Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 24 Cze 2012 22:31 3613083 12733
  • #5881
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    saskia napisał:


    To ze ziemia sie obraca 1/24h nie wplywa na szybkosc np. wiru przy spuszczniu wody z wanny.
    .

    Na szybkość wiru prawdopodobnie ma wpływ szerokość geograficzna co za tym idzie kierunek wiru (prawo lewo) półkula na której "wirujemy"
    Witold
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #5882
    tadek-67
    Poziom 20  
    Saskia,co się tak ukrywałeś ze swoim solarkiem?.
  • #5883
    Chalmi
    Poziom 12  
    Ma wpływ ruch obrotowy. Powiem wam taką ciekawostkę że jak wyjmiesz korek z wanny na półkuli północnej to wir kręci się przeciwnie do wskazówek zegara a na południowej zgodnie ze wskazówkami zegara
  • #5884
    saskia
    Poziom 38  
    tadek-67 napisał:
    Saskia,co się tak ukrywałeś ze swoim solarkiem?.


    Abys nie mogl pisac ze probuje zbierac nagrody za prace innych.:-)
  • #5885
    car_killer
    Poziom 9  
    Witam wszystkich miłośników darmowego ciepła.
    Po wybudowaniu i uruchomieniu pierwszego solara z starych grzejników panelowych o wym 60x80 , ( sterowanie czujnikiem różnicowym). postanowiłem wykonać już trochę większe i bardziej wydajniejsze z 4 paneli 60 x 180. bedą one w skrzyniach po 2 ( jeden nad drugim) i umieszczone na dachu, pozostaje tylko odwieczne pytanie jakie podłączyć aby działało najefektywniej ( interesuje mnie jak najwyzsza temp. wody ) w domu cały czas ktoś uzywa ciepłej do mycia a w wannie chca się poparzyć.


    plan ustawienia przedstawia poniższy rysunek:

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    po prawej stronie oznaczyłem najwyzszy pkt instalacji, bedzie ona stala na dachu o małym spadzie ( sprawa odpowietrzania) zdjęcia kaaloryferów poglądowe ale o taki przekroju

    wiem że temat był już wałkowany 1000 razy ale przeglądam 200 stron tego wątku i trudno mi coś wywnioskować

    pozdrawiam
  • #5887
    tadek-67
    Poziom 20  
    Kolego car killer odpowiedź jest na stronie 192 tego wątku -od kolegi bachus, zrób jak On proponuje ,a na pewno będzie dobrze.
  • #5888
    car_killer
    Poziom 9  
    dzięki za odpowiedż, tylko proszę zauważ że na jego szkicach jest inny kierunek "żeberek" zastanawia czy ma to różnicę
  • #5889
    tadek-67
    Poziom 20  
    Car killer -nie ma różnicy.Malinabend1 ja mam u siebie następujące wartości na sterowniku;P1;35°C,P2;80°C,z tym że przy tej temp. sterownik włącza u mnie drugą pompe układu chłodzenia bojlera, który opisałem wcześniej [sterownik SP-09 2P] , oczywiście na razie nie ma takiego ryzyka.U4;5°C,U6;15°C,U7;4do5°C.Mam tak ustawione i kolektor nagrzewa wodę na miarę swoich możliwości, oczywiście możesz poeksperymentować z minimalnie innymi ustawieniami ,ja tez próbowałem,ale wróciłem do podanych wyżej .W słoneczny dzień kolektor sie włącza z rana i pracuje do wieczora.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #5890
    beful
    Poziom 10  
    Witam i przepraszam, że pytam bo może już było ale nie mogę czekać aż przeczytam całe 197 stron (przeczytam oczywiście). Planuję zrobić na razie 2 kolektory z grzejników panelowych 67/180cm napełnionych glikolem. Kupiłem dziś na złomie zbiornik od hydroforu 300l (podobny do tego http://allegro.pl/zbiornik-hydroforowy-300l-ocynk-hydrofor-wys-24h-i2427713997.html )i chcę tam wepchnąć wężownicę i mam nadzieję że uda mi się to tak ustawić żeby poszło grawitacyjnie. Moje pytanie brzmi :ile metrów rury trzeba tam wsadzić żeby układ był skuteczny, czy musi być miedź, jakiej średnicy, czy może być tania rura PEX/ALUPEX (łatwa do gięcia). Mam koncepcję jak połączyć od zewnątrz rurę miedzianą wychodzącą od środka zbiornika z króćcem 1/2 cala w zbiorniku ale nie wiem jak podłączyć rurę pex z króćcem chyba że od środka ale po omacku przez wyczystkę może być trudno, gdzie najlepiej umiejscowić wężownicę w zbiorniku - mam trzy króćce do wykorzystania : dwa poniżej środka zbiornika oddalone od siebie w pionie o ok 13 cm i jeden ok 20cm od góry zbiornika. Wysokość całego baniaka ok 135cm.Czy komuś działa taki wymiennik ustawiony poziomo ? Co z wężownicą przy ustawieniu poziomym ?
    Pozdrawiam
  • #5891
    tadek-67
    Poziom 20  
    Beful , było niedawno o tym ,o wężownicy z pexa zapomnij- za słaby przekaz ciepła.Zbiornik ustaw w pionie i jeśli chcesz grawitację, zrób wężownicę z nierdzewki karbowanej -strona 194 tego forum.
  • #5893
    malinabend 1
    Poziom 22  
    tadek-67 napisał:
    Car killer -nie ma różnicy.Malinabend1 ja mam u siebie następujące wartości na sterowniku;P1;35°C,P2;80°C,z tym że przy tej temp. sterownik włącza u mnie drugą pompe układu chłodzenia bojlera, który opisałem wcześniej [sterownik SP-09 2P] , oczywiście na razie nie ma takiego ryzyka.U4;5°C,U6;15°C,U7;4do5°C.Mam tak ustawione i kolektor nagrzewa wodę na miarę swoich możliwości, oczywiście możesz poeksperymentować z minimalnie innymi ustawieniami ,ja tez próbowałem,ale wróciłem do podanych wyżej .W słoneczny dzień kolektor sie włącza z rana i pracuje do wieczora.
    Poprawcie mnie jak jestem w błędzie nie lepiej ustawić p1 na np ; 16 C bo ; na solarze mam 16 a w zbiorniku 11C jak ustawie na 16 C to solar będzie nagrzewał wode w zbiorniku a jak ustawie na 35C to niestety lipa. wogole wydaje mi sie że wszystkie parametry by trzeba ustawić niżej.U6 w szczegolności co wy na to?
  • #5894
    tadek-67
    Poziom 20  
    Kun ,obawiam się, że masz źle zamontowany filtr siatkowy.Montuje się go w poziomie- osadnik skierowany w dół. Można też montować w pionie,ale strzałka na obudowie powinna patrzeć w dół.W obecnej pozycji, jak na fotce, po zatrzymaniu obiegu wszystkie paprochy ,,wysypią,, sie z niego , a chodzi o to by filtr je wyłapał, żebyś Ty mógł je usunąć.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Malinabend,nie martw się, nie będzie lipy . Jeżeli dobrze zaizolujesz bojler to temp. wody w nim mało kiedy spadnie ponizej 20°C , solar i tak nie zacznie działać, bo sterownik nie załączy pompy.Kolektor, nawet domowej roboty w słoneczny dzień,czy też z lekkimi chmurami szybko złapie te 30-35 stopni i całość ruszy .Mój jest do poprawy[czekam na urlop], ale nawet w obecnym stanie 35 stopni ma już z samego rana jak jest słońce.
  • #5895
    ixs
    Poziom 16  
    A mi nie chce zadzialac.....
    Chcialem grawitacyjnie na poczatek - róznica poziomów to ok 1,5m
    z tym ze dosc duza odleglosc i w kilku miejscach ciepla woda z solara schodzi ponizej niego, mslalem ze cisnienie cieplej wody w solarze - tzn jeden grzejnik jakos pchnie wode, ale widze ze nic z tego, musze szukac jakiejs pompki i sterowania, szkoda ze sie nie udalo bo odpadlo by duzo kosztownych elementow....
    A czy próbował ktos jakąs inną pompke wpiąć - np samochodowa do paliwa albo z jakiejs pralki?
  • #5896
    malinabend 1
    Poziom 22  
    Ja mam pompe od co i na 3 biegu mam problemy z obiegiem albo trzeba grubszą rurke zapodać albo mam panele zawalone szajsem jutro płukanko pod ciśnieniem paneli . Tak że inne pompki mogą nie podołać!!! Pewnie do 1 trójnika będzie trzeba dać coś grubszego niż 16mm dla pompy moze być ciężko a do grawitacji to wcale do dzwignięcia
  • #5897
    Mariiusz
    Poziom 15  
    Koledzy starajcie się unikać kolanek i trójników - lepiej pexa wygiąć łukiem . Jeżeli już koniecznie trzeba gdzieś wstawić to kształtki 20 - ki i redukcje .
  • #5898
    tadek-67
    Poziom 20  
    Malinabend ,u mnie pompa chodzi na 1 biegu , przepływ jeszcze zaworem jest regulowany i wynosi 2,3 l/ min. Rurka 16 mm może być .Prawdopodobnie masz zapchany ten grzejnik -solar.Przepłukaj go i przed montażem z powrotem sprawdź drożność pozostałych elementów układu

    Dodano po 25 [minuty]:

    Ixs ,moim zdaniem nawet najtańszy solar , jeżeli nie spełnia warunków układu grawitacyjnego musi mieć pompę i najprostszy sterownik różnicowy + pozostała armatura . Może nie uzyskamy imponujących wartości ,ale przynajmniej układ będzie działał poprawnie.
  • #5899
    kun1
    Poziom 10  
    Tadek 67 dzeki za podpowiedz z tym filtrem myslałem ze to nie ma znaczenia jak sie go mocuje mysle ze bedzie sie go dało przerobic ale widze to w czarnych kolorach-- mało miejsca.
    U mnie wszystko zapiete prawie na ostatni guzik jak to odpale to sie pochwale co osiagnołem, ile mnie to kosztowało i wrzuce pare fot.
    Pozdro.
  • #5900
    tadek-67
    Poziom 20  
    Kun , nie ma dramatu ,wiem że jak się ma prawie wszystko gotowe jest lekko wnerwiające poprawianie tego. Jeżeli masz chęć rozkręć to i nakręć filtr na tą mufę reducyjną , która jest na wyjściu z baniaka,jak nie pasuje ,to zmień tą mufę odpowiednią do filtra.Za filtrem kolano nyplowe lub nypel i zwykłe kolano-zależy jak Ci będzie ,,wymiarowo,, lepiej. Niedużo pracy, koszt prawie zerowy,a jak będziesz Twoje ,,dziecko,, pokazywał szwagrowi , który choć ciut zna się na hydraulice , zaraz Ci to wypomni .My z forum jesteśmy bardziej wyrozumiali.
  • #5901
    chomonciorski
    Poziom 12  
    ixs napisał:
    A mi nie chce zadzialac.....
    Chcialem grawitacyjnie na poczatek - róznica poziomów to ok 1,5m
    z tym ze dosc duza odleglosc i w kilku miejscach ciepla woda z solara schodzi ponizej niego, mslalem ze cisnienie cieplej wody w solarze - tzn jeden grzejnik jakos pchnie wode, ale widze ze nic z tego, musze szukac jakiejs pompki i sterowania, szkoda ze sie nie udalo bo odpadlo by duzo kosztownych elementow....
    A czy próbował ktos jakąs inną pompke wpiąć - np samochodowa do paliwa albo z jakiejs pralki?


    Miałem kiedyś pompkę z pralki typ obojętny najprościej jakąś uniwersalną i powinna Ci to przepchnąć tym bardziej, że masz wyżej bojler. Jeśli masz układ zamknięty to może ci ciśnienie wypchnąć uszczelkę. Natomiast jeśli nie masz tam zbyt wielkiego ciśnienia to powinno być ok.
  • #5902
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda
    PANOWIE - nauczcie się korzystać z forum !!!
    Co chwila:
    Cytat:
    zajrzyj na stronę 191 tego wątku ,tam koledzy omawiają problem , może znajdziesz jakieś przydatne informacje

    Cytat:
    Na stronie 189 możesz zobaczyć zdjęcia...

    Cytat:
    (parę stron temu)

    Cytat:
    odpowiedź jest na stronie 192 tego wątku...

    Cytat:
    zrób wężownicę z nierdzewki karbowanej -strona 194 tego forum


    POSTÓW w tym wątku przybywa z szybkością dźwięku i po chwili te wasze strony są gdzieś w kosmosie !!!
    A przecież w nagłówku każdego postu jest - przykładowo
    Cytat:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł#5812 13 Cze 2012 12:16 Re: Kolektor słoneczny za 1500 zł

    I wystarczy podać numer postu #5812
    lub link wzięty z tego numerka lub ikonki obok Kolektor słoneczny za 1500 zł


    A poza tym mocno kombinujecie z automatyką do sterowania pompy
    A wystarczy dać:
    - włącznik bimetaliczny (okrągła pastylka z dwoma konektorami) z jakiejś pralki na stała temperaturę np 40°C (około 4zł)
    lub
    - regulator temperatury w jakiejś lodówki (około 8zł) ale trzeba go małą śrubką po przeciwnej stronie niż gałka przekalibrować z ujemnych temperatur na dodatnie i mamy wówczas płynną nastawę włączenia pompy w zakresie 20 - 70°C
    Te włączniki mocujemy/przyklejamy w najwyższym punkcie solara.


    Dodatkowo to najwyższa sprawność gromadzenia energii jest, jak w baniaku jest ciecz z solara, a z wężownicy lub płaszcza odbieramy zgromadzone ciepło.
    wówczas pompa powinna wyciągać zimną ciecz z dołu baniaka (przy okazji straty i ciepło pompy też się dodają) i pompujemy na dół solara.
    góra solara jest poprzez zawór zwrotny jest podpięta do góry baniaka, dzięki temu nie mamy żadnych strat ciepła z wyjścia solara, a energia cieplna powoli wypełnia cały zbiornik. Zawór zwrotny jest konieczny, aby podczas gdy pompa nie pracuje i solary nie grzeją w nocy , żeby ciepło grawitacyjnie nie uciekało z baniaka do solara, który wówczas działa jako idealny radiator wypromieniowujący to co zgromadziliśmy.
    Można też pompować do wężownicy ale zachowując powyższe dolne i górne podpięcia, niestety sprawność z wężownicy, jest wówczas dużo niższa.

    Warto też równolegle do włącznika bimetalicznego dać drugi (np.: z bojlera elektrycznego), co załączy pompę jak temperatura spadnie poniżej 5°C - ale to tylko po to jakby ktoś zapomniał spuścić wodę z solarów na zimę :D

    A więc koszt całej automatyki zmieści się w kwocie 10zł i będzie bardzo niezawodna - zero zbędnej i awaryjnej elektroniki :D

    I zapomnijcie o innych pompach np z pralki, które nie mają żadnych łożyskowań , są przystosowane do krótkotrwałej pracy, a więc jak komuś życie miłe, to w tej samej cenie na Allegro lub taniej na szrocie, znajdziecie jakąś pompę od cyrkulacji CO lub CWU.

    Mam nadzieję że pamiętacie - że te wasze solary, to niezły kawał żelastwa i to dość wysoko - a więc przyciągają wszelkie pioruny i wyładowania elektryczne (choćby pojemnościowo z pobliskich lini wysokiego napięcia), oraz pamiętacie o właściwym uziemieniu ich, jak i pompy no i poprawna instalacja odgromowa musi być, bo jak jej nie ma, to firmowi instalatorzy solarów nie montują solarów, a ubezpieczyciele jak widzą solary na dachu, to sprawdzają czy jest odgromówka.
  • #5903
    czarny_1963
    Poziom 21  
    Cytat:
    wada
    Mam nadzieję że pamiętacie - że te wasze solary, to niezły kawał żelastwa i to dość wysoko - a więc przyciągają wszelkie pioruny i wyładowania elektryczne (choćby pojemnościowo z pobliskich lini wysokiego napięcia), oraz pamiętacie o właściwym uziemieniu ich, jak i pompy no i poprawna instalacja odgromowa musi być, bo jak jej nie ma, to firmowi instalatorzy solarów nie montują solarów, a ubezpieczyciele jak widzą solary na dachu, to sprawdzają czy jest odgromówka


    Nie wiem kolego skąd masz te informacje ale nie słyszałem żeby firma montująca kolektory żądała instalacje odgromowe , poza tym ja mam cały dach pokryty blachą w sumie ponad 150m² , to dopiero jest pole do walenia pioruna, co to jest w porównaniu z 4m² żelastwa kolektora, po drugie mam ubezpieczony dom i mam w tym ubezpieczeniu tak zwane przepięcia i nie pytali mnie czy mam instalacje odgromową na dachu , po za tym mam wyżej maszt antenowy 3m nad dachem i prawdopodobnie najpierw walnie w niego.

    Nie chce się wymądrzać tak jak ty ale co jest za różnica jak ktoś poda nr strony z jakąś informacją , czy poda link czy to co ty proponujesz

    Cytat:
    Cytat:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł#5812 13 Cze 2012 12:16 Re: Kolektor słoneczny za 1500 zł


    moim zdaniem to to samo więc po co wklejasz tyle cytatów , bez żadnego sensu.
  • #5904
    m2m2
    Poziom 15  
    Witam
    Czarny_1963, nie przesadzaj, Wada podał ciekawe informacje w ostatnim poście szczególnie ad. proponowanego sterowania bimetalicznego i przepisu przeróbek np. termostatu z lodówki. Co do pioruna -> niektóre (babki) jednak boją się tego łoskotu, ja pamiętam kiedyś w młodości, to aż spadłem (z kolegami) z czereśni, taki był grzmot i b.blisko :)

    Wada proszę podaj parametry pracy tego --> bojlera z zewnętrznym opasaniem: 10C/wej/wyj, to być może mocno posunie zagadnienie.
    oraz czy opasanie zadziała dla temp. wej. ok 45C (z doświadczenia znajomych) dla bufora 750 i 1000L.

    Przemknęliście w temacie i tylko krytykując jako drogie rozwiązanie, ale mnie wydaje się temat bardzo ciekawy ponieważ: jeżeli taka wężownica (nawet na całej powierzchni bojlera/bufora) wystarczyłaby dla wytworzenia cwu to wg mnie bingo. A nawet bingo cenowe, gdyż np. pex16 200mb to niewielki koszt, nawet w porównaniu z wężownicą wykonaną z alugrzejnika. A nawet jeśli wziąć rurę np. aluminiową w tym celu, to nie powali cenowo od razu na kolana

    Ciekawe jeszcze z powodu: sam Malinabend1 planuje zwiekszać powierzchnię grzejników = zaraz będzie myślał o dogrzewaniu, co jest prawdopodobnie kierunkiem działania wielu z nas.

    Powtórzę, to jest ciekawe jako temat ten --> bojler opasany.
    Wada w następnym poście napisze My a nie Wy i od razu będzie ulga, lub użyje formy bezosobowej.

    Pzdr m2m2
  • #5905
    malinabend 1
    Poziom 22  
    No i nastał dzień odpalenia instalacji . DZIAŁA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dzięki wszystkim za cenne rady !!!!!!!!!!!!!!! Wprawdzie miałem pewne problemy ale się dobrze skończyło musiałem zrobić odwrotnie obieg bo nie było krążenia pompa się nie chciała odpowietrzyć ale w koń cu doszedłem !!!! Wprawdzie jeszcze musze uszczelnić szyby na H jutro zakupię narazie taśma. Mam 1 panel zostawione trójniki docelowo 4 sztuki . Jak zorganizuje panele będę dostawiał kolejne . Wymiennik z żeber alu bangla!!!!!! Po odpaleniu woda miała 15C w 3 h zagrzała się do 24C słońce raczej kiepskie pochmurno z małymi przejaśnieniami . Jak słonko wyszło tak z 0,5h to natychmiast temperatura rosła nawet do 42C na solarze bez pompy . Po włączeniu sterownika sukces!!!!!Wymiennik działe Sam jestem zdziwiony że w pochmurny dzień temperatura w zbiorniku szybko rośnie jak na 1 solar i 300 l zbiornik!!!!!! czujnik jakieś 20 cm od dołu Dodatkowy termometr u góry przy wylocie wskazuje nieco wyższą temp . W każdym razie jak postawie jeszcze 3 sztuki na bank będzie OK!!!!!!! Wszystkim DZIEKI !!!!!!!! .....A tak na marginesie ocieplać idące pexy razem w 1 otulinę? czy każdą z osobna?Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł
  • #5906
    chomonciorski
    Poziom 12  
    Wada niestety muszę się z tobą nie zgodzić co do zastosowania tych termostatów. Jak już pisałem to działa, z tym że musimy pilnować by w razie zachmurzenia nie wychładzało zbiornika, tak samo wieczorem. Nie ma wątpliwości bo przerabiałem to sam przez dwa lata. Teraz czekamy na wolne pieniądze i kupuję sterownik z histerezą. Bez tego nie ma co marzyć o bez obsługowej instalacji. Dzisiaj było śliczne słoneczko i zagrzało bardzo mocno po czym koło 15-stej zachmurzyło się i woda w bojlerze spadła o 15° więc szkoda prądu na pompkę i energii oddanej z powrotem otoczeniu.
  • #5907
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda
    chomonciorski napisał:
    Wada niestety muszę się z tobą nie zgodzić co do zastosowania tych termostatów. Jak już pisałem to działa, z tym że musimy pilnować by w razie zachmurzenia nie wychładzało zbiornika, tak samo wieczorem. Nie ma wątpliwości bo przerabiałem to sam przez dwa lata. Teraz czekamy na wolne pieniądze i kupuję sterownik z histerezą. Bez tego nie ma co marzyć o bez obsługowej instalacji. Dzisiaj było śliczne słoneczko i zagrzało bardzo mocno po czym koło 15-stej zachmurzyło się i woda w bojlerze spadła o 15° więc szkoda prądu na pompkę i energii oddanej z powrotem otoczeniu.


    Należy czytać posty ze zrozumieniem, i umieć podłączyć te dwa kabelki do termostatu z lodówki , i odpowiednio przykleić czujnik termostatu lub docisnąć go sprężystą obejmą do solarogrzejnika.

    a jak niewłaściwie podłączysz i nie dasz zaworu zwrotnego to tak jak pisałem - tracisz ciepło jak nie jest grzany solar.

    Termostat od lodówki załącza pompę dopiero wówczas jak temperatura solara przekroczy ustawioną temperaturę np.: 55°C ma on histerezę około 3-5°C.
    i jak wypompuje ciepłą wodę i dojdzie do góry solara zimna woda pompowana z dołu baniaka - pompa się natychmiast wyłącza i woda stoi w solarze (odcięta dodatkowo zaworem zwrotnym), dzięki tej stojącej wodzie solar dość szybko się nagrzewa i załącza ponownie pompę i baniak dostaje kolejną porcję ciepłej wody.
    Oziębienie baniaka poprzez solar i jakąś cyrkulację grawitacyjną, nie ma prawa nastąpić - dzięki zaworowi zwrotnemu u góry baniaka na wlocie z solara, energia cieplna jest cyklicznie dodawana do baniaka.
    No cóż - może jeszcze nastąpić sytuacja że mamy za mały baniak i było bardzo ładne słoneczko i uzyskaliśmy w całym baniaku grubo ponad te 55°C i w nocy możemy wychłodzić sobie jego (ale jak będziemy korzystać z tej wody, to raczej szybciej zużyjemy tę nadwyżkę niż wychłodzi to solar) --- ale jesteśmy na forum elektroda.pl - forum elektroniczne , to raczej każdy bez problemu samemu potrafi wykonać termostat różnicowy, nawet on by samemu mógł pracować bez żadnych dodatkowych termostatów, jeden termistor na górze solara przy wylocie, drugi termistor na dole przy wlocie wody do solara do tego rezystorek, tranzystor darlingtona, przekaźnik 12V i jakiś mały zasilaczyk 12V (może jeszcze diodka i kondensator dla uniknięcia zakłóceń) całość w cenie 10zł, i wówczas pompa działa jak temperatura jest na wylocie wyższa niż na wlocie solara, mamy wówczas prawie 100% odzysku energi i zero strat


    Co do wężownic na zewnątrz baniaka - wszystko co wiem opisywałem kilkukrotnie, działa to u znajomych trzeci rok i było robione tymczasowo dopóki nie kupią sobie nowych buforów za te skromne kilkanaście tysięcy i z kilkoma wężownicami oryginalnymi.
    Ale ta niby prowizorka działa idealnie od wczesnej wiosny do późnej jesieni, cztery osoby codziennie mogą się wykąpać, można pomyć naczynia, nawet pralka Samsunga co oddzielnie pobiera ciepłą wodę też jest zadowolona --- i zawsze leci gorąca woda --- to po co na razie zmieniać mają bufor, choć na brak kasy nie narzekają, a zimą baniak jest ogrzewany gazem/ekogroszkiem, a woda CWU dalej jest grzana tymi dodatkowymi zewnętrznymi wężownicami.

    Z długością tych wężownic chyba nie należy przesadzać, może za bardzo spaść przepływ wody.
  • #5908
    tadek-67
    Poziom 20  
    Witam, pozwolę sobie i ja zabrać głos w tej sprawie.Co do owijania baniaków wężownicą zewnętrzną nie będę się spierał, jeśli u kogoś działa i jest zadowolony, to dobrze i każdy może spróbować, jeśli ma chęć.Dziwi mnie jednak coś innego. Dlaczego ludzie, którzy chcą coś sobie zrobić taniego i działającego, są wprowadzani w błąd . MÓZGIEM każdego solara jest sterownik i powie to każdy ,kto się choć trochę na tym zna.Na forach jest sporo przykładów braku sterownika i problemów z tym związanych. Jeżeli ktoś chce sobie zrobić tani solar -sama ta idea nastręcza już sporo problemów,niech zacznie od zakupu najtańszego sterownika różnicowego i jakiejkolwiek najtańszej pompy CO.Dalej już będzie z górki ,miedzy innymi dzięki temu forum,najlepszym tego przykładem jest kolega malinabend [gratulacje]. Przydałaby się tu teraz opinia eksperta z sąsiedniego wątku elektrody...Fakt ,że miedzy innymi i ja odsyłam ludzi do konkretnych stron na wątku, może chwały nie przynosi ,ale co niektórym pomaga , zwłaszcza tym ,co po pracy mają mało czasu na siedzenie przed komputerem, bo klepią swoje solary.Nie chodzi mi wcale o nabijanie sobie postów, punktów,a tylko żeby pomóc, urozmaicić dyskusję i zatrzymać przy niej jak najwięcej ludzi, by wątek nie umarł,, ,, śmiercią znudzenia,,.Do przekroczenia masy krytycznej jeszcze sporo zostało[watek o erektrowniach wiatrowych ponad 400 stron].Pozdrawiam.
  • #5909
    saskia
    Poziom 38  
    Sterownik jak sterownik . Moze byc elektroniczny (pogmatwany i awaryjny) zuzywajacy energie elektryczna sam w sobie i moze byc mechaniczny nie zuzywajacy ani cwierc wata podczas calej eksploatacji i prosty w budowie jak budowa cepa. Kazdy moze sobie wybrac.

    Najczesciej wiekszosc idzie w elektronike bo to teraz na to moda, tak jak z samochodami , sasiad ma nowy model to ja nie moge miec starego. :-)
    W ten sposob gubi sie caly sens oszczedzania.

    Co do sterownika roznicowego to moze on byc mechaniczny, prosty w budowie i tani jak barszcz.
    zwykle najtansze termostaty ustawione na temperatury np. co 5 stopni C i polaczone schodkowo.
    Jak bede mial wiecej czasu to wstawie schemat (musze leciec do pracy).:-(