Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 08 Sie 2007 23:50 3633360 12794
  • #601
    hbmm
    Poziom 11  
    Witam wszystkich to mój pierwszy post i od razu chciałem się pochwalić rozpoczętą pracą nad kolektorem poniżej przedstawiam zdjęcia
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Początkowo, gdy zaczynałem opracowywać plan kolektora to miał on być zbudowany z dwóch blach zespawanych po bokach u dołu i góry miała być rurka przeciętą wzdłuż do odbierania płynu w środku druty w celu zapobiegnięciu złączenia się blach komora z płynem o grubości 1mm wszystko miałem uszczelnić terosonem MS-939
    Ta koncepcja upadła z powodu dużej trudności wykonania a głównie, dlatego ze nie posiadam spawarki migomat
    I tak sobie mijało lato Az wreszcie wpadł mi pomysł z rurkami miedzianymi
    Ruszyłem się w tym temacie i trafiłem na to forum
    Wczoraj zlutowałem rurki a dziś zbiłem pudło
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Troszkę duże mi to wyszło docelowo powierzchnia czynna miała mieć 2m2 a teraz będzie miała około 2,5m2 martwi mnie troszkę konstrukcja rusztu, ponieważ wszystko jest wykonane z rurki fi 12 spód i góra powinny być grubsze i zastanawia mnie teraz czy to będzie prawidłowo działać wlot i wylot są naprzeciwko siebie wiec może nie będzie tragedii

    jutro dalsze prace jade po styropian i blache aluminiowa pod rurki

    pozdrawiam

    niech słońce bedzie z nami:D
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #602
    robja
    Poziom 14  
    DO dhoine,
    Niezłe opracowanie ale z tym lustrem przekombinowałeś: promieniowanie padają spod różnego kąta więc wcale nie muszą wrócić na absorber, a lustro jeszcze zasłania ci światlo, które pada bezpośrednio na absorber. Nawijanie miedzi strata czasu nie zrobi się takiego ślimaka (promień skrętu będzie ok 10cm a to za dużo). Twój drugi rysunek jest najlepszy pod warunkiem że wymiar odbiornika w ognisku będzie dobrany do wielkości punktu skupienia

    Dodano po 6 [minuty]:

    do hbmm,
    niezła robota ale odpuść sobie styropian - topi się przy 70- 80 stopniach, za rok go nie będziesz miał
  • #603
    hbmm
    Poziom 11  
    Styropian już kupiłem, ale mam zamiar jeszcze dać warstwę wełny pomiędzy styropianem a blacha może to rozwiąże problem martwi mnie natomiast montaż rurek do blachy mam dziwne przeczucie ze nie będzie łatwo:(
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #604
    robja
    Poziom 14  
    słusznie (ale to dopiero początek :) ) tylko ich nie lutuj tylko przykręć i blacha lepiej żeby nie wychodziła na mufki, wełnę masz najcieńszą 5cm więc styropian i tak raczej okaże się nie potrzebny
  • #605
    DonKiszot
    Poziom 10  
    do hbmm
    ja w kolektorze z paneli grzejnikowych przykrytych szybą także zastosowałem styropian. Gdy pompka nie chodziła w czasie lipcowych upałów woda się zagotowała, steropian stopił się tylko tak że oddalił się o 1cm od absorbera w części najbliżej wylotu gorącej wody i na tym się skończyło mimo wrzenia wody w kolejnych dniach.
  • #606
    hbmm
    Poziom 11  
    Prace posuwają się do przodu
    Zrezygnowałem na razie z wełny (przekroczony budżet) jak się kolektor sprawdzi to wtedy dam

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Moje czarne obawy się sprawdziły i jest problem ze stykiem rurek i blachy
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Zastanawiam się jak wyjść z tej opresji najlepszym sposobem jest silikon, który przewodzi ciepło, ale chyba takich nie ma, może jedynie ten czarny, co jest do 1200stopni ma jakiś właściwości przewodnika ciepła
    Zastanawiam się nawet stworzeniem pasty termoprzewodzącej z silikonu i opiłków metali
    Może ktoś z forumowiczów miał podobne problemy i udało się je rozwiązać?
  • #607
    czyzu825
    Poziom 14  
    witam kolegę hbmm ja kręciłem podobnie rurki do swojego kolektora - klamry najpierw dawałem co 1 metr pozniej zagęściłem co 50 cm.
    tylko u mnie kwestia wyglądała troszkę inaczej. konstrukcja blacha + pianka izolacyjna była bardzo sztywna i równa, problem pojawiał sie na rurce z miękkiej miedzi ( to ona była powyginana i nie dolegała do prostej blachy)
    tez mam u siebie nierówności ale nie bawiłem sie w ich usuwanie przez jakieś silikony czy co. poprostu gdzie odstawało to klamra, na Twoim miejscu poprostu bym to gęściej przykręcił ( taka blaszka to także styk rurka-blacha i to nawet na wiekszej powieszchni).
    życze powodzenia czyzu825
  • #608
    hbmm
    Poziom 11  
    No tez tak myślę zrobić gdzie odstaje to blacha, ale zobacz tu:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Tutaj już nic nie zdziałam blachami no chyba ze je zamontuje tylko w celu przewodnika ciepła w dodatku szersze kawałki
    Właśnie szperam na allegro i znalazłem taka pastę aluminiowa, skoro aluminiowa to powinna dobrze przewodzić ciepło

    http://www.allegro.pl/item223528723_technicoll_pasta_aluminiowa_80g.html
    mozna taką załadowac do szczykawki i mała porcje wcisnac pod rurki
  • #609
    czyzu825
    Poziom 14  
    na zdjęciu widać to o czym pisał kolega robja - blacha wychodzi Ci na mufki a z uwagi że mają one większą średnice stąd ta szczelina. trzeba było wyciąć blachę osobno pod rurki i osobno kawałki pod rury z mufkami,wtedy dałoby się tego uniknąć.
    co do pasty to połączenie sie zrobi,ale jak się to ma do miedzi to nie wiem. nie wiem gdzie to czytałem może i na tym forum że miedz gryzie sie z aluminium wiec lepiej to sprawdzić - choć co do tego pewności nie mam.
  • #610
    robja
    Poziom 14  
    przy kolektorze płaskim z paneli jest mniejsza temperatura bo jest zalany cały albo w większości wodą przy absorberze temperatura jest dużo większa i styropian będzie się topił może nie cały ale popłynie

    Aluminium tworzy z miedzią ogniwo więc będzie się to rozkładać nie wiem po jakim czasie i jak

    jak chcesz stosować tą pastę przed czernieniem czy po i jak zamierzasz to czernić? jeśli pomalujesz absorber farbą to nie będzie kontaktu ale odbiór ciepła z absorbera będzie ograniczony
  • #611
    hbmm
    Poziom 11  
    Wczoraj odkształciłem blachę przy mufkach i dałem więcej mocowań (niestety brakło mi wkrętów i nie skończyłem) a pomiędzy trójnikami to przykręcę szerokie blachy, jeśli to się nie sprawdzi to pomyśle nad pasta Są jeszcze pasty stalowe może taka nie będzie wchodzić w reakcje

    Co do czernienia to mam zamiar zrobić to dość prymitywnie i pomalować czarnym lakierem w spreju i po wszystkich zabiegach związanych z połączeniem rurek do blachy
  • #612
    rmajda
    Poziom 20  
    Witam,
    Kolego hbmm:
    Jak lutowałeś połączenia? Masz jakiś palnik czy lutownicą taką mocniejszą?
    Jak planujesz połączyć kolektor z bilerem czy czym tam podobnym, jakieś giętkie rury? Pytam bo jestem na tym samym etapie prawie co Ty. Tyle że ja kupiłem blachę już pomalowaną na czarny mat (65 zł za arkusz 1.25m/2 metry). Masz już jakąś pompkę?
  • #613
    hbmm
    Poziom 11  
    A wiec tak: lutowałem takim małym palnikiem można kupić w obi, liroy


    Kolektor słoneczny za 1500 zł


    Połączenie kolektora ze zbiornikiem wykonam za pomocą rurek pex 16mm (2,29zł metr w obi, liroy) myślę ze to najtańsze i najprostsze rozwiązanie.
    POMPA CO OHI 25/40-180 kupiłem na allegro za 129+18 przesyłka, od sprzedawcy 8slav8 polecam go!
    Jeśli jeszcze nie masz miedzi to chyba najlepiej udaj się do obi (najtaniej) ja zjeździłem pół Krakowa i nie dość ze wszędzie drożej to jeszcze nie maja fi 12 no chyba ze będziesz robił na fi, 15 ale moim zdaniem im mniej płynu w kolektorze tym lepiej rurki maja tam w odcinkach 2,5m w cenie 29,99zł za taki kawałek, trójniki (12/12/12) chyba po 1,49zł sztuka
    Elementy do budowy sterownika różnicowego mam zamiar kupić na wrocławskiej
    pozdrawiam
  • #614
    rmajda
    Poziom 20  
    Części możesz też kupić na Zakopiańśkiej (duży salon elektroniczny koło torów tramwajowych) lub w sklepie SMD na Kalwaryjskiej.
  • #615
    Sa2k
    Poziom 17  
    CZy ma ktoś z was pomysł na zrobienie kwadratowego lustra o profilu paraboli , tak by skupiało na wysokosci 2m ?
    Chodzi mi tu głownie o zrobienie gipsowego odlewu tak by w przyszłości można było na nim giąć lustra.
    Jedna tylko dodatkowa informacja;
    Bok lustra ni emoze być wiekszy od 85cm (większy nie wejdzie do komory próżniowej)
  • #616
    dhoine
    Poziom 12  
    Widziałem na jakiejś stronie w języku angielskim, jak wykonywali lustra z błota i bambusa. Podstawa lustra parabolicznego była "wycierana" w formie prostokątnej. Wygląda to tak:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    nóż i jego zamocowanie trzeba dokładnie wykonać by było stabilne i nie wyginało się. Wtedy kwadrat lub prostokąt z gipsu odlać, nadłożyć tam gdzie trzeba i docierać! :D

    A jaki jest koszt wykonania takiego lustra mając formę do gięcia? Rozumiem, że forma może być dowolnego kształtu, który zawiera się w kwadracie o boku 85cm?
    Ja kombinuję nad paskami lustra o wym 20x500 na parabolę, ale w kształcie rynny :D
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Przyznacie, że ta czerwień w ogniskowej jest imponująca :D

    Jest mniejszy problem z rozwiązaniem samego wymiennika w ogniskowej. Wystarczy rurka Cu Φ22.
  • #617
    Sa2k
    Poziom 17  
    Twoja fotka z tą rynną paraboliczną to jakas podpucha ;)
    Gdyby to działało, to byś widział bardzo biały pasek a nie jakiś tam czerwony(zobacz moje wcześniejsze fotki).
    Co do skupiania na rurze fi22 to powodzenia.
    Mi niestey sie nie powiodło nawet na rurze fi28.
    Musiał byś mieć super idealną tą parabole.
    Powodenia
  • #618
    Olas5
    Poziom 10  
    Witam wszystkich !
    Jako, że na podstawie tego forum zbudowałem własny system solarny, myślę że powinienem się podzielić swoimi uwagami.
    1. Wymiennik zbudowałem ze starego bojlera hydroforowego 300l, w którego zostały wspawane dwa grzejniki (kazdy po pięc żeberek) aluminiowe. Jeden pełni rolę wymiennika solarnego, a drugi do CO. Obliczona przeze mnie powierzchnia wymiany ok 2m² każdy. Radzą sobie z wymiana bez zarzutów
    2. Solary zbudowane ze starych grzejników panelowych. Powierzchnia ok 4m². Dla mojej 5-cio osobowej rodziny wystarczy.
    3.Instalacja z węzy ogrodowych (wzmacnianych). Tego rozwiązania nie polecam. Są podatne na temperaturę, ale po iluś tam dokręceniach opasek ściskających są szczelne. W instalacji nie może być żadnych złączek plastikowych.
    4. Pompka najzwyklejsza od pralki za 20 zł. Wydajność idealnie pasuje do mojej instalacji. Maxymalna różnica temperatury pomiędzy bojlerem a solarem 12-15 •C. Przez drugi sezon już działa i jest ok.
    5.Termostat róznicowy z tego forum. Ten sam wzmacniacz róznicowy wykorzystałem również jako sterownik do ruchu kolektora. zamiast termistorów są po prostu fotooporniki. Czujnik słońca to dwa fotooporniki przedzielone przesłoną. Jak jeden z nich znajdzie się w cieniu to sterownik steruje siłownikiem (od anteny satelitarnej) który przestawia kolektor tak, żeby oba fotooporniki znalazły się w słońcu. Do tego sterownik czasowy przesuwający kolektor o 20.00 na wschód. Układ działa rewelacyjnie.
    Kolektor obraca się na ustawialnej za pomocą śruby osi. Oś jest ustawiona prostopadle do słońca i 2, 3 razy w roku koryguję jej kąt. Taki obrót powoduje, że bez względu na porę dnia powierzchnia kolektora jest zawsze prostopadła do promieni słonecznych.
    6. Całość zalana petrygo (25l)- bo był najtańszy. Nie zlewam płynu na zimę.
    7. w celach doświadczalnych całość opomiarowałem (pomiar temperatury kolektora, cieczy, bojlera). Termometry z allegro (17 zł) z pomiarem in out. czujniki wew wymontowałem i przedłuzyłem wraz z czujnikami zew na potrzebną odległość.

    Pozdrawiam :D i wszystkim z tego forum dziękuję.
  • #619
    Slak68
    Poziom 21  
    Witam Olas5.

    Nie możesz tego tak zostawić!!!
    Musisz wkleić fotki!
    Szczególnie układu obracającego kolektory.
    Czekamy!
  • #620
    Olas5
    Poziom 10  
    Kolektor sto przed domem, więc nie będzie problemu. Jutro coś wkleję. Dodam jeszcze, że mój układ jest otwarty. Jako naczynie wzbiorcze zastosowałem zbiorniczek od spryskiwacza Polonez. Mam tez zawór zwrotny przed cofaniem się cieczy w drugą stronę (bojler grzeje kolektor) - spręzynowy, w którym "osłabiłem" spręzynę delikatnie rozciągając ją śrubokrętem. Cały układ sterowania zasilany jest przez UPS-a komputerowego, na wypadek braku prądu. Myślałem też o zrobieniu układu chowającego kolektor na wschód, gdy jego temperatura przekroczy np 90 °C na bazie termostatu bimetalicznego (6 zł). Wszystkie koszty łącznie ze spawaniem bojlera, siłownikiem itd zamknęły się w okolicach 1200zł.
    Pozdrawiam wszystkich i zachęcam do działania. Po pierwsze oszczędności , po drugie satysfakcja.
  • #621
    rmajda
    Poziom 20  
    Olas5:
    1. Jak zrobiłeś oś na której obracasz prawdopodobnie 3 lub 4 grzejniki panelowe. Musi być dosyć mocna, a czym to napędzasz?
    2. Jak połączyłeś grzejniki po przekątnej (czyli musiałeś coś wspawać) czy z zastosowaniem tych gwintów co mają fabrycznie?
    3. Jakiej grubości masz szkło i czy węże te ogrodowe jakoś ocieplałeś gąbka albo coś innego, czy po prostu wiszą sobie takie jak kupiłeś?
  • #622
    Olas5
    Poziom 10  
    Witam ponownie!
    rmajda: konstrukcja pod kolektor to osadzona w ziemi kształtka kwadratowa zakończona przyspawanymi tulejkami. Oś wykonana jest z tej samej kształtki zakończonej jedną tulejką wchodzącą pomiędzy dwie tulejki na słupku. W środek tulejek wchodzi śruba m12 skręcona tak by dało się regulować kąt osi. Do osi przyspawane są zawiasy toczone. Drugie części zawiasów przyspawane są do konstrukcji kolektora. Oś oparta jest na przegubie ze śrubą m16 ok 0,5 m, którą reguluję kąt jej pochylenia. Do osi przyspawane jest ramię długości ok 30 cm zakończone sworzniem Φ12mm na który załozony jest uchwyt siłownika (siłownik 12 cali od satelity), końcówka siłownika załozona jest na sworzeń Φ12 mm przyspawany do konstrukcji pod kolektor.
    Rurki włożyłem w otuline taką jak do ocieplania instalacji (u mnie odległość kolektor bojler to 13 m, ale układ i tak działa o.k.).
    Szyby 4mm nowe, bo nie znalazłem ze starych okien.
    U mnie grzejniki (4szt) miały wyprowadzenia po tej samej stronie, więc cztery z pośród 8 miu zaślepiłem korkiem kupionym w WOD-KAN , a po przekątnej wywierciłem otwory ½ cala i przegwintowełem. W te otwory wkręciłem złaczki ½ cala z uszczelką. Nowe połączenia zrobiłem wężykiem elastycznym 20 cm do ciepłej wody.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Pozdrawiam
    [/img]

    Dodano po 7 [minuty]:

    I jeszcze wygląd ogólny
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
  • #623
    rmajda
    Poziom 20  
    Czy blacha w tych grzenikach nie jest zbyt cienka żeby to gwintować? Ja miałem zamiar spawać ale gwintowanie jest lepsze.
  • #624
    Olas5
    Poziom 10  
    Nie jest zbyt gruba, więc trzeba uważać przy dokręcaniu. gwintowanie potrafiłem zrobic sam-spawanie nie i dlatego ten wariant.
  • #625
    rmajda
    Poziom 20  
    Już wspawałem, i udało się, teraz jeszcze szyba i ocieplenie na razie styropian a jak system się sprawdzi to wełna i pudło z kształtowników bo obecnie mam drewnianie.

    Który sterownik zastosowałeś, podaj jakiś namiar?
  • #626
    robja
    Poziom 14  
    Do Olas5,
    Gratulacje widzę tu piękną prostotę (w pozytywnym sensie). Sam coś podobnego planuję jeśli chodzi o napęd. Czy bardzo ci to wiatr buja i czy występują u ciebie silne wiatry?
    Czy mógłbyś zrobić jeszcze fotkę napędu z boku 90st?
    Jaki masz kąt obrotu (mniejwięcej)?
    Czy te ramy były zaadoptowane z jakegoś urządzenia czy to własna robota?
  • #627
    dołek
    Poziom 12  
    Do OLAS5

    Podaj na forum schemat staerownika do obracania za słońcem.
    Sam robiłem kiedyś i mi nie wyszło. Trochę mnie to zniechęciło i odłożyłem temat.
    Jezeli możesz to wżuć ten schemacik. Wszyscy będą wdzięczni.
  • #628
    Miroslaw Pajdak
    Poziom 14  
    Witam
    Do OLAS5.Widzę że tez zdecydowałeś się na naprowadzanie za słońcem.Chciałbym zapytać Cię jak kształtują się średnie przyrosty temperatur do czasu pracy i temperatury jakie osiągasz na układzie.Czy masz porównanie do układu stacjonarnego.Pytam dlatego iż mam podobny układ dwa razy mniejszy, a nie mam porównania.
    U mnie przyrost przy słońcu , w południe to ok 4c , maksymalna jaka była to 72c,średnio uzyskuje 50-60c ale średni przyrost do czasu pracy ok 2c.Czy zauważyłeś spadek sprawności przy wyższych temperaturach.
    pozdrawiam
  • #629
    przemek1
    Poziom 11  
    Sitam wszystkich zainteresowanych kolektorami słonecznymi:)
    Sam się nimi interesuje. Na swoim koncie mam juz wersje testowa kolektora o wym 0,5mx0,5m podkreślam ze jest to wersja testowa dlatego taki kolektor jest mały, ale także jestem w trakcje budowy kolektra parabolicznego (skupiajacego).
    Średnica tego kolektora to 85cm. Kolektor wykonany jest z anteny satelitarnej i pokryty folia chrom to tuningu samochodu:D W sumie koszty samego talerza i folii to 50 zł.:D Jestem w trakcje wykonywanie wymiennika. Pomysł o kolektorze parabolicznym narodził sie z tej stronki:)
    http://www.redrok.com/electron.htm
  • #630
    Sa2k
    Poziom 17  
    Witam
    Do przemek1
    Jeśli chcesz zbudować taki kolektor jak ja próbuje to popierwsze:
    Zamiast rurek z których robiłem absorber , zastosuj duży blok wodny.
    Zamiast foli ( jesli masz możliwość ) zastosuj lustra.
    Są dużo dużo lepsze.
    Największy jednak problem będziesz miał z mechanizmem obrotu ( zwłaszcza jak bedziesz chciał grzać od wschodu do zachodu)
    Mechanizm musi być bardzo precyzyjny i mieć jak najmniejsze luzy.
    Inną sprawą jest to że mała parabola to bardzo mała moc.

    Powodzenia