sucha i rozprężona. Czym bardziej ściśnięta traci wartości izolacji. Są nawet wełny samo rozprężne które kupuję się w ściśniętej rolce a po rozłożeniu trzeba poczekać jakiś czas aż wełna się rozpręży. Co prawda do kolektorów są lepsze wełny, bardziej zbite i na przykład takie które stosuje się do kominków. Ale te są drogie. Przy izolacji na ścianie np. pod siding jedna firma wyprodukowała wełnę w płytach z powłoką płótna z włókna szklanego i hydrofobizowane.. Płótno zabezpieczało przed osiadaniem na pionowej śianie, a higrofobizacja zabezpieczała przed wilgocią. (URSA KDP 2/V)

    Chcę jednak przestrzec i piszę to, aby Ci wytłumaczyć po co jest wełna i jak ją należy kłaść.

    URSA jest wełną szklaną i wytrzymuje mniejsze temperatury od wełny mineralnej. Po prostu nie pali się ale szybciej ulega topieniu niż wełny mineralne pod wysokimi temperaturami. Takie temperatury czasem dopadną nasze kolektory i styropian może odparować a wełna szklana może się zeszklić.
    Co do blachy to to już wyjaśniałem że jak masz już gotowe większe okno od grzejnika to warto dać, ale jeżeli grzejnik jest taki jak szkło to mija się z celem, bo nic nam blachy nie będzie grzało
  • #5169
    bachus1
    Solar collectors specialist
    Witam.
    jassi napisał:
    Quote:
    Tak mierze mam taką funkcję ma sterownik o ile to nie tylko bajer

    A jaki to sterownik jak to nie tajemnica?
    Widzę, że szanowny kolega rozsyła ten sam tekst tu i na innych forach to może chce się kolega nam tu pochwalić, to może jakieś zdjęcie tej instalacji?

    Dodano po 13 [minuty]:

    tedzio4 napisał:
    Quote:
    URSA jest wełną szklaną i wytrzymuje mniejsze temperatury od wełny mineralnej.

    Wszystkie wasze problemy z wełną rozwiąże kupowanie wełny w płytach. Jest ona o różnym stopniu twardości, a więc ta sztywniejsza swobodnie wytrzyma nacisk grzejnika, no i oczywiście nie stosujcie styropianu , bo ten "zniknie" po 2 latach.
    Co do otuliny kauczukowej to ja mam nie co inne doświadczenie niż deg.
    Te otuliny też nie wytrzymują UV i z czasem zaczynają się rozsypywać, tak, że najlepiej jest je zabezpieczyć z zewnątrz (deg, nie działa ten link)
    pozdrawiam.
    Witold
  • #5170
    Michał031987
    Level 12  
    Widzę że większośc odpowiedzi wiążę sie z moim słabym lub brakiem opisu planowanej kostrukcji. Skrzynkę będe miał, wójek pracuje w muzeum i co jakiś czas ze zmiany ekspozycji przywozi płyty na stalażach. W muzeum nie żałują kasy na to, solidna wzmocniona konstrukcja z kratownica 50cm x 50 cm. Między te pola chciałbym włożyc wełne i ewentualnie wszystko zakryc polią - aluminiową do ogrzewania podłogowego tylko obawiam się że folia zniknie po pierwszym lepszym dniu ( jakoś nie można znaleźc jaka temperaturę wytrzymuje ). Dziękuje za tak obfite w informacje odpowiedzi, na pewno pomogą w stworzeniu odpowiedniej konstrukcji .
  • #5171
    User removed account
    Level 1  
  • #5172
    bachus1
    Solar collectors specialist
    Witam.
    deg napisał:
    Quote:
    Czy masz jakieś sprawdzone, lepsze rozwiązanie?

    Można dostać gotowe takie otuliny w osłonie z PCV ale są one bardzo drogie. najlepiej zrobić faktycznie czymś sztywnym, ja nie mam żadnego patentu, robię to sztywną folią ( PCV) na obustronny klej.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #5173
    studiowena
    Level 12  
    Witam.Ja budując instalację też się zastanawiałem-jak najlepiej i jednocześnie tanio i bez kłopotu?Moje rozwiązanie(są gdzieś wstecz zdjęcia instalacji)-otulina solarna-zwykła otulina ,szara,instalacyjna-owinięte taśmą aluminiową pp samoprzylepną (PROXA firmy selena-akurat taką wtedy dostałem).Tanio jak barszcz,coś z 5 zł.rolka 50m,narazie drugi rok trzyma,ptaki nie dzióbią,słońce nie rozkłada,wygląda porządnie,jak by co zawsze można poprawić.
    Pozdrawiam Włodek.
  • #5174
    jassi
    Level 12  
    bachus1

    " A jaki to sterownik jak to nie tajemnica?
    Widzę, że szanowny kolega rozsyła ten sam tekst tu i na innych forach to może chce się kolega nam tu pochwalić, to może jakieś zdjęcie tej instalacji? "

    1.SolarComp 911 funkcja pomiaru kWh i tu ciekawostka zależy od wersji softu
    2. o koledze mogę powiedzieć to samo też się udziela .
    teraz poważnie
    Jeśli ktoś” pisze” że solar nie działa , lub
    ,,facet zakłada z sufitu że pokryje cwu solarem ponad 60% i to jest według ciebie poważne forum praktyków ??”

    niewiara to rzecz ludzka – głupota też

    Ja długo się zastawiałem nad opłacalnością

    Fotki zrobiłem specjalnie dla ciebie dziś, chodź mróz u mnie było rano -25*C

    coś nie mogę załadować chodz to 1,17MB
  • #5176
    ogrofan
    Level 11  
    Witam serdecznie wszystkich konstruktorów,
    jakiś czas temu, dywagowałem razem z Wami, jak zbudować kolektor na domowe potrzeby ? Ubiegły sezon poświęciłem na ocieplanie chałupki, przy okazji poprowadziłem instalacje pod kolektorki i nadszedł czas, aby wrócić do tematu. Najprościej byłoby kupić przyzwoitego gotowca i po sprawie, ale tak jakoś bezproblemowo, bez pomyślunku-nie uchodzi. Zatem wracam do koncepcji samodzielnej budowy kolektorka. Moje myśli idą w kierunku wykorzystania rury próżniowej jako podstawy do budowy kolektora.Chyba na dzień dzisiejszy niema
    lepszego rozwiązania jak termos, problem polega jedynie,a może aż, na przekazaniu gorącego powietrza z rury do czynnika grzewczego (glikolu). Fabryczne rozwiązania typu "head pipe" jakoś wydają mi się mało sprawne, bardziej przekonuje mnie układ z tzw. U-rurką i w tym kierunku mam zamiar iść. Na koniec pytanie -czy jest ktoś, kto wykorzystał fabryczną rurę próżniową do budowy własnego kolektorka. Pytanie do Bachusa-na swojej stronie piszesz o rurach fi 72 mm, czy są takowe do kupienia w Polsce? Pozdrawiam Andrzej.
  • #5177
    bachus1
    Solar collectors specialist
    Witam.
    ogrofan napisał:
    Quote:
    Na koniec pytanie -czy jest ktoś, kto wykorzystał fabryczną rurę próżniową do budowy własnego kolektorka. Pytanie do Bachusa-na swojej stronie piszesz o rurach fi 72 mm, czy są takowe do kupienia w Polsce? Pozdrawiam Andrzej

    Myślę, że tu na elektrodzie jeszcze nikt nie pochwalił się budową kolektora próżniowego, a szkoda.
    Jeżeli chodzi o rury próżniowe to do budowy w zasadzie masz dwa ich typy, te o których piszesz 72mm ale są to rury jednościenne z listkiem absorbera wewnątrz są to heat pipe (tych i bezpośrednim przepływie nie dostaniesz) i 58 mm rury dwuścienne, te najbardziej popularne. Nie możesz jednak zapominać, że rury to nie wszystko, napisz jak chcesz go wykonać, pomogę.
    I również poczytaj: www.słoneczny.com.pl
    pozdrawiam.
    Witold
  • #5178
    tomastar
    Level 11  
    Muszę już zdecydować jakie Hewalexy kupić , może ktoś podpowie z jaką powłoką kupić, czarny chrom czyTinox . Bo z tego co tu przeczytałem to nie wiem czy jest sens dopłacać do tinox , różnica nie wielka jakieś 100zł na jednym panelu.
  • #5179
    ogrofan
    Level 11  
    Witam ponownie,
    Bachusie - wysłałem ci opis na priv.
  • #5180
    dido1974
    Level 14  
    Witam
    Czy używa ktoś może pompy obiegowej certus 25/40 do obiegu w kolektorach ( obieg wody będzie na pex-e 16 ) , pytam bo jest dość oszczędna na 1 biegu zużywa 30 wat, czy lepiej kupić np. Omi, Diamond.
  • #5181
    Romulus7874
    Level 28  
    Ze trzy lata chodzi u mnie najtańsza omnigena.
    Na I "bierze" 30W.
  • #5182
    apollo1234
    Level 12  
    Witam. Mam takie pytanie czy zamiast rurek miedzianych do budowy kolektora można użyć rurek mosiężnych.
  • #5183
    wiltom
    Level 10  
    Koledzy, wiele wypowiedzi jest że wymiennik z wężownicą w kształcie "U" nie może być i nie spełnia roli. W takim razie po co takie wymienniki w ogóle produkują? Woda z pieca o temperaturze 40-50c nagrzeje wymiennik a woda z panelu niby nie? Jeden i ten sam pies. Znajomy ma jeden kaloryfer na dachu pokryty płatem plastiku falowanego takiego jak na daszek szopy i bojler z "U" 100l woda cieplutka. Kąt nachylenia panela ok 15stopni. Nie załącza on też pompy gdy tylko woda w panelu jest cieplejsza o 10stopni ale czeka aż nagrzeje się panel do np 50. Sterowanie pompką od centralnego.
    Sam buduję na dniach solary w następującej konfiguracji:

    3 panele z regulowanym kontem pochylenia

    pierwszy panel pod kontem 55 stopni
    drugi 35
    trzeci 15

    Rano i wieczorkiem łapie najwięcej ten 50 stopni a w reszcie dnia pozostałe.
    Myślę że to lepsze rozwiązanie niż ustawiać wszystkie np 45stopni.

    Dodano po 3 [minuty]:

    apollo1234 wrote:
    Witam. Mam takie pytanie czy zamiast rurek miedzianych do budowy kolektora można użyć rurek mosiężnych.


    Wszystko co się nagrzeje od słońca może być. Mosiądz jak najbardziej się grzeje. Jaka grubość jeszcze ścianki tego mosiądzu?
  • #5184
    Michał031987
    Level 12  
    Przeglądałem tabele z współczynnikiem emisji powłok. Najkorzystniej było by pomiedziować stal a później pokryć ją chemicznie tlenkiem miedzi CuO.
    W internecie znalazłem sproszkowany tlenek miedzi
    Tlenek miedzi ma dosyć dużą selektywność bo aż 7,7.
    Mój pomysł na powłokę selektywną .
    Oczyścić grzejniki z farby preparatem do usuwania powłók malarskich, następnie zmatowić grubym papierem, odtłuścić.
    Na powierzchnie grzejnika nanieść cienką warstwę lakieru bezbarwnego a za nim nałożyć pistoletem warstwe tlenku miedzi CuO, lub poprostu urobić farbę bezbarwną z tlenkiem miedzi i nanieść na powłokę grzejnika. Uważam że chyba takie rozwiązanie będzie o wiele lepsze pod względem selektywności niż czarna farba.
    Jakie są wasze opinie, na ten sposób powłoki

    Dodano po 20 [minuty]:

    Ciekawe czy slektywnośc wyniesie wiecej niż 1
  • #5185
    User removed account
    Level 1  
  • #5186
    wiltom
    Level 10  
    Kolego Deg chyba masz racje co do tych kątów. Jednak zrezygnuje z tej opcji.
    Na 150l wymiennika ile m2 paneli proponujecie? Bo mam różnej wielkości kaloryfery. Lepiej dać jeden więcej czy nie przedobrzać?

    Znajomy zakupił pompę od c.o. z termostatem i histerezą. Ale ma jeden czujnik temperatury.

    Więc na czym to polega? Ustawia na np 30stopni i przy 50 termostat by się wyłączył. Gdy spadnie ponownie poniżej 30 załącza się?

    Dobrze to rozumiem?
  • #5187
    User removed account
    Level 1  
  • #5188
    bachus1
    Solar collectors specialist
    Witam.
    deg napisał:
    Quote:
    Pompa do CO ma zwykle jedną wadę - nie jest przystosowana do pracy z glikolem.

    No to muszę zaprotestować: każda pompa do c.o. jest jednak "przystosowana".
    To co nie którzy sprzedawcy opowiadają to są brednie. Każdą pompę można użyć do instalacji kolektorów. Nie wierzcie w te bajki, że do instalacji musi być "specjalna pompa solarna". Ta specjalność polega tylko na cenie. Ponieważ i ja się zaopatruję w pompy to z ciekawości zapytałem swojego dostawcy na czym polega ta specjalność a ponieważ wiedział, że ze mną nie łatwo mu pójdzie odpowiedział wprost tak jak pisałem wyżej.
    pozdrawiam.
    Witold
  • #5189
    saskia
    Level 39  
    Jako potwierdzenie , dodam ze plyny przeciwzamarzaniowe zawieraja tez oleje wiec nie moze sie taka pompa zatrzec gdy ma lepsze niz przewidziano do jej pracy smarowanie.
  • #5190
    czyzu825
    Level 14  
    Kolega bachus1 ma całkowitą rację.
    Swego czasu podczas zakupu moich Hewalex-ów na które trafiłem u autoryzowanego dystrybutora i instalatora firmy Makroterm ( zmienili profil na nową firmę i wyzbywali się starych poczciwych Hewalx-ów w dobrej cenie) porozmawiałem sobie z kierownikiem, którego zainteresowały moje plany budowy obrotowej konstrukcji do solarów.
    I co się okazało że tam też pracują ludzie - bo kogo stać na kompletny (mam tu na myśli między innymi sławetne grupy pompowe z tymiż pompami solarnymi) zestaw i taki chce to montują. A kogo nie stać lub nie chce przepłacać (patrz 90% kupujących) montują zwykłe pompy od c.o. Zamiast pompki ręcznej do napełniania instalacji solarnej za 400 - 500 zł. montują zwykłe opryskiwacze ogrodowe.
    Oczywiście nie są instytucją charytatywną żeby nic na tym nie zarobić ale też nie wciskają kitu, że tylko drogie rzeczy się sprawdzają bo na lokalnym rynku (galicja i podkarpacie) nic by nie zdziałali bo każdy się tam z groszem liczy.
    pozdrawiam Mirek.