Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 26 May 2006 13:00 3688863 12843
  • #61
    micha1981
    Level 13  
    moim zdaniem nie ma sensu zalewać instalacji glikolem ponieważ wątpie aby taka amatorska instalacja działała w miesiącach od listopada do luty-marzec a nieocieplona napewno. można więc spokojnie jako czynnik użyć wody a na zimę spuszczać.

    pozdro
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #62
    Mariiusz
    Level 15  
    nie zgodzę się z tą opinią. przy temperaturach - 10 i słonecznym dniu glikol w moich panelach nagrzewał się do 30 stopni. biorąc pod uwagę temperaturę wody z wodociągu 6 stopni różnica wychodzi 24. ja się cieszę że ZE nie zarobił na podgrzaniu od 6 do 25 stopni.tak jak pisałem układ jest otwarty i żadnych ciśnień nie ma
  • #63
    dołek
    Level 12  
    proszę o wykaz elementow instalacyjnych jakie wchodzą w skład zespołu pompowego - najprostszego, planuję wykonanie takiego we własnym zakresie ze wzgledu na posiadanie pompki cyrkulacyjnej i sterownika

    Dodano po 3 [minuty]:

    mam jeszcze pytanie jak połaczyć nierdzewkę z wężownicą miedzianą, ponieważ planuję wykonanie zasobnika z takich włąśnie materiałów (wężownica spiralna z miedzi a wymiennik spawany w nierdzewki
  • #64
    micha1981
    Level 13  
    W skład zepołu pompowego wchodz:
    1. Pompa (polecal LFP PCO 25/40, w dobrej cenie)
    2. czujnik tempn wody . w kolektorze
    3. czujnik temp w zasobniku
    4. sterownik pompy, który przy zadaną przez Ciebie ΔT załącza pompę.

    co do zamocowania wężownicy w kwasówce polecałbym wywiercić dziury i w to miejsce wspawać tuleje z gwintem wewnętznym do której będzie można wkręcić śrubunek, ale hydraylikem nie jestem
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #66
    Jaroff
    Level 27  
    Zabieram się za panel i problem dotyczy gotowego zbiornika. Zbiornik c.w.u z wymiennikiem spiralnym to około 1000 zł, a z wymiennikiem "U" to 500, tylko czy zwykłe U przeznaczone do centralnego "zgra się" z panelem?
    Salem - czy potrafisz ocenić różnice temp. na wlocie i wylocie glikolu ze zbiornika Twojego układu.
  • #67
    micha1981
    Level 13  
    zbiornik z wężownicą "U" ma za małą pow. wymiany ciepła i nie bardzo się nadaje do solarów. Odradzam takie rozwiązanie

    Pozdrawiam
  • #68
    Mariiusz
    Level 15  
    Jaroff wrote:
    Zabieram się za panel i problem dotyczy gotowego zbiornika. Zbiornik c.w.u z wymiennikiem spiralnym to około 1000 zł, a z wymiennikiem "U" to 500, tylko czy zwykłe U przeznaczone do centralnego "zgra się" z panelem?
    Salem - czy potrafisz ocenić różnice temp. na wlocie i wylocie glikolu ze zbiornika Twojego układu.

    przy dużym słońcu jest pewien problem ze złapaniem wszystkiego ciepła.wejście i wyjście jest prawie tk samo ciepłe gdy pompa jest ustawiona 40 W.. wymiennik z ,,U ,, nie zda egzaminu.
  • #69
    witek b
    Level 11  
    Przedstawiam prosty układ do załączania(pompka,elektrozawór).
    Układ ten załącza się tylko wtedy,gdy temperatura diody D1 przewyższy temperaturę diody D2 o więcej niż ustaloną wartość.
    Może on pracować przy różnicy temperatur do 10*C ustawioną przez potencjometr.
  • #70
    scq
    Level 16  
    Witaj Witku b

    Mam chęć zlutować ten układ.
    Czy już go testowałeś? Zastanawiam sie jak diody spawdzą się w ok. 90stopniach ? Czy scalak nieprzegrzeje się gdy różnica temperatur między kolektorem a zasobnikiem skoczy powyżej 10 stopni?

    pozdrawiam: scq
  • #72
    witek b
    Level 11  
    Układ taki zrobiłem .Mam podłączony boiler do CO i układ ten otwiera lub zamyka zawór na zasilaniu z pieca CO.Te 10*C to jest różnica między kolektorem a zasobnikiem przy której ma się załączyć.Czy ma się załączyć natychmiast gdy temperatura kolektora przekroczy temperaturę zasobnika czy z kilkustopniowym opóżnieniem.
  • #73
    robertqqq
    Level 11  
    A ja mam pytanko dotyczące proporcji zbiornika do kolektora. To znaczy, jaka wielkość kolektora powierzchnia, do jakiej pojemności zbiornika. Wiem ze nie da sie tego określić dokładnie, ale przynajmniej mniej więcej. Żeby w letni słoneczny dzień nie płakać ze za mocno mi sie kolektor nagrzewa (przegrzewa) i muszę wylewać ciepła wodę lub odwrotnie nie można uzyskać wyższej temp niż np. 60* w zbiorniku. Myślę ze w takie +35 w cieniu to na dachu będzie ponad 100*C i co wtedy, gdy wrzuciliśmy wielki panel na dach z zbiornik mały lub nie nadarza odbierać ciepła chodzi mi tu szczególnie o propozycje kolegi, który chce wykorzystać wężownice U. Jakie rozwiązania proponują na dobór paneli do zbiornika producenci takich urządzeń?
  • #74
    ostanislaw
    Level 17  
    Na forum muratora poradzono mi aby na 1kolektor ( 2m²) przypadało 100l wody. Podobne proporcje mam zachowane w swojej instalacji i myślę że jest to dosyć korzystne rozwiązanie.
  • #75
    micha1981
    Level 13  
    jeżeli wszystko jest dobrze izolowane razem z zbiornkiem i rurami to w zasadzie im większy zbiornik tym lepszy. woda jest dobrym "kondensatorem ciepła" i nie muszisz się obawiać, że przy normalnym zużyciu nie będziesz miał ciepłej wody, ponieważ kolektor podgrzewa ją od temp. do której spadła podczas użytkowania. a im więcej wody będzie w zbiorniku tym wolniej będzie się ona ochładzać.
    Jak obliczyć ile trzeba energii do podgrzania wody:

    Energia = masa wody*4180*(ile stopni ma się podgrzać)

    A pozatym kolektory pracują pod ciśnieniem i w 100st C się nie zagotują

    dla kolektorów Viessmann 2m²pow ≈ 130-140 l.

    Pozdrawiam
  • #76
    aek
    Level 2  
    pytanie do salem
    w twoim pierwszym poscie widzialem zdjecia paneli ktore podlaczyles szeregowo. czy nie lepiej byloby podlaczyc rownolegle?
  • #77
    rolnik123
    Level 12  
    tak się zastanawiam czy warto by było na grzejnik panelowy ponaklejać paski czernionej blachy miedzianej o szerokości 1cm (na "kanały" którymi idzie woda). zalety - potrzeba mało blachy 1cm x ~ 58cm X 28-30 sztuk, małe kawałki blachy łatwiej poczernić (mniejsza kuweta, operowanie małymi ilościami odczynników itd. itp.). ryzyko - czy klej (silikon, kropelka czy co tam kto chce) nie będzie nadmiernie izolował i czy nie dojdzie miejscami do bezpośredniego kontaktu miedzi ze stalą i korozji. biorąc pod uwagę, że czerniona miedź jest ośmiokrotnie wydajniejsza niż powierzchnia kryta czarną farbą myślę, że i tak to się może kalkulować.
  • #78
    Mariiusz
    Level 15  
    aek wrote:
    pytanie do salem
    w twoim pierwszym poscie widzialem zdjecia paneli ktore podlaczyles szeregowo. czy nie lepiej byloby podlaczyc rownolegle?

    pewnie lepiej ale trudniejsze do wykonania, po drugie panele nie były nowe więc pewnie w różnym stopniu zakamienione a to się wiąże z nierównym przepływem przez każdy z nich.łącząc szeregowo mam pewność że glikol przejdzie przez wszystkie bo pompa to wymusi.
  • #79
    aek
    Level 2  
    do rolnik123
    ale wowczas izolacje da klej zamiast farby i czy cos to pomoze w bilansie koncowym?
  • #80
    poldek
    Level 11  
    Całkiem przypadkowo znalazłem ten portal i chcę przyłączyć się do dyskusji. Posiadam od 2 lat działający zestaw 2 kolektorów słonecznych wykonanych z paneli o wymiarach 180x65 cm połączonych szeregowo. Zbiornik wodo ok 150 l. Chciałem, żeby pozysk energii słonecznej odbywał się całkowicie bez korzystania z energii elektrycznej więc
    system pracuje grawitacyjnie. Układ jest wykorzystywany tylko latem więc zalany jest wodą z zasobnika pod cisnieniem sieci. Do budowy układu wykorzystałem elementy, które pozostały po remoncie domy (poza kilkoma metrami rury i zaworami) koszt kupionych elementów to 150 zł. Kolektory wykonałem z desek podłogowych 1,5 cala , w których wyfrezowałem rowki na szybę, panel i podbitkę. Szyba 4 mm zwykła nawet łączona z 2 kawałków, panel omalowany czarnym matem (zwykła puszka w spraeju. Od spodu panel ocieplony wełną mineralna 4 cm. Zasobnik wody nie ma żadnych węzownic jest jedenukład ciśnieniowy. Woda z kolektora grawitacyjnie zasila zasobnik przepływa przez pompę, która jest do wymiennika ciepła z pieca co ale do solarów nie jest włączana. Normalnie jak słońce świeci ma w zasobniku temp. ok 65 - 75 stopni. To mi wystarcza. Teraz pracuję nad wykonaniem dodatkowych 5 kolektorów do zasilania baseniku o pojemności 5000 l. załączam zdjęcia, jak by ktoś chciał w wiekszej rozdzielczości lub rysunki to zamieszczę. pozdrawiam wszystkich POLDEK
  • #81
    rolnik123
    Level 12  
    aek wrote:
    do rolnik123
    ale wowczas izolacje da klej zamiast farby i czy cos to pomoze w bilansie koncowym?


    zamieszczam 2 pliki (zresztą pochodzące z innego wątku na elektrodzie) widać jasno, że efektywność czernionej miedzi jest 8.5 raza większa niż powierzchni malowanej farbą. myślę, że jeśli nawet warstwa kleju pogorszu działanie dwukrotnie to nadal może to być bardziej wydajne od samej farby. nie będzie miało tej wydajności co absorber wykonany z czernionej miedzianej blachy ale będzie o wiele łatwiejsze do wykonania i tańsze.

    cholera, nie widzę załączonych plików więc wysyłam je jeszcze raz
  • #82
    Slak68
    Level 22  
    Witam wszystkich.

    Mam aktualnie prowizoryczną instalację - bez kolektorów!!!

    Ponieważ mam płaski dach kryty blachą płaską pomalowaną na czarno...
    położyłem na nią 120 m węża odpornego na UV (240 zł),
    podpiąłem pompkę,podłączyłem do bojlera 140l ... i działa ok.
    Na razie jest to prowizorka - ręcznie włączam i wyłączam pompkę.
    Ale trochę programuję mikrokontrolery, więc na następny sezon będzie sterownik z prawdziwego zdarzenia.
    Tym bardziej, że tak "prostacka" instalacja sprawdza się.
    Zaznaczam, że bojler mam na strychu - za mała łazienka - ciepła woda idzie na piętro - na parterze teściowie nie chcą przeróbek...


    Mam pewien pomysł, jeśli chodzi o zbiornik-zasobnik.
    Mianowicie chcę, aby był on bezciśnieniowy.
    Porządny zbiornik to koszt 1000-1500 zł a ideą jest uzysk ciepła jak najmniejszym kosztem.
    Za 1500 zł to mogę grzać bojler 140 l grzałką przez ładnych pare lat - biorę pod uwagę sezon letni, kiedy nie palę w CO.
    Może ktoś z Was ma dostęp do zbiornika 600-1500l wykonanego z żywicy epoksydowej?
    Chętnie kupię.

    Mój pomysł jest prosty:
    1. zbiornik zalewamy wodą z glikolem (wytruje wszelkie algi i inne paskudztwo, które z czasem pojawi się w każdej instalacji otwartej),

    2. montujemy wężownice grzewcze 1 lub 2 do wyboru - słoneczna i CO,

    3. monujemy w górnej części zbiornika wężownicę odbiorczą - ciśnieniową - podpiętą pod instalację wodociągową - z niej woda ogrzana idzie do kranów.

    Wężownica ta musi być z rurki dużej średnicy (22 mm) dość długa.
    No i musi mieć 2-3 przewężenia, aby zakłócić przebieg wody i "zamieszać" ją. Wymiana ciepła musi być skuteczna.

    Według mnie odpadają następujące problemy:
    1. tani i lekki zbiornik - od biedy może być z zespawanych z grubszych beczek ocynkowanych dwustronnie - beczki starego typu.

    2. odpada problem z Legionell'ą - mimo wszystko zdrowie najważniejsze.
  • #83
    robertqqq
    Level 11  
    to jest ciekawa koncepcja z tym zbiornikiem oglądałem kiedyś coś takiego z tego co pamiętam to było jakiejś czeskiej firmy siedziało tam podomierz 50 mb rury miedzianej o średnicy 15 mm w zbiorniku 140 l i tak jak piszesz w zbiorniku była woda kotłowa
  • #85
    mcz1
    Level 19  
    Quote:
    Po co wężownica w obiegu kolektorów?

    Racja, jeśli tylko pomka mogłaby podnosic odpowiednio wysoko wodę to obieg ze zbiornika otwartego może iść prosto w kolektory albo w węże jak kolego napisał. Ja również od kilku już lat używam węza ogrodniczego o długości ok 130 m położonego na płaskim dachu i przykrytego folią ze względu na chłodzące działanie wiatru. Pompka w obiegu i sterowanie ręczne niestety, ale może wykonam układzik włączający w automacie. Zbiornik 140 litrów z grzewanym płaszczem dopełnia całości. Zbiornik kupiony największy z tego asortymentu, większe niestety kosztują duuużą kasę, ale jak się okazuje i tak za mały.
  • #86
    Slak68
    Level 22  
    Mam pompke 3 biegową ustawioną na najniższy bieg - 30 Wat.
    Daje radę.

    Mój największy problem to zbiornik.
    Przypadkiem znalazłem telefon do producenta zbiorników do opryskiwaczy z włókna szklanego i żywicy epoksydowej - 500 litrów !!!.
    Niestety od 2 lat już nie produkuje...

    Może koledzy mają jakieś namiary?
    Może kupię używany ...
  • #87
    mcz1
    Level 19  
    Może zastosować pojemnik na olej opałowy stosowany w domach przy piecach co. Na stronie Buderusa pojemnik 750 l koszt coś ok 1700 zł ale na różnych akcjach już od 400 zł wielkośc nawet 1000l. Gdyby wylot spustu rynny puścić przez taki zbiornik to w czasie deszczu woda odnawiałaby się problem zakwitania rozwiązany.
  • #89
    mcz1
    Level 19  
    Tak, polietylen w wersji PEHD temp. przechowywyania 60 stopni chwilowa 80 http://www.sotralentz.pl/php/index.php?s=51&pdid=88&l=pl
    Przy dużym zbiorniku i monitorowaniu temperatury to może byłoby ok, ale lepiej coś innego w tej samej cenie. Znalazłem pojwmniki też z polietylenu tzw. paletowe do przewożenia substancji na paletach, cena 30 sztuk 135 zł. Duży zbiornik o przystępnej cenie też mnie interesuje, w przypadku zbiornika o poj. 1000l nawet z PEHD trudno byłoby uzyskać temperaturę powyżej 60 stopni.